VIRÁGVASÁRNAP
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Krisztus áldozata,
megszentel minket
Testvéreim! Mivel a
törvény csak árnyéka az eljövendő javaknak, és nem a valóság képe, még
azokkal az áldozatokkal sem tehette tökéletessé a résztvevőket,
amelyeket évről évre megszakítás nélkül bemutattak. Nemde abbahagyták
volna az áldozat bemutatását, ha a bemutatók egyszeri megtisztulás után
megszabadultak volna a bűntudattól? Ellenkezőleg, éppen ez emlékeztette
őket évről évre a bűnre. Lehetetlen ugyanis, hogy a bikák és bakok vére
bűnöket töröljön el.
Ezért nyilatkozik így, amikor a világba lép: „Áldozatot és ajándékot nem
kívántál, de emberi testet alkottál nekem. Nem kedves előtted az
engesztelő és égőáldozat. Ezért így szóltam: »Nézd, megyek, Istenem,
hogy teljesítsem akaratodat, amint a könyvtekercsben rólam írva van.«”
Először tehát azt mondta: „Áldozatot, ajándékot, engesztelő és
égőáldozatot nem akartál, és nem telt benne kedved”, jóllehet ezeket a
törvény írta elő. Azután így folytatta: „Megyek, hogy teljesítsem
akaratodat.” Eltörli az elsőt, hogy helyébe állítsa a másodikat. E
szerint az akarat szerint Jézus Krisztus testének feláldozása által
egyszer s mindenkorra megszentelődünk.
Minden pap naponta elvégzi szolgálatát, és ugyanazt az áldozatot
többször bemutatja, ezeknek azonban nincs erejük a bűn eltörlésére. Ő
ellenben csak egy áldozatot mutatott be a bűnökért, s örökre helyet
foglalt az Isten jobbján. Már csak arra vár, hogy minden ellensége
hódolattal leboruljon lába előtt. Egyetlen áldozattal örökre tökéletessé
tette a megszentelteket.
Ezt bizonyítja a Szentlélek is, amikor így szól: „Ez lesz a szövetség,
amelyet ama napok után kötök velük – mondja az Úr. – Törvényemet
szívükbe írom, és elméjükbe vésem, bűneikre és törvényszegésükre többé
nem emlékezem.” Ám ahol ezek bocsánatot nyertek, ott nincs szükség
bűnért való áldozatra.
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Zsid 10, 5. 6. 7.
4 (Zsolt 40, 7-8)
V.Áldozatot
és ajándékot nem kívántál, de emberi testet alkottál nekem. Nem kedves
előtted az engesztelő és égőáldozat. Ezért így szóltam:
* Nézd, megyek, Istenem, hogy teljesítsem
akaratodat.
F.Lehetetlen ugyanis, hogy a bikák és bakok
vére bűnöket töröljön el. Ezért nyilatkozik így, amikor a világba lép:
* Nézd, megyek, Istenem, hogy
teljesítsem akaratodat.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
András krétai püspök szónoklataiból
(Oratio 9 in ramos
palmarum: PG 97, 990-994)
Áldott, aki az Úr
nevében jön: Izrael királya!
Jöjjetek, mi is menjünk
fel az Olajfák hegyére, fussunk Krisztus elé, aki Betániából ma
visszatért, és önként vállalta a tiszteletreméltó és boldogító
szenvedést, hogy bevégezze üdvözítésünk szentséget, mi pedig az előttünk
járóval találkozzunk.
Íme, jön, és önként Jeruzsálem felé veszi útját. Jön, aki értünk
alászállt a magas égből, hogy minket, akik a bűn mélységébe zuhantunk,
fölemeljen magához, amint a Szentírás mondja:
minden fejedelemség,
hatalom, erő és minden néven nevezendő méltóság fölé
(Ef 1, 21).
Íme, jön, nem dicsőséges fényben, nem győzelmi pompában.
Nem vitatkozik
– úgymond –, és nem kiabál, senki
sem hallja szavát (Mt 12, 19).
Hétköznapi ruhában és egyszerű kísérettel, szelíden és alázatosan vonul
be.
Nosza, siessünk mi is ezzel a szenvedésére igyekvővel, tartsunk együtt
azokkal, akik elébe vonultak. De ne úgy, hogy pálmaágakat és ruháinkat
terítsük útja elé szőnyeg gyanánt, hanem amennyire csak tőlünk telik,
megalázódó lélekkel, őszinte szívvel és elhatározással mi magunk
boruljunk le elébe, hogy befogadhassuk a hozzánk jövő Igét, és így magát
az Istent, akit soha senki föl nem foghat.
Urunk örül annak, hogy ilyen szelídnek mutatkozik előttünk, hiszen ő
valóban szelíd, de a mi esendő gyarlóságunk fölé emelkedik. Örül annak,
hogy közénk jött, hogy hasonló lett hozzánk, és hogy e hasonlósága által
magához emel bennünket, és visszavezet magához minket.
Aki jóllehet a mi áldozataink és kicsinységünk fölött áll, amint a
Szentírás is mondja: – gondolom, saját dicsősége és isteni természete
miatt is – felszállt az egekbe, az
örök egekbe (Zsolt 67, 34). Ennek
ellenére azonban egyáltalán nem szakította meg a velük való kapcsolatát,
és az embereket a földi élet alacsonyságából egyik dicsőségről a másikra
emeli, hogy végül a maga mennyei dicsőségébe vigye.
Ezért tehát saját magunkat terítsük Krisztus lába elé, ne pedig a
ruháinkat, ne elfonnyadó fa és cserjeágakat, amelyek már gyümölcsöt sem
hozhatnak, és az emberi szem előtt is csak pár óráig szépek. Mi inkább
az ő kegyelmébe és magába Krisztusba öltözzünk, amint a Szentírás is
mondja: Hiszen mindannyian, akik
megkeresztelkedtetek Krisztusban, Krisztust öltöttétek magatokra
(Gal 3, 27). Mi magunk boruljunk ruháink helyett a lábai elé.
Mi pedig, akiket előbb a bűn bíborvörösre festett be, de azután a
keresztség vizébe merülve már a bárány hófehér gyapjának csillogó
fehérsége ékesít, most már ne fonnyadó pálmaágakat, hanem saját magunkat
mutassuk be győzelme jutalmaként a halál legyőzőjének.
Mondjuk hát mindennap a boldog gyermekek énekét, lelkünk átszellemült
pálmaágait lengetve feléje:
Áldott, aki az Úr nevében jön: Izrael királya!
(Jn 12, 13).
VÁLASZOS ÉNEK
Vö. Jn 12, 12. 13; Mt
21, 8. 9
V.Amikor
a nép hírét vette, hogy Jézus Jeruzsálembe érkezik, kivonultak eléje. A
nép közül sokan eléje terítették ruhájukat az útra, mások ágakat
tördeltek a fákról, az útra szórták, és így köszöntötték:
* Hozsanna Dávid fiának! Áldott, aki az Úr
nevében jön!
F.Az előtte járó s az utána tóduló tömeg így
kiáltozott: * Hozsanna Dávid fiának!
Áldott, aki az Úr nevében jön!
NAGYHÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Állhatatosság a
hitben. Várakozás az ítélet napjára
Testvéreim! Krisztus
véréért megvan tehát a reményünk, hogy beléphetünk a szentélybe. Ezt az
élethez vezető új utat a függönyön, vagyis saját testén keresztül
nyitotta meg nekünk. Főpapunk is van, akit az Isten a népe fölé rendelt.
Járuljunk hát hozzá őszinte szívvel, hitből fakadó bizalommal, hiszen a
szívünk megtisztult a rossz lelkiismerettől, és testünket is tiszta víz
mosta le. Tartsunk ki rendíthetetlenül reménységünk megvallásában, mert
hűséges az, aki az ígéretet tette. Legyen gondunk rá, hogy szeretetre és
jótettekre buzdítsuk egymást. Összejöveteleinkről ne maradjunk el, mint
némelyek szoktak, hanem annál inkább bátorítsuk egymást, minél közelebb
érzitek a napot.
Ha ugyanis azután, hogy az igazságot felismertük, szándékosan vétkezünk,
nincs többé áldozat a bűnért, hanem rettenetes ítélet és lángoló tűz vár
ránk, amely megemészti a lázadókat.
Aki Mózes törvényét megszegte, annak két vagy három tanú szavára irgalom
nélkül meg kellett halnia. Gondolhatjátok, mennyivel súlyosabb büntetést
érdemel az, aki lábbal tiporja az Isten Fiát, semmibe veszi a szövetség
vérét, amely megszentelte, és kigúnyolja a kegyelem Lelkét. Ismerjük
jól, aki így szólt „Enyém a megtorlás, s én megfizetek.” Majd ismét „Az
Úr ítélkezik népe fölött.” Rettenetes dolog az élő Isten kezébe jutni.
Emlékezzetek vissza az elmúlt időkre, amikor megvilágosodástok után
annyi szenvedésben és küzdelemben helytálltatok. Részint szidalmazásnak
és szorongatásnak voltatok kitéve, részint közösséget vállaltatok
azokkal, akik hasonlóképpen szenvedtek. Együtt szenvedtetek a
foglyokkal, és vagyonotok elkobzását is örömmel elviseltétek abban a
tudatban, hogy értékesebb és maradandóbb javakkal rendelkeztek.
Ne veszítsétek hát el bizalmatokat, hiszen nagy jutalom jár érte.
Állhatatosnak kell lennetek, hogy az Isten akaratát teljesítsétek, és az
ígéretet elnyerjétek. Már csak rövid, nagyon rövid idő, aztán eljön az
eljövendő, és nem késik. Az igaz ember a hitből él, de ha elpártol, nem
telik benne kedvem. Mi nem tartozunk azok közé, akik elpártolnak és
elkárhoznak, hanem azok közé, akik hisznek, és megmentik életüket.
VÁLASZOS ÉNEK
Zsid 10, 35. 36; Lk
21, 19
V.Ne
veszítsétek el bizalmatokat, állhatatosnak kell lennetek,
* Hogy az Isten akaratát teljesítsétek, és az
ígéretet elnyerjétek.
F.Ha kitartotok, megmentitek lelketeket.
* Hogy az Isten akaratát teljesítsétek,
és az ígéretet elnyerjétek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
Ágoston püspök beszédeiből
(Sermo Guelferbytanus
3: PLS 2, 545-546)
Dicsekedjünk mi is
Urunk keresztjében!
A mi Urunk és
Üdvözítőnk, Jézus Krisztus szenvedése a dicsőség záloga és a béketűrés
tanítása.
Mit nem remélhet a hívő emberek szíve Isten kegyelméből, hiszen az Isten
egyszülött Fia, aki az Atyával egyenlőképpen örök, nem elégedett meg
azzal, hogy embertől emberként szülessék, hanem ezenfelül még az általa
teremtett emberek keze által meg is halt?
Nagy dolgot ígért a jövőre az Isten nekünk, de sokkal nagyobb az, amire
visszaemlékezünk, és ami már értünk megtörtént. Hol voltak, vagy mik
voltak a bűnös emberek, amikor meghalt értünk Krisztus? Ki kételkednék
abban, hogy a saját életét adja majd ajándékul az ő szentjeinek az, aki
még a halálával is megajándékozta őket? Emberi gyarlóságunk miért
habozik elhinni annak a bekövetkezését, hogy az emberek egykor majd az
Istennel fognak élni?
Ennél sokkal hihetetlenebb történt már meg: az, hogy az Isten meghalt az
emberekért.
Kicsoda ugyanis Krisztus, ha nem az, aki
kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél
volt, és Isten volt az Ige? (Jn 1,
1). Istennek ez az Igéje testté lett, és közöttünk élt (Jn 1, 14). Semmi
lehetősége sem lett volna neki arra, hogy meghaljon értünk, ha tőlünk
fel nem vette volna a halandó emberi testet, így azután meghalhatott a
halhatatlan; így akart életet ajándékozni a halandóknak; így akarta,
hogy majd később őbenne részesedjenek azok, akiknek a sorsában előbb ő
részesedett. Hiszen nekünk a magunk erejéből nincs arra lehetőségünk,
hogy éljünk, de neki sem lett volna lehetősége arra, hogy meghaljon.
Csodálatos cserét csinált velünk ezzel a kölcsönös részesedéssel: ő
mitőlünk vette a halált, mi őtőle kapjuk az életet.
Tehát nemcsak hogy szégyellnünk nem szabad a mi Urunk, Istenünk halálát,
hanem inkább minden bizalmunkat ebbe kell helyeznünk, és mindenek felett
ezzel kell dicsekednünk: hiszen magára vette tőlünk azt a halált,
amelyet bennünk talált, és minden kétséget kizárva megígérte, hogy a
saját életét adja majd nekünk, olyan életet, amit saját erőnkből el nem
érhetnénk.
Mert ő annyira szeretett minket, hogy amit bűneink miatt megérdemeltünk
volna, azt – miután ő, a bűn nélküli, értünk, bűnösökért szenvedett –
már nem fogja ránk mérni az igazságosság alapján, hanem inkább ő tesz
megigazulttá bennünket. Hát akkor miért ne adná meg a szenteknek azt a
jutalmat, amit oly nyíltan megígért ő, aki bűntelenül is elszenvedte a
bűnösöknek kijáró büntetést?
Valljuk meg tehát, testvérek, rendületlenül, és higgyük is erősen, hogy
Krisztust értünk feszítették keresztre; és hangoztassuk is ezt, ne
félénken, hanem örvendezve, ne szégyenkezve, hanem dicsekedve.
Látta ezt Pál apostol is, és ezt a megdicsőülés jogcímeként említi. Ő
pedig ismert sok nagy és isteni tulajdonságot, amelyet Krisztusról el is
sorolt, és dicsekedett Krisztus csodálatos tetteivel, mert egyrészt mint
Isten az Atyával együtt, a világot teremtette, másrészt mint hozzánk
hasonló ember, parancsolt a világnak, hanem csak azt mondta ez az
Apostol, hogy: Én azonban nem
akarok mással dicsekedni, mint Urunk, Jézus Krisztus keresztjével
(Gal 6, 14).
VÁLASZOS ÉNEK
V.Szent kereszted előtt hódolunk, Urunk, és
dicsőséges szenvedésedre emlékezünk. *
Irgalmazz nekünk, hiszen szenvedtél értünk.
F.Téged, Uram, kérünk, mi Megváltónk, maradj
vélünk. * Irgalmazz nekünk, hiszen
szenvedtél értünk.
NAGYKEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Krisztus példája a
lelki erő forrása
Testvéreim! Mi, akiket a
tanúknak ilyen koszorúja övez, váljunk szabaddá minden tehertől,
különösen a bűntől, amely behálóz minket, és fussuk meg kitartással az
előttünk levő pályát. Emeljük tekintetünket a hit szerzőjére és
bevégzőjére, Jézusra, aki a rá váró öröm helyett elszenvedte a
keresztet, nem törődött a gyalázattal, és most az Isten trónjának
jobbján ül. Igen, gondoljatok őrá, aki a bűnösök részéről ekkora
ellentmondást viselt el, hogy ne lankadjatok, és bensőleg el ne
csüggedjetek. A bűn elleni küzdelemben még nem álltatok ellen a véretek
ontásáig.
Megfeledkeztetek a vigasztalásról, amely nektek, a fiaknak szól: „Fiam,
ne vedd kevésbe az Úr fenyítését, s ne csüggedj el, ha korhol. Mert
megfenyíti az Úr, akit szeret, s megostoroz mindenkit, akit fiává
fogad.”
Maradjatok állhatatosak a fenyítéskor: az Isten úgy bánik veletek, mint
fiaival. Hol van olyan fiú, akit az apja nem fenyít? Ha nem részesültök
a fenyítésben, ami mindenkinek kijár, akkor fattyak vagytok, nem fiak.
S aztán test szerinti apáink is fenyítettek bennünket, mégis tiszteltük
őket. Nem kell-e hát sokkal inkább a lelkek Atyjának engedelmeskednünk,
hogy így elnyerjük az életet? Azok csak rövid ideig és hangulatuk
szerint fenyítettek bennünket, ő ellenben a legjobbat akarja nekünk,
hogy szentségének részesévé legyünk.
Igaz, most minden fenyítés inkább szomorúságot okoz, mintsem örömet
szerez, később azonban a megigazulás békés gyümölcsét termi annak, aki
elviseli. Ezért erősítsétek meg a lankadt kezeket és a megroggyant
térdeket. Lábatokat szoktassátok biztos járáshoz, nehogy kificamodjék,
inkább gyógyuljon meg.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Hitünk
szerzője és bevégzője, Jézus, a rá váró öröm helyett elszenvedte a
keresztet, nem törődött a gyalázattal, * És
most az Isten jobbján ül.
F.Megalázta önmagát, engedelmes lett a halálig.
* És most az Isten jobbján ül.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy
Szent Vazul püspöknek „A Szentlélekről” írt könyvéből
(Cap. 15, 35: PG 32,
127-130)
Egyetlen halál történt
a világon, egy a halálból feltámadás is
Istenünk és Üdvözítőnk
úgy rendelkezett az emberről, hogy visszahívja őt az elbukottságból, és
újra Isten barátságára téríti vissza abból az elfordulásból, amelybe az
engedetlenség vitte az embert. Ezért jött el Krisztus emberi testben,
ezért élt úgy, ahogyan az evangélium leírja, ezért a szenvedés, a
kereszt, az eltemetés és feltámadás, hogy az ember, aki üdvözül Krisztus
követése által, visszanyerje a régi fogadott gyermekséget.
Ezért szükséges, hogy életünk tökéletesítése végett kövessük Krisztust
nem csupán a szelídségben, türelemben és alázatban, amelyekre életével
adott példát, hanem még a halálában is, ahogy a Krisztust követő Pál
mondja:
Hozzá hasonulok a halálban, hogy ezáltal eljussak a halálból a
feltámadásra is (Fil 3, 11).
Hogyan történik az, hogy hozzá hasonulunk a halálban? Úgy, hogy
eltemetkezünk vele együtt a keresztségben. Mi az eltemetkezés módja, és
mi jó származik Krisztus ilyen követéséből? Legelőször arra van
szükségünk, hogy szakítsunk előző életmódunkkal. Ezt azonban senki más
meg nem tudja tenni, csak aki az Úr szavai szerint újjászületett;
ugyanis az újjászületés, ahogy ezt maga a szó is kifejezi, egy másik
életnek kezdete. Ezért, mielőtt azt a másik életet elkezdhetnéd,
nyilvánvalóan véget kell vetned az előző életnek. Amint azoknak, akik
végére értek a versenypályának, mielőtt megfordulnának, meg kell
állniuk, és nyugalmi helyzetből kell indítaniuk az ellentétes irányú
testmozgást, ugyanígy az élet megváltoztatásában is szükségesnek
látszik, hogy a régi és az új élet között ott legyen a halál, mint ami
lezárja az előzőket, és kezdetet ad a következőknek.
Hogyan követjük Krisztus leszállását az alvilágba? Úgy, hogy Krisztus
halálát utánozzuk a keresztség által. Azok teste ugyanis, akik
megkeresztelkednek, valamiképpen eltemetődik a vízben, így titokzatos
módon a keresztség a test cselekedeteinek az eltemetését jelenti az
Apostol szerint, aki így szól:
Körül lettetek metélve, nem kézzel, hanem az érzékies test levetésével,
a krisztusi körülmetéléssel. Benne temetkeztetek el a keresztségben
(Kol 2, 11). A keresztség továbbá megtisztítja a lelket attól a
szennytől is, amely a testi kívánságok révén tapadt rá, amint írva van:
Moss meg, és fehérebb leszek, mint
a hó (Zsolt
50, 9). Ezért egyetlen üdvözítő keresztséget ismerünk, minthogy egyetlen
a világért elszenvedett halál, és egy a halálból való feltámadás.
Mindezeknek képe a keresztség.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Mindnyájan,
akik Jézus Krisztusban megkeresztelkedtünk, az ő halálában
keresztelkedtünk meg. * Mert ha halálának
hasonlóságában egybenőttünk vele, úgy leszünk feltámadásában is.
F.A keresztségben eltemetkeztünk vele együtt a
halálba. * Mert ha halálának
hasonlóságában egybenőttünk vele, úgy leszünk feltámadásában is.
NAGYSZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Az élő Isten hegyéhez
való eljutás
Testvéreim! Törekedjetek
rá, hogy mindenkivel békességben éljetek, és az életszentségre
eljussatok, mert e nélkül senki nem látja meg az Urat. Vigyázzatok, az
Isten kegyelmét közületek senki se hanyagolja el, nehogy valami mérges
gyökér szárba szökkenjen, kárt okozzon, és sokakat megfertőzzön. Senki
ne legyen parázna és alantas lelkületű, mint Ézsau, aki egy tál
lencséért eladta elsőszülöttségét. Hiszen tudjátok, mennyire szerette
volna később az áldást örökölni, de elutasították, és nem talált módot a
dolog megváltoztatására, noha könnyek között kérte.
Ti nem kézzel tapintható hegyhez, lobogó tűzhöz, sötét felhőhöz,
forgószélhez, harsonazengéshez vagy mennydörgő szózathoz járultatok,
amelynek hallatára könyörögni kezdtek, hogy ez a hang ne szóljon tovább
hozzájuk, mert nem tudták elviselni a parancsot: „Még ha állat ér is a
hegyhez, meg kell kövezni.” A látvány annyira rettenetes volt, hogy még
Mózes is ezt mondta: „Félelem és rettegés fog el.”
Nem, ti Sion hegyéhez járultatok, az élő Isten városához, a mennyei
Jeruzsálemhez, az angyalok ezreihez, az égben számon tartott
elsőszülöttek ünnepi sokadalmához és gyülekezetéhez, mindnyájunk
bírájához, az Istenhez, a tökéletes igazak lelkéhez, az Újszövetség
közvetítőjéhez, Jézushoz, a ránk hulló vérhez, amely hathatósabban
kiált, mint Ábelé.
Vigyázzatok, ne utasítsátok vissza azt, aki hozzátok szól. Mert ha azok
sem menekültek meg, akik a földön szólót elutasították, mi még kevésbé
fogunk megmenekülni, ha elfordulunk attól, aki az égből szól hozzánk.
Hangja akkor a földet rendítette meg, most pedig ezt ígéri: „Még egyszer
megrendítem, de nemcsak a földet, hanem az eget is.” Ez a „még egyszer”
annak az átalakulását jelenti, ami mint teremtett dolog megrendíthető,
hogy azután megmaradjon az, ami változhatatlan.
Így tehát mi, akik rendíthetetlen országot kaptunk hazánkul, legyünk
hálásak, s szolgáljunk az Istennek, neki tetsző módon, tisztelettel és
félelemmel. Mert a mi Istenünk emésztő tűz.
VÁLASZOS ÉNEK
MTörv 5, 23. 24; vö.
Zsid 12, 22
V.Amikor
a sötétben hallottátok a hangot, a Sínai-hegy pedig lángokban állt,
odamentetek Mózeshez, és így szóltatok: * Lám,
az Úr, a mi Istenünk megmutatta nekünk dicsőségét és nagyságát.
F.Most pedig Sion hegyéhez járultatok, az élő
Isten városához, a mennyei Jeruzsálemhez. *
Lám, az Úr, a mi Istenünk megmutatta nekünk dicsőségét és
nagyságát.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
Ágoston püspöknek Szent János evangéliumáról szóló fejtegetéseiből
(Tract. 84, 1-2: CCL
36, 536-538)
Kedves Testvéreim! Az Úr
maga határozta meg a szeretetnek azt a teljességét, amellyel szeretnünk
kell egymást, amikor így szólt:
Senki sem szeret jobban, mint az, aki
életét adja barátaiért (Jn 15,
13). Hogy ebből mi következik, arról ugyanez a János evangélista egyik
levelében így ír: Amiként Krisztus
életét adta értünk, ugyanúgy nekünk is kötelességünk életünket adni
testvéreinkért (1 Jn 3, 16);
vagyis úgy kell szeretnünk egymást, ahogyan ő szeretett minket, aki
életét adta értünk.
Kétségtelenül ugyanezt olvashatjuk Salamon Példabeszédeinek könyvében:
Amikor leülsz enni parancsolód
asztalához, arra legyen gondod, ami előtted van; és úgy nyújtsd ki a
kezed, hogy tudd: neked is hasonlóképpen kell felkészülnöd
(vö. Péld 23, 1-2). Mi más a parancsoló asztala, mint az, amelyről annak
testét és vérét vesszük magunkhoz, aki életét áldozta értünk? Mit jelent
melléje ülni, ha nem azt, hogy alázatosan közeledni hozzá? Annak pedig,
hogy: úgy nyújtsd ki a kezed, hogy
tudd, neked is hasonlóképpen kell felkészülnöd
egyszer, mi más lehet a jelentése, mint ahogyan már mondtam: amiként
Krisztus életét adta értünk, ugyanúgy nekünk is kötelességünk életünket
adni testvéreinkért. Hiszen így mondja Péter apostol is:
Krisztus szenvedett értünk, példát hagyva
nekünk, hogy az ő nyomdokait kövessük
(1 Pét 2, 21). Ezt jelenti az, hogy hasonlóképpen felkészülni. Ezt
tették lángoló szeretettel a vértanúk is. Ha emlékezetüket nem csupán
hiábavaló módon akarjuk megünnepelni, és ha az Úr asztalához járulunk,
ahhoz a szent lakomához, ahonnan ők is táplálták a lelküket, akkor
szükséges, hogy mi is hasonlóképpen készüljünk fel mindarra, amire ők
felkészültek.
Mindenesetre itt, ennél az asztalnál nem úgy emlékezünk rájuk, mint
másokra, akik békében hunytak el, és imádkozunk értük. Róluk úgy
emlékezünk meg, hogy inkább ők imádkozzanak miértünk, hogy mi is az ő
nyomaikba szegődhessünk, ők ugyanis beteljesítették azt a szeretetet,
amelyről az Úr jelentette ki, hogy annál senki sem szeret jobban. Azt
adták oda ugyanis testvéreikért, amit az Úr asztaláról maguk is éppúgy
megkaptak.
Ezt persze nem úgy kell érteni, mintha ezért valaha is hasonlók
lehetnénk az Úr Krisztushoz, még ha a vérontásig is vállaltuk volna érte
a vértanúságot. Neki ugyanis volt rá hatalma, hogy odaadja életét, és
hogy újra visszavegye azt. Mi pedig nem addig élünk, ameddig akarunk; és
meghalunk, ha nem is akarjuk, ő amikor meghalt, a halált is megölte
önmagában: mi pedig az ő halála által szabadulunk meg az örök haláltól;
az ő teste nem ismer romlást; a miénk pedig őáltala fog
romolhatatlanságba öltözni a világ végén. Neki nem volt szüksége
egyikünkre sem, hogy üdvözítsen minket; mi pedig nála nélkül semmit sem
tehetünk, ő készséggel vállalta, hogy nekünk, a szőlővesszőknek a
szőlőtője legyen. Nélküle egyáltalán nem élhetnénk.
Végezetül, ha testvérként meg is halnak az emberek a testvéreikért,
mégsem hull egy vértanú vére sem a testvérek bűneinek bocsánatáért úgy,
ahogyan ezt ő tette értünk. Nem is ennek az utánzására adott példát
nekünk, hanem arra, hogy legyünk érte hálásak. Amennyiben tehát a
vértanúk vérüket ontották testvéreikért, annyiban olyan szeretetet
tanúsítottak irányukban, mint amilyent az Úr asztalánál kaptak. Tehát
szeressük egymást, amiként Krisztus is szeretett minket, és önmagát adta
érettünk.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Az
Isten szeretete abban nyilvánult meg, hogy az Isten elküldte a világba
egyszülött Fiát, hogy általa éljünk. * Ha az
Isten így szeretett minket, nekünk is szeretnünk kell egymást.
F.Isten előbb szeretett minket, és elküldte a
Fiát bűneinkért engesztelésül. * Ha az Isten
így szeretett minket, nekünk is szeretnünk kell egymást.
NAGYCSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
A mi főpapunk: Jézus
Krisztus
Testvéreim! Mivel olyan
kiváló főpapunk van, aki áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia,
legyünk állhatatosak a hitvallásban. Főpapunk ugyanis nem olyan, hogy ne
tudna együtt érezni gyengeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan
mindenben kísértést szenvedett, a bűntől azonban ment maradt. Járuljunk
tehát bizalommal a kegyelem trónjához, hogy irgalmat találjunk, és
kegyelmet kapjunk, amikor segítségre szorulunk.
Mert minden főpapot az emberek közül választanak, és arra rendelik, hogy
az Isten tiszteletében képviselje az embereket, ajándékokat és áldozatot
mutasson be a bűnökért, mint olyan valaki, aki megértő tud lenni a
tudatlanok és a tévelygők iránt, hiszen őrá is gyöngeség nehezedik.
Ezért a népért is, saját vétkeiért is áldozatot kell bemutatnia. A
tisztséget magától senki sem vállalhatja, csak akit az Isten meghív,
mint Áront.
Így Krisztus sem önmagát emelte főpapi méltóságra, hanem az, aki így
szólt hozzá: „A Fiam vagy, ma szültelek.” Másutt meg ezt mondja: „Pap
vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint.”
Földi életében hangosan kiáltozva, könnyek között imádkozott, s
könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól, és hódolatáért
meghallgatásra talált. Annak ellenére, hogy Isten Fia volt, a
szenvedésből engedelmességet tanult. Műve befejeztével pedig örök
üdvösséget szerzett azoknak, akik engedelmeskednek neki, mert az Isten
őt tette főpappá, Melkizedek rendje szerint.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Krisztus,
annak ellenére, hogy Isten Fia volt, a szenvedésből engedelmességet
tanult. * Örök üdvösséget szerzett azoknak,
akik engedelmeskednek neki.
F.Földi életében hangosan kiáltozva, könnyek
között imádkozott, és hódolatáért meghallgatásra talált.
* Örök üdvösséget szerzett azoknak, akik
engedelmeskednek neki.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Melito szárdeszi püspök húsvéti szentbeszédéből
(Nn. 65-71: SC 123,
95-101)
A feláldozott Bárány
kiragadott minket a halálból, hagy eljussunk az életre
Sok mindent
megjövendöltek a próféták Húsvét misztériumáról: ami maga Krisztus,
akinek dicsőség legyen
örökkön-örökké! Ámen (Gal 1, 5).
Az égből a földre jött a szenvedő emberért; az emberi természetet magára
vette a Szűz méhében, és emberként jelent meg; szenvedésre alkalmas
testében magára vállalta a szenvedő ember szenvedését, megsemmisítette a
testi szenvedéseket, halhatatlan lelkével pedig megölte az ember-gyilkos
halált.
Ő ugyanis úgy jött közénk, mint Bárány, megöletett, mint Bárány, és –
mint egykor Egyiptomból – megváltott minket e világ rabságából, és
megmentett a sátán rabszolgaságából, mint egykor a fáraó kezéből –,
tulajdon Szentlelkével megjelölte a lelkünket, és tulajdon vérével
testünk tagjait.
Ő az, aki zavarba hozta a halált, és jajveszékelésbe juttatta a sátánt,
mint Mózes a fáraót, ő az, aki megölte a gonoszságot és terméketlenségre
kárhoztatta az igazságtalanságot, mint Mózes Egyiptomot.
Ő az, aki kiragadott minket a szolgaságból a szabadságra, a sötétségből
a világosságra, a halálból az életre, a zsarnokságból az örök
királyságba, és új papsággá és örökre választott néppé tett bennünket. Ő
a mi üdvösségünk Pászkája, akiben átmentünk a szolgaságból a
szabadságra.
Ő az, aki sokakban annyi sok mindent elszenvedett; ő az, aki Ábelben
megöletett, Izsákban megkötöztetett, Jákobban vándorolt, Józsefben
eladták, Mózesben kitették, a bárányban megölték, Dávidban üldözést
szenvedett, és a prófétákban meggyalázták.
Ő az, aki a Szűztől testet öltött, akit keresztre feszítettek,
eltemettek, és a halálból feltámadva felment a magas égbe.
Ő a hangot nem adó Bárány. Ő a megölt Bárány; ő az, aki a Szépséges
Báránytól, Máriától született. Ő a nyájból kiválasztott, leölésre
elvitt, este feláldozott és éjszaka eltemetett Bárány, ő az, aki a
keresztfán meg nem töretett, és a földben el nem porladt; ő az, aki
feltámadt a halálból, és a sír mélyéből feltámasztotta az embert.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Mindnyájan
vétkeztek, és nélkülözik az Isten dicsőségét. Megigazulásukat azonban
ingyen kapják, Isten kegyelmének erejéből, Jézus Krisztus megváltása
árán. *Őt adta oda Isten véres engesztelő
áldozatul a hitben.
F.Íme, az Isten Báránya, íme, aki elveszi a
világ bűneit. *Őt adta oda Isten véres
engesztelő áldozatul a hitben.
NAGYPÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Krisztus a mi
főpapunk, saját vérével lépett be egyszer s mindenkorra a mennyei
szentélybe.
Testvéreim! Krisztus a
ránk váró javak főpapjaként jelent meg, s belépett abba a nagyobb és
tökéletesebb sátorba, amelyet nem ember keze alkotott, vagyis nem ebből
a világból való. Nem a bakok vagy borjak vérével, hanem saját vérével
lépett be egyszer s mindenkorra a szentélybe, és örök megváltást
szerzett.
Ha ugyanis a bakok és bikák vére meg az üsző hamva a tisztátalanokra
hintve külsőleg tisztává teszi őket, mennyivel inkább megtisztítja
lelkiismeretünket a holt cselekedetektől Krisztus vére, aki az örök
Lélek által saját magát adta tiszta áldozatul az Istennek, hogy az élő
Istennek szolgáljunk.
Ezért ő új szövetség közvetítője. Előbb azonban a régi szövetség korában
elkövetett bűnök megváltásáért el kellett szenvednie a halált, hogy a
meghívottak elnyerjék az örökké tartó örökséget. Ahol ugyanis van
végrendelet, előbb bizonyítani kell a végrendelkező halálát, hiszen a
végrendelet csak halál esetén jogerős; addig, amíg a végrendelkező él,
nem érvényes. Ezért az első szövetséget sem kötötték vér nélkül.
Miután ugyanis Mózes – a törvény előírása szerint – minden rendelkezést
felolvasott az egész nép előtt, a bakok és borjak vérét vízzel keverte,
majd vörös gyapjúval és izsóppal meghintette magát a könyvet és az egész
népet, e szavakkal: „Ez a szövetségnek a vére, amelyet az Isten veletek
kötött.” Azután meghintette vérrel a sátort és az összes istentiszteleti
eszközt is. Sőt a törvény szerint majdnem mindent vérrel tisztítanak
meg, és vérontás nélkül nincs bűnbocsánat. A mennyekben levők
előképeinek így kellett megtisztulniuk, maguk a mennyeiek azonban ennél
kiválóbb áldozatot követeltek.
Krisztus ugyanis nem kézzel épített szentélybe lépett, amely a valódinak
csak előképe, hanem magába a mennybe, hogy most az Isten színe előtt
közbenjárjon értünk. Nem azért lépett be, hogy többször áldozza fel
magát, mint ahogy a főpap minden évben idegen vérrel belép a legszentebb
szentélybe, hiszen akkor a világ kezdete óta már többször kellett volna
szenvednie, így azonban az idők végén egyszer s mindenkorra megjelent,
hogy áldozatával eltörölje a bűnt. Amint az ember számára az a
rendelkezés, hogy egyszer haljon meg, és utána ítéletben legyen része,
úgy Krisztus is egyszer áldozta fel magát, hogy sokaknak bűnét elvegye.
Másodszor nem a bűn miatt jelenik meg, hanem azok üdvözítéséért, akik rá
várnak.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Mint
valami juhot, úgy vitték leölni, és amikor gonoszul bántak vele, nem
nyitotta ki a száját. Halálra adták, * Hogy
életet adjon népének.
F.Életét halálra adta, és a gonosztevők közé
sorolták * Hogy életet adjon népének.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aranyszájú Szent János püspök katekéziseiből
(Cat. 3, 13-19: SCh
50, 174-177)
Akartok Krisztus vérének
erejéről hallani? Idézzük fel tehát a tényeket, emlékezzünk az előképre,
és mondjuk el, mi van az ősi írásokban.
Mózes kiadta az utasítást: Öljetek le egy egyesztendős bárányt, és
vérével kenjétek meg az ajtófélfákat (vö. Kiv 12, 1-14). Mit mondasz,
Mózes? A bárány vére értelmes embert meg szokott szabadítani? Bizony,
úgy van, feleli ő, nem azért, mert vér, hanem azért, mert általa az Úr
vérére történik világos utalás. Tehát most az ellenség még sokkal inkább
visszavonul, ha meglátja, ugyan nem az előképnek ajtófélfákra felkent
vérét, hanem az igazságnak csillogó vérét a hívők ajkán, a vért, amely
megszenteli Krisztus templomának az ajtófélfáit.
Akarjátok-e ennek a vérnek másfajta erejét is felmérni? Szeretném tehát,
ha megfontolnátok, hogy honnan serkent ki, milyen forrásból jött elő.
Magáról a keresztről áradt ki; Urunknak oldalából tört elő. Ugyanis úgy
mondja az Evangélium, hogy amikor Jézus meghalt, de még a kereszten
függött, odalépett egy katona, és lándzsájával átdöfte oldalát, és abból
víz és vér folyt ki. Az egyik a keresztség jelképe, a másik az
Eukarisztiáé. A katona megnyitotta Jézus oldalát, és szentséges
templomának falába rést ütött, én pedig drágalátos kincset fedeztem fel
ott, és ujjongok, mert káprázatos gazdagságra találtam. Éppen így
történt azzal a báránnyal is. A zsidók csak egy bárányt öltek meg, és én
az áldozat gyümölcsét is felismertem.
Oldalából vér és víz . . . (vö. Jn 19, 34) Kedves hallgatóm, nem
engedhetem, hogy elhaladj az oly nagy misztérium titkai mellett.
Beszédemnek titkokat hordozó misztikus része még hátravan. Említettem,
hogy a keresztséget és az Eukarisztiát jelképezi az a víz és vér. Mert
ezekből hozta létre Krisztus az ő szent Egyházát, az újjászületés
fürdője által és a Szentlélekből való megújulás által, vagyis a
keresztség és az Eukarisztia által, amelyek szemmel látható módon
Krisztus oldalából jöttek elő. Krisztus tehát tulajdon oldalából
építette az Egyházat, úgy, amint Isten Ádám oldalából hozta elő annak
feleséget, Évát.
Ugyanebből az okból állítja Pál is, hogy húsából és csontjaiból vagyunk
(vö. Ef 5, 30), Urunk oldalára gondolva. Mert amiképpen abból az
említett oldalcsontból alkotta Isten az asszonyt, ugyanúgy Krisztus a
maga oldalából adta nekünk azt a vizet és azt a vért, amelyből új
teremtéssel létrejött az Egyház. És amiképpen Isten egy álomba
merültnek, Ádámnak nyitotta meg oldalát, ugyanígy ő is csak a halál
beállta után ajándékozta nekünk ezt a vizet és ezt a vért.
Nézzétek, Krisztus milyen szorosan kötötte magához jegyesét; lássátok,
milyen étellel táplál bennünket! Ugyanabból az ételből születünk újjá,
és táplálkozunk is. Mert miként az édesanya a természet ösztönzésére
siet magzatát tejével és vérével táplálni, úgy Krisztus is, akiket
újjászül, azokat mindig táplálja is a vérével.
VÁLASZOS ÉNEK
1 Pét 1, 18-19; Ef 2,
18; 1 Jn 1, 7
V.Nem
veszendő ezüstön vagy aranyon szabadultatok meg, hanem Krisztusnak, az
egészen tiszta Báránynak a drága vére árán. *
Az ő réven van szabad utunk az egy Lélekben az Atyához.
F.Isten Fiának, Jézus Krisztusnak a vére minden
bűnt lemos rólunk. * Az ő réven van szabad
utunk az egy Lélekben az Atyához.
NAGYSZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A
Zsidókhoz írt levélből
Törekedjünk bejutni
Isten nyugalmának országába
Testvéreim! Óvakodjunk
attól, hogy valaki közületek későn jöttnek számítson, amíg érvényben van
az ígéret, hogy nyugalma (országába) bemehetünk. Hozzánk éppúgy eljutott
az üdvösség örömhíre, mint őhozzájuk; ám nekik nem vált hasznukra a
tanítás, mert nem csatlakoztak azokhoz, akik hittel hallgatták.
Nyugalma országába ugyanis csak akkor jutunk el, ha hívők vagyunk. Mert
ezt mondta: „Megesküdtem hát haragomban, hogy nyugalmam (országába) nem
jutnak el.” A világ teremtése óta művei ugyan befejeződtek, mint ahogy
egy helyen a hetedik nappal kapcsolatban megállapítja: „A hetedik napon
az Isten abbahagyta minden munkáját.” Itt mégis így
nyilatkozik:„Nyugalmam (országába) nem jutnak el.” Azaz még hátravan,
hogy némelyek eljussanak, ugyanakkor mások, akik már korábban hallották
az evangéliumot, hitetlenségük következtében nem jutottak el oda. Azért
ismét kijelölt egy napot, egy „má”-t. Dávid által mondatja annyi idő
után, amit már előbb idéztünk: „Ma, amikor majd meghalljátok szavát, ne
keményítsétek meg a szíveteket.”
Ha Józsue megszerezte volna nekik nyugalma (országát), nem szólt volna
egy másik, későbbi napról. A szombati nyugalom tehát még ezután vár az
Isten népére. Aki ugyanis belép nyugalma országába, az abbahagy minden
munkát, mint ahogy az Isten is abbahagyta a magáét. Törekedjünk tehát
rá, hogy bejussunk nyugalmának ebbe az (országába), nehogy valaki éppúgy
elessék, mint előbb a hitetlenség példáján láttuk.
Az Isten szava ugyanis eleven, átható, és minden kétélű kardnál élesebb,
behatol a lélek és szellem, az íz és a velő gyökeréig, megítéli a szív
gondolatait és érzéseit. Semmilyen teremtett dolog nem marad előtte
rejtve; minden föl van fedve, és nyitva van az előtt, akinek számadással
tartozunk.
VÁLASZOS ÉNEK
V.Miután
eltemették az Urat, lepecsételték a sírt, és a sír bejáratához nagy
követ hengerítettek. *Őrséget állítottak a
sírhoz, hogy őrizzék azt.
F.A főpapok egybegyűltek Pilátusnál, és
figyelmeztették őt. *Őrséget állítottak a
sírhoz, hogy őrizzék azt.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy
ókori szentbeszéd Nagyszombat szent napjára
(PG 43, 439. 451.
462-463)
Az Úr leszáll a holtak
országába
Mi történt? Nagy csend
van ma a földön. Nagy csend és teljes elhagyatottság. Nagy a csend,
hiszen meghalt a Király. Megremegett a föld, aztán elcsendesült, hiszen
Isten szenderült el a testben, és feltámasztotta a régóta sírban
nyugvókat. Isten halt meg a testben, és megfutamította az alvilágot.
Először is az ősszülőket, mint elveszett, de megtalált bárányokat keresi
fel. Azokat akarja felkeresni, akik a halál teljes sötétjében és
árnyékában vannak fogva tartva, egyenesen a rabságban levő Ádámhoz és
Évához megy, és megszabadítja a szenvedésektől Ádámot Isten, aki szintén
az ő Fia.
Elmegy hozzájuk az Úr, és magával viszi a kereszt győzelmi jelvényét.
Mihelyt Ádám ősatyánk megpillantja őt, bűnbánón mellét veri ámulatában,
és ezt kiáltja oda a többieknek: „Az én Uram legyen mindnyájatokkal!”
Erre maga Krisztus felel így Ádámnak: „És a te lelkeddel!” Majd
kézenfogva életre kelti őt e szavakkal: „Kelj életre álmodból, támadj
fel a halálból, Krisztus rád ragyogott!
Én a te Istened vagyok, én miattad lettem Fiaddá, teérted és ezekért a
te ivadékaidért. Most szólok, és hatalmam folytán ezt a parancsot adom a
halál ezen foglyainak: szabadok vagytok! A halál sötétjében levőkhöz meg
így szólok: legyetek az élet világosságában! A halál tehetetlenségében
levőknek pedig ezt mondom: támadjatok fel!
Neked, a halottnak, ezt parancsolom: kelj fel az életre, hiszen nem
azért alkottalak meg, hogy a halál bilincsei között légy mindörökre.
Támadj fel halálodból: hiszen én vagyok a holtak élete. Kelj fel, akit
kezeim alkottak, kelj fel, akit saját képem hasonlatosságára alkottalak.
Kelj fel, menjünk ki innen, hiszen te énbennem és én tebenned egy és
osztatlan személy vagyunk.
Én, a te Istened, teérted lettem a te gyermekeddé. Én, az Úr, teérted
vettem fel a szolgai alakot. Én, aki az egek felett vagyok, teérted
jöttem a földre és az alvilágba. Teérted, az emberért lettem a holtak
között is a saját erőmből élő emberré. Teérted, aki az édenkertből
kijöttél, engem is kertből hurcoltak el a zsidók, és egy kertben
feszítettek keresztre.
Nézd, hogyan leköpdösték arcomat; ezt is érted vállaltam, hogy téged
visszaállítsalak a régi életedbe. Nézd, hányszor vertek arcul; ezeket is
érted tűrtem, hogy téged ismét a saját képemre formáljalak, hiszen ez
torzult el nálad.
Nézd megostorozott hátamat, ezt is érted szenvedtem, hogy levegyem rólad
a hátadat görnyesztő bűneid terhét. Nézd a teérted keresztfához szorosan
odaszegezett kezeimet, hiszen te egykor vétkesen nyúltál kezeddel a
fához.
Teérted haltam meg a kereszten, teérted járta át oldalamat a lándzsa,
teérted, aki elaludtál az édenkertben, és oldaladból származott Éva. Az
én átdöfött oldalam gyógyította meg Éva fájdalmát. Az én halálom vezet
ki téged a halálból. Az én lándzsám semmisíti meg azt a lándzsát, amely
téged rabságban tart.
Kelj fel, távozzunk innen! A paradicsomkert földjéről ellenséged
taszított ki téged, én azonban már nem is a paradicsomkertbe, hanem
mennyei trónra viszlek ki innen téged. El voltál tiltva az élet fájától,
most pedig, nézd, én, maga az Élet, együtt vagyok veled. Odaállítottam
melléd a kerubokat, hogy mint szolgák őrizzenek téged, és most
elrendelem, hogy ezután mint Istent, úgy tiszteljenek ezek a kerubok
téged.
Áll már a készséges és szolgáló keruboktól övezett trónod, vár már
lakásod elkészített eledellel, vár már örök hajlékod, díszes lakóhelyed
örök javakkal telve, vár már az öröktől fogva számodra elkészített
mennyek országa.”
VÁLASZOS ÉNEK
V.Elment a jó Pásztor, az élő vizek Forrása,
akinek távozásakor a nap elsötétedett, mert fogoly lett az, aki az első
embert foglyul ejtette. * Ma az Üdvözítő
megtörte a halál erejét és hatalmát.
F.Megnyitotta a holtak országát, lerombolta a
gonosz lélek birodalmát. * Ma az Üdvözítő
megtörte a halál erejét és hatalmát.
|