Hagyományos hittan tanmenet
A hagyományos hittan
tanmenet sajátossága, hogy minden évben újabb témát dolgoz fel. Ez az
"egyenes vonalú" tanmenet felépítés hasonló pl. a történelem tanítás
tanmenetéhez.
Milyen előnyei vannak
ennek a tanmenetnek? Egyházi iskolában tanulók számára kiválóan alkalmas
ez a tanmenet típus, hiszen minden évben tanulnak hittant, és évről évre
haladnak előre osztályuknak megfelelően.
Milyen hátrányai vannak
ennek a tanmenetnek? Plébániai hittan esetén nem alkalmazható
hatékonyan, mert a gyerekek különböző korban kezdenek hittant tanulni,
és a korosztályok összevonása miatt évekig ugyanabba a hittancsoportba
járnak (pl. nagyhittanos csoport tagja lesz 6., 7., és 8. osztályosan
is).
Szolgáló hittan tanmenet
A Szolgáló más oktatási
módszer vesz alapul, mint a hagyományos tanmenet. A periodikus tanmenet
lényege a visszatérő tanulás, az újratanulás. Ilyen periodikus típusú
tanmenettel tanítjuk pl. a matematikát. Éveken át újravesszük az adott
témakört (pl. geometria) és mindig többet és többet tanulunk meg belőle.
A Szolgáló hittan tanmenet is ilyen felépítésű, újratanulunk egy-egy
témakört és mindig többet róla.
Milyen előnyei vannak
ennek a tanmenetnek? A diákok érettségi szintjéhez igazodik. A hittan
tanulásába különböző korban bekapcsolódó gyerekek is megismerik hitünk
alapjait. A hittan csoportokban jelenlévő különböző korosztályok együtt
tanulása évről-évre megoldható. Ha egy gyerek csak négy évig jár
hittanra, akkor is minden alapvető témakörről tanult. Akik több évig
járnak hittan órára tudások elmélyült, összeszedett és lényeglátó lesz.
Mi a hátránya ennek a
tanmenetnek? A hittan tanár komplex tudását igényeli, vagyis a különböző
hittan témák közti kapcsolatok, összefüggések meglátását, azaz tananyag
integrálást. További
hiányosság, hogy a tanagyag részek kidolgozása a Szolgálón még hiányos.
Megjegyzés: A Szolgáló
hittan tanmenet nem tartalmazza a szentségi felkészítések (keresztelés,
szentgyónás, elsőáldozás, bérmálás) tananyagát. A szentségi közvetlen
felkészítés javaslatunk szerint mindenképen külön hittanórát igényel. A
későbbiekben terveink szerint ez is feldolgozásra kerül.
Az új periodikus rendszerű hittan
tanmenetről először 2002-es szakdolgozatomban írtam (PPKE-BTK A
keresztény nevelés útkeresése - A hitoktatás minőségirányítása), majd
2006-ban részletes összeállításra került, és jelent meg a Szolgáló
hittan weboldalon.
A tanmenet készítője: Bódi Gáborné
hitoktató pedagógus, minőségirányítási szakértő
|
Hagyományos hittan témák
1.osztály: Keresztény
alapismeretek
2.osztály: Jézus az
Istenember
3.osztály:
Jézus megváltónk és
üdvözítőnk
4.osztály:
A megszentelő egyház
5.osztály:
Üdvösségünk története az
Ószövetségben
6.osztály:
Egyháztörténelem
7.osztály:
A keresztény hit alapjai
8.osztály:
Keresztény élet
9.osztály:
Egyháztörténelem
10.osztály:
Üdvösségtörténet
misztériumai a liturgiában
11.osztály:
Erkölcstan az
üdvtörténet alapján
12.osztály:
Hiszem, értem, vallom
|
Szolgáló hittan témák
1.osztály:
Atya éve - Hitem (Alapfokon)
2.osztály:
Fiú éve - Szentírás
(Alapfokon)
3.osztály:
Szentlélek éve - Imádság
(Alapfokon)
4.osztály:
Ember éve - Egyházam
(Alapfokon)
5.osztály:
Atya éve - Hitem (Középfokon)
6.osztály:
Fiú éve - Szentírás
(Középfokon)
7.osztály:
Szentlélek éve - Imádság
(Középfokon)
8.osztály:
Ember éve - Egyházam
(Középfokon)
9.osztály:
Atya éve - Hitem (Felsőfokon)
10.osztály:
Fiú éve - Szentírás
(Felsőfokon)
11.osztály:
Szentlélek éve - Imádság
(Felsőfokon)
12.osztály:
Ember éve - Egyházam
(Felsőfokon)
Szolgáló hittan:
Szentségi felkészítést külön foglalkozásként veszi
|