EGYHÁZTANÍTÓK
|
01.02 Nagy Szent Vazul és Nazianzi
Szent Gergely*
01.24 Szalézi
Szent Ferenc*
01.28 Aquinoi
Szent Tamás*
04.04 Szent
Izidor
04.29 +Sienai Szent Katalin
Európa védőszentje
05.02
Szent Atanáz*
06.13
Páduai Szent
Antal*
08.19 Szent
Bernát apát /szerzetes*
08.28
Szent Ágoston*
09.13
Aranyszájú
Szent János*
|
09.30
Szent Jeromos*
10.01
Lisieux-i Kis Szent Teréz
/szerzetes*
10.15 Avilai Szent Teréz
/szerzetes*
12.07 Szent
Ambrus*
12.14
Keresztes
Szent János*
MÁS CSOPORTBAN TALÁLHATÓAK
09.03 Nagy Szent Gergely*à
pápa
11.10 Nagy Szent Leó*à
pápa
Pázmány Péterà
magyar szentek
|
|
|
01.02 Nagy Szent Vazul és Nazianzi
Szent Gergely*
Vazul - Gergely - Hiláriusz
- Nagy Szent Vazul: Az igaz
ember bölcsességet beszél, nyelve helyesen szól, szívében Isten törvénye
lakik.
A IV. században élő Nagy Szent Vazul
remete évei után Cezárea városának püspöke lett. Erényes életéért és a
Szerzetesi szabályokról szóló könyvéért az Egyház tiszteletében él.
- Nazianzi Szent
Gergely: Amit
kezdettől fogva hallottunk, az maradjon meg bennünk.
A IV. században Nazianz mellett
született. Szent Vazul barátja volt. Később Konstantinápoly püspökévé
választották.
- Szent Hiláriusz: Téged hirdetve,
neked szolgáljak!
A
IV. században élt, a hit útján megtévedt ariánusok megtérítésén szívvel –
lélekkel munkálkodott. Szentírás-magyarázatainak írott szövegrészei
jelentősek.
Nagy
Szent Vazul
Tanulj, hogy
rendíthetetlen és megingathatatlan légy!
A IV. században élő Nagy Szent Vazul remete évei után Cezárea
városának püspöke lett. Erényes életéért és a Szerzetesi szabályokról szóló
könyvéért az Egyház tiszteletében él.
Vazul a kappadóciai Cezáreáben született 330
körül. Kitűnt erényes életével, a város környékén remetéskedett. 370-ben a
város püspökévé választották. Leghíresebb könyve a Szerzetesi Szabályzatok,
amelyet a keleti szerzetesek ma is követnek. Rövid tanácsa az életre:
"Önmagadra ügyelj! Ne képzelj el magadnak nem létező dolgokat, hanem a meglévő
dolgojat fordítsd hasznodra!" 379-ben halt meg. - Adoremus
Nazianzi
Szent Gergely
Értékes barátokat
keress, de te is kincs legyél másoknak!
A
IV. században Nazianz mellett született. Szent Vazul barátja volt. Később
Konstantinápoly püspökévé választották.
Gergely Nazianz mellett
született330 körül. Utazásait tudásának bővítésére használta. Barátját, Vazult
a remeteségbe is követte. Pappá és püspökké szentelték. 381-ben
Konstantinápoly püspökévé választptták. Ő elnökölt a konstantinápolyi
zsinaton. Később visszatért Nazianzba, és ott is halt meg 390 körül. Egyik
homiliájában így kiált fel Urunk megjelenésére utalva: "Krisztus a testben
van, ujjongjatok félelemmel és örömmel! Félelemmel a bűn miatt, örömmel a
remény miatt." - Adoremus
Szent
Hiláriusz
A Biblia
olvasásának hatására felnőtt korában tért meg. Városának, Poitiers-nek
püspökévé választották. Egybe foglalta az ariánusok elleni döntéseket.
Kisázsiai száműzetése alatt tanulmányozta a keleti teológusok gondolatvilágát.
Visszatérve még elszántabban védelmezte a hitet, és mindent megtett az
ariánusok megtérítéséért. Ezért "Nyugat Atanáz" - nak nevezték. Számos, jeles
írásműve maradt fenn, legjelentősebb a Zsoltárok magyarázata. Számos himnuszát
és Szentírásmagyarázatát ismerjük. A keleti és nyugati gondolkodásmód igazi
jeles képviselője. 367-ben halt meg. - Adoremus
|
|
|
01.28 Aquinoi
Szent Tamás*
Aquinoi a teológus
Adoremus
"Az Úr lelke rajtam, kiválasztott és megjelölt engem." Lk 4,18
A XIII. században élt, Monte
Cassino mellett született, a domonkos rend tagja lett. Teológia tanárként több
városban tanított, és számos teológiai művet írt.
Roccasecca kastélyában, Monta Cassino
közelében született 1225 körül. Tizennyolc éves korában belépett a domonkosok
közé. Párizsban tanult teológiát, majd később ott tanított is. Nagy Szent
Albert tanítványai közé tartozott. A Szentírást és az egyházatyák tanítását
nagyon jól ismerte, Arisztotelész és Platón filozófiája sokat foglalkoztatta.
Hatalmas teológiai műveket hagyott az utókorra, amelyek magyar nyelven is
megjelentek (Summa). 1274. március 7-én halt meg a fossanovai ciszterci
kolostorban, 1369-ben ezen a napon vitték át földi maradványait Toulouse-ba.
A fossanovai kolostorban eredeti állapotában tartották meg azt a szobrát,
ahonnan az örök életbe távozott. (Adoremus)
Hiszek a Szentlélekben
Az Apostoli
Hitvallás vagyis a Hiszekegy kifejtése - Aquinói Szent Tamás
Amint mondtuk, az Isten Igéje
az Isten Fia, amint az ember szava az értelem szülötte. De
olykor az ember szava holt, tudniillik amikor az ember olyat
gondol, amit meg kell tennie, de nincs meg benne a cselekvő
akarat; mint amikor az ember hisz és nem cselekszik, hitét
holtnak mondjuk, ahogy a Jakab-levél 2. fejezetében olvassuk.
Isten Igéje azonban élő. „Mert eleven az Isten szava” (Zsid
4,12); tehát Isten birtokában kell lennie az akaratnak és a
szeretetnek is. Ezért mondja Szent Ágoston a Szent-háromságról
szóló könyvében: „Az Ige, amelyet törekszünk megismerni, a
szeretet révén válik ismeretessé.” Amint pedig Isten Igéje
Isten Fia, úgy Isten szeretete a Szentlélek. Innen van, hogy
akkor bírja az ember a Szentlelket, amikor szereti Istent. Az
Apostol mondja: „Isten szeretete kiáradt szívünkbe a
Szentlélek által, aki nekünk adatott.” (Róm 5,5)
Voltak olyanok, akik
helytelenül vélekedtek a Szentlélekről, és azt tanították,
hogy teremtmény volt, és hogy kisebb volt az Atyánál és a
Fiúnál, és hogy szolga volt, Isten szolgája. Ezért a szentek,
hogy ezeket a tévedéseket elhárítsák, más szimbólumban öt
kifejezést csatoltak a Szentlélekről szóló részhez.
Az első az, hogy noha vannak más lelkek is, tudniillik az
angyalok, ezek mégis Isten szolgái az Apostol ezen kijelentése
szerint: „Ők mindnyájan szolgáló lelkek.” (Zsid 1,14); de a
Szentlélek Úr: „A Lélek Isten” (Jn 4,24); vagy ahogy a Apostol
mondja: „Mert az Úr a Lélek” (2 Kor 3,17); ezért ahol az Úr
Lelke, ott a szabadság, ahogy a 2. korinthusi levél (3. fej.)
mondja. Ennek az az oka, hogy előidézi a istenszeretetet és
megszünteti a világ szeretetét. Ezért mondjuk: ,,(Hiszek) a
Szentlélekben, az Úrban.”
A második, hogy mivel abban áll a lélek élete, hogy
összeköttetésben van Istennel, minthogy maga Isten a lélek
élete, mint ahogy a lélek a test élete. Istenhez azonban a
Szentlélek köt bennünket a szeretet által, mivel ő Isten
szeretete, és ezért éltet. „A szellem az, ami éltet.” (Jn
6;64) Ezért mondjuk: „És az éltetőben.”
A harmadik, hogy a Szentlélek azonos lényegű az Atyával
és a Fiúval, mivel miként a Fiú az Atya Igéje, úgy a Szent
lélek az Atya és a Fiú szeretete, ezért mindkettőtől
származik; és amint Isten Igéje azonos lényegű az Atyával, úgy
a szeretet is az Atyával és a Fiúval. Ezért mondjuk: „Aki az
Atyától és a Fiútól származik.” Ebből és ezáltal nyilván való,
hogy nem teremtmény.
A negyedik, hogy egyenlő az Atyával és a Fiúval a kultusz
tekintetében. „Igaz imádói lélekben és igazságban fogják
imádni az Atyát.” (Jn 4,23) „Tanítsatok minden népet
megkeresztelvén őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek
nevében.” (Mt 27,19) Ezért mondjuk: „Akit az Atyával és é
Fiúval együtt imádunk.”
Az ötödik, amely által kinyilvánul, hogy egyenlő Istennel
az hogy a szent próféták Istentől indíttatva beszéltek.
Nyilvánvaló, hogyha a Szentlélek nem lenne Isten, nem
mondhatnánk, hogy a próféták a Lélek indíttatására beszéltek.
Pedig Péter azt mondja, hogy „a Szentlélektől sugalmazva
szóltak az Isten szent emberei.” (2 Pét 1,21) „Az Úr Isten és
az ő Lelke küldött engem.” (Iz 48,16) Ezért mondjuk itt: „Aki
szólt a próféták által.”
Ezáltal pedig eloszlik két tévedés, nevezetesen a
manicheusok tévedése, akik azt állították, hogy az Ószövetség
nem Istentől van, ami tévedés, hiszen a próféták által a
Szentlélek szólott. Ugyancsak eloszlik Priscilla és Montanus
tévedése, akik azt állították, hogy a próféták nem a
Szentlélektől indíttatva, hanem mint tébolyultak beszéltek.
A mi számunkra a
Szentlélektől többféle gyümölcs származik.
Először az, hogy megtisztít a bűnöktől. Ennek az a
magyarázata, hogy annak a feladata a helyreállítás, akinek a
feladata a létrehozás. De a lélek a Szentlélek által
teremtetett, mivel mindent rajta keresztül hozott létre Isten.
Isten ugyanis szeretetből, jóságával hozott létre mindent.
„Szeretsz mindent, ami van, és semmit sem utálsz abból, amit
alkottál.” (Bölcs 11,25) Dionysius írja Az isteni nevekről
szóló könyvének 4. fejezetében: „Az isteni szeretet nem
engedte, hogy sarj nélkül legyen.” Szükséges tehát, hogy az
emberek bűn által megrontott szívét a Szentlélek meggyógyítsa.
„Áraszd ki lelkedet, és fölélednek, és megújul a föld színe.”
(Zsolt 103,30) Nem csoda, hogy a Lélek tisztít, hiszen minden
bűnt a szeretet töröl el. „Megbocsáttatott az ő sok bűne, mert
nagyon szeretett.” (Lk 7,47) „A szeretet fátyolt borít minden
hibára” (Péld 10,12); továbbá: „A szeretet befödi a bűnök
sokaságát.” (1 Pét 4,8)
Másodszor, megvilágosítja az értelmet, mivel mindazt,
amit tudunk, a Szentlélektől tudjuk. „A Vigasztaló pedig, a
Szentlélek, kit az Atya az én nevemben küld, az majd megtanít
titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondottam
nektek.” (Jn 14,26) Továbbá: „A kenet megtanít titeket
mindenre.” (1 Jn 2,27)
Harmadszor, segít és valamiképpen késztet a parancsok meg
tartására. Senki sem képes ugyanis Isten parancsainak a
megtartására, csak ha szereti Istent. „Ha valaki szeret engem,
az én beszédemet megtartja.” (Jn 14,23) A Szentlélek pedig
előidézi az istenszeretetet, és ezzel segít. „Új szívet adok
nektek és új lelket oltok belétek, kiveszem testetekből a
kőszívet és hússzívet adok nektek. Az én lelkemet oltom
belétek, és gondoskodom róla, hogy parancsaim szerint éljetek
és szemetek előtt tartsátok törvényeimet és hozzájuk
igazodjatok.” (Ez 36, 26)
Negyedszer, megerősíti az örök élet reményét, mivel
mintegy záloga ennek az örökségnek. Az Apostol írja:
„Megkaptátok az ígéret Szentlelkének pecsétjét, aki foglaló
örökségünkre.” (Ef 1,13-14) Ő ugyanis mintegy az örök élet
foglalója. Ennek az a magyarázata, hogy annyiban jár ki
valakinek az örök élet, amennyiben Isten fiává válik, és ez
azáltal valósul meg, hogy hasonlóvá válik Krisztushoz. Azáltal
válik pedig valaki Krisztushoz hasonlóvá, hogy birtokolja
Krisztus lelkét, aki a Szentlélek. Az Apostol szerint: „Nem
vettétek ugyanis a szolgaság lelkét, hogy ismét csak féljetek,
hanem vettétek a gyermekké fogadás lelkét, amelyben azt
kiáltjuk, Abba, Atyánk! Maga a Lélek tesz lelkünkkel együtt
bizonyságot, hogy az Istennek a fiai vagyunk” (Róm 8,15-16),
és „Mivel pedig Isten fiai vagytok, Isten elküldte Fiának
Lelkét szívetekbe, aki azt kiáltja, Abba, Atya.” (Gal 4,6)
Ötödször, tanácsot ad a kétségekben és megtanít minket
arra, hogy mi az Isten akarata. „Akinek fülei vannak a
hallásra, hallja meg, mit mond a Lélek az egyházaknak.” (Jel
2,7) „Hallgatom őt mint tanítót.” (Iz 1,4)
Forrás:
http://katolikus-honlap.freeweb.hu/060604/aquinoi.htm
|
|
|
08.28
Szent Ágoston
Szent Ágoston idézetek:
"Benned égnie kell annak, amit lángra akarsz lobbantani másokban."
"Az a szeretet, amely véget ér, sohasem volt igazi."
"Éppen nem nagy dolog elkezdeni a jót. Azt be is végezni,
egyedül ez teszi az embert tökéletessé."
Könyvek:
Szent Ágoston vallomásai / Isten városáról
|
|
|
10.01
Lisieux-i Kis Szent Teréz*
Szent
Teréz
Forrás: Adoremus
A Gyermekjézusról nevezett, Lisieux-i Szent
Teréz szűz és egyháztanító
A franciaországi Alenconban született
1873-ban. Édesanyját négyéves korában elvesztette, ezért a család Lisieux-be
kötözött. Két nővérének a Kármelbe való belépése után maga is erős vágyat
érzett, hogy kövesse őket. Fiatal kora miatt édesapjával és egyik nővérével
Rómába utazott, hogy XIII. Leó pápa engedélyét megszerezze. Ennek birtokában
lépett be a karmeliták lisieux-i kolostorába. Egy évvel belépése után kapta a
"Gyermek Jézusról és a Szent Arcról nevezett" rendi nevet, és magára öltötte a
szerzetesi ruhát. 1893-ban másod újoncmesternő lett, és rövidesen elkezdett
verseket írni. Az Egy lélek története című művében gyermekkori élményeit írta
le. A lelkek üdvéért és az egyház terjedéséért ajánlotta fel életét.
"Mindenkinek a saját kis útját kell járnia. Én rózsaesőt fogok hullatni az
emberekre" - tanította. Ezért ábrázolják feszülettel és rózsacsokorral a
szentet. Ez a "kis út" mindenki számára azt jelenti, hogy a saját adottságait,
körülményeit felhasználva kell az életszentség útján járni. Ez az út
mindenkinek a saját útja. 1897. szeptember 30-án halt meg. 1923-ban boldoggá,
1925-ben szetté avatták, majd rövidesen a missziók pártfogójává, 1997. október
19-én II. János Pál pápa egyháztanítóvá nyilvánította. Egyik ereklyéjét
elhozták hazánkba a budapesti városmisszióra. A budapesti ünnepségek előtt
több egyházmegyében volt lehetőségük a híveknek tiszteletüket kifejezni.
|
|
|