11.19 +Árpád-házi Szent Erzsébet
|
A
királylány
Adoremus
Valószínűleg a sárospataki
várban született 1207-ben. Lajos türingiai tartománygróf felesége lett. Három
gyermek édesanyja. Férje halála után (1227) a szegénységet választotta, sok
megpróbáltatás után 1231-ben halt meg Marburgban. Marburgi Konrád ferences
szerzetes, aki lelki vezetője volt, levelében részletesen leírja önmegtagadó
és áldozatos életét. Utolsó óráit így örökítette meg: "Halála előtt, amikor
meggyóntattam, megkérdeztem tőle, hogy mi történjék megmaradt holnijaival és
ágyával. Azt felelte, hogy mindaz, amit még birtokolni látszott, már úgyis
régen a szegények tulajdona volt. Arra kért, hogy osszam szét közöttük
mindenét, kivéve azt az egyetlen inget, ami rajta volt. Azt akarta ugyanis,
hogy abban temessék el. Ezután magához vette az Úr testét, majd estig gyakran
emlegette a prédikációkban hallott jó tanításokat. Végül nagy buzgósággal
Istennek ajánlotta mindazokat, akik körülvették, majd, mint aki édesen
elalszik, kilehelte lelkét." Halála után négy évvel már szentté avatták.
|
|
|
SZENTÍRÁS:
Az irgalom
Szent Lukács
evangéliuma (6.fejezet, 27-38)
Nektek, akik hallgattok, ezt mondom:
Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót gyűlölőitekkel.
Azokra, akik átkoznak benneteket, mondjatok áldást, és imádkozzatok
rágalmazóitokért. Ha arcul üt valaki, tartsd neki oda a másik arcodat
is. Annak, aki elveszi köntösödet, add oda a ruhádat is. Mindenkinek,
aki kér tőled, adj, és aki elviszi, ami a tied, attól ne kérd vissza.
Úgy bánjatok az
emberekkel, ahogy akarjátok, hogy veletek is bánjanak. Mert
ha csak azokat szeretitek, akik benneteket is szeretnek, milyen hálát
várhattok érte? Hisz a bűnösök is szeretik azokat, akik őket szeretik.
Mert ha azokkal tesztek jót, akik veletek is jót tesznek, milyen hálára
számíthattok? Hisz így a bűnösök is tesznek jót. Ha
csak a visszafizetés reményében adtok kölcsönt, milyen hálát várhattok
érte? A bűnösök is kölcsönöznek a bűnösöknek, hogy ugyanazt
visszakapják. Szeressétek inkább ellenségeiteket:
tegyetek jót, adjatok kölcsön, és semmi viszonzást ne várjatok. Így nagy
jutalomban részesültök, a Magasságosnak lesztek a fiai, hisz ő is jó a
hálátlanokhoz és a gonoszokhoz.
Legyetek hát irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas.
Ne mondjatok ítéletet
senki fölött, s akkor fölöttetek sem ítélkeznek. Ne ítéljetek el senkit,
s akkor benneteket sem ítélnek el. Bocsássatok meg, és nektek is
megbocsátanak.
Adjatok, és akkor ti is kaptok. Jó, tömött, megrázott és túlcsorduló
mértékkel mérnek öletekbe. Mert amilyen mértékkel ti mértek, olyannal
mérnek majd nektek is.
|
|
|
Istenarc
Szolgáló album: 1999. Szent Erzsébet ünnepe
B.Betti hitoktató
Ezredfordulók, ezredévek mérföldköveit lankadatlan
kíváncsisággal lépték át elődeink, s ma a 3. ezredév küszöbén mi
magunk is olthatatlan szomjúsággal keresünk a magunk útját. Jó
és rossz, fontos és értéktelen, célok és nem várt dolgok
ösvényei között botladozunk.
Könyvek, műsorok, tanfolyamok, szemináriumok szólnak ezreivel az
önmegvalósításról, a szabadságról, a jogokról, a demokráciáról.
Mai világunk nem rólunk szól, csak az “én” körül forog.
Mindegyikünk a magáét keresi, a maga igazát hirdeti. Míg
tudatosan, a tudomány és pszichológia segítségével próbáljuk
megvalósítani önmagunkat, nem találunk rá igaz értékeinkre,
elveszítjük az én-megtalálás egyetlen útját. Miért? Talán rossz
helyen keressük.
Emlékeinkben, történelmi ismereteinkben keressünk olyan
embereket, akiknek az önmegvalósítás, az én-megtalálás sikerült.
Hogyan járták ők az élet iskoláját, hogy teljességgel élhették
meg azt? Ragadjunk ki egy példát, a számunkra legaktuálisabbat,
Árpád-házi Szent Erzsébetet, templomunk, Egyházközségünk
védőszentjét.
Ő
ugyanúgy mint a többi szent megtalálta önmagát, beteljesítette
személyes küldetését, így töltötte el őt az öröm, a boldogság, a
tenni akarás. Hol rejlik a titok, hogy ő ilyenné (szentté)
tudott lenni? Nem valószínű, hogy szép nyári estén lombos fák
alatt sétálva, vagy hideg téli napon kandalló mellett üldögélve
hosszas tanakodás után úgy döntött, hogy majd leveszi a királyi
palástot, mellyel be fogja takarni a fázó koldust, s nem
vásárolt előre kosarakat, korsókat, melyben a szegényeknek
élelmet adhat. Az Isten iránti vágy, az Ő megismerésének
szomjúsága az első lépése az én-megvalósításának.
Erzsébet csendes imádságában talált rá az Istenre, énét az
Istenben találta meg, önmegvalósulása az isteni szeretet
megvalósulása lett, így élete az Istenben teljesedett be. Nem
elhatározás, vagy döntés eredménye lett a tiszta lélek, a belső
béke, az önzetlen szív. Az Isten szeretetétől átitatva talált rá
önmagára. Eggyé lett az Istennel, így teljesedett be személyes
élete az Istenben.
Isten
József Attila (részlet)
Most már tudom őt mindenképpen,
minden dolgában tettenértem.
S tudom is, miért szeret engem,
tetten értem az én szívemben.
Szent Erzsébet a megtalált Isten szeretetét sugározta tovább,
adta át másoknak. Jótetteit nem strigulázta, nem készített
másnapra tervezetett (két koldus, egy béna, három
szegényellátás), hanem jöttek a napok, az emberek, az örömök, a
bajok, s ő tette amire megérett imádságos lelke. Az isteni
folyam vitte őt, hagyta hogy vigye, mert befogadta a legnagyobb
erőt, s így támasza a vágyott, felismert Isten volt. Az Őbenne
végtelenül bízó Erzsébet önmegvalósulása a tőle kapott
szeretetet sugározta, az isteni lángot adta tovább tetteiben.
Sodorta az Isten árja, s nem engedte el, mert ki benne bízik, ki
vele járja útját, annak önmagát adja, s küldetéséhez isteni
erejét.
Szent Erzsébet mindennapjai, belső békéje, tettei mind az
Istenről szólnak. Hitéért, bizalmas szeretetéért, az Őt megvalló
életéért boldog beteljesedésben öleli át az Ő Országában.
"Mint Istennek szent és kedves választottai, öltsétek magatokra
az irgalmasságot, a jóságot, a szelídséget és a türelmet. Ahogy
az Úr megbocsátott nektek, ti is bocsássatok meg egymásnak.
Legfőként pedig szeressétek egymást, mert ez a tökéletesség
köteléke. S Krisztus békéje töltse be szíveteket, hiszen erre
vagytok hívatva, egy testben. Legyetek hálásak!" (Kol. 3, 12-13)
Az
Istentelen világ káoszában a lélek, az Isten csendjét kell
keresnünk. Önmagunkat soha nem fogjuk megtalálni Isten nélkül.
Az Istenben teljesedik be énünk, az Istenben bontakozhat ki
önmagunk. Őt kell először keresni, s vele önmagunkra is
rátalálunk. Ha vele eggyé tudunk forrni, ha engedjük magunkban
élni, minden gondolatunk, tettünk önmagunk lesz, mert életünk
csakis az Őbenne teljesedhet ki. Aki megtalálja Isten, az lehet
Az, akinek Isten teremtette.
Istenarc
Reményik Sándor (részlet)
“Egy istenarc van eltemetve bennem,
néha magamban látom, néha másban.”
Egy istenarc van eltemetve bennem,
S most ásót, kapát, csákányt ragadok,
Testvéreim, jertek, segítsetek,
Egy kapavágást ti is tegyetek,
Mert az az arc igazán én vagyok.
Az
Isten mi általunk szeretné megismertetni másokkal Önmagát. Saját
énét, arcát bízta ránk, hogy tovább adjuk szeretetét, jóságát,
irgalmát. Egymást vezetjük az Isten megismerése felé. Az a sok
jó mit adhatunk egymásnak, az Isten szeretetének egy-egy
szikrája. E szikrákkal az Isten megismerésére elvezetjük
egymást.
Ima a reménységért
Suenens bíboros
Add, hogy napról napra, óráról órára
olyanok legyünk, amilyennek elgondoltál
Tégy bennünket lassan - lassan
azzá, amire teremtettél.
Add nekünk a saját szíved,
hogy igazán szeressünk,
megfeledkezve
önmagunkról.
|
|
|
Találkozásaim Árpád-házi Szent Erzsébettel
Szolgáló album: 1997. Szent Erzsébet ünnepe
Érszegi Gábor atya
Árpád-házi Szent Erzsébet II. Endre magyar királynak és a Bánk
bánból ismert, meggyilkolt merániai Gertrúdnak a leánya volt.
1207-ben született. A hagyományok nem egyértelműek hogy
Pozsonyban vagy Sárospatakon. Annyi azonban bizonyos, hogy
nagyon-nagyon szerették észak Magyarországon, felvidéki
Magyarországon, annyira, hogy amikor Mária Terézia idején
megalakul a kassai Egyházmegye, akkor a kassai Egyházmegye
címtemploma, patrónusa, Árpád-házi vagy ahogyan a világ ismeri Thüringiai Szent Erzsébet lesz.
Már gyermekkorában eljegyezték a thüringiai fejedelemmel,
ôrgróffal. Lajos lett férje, akinek több gyermeket, egy fiút és
két leányt is szült. A kor szokása szerint korán elkerül
Wartburg várába, hogy hozzászokjon leendô népe környezetéhez.
Nagyon vallásos volt, a vallásosságát különösen az jelzi, hogy
mindazt amit a kereszténység tanít a szegények megsegítéséről,
hihetetlenül komolyan vette.
Az első találkozásom éppen a kassai dómban történt ezzel a
királylánnyal, hiszen a kassai dómban meg vannak festve
jelenetek az ô életének a történetéből - az általunk is ismert
rózsacsoda, vagy hogy az ágyába fekteti a leprást és mikor a
férje szétnyitja a függönyt, akkor a megfeszített Krisztust
látja, és egyéb ilyen történeteket. Tulajdonképpen kilenc
táblaképen festették meg.
Ez a kilenc táblakép nemcsak itt Kassán, magyar területen
hirdeti az ô vallásosságát, hanem igen komolyan hirdeti abban a
városban ahol élt és uralkodott, ez pedig nem Wartburg, ahogy mi
ezt közismerten tudjuk, hanem Marburg án der láán-ban van.
Házassága boldog volt, gyermekei közül Gertrudot, Aldenbergi
Szent Gertrud néven ma is tisztelik a németek, és szentté lett.
Vallásosságában a kifogyhatatlan szeretet, az amit érzett a
szegények iránt. És meg kell mondjam, hogy bizony Lajos teljes
megértéssel támogatta Erzsébetnek a vallásosságát és
buzgalmát. Azonban 1227-ben, mint keresztes lovag meghalt Otrantoban.
Erzsébet, akit világias gondolkodású németországi rokonai addig
is irigy szemmel néztek, most kitöltötték rajta a haragjukat.
A húszéves özvegyet sógora, Respe Henrik elkergeti, a fejedelmek
birtokharácsolása korában sehogy sem érti meg, hogy Erzsébet
önfeláldozó könyörülettel elosztogatja mindazt ami az övé.
Többek között konkrét feljegyzésünk van arra, hogy eladott egy
birtokot, és az érte kapott 64 ezer aranyat, ami nem kevés,
hiszen egy aranyforint ma 3500 forinttal egyenértékű. Ezt a 64
ezer aranyat szétosztja a szegények között. Ezért száműzik őt
Wartburg várából és kerül Marburgba, ahol azonban bizony egy
disznóólhoz hasonló létesítményben húzza meg magát a három
gyerekével. Három évig ette a nyomor kenyerét, készakarva, nem
értesítve erről rokonait, csak Eckberg, bambergi püspök az - aki
szintén rokon volt - könyörült meg rajta. Nemsokára visszahívták
a kiegyezés címén, és ettől fogva csak a szegényeknek és a
betegeknek élt. Szentéletű, de túlbuzgó lelkiatyjának, a
szigorúságáért később meggyilkolt marburgi Konrádnak vezetése
mellett önsanyargatásban, önként vállalt
megaláztatásokban, s mint Szent Ferenc rendjének tagja
önkéntes szegénységben gyakorolta magát. Emellett mindig
vidám, derűs, szeretetre méltó volt. A legnagyobb
megpróbáltatások között is háladalokat, Te Deumot énekelt az
Istennek.
24 éves korába halt meg, s a nép azonnal szentként tisztelte,
négy évvel halála után 1235-ben pedig IX. Gergely pápa szenté
avatta, és még abban az évben megkezdik építeni a még ma is
létező marburgi Szent Erzsébet templomot, a német gótika egyik
legtisztább remekét, amelyben gyönyörű síremlékbe foglalták a
testét. Amit sajnos később a hitújítás egyik vezére, Hesseni
Fülöp külön durva kegyetlenséggel szétszóratta csontjait,
illetve kiszóratta a templomból az összes megelőző fejedelmek
csontjait, köztük Erzsébetét is, úgyhogy azóta ez a marburgi sír
üres, csak a rajta lévő képek, amelyek nagyon hasonlítanak a
kassai festett képekhez, hirdetik az ô emlékét. A csontokat
föltárták, és egy csontváz, aminek a színe sokkal fehérebb, és
ragyogóbb mint a többié, tekinthető Szent Erzsébet
maradványainak, persze erre semmi bizonyíték nincsen, csak
összeválogatták az antropológusok.
Egy róla írt himnusz "Németország dicsőségének" mondja, a
németek a mai napig is úgy tisztelik még imádságban is, hogy "a
legnagyobb német asszony". Számos jótékonysági egyesület és
szerzetes társulatot is elneveztek róla, a legismertebb nálunk
a Szent Erzsébet Nővérek, akiknek a Fôutcában szociális
otthonuk van.
Ünnepe november 19-én. Életét sokan megírták Árpád-házi
magyarországi Szent Erzsébet néven. A középkor óta gyakran
szerepel a művészetben, a festők rendszerint a ferences nővérek
ruhájában, fején Krisztusnak a töviskoronájával, a lábainál
térdelő koldussal, sokszor ölében rózsákkal ábrázolják. Ez a mi
templomunk szentélyképe, és plébániánk pecsétjének képe is.
Életének jeleneteit legteljesebben ez a marburgi Szent
Erzsébet templom képciklusa ábrázolja. Nálunk az ô nevére épült
kassai dómban is ugyanez a képciklus szerepel, nevezetesen a
főoltáron: Erzsébet születése, Erzsébet fogadtatása Thüringiában,
a feszület és a rózsák csodája, Erzsébet látomása a szentmise
alatt, a palástcsoda, Erzsébet férje Lajos herceg a szentföldre
indul és búcsúzik nejétől, kiüzetése a marburgi várból, a
koldusasszony Eisenachban belelöki a sárba, leprás betegnek a
haját hozza rendbe, egy bélpoklost fürdet, és halála
Wartburgban, valamint szentté avatása. Kassán kívül még Bártfán
- az is Szlovákiában van - maradt fenn egy szárnyasoltár, amely
Erzsébet életének jeleneteit adja elő. A XV. század végéről
származó festmények azonban nem olyan szépek mint a marburgi,
vagy a kassaiak, főleg jótékonykodó életének jelentősebb
eseményeit örökítik meg.
Én úgy jutottam el az idén Marburgba, hogy egy kedves
evangélikus német család hívott házasságkötésre, lakodalomra,
ahol vegyes házasság, katolikus férfi és evangélikus leány
házasságát kötöttük meg német szokás szerint, evangélikus
lelkész és katolikus pap közreműködésével. Élmény volt
látnom azt a baldahinos síremléket, amelynek az alsó részében
feküdt Szent Erzsébet teste, a felső része pedig baldahinosan
kiképzett. A templomban nagyon sok részlet emlékeztet Szent
Erzsébet életére, jól jelezve, hogy a katolikus Németország
bizony mekkora tiszteletet érzett iránta. Ma ezt a tiszteletet
érzik a protestánsok is, akik nem ismerik el a szentek
tiszteletét, de mégis Szent Erzsébetet az egyik legnagyobb német
asszonynak tartják.
Ennek a székesegyháznak a belseje önmagába is csodálatos, hiszen
a késő gótikának minden jellegzetes művészetét magán hordozza.
Ebben a templomban elsősorban persze az ô síremléke a fontos, és
szinte ma már alig van olyan oltár vagy oltárkép ami az ô
halálát követő években épült volna - ô nem látta ezt a
templomot, hiszen amikor felépült. akkor ô már a szentek sorában
réges-régen halottként tisztelt nagyasszonya volt a német
népnek, és bizony inkább őróla szól a templom belseje, mintsem
arról a képről, amit ô is láthatott.
Mit tudunk mi meg Marburgban Szent Erzsébetről?
Volt egy kórháza, amelyet ô alapított. Ne felejtsük el, hogy
ebben az időben zajlanak a keresztesháborúk, nagyon sok rokkant,
sánta, béna, gennyes sebekkel, fertőzésekkel küszködő ember,
akiknek nem voltak hozzátartozói, hiszen katonák általában nem
kötnek házasságot - legalább is abban az időben - és amikor
visszatértek Európába akkor itt csellengőként kerültek be ebbe
a kórházba. A kórház ma is meg van. Egyemeletes épület, piros
kőtéglából építve, és ebben a kórházban ma már nem
gyógyítanak, de van benne korabeli betegágy, fogászati gép, és
számos orvosi műszer, amely a mai kinézésében inkább elrettent
minket, mintsem hogy a mai orvosi műszerekre emlékeztetne. Nem
szabad ezen csodálkoznunk az orvostudomány eszközei is az
évszázadok folyamán hosszú fejlődés alapján lettek olyanokká
mint amilyenek ma. Abban az időben csak a nikkelezés vagy a
krómozás egyszerű módját sem ismerték, és nem ismerték azt az
alapvető dolgot, hogy a fertőzéseket műszerekkel is át lehet
adni. De ebben a kórházban azonban mégis mindenkinek külön ágya
volt, és azt is lehet látni, hogy ebben a kórházban az ágyak el
voltak nagy lepedőkkel, függönyökkel választva. tehát az egyik
beteg nem zavarta a másikat. A hagyomány szerint Szent Erzsébet
ebben a kórházban szívesen dolgozott és ápolta a betegeket. Ez
ma múzeum, egy csodálatos nagy új kórház végzi a város és
környéke lakosságának a gyógyítását. Meg van a palota is ami az
övé volt, a Marburg an der lahn palota, - persze réges - régen
nem az eredeti állapotában, többszörös átépítés folyamán -, de
nagyon sok kedves családi emlékkel, ami az ottani thüringiai
családra emlékeztet. Ezek között persze szerepel sok olyan
kisebb - nagyobb tárgy is ami valószínűsíthető, hogy Szent
Erzsébetnek a tárgyai közé tartozott, hogy ô is látta, vagy ô is
használta. De akik ma elmennek Marburg an der lahn - ba
azok azt látják, hogy egy hatalmas zarándokhely, ahol a
katolikusok elsősorban a szegények nagyszerű védőszentjét, aki
Szent Ferencnek, Assisi Szent Ferencnek hűséges követőjeként
foglalkozott a szegényekkel. És azt látják, hogy azok akik nem
katolikusok, azok a nagyszerű, csodálatos hőslelkű német
asszonyt tisztelik benne, aki mindent megtett a háború
sérültjeiért, özvegyeiért és árváiért.
Azt szoktam mondani Terturiánussal, hogy "a keresztények
vére, a kereszténység magvetése" - "Semen est sangvis
Christianorum."
Hogy ez mennyire igaz, ezért had mondjam, hogy Árpád-házi Szent
Erzsébetnek a rokonai közül az ő nevét viselve többen is
szentekké lettek. Többek között ismerjük V. István magyar király
és Erzsébet kun királylánynak a gyermekét, aki végülis Szent
Margit unokahugaként ugyanott a Margit-szigeten nevelkedett, ô
is a boldogok közé tartozik. A másik ilyen híres Szent Erzsébet,
akit Árpád-háziként is tisztelhetünk, III. Endre (tehát nem
Szent Erzsébet apjának, hanem az utána következőnek) királynak
és Fennena királynénak a lánya. Ô Svájcban a hősi domonkos rendi
apácák között nevelkedett, és ugyancsak lett szentté. Van egy
harmadik Szent Erzsébet is, ugyancsak rokona a mi Árpád-házi
Szent Erzsébetünknek, III. Péter portugáliai és Konstancia
királyné lánya, II Endre magyar király leányának, Jolántának az
unokája. Őt nagyon-nagyon tisztelik a portugálok mint szent
királyuknak a lányát. Mi következik mindebből? - az, hogy ott
születnek szentek, ahol a szentek vére megtermékenyíti a
kereszténységet.
Mi magyarok büszkék lehetünk arra, hogy sok-sok szentet adtunk a
világnak, de méginkább szeretnénk ha ezután is lennének szent
magyarok, esetleg innen a rákoscsabai Szent Erzsébet
Egyházközség híveiből.!
|
|
|
SZENTÍRÁS:
A derék asszony dicsérete
Példabeszédek könyvet
(31.fejezet, 10-31)
Derék asszonyt ki talál? Értéke a
gyöngyét messze meghaladja.
Férje (egész) szívével ráhagyatkozik, és nem jár rosszul vele.
Mindig a javára van, sose a kárára, életének minden napján. Előteremti
a gyapjút és a kendert, és mindent beszerez, ügyes kézzel. Olyan, mint a
kalmárok hajója: messze földről szállítja az élelmet. Bár még éjszaka
van, már fölkel, és ellátja a háza népét eledellel, szolgálólányait egy
egész napra valóval. Szántóföld után néz és meg is szerzi, szőlőt
telepít a keze munkájából. Jól körülköti derekát az övével, és
nekifeszíti karját a munkának. Tudja, hogy jó hasznot hajt, éjnek idején
sem alszik ki lámpája. Kinyújtja a karját a guzsaly után, és a kezével
megfogja az orsót. Kiterjeszti kezét az elnyomott fölé, a szűkölködőnek
meg a karját nyújtja. Nem kell féltenie háza népét a hótól: egész háza
népét ellátta kettős ruhával, és takarókat is csinált magának. Ruhája
bársonyos len és bíbor gyapjú. Férjét a kapuknál igen nagyra tartják,
hogyha tanácsban ül az ország véneivel. Ingeket is készít és eladja
őket, öveket is árul a kereskedőnek. Az erő érzete veszi körül, vidáman
néz a jövendő elé. Ha kinyitja a száját, bölcsen beszél, jóságos tanítás
(árad) a nyelvéről. Szemmel tartja háza népének munkáját, a tétlen
lustaság nem kenyere. Kiállnak fiai, s boldognak hirdetik, a férje is
fölkel és így dicséri: "Sok asszony megmutatta, milyen derék, de te
felülmúlod őket, mind valamennyit!" Csalfa dolog a báj, a szépség
mulandó, de az okos asszonynak kijár a dicséret.
Magasztaljátok keze munkájáért, a városkapuknál dicsérjék tetteit!
|
|
|