Pünkösd
|
Dióhéjban -
Kis családi hittan
Pünkösd
Szolgáló album 2001 -
Pünkösd
Jh.Betti hitoktató
Jézus
föltámadása és mennybemenetele után sem hagyott minket árván,
hanem elküldte a Szentlelket.
A
Szentlélek az Atya és a Fiú egymás iránti szeretetének személye.
Általa leszünk Isten gyermekeivé s a mennyország örököseivé.
“ A Lélek
maga tesz tanúságot lelkünkben, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha
pedig gyermekei, akkor örökösei is: Istennek örökösei,
Krisztusnak társörökösei."
Szent Pál
azt is mondja a Szentlélekrõl: “ Az Úr ugyanis Lélek: ahol az Úr
Lelke, ott a szabadság. Mi pedig mindannyian, akik fedetlen
arccal tükrözzük vissza az Úr dicsõségét, a dicsõségben fokról
fokra hozzá hasonlóvá változunk át, az Úr Lelke által (2Kor
3,17). A Szentlélek munkálja tehát bennünk a Krisztushoz való
hasonlóságot, vagyis a szentséget és a jövendõ megdicsõülést. A
Szentlélek a hét isteni ajándék adományozója: bölcsesség,
értelem, jótanács, tudomány, lelki erõsség, jámborság,
istenfélelem.
A
Szentlélek egyéni megszentelõdésünk és apostoli tevékenységünk
forrása, és Krisztus közösségének, az Egyháznak a Lelke.
Az elsõ
pünkösdkor, a Szentlélek kiáradásakor született az Egyház. Az
egyház a Krisztus által rendelt látható közösség, amely a világ
végéig Krisztus megváltói mûvét folytatja a Szentlélek
vezetésével; tanúságot tesz a Feltámadott állandó jelenlétérõl;
megvalósítja Isten tökételetes tiszteletét, és megszenteli az
embereket.
Az Egyház
közösségét Szent Pál a leveleiben Krisztus Testének nevezi.
Abban a pillanatban, amikor Isten felé nyújtottam a kezem, és
“igent” mondtam neki, felfedeztem életem
értelmét.
Dag
Hammarskjöld
|
|
|
SZENTÍRÁS
Jézus megígéri a Szentlelket
János evangéliuma 14. fejezet 15-29. rész
Ha szerettek, tartsátok meg parancsaimat, én meg majd kérem az Atyát, és más vigasztalót ad nektek: az Igazság Lelkét, aki örökké veletek marad. A világ nem kaphatja meg, mert nem látja és nem ismeri. De ti ismeritek, mert bennetek van és bennetek marad. Nem hagylak árván benneteket, hanem visszajövök hozzátok. Rövid idő, s a világ nem lát többé, ti azonban láttok, mert én élek, és ti is élni fogtok majd. Azon a napon majd megtudjátok, hogy Atyámban vagyok, ti bennem, s én bennetek. Aki ismeri és teljesíti parancsaimat, az szeret engem. Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. Én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki." Ekkor Júdás - nem az iskarióti - megkérdezte: "Uram, hogy van az, hogy nekünk akarod magad kinyilatkoztatni, nem a világnak?" Jézus így folytatta: "Aki szeret engem, az megtartja tanításomat, s Atyám is szeretni fogja. Hozzá megyünk és benne fogunk lakni. Aki nem szeret, az nem tartja meg tanításomat. A tanítás, amelyet hallotok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki engem küldött. Ezeket akartam nektek mondani, amíg veletek vagyok. S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit majd a nevemben küld az Atya, megtanít benneteket mindenre és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek. Békességet hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja. Ne nyugtalankodjék a szívetek, s ne csüggedjen. Hiszen hallottátok, hogy azt mondtam: Elmegyek, de visszajövök hozzátok. Ha szeretnétek, örülnétek, hogy az Atyához megyek, mert az Atya nagyobb nálam. Előre megmondtam nektek, mielőtt megtörtént volna, hogy ha majd bekövetkezik, higgyetek.
|
|
|
A pünkösdi
Lélek
Szolgáló album 2001 -
Pünkösd Érszegi Gábor
A
Szentírásban egészen sajátos helyet foglal el Szent János
evangéliuma. Hosszas hittanítás (prédikáció) után írja meg
evangéliumát, és nyilván ez a hosszú idő alkalmat ad neki, hogy
ne csak elmondja azt, amit Jézus tanított és mondott, nemcsak az
addig meglátott összefüggéseket foglalja össze, - amelyeket
nyilván a különbözõ egyházközségekben elmondott - hanem az
egészet valamilyen rendszerbe foglalja. Ilyen rendszer az is,
hogy az utolsó vacsora történetében Jézus Búcsúbeszédeinek
sorában nagyon sok érdekes dolgot mond, és hagy hagyatékul a
tanítványokra. Ilyen hagyaték, hogy: “elmegyek az Atyához, és õ
más Vigasztalót ad nektek.”
Vigasztaló Lélek
A
Vigasztaló a magyar szóban nagyon kedves kifejezés. Jelzi, hogy
Jézus elmenetelével ez a más vigasztaló a Szentlélek lesz ki az
apostoloknak - Jézus tanítványainak, és tágabb értelemben nekünk
is, hiszen mi is Jézus tanítványai vagyunk - majd a Jézus
hiánya miatt szerzett szomorúságunkban vigasztalást ad. A
Szentírást nem magyar nyelven írták, ezért sokszor (bár a
fordítók biztos, hogy a legjobb kifejezéseket keresték), ezek a
kifejezések nem pontos fordításai a görög szövegnek. A görög
szöveg a “paraketos” szót használja a Szentlélekre.
Ezzel nem a Szentlélek természetét, hanem sokkal
inkább a szerepét fejezi ki - hogy mi az, amit csinálni fog. A paraketos szó a görög parakaleo igébõl származik, amelyet
magyarul úgy tudnánk kimondani, hogy az “aki segít”, vagy az
“ügyvéd”, vagy “aki a tevékeny támogatónak a feladatát látja el
a rászorult ember mellett”. Különösen érezzük ezt a görög -
római világban, ahol a paraketos vagy advocatus ügyvéd volt, aki
az elítéltnek az érdekeit védte. Természtesen amikor mi a
Szentlélekrõl, a paraketosról beszélünk Szentírási értelemben,
akkor nem ügyvédre gondolunk, hanem azt aki szószólónk az
Atyánál, aki közbenjár értünk bûnösökért.
Ilyen
értelemben paraketos Krisztus is az Atyánál, és ilyen értelemben
paraketos a Szentlélek, aki már Jézus védõje és
kinyilatkoztatója a hívõk számára, de miután Õ az Atyához
távozik megvalósítja Jézus jelenlétét a világban azzal, hogy
eljön, hogy segítse a hívõket.
A
paraketos eljövetele kapcsolatban van Jézus távozásával - “Õ
majd más vígasztalót ad néktek” - de jelenléte új történetet, új
korszakot valósít meg az Isten emberei közt. Az utolsó vacsora
utáni beszédben Jézus megmondja, hogy õ újból el fog jönni,
nemcsak az idõ végén, hanem a húsvéti megjelenésekor is a
föltámadott látása a tanítványokat örömmel tölti el. Övéi között
való jelenléte azonban nem lesz testileg, fizikailag érzékelhetõ,
hanem sokkal inkább szellemileg. Az, akit az Atya küld, mert õ
az Atyához megy az õ nevében, az õ imádságára valaki más lesz. A
Lélek más mint Jézus, mégis õ valósítja meg Jézus állandó
jelenlétét az Egyházban, a világban. Ahogyan Jézus velük marad
és bennük van, úgy õ is bennük marad a hívõkben (már mint a
Szentlélek) mégpedig mindörökké.
Igazság Lelke
A másik
ilyen kifejezés, amit Jézus használ a Szentlélekre az Igazság
Lelke. Nagyon jól emlékezünk, hogy mekkora súlya van ennek a
szónak, hogy igazság -az egész Jánosi evangéliumbam, hiszen
amikor Pilátus kérdezi Jézust, “én arra jöttem - válaszolja - és
azért vagyok a világban, hogy tanúságot tegyek az igazságról.”
Hogy ez mekkora probléma azt nem csak azok tudják, akik a
filozófiával foglalkoznak (és milyen nehéz megállapítani az
igazságot filozófiai szemüvegen keresztül), hanem akik a
Szentírást ismerik azoknak is borzasztó nehéz, hogy milyen
igazságról van itt szó. Jézus megmonja, hogy milyen igazságról
van szó. Az igazság lelke a Szentlélek elsõsorban a hazugság
atyjával szemben. A Szentlélek az igazság lelke, amely
jellemezni fogja ezentúl az Atya imádását. Az igazság lelke az
Egyház élõ emlékezete. Az apostolok és a tanítványok
közösségében a paraketes tevékenyen fog megvalósulni. Õ dicsõíti
meg Jézust elsõsorban majd azzal, hogy õ tanítja meg a
tanítványokat - “õ tanít meg titeket mindenre, és eszetekbe
juttat mindent amit mondtam néktek” (Ján. 14, 26). Ez a tanítás
és ez az emlékezet szoros kapcsolatban van Jézussal. Teljesen
úgy, ahogy Jézus mindig az Atyával egységben lévén teljesítette
küldetését. Ahogy Jézus az Atya javaival rendelkezik, úgy a
Lélek - mondja õ, a Ján. 16,14 - az enyémbõl kapja mindazt, amit
híidet néktek. Arra emlékeztet amit Jézus mondott, mert nem
magától beszél, hanem azt mondja meg amit hall. Jézus is mindent
az Atyától hall, azt hírdeti amit az Atyától kapott. Ahogy az
aki látja Jézust, látja az Atyát, ugyanígy a Lélek is (Ján. 1,2)
megtanít mindenre, azaz a Lélek rávezet minket a teljes
igazságra. A húsvéti fényben újra megjeleníti az elmúlt
eseményeket. Ezzel tesz tanúságot Jézus Krisztussal, és megadja
a tanítványoknak, hogy tanúskodjanak vele és általa.
Az
igazság Lelke Jézus védõje. A szinoptikus evangélisták
tanításában a Lélek az, aki a királyok bírósága elé idézett
tanítványokat védi. Jánosnál Õ Jézus védõje. (Ján 5,19) A
paraketos, vagyis a segítõ, vagy vígasztaló a világot gyõzi meg
három pontban: a bûnrõl.A bûn a Jézus tanításával szembeni
hitetlenség. Meggyõzi az igazságról, mert igazság Jézus oldalán
állt, akit megdicsõített az Atya, és az ítéletrõl, mert a
kárhozat átka már kimondásra került a világ fejedelme felett.
Magyarul az ördög felett, vagy ha így jobban tetszik a sátán
felett. Így a paraketos segítségével az õt elfogadó és
meghallgató szívében az a meggyõzõdés alakulhat ki, hogy nem a
világnak, hanem Jézusnak van igaza. Tehát neki is igaza van
amikor hisz, szenved Mesteréért. Vele együtt már õ is legyõzte a
világot és a gonoszt.
Pünkösd ünnepe sokmindent juttat nekünk
keresztényeknek az eszünkbe. De talán az egyik legfontosabb
feladata, hogy eszünkbe juttassa, hogy a Szentlélek a szentelõ
lélek által az Isten bennünk van. Az Isten lelke vezet minket,
és az Isten lelke minden bûn, minden rossz, minden csúfság
ellenére, ami az ember és a sátán irígységébõl történik itt a
világon mégiscsak bebizonytja az igazságot, hogy Jézus gyõzött a
világon, és Úrrá lett rajta. És Jézus Krisztussal, aki az egész
Egyház feje, az õ titokzatos teste is - nem látványosan, de az
utolsó ítélet napján látványosan is fogjuk ezt érezni - legyõzte
a világot és a gonoszt.
A Szentléleknek van egy sajátos szerepe is, hogy
megszenteli Jézus tanítványait. Ahogy az elõbb is mondtam,
Szentelõ Lélek. Éppen ezért ugyan a világban élünk, a világ
dolgaiban tevékenykedünk a legtöbbet, mégsem vagyunk ebbõl a
világból. Ahogyan Jézus nem nyilatkoztatja ki magát a világnak
(János evangéliuma), mert az gyûlöli õt, úgy a Lelket is csak
azok kapják meg, akiket Jézus Szentlelke megszentelt, és akik
éppen ezért nem ebbõl a világból valók.
|
|
|
SZENTÍRÁS:
A Szentlélek eljövetele
Apostolok Cselekedeti 2, 1-11
Amikor elérkezett pünkösd napja, ugyanazon a helyen mindnyájan együtt voltak.
Egyszerre olyan zúgás támadt az égből, mintha csak heves szélvész közeledett volna, és egészen betöltötte a házat, ahol ültek. Majd lángnyelvek jelentek meg nekik szétoszolva, és leereszkedtek mindegyikükre. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogy a Lélek szólásra indította őket. Ez idő tájt vallásos férfiak tartózkodtak Jeruzsálemben, az ég alatt minden népből. Amikor ez a zúgás támadt, nagy tömeg verődött össze. Nagy volt a megdöbbenés, mert mindenki a saját nyelvén hallotta, amint beszéltek. Nagy meglepetésükben csodálkozva kérdezgették: "Hát nem mind galileaiak, akik ott beszélnek? Hogyan hallja hát őket mindegyikünk a saját anyanyelvén? Mi pártusok, médek, elamiták és Mezopotámiának, Júdeának, Kappadóciának, Pontusznak, Ázsiának, Frigiának, Pamfiliának, Egyiptomnak és Líbia Cirene körüli részének lakói, a Rómából való zarándokok, zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok: halljuk, hogy a mi nyelvünkön hirdetik Isten nagy tetteit.
|
|
|
A
Római Katolikus Egyház
Szolgáló album 2002 - Pünkösd Érszegi Gábor
Az
Egyházról legrövidebben azt mondhatnánk: az Egyház Krisztus
híveinek közössége. Ez helyes, de ezzel még nem mindent mondunk
meg az Egyházról. Ezért jobban meg kell világítanunk az Egyház
titkának különböző szempontjait. Az Ecclésia görög szó,
egybehívottakat, gyülekezetet jelent. A latin és a germán
nyelvekben az Egyház és a templom ugyanazt jelenti – Ecclésia,
Kirche, Church.
A
Szentírás alapján több képet alkalmaz a Zsinat is az Egyházra,
hogy titkát, misztériumát minél jobban, minél teljesebben
megvilágosítsa, hol termőföld, hol építmény templom, hol család,
hol anya, Isten népe, Krisztus titokzatos teste. Újabban
legszívesebben az isten népe kifejezést használjuk, tudniillik
Isten újszövetségi népe, mert ez egyrészt kifejezi az Ószövetség
választott néppel való folyamatosságot, másrészt jelzi, hogy az
Egyház úton van, a mennyei haza felé törekszik. A zsinat a
megtestesült Ige misztériumához hasonlítja az Egyházat, hogy
kifejezze isteni és emberi láthatatlan és látható arcát. Azt
mondja a zsinat ez Krisztusnak egyetlen Egyháza, egynek,
szentnek, apostolinak és katolikusnak valljuk a “Hiszek
egy…”-ben. Üdvözítőnk föltámadása után, Péternek adja, hogy
pásztora legyen ennek a népnek (vö. Jn. 21,17). És őrá, meg a
többi apostolra bízta, hogy terjesszék tanítását és kormányozzák
Egyházát (vö. Mt. 28,18). És mindörökre az igazság oszlopának és
székhelyének rendelte (1Tim. 3,15). Ez az Egyház ebben a
világban mint alkotmányos és rendezett társaság, a katolikus
Egyházban áll fenn, vagyis Péter utóda, meg a vele közösségben
élő püspökök által kormányzott Egyházban. Bár szervezeten kívül
is megtalálható a megszentelődés sok eszköze, és sok igazság,
ezek mint Krisztus Egyházának tulajdonát képező adományok a
katolikus egység ösztönzői.
Az Egyház
vándorolva járja az útjait. A világ üldözi, az Isten
vigasztalja. Az Úr keresztjét és halálát hirdeti amíg el nem jő
(vö. 1Kor. 11,26). Megerősíti a föltámadott Úr ereje, hogy külső
és belső bajait, nehézségeit türelemmel és szeretettel legyőzze,
és a valóságnak homályos képében ugyan, mégis hűségesen
kinyilvánítsa a világban Ura misztériumát, amíg végül is az meg
nem mutatkozik a teljes világosságában. (Zsinati határozatok).
Zsinat fent idézett tanítása egyrészt kifejezi azt, hogy a római
katolikus Egyházban találhatók meg legteljesebben a krisztus
által akart Egyház ismertetőjegyei (Egy, Apostoli, Szent,
Katolikus). Másrészt elismeri, hogy keresztény egyházakban, vagy
egyházi közösségekben is vannak olyan elemek (különböző
mértékben), amelyek az igaz egyház teljessége felé mutatnak.
Mindebből következik, hogy a keresztény egységtörekvésben minden
egyháznak arra kell törekednie, hogy megvalósítsa a Krisztus
által akart eszményt.
A
katolikus Egyháznak is állandóan szüksége van reformra,
megújulásra a zsinat tanítása szerint, mert ez az Egyház
Krisztus megszentelő Lelke által ugyan szent, de bűnösöket is
foglal magában – embereket – ezért folytonos megtisztulásra is
szorul, és a bűnbánatnak és a megújulásnak útját járja
szüntelenül.
Az
Egyházat Krisztus alapította, hogy üdvözítő tettének folytatója
legyen. Az emberek a hit és keresztség révén lesznek tagjai
ennek az újszövetségi népnek. Mintegy bele testesülnek Krisztus
testébe, hogy a Lélek éltesse őket. Szent Pál szívesen
alkalmazza az Egyházra a test hasonlatot. (Korintusi levél)
“Miként a
testben megvannak a különböző szervek, kéz, szem, szív – hogy
különböző szerepet töltsenek be az egész test javára,
növekedésére, úgy Krisztus titokzatos testében is a hívek
különböző szolgálatokat teljesítenek. Minden hívő egyenlő
méltóságban és egyformán az örök életre hivatott, de a szerepek
és ennek megfelelően a kegyelmi ajándékok különbözőek. A
hierarchia tagjai, a pápa, a püspökök tanítással és a
lelkipásztori kormányzással vannak megbízva. Vele együtt a
felszentelt papok Krisztus nevében és személyében (szó szerint:
in persona christi) cselekszenek, amikor részt vesznek a tanítói
és a kormányzói szolgálatban, vagy amikor bizonyos szentségeket
kiszolgáltatnak. Az Egyház lelki hatalmat és megbízatást a
püspökök és a papok kézrátétellel kapják, az egyházi rend
szentségében. E szentség teljességét a püspök birtokolja. A
katolikus hit szerint a legfőbb hatalommal a római pápa
rendelkezik, mint Szent Péter utóda a római püspöki székben. Az
ő tanítói, kormányzói és papi hatalma az egyetemes Egyházra
kiterjed, Ő a püspöki testület feje. Az egyházmegyék élén a
püspökök állnak, akik a pápával egyetértésben tanítanak,
kormányoznak, teljesítik a megszentelés megbízatását. A püspökök
segítőtársai a papok, és a diákonusok. Krisztus tanítói,
kormányzói és megszentelő hivatalában nemcsak az apostolutódok,
a hierarchia tagjai részesülnek, hanem a hívek is a keresztség
és a bérmálás szentsége által. A méltóság és a természetfeletti
hivatás szempontjából nincs különbség az Egyház tagjai között.
Hangsúlyoznunk kell, hogy az Egyházban minden az
egész test szolgálatára van. A hívek nem végeznek ugyan
hivatalos hierarchikus szolgálatot, de nekik is sajátos
hivatásuk szerint az Egyház növekedését és megszentelését kell
szolgálniuk. Ezek a szolgálatok a tanítás, megszentelés,
testvéri szolgálat, stb. Különböző formában, részben a
családban, részben az egész világban (pl. megszentelés), részben
pedig azok között, akik rászorulnak ebben a világban. A
világiaknak főképpen az a feladat jut, hogy jelenlévővé és
hatóerővé tegyék az Egyházat azokon a helyeken, és olyan
körülmények között ahol csak általuk lehet az Egyház a föld
sója. Így minden világi keresztény éppen sajátos kegyelmi
adományainak erejéből tanúságtévő is, és az Egyház küldetésének
eleven eszköze, Krisztus ajándékainak mértéke szerint
(vö.Ef.4,7).
|
|
|
Krisztus, az Egyház és a Szentlélek
Szolgáló album 1999. Pünkösd Érszegi Gábor
Krisztus és a Szentlélek
Az Apostolok és a Szentlélek
Az Egyház és a Szentlélek
Krisztus és a Szentlélek
A meghalt és a föltámadt
Jézus megadja az Egyháznak a Lélek ajándékát.
Egy meghalt ember, akit ismerünk - bármilyen nagynak is ítéljük szellemiségét, bármilyen nagy volt befolyása arra a korra, amelyben élt, vagy az utókorra, arra van ítélve, hogy a múltba temetkezzék - de tevékenysége halála után is hathat, mert többé már nem tartozik hozzá és már nem akadályozhatja meg hogy az emberek szeszélyeinek kilegyen szolgáltatva.
Amikor Jézus meghal és
átadja Lelkét “Istennek egyszersmind átadja” - azt az Egyházának is átadja
(Ján. 19,30).
Haláláig a lélek látszólag emberi egyedisége és cselekvési hatóköre normális határai között működött. Most, hogy az ember Fia felmagasztaltatott, megdicsőíttetett az Atya jobbjára
összegyűjti a megváltott emberiséget és kiárasztja reá a Lelkét
.
Ő maga mondja:
“hogyha majd meghalok, ha majd fölmagasztalnak, a földről mindeneket magamhoz vonzok”.
Máshol pedig azt mondja:
“Élő víz folyói fakadnak majd belőlem, ha valaki hozzám jön azért, hogy igyék”
- hozzáteszi az evangélista,
“ezt a Lélekről mondja , melyet a Benne hívők meg fognak kapni.”
Az Egyháznak az a feladata, hogy befogadja a Lelket. Az Egyház új teremtés.
A Teremtéstörténetben találkozunk a Lélekkel legelőször, aki mikor még üres volt minden, ott lebegett a mindenség felett. Máskor meg azt halljuk a Lélekről, hogy
“kiárasztod lelkedet - megújul az egész világ”.
Ugyanígy mondhatom azt, hogy Jézus fogantatásában is nagyon tisztán és nagyon lelkien a Lélek az, aki beárnyékozza Mária lelkét. Vagyis csakis a Lélektől születhet meg az új teremtés, mert
mindaz ami Istentől születik az a Lélektől ered
. Ennek nagyon szép magyarázatát mondja el Jézus Nikodémusnak éjszaka, mikor Őt megkeresik, hogy
“mindenkinek újjá kell születnie Istenből a Szentlélek által”
.
Az Apostolok és a Szentlélek
Nagyon sokan az idők folyamán az Apostolok cselekedeteit úgy nevezték, hogy a Lélek evangéliuma.
A Lélek evangéliuma, leginkább az ősegyháznak a történetét mondja el, amikor elindul Jeruzsálemből eljut az evangélium szavai szerint a Föld végső határáig, vagyis az akkori kor által megfigyelhető Birodalomnak a teljességét felöleli.
Az Apostolok cselekedetében megfigyelhetjük a Lélek tevékenységének két vonását, amelyet már az Ószövetségben is láthattunk. Egyrészt rendkívüli csodák és tettek, másrészt önkívületbe eső ihletett emberek.
Ilyen példa Szent Péter apostolnak az első Pünkösdi beszéde, amikor a
nyelvek csodáját
látták és hallották az emberek, és bizony meghatódtak azok, akik
megkeresztelkedtek
. De maguk az apostolok is megélik ezt, hisz volt bátorságuk kiállni és hirdetni Jézus Krisztus evangéliumát.
Másrész megszabadított betegekkel és megszállottakkal találkozunk. Péter és János fölmennek a templomba a kilenc óra imádság idején. Ekkor egy béna férfit vittek arra, aki születésétől fogva béna volt. Péter és János meglátta és azt mondta:
“Nézz ránk - az rájuk nézett - ezüstöm, aranyam nincsen, de amim van azt neked adom, a názáreti Jézus Krisztus nevében kelj fel és járj!”
Ilyen nagyszerű csodatett az a pillanat, amikor Pétert és Jánost elfogják, majd szabadon engedik őket, visszatérnek övéikhez. Az ősegyház tagjai amikor meghallják, hogy mi történt az apostolokkal, fohászkodnak az Istenhez -
“Urunk Te vagy az, aki alkottad az eget és a földet, a tengert és mindent ami bennük van; aki Dávidnak, a mi atyánknak a te szolgádnak szájával a Szentlélek által ezt mondottad, “miért acsarkodnak a nemzetek és miért terveznek hiúságot a népek ellen”.
Ez a Lélek -aki által Dávid mondja - Jézus Lelke, mely Jézus szavait hirdetteti az apostolokkal.
Amikor Péter és János hálaimája zeng, azzal fejeződik be, hogy:
“Te Uram nyújtsd ki kezedet gyógyításokra, hogy jelek és csodák történjenek Szent Fiadnak, Jézusnak neve által”
. Miután így imádkoztak megremegett a hely ahol egybegyűltek, beteltek a Szentlélekkel és bátran hirdették az Isten Igéjét.
Ilyen pillanat ugyancsak az Apostolok cselekedetéből az 5. fejezetben, amikor azt mondja, hogy nem szűntek meg naponta a templomban és a házaknál tanítani és hirdetni Jézus Krisztus Igéjét úgy, mint amikor valamikor Jézus is tette.
Ilyen nevezetes hely a 18. fejezet, amikor Szilás és Timóteus megjönnek Macedóniából. Pál mégtöbbet fáradozik az igehirdetésben és a lényeg, hogy bizonyította a zsidóknak, hogy Jézus a Krisztus.
Ugyancsak 19. fejezet befejező mondataiban olvashatjuk, hogy két esztendeig tartott az igehirdetők útja. Azoknak tanítottak akik Ázsiában laktak, akár zsidók, akár pogányok voltak, hogy hallják az Úr Jézus Krisztus igéjét.
Az Apostolok cselekedetében nagyon sokszor megismétlődik Jézus imája. Ilyen az első vértanúnak,
István diákonusnak
a halála, amikor megkövezik, és szinte szóról szóra azokat a szavakat mondja, amelyeket Jézus a kereszten mondott. De Jézushoz fohászkodva
“Úr Jézus vedd magadhoz lelkemet”
, majd amikor térdre esik fennhangon azt kiáltotta,
“Uram, ne tulajdonítsd ezt nekik bűnül”,
amikor mindezt kimondta elszenderült az Úrban.
Ugyancsak az Úr Jézus szavait halljuk vissza Cezáreában, Pál imájában:
“Legyen meg az Úr akarata.”
Az Egyház és a Szentlélek
A Szentlélek állandósítja a kenyértörésben Jézus hálaadását, és megőrzi a testvérek között az egységet.
Ezért tartottak ki állhatatosan az apostolok tanításában, a kenyértörés közösségében, és az imádságban.
Annyira nagy volt az egység a testvérek között, hogy a hívők sokaságának egy volt a szíve, lelke. Egyikük sem mondott semmit sem a magáénak birtokából, hanem mindenük közös volt. Az apostolok pedig nagy erővel tettek tanúságok Urunknak, Jézus Krisztusnak a föltámadásáról.
Lehetetlen arra gondolnunk, hogy csupán a Jézussal való érintkezésben a megszokások, mindennapok élnek tovább, hogy szánt szándékkal híven utánozzák az Ő magatartását, életformáját. Amikor velük élt Jézus, Jézusnak a személyisége, egész erejére volt szüksége, hogy megőrizze őket maga körül. Mostmár nem látják Őt többé, jóllehet tudják az Ő példája nyomán milyen veszélyeknek vannak kitéve. Tanítványai önként követik nyomdokait - miért, mert megkapták Jézus Lelkét.
A Szentlélek az az erő, amely a születő Egyházat a Föld szélső határáig lendíti (Ap.csel. 1,8).
Egyszer közvetlenül hatalmába keríti a pogányokat, bizonyítva, hogy így kiáradt minden testre. (Ap.csel.10,44) Miközben Péter ezeket a szavakat mondta:
“A Szentlélek leszállt mindazokra, akik az Igét hallgatták.”
A körülmetéltségből származó hívek, akik a Péterrel jöttek elcsodálkoztak, hogy a Szentlélek kegyelme a pogányokra is kiáradt.
Máskor küldetést ad azoknak, akiket kiválasztott, Fülöpnek (8.fej.), Péter (10.fej.), Pálnak és Barnabának (13.fej.), de nemcsak az indulásnál van jelen, elkíséri és vezeti az apostolok cselekedetét.
Az apostoli zsinaton, Jeruzsálemben látjuk, hogy amikor döntést hoznak hosszas vita után, akkor azzal a bevezetéssel hozzák a döntést, hogy -
“úgy tetszett nekik, és a Szentléleknek”.
Vagyis a Szentlélek adja meg döntéseik tekintélyét, a szó növekszik és megsokszorozódik. Ennek az örömben gyümölcsöző lendületnek belső forrása a Szentlélek.
A pizidiai Antiochiában Pál és Barnabás hirdeti az Igét, és amikor elmennek Ikoniumba, mert úgy tűnik üldözésnek vannak kitéve, nem sikeres az igehirdetésük - eltelnek örömmel, és Szentlélekkel azért, mert Jézus Krisztusnak az üldöztetésében részesülnek. Szent Pál apostol különösen sokszor emlegeti, hogy az Egyház vezetője az Isten Lelke.
“Egy a test és egy a lélek, egy az Úr, és egy az Isten. A Lélek egyesít, mivel Isten Lelke. A Lélek megszentel, mert a Szent Isten Lelke”
Efezusi levél (4. fej.)
“Aki pedig megerősít minket veletek együtt
Krisztusban, és aki felkent minket az Isten, és aki pecsétjével megjelölt minket, és a Lélek zálogát adta szívükbe”.
(2kor. 21-22.)
Az Isten adja a megerősítést, az Isten adja erre a pecsétet erre a lelkünkbe, és zálogának a megerősítése az a Szentlélek, aki bennünk van.
A Lélek egész működése abban áll, hogy elvezet minket Istenhez, hogy élő közösséget teremt közöttünk és Isten között, hogy bevezet minket szent mélységeibe, és kiszolgáltatja nekünk Isten titkai. (1kor.2,10)
A Lélekben ismerjük meg Krisztust, és valljuk meg, hogy Jézus az Úr.
A Lélekben imádkozunk Istenhez (római levél), és szólítjuk meg igazi nevén: “Abba”, azaz Atya.
Ha egyszer birtokoljuk a Lelket, semmi az ég-világon nem veszíthet el bennünket, nem szakíthat el minket, mert Isten önmagát adta nekünk, és mi Őbenne élünk.
Pünkösd ünnepén, amikor az Egyház megalakulását ünnepeljük - és ez a megalakulás, hogy mennyire biztos, és mennyire erős annak a legfőbb bizonyítéka az immár lassan 2000 év óta működő Egyház - nincs más mondanivalóm ennek az írásnak a végén, minthogy:
Titeket is, mindnyájotokat ugyanúgy járjon át a Szentlélek, mint ahogy az ősegyház apostolait, híveit átjárta, és a Szentlélek erejéből múljék el belőletek minden félelem, minden bánat, minden keserűség.
Teljék meg a Szívetek örömmel, és ez az öröm segítsen titeket mindazokban a nehézségekbe, amelyeket a mindennapok, az élet rejteget számunkra. Amen.
|
|
|