ÉVKÖZI I. HÉT - Az I. évközi vasárnap Urunk megkeresztelkedésének
ünnepe.
Zsoltáros rész, I. hét
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Sirák fiának könyve l, 1-25
Az isteni bölcsesség titka
Minden bölcsességnek az Úr a forrása, örök időkre otthon van az nála. A
tenger homokját, az eső cseppje itt s a letűnt idő napjait ki vehetné
számba? Az ég magasságát, a földnek szélességét, s a tenger mélységét ki
tudna megmérni? Minden más dolognál előbb teremtette a bölcsességet,
öröktói fogva az okosságot. (A bölcsesség forrása Isten parancsai az ég
magasságaiban, és útjai az örök parancsok.) A bölcsesség gyökere ki előtt
tárul fel, avagy ki láthatott bele terveibe?
(A bölcsesség tanítása ki előtt jelent meg, és sokféle útját ki ismerte
meg?) Csak egyetlen bölcs van, s roppant félelmetes, ahogy a trónján ül,
és onnan országol: az Úr! Ő teremtett (a Szentlélekben), látta, számba
vette, és kiárasztotta minden művére. Bőkezűen juttat belőle minden
testnek, ajándékul adja azoknak, akik őt szeretik.
Az Úrnak félelme tisztesség, dicsőség, csupa vidámság és ünnepi
koszorú. Az Úrnak félelme üdíti a szívet, ujjongó örömet ad, s hosszú
életet. Jó véget ér, alti tiszteli az Urat, halálának napján irigykedve
nézik. (Isten szeretete tisztes bölcsesség, akiknek szeme előtt
megjelenik, örvendeznek látásán és csodái megismerésén.)
A bölcsesség kezdete az Úr félelme; már anyjuk méhében megkapják a
hűek. Az emberi szívekben biztos alapra lelt, szilárdan fog állni
utódaikban is. (Az Úr
félelme jámbor tudás, a jámborság pedig megőrzi a szívet, és igazzá
teszi, vígságot és örömet szerez. Alti féli az Urat, annak jó sora lesz,
és végső napjaiban áldásban részesül.) A bölcsesség telje az Úrnak
félelme, gyümölcsei egészen megittasítanak. Megtölti házukat csupa
drágasággal, szép alkotásaival a csűrük megtelik.
A legfőbb bölcsesség az Úrnak félelme: békét s egészséget teremt maga
körül. Látta, megszámlálta (mindkettő az Isten ajándéka): okosságot ad és
érteni tudást, s dicsővé teszi, aki ragaszkodik hozzá. A bölcsesség
gyökere az Úrnak félelme, az ágai pedig napok sokasága.
VÁLASZOS ÉNEK Sir l, 7. 10. 1. 9
V. A bölcsesség tanítása ki előtt jelent
meg, és sokféle útját ki ismerte meg? Az Úr bőkezűen juttat belőle minden
testnek, * És ajándékul adja azoknak, akik őt szeretik.
F. Minden bölcsességnek az Úr a forrása, ő
teremtette a Szentlélekben. * És ajándékul.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent I. Kelemen pápának a korintusiakhoz írt levélé- bői
(Nn. 59, 2 - 60, 4; 61, 3: Fűnk l,
135-141)
A bölcsesség forrása Isten
magasságbeli Igéje
Szüntelenül imádkozva és esedezve kérjük, hogy a mindenség Alkotója az
egész világon levő összes választottját őrizze meg épségben szeretett Fia,
Jézus Krisztus által, akiben minket a sötétségből a világosságra, a
tudatlanságból neve dicsőségének ismeretére hívott meg. Add, hogy
reméljünk a te nevedben, alti minden teremtmény ősoka vagy; kérjük, hogy
nyisd meg lelkünk szemét, hogy így megismerjünk téged,
aki egyedül
vagy fölséges a magasságban, és a legszentebb szentélyben lakozol. Te
megtöröd a kevélyek gőgjét, meghiúsítod a pogányok terveit, felmagasztalod
az alázatosakat, és megalázod a gőgösöket; gazdaggá és szegénnyé te
teszel, a halált, az üdvösséget és az életet te adod,
te vagy az
egyetlen jótevője a szellemeknek és minden ember Istene. Te a
mélységeket szemléled, megvizsgálod az emberek tetteit, a bajban
levőket segíted, a kétségbeesetteket megszabadítod
(vő. íz 57,
15; 13, 1; Zsolt 32, 10; stb.). Te vagy minden lélek Teremtője és
gondviselője. Te sokasítod meg a föld népeit, és te választod ki közülük
azokat, akik téged szeretnek a te Fiad, Jézus Krisztus által, akiben
minket tanítottál, megszenteltél, és dicsőségre emeltél.
Kérünk téged, Urunk, légy
segítőnk és oltalmazónk,
Szabadítsd
meg azokat, akik közülünk szorongattatást szenvednek; az alázatosaknak
irgalmazz, az elesetteket karold fel, az ínségeseket segítsd, a betegeket
gyógyítsd, néped tévelygőit térítsd meg. Tápláld az éhezőket, váltsd ki
foglyainkat, támogasd a gyöngéket, vigasztald a kislelkűeket.
Hadd
ismerje meg minden nép, hogy egyedül te vagy az Isten,
és a te Fiad,
Jézus Krisztus, mi pedig a te néped és nyájad juhai vagyunk
(Zsolt 78, 13).
Te örök teremtő tervedet a látható világ által nyilvánítottad ki. Te
alkottad, Urunk, a földkerekséget, hűséges vagy minden nemzedéken át,
igazságos vagy ítéleteidben, csodálatos vagy hatalmadban, és nagy vagy
tetteidben. Bölcs vagy alkotásaidban, és gondviselő teremtményeid
fenntartásában, jóságos a gondoskodásban, és hűséges azokhoz, akik bíznak
benned; kegyes és irgalmas vagy. Bocsásd meg gonoszságainkat,
gazságainkat, bűneinket és vétkeinket.
Ne tudd be szolgáid és szolgálóid egyetlen vétkét sem, hanem tisztíts
meg minket a te igazságodban, igazgasd lépteinket, hogy jámborságban,
igazságban, szívünk egyszerűségében járjunk, és azt tegyük, ami
előtted és fejedelmeink előtt
jó és kedves.
Kérünk, Urunk,
ragyogtasd ránk arcodat, hogy békességben élvezzük
javainkat, és védve legyünk
hatalmas karod által. Fölséges kezed
óvjon meg minden bűntől, és szabadítson meg azoktól, akik
igaztalanul gyűlölnek minket.
Adj egyetértést és békét nekünk is és a föld minden lakójának is, amint
megadtad atyáinknak, akik hitben és igazságban kérték
ezt tőled.
Csak te magad adhatod meg nekünk ezt és a többi javat, téged magasztalunk
lelkünk pártfogója és főpapja, Jézus Krisztus által, kiben legyen neked
dicsőség, magasztalás most és minden nemzedéken át, és mindörökkön-örökké.
Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 76, 14-16
V. Ki olyan nagy isten, mint a mi
Istenünk? * Te vagy az Isten, aki csodákat tehet.
F. Megismertetted hatalmadat a népek
között, erős karral megváltottad népedet. * Te vagy.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sirák fiának könyvéből 11,12-30
Csak Istenben bízhatunk
Van, aki ellankad és segítségre szorul, erőben szegény, csak
gyengeségben gazdag, de az Úrnak irgalommal tekint rá a szeme, és ki is
emeli nyomorúságából. Fölemeli fejét, hogy sokan csodálják (és dicsérjék
érte Istent).
A jó és a balsors, az élet és a halál, a szegénység és a gazdagság:
minden Istentói van. (Bölcsesség, tudomány és törvénytudás Istennél van, a
szeretet és a jók útjai is őnála vannak. Tévedés és sötétség a bűnösökkel
jött a világra, s akik szeretik a rosszat, meg is vénülnek a rosszban.) A
jó emberek megtartják az Úr adományát, tetszése örökös jólétet biztosít.
Gazdag lett a fösvény, mert gyötörte magát, pedig csak ennyi lesz a
jutalma, nem több: Amely napon mondja: "Végre nyugalmam van, mostantól már
csak javaimat élvezem", nem tud ja, még mennyi ideje van hátra, és
mindent másra hagy, mert meg kell halnia.
Tarts ki munkád mellett, lelj benne örömet, és öregedjél meg
foglalkozásodban! Ne nézd csodálkozva a bűnös műveit,
bízzál
az
Úrban, és maradj meg a munkád mellett! Mert az Úr számára nagyon könnyű
dolog a szegényt hirtelen gazdaggá tenni. A jámbor jutalma az Úrnak
áldása; áldását kiárasztja egy szempillantás alatt. Ne mondd: ?Mire volna
nekem még szükségem, mi az a jó, aminek még híjával vagyok?" Ne mondd: ?El
vagyok látva mindennel, érhet-e bármiféle balsors?"
Egyetlen jó nap is feledteti a bajt, s a boldogság emlékét egy rossz
nap is eltörli. Könnyen kifizeti Isten az embert a halála napján érdemei
szerint. Ha rossz idők járnak, feledésbe merül az élvezet; az embernek a
halála tárja fel tetteit. Míg meg nem hal, ne mondj boldognak senkit, csak
a halálakor lehet latra vetni az embert.
VÁLASZOS ÉNEK Sir 11, 19. 20; Lk 12, 17. 18
V. Amely napon a gazdag azt mondja: ?Végre
nyugalmam van, mostantól már csak javaimat élvezem", * Nem tudja, még
mennyi ideje van hátra, és mindent másra hagy, mert meg kell halnia.
F. A gazdag így okoskodott: Lebontom
csűreimet, és nagyobbakat építek, oda gyűjtöm majd minden vagyonomat. *
Nem tudja.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Vazul püspök Részletesebb szabályzatából (Resp. 2, 1: PG 31, 908-910)
A szeretet erejét Isten oltotta belénk
Az Isten iránti szeretet valóban nem tanítás kérdése. Hiszen nem mástól
tanultuk azt, hogy örüljünk a fénynek, és ragaszkodjunk életünkhöz, vagy
hogy szüleinket és nevelőinket szeressük. Ugyanígy, sőt még sokkal inkább,
Isten iránti szeretetünk sem másoktól való tanulásból ered, hanem amint ez
a lény (az emberre gondolok) élni kezd, már bennünk van csíraként az
értelemnek az a bizonyos ereje, amely magában hordozza azt a lehetőséget
és képességet, hogy őt szeretni tudjuk. Amikor pedig az ember fokozatosan
megismeri Isten törvényeit, egyben ezt a képességet gondosan kiműveli
magában, és tudatosan táplálja, sőt Isten segítségével egészen a
tökéletességig is ki tudja fejleszteni.
Ezért, bár a ti törekvéseteket is szükségesnek tartjuk e cél elérése
érdekében, Isten segítségével és a ti imáitok támogatásával mégis
megpróbáljuk feléleszteni ennek az isteni szeretetnek a beletek rejtett
szikráját a Szentlélektől megadott képességünk szerint.
Először azt állítjuk, hogy az Istentől nekünk adott összes parancs
teljesítésére már előzőleg megkaptuk tőle a szükséges erőt és képességet,
nehogy olyan nehezünkre essék az, mintha valami szokatlan dolgot kívánna
tőlünk, de ne is büszkélkedjünk, mintha valami többet adnánk neki vissza,
mint amennyit kaptunk tőle. Amikor tehát ezekkel az erőinkkel helyesen és
meg felelően cselekszünk, akkor élünk istenfélő módon erényes életet, de
ha rosszul használjuk fel ezeket, akkor bűnbe süllyedünk.
A bűnnek ez a meghatározása: az Istentől a jó cselekedetek megtételére
kapott képességeinknek rossz és Isten parancsaitól eltérő használata.
Ezzel szemben az erényt � amelyet az Isten megkíván tőlünk � így
határozzuk meg: ezeknek a képességeinknek jó lelkiismeretből fakadó és
Isten törvényei szerint való használata.
Mivel ez így van, ezért ugyanezt mondjuk el a szeretetről is. Mielőtt
tehát az Isten iránti szeretet parancsát megkaptuk volna, már létünk első
pillanatától kezdve belénk volt oltva egy bizonyos képesség és erő arra,
hogy szeretni tudjunk. Ennek az igazolása nem igényel semmi külső
bizonyítékot, hanem mindenki önmagában és önmagától szerezhet erre
bizonyosságot. Kétségtelen, hogy a jó és szép dolgokra természetszerűen
törekszünk, jóllehet először kinek-kinek más és más látszik szépnek és
jónak; ugyanígy a velünk barátságban és rokonságban levő embert is
szeretjük, noha erre senki sem tanított bennünket, és a velünk jót tevőket
is önkéntelenül szíves szeretettel vesszük körül.
És most kérdem, ugyan van-e csodálatosabb az isteni szépségnél? El
lehet-e gondolni kedvesebbet és édesebbet, mint Isten nagysága? A léleknek
ugyan melyik vágya olyan heves és erőteljes, mint az, amelyet Isten oltott
bele a bűneitől megtisztult szívbe, amikor az már őszintén elmondhatja:
Megsebzett engem a szeretet
(vő. Én 2, 5). Teljesen
kimondhatatlan és leírhatatlan az isteni szépség ragyogása.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 17, 2-3
V. Szeretlek, Uram, én erősségem! * Uram,
erősítőm, menedékem, szabadítom!
F. Istenem, segítőm, akiben remélek. *
Uram, erősítőm.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sirák fiának könyvéből
24, 1-33
A bölcsesség szerepe a teremtésben
és a választott nép történetében
A maga dicséretét zengi a bölcsesség, népe közepette dicséri önmagát.
Megszólal a Magasságbeli népének körében, és hatalma láttán dicsekszik.
(Magasztalják népe körében, s megcsodálják az összes szentnél. Dicsérik a
választottak sokasága előtt, s áldják az áldottak között, amikor így
szól:)
"Én
a Fölségesnek szájából születtem (mint elsőszülött valamennyi teremtmény
előtt. El nem múló fényt gyújtottam az égen), s ködként borítottam be az
egész földet. Fönt a magasságban volt a lakóhelyem, és a trónusom
felhőoszlopon állt.
Bejártam egymagám az égi köröket, megjártam a szakadék mélységét. A
tenger hullámául és az egész földön, minden nép és nemzet közt uralkodó
voltam (erőmmel jártam minden fölött, ami magas, és ami alacsony).
Mindannyiuknál a nyugalmat kerestem, és hogy kinek részén üthetném fel
sátram. Ekkor a mindenség Teremtője parancsot adott, Teremtőm kijelölte
sátramnak a helyet, így szólt:"A sátradat Jákobban üsd fel, az örökrészed
Izraelben legyen (és választotta- im között verj gyökeret)!
Ősidőktől fogva, a kezdet kezdetén teremtett, és nem
pusztulok el
soha, mindörökre. Szolgáltam előtte, az ő szent sátrában, majd pedig
Sionban kaptam lakóhelyet. Letelepedtem a szeretett városban, amelyet
éppen úgy szeretett, mint engem, s Jeruzsálemben van uralmam székhelye.
Dicsőséges nép közt vertem így gyökeret, az Úrnak részében, az ő
örökrészén (s a szentek gyülekezetében megtelepedtem).
Magasra nőttem, mint Libanon cédrusa, és mint a ciprusok a
Hermon-hegységben. Magasra nőttem, mint Engedi pálmája, mint a Jerikói
rózsaültetvények. Mint a pompás olajfa a síkságon, mint a vízmelléki pla
tán, úgy nőttem fel. Illatos vagyok, mint a fahéj és a balzsam, mint a
kiváló mirha, illatot árasztok. Mint a stórax, a galbán, az ónix és a
stakté, mint a jó illatú tömjén a sátorban (s illatom, mint a színtiszta
balzsamé).
Mint a terebint, kiterjesztem ágaim, ágaim szépek és ékesek. Rügyeket
hajtottam, mint a szőlőtőke, virágaim pompás gyümölcsöt termettek. (Anyja
vagyok én a szép szeretetnek, az istenfélelemnek, a beismerésnek és a
szent reménynek. Nálam van az út és az igazság minden kegyelme, nálam az
élet és az erény minden reménye.)
Jöjjetek hozzám, akiit: utánam vágyódtok, és teljetek el a
gyümölcseimmel. Csak rám gondolni is édesebb a méznél, s engem birtokolni
jobb a lépesméznél. (Emlékezetem él minden idők nemzedékeiben.) Aki
megízlel, még jobban kíván, s áld iszik belőlem, még jobban szomjazik. Nem
szégyenül meg, aki rám hallgat, akik hozzám szegődnek, nem vetkeznek (akik
fényt derítenek rám, örök életet nyernek)."
Ez mind áll az Istennel való szövetség könyvére, és a törvényre, amit
Mózes adott nekünk; Jákob családjának öröksége gyanánt.
VÁLASZOS ÉNEK Jn 14, 6; Sir 24, 14
V. Én vagyok az út, az igazság és az élet,
* Senki sem juthat el az Atyához, csak általam.
F. Én vagyok a bölcsesség, ősidőktől
fogva, n kezdet kezdetén teremtett, és nem pusztulok el soha,
mindörökre. * Senki sem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Iréneusz püspöknek ?Az eretnekségek ellen" című értekezéséből
(Lib. 4, 6, 3. 5. 6. 7: SC 100,
442. 446. 448-454)
Az Atya ismeretét a Fiú
nyilatkoztatja ki
Senki sem ismerheti meg az Atyát Isten Igéje nélkül, azaz ha a Fiú ki
nem nyilatkoztatja, s a Fiút sem ismerheti meg senki az Atya tetszése
nélkül. Ami azonban az Atyának tetszik, azt a Fiú hajtja végre; az Atya
ugyanis küld, a küldött a Fiú, és ő jön. A számunkra láthatatlan és
meghatározhatatlan Atyát a saját Igéje ismeri, s mivel az Atya
kimondhatatlan, a Fiú maga beszél róla nekünk. Viszont saját Igéjét is
egyedül az Atya ismeri; kettőjüknek ezt a kapcsolatát maga az Úr mondta el
nekünk. Ezért van az, hogy a Fiú a saját megjelenésével kinyilatkoztatja
az Atya ismeretét. Az Atya ismeretét ugyanis a Fiú nyilatkoztatja ki:
hiszen minden az Ige által válik nyilvánvalóvá.
Az Atya azért nyilatkoztatta ki a Fiút, hogy általa ő is mindenki előtt
nyilvánvalóvá legyen, s azokat, akik hisznek neki, jóságosán befogadja a
romolhatatlan és örök boldogságba. (Hinni neki annyit jelent, hogy az
ember megteszi Isten akaratát.)
A teremtés révén az Ige a teremtő Istent nyilatkoztatja ki, a világ
által a világ alkotó Urát, a teremtmény által a Teremtőt és a Fiú által az
Atyát, akitő1 született a Fiú. Erről mindenki hasonlóképpen beszél, de nem
ugyanúgy hiszi azt. Azután a törvény és a próféták által is hirdette az
Ige önmagát és az Atyát, s bár ugyanazt hallotta az egész nép, nem hitték
ugyanazt valamennyien. Az Atya mutatkozott meg, áld láthatóvá és
tapinthatóvá lett az Ige által, bár nem mindenki hitt benne; de
valamennyien látták az Atyát a Fiúban: láthatatlan ugyanis a Fiú Atyja,
látható azonban az Atya Fia.
A Fiú kezdettől mindvégig mindenben teljesíti az Atya akaratát, és
nélküle senki sem ismerheti meg Istent. Az Atya ismeretét ugyanis a Fiútól
kapjuk; a Fiú megismerése pedig az Atya által történik, akit a Fiú mutat
meg nekünk. Ezért mondta az Úr: Senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya,
s az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú
kinyilatkoztatja (Mt 11, 27). Ez a ?kinyilatkoztatja" szó nemcsak
jövő időt jelent, mintha az Atyát akkor kezdte volna a Fiú
kinyilatkoztatni, amikor Máriától megszületett, hanem ez teljesen átfogja
az idő egész folyamatát. A Fiú kezdettől fogva jelen van a teremtésben,
mindenkinek kinyilatkoztatja az Atyát, akinek és amikor és ahogyan az Atya
akarja: ezért mindenben és mindenütt egy az Atyaisten, egy az Ige: a Fiú,
és egy a Szentlélek, s egy mindazok üdvössége, akik hisznek benne.
VÁLASZOS ÉNEK Jn l, 18; Mt 11, 27
V. Istent nem látta soha senki; * Az
egyszülött Fiú nyilatkoztatta ki, aki az Atya ölén van.
F, Az Atyát nem ismeri senki sem, csak a
Fiú, és az, akinek a Fiú kinyilatkoztatja. * Az egyszülött.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sirák fiának könyvéből 42, 15 � 43, 13
Istent dicséri a teremtett világ
Hadd emlékezzem meg az Úr műveiről, hadd beszéljem el azt, amit a
szememmel láttam! Az Úr szava hozta létre a műveit, s a teremtett világ
teljesíti akaratát. A felragyogó nap meglát minden dolgot, s az Úr kezének
műve telve dicsőséggel. Az Úr még szentjeit sem tette képessé arra, hogy
minden csodáját el tudják beszélni. Az Úr, a Mindenható jó alapot vetett,
hogy a mindenség szilárdan álljon fensége színe előtt.
A tenger mélyét és a szívet egyaránt átkutatja, ismeri minden
számvetésük. A Magasságbeli ismer mindeneket, s világosan látja az idők
jeleit. Hirdeti a múltat és az el jövendőt, és fölfedi a jól elrejtett
titkokat.
Egyeden gondolat sem titok előtte, nincs egyetlen szó sem, amit ne
hallana.
Bölcsessége csodáit szépen elrendezte, hiszen ő öröktől fogva örökké
van. Nincs semmi hozzátenni, sem elvenni való, tanítómesterre neki nincs
szüksége. És milyen gyönyörű minden alkotása! Mind olyan ragyogó, mint a
fényes szikra. Mind élnek, és mindig megmaradnak, s céljuk érdekében szót
fogadnak neki. Minden dolog páros, kiegészíti egymást, nem alkotott
semmit, ami csődöt mondana. Az egyik a másiknak növeli erejét; és ki tud
betelni, ha látja szépségük?
Az ég büszkesége a fényes boltozat, az Úr dicsősége ragyog fenn az
égen. A Nap, ha felragyog, ezt hirdeti: ?Mily csodálatosak a Magasságbeli
művei!" Déli magasáról perzseli a földet, ki tudja ilyenkor hevét
elviselni? A fűtött kemence égeti az embert, de háromszor jobban a Nap a
hegyeket. Izzó sugarakat lövell ki magából, tüze elkápráztatja a szemet.
Nagy az Úr, alti teremtette, szava irányítja gyors száguldását.
És a Hold minden időben pontosan jelzi a hónapo kat, s megszabja az
időt. A Hold jelöli meg az ünnepek napját, ez az a csillagzat, amely
fogyni kezd, ha megtelt. Őtőle kapja a hónap is a nevét, csodásán
növekszik fordulója után. Ö a tanítója az égi seregnek, amely ott világít
az ég boltozatján.
Az ég szépsége a csillagok pompája, fényük díszíti az Úr magasságait. A
Szentnek szavára szilárdan áll a rend, s ők nem halványulnak el
őrhelyeiken.
Nézz a szivárványra, s dicsérd alkotóját, káprázatosán szép a
pompájában. Átfogja fényével az égboltozatot, a Magasságbeli keze
feszítette ki.
VÁLASZOS ÉNEK Jel 4, 11; vő. Észt 13, 10-11
V. Méltó vagy, Urunk, Istenünk, hogy a
dicsőség, a tisztelet és a hatalom a tied legyen, * Mert a mindenséget te
alkottad, akaratod hívott létre, és teremtett mindent.
F. Te alkottál mindent, az eget és a
földet, s az összes csodálatos dolgot, amely az égbolt alatt található; te
vagy a mindenség Ura. * Mert a mindenséget.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Atanáz püspöknek ?A pogányság ellen" mondott szónoklatából
(Nn. 40-42: PG 25, 79-83)
Az Atya. Igéje ékesít fel, rendez el
és tan fenn mindent
Krisztusnak szent és minden teremtett dolog felett álló Atyja, mint
mindenható kormányzó, mindent és mindenütt a saját bölcsességével és saját
Igéjével, a mi Urunkkal és Megváltónkkal, Krisztussal üdvösen kormányoz,
elrendel és megalkot mindent, ahogy azt jónak látja. Jó tehát, hogy
létrejöttek, és a létesült dolgokat látjuk, mert ezt is akarta; ebben
senki sem kételkedhet. Mert ha a teremtett dolgok mozgásai ésszerűtlenek
lennének, és a világ csak úgy céltalanul forogna, akkor méltán mondhatná
valaki, hogy nem érdemelnek hitelt szavaink. De ha ezt a világot értelem,
bölcsesség és tudás alkotta, sőt ékes műiden szépséggel, ak kor ennek a
létrehozója és felékesítője szükségképpen nem lehet más, csakis maga az
Isten Igéje.
Azt állítom tehát, hogy minden jónak és Isten minden alkotásának
éltetője és teremtője maga az Ige, aki más, mint bármely teremtett dolog.
Ő a jóságos Atyának saját, egyetlen Igéje, akinek gondviselése
megvilágosítja ezt az egész világot, amelyet ő alkotott. Ő, aki a jóságos
Atyának jóságos Igéje, rendet szabott mindennek, az ellentétes végleteket
összefogta, és harmonikus egészet alkotott belőlük. Ő az egy és egyszülött
Isten, aki az Atyától, a jóság forrásától mint jó származik,
ő
ékesít fel, rendez el, és tart fenn mindent.
Az Atya tehát, aki örök Igéjével mindent alkotott, és a dolgok
természetét meghatározta, nem akarja, hogy a teremtett dolgok a
természetükbe írt törvények ellenére mozogjanak és működjenek, nehogy
ezáltal megsemmisüljenek. Sőt jóságában kormányozza és
fenntartja az egész természetet az ő Igéjével, áld maga is Isten, hogy
az Ige gondviselése és kormányzása megvilágosítsa a természetet, s az
szilárdan fennállhasson és megmaradhasson. Maga az egész természet is
részesedik Isten Igéjében, és így kap segítséget, hogy fennmaradjon a
létben s el ne pusztuljon, ami bizony megtörténnék, ha az Ige létben nem
tartaná, mert ő a láthatatlan Isten képmása, az egész teremtés
elsőszülöttje (Kol l, 15); mivel általa és benne áll fenn minden, az
is, ami látható, az is, ami láthatatlan; s ő az Egyház feje, ahogy a
Szentírásban az igazság szolgái tanítják.
Az Atya mindenható és szent Igéje áthatja az összes létező' dolgot,
mindenütt érvényesíti erejét, megvilágosít minden láthatót és láthatatlant
egyaránt, s mindent fenntart és magában összetart úgy, hogy hatalma alól
semmi sincs kivéve, hanem mindennek és mindenütt, egyeseknek és általában
mindennek ő ad életet, és ő tart fenn a létben mindent.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Péld 8, 22-30
V. Kezdetben, mielőtt Isten a földet
megalkotta, és az ősvizeket létrehozta volna, mielőtt a forrásokból víz
tört volna elő, * A hegyek és a halmok keletkezése előtt hívott létre
engem az Úr.
F. Ott voltam, amikor az eget teremtette,
ott voltam mellette, mindent elrendeztem. * A hegyek.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sirák fiának könyvéből
43, 14-37
Istent dicséri a teremtett világ
Amikor az Úr elrendeli, akkor hull a hó, és parancsa szerint csapkod a
villám. Ilyen úton-módon kinyílnak csűrei, és mint a madarak, kiszállnak
felhői. A felhőt nagysága jeléül sűríti, összetördeli a jégeső' szemeit.
Amikor megpillantják, reszketnek a hegyek. Dörgő hangjától jajveszékel a
föld. Akarata szerint száguld a déli szél, s így az északi szél, meg a
forgószél is. Mint a madarakat, röpködteti a hópelyheket, olyan az esésük,
mint a sáskajárás. Hófehér szépsége vakítja a szemet, a hullása pedig
gyönyörködteti a szívet.
Mint a sót, hinti a zúzmarát a földre, amely amikor megfagy, hegyes,
mint a tüske. Parancsára fúj a hideg északi szél, és a víz felszínén
képződik a jég. Minden állóvizet takaróval von be, és felöltözteti,
mintegy páncélt ad rá. Megingatja a hegyeket, kiégeti a pusztát, s
perzseli a füvet, mintha láng volna.
Megkönnyebbülést hoz mindennek a felhő, s a harmat életet ad az aszály
után. Rendeletére elapadtak a vizek, akkor ültette el a szigeteket.
Akik járják a tengert, mondják, mily veszélyes; ha a fülünk hallja, mi
csak ámuldozunk. A legelképesztőbb dolgok teremnek ott, sokféle élőlény, a
tenger szörnyei.
De hála Istennek, minden jól végződik, a szavára minden jól
elrendeződik. Sokat mondhatnánk, s még nem jutnánk végére, de egy szó a
vége, az, hogy ő a minden. Honnan vegyünk erőt, hogy őt magasztaljuk?
Hiszen nagyobb ő, mint minden műve. Félelmetes az Úr, és rettentően nagy,
hatalmas tettei csodálatra méltók.
Magasztaljátok őt dicsőítő énekkel, ahogy csak tudjátok, mert még annál
is nagyobb (és csodálatos az ő fensége. Áldjátok az Urat, s
magasztaljátok, mert nagyobb műiden dicséretnél.) Ha
hozzá
kezdetek, merítsetek erőt, és ne lankadjatok, mert nem értek soha a
végére.
Ki az, aki látta, és le tudná írni, s ki tudná dicsérni, ahogy hozzá
illik? Amit nem ismerek, az sokkal több ennél, csak nagyon keveset láttam
műveiből. De valamennyit az Úr hozta létre, s a jó embereknek bölcsességet
adott.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Sir 43, 29. 30
V. Isten dicsőítésére sokat mondhatnánk, s
még nem jutnánk a végére; * De egy a szó vége, az, hogy o' a minden.
F. Honnan vegyünk erőt, hogy őt
magasztaljuk? Hiszen nagyobb ő, mint minden műve. * De egy.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Atanáz püspöknek
"A pogányság ellen" mondott szónoklatából
(Nn. 42-43: PG 25, 83-87)
Az Ige isteni összhangba hozza a
mindenséget
A létező és keletkező dolgok között egyetlen egy sincs, amelyik nem az
Igében és nem általa lett volna és állna fenn, amit már a teológus Apostol
is tanít ezekkel a szavakkal: Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél
volt, és Isten volt az Ige. Minden általa lett, nélküle semmi sem lett
Jn l, 1).
Amint a muzsikus jól hangolt lantjával, magas és mély hangokból és más
művészien előhozott köztük levő hangokból összhangot hoz létre, úgy az
isteni Bölcsesség is az egész világegyetemet mint egy lantot kezeli, és a
levegőben levő dolgokat a földiekkel, az égieket pedig a levegőbeliekkel
egybefoglalja, és az egész mindenséget az egyes dolgokkal összhangba
hozza, és saját terve és akarata szerint vezeti, így alkot egy egységes
világot és szép, harmonikus világrendet, míg maga az Isten Igéje az
Atyánál változatlan marad, és az Atya tetszése szerint a maga változatlan
természetével mozgásban tart mindent. Tehát minden az Igétől kapott saját
természete szerint él és áll fenn, és általa egy csodálatos és valóban
isteni összhangot valósít meg.
Hogy ezt a valóban nagyszerű dolgot valamilyen szemléltető képpel
érthetőbbé tegyük, most egy soktagú kórust említünk példaként. Tehát,
amint egy sok tagból: férfiakból, gyerekekből, asszonyokból, öregekből és
fiatalokból álló kórusban, amelyet egy karmester vezényel, mindenki a
saját természete és képessége szerint énekel: a férfi mint férfi, a
gyermek mint gyermek, az öreg mint öregember, a fiatal mint fiatal, de
valamennyien egy összhangot hoznak létre; vagy amint a saját lelkünk is
egyidejűleg működteti az összes érzékszervünket a saját működésüknek
megfelelően olyannyira, hogy egy jelenlevő tárgy valamennyit cselekvésre
tudja indítani: a szemet látásra, a fület hallásra, a kezet tapintásra, az
orrot szaglásra, a nyelvet ízlelésre, sőt meg más testrészek is gyakran
működésbe jönnek, például a lábak járni kezdenek; így van valahogy az
egész teremtett világban is. Bár nagyon gyenge a felhozott példa, mélyen
látó értelemmel azonban felfogható, amit mondani akar.
Az Isten igéje ugyanis akaratának egyetlen indításával egyszerre
irányítja az összes létező dolgot, úgyannyira, hogy mindegyik azt teszi,
ami természetszerű sajátossága, és mégis együttesen egy összehangolt
rendet valósítanak meg.
VÁLASZOS ÉNEK Tób 12, 6. 18. 20
V. Dicsőítsétek Istent minden élőlény
előtt, és mondjatok neki köszönetet, * Mivel irgalmasságot gyakorolt
veletek!
F. őt áldjátok és dicsőítsétek énekkel, és
hirdessétek minden csodatettét! * Mivel.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sirák fiának könyvéből
44, 1-2. 16 � 45, 6
Az atyák dicsérete Hénochtól Mózesig
Nagyhírű férfiak dicséretét zengem, az atyáinkét egymás után, szépen.
Sok dicsőt teremtett az Úr, megmutatta nagyságát ősidők óta.
Hénoch tetszett az Úrnak, azért elragadta; ő a megtérés példája a
nemzedékek előtt.
Noét feddhetetlen igaznak találta, a harag idején ő volt az új hajtás.
Miatta maradt meg egy maréknyi ember, amikor jött az ár. Örök szövetségben
megígérte neki: többé nem pusztít el mindent az áradat.
Ábrahám egy sereg népnek híres atyja, nincs, aki dicsőségben
versenyezhet vele. Megtartotta a Magasságbeli törvényét, és szövetséget
kötött vele. Testén szerzett érvényt a szövetségnek, s hűséges maradt a
megpróbáltatásban. Ezért esküvel ígérte meg neki, hogy utódaiban megáldja
a népeket, s megsokasitja törzsét, mint a föld porát, és felmagasztalja,
mint a csillagokat, örökrészt ad neki tengertől tengerig és a folyamtól a
föld határáig.
Ábrahám kedvéért Izsáknak is újra megígérte áldását minden nép
számára; (Izsák) a szövetséget Jákobra ruházta, s (az Úr) megerősítette
áldásaival. Örökrészül neki adta az országot, ő meg szétosztotta a
tizenkét törzs között.
Egy derék férfit támasztott belőle, aki minden kortársának megnyerte
tetszését: Mózest, az Isten s az emberek kedveltjét, akinek emlékét egyre
magasztalják. Dicsfénnyel övezte, akár a szenteket; és naggyá tette
ellenségei rémületére. Szavára véget vetett a csodajeleknek, és
megdicsőítette a királyok előtt. Megbízásaival elküldte a néphez, s
megmutatta neki dicsősége fényét.
Megszentelte, mivel hűséges volt és szelíd, és kiválasztotta minden
ember közül. Megadta neki, hogy hallhatta a szavát, és bevezette a felhő
sötétjébe. Szemtől szemben adta neki parancsait, az élet törvényét és a
bölcsességét, hogy tanítsa meg rá Jákobnak fiait, Izraelt arra, hogy mik a
parancsai.
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 6, 4; 7, 9; 6, 5
V. Halld, Izrael, s vigyázz, szabd
tetteidet az Úr parancsaihoz! * Ismerd hát fel, hogy ő az igaz Isten, a
hűséges Isten, aki szövetségét és szeretetét megőrzi azok iránt, akik
szeretik őt.
F. Szeresd Uradat, Istenedet szíved,
lelked mélyéből, minden erőddel! * Ismerd hát fel.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent L Kelemen pápának a korintusiakhoz írt leveléből
(Nn. 31-33: Fűnk l, 99-103)
Isten kezdettől fogva a. bit által
üdvözíti az embert
Isten áldásához szilárdan ragaszkodjunk, és kutassuk fel, mik az ő
áldásának az útjai! Lélekben idézzük vissza, ami kezdettől fogva történt!
Miért is kapott Ábrahám atyánk áldást? Nemde azért, mert a hite által
cselekedett jót és igazságot? Izsákot bizalommal, készségesen ajánlotta
fel áldozatul, noha ismerte a jövőre szóló ígéretet. Jákob a testvére
miatt alázatosan elhagyta szállásföldjét, Lábánhoz menekült, és
szolgálatába állt; meg is kapta Izrael tizenkét törzsének uralmát.
Mert ha valaki becsületes lélekkel egyenként végiggondolja mindazt,
amit Jákob áldozatul adott, altkor érti majd meg az ő lelki nagyságát.
Tőle származtak ugyanis mindnyájan a papok és leviták, akik az Isten
oltáránál szolgálnak. Tóié származott test szerint maga az Úr Jézus is.
Tőle származtak a Júda családjából való királyok, fejedelmek és vezérek.
De a többi törzset is megilleti a tisztelet, hiszen az isteni ígéret
órájuk is áll: oly sok ivadékod lesz, mint az égen a csillag
(vő.
Tér 26, 4). Ők tehát mind dicsőséget és bőséget örököltek, de nem a
maguk érdeméből vagy a saját igaz cselekedeteik által, hanem az Isten
akarata által, így mi is � akiket ő Krisztus Jézusban meghívott � nem a
saját bölcsességünk, értelmünk, jámborságunk vagy szívünk szentségében
véghezvitt jótetteink által leszünk megigazultakká, hanem a hit által,
amellyel mindnyájunkat megigazultakká tett kezdettől fogva a mindenható
Isten; neki legyen dicsőség mindörökkön-örökké! Ámen.
Mit tegyünk hát, testvérek? Hagyjuk el a jótetteket és a szeretetet?
Semmiképpen se engedje Isten, hogy ez megtörténjék velünk! Inkább buzgón,
serény lélekkel igyekezzünk minél több jót tenni. A mindenség Alkotója és
Ura is örvendezve szemléli műveit. Mindenek felett álló nagy hatalmával
megszilárdította az eget, és megfoghatatlan bölcsességével felékesítette
azt. Majd szétválasztotta a földet a környező vizektől, és hatalmával
megszilárdította a szárazföldet. Az ő parancsa hívta létbe a földön az
állatokat. Miután a tengert megalkotta, hatalmával azt is benépesítette
élőlényekkel.
Mindezek után pedig a saját képmására, szent és szeplőtelen kezével
megalkotta a legkiválóbb élőlényt, az embert, akit az értelem magasan az
állatok fölé emel. így szólt ugyanis:
Teremtsünk embert képmásunkra,
magunkhoz hasonlóvá. Isten megteremtette az embert, férfinak és nőnek
teremtette (Tér l, 26). Miután mindezt befejezte, és örömét találta
benne, megáldotta őket, mondván: Legyetek termékenyek, és
szaporodjatok! (Tér l, 28). Fontoljuk meg tehát, hogy az igaz emberek
jótetteikkel lettek igazzá, és magának az Úrnak is kedve telik a
dicsőségét szolgáló alkotásaiban. Ez indítson minket is arra, hogy
serényen megtegyük akaratát, és minden erőnkkel gyakoroljuk az igaz élet
cselekedeteit!
VÁLASZOS ÉNEK Vü. Dán 9, 4; Rom 8, 28
V. Az Úr nagy és félelmetes Isten,
megtartja szövetségét, és irgalmat tanúsít azok iránt, akik szeretik őt, *
Akik megtartják parancsait.
F. Akik Istent szeretik, azoknak minden
javukra válik. * Akik.
Könyörgés
Mennyei Atyánk, fogadd jóságosán hozzád esdeklő néped imáját. Add, hogy
felismerjük, mit kell tennünk, és adj erőt, hogy megismert
kötelességeinket teljesítsük. A mi Urunk.
|