Hivatások vasárnapja
|
Kiválasztásunk Krisztusban
Szent Pál apostol efezusiakhoz írt levele (1. fejezet 3-14 rész)
Áldott legyen az Isten, Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki a mennyeiek között Krisztusban minden lelki áldással megáldott minket. Mert őbenne választott ki bennünket a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte. Szeretetből eleve arra rendelt bennünket, hogy Jézus Krisztus által - akarata és tetszése szerint - fogadott gyermekeivé legyünk; hogy magasztaljuk felséges kegyelmét, amellyel szeretett Fiában jóságosan megajándékozott minket. Őbenne nyertük el a megváltást a vére árán, és bűneink bocsánatát bőséges kegyelme folytán, amelyet végtelen bölcsességében és megértésében gazdagon árasztott ránk. Tudtunkra adta ugyanis akaratának titkát, azt az őbenne előre meghatározott jóságos tervét, hogy elérkezik az idők teljessége, és Krisztusban, mint Főben, újra egyesít mindent, ami a mennyben és a földön van. Igen, mi is őbenne nyertük el az örökséget annak végzéséből, aki mindent szabad elhatározása szerint tesz. Szolgáljunk hát felsége dicsőségére, mi, akik már korábban is Krisztusba vetettük reményünket. Benne kaptátok meg ti is a megígért Szentlélek pecsétjét, miután hallottátok az igazságról szóló tanítást, üdvösségetek evangéliumát, és hittetek benne. Ő a foglaló örökségünkre, arra, hogy teljesen megváltva az övéi legyünk az Isten fölségének dicsőségére.
|
|
|
Hogyan
látja a Szentírás a papságot?
Szolgáló album 1997. Érszegi Gábor
atya
Ha a mai
magyar nyelvben a pap szó értelmét keressük, igazából
szembetalálkozunk azzal ténnyel, hogy bizonyos foglalkozást
jelent anélkül, hogy megértenénk, hogy a pap szó a
foglalkozásról mit mond ki. Ugyanígy vagyunk a Szentírás
hasonló szavaival, akár a zsidó nyelvű Szentírást nézzük, akár
a görög nyelvű Szentírást nézzük, vagy ezeknek a latin
fordítását. A szavak, amelyet használnak nem annyira a pap tevékenységérôl szólnak, munkájáról, feladatáról, hanem
elsôsorban azt van hivatva jelölni, hogy a pap az Isten
szentségének jól meghatározott mértékben hozdozója. Ebbôl
az következik, hogyha mi a kereszténység felfogását keressük,
akkor a Szentírásban meghatározott papi tevékenységet kell
megtalálnunk.
Hogyan alakult ki a papi tevékenység?
A Szentírás
erre nekünk nagyon jó eligazítást ad. Gondoljunk itt arra,
hogy a pátriárkák korabeli ószövetségi családok,
zsidó családok a papi tevékenységet mindig a család
elsôszülött férfi tagjára bízták. Ezért van, hogy az
újszövetségi Szentírás is nagyon kihangsúlyozza, - mikor Jézus
személyérôl van szó -, hogy Isten egyszülöttje, pontosabban
fogalmazva az Istennek az elsôszülöttje. Azt is nagyon jól
tudjuk, hogy Mózes az, aki féltve a papságot bizonyos negatív
hatásoktól, a papságot rábízza testvérére, Áronra, és annak
fiaira. Így alakul ki az a szokás, hogy ószövetségi papság
Áron leszármazottjának vállaja magát, és az elsôszülöttségi
jogot, vagyis azt, hogy az elsôszülöttnek vállania kell a papi
feladatokat is. Áldozattal váltják meg az Istentôl, illetve
a pap tizedet kap feladatainak végzéséért minden család
hasznából, megszerzett vagyonából. Ha az Újszövetséget nézzük,
akkor meg kell állapítanunk, hogy Jézus Krisztusról az evangélimok nem úgy beszélnek, mint papról, sôt még az
apostoli levelek is keveset szólnak arról, hogy Jézus Krisztus
pap lett volna. Ezzel szemben viszont az Ószövetségben
kialakult két papi feladatot, az istentiszteletek végzését,
és az Isten, az Isten igéjének a szolgálatát - Jézus Krisztus,
az evangéliumok, az apostoli levelek és az újszövetség
történelmi könyvei is kiemelik. Vagyis azt kellene mondanunk,
hogy Jézus Krisztus papságát bemutatja az Újszövetségi
Szentírás minden könyve, de nem nevezi ôt papnak. Miért?
Azért, mert az a bizonyos jeruzsálemi papság, amelyet az
ószövetségi ember olyan nagyszerűnek tartott, volt az a
testület, amellyel Jézus Krisztus szembenállt. Nem azért,
mert elítélte ôket, hanem azért, mert nem képviselték
következetesen az Isten törvényeit, nem vállalták föl a
Messiás küldetésének szellemi, lelki vonalát, és végülis ez a
papság az, aki Jézus Krisztusnak az elítéltetését, sôt a
megkínzását és kereszthalálát szorgalmazta.
Az evangéliumokban Jézus
egyetlen egyszer sem tulajdonítja magának a pap elnevezést.
Világos miért. Környezetében ez a megnevezés egy meghatározott
tevékenységre vonatkozik, amelyet csak Lévi törzsének tagjai
gyakorolhatnak. Jézus pedig jól látja az övékétôl nagyon is
eltérô feladatát, amely sokkal teljesebb, sokkal alkotóbb.
Inkább Fiúnak, Emberfiának nevezi magát. Mindamellett
küldetésének meghatározására sokszor fölhasználja azokat a
tevékenységeket, amelyeket a papoknak tulajdonít a köznyelv és
a Szentírás. Ezek a kifejezések persze így rejtetté válnak és
képletesek. Ez a tény azért is érdekes, mert Jézus amikor
haláláról beszél, akkor értjük meg, hogy ellenségei szemében
ez egy káromlás büntetése. Tanítványai szemében is botrányos
kudarc. Az Ô számára pedig áldozat, amelyet az Ószövetség
egyes alakjaival ír le, hol Isten szolgája kiengesztelô
áldozatához hasonlítja, hol Mózes Sinai szövetségi áldozatához
(Márk 10. és 11. fej.). És a vér, amelyet húsvét idején, a
húsvéti bárány vérére emlékeztet ugyancsak ezt állítja elénk.
Elfogadja a rá kirótt halált, úgy ajánlja föl mint saját maga,
mint a pap az áldozatot. Ezért aztán a bűnök bocsánatát várja
tôle, egy új, örök szövetség megalapítását, népének
üdvösségét. Röviden Ô a saját áldozatának, a
keresztáldozatnak papja.
Az Ószövetség véleménye
szerint, a pap feladata a törvény szolgálata. A Mózesi
törvénnyel kapcsolatban Jézus azt mondja, hogy azért jött,
hogy azt beteljesítse, anélkül, hogy betűjéhez ragaszkodna,
hiszen felülmúlja azt (Máté 5.), megvilágítja a mélyebb
értéket, és összefoglalja az elsô fôparancsban, meg a
másodikban, amely az elsôhöz hasonló. Szolgálatának ez az
oldala folytatja azt a szolgálatot, amit az ószövetség papjai
is végeztek.
Pál apostol gyakran
emlegeti Jézus halálát, és azt mindig a Mester szavai nyomán,
a húsvéti bárány áldozatának (1Kor 5.), a Szolga
megalázkodásának (Fil 2,6 himnusz) és a kiengesztelôdés
napjának elôképével mutatja be (Róm 3.). Ez az
áldozatértelmezés megjelenik a Krisztus vérében való
részesedés (1Kor 10,16), és az ezzel a vérrel történô
megváltás képében (Róm 5,9 és Kol 1,20 és Ef 1,7 , 2,13). Pál
számára Jézus halála szabadságának legtökéletesebb tettét, az
igazi áldozatot jelenti (ez kimondottan papi
tevékenységet jelöl), amelyet Ô maga mutat be. De
Mesteréhez hasonlóan és valószínűleg ugyanolyan okok alapján,
mint a Mestere, az apostol sem beszél arról, hogy Jézus pap.
Így van az Újszövetség sok más könyvében.
Van egy nagy kivétel a
Zsidókhoz írt levél. Ez úgy mutatja be Jézus halálát, mint
a Szolga áldozatát, a Bárány áldozatát. Emlékeztet Jézus
vérére, Báránynak nevezi Ôt.
János írásai is
tartózkodóak, bár papi öltözetben írja le Jézust -
evangéliumának 19. fejezetében, és a Jelenések könyvének 1,
13. A szenvedés leírását, amely áldozati tevékenység Jézus
Fôpapi imája nyitja meg (Ján. 17.). Jézus, mint pap
megszenteli önmagát, azaz áldozatával odaadja önmagát és így
hathatós közvetítést fejt ki, amelyre az ószövetségi papság
hiába törekedett.
A Zsidókhoz írt levél kifejti
kellôképpen Krisztus papságát, a keresztet úgy mutatja be mint
a kiengesztelôdés, a szövetség, és a szolga áldozatát. De
figyelme Krisztus személyes szerepére összpontosul az áldozat
felajánlásában. Jézust arra hívja az Isten, ugyanúgy mint
egykor Áront, hogy közbenjárjon az emberekért, és
áldozatot mutasson be a bűneinkért. Papságának elôképe az a
híres Melkizedek, aki Jeruzsálem papja volt, és aki
kenyeret és bort áldozott Ábrám gyôzelmekor az Istennek. A
szerzô, hogy ezt a pontot jól megvilágítsa alaposan elemzi az
Ószövetséget. A tized, amelyet Ábrahám ajánlott föl Istennek
Lévi papságának alsóbbrendűségét jelzi Jézus papságával
szemben.
Isten esküje a 110-es
zsoltárban a végleges pap megingathatatlan tökéletességét
hírdeti. Jézus a szent, az egyedüli pap, az Ô papsága végetvet
a régi papságnak. Azt mondja, hogy ez a papság lényegében,
tényében, alapjában gyökerezik, mely Ôt különösen közvetítôvé
avatja. Egy személyben valódi ember, aki egészen a kísértésig
azonosul velünk, ugyanakkor az Isten igazi Fia, aki még az
angyalok felett is áll. Ô az egyetlen és örök pap, Fôpap. Ô
egyszer és mindenkorra megtette az áldozatot, most már örökre
az Ô közbenjárónk, az Újszövetség egyetlen közvetítôje.
Valójában egyetlen cím sem meríti ki a teljes titkot.
Krisztus, mint az Atya Fia, az emberiséget magában
egybefoglaló Emberfia, Jézus egyszerre az
Újszövetség Fôpapja, Messiás királya és az Isten igéje.
Az Ószövetségben ismerték a
király és a pap közvetítését, az evilági közvetítést és a
lelkit, a pap és próféta közvetítését, az Isten szolgálók
intézményét és a rendkívüli eseményét. Az értelem számára
szükséges a kinyilatkoztatás sajátos értékeinek
megkülönböztetése. Mivel Jézus felette áll az egész
történelemnek, közvetítése különbözô fajtáit egyesíti magába:
Ô a Fiú, Ô az örök Ige, aki beteljesíti és felülmúlja a
próféták üzeneteit. Magába foglalja az egész emberiséget,
annak olyan tekintéllyel és szerettel királya, amilyet ôelôtte
nem ismertek. Jézus akárcsak saját magának, a hozzátartozó
népnek sem tulajdonít kifejezetten papságot, már tudniillik a
keresztény népnek, de soha nem szünt meg papként cselekedni, s
úgy tünik, hogy az Újszövetség népét papi népnek tartotta.
Áldozatának felajánlásával és az Ige szolgálatával Jézus
papnak nyilatkoztatja ki magát. Az is igaz, hogy övéi
közül mindenkit meghív, hogy papságának ebben a kettôs
tevékenységében résztvegyen. Minden tanítványnak magára kell
vennie az Ô keresztjét (Máté 16.), innia kell az Ô kelyhébôl
(Máté 20.), az Ô üzenetét kell hírdetniük (Lk. 9.), róla kell
tanúságot tenniük egészen a halálig (Máté 10.). Amint Jézus
minden embert részesít a Fiú és a Messiás királyi címébe,
ugyanúgy részesíti ôket a papság feladatában,
magyarul papi feladatokat bíz rá.
Az apostolok Jézusnak ezt a gondolatát
fejtették ki, amikor a keresztény életet úgy mutatták be, mint
egy nagy istentiszteletet, mint az egyetlen pap papságában
való részvételt. Pál szerint a hívôk hite áldozat és
felajánlás (Fil. 2.). Ez az a segítség, amelyet a
Filippiek egyházától kap, kellemes illatú, Istennek tetszô
áldozat. Számára a keresztények egész élete papi
tevékenység. Felhívja ôket a Római levélben, hogy ajánlják
föl testüket az élô és szent Istennek tetszô áldozatul. Ez a
hódolat az Úr dícséretébôl, a jótettekbôl és az anyagi
hozzájárulásból, a közösbe adásból áll. Péter apostol
elsô levelében, és a Jelenések könyvében világosan olvassuk,
hogy a keresztény népnek Izrael királyi papságát
tulajdonítják. Az Ószövetség prófétái ezen a jogcímen
hírdették, hogy az igaz Isten igéit Izraelnek el kell vinnie
a pogány népek közé és ott biztosítani kell az Isten
tiszteletét. Ezután a keresztény népé ez a feladat, ezt Jézus
Krisztus kegyelme által teheti meg, aki részesíti a király és
a pap
messiási méltóságában
Valahol ki van jelölve a helyed...
Azért van
síró, hogy vígasztald, /
az éhezô, hogy teríts neki asztalt. /
Azért van seb, hogy bekösse kezed, /
vak, elhagyott azért van, hogy vezesd. / Azért van
annyi árva, üldözött, /
hogy oltalmat nyerjen karjaid között. /
Azért roskadnak mások lábai, /
hogy terhüket te segíts hozdani. /
Az írgalmat kínok fakasztják. /
Mélység felett van csak magasság. /
Hogyha más gyötrôdik, szenved - azért van, /
hogy te befogadd szívedbe boldogan. /
Ismeretlen szerzô
Az Újszövetség egyetlen
szövege sem adja a pap nevet az egyház egyik vagy másik
elôljárójának, apostolának, vagy ha úgy tetszik püspökének. De
Jézus tartózkodása ennek a címnek használatától olyan nagy,
hogy ebbôl a csendbôl megértjük, hogy miért nem. Jézus
részesíti népét a papságban. Isten népének ezt a papságát csak
az Isten által meghívott szolgák gyakorolhatják.
Megállapíthatjuk azt is, hogy Jézus a
tizenkettôt felszólította és rájuk bízta az Ô népének,
Egyházának vezetését. Fölkészítette ôket az Ige
szolgálatára, az utolsó estén pedig rájuk bízta az áldozat
bemutatását, az Eucharisztiát. Az apostolok jól értik Ôt a
maguk részérôl. Idôben, haláluk elôtt még vezetôket neveznek
ki, hogy a rájuk bízott tevékenységet meghosszabbítsák.
Néhányan ezek közül az öreg presbüter címet viselik. A név
eredete ma már sokat változott. Pálnak az apostolságra és a
karizmákra vonatkozó meggondolásai elsôsorban az egyházat
szolgáló papságra irányulnak. A közösség vezetôinek papi
címeket ad. Az elsô Korintusi levélben Isten titkainak
gondnokai. A második Korintusi levél pedig azt mondja, hogy
az Újszövetség szolgái. Az apostoli prédikációt úgy
határozza meg, mint istentiszteleti szolgálatot (Római levél).
Ez a kiindulópontja a papságra vonatkozó hagyomány késôbbi
magyarázatainak. Ez a papság már nem kiváltságos csoport, nem
örökli sem Krisztus egyetlen papságát, sem a hívôk papságának
jogait, de mindkettôt szolgálva egyik formája annak a papi
közvetítésnek, amely Isten népének szolgálatát biztosítja.
Az egészet összefoglalva azt
kell tehát mondanunk, hogy Jézus a maga papságát, az
igeszolgálatát és az áldozat bemutatását egész népére rábízta,
de népébôl már kiválasztott tizenkettôt, a tizenkettô
pedig újabbakat, akik egész életüket Istennek adják,
éltük fegfôbb feladatának azt tekintik, hogy szolgálják
az Igét, bemutassák az áldozatot, hogy az Istennek az
Isten tiszteletét meghozzák.
Mi, akik abban a nagyszerű
helyzetben vagyunk, hogy közülünk született férfit
szentelnek pappá, hogy közülünk született férfi az, akinek
a pappá szentelésén jelen lehetünk, azt kérjük Jézustól, az
örök Fôpaptól, segítse ôt, adja meg neki, hogy mindig jó
szolgája legyen az Isten szavának, Igéjének és mindig úgy
vezesse az áldozatot, hogy az neki is és mindnyájunknak javára
váljék.
|
|
|