VASÁRNAP
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik a Zsidókhoz írt
levél
Krisztus kiválóbb az
angyaloknál, mert ő a mindenség örököse
Azelőtt Isten a próféták
útján több alkalommal és többféle módon szólt őseinkhez. Ebben a végső
korszakban a Fia által beszélt hozzánk, akit a mindenség örökösévé tett,
hiszen a világot is általa teremtette. Mint dicsőségének kisugárzása és
lényegének képmása, ő tartja fenn hathatós szavával a mindenséget.
Miután megváltott minket a bűntől, helyet foglalt az isteni Fölség
jobbján, s annyival kiválóbb az angyaloknál, amennyivel különb nevet
örökölt náluk.
Vajon melyik angyalnak mondta valaha: „A Fiam vagy, ma szültelek”? Vagy:
„Én Atyja leszek, ő meg a Fiam.” Ám amikor Elsőszülöttét bevezeti a
világba, ezt mondja: „Imádja őt Isten minden angyala.”
Az angyalokról így beszél: „Angyalaival úgy rendelkezik, mint a széllel,
szolgáival, mint a tüzes villámokkal.” A Fiához ellenben e szavakkal
fordul: „Isten, trónod áll örökre, királyi pálcád igazság vesszője. Az
igazságot szereted, a gonoszságot gyűlölöd, azért kent föl Isten, a te
Istened, a vigasság olajával minden társad felett.” Továbbá: „Kezdetben,
Uram, te teremtetted a földet, az ég is a te kezed munkája. Ezek
elmúlnak, de te nem múlsz el soha, mindenek elavulnak, mint valami ruha.
Akár a köntöst, úgy göngyölöd össze őket, s mint a ruha, úgy változnak
meg. Ám te ugyanaz vagy, és esztendeid nem érnek véget.” Ugyan melyik
angyalnak mondta valaha: „Jobbom felől foglalj helyet, és lábad alá
teszem zsámolyul minden ellenségedet.” Nemde ők mind szolgáló lelkek?
Azok szolgálatára vannak rendelve, akik majd öröklik az üdvösséget.
Ezért, amit hallottunk, azt teljes odaadással meg kell tartanunk, hogy a
célt el ne tévesszük. Ha ugyanis már az angyaloktól meghirdetett tanítás
annyira kötelező volt, hogy minden törvényszegés és engedetlenség
elvette méltó büntetését, hogyan menekülhetnénk meg mi, ha semmibe
vesszük azt a mérhetetlen üdvösséget, amelyet először az Úr hirdetett,
azután a fültanúk megszilárdítottak köztetek, az Isten pedig különféle
jelekkel, hatalmas csodákkal és a Szentlélek tetszése szerint
osztogatott adományokkal igaznak bizonyított.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Jézus
Krisztus az Atya dicsőségének kisugárzása és lényegének képmása, ő
tartja fenn hathatós szavával a mindenséget, megváltott minket a bűntől,
* Most helyet foglal az isteni Fölség jobbján.
F.Hitünk szerzője a reá váró öröm helyett
elszenvedte a keresztet. * Most helyet foglal
az isteni Fölség jobbján.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Atanáz püspök
húsvéti leveleiből
(Ep. 14, 1-2: PG 26,
1419-1420)
Az Úr ünnepét nem
szavakkal, hanem tettekkel ünnepeljük
Nagyon közel van már
hozzánk az Ige, aki értünk tett mindent, a mi Urunk, Jézus Krisztus, aki
megígérte, hogy majd állandóan velünk marad. Ezért mondja hangos szóval:
Íme, én veletek vagyok mindennap a
világ végéig (Mt 28, 20). Ahogyan
ő a jó pásztor, a főpap, az út és az ajtó, és így mindenünk lett,
ugyanígy nyilvánvaló, hogy ő lett az ünnepi lakománk és ünnepi örömünk
is, amint az Apostol is mondja:
Húsvéti Bárányunkat, Krisztust, feláldozták
(1 Kor 5, 7), akire vártunk. Ő fényt derít a Zsoltáros szavára is, aki
így beszél: Istenem, ujjongó
örömöm, ments meg azoktól, akik leskelődnek körülöttem
(vö. Zsolt 31, 7). Ez az igazi ujjongó öröm, ez a valódi ünnep: mert ez
a bűnnek az eltörlése. Hogy pedig valaki ide eljuthasson, ahhoz erkölcsi
tisztaságra van szüksége, és arra, hogy lelke mélyén csendben
elmélkedjék Isten félelmében.
A szentek, amíg csak éltek, úgy örvendeztek, mintha állandó ünnepet
ültek volna. Egyikük, Szent Dávid, éjszaka nem egyszer, hanem hétszer
kelt fel, és könyörgéseivel engesztelte Istent. Másikuk, Mózes, himnuszt
énekelt örömében, és dicsőítő éneket dalolt, mert sikerült legyőzni a
fáraót és mindazokat, akik rabszolgamunkákkal sanyargatták a zsidókat.
Ismét mások szüntelen boldog örömmel végezték szent szolgálatukat, mint
a nagy Sámuel és Szent Illés. Ők erkölcsi életükben valóban
megszabadultak a bűntől, és most ünnepelnek a mennyországban. Örömmel
szemlélik hajdani vándorlásukat, amikor még homályban jártak, és már
világosan meg tudják különböztetni az előképtől a beteljesedést.
Hát mi, akik most ünneplünk, milyen útra induljunk? S ehhez az ünnephez
közeledve kit válasszunk vezetőnknek? Senki mást, szeretett testvéreim,
csak azt, akit ti magatok is velem együtt Urunknak vallotok, Jézus
Krisztust, aki így szólt: Én
vagyok az út (Jn 14, 6). Ő az –
amint Szent János mondja –, aki
elveszi a világ bűnét (Jn 1, 29);
ő tisztítja meg lelkünket, amint ezt valahol Jeremiás próféta mondja:
Álljatok az utakra, és nézzétek,
kérdezősködjetek, hogy melyik a jó út, és azon majd megtaláljátok
lelketek jobbulását (vö. Jer 6,
16).
Régen a bakok vére és a bikák hamva, amit a bűnösökre hintettek, csak
arra volt jó, hogy a testet tisztítsa meg; most Isten Igéjének kegyelme
által mindenki egészen megtisztul; ha most őt követjük, lehetővé válik
számunkra, hogy már itt, a mennyei Jeruzsálem előcsarnokában azt az örök
ünnepet előre ízlelgessük. A szent apostolok, akik az Üdvözítőt
vezérükként követték, akkor is, most is ennek a kegyelemnek
tanítómesterei, azt mondták ugyanis:
Nézd, mi mindenünket elhagytuk, és
követtünk téged (Mt 19, 27).
Tudniillik mi követjük az Urat, és az Úr napját nemcsak szóval, hanem
tettekkel ünnepeljük.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Elsőnek
lépett be értünk Jézus, az ártatlan Bárány, *
Aki főpap mindörökkön-örökké Melkizedek rendje szerint.
F.Íme, az Isten Báránya, íme, aki elveszi a
világ bűneit. * Aki főpap
mindörökkön-örökké Melkizedek rendje szerint.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Zsidókhoz írt levélből
Jézus, az üdvösség
szerzője, mindenben hasonlóvá lett testvéreihez
Az eljövendő világot,
amelyről beszélünk, Isten nem az angyalok uralma alá rendelte. Bizonyság
erre az egyik helyen a következő: „Mi az ember, hogy megemlékezel róla?
Mi az ember fia, hogy gondot viselsz rá? Az angyalok alá csak kevéssel
aláztad, dicsőséggel, nagysággal koronáztad. Lába alá vetettél
mindeneket, s úrra tetted kezed művei fölött.” Ha mindent uralma alá
vetett, semmit sem hagyott, ami nem volna neki alávetve. Most ugyan még
nem látjuk, hogy minden uralma alatt áll. De annyit azért mar látunk,
hogy Jézus, aki kevéssel lett kisebb az angyaloknál, a halai
elszenvedéséért a dicsőség és nagyság koronáját nyerte el, hiszen az
Isten irgalmából mindnyájunkért megízlelte a halált.
Illett ugyanis, hogy azt, akiért és aki által minden lett, mivel
számtalan fiát elvezette az üdvösségre, az üdvösség szerzőjeként a
szenvedésben megdicsőítse. Mert ugyanattól az egytől valók mind: a
megszentelő és azok, akiket megszentelt. Ezért nem szégyelli testvérnek
nevezni őket, amikor ezt mondja: „Hirdetni foglak testvéreimnek, zengem
dicséreted az egybegyűltek előtt.” Majd: „Bizalommal ráhagyatkozom.”
Aztán: „Nézd, én és gyermekeim, az Úr adta nekem őket.”
Minthogy a gyermekeknek közös a testük és a vérük, ő is részt kapott
belőle, hogy így halálával legyőzze azt, aki a halálon uralkodott,
tudniillik a sátánt, és felszabadítsa azokat, akiket a haláltól való
félelem egész életükre rabszolgává tett. Hiszen nem az angyalokat, hanem
Ábrahám leszármazottak karolta fel. Ezért minden tekintetben hasonlóvá
kellett válnia testvéreihez, hogy irgalmas és Istenhez hűséges főpap
legyen, és levezekelje a nép bűneit, így, mivel maga is kísértést
szenvedett, tud segíteni azokon, akik a kísértéssel küzdenek.
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Zsid 2, 11. 17;
Bár 3, 38
V.Ugyanattól
az egytől valók mind: a megszentelő és azok, akiket megszentelt. Ezért
Krisztusnak minden tekintetben hasonlóvá kellett válnia testvéreihez,
* Hogy irgalmas és Istenhez hűséges főpap
legyen.
F.Isten megjelent a földön, és társalgóit az
emberekkel. * Hogy irgalmas és Istenhez
hűséges főpap legyenm.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Fisher Szent János
püspök és vértanú zsoltármagyarázatából
(Ps 129: Opera omnia,
edit. 1579, p. 1610)
Ha vétkeztünk is, van
közbenjárónk az Atyánál
A mi Főpapunk, Jézus
Krisztus, a mi áldozatunk pedig az ő szent teste, ezt áldozta fel a
kereszt oltárán minden ember üdvösségéért.
A mi megváltásunkért kiontott vér pedig nem az ószövetségben szokásos
tulkok és bakok vére volt, hanem az ártatlan Báránynak, Üdvözítőnknek,
Jézus Krisztusnak a vére.
Az a templom pedig, amelyben Főpapunk bemutatta az áldozatát, nem emberi
kézzel épített templom volt, hanem maga a mindenható Isten alkotta azt a
templomot. Hiszen Főpapunk az egész világ szeme láttára ontotta vérét, s
ez a világ az Isten keze által alkotott templom.
Ennek a templomnak két része van: az egyik ez a föld, itt van most a mi
lakásunk, a másikat mi, halandó emberek még nem ismerjük.
Főpapunk az ő áldozatát először itt a földön mutatta be, amikor
elszenvedte a kegyetlen halált. Azután pedig feltámadva és a
halhatatlanságot magára öltve belépett a legszentebb szentélybe, azaz a
mennybe, és ott ajánlotta fel a mennyei Atyának minden ember bűnéért az
ő végtelen értékű vérét, amelyet túláradó mértékben ontott ki értünk.
Ez az áldozat Isten előtt annyira nagy értékű és kedves, hogy Isten azt
elfogadta, és szinte mást nem is tehetett, csak azt, hogy rögtön
megkönyörülve rajtunk, irgalmasan megbocsátott minden őszinte
bűnbánónak.
Továbbá ez az áldozat örök áldozat is, nemcsak évenkénti egy áldozat,
mint amilyen az Ószövetségben volt. Ez az áldozat a mi vigasztalásunkra
mindennap megjelenő áldozat, sőt minden órában és minden pillanatban
bemutatott áldozat, hogy rendíthetetlen bátorítást nyerjünk belőle. Erre
céloz az Apostol, amikor azt mondja, hogy ez az áldozat
örök megváltást szerzett
(Zsid 9, 12).
Ebből a szent és örök áldozatból részesednek mindazok, akik elkövetett
bűneiktől elfordulnak, és megbánják azokat, és így biztosak lehetnek
nemcsak arról, hogy e vétkeik eltöröltetnek, hanem még segítséget is
kapnak arra, hogy állandóan megmaradjanak a megkezdett erényes életben.
Ezzel kapcsolatban írja Szent János:
Gyermekeim! Ezeket azért írom, hogy ne
kövessetek el bűnt. De ha valaki bűnbe esik, van szószólónk az Atyánál
Jézus Krisztus, az Igaz. Ő az engesztelő áldozat bűneinkén, nemcsak a
mieinkért, hanem az egész világ bűneiért is
(1 Jn 2, 1-2).
VÁLASZOS ÉNEK
V.Ha
Istent Fia halála kiengesztelte akkor, amikor még ellenségek voltunk,
* Most, hogy kibékültünk vele, az ő életébe
beoltódva még könnyebben megszabadulunk.
F.Krisztus meghalt értünk, amikor még bűnösök
voltunk. * Most, hogy kibékültünk vele,
az ő életébe beoltódva még könnyebben megszabadulunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Jézus a, mi
hitvallásunk követe
Szent testvéreim,
akiknek mennyei hivatás jutott osztályrészül, nézzétek hitvallásunk
követét és főpapját, Jézust: milyen hűséget tanúsított az iránt, aki őt
küldte, akár csak Mózes Isten egész házában. De ő Mózesnél annyival
nagyobb dicsőségre volt méltó, amennyivel nagyobb tiszteletet érdemel a
ház építője, mint a ház. Minden házat épít valaki, a mindenséget azonban
Isten alkotta. Mózes mint szolga volt hűséges Isten egész házában, és a
jövőbeli kinyilatkoztatásról tett tanúságot. Krisztus azonban mint fiú
állt háza élén. Mi vagyunk az ő háza, ha mindvégig rendületlenül
kitartunk a bizalomban és a diadalmas reményben.
Ezért, mint a Szentlélek mondja: „Ma, amikor majd meghalljátok szavát,
ne keményítsétek meg a szíveteket, mint a lázadáskor, a kísértés napján
a pusztában tettétek. Atyáitok ott próbára tettek, megkísértettek, bár
szemükkel látták, amiket tettem. E néptől negyven évig viszolyogtam, és
azt mondtam: Tévelygő szívűek ezek, utamat nem találták meg. Megesküdtem
hát haragomban, hogy nyugalmam országába nem jutnak el.”
Vigyázzatok, testvérek, hogy ne legyen hitetlenségre hajló, gonosz a
szívetek. Senki ne szakadjon el közületek az élő Istentől, ehelyett
lelkesítsétek egymást mindennap, amíg a „ma” tart, hogy senkit meg ne
keményítsen a csalárd bűn. Hiszen Krisztus részesei vagyunk, de csak
úgy, ha kezdeti szilárd hitünkben mindvégig állhatatosán kitartunk.
Azt mondja ugyanis: „Ha meghalljátok szavát, ne keményítsétek meg a
szíveteket, mint a lázadáskor tettétek.” Kik voltak, akik szavának
hallatára lázadoztak? Nemde mind olyanok, akik Mózes vezetésével
kivonultak Egyiptomból? Kiktől viszolygott negyven éven át? Nemde a
bűnösöktől, akiknek teste a pusztában veszett el? És kiknek esküdött
meg, hogy nem jutnak el nyugalma országába? Nemde a hitetleneknek?
Látjuk tehát, hogy a hitetlenség következtében nem juthattak el oda.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Krisztus
mint fiú állt háza élén. * Mi vagyunk az ő
háza.
F.Krisztus tartja össze az egész épületet,
belőle nő ki az Úr szent temploma. * Mi vagyunk
az ő háza.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy
Szent Leó pápa beszédeiből
(Sermo 8 de passione
Domini, 6-8: PL 54, 340-342)
Krisztus keresztje
minden áldás forrása, minden kegyelem kieszközlője
Értelmünket az Igazság
Lelke világosítja meg, fogjuk fel tehát tiszta és felszabadult szívvel a
keresztnek eget és földet beragyogó dicsőségét. A szellem éleslátásával
pedig ragadjuk meg az alábbi szavak jelentését: Közeli szenvedéséről az
Úr beszélt így:
Elérkezett az óra, amikor megdicsőül az
Emberfia (Jn 12, 23), majd
hozzátette: Most megrendült a
lelkem. Mit is mondjak: Atyám, szabadíts meg ettől az órától? De hiszen
éppen ezért az óráért jöttem. Atyám, dicsőítsd meg nevedet!
(Jn 12, 27-28). Erre az Atya szózata hallatszott az égből:
Megdicsőítettem, és ezután is
megdicsőítem. Jézus megmagyarázta
a körülállóknak: Nem miattam
hallatszott ez a szózat, hanem miattatok, ítélet van most a világon.
Most vetik ki ennek a világnak a fejedelmét. Én meg, ha majd fölemelnek
a földről, mindenkit magamhoz vonzok
(Jn 12, 30-32).
Csodálatos tehát a keresztfa ereje! Szavakkal ki nem fejezhető a
szenvedés dicsősége! Belőle egyszerre tárul a szemünk elé az Úr
ítélőszéke, az ítélet a világ felett, és a Megfeszített hatalma.
Minden embert magadhoz vonzottál, Urunk. Célod az volt ezzel, hogy
minden népnek áhítata mindenütt ünnepelje beteljesült és nyilvánosságra
jutott szent valóságában azt, amit eddig Júdea egyetlen templomában
fátyollal borított jelképekkel vittek végbe.
Most ugyanis szembetűnőbben mutatkozik meg a leviták rendje, nagyobb
lett a papság méltósága, és szentebb a püspökök fölkenése. Igen, mert a
te kereszted minden áldás forrása, minden kegyelem kieszközlője. Ez adja
meg a hívőknek, hogy gyengeségükből erőre kapjanak, gyalázatukból
dicsőségre s a halálból az életre jussanak. És most, hogy a
vágóáldozatok sokfélesége megszűnt, tested és véred egyetlen feláldozása
tökéletesen helyettesíti a legkülönbözőbb áldozatokat, hiszen te vagy
Isten
igazi Báránya, aki elveszed a
világ bűneit (Jn 1, 29).
Önmagadban úgy foglalod össze Isten minden kegyelmi ajándékát, hogy
nemcsak egyetlen áldozat van már minden más áldozat helyett, de egy az
ország is, valamennyi nemzetből egybegyűlt közösség.
Valljuk meg tehát hangosan, szeretteim, amit a népek tanítója, Szent Pál
ünnepélyesen hirdetett: Igaz
beszéd ez, és teljes hitelt érdemel Krisztus Jézus azért jött a világba,
hogy üdvözítse a bűnösöket (1 Tim
1, 15).
Éppen az teszi még csodálatosabbá Isten irgalmasságát, hogy Krisztus nem
a jókért, nem is a szentekért, hanem a bűnösökért és a gonoszokért halt
meg. Mivel isteni természetét nem érhette a halál fullánkja, közénk
születve felvette azt, amit értünk feláldozhatott.
Halála erejével ugyanis már régen megfenyegette halálunkat, ezt üzenve
neki Ozeás próféta által: Ó,
halál, halálod leszek, halálos harapásod leszek, ó, alvilág!
(Oz 13, 14 Vulg.) Alávetette magát az alvilág törvényeinek halálakor, de
eltörölte azokat feltámadásakor; a halál örök mivoltát megszüntette;
azt, ami végérvényesnek indult, ideigvalóvá tette.
Amint ugyanis Ádám miatt mindenki meghal,
úgy Krisztusban mindenki életre is kel
(1 Kor 15, 22).
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Kol 2, 14-15; Jn
8, 28
V.A
követelményeivel ellenünk szóló adóslevelet Krisztus eltörölte, az útból
eltávolította, és a keresztre szegezte. *
Lefegyverezte a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, nyilvánosan
pellengérre állította őket, és diadalmaskodott rajtuk.
F.Amikor majd fölemelik az Emberfiát,
megtudjátok, hogy én vagyok. * Lefegyverezte
a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, nyilvánosan pellengérre
állította őket, és diadalmaskodott rajtuk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Isten hűsége és a mi
reményünk
Rólatok, szeretteim,
jobbat tételezünk föl, azt tudniillik, hogy munkáljátok az üdvösséget.
Hiszen az Isten nem igazságtalan: nem feledkezik meg szeretetetekről,
amelyet az ő nevében gyakoroltatok, amikor a szenteknek szolgáltatok és
szolgáltok. Nagyon szeretnénk azonban, ha mindegyiketek ugyanazt a
buzgóságot tanúsítaná, hogy reményetek mindvégig tökéletesedjék. Ne
legyetek tehát hanyagok, hanem kövessétek azokat, akik a hitben és a
béketűrésben az ígéret örökösei lettek.
Amikor Isten az ígéretet adta Ábrahámnak, saját magára esküdött, hiszen
semmi nagyobbra nem esküdhetett, ezért mondta: „Bizony gazdagon
megáldalak, és nagyon megsokasítlak.” Így aztán Ábrahám türelmesen
várakozva elnyerte az ígéretet.
Az emberek saját maguknál nagyobbra esküsznek; a pörlekedésnek az eskü
bizonyítéka vet véget. Ezért amikor Isten az ígéret örökösei előtt
nagyobb nyomatékkal akarta igazolni elhatározása szilárdságát, esküvel
vállalt kezességet, így a két változhatatlan dologban, amelyben Isten
nem téveszthet meg, erős támaszt kaptunk, mi, akik arra törekszünk, hogy
az előttünk levő reményt megragadjuk. Lelkünk biztos és szilárd horgonya
ez, amely a függöny mögé ér, ahová elsőnek lépett be értünk Jézus, a
Melkizedek rendje szerint való főpap.
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Zsid 6, 19. 20; 7,
24. 25
V.A
függöny mögé elsőnek Jézus lépett be értünk, aki főpap mindörökké
Melkizedek rendje szerint. * Örökké él, hogy
közbenjárjon értünk.
F.Papsága örökké tart, ezért mindörökre
üdvözítheti is azokat, akik általa járulnak az Isten elé.
* Örökké él, hogy közbenjárjon értünk.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
(Ps 86, 1: CCL 39,
1176-1177)
Jézus Krisztus
imádkozik értünk, imádkozik bennünk, és imádást kap tőlünk
Semmilyen nagyobb
ajándékot nem adhatna Isten az embereknek, mint hogy megteszi számunkra
Főnek Igéjét, aki által mindent teremtett, őket viszont, mint tagokat
illeszti a Főhöz, hogy ő legyen az Isten Fia és az ember fia, egy Isten
az Atyával, egy ember az emberek között. Ezért, amikor könyörögve
szólunk az Istenhez, ne vonatkoztassunk el a Fiútól, és amikor imádkozik
a Fiú Teste, ne válassza külön magától a Főt, és ő a mi Urunk, Jézus
Krisztus, az Isten Fia, Testének egyetlen üdvözítője, aki egyszerre
imádkozik értünk, imádkozik bennünk, és imádást is kap tőlünk.
Imádkozik értünk, mint papunk, imádkozik bennünk, mint Fejünk, imádást
kap tőlünk, mint Istenünk.
Ismerjük fel tehát a magunk szavait őbenne, és az ő szavait mibennünk.
Amikor a mi Urunk, Jézus Krisztusról, különösen prófétai
jövendölésekben, valami olyasmit mondanak, ami mintha méltatlan lenne az
Istenhez, akkor ne ütközzünk meg az ő alázatosságán, hiszen nem
vonakodott magára venni a mi emberi természetünket. Ezért szolgálja őt
az egész teremtett világ, hiszen a világmindenség általa lett.
Az ő isteni nagyságát szemléljük, amikor halljuk a Szentírás szavát:
Kezdetben
volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt
kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett
(Jn 1, 1-3). Ebből látjuk, hogy az ő istenfiúi méltósága kiválóbb, és
mérhetetlenül felülmúlja minden teremtmény kiválóságát, viszont a
Szentírás más részeiben azt olvassuk róla, hogy sír, imádkozik, és
dicséri Istent.
Tétovázunk azon, hogy rávonatkoztassuk-e ezeket a szavakat, attól is
vonakodunk, hogy elmélyedjünk alázatosságában, hiszen az előbb még
isteni kiválóságának szemlélésénél szárnyaltak gondolataink. Sőt
legtöbbször zavarban vagyunk, hogy nem kell-e megváltoztatnunk
gondolkodásunkat, mert mintha valamiféle jogtalanságot követnénk el vele
szemben azzal, hogy elfogadjuk az ő emberi szavait, akihez ugyanakkor
mint Istenhez imádkozunk. A Szentírásban azonban nincs semmi olyan, ami
ne vezetne hozzá, vagy ami hagyná, hogy eltávolodjunk tőle.
Ébredjen fel tehát értelmünk, és a hit által megvilágosítva éberen
virrasszon, és ismerje fel, hogy akit előbb még isteni mivoltában
szemlélt, az most szolgai alakot öltött: hasonlóvá lett az emberekhez,
és emberi természetet vett magára, megalázta magát, és engedelmes lett
egészen a halálig. Ő akarta úgy, hogy a kereszten függve, a zsoltár e
szavai saját szavai legyenek: Én
Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?
(Zsolt 21, 1).
Imádjuk tehát isteni mivoltában, ő pedig imádkozik értünk szolgai
alakban. Előbb teremtő, utóbb teremtett mivoltában szemléljük. Ő, aki a
teremtményt képes megváltoztatni, íme változatlanul veszi magára az
emberi természetet, és minket ezáltal önmagával egy emberré, fővé és
testté tesz. Imádkozzunk tehát hozzá, imádkozzunk általa, imádkozzunk
benne. Beszélünk vele, és ő beszél velünk.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Eddig
nem kértetek semmit a nevemben. * Kérjetek, és
kaptok, hogy örömötök teljes legyen.
F.Bizony, bizony mondom nektek: Bármit kértek
az Atyától a nevemben, megadja nektek. *
Kérjetek, és kaptok, hogy örömötök teljes legyen.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Zsidókhoz írt levélből
Melkizedek előképe a
tökéletes főpapnak
Testvéreim! Melkizedek –
Szálem királya és a fölséges Isten papja – eléje ment a királyok
legyőzése után hazatérő Ábrahámnak, és megáldotta. Ábrahám tizedet adott
neki mindenből. A neve azt jelenti, hogy az igazságosság királya.
Azonkívül Szálem királya volt, vagyis a békesség királya. Nem ismerjük
apját, anyját, családfáját, sem napjainak kezdetét vagy életének végét,
így az Isten Fiához hasonlóan pap marad mindörökké.
Gondoljátok meg, milyen nagy ember az, akinek ősatyánk, Ábrahám tizedet
adott a zsákmány javából. Lévi fiainak, mivel papi tisztet viselnek,
szintén megvan a törvényes joguk rá, hogy a néptől, vagyis
testvéreiktől, akik Ábrahám leszármazottai, tizedet szedjenek. Ő
viszont, aki nem az ő nemzetségükből származott, kapta a tizedet
Ábrahámtól, és megáldotta azt, akinek az ígéret szólt. Kétségtelen
azonban, hogy a magasabb hivatásban levő áldja meg az alacsonyabb
rangút.
Itt halandó emberek szednek tizedet, ott meg az, akiről tanúsítják, hogy
él. Sőt Ábrahámra való tekintettel mondhatjuk, hogy Lévi is, aki tizedet
szed, szintén fizetett tizedet, hiszen jelen volt ősében, amikor
Melkizedek találkozott vele.
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Ter 14, 18; Zsid
7, 3;
Vö. Zsolt 109, 4; Zsid 7, 16
V.Melkizedek,
Szálem királya, kenyeret és bort hozott; ő ugyanis a magasságbeli Isten
papja volt. Isten Fiához hasonlított, * Akinek
megesküdött az Úr: Pap vagy te örökké Melkizedek rendje szerint.
F.Nem a testi leszármazás törvénye alapján lett
pappá, hanem a halhatatlan élet erejéből. *
Akinek megesküdött az Úr: Pap vagy te örökké Melkizedek rendje
szerint.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A II. vatikáni zsinat
Lumen gentium kezdetű, az Egyházról szóló dogmatikai konstitúciójából
Az Egyház az üdvösség
és egység látható szakramentuma
Igen, jönnek napok –
mondja az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izrael házával és Júda
házával . . . Bensejükbe adom törvényemet, és a szívükbe írom. Én
Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek . . . Mert mindnyájan ismerni
fognak a legkisebbtől a legnagyobbig, mondja az Úr
(Jer 31, 31-34). Ezt az új szerződést: a saját vérével szerzett új
szövetséget Krisztus hozta létre, zsidókból és pogányokból gyűjtve össze
a népet, hogy ne test szerint, hanem a Lélekben olvadjon egységbe, és
Istennek új népe legyen.
A Krisztusban hívők ugyanis – akik nem pusztulásra ítélt, hanem
elpusztíthatatlan magból születtek újjá: az élő Isten igéje által, és
nem testből, hanem vízből és Szentlélekből –
választott nemzetség lesznek, királyi
papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép . . . ők, akik
valamikor nem voltak nép, most pedig Isten népe
(1 Pét 2, 9-10).
E messiási népnek feje Krisztus,
aki vétkeinkért halált szenvedett, és megigazulásunkért feltámadt
(Róm 4, 25), most minden mást felülmúló nevet kapott, és dicsőségesen
uralkodik a mennyben.
Ezt a népet jellemzi az Isten gyermekeinek méltósága és szabadsága;
mindegyikük szívében pedig úgy lakik a Szentlélek, mint templomban.
E nép törvénye az új parancs: úgy kell szeretni, ahogyan maga Krisztus
szeretett bennünket.
És végül, a célja az Isten országa, amelyet maga Isten kezdeményezett a
földön, amelynek egyre terjednie kell, míg Isten tökéletessé nem teszi a
történelem végén, amidőn megjelenik Krisztus, a mi életünk,
maga a természet pedig a múlandóság
szolgai állapotából felszabadul Isten fiainak dicsőséges szabadságára
(Róm 8, 21).
Így ez a messiási nép, bár ténylegesen nem foglal magában minden embert,
és nemegyszer kicsiny nyájnak tűnik, mégis az egész emberiség számára az
egység, a remény és az üdvösség életerős magja.
Krisztus az élet, a szeretet és az igazság közösségévé tette;
felhasználja eszközként mindenki megváltására, és elküldi az egész
földkerekségre a világ világosságául, a föld sójául.
A pusztában vándorló, test szerint való Izraelt már Isten egyházának
hívják; az új Izrael pedig, amely a mostani világban él, keresve a
jövendő és maradandó hazát, a Krisztus Egyháza nevet viseli, hiszen
Krisztus szerezte meg tulajdon vérén, a saját Lelkével töltötte el, és
ellátta egy látható és társadalmi jellegű egyesülés eszközeivel.
Isten összehívta azoknak a gyülekezetét, akik hittel tekintenek fel
Jézusra, az üdvösség szerzőjére, az egység és a béke alapjára; belőlük
Egyházat alapított, hogy egy látható szakramentuma legyen ennek az
üdvösséget szerző egységnek az egész emberiség és minden egyes ember
számára.
VÁLASZOS ÉNEK
1 Pét 2, 9. 10; Zsolt
32, 12
V.Tulajdonul
kiválasztott nép vagytok; * Valamikor nem
voltatok nép, most pedig Isten népe vagytok; régen nem nyertetek
kegyelmet, most pedig irgalomra találtatok.
F.Boldog a nemzet, amelynek Istene az Úr, a
nép, amelyet örökül választott. * Valamikor
nem voltatok nép, most pedig Isten népe vagytok; régen nem nyertetek
kegyelmet, most pedig irgalomra találtatok.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Zsidókhoz írt levélből
Ha a levita papság,
amelynek szolgálata idején a nép a törvényt kapta, elvezetett volna a
tökéletességre, mi szükség lett volna még rá, hogy más főpap jöjjön,
Melkizedek rendje szerint, nem pedig Áron nemzetségéből?
A papság megváltozásával azonban szükségképpen megváltozott a törvény
is. Akiről ugyanis ezeket mondjuk, az más törzsből való, amelyből senki
sem szolgált az oltárnál. Hiszen köztudomású, hogy Urunk Júda törzséből
származott, e törzzsel kapcsolatban pedig nem beszélt Mózes a papságról.
Még világosabb ez, hogyha Melkizedek módjára egy más pap lép föl, aki
nem a testi leszármazás törvénye alapján lett azzá, hanem a halhatatlan
élet erejéből. A tanúság ugyanis így szól róla: „Te pap vagy mindörökké
Melkizedek rendje szerint.”
Ám ezzel a korábbi törvény megszűnt mint hatástalan és alkalmatlan, a
törvény tudniillik nem vezetett el a tökéletességre, csak előkészítője
volt egy jobb reménynek, amely közelebb visz az Istenhez.
Annál is inkább, mivel ez nem történt eskü nélkül. Amazok eskü nélkül
lettek pappá, (Jézus) azonban annak erejével, aki így szólt hozzá:
„Megesküdött az Úr, és nem bánja meg: te pap vagy mindörökké.” Ennek
megfelelően Jézus egy kiválóbb szövetség kezese lett.
Azonkívül ők nagy számban voltak papok, mivel a halál következtében nem
maradhattak meg. Ő viszont örökre megmarad, s így papsága örökké tart.
Ezért mindörökre üdvözítheti is azokat, akik általa járulnak az Isten
elé, hiszen örökké él, hogy közbenjárjon értünk.
Ilyen főpap kellett nekünk: szent, ártatlan, feddhetetlen, a bűnösöktől
elkülönített, aki fölségesebb az egeknél. Ő nem szorul rá, mint a többi
főpap, hogy naponként először a saját vétkeiért mutasson be áldozatot, s
csak azután a nép bűneiért. Egyszer s mindenkorra megtette ezt, amikor
magát feláldozta. A törvény tehát gyarló embereket rendel főpappá, az
eskü szava azonban, amely a törvényt követte, magát az örökre tökéletes
Fiút.
VÁLASZOS ÉNEK
Zsid 5, 5. 6; Vö. 7,
20. 21
V.Krisztus
nem önmagát emelte főpapi méltóságra, hanem az, aki így szólt hozzá:
* Pap vagy mindörökké Melkizedek rendje
szerint.
F.Amazok eskü nélkül lettek pappá, Jézus
azonban annak erejével, aki így szólt hozza: *
Pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Fulgentius ruspei
püspöknek „A hitről Péternek” írt értekezéséből
(Cap. 22, 62: CCL 91
A, 726. 750-751)
Krisztus önmagát
áldozta fel értünk
A Szentháromság, az Ó-
és Újszövetség egy Istene az áldozati állatok húsának a feláldozását
parancsolta meg atyáinknak. Ezzel előre jelezte azt a legdrágább
áldozatot, amelyet Isten egyszülött Fia mutat be, amikor majd emberi
testben feláldozza magát irgalomból érettünk.
Krisztus ugyanis az apostoli tanítás szerint odaadta
önmagát értünk jó illatú áldozati
adományként Istennek (Ef 5, 2).
Valóságos Isten és valódi főpap ő, aki nem a bakok és a borjak vérével,
hanem tulajdon vérével lépett be értünk egyszer s mindenkorra a
szentélybe. Ezt jelképezte az ószövetségi főpap, aki az áldozati vérrel
évenként egyszer lépett be a legszentebb szentélybe.
Krisztus tehát önmagában egyesítette mindazt, amit megváltásunkra
szükségesnek ítélt. Ő maga ugyanis a pap és az áldozat, ő az Isten és a
templom. Ő a pap, aki megszerezte a kiengesztelésünket; ő az áldozat,
ami által kiengesztelődtünk; ő a templom, amelyben kiengesztelődésünk
történt; ő az Isten, akivel kiengesztelődtünk. Ő az egyedüli pap,
áldozat és templom, mert mindezt Isten létére magára vállalta szolgai
alakban; de isteni mivoltában nincs egyedül, mivel istenségében egy az
Atyával és a Szentlélekkel.
Higgyed tehát rendületlenül, és semmiképpen se kételkedjél, hogy maga az
egyszülött isteni Ige emberré lett, és odaadta önmagát értünk jó illatú
áldozati adományként Istennek. Az Ószövetségben az Atyával és a
Szentlélekkel egyetemben neki áldozták fel az áldozati állatokat a
pátriárkák, a próféták és a papok. Most pedig az Újszövetség idején az
Atyával és a Szentlélekkel egyetemben – akikkel egy az ő istensége –
neki mutatja be hitben és szeretetben a kenyér és bor áldozatát a
katolikus Anyaszentegyház szünet nélkül az egész földkerekségen.
Azok a véres állatáldozatok jelképezték Krisztus testét, amelyet ő, a
bűn nélkül való, áldozatul adott bűneinkért, de jelképezték Krisztus
vérét is, amelyet bűneink bocsánatáért kiontott. Ebben az áldozatban
pedig hálát adunk azért, és megemlékezünk arról, hogy Krisztus
feláldozta értünk testét, és hogy Istenünk értünk ontotta vérét. Erről
az Apostolok Cselekedeteiben Szent Pál így beszél:
Vigyázzatok magatokra és az egész nyájra.
Azért rendelt benneteket a Szentlélek az élére elöljárókul, hogy
igazgassátok az Isten egyházát, amelyet tulajdon vérével szerzett meg
magának (ApCsel 20, 28).
Azok a régi áldozatok tehát csak képletesen jelezték azt, hogy mi milyen
ajándékot fogunk kapni; ez az áldozat pedig már világosan megmutatja,
hogy már megkaptuk ezt az ajándékot.
Azok az áldozatok előre jelezték, hogy Isten Fiát megölik majd a
gonoszokért; ez az áldozat pedig azt hirdeti, hogy már megölték a
bűnösökért, amint az Apostol tanúsítja:
Amikor még erőtlenek voltunk, Krisztus az
erre alkalmas időben meghalt a bűnösökért
(Róm 5, 6), továbbá: Istent Fia
halála kiengesztelte akkor, amikor még ellenségek voltunk
(Róm 5, 10).
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Kol 1, 21-22; Róm
3, 25
V.Nektek
is, akik azelőtt távol jártatok, és ellenséges érzületűek voltatok
gonosz tetteitek következtében, Isten most megszerezte a
kiengesztelődést Krisztus emberi testében a halál árán,
* Hogy szentté, szeplőtelenné és feddhetetlenné
tegyen benneteket színe előtt.
F.Őt adta oda Isten véres engesztelő áldozatul
a hitben. * Hogy szentté, szeplőtelenné
és feddhetetlenné tegyen benneteket színe előtt.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Jézus az Újszövetség
közvetítője
Testvéreim! Az elmondott
dolgoknak ez a lényegük: Olyan főpapunk van, aki a Fölség trónjának
jobbján ül a mennyben, mint papi szolgája a szentélynek, az igazi
sátornak, amelyet az Úr emelt, nem ember.
Minden főpapnak az ugyanis a kötelessége, hogy ajándékot és áldozatot
mutasson be, ezért neki is kellett lennie áldozati adományának. Ha a
földön élne, nem is volna pap, hiszen itt élnek olyanok, akik a törvény
szerint áldozatot mutatnak be. Ezek azonban csak a mennyei szentély
előképénél és árnyékánál szolgálnak, annak az utasításnak megfelelően,
amelyet Mózes kapott, amikor a sátrat el akarta készíteni: „Vigyázz, és
mindent a minta szerint csinálj, amelyet a hegyen mutattam neked.”
Ő annyival kiválóbb papi szolgálatot kapott, amennyivel magasabb rendű,
tökéletesebb ígéreten alapuló szövetségnek közvetítője. Ha ugyanis az
első (szövetség) kifogástalan lett volna, nem volna szükség a másodikra.
Így feddte meg őket ugyanis: „Igen, eljön az idő – mondja az Úr –, s új
szövetségre lépek Izrael és Júda népével. Nem olyan szövetségre, mint
amilyet atyáitokkal kötöttem, azon a napon, amikor kézen fogtam, és
kivezettem őket Egyiptom földjéről. De mivel nem állták a szövetséget,
én sem törődtem velük – mondja az Úr. Ez lesz a szövetség, amelyet ama
napok után Izrael népével kötök majd – mondja az Úr. Elméjükbe vésem, és
szívükbe írom törvényemet. Istenük leszek, és ők a népem lesznek. Akkor
majd senkinek sem kell társát vagy testvérét tanítania: Ismerd meg az
Urat! Hiszen mindenki ismerni fog a legkisebbtől a legnagyobbig.
Irgalmas leszek bűneik iránt, és vétkükre többé nem emlékezem.”
Ha tehát itt új szövetségről beszél, a régit elévültnek tekinti. Ami
pedig elévült, és idejét múlta, az közel van a megszűnéshez.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Olyan
főpapunk van, aki papi szolgája a szentélynek, az igazi sátornak, aki a
Fölség trónjának jobbján ül a mennyben, * Hogy
most az Isten színe előtt közbenjárjon értünk.
F.Jézus nem kézzel épített szentélybe lépett,
amely a valódinak csak előképe, hanem magába a mennybe.
* Hogy most az Isten színe előtt
közbenjárjon értünk.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nazianzi Szent Gergely
püspök szónoklataiból
(Oratio 45, 23-24: PG
36, 654-655)
A Húsvét részesei
leszünk
A Húsvét részesei
leszünk, most még csak előképileg, bár ez a kép már tisztább, mint az
ószövetségi volt. (Maga a Húsvét ugyanis az Ószövetségből való; de ki
merem mondani, hogy az a Húsvét még az előképnek is csak homályos képe
volt.) Nem sok idő múltán azonban következik a még tisztább és még
igazibb Húsvét, tudniillik akkor, amikor az Ige azt az újat fogja inni
velünk együtt az Atya országában, és világosan elénk tárja, és tanítja
mindazt, amit most még nem fedett fel a maga teljességében. Mert mindig
az számít újnak, amit most fog fel értelmünk.
Hogy milyen az az ital és annak vétele, arról beszélni a mi dolgunk.
Krisztus dolga pedig tanítani, hogy a tanításban részesedjenek
tanítványai is. Mert annak tanítása, aki táplál, eledel.
Tégy róla, hogy mi is részesei legyünk a törvénynek, nem betű szerint,
hanem evangéliumi módon, tökéletesen, és nem töredékesen, mindörökre, és
nem időlegesen. Tegyük fővárosunkká nem a földi Jeruzsálemet, hanem a
mennyei várost; mondom, nem azt, amelyet most hadseregek taposnak, hanem
amelyről az angyalok dicsérettel és válogatott kifejezésekkel
magasztalnak.
Ne fiatal bikákat áldozzunk, sem szarvat, patát növesztő bárányokat,
amelyeket inkább a halálra szánnak, mintsem az életre, és nincs bennük
értelem. Inkább a dicséret áldozatát ajánljuk fel Istennek a mennyei
oltáron az égiek kórusával. Hatoljunk át az első függönyön, járuljunk
oda a másodikhoz, és tekintsünk be a legszentebb szentélybe.
S hogy még többet mondjak, áldozzuk fel magunkat Istennek: sőt, minden
áldott nap önmagunkat és minden cselekedetünket áldozzuk fel. Mindent
vállaljunk el az Igéért, szenvedéseinkkel kövessük az ő szenvedését,
vérünkkel tiszteljük vérét, és buzgón igyekezzünk a keresztre.
Ha cirenei Simon vagy, fogd a keresztjét, és kövesd!
Ha gonosztevő vagy, és vele együtt keresztre lettél szögezve, akkor
becsületes emberkent ismerd el őt Istenednek; ha őt, helyetted és
bűneidért, a bűnösök közé számították, te őmiatta válsz igazzá. Imádd
azt, akit miattad feszítettek meg; és kereszten függve a
meggyaláztatásokból is gyűjts magadnak érdemet. Halálod által szerezd
meg üdvösségedet; Jézussal együtt lépj be a paradicsomba, így fogod majd
megérteni, hogy milyen értékeket tékozoltál el. Ezeken a szépségeken
jártasd lelki szemedet; a csúfolódót pedig hagyd odakint meghalni
káromló szavával együtt.
Ha arimateai József vagy, kérd el a holttestet attól, aki keresztre
szegeztette; és tiéd lesz az, aki a világ engesztelő áldozata.
Ha Nikodémus vagy, Isten éjszakai tisztelője, kend meg Jézust a
temetésre szánt kenetekkel.
Ha az a bizonyos Mária vagy, vagy a másik Mária, vagy Szalóme, vagy
Johanna, sirasd hajnalban könnyeiddel Krisztust. Törekedjél arra, hogy
te lásd meg elsőnek az elmozdított követ, talán az angyalokat is, de
inkább magát Jézust.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Jézus
a kapun kívül szenvedett, hogy vérével megszentelje a népet.
* Menjünk ki tehát hozzá a táboron kívülre, és
vállaljuk gyalázatát.
F.A bűn elleni küzdelemben még nem álltatok
ellen a véretek ontásáig. * Menjünk ki
tehát hozzá a táboron kívülre, és vállaljuk gyalázatát.
|