ÉVKÖZI II. VASÁRNAP
Zsoltáros rész, II. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
íme, az Isten Báránya, íme, aki elveszi a világ bűneit,
alleluja.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik a Második
Törvénykönyv l,
1. 6-18
Mózes búcsúbeszéde Moáb
síkságán
Ezek azok a beszédek,
amelyeket Mózes egész Izraelnek tartott a Jordánon túl a pusztában,
Arabában Szuffal szemben, Párán, Tofel, Lábán, Hacerot és DiZahab
között:
Az Úr, a mi Istenünk így
szólt hozzánk Hórebnél: Már elég időt töltöttetek ennél a hegynél.
Keljetek útra, s vonuljatok az amoriták hegyvidékére és a velük
szomszédos törzsekhez, amelyek Arabában a hegyek közt, a síkságon, a
déli részeken és a tenger mentén laknak, majd Kánaán földjére és
Libanonba, egészen a nagy folyóig, az Eufráteszig. Lám, ezt a földet
adom nektek. Vonuljatok be, és vegyétek birtokba a földet! Az Úr
atyáitoknak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak esküvel ígérte, hogy nekik
s utánuk utódaiknak adja.
Abban az idolén ezt
mondtam nektek: Nem tudlak tovább egyedül elviselni benneteket. Az Úr,
a ti Istenetek megsokasított benneteket, így már annyian vagytok, mint
égen a csillag. Az Úr, atyáitok Istene sokasítson meg benneteket még
ezerszeresen, s áldjon meg, ahogyan megígérte! Hogyan győzném hát
egyedül viselni terheteket?! És gondjaitokat és perlekedéseiteket?
Gondoskodjatok hát minden törzs számára bölcs, okos és tapasztalt
emberekről, hogy fölétek rendeljem őket.
Akkor azt feleltétek
nekem: Amit mondasz, az jó. Erre odahívattam a törzsek vezetőit �
bölcs, okos és tapasztalt emberek voltak �, s fölétek rendeltem őket, az
ezres, százas, ötvenes és tízes csoportok élére, s hogy tisztséget
töltsenek be a törzsekben. Egyszersmind bíráitoknak is meghagytam:
Hallgassátok meg testvéreiteket, és igazságosan ítéljetek valamely
ember és testvére vagy egy idegen között, ítéletkor ne nézzétek a
személyt, a kicsiket éppúgy hallgassátok meg, mint a nagyokat. Ne
féljetek senkitől, mert az ítélet az Isten ügye! Ha valamely eset
túlságosan nehéz a számotokra, terjesszétek elém, hadd halljam.* így hát
akkor min dent meghatároztam, amit tennetek kellett."
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 10,
17; l, 17
V. Az Úr, a
ti Istenetek az Istenek Istene és Urak Ura nagy, hatalmas és félelmetes
Isten, * Áld nem részrehajló, s akit nem lehet ajándékokkal
megvesztegetni.
F. A
kicsiket éppúgy hallgassátok meg, mint a nagyokat. Ne féljetek senkitől,
mert az ítélet az Isten ügye! * Aki nem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Antiochiai Szent Ignác
püspök és vértanúnak az efezusiakhoz írt leveléből
(Nn.
2,2-5, 2:
Fűnk l, 175-177)
Az egyetértésben van az
egység
Úgy illik, hogy minden
módon magasztaljátok Jézus Krisztust, aki megdicsőített titeket;
legyetek tökéletesen egyek az engedelmességben; vessétek magatokat alá a
püspöknek és a presbitériumnak, hogy így mindenben szentekké legyetek.
Nem úgy adok én
parancsot nektek, mintha valakinek tartanám magamat. Bár Krisztus
nevéért bilincset hordok, mégsem tarthatom magamat tökéletesnek Jézus
Krisztusban. Én is csak most kezdek a tanítványa lenni, ezért úgy szólok
hozzátok, mint tanítványtársaimhoz. Rászorulok ugyanis arra, hogy
megerősítsen engem a ti hitetek, intéstek, béketűréstek és lelki erőtök.
Mivel azonban a szeretet sürget, hogy szóljak hozzátok, azért már
előzetesen buzdítlak benneteket: legyetek egyek az Isten igéjében! Mert
Jézus Krisztus, aki elválaszthatatlan a mi életünktől, az Atya akaratát
teszi; ugyanúgy a föld tájaira rendelt püspökök is Jézus Krisztus
akarata szerint cselekszenek.
Ezért kell a püspök
tanításával egyetértenetek, amint azt meg is teszitek. Hiszen a ti jó
nevű, Isten előtt dicséretes presbitériumotok úgy össze van hangolva a
püspökkel, akár a lantnak a húrjai, így dicsőíti a ti szerető
egyetértésiek Jézus Krisztust. De ti magatok is mindnyájan egyesüljetek
egy olyan kórusba, amelyben Isten dallamát veszitek át az egységben, és
egy hangon énekeltek Jézus Krisztus által az Atyának, hogy így
meghallgasson titeket, és jó cselekedeteitekből megtudja, hogy Fiának
vagytok tagjai. Üdvös tehát, hogy megmaradjatok szilárd egységben, mert
így kaptok részt Isten életéből.
Ha én rövid idő alatt
olyan kapcsolatba léptem a ti püspökötökkel, amely nem emberi, hanem már
lelki kapcsolat, akkor világos, hogy mennyivel boldogabbnak tartalak
titeket, akik annyira egyek vagytok vele, mint az Egyház Jézus
Krisztussal és mint Jézus Krisztus az Atyával, hogy minden egységben
forrjon össze. Senki tévedésben ne legyen: ha valaki kiesik az oltár
közösségéből, az nem részesül Isten kenyerében. Ha már egy-egy hívő
ember imádságának is nagy ereje van, akkor mennyivel hatékonyabb a
püspök és az egész Egyház együttes imádsága!
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Ef 4,
1. 3-4
V. Kérlek
benneteket az Úrban, hogy éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz, amelyet
kaptatok! * Törekedjetek rá, hogy a béke kötelékével fenntartsátok a
lelki egységet!
F. Egy a
Test, és egy a Lélek, mint ahogy hivatástok is egy reménységre szól. *
Törekedjetek.
Himnusz
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
A tanítványok elmentek Jézussal, megnézték, hol lakik, s
aznap nála is maradtak.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Menyegzőt tartottak a galileai Kánában, amelyen ott volt Jézus is
anyjával, Máriával.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből 4, 1-8. 32-40
Mózes beszéde a néphez
Azokban a napokban Mózes
így szólt a néphez: ?Most, Izrael, halld azokat a parancsokat és
törvényeket, amelyeknek a megtartására tanítalak, hogy éljetek, és
bevonulva elfoglaljátok azt a földet, amelyet az Úr, atyáitok Istene ad
nektek. Ahhoz, amit mondok, ne tegyetek hozzá semmit és ne is vegyetek
el belőle, hanem tartsátok meg az Úr, a ti Istenetek parancsait,
amelyeket adok nektek. Saját szemetekkel láthat tátok, mit tett az Úr
Baaleorban: mindenkit, aki a peorbeli Baalhoz szegődött, az Úr, a te
Istened kiirtott körödből. Ti ellenben, akik hűségesek maradtatok az
Úrhoz, a ti Istenetekhez, mind a mai napig életben vagytok.
Nézzétek, parancsokra és
törvényekre tanítalak benneteket, ahogyan az Úr, az én Istenem,
parancsolta nekem, hogy hozzájuk igazodjatok azon a földön, ahova
bevonultok, hogy birtokba vegyétek. Tartsátok szem előtt, és kövessétek
őket!
így tesztek szert
bölcsességre és okosságra azoknak a népeknek a szemében, amelyek
hallanak ezekről a törvényekről. Azt fogják mondani: Valóban bölcs és
okos nép ez a nagy nemzet!* Mert hát hol van olyan nagy nép, amelyhez
istenei oly közel volnának, mint hozzánk az Úr, a mi Istenünk, amikor
csak hozzá folyamodunk? És hol van olyan nagy nép, amelyiknek oly
tökéletes parancsai és szabályai volnának, mint ez az egész törvény,
amelyet ma elétek tárok?
Kutasd a régi időket,
amelyek előtted voltak, attól a naptól kezdve, hogy Isten embert
teremtett a földre; vajon az ég egyik határától a másikig történt-e
valaha ilyen nagy dolog, lehetett-e hallani hasonlóról?! Hallotta-e
valamelyik nép is lángok közül az élő Istent beszélni, ahogyan te
hallottad, és életben maradt-e? Vagy jött-e valaha is máskor Isten, hogy
egy más nép közül népet vezessen ki, megpróbáltatásokkal, jelekkel és
csodákkal, háborúsággal, erős kézzel és kinyújtott karral, nagy
csapásokkal, ahogy az Úr, a ti Istenetek veletek tette Egyiptomban a
szemetek láttára? Te megtapasztal hattad, hogy fölismerd: Az Úr az igaz
Isten, nincs más rajta kívül.
Az égből hallatta
szavát, hogy tanítson; a földön hatalmas tüzet mutatott, és a lángok
közül hallottad a szavait. Mert szerette atyáidat, és kiválasztotta
utánuk utódaikat. Hatalmával kivezetett � saját maga! � Egyiptomból, és
elűzött nálad nagyobb és erősebb népéket, csak hogy oda vezéreljen, csak
hogy örökségül adja neked az országot, amint (ez) ma (bekövetkezett).
Tudd meg hát, és vésd szívedbe, hogy az Úr az (igaz) Isten fönn az égen
és lenn a földön, senki más! Tartsd meg a parancsait és törvényeit,
amelyeket ma parancsul adok neked, hogy jól menjen a sorod, s majd
utánad gyermekeidnek is, és sokáig élj azon a földön, amelyet az Úr, a
te Istened örökre neked ad!"
VÁLASZOS-ÉNEK Vö. MTörv
4, 1; 31, 19. 20; Zsolt 80, 9
V. Halld,
Izrael, az Úr parancsait; mint valami könyvbe, írd szívedbe azokat! * És
neked adom a tejjelmézzel folyó országot.
F. Népem,
hallgass rám. hadd intselek, Izrael, bárcsak figyelnél szavamra. * És
neked adom.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Antiochiai Szent Ignác
püspök és vértanúnak az efezusiakhoz írt leveléből
(Nn. 13 � 18, 1: Funk l, 183-187)
Hittel és szeretettel ragaszkodjatok
Krisztushoz!
Törekedjetek arra, hogy
gyakran összegyűljetek, és hálás szívvel magasztaljátok Istent! Ha
ugyanis gyakran jöttök össze egy helyen, akkor ott meginog a sátán
hatalma, és a ti hitben való egyetértésiek meggátolja azt a lelki
romlást, amellyel ő fenyeget benneteket. Nincs nagyobb dolog a békénél,
amellyel megszűnik minden háborúskodás az égiek és földiek között.
Ha majd tökéletes lesz
hitetek és szeretetetek Jézus Krisztusban, nem lesz titok előttetek,
hogy mi az élet kezdete és beteljesedése; kezdete a hit, beteljesedése a
szeretet. Ahol ezek ketten összetalálkoznak, ott van az Isten; minden
más pedig, ami az igaz élethez kell, ezeknek a velejárója. Aki hite
szerint el, nem vetkezik, akinek szeretete van, nem gyűlölködik.
Gyümölcséről lehet a fát felismerni
(Mt 12, 33); hasonlóképpen tetteikből
lehet megismerni azokat is, akik Krisztus követőinek vallják magukat.
Mert most már nem arra van szükség, hogy hitvallást tegyünk, hanem hogy
életünk végéig megmaradjunk a hit erejében.
Jobb csendben lenni, de
keresztényként lenni, mint arról beszélni, de nem az lenni. Jó dolog
tanítani, ha valaki meg is teszi azt, amit tanít. Egy a Tanítónk, ó'
szólt, és úgy is lett
(Zsolt 32, 9) �, de amit csendben tett,
az is méltó az Atyához. Aki Jézus igéjét birtokolja, az megérti az ő
hallgatását is. így lesz tökéletes az, aki felismeri Jézust szavaiban,
cselekedeteiben és hallgatásában is. Isten előtt semmi sem marad rejtve,
még titkaink is nyilvánvalóak előtte. Úgy tegyünk hát mindent, hogy
Isten lakozik bennünk; az ő templomai vagyunk, és ő a bennünk lakozó
Isten, áld jelen van, és meg is mutatkozik nekünk, ha igazán szeretjük
őt.
Ne ámítsátok magatokat,
testvéreim. Akik feldúlják a családi élet
et, nem lesznek részesei az Isten
országának (vö. l Kor 6, 9-10). Ha
pedig azokat, akik testileg követték el ezt a vétket, már halállal
büntették, akkor mennyivel inkább méltó erre az, aki hamis tanításával
megrontja azt az isteni hitet, amelyért Jézus Krisztust keresztre
feszítették? Az ilyen beszennyezetté válik, és kiolthatatlan tűzbe
kerül; de ugyanúgy az is, áld hallgat rá %
Azért kapott az Űr
kenetet a fejére, hogy Egyházába lehelje a romolhatatlanságot.
Óvakodjatok e világ fejedelme romlást árasztó tanításának kenetétől,
hogy el ne térítsen benneteket kitűzött életutatoktól! Miért nem vagyunk
hát mindnyájan okosak, hiszen megkaptuk Jézus Krisztust, Isten igaz
ismeretét? Miért vesznénk el oktalanul, nem ismerve fel az adományt,
amelyet valóban az Úr adott?
Az én engesztelésem a
kereszt szeretete, amely a nem hívó'k számára botrány, nekünk azonban
üdvösség és örök élet.
VÁLASZOS ÉNEK Kol 3, 17;
lKor 10, 31
V. Akár
mondtok, akár tesztek valamit, * Tegyetek mindent Urunk, Jézus nevében,
így adjatok hálát általa Istennek, az Atyának!
F. Tegyetek
mindent Isten dicsőségére! * Tegyetek
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
6, 4-25
A szeretet törvénye
Búcsúbeszédében Mózes
így szólt a néphez: ?Halld, Izrael! Az Űr, a mi Istenünk az egyetlen Űr!
Szeresd Uradat, Istenedet szíved, lelked mélyéből, minden erőddel!
Ezeket a parancsokat, amelyeket ma szabok neked, őrizd meg szívedben, és
vésd gyermekeidnek is az eszébe; beszélj róluk, amikor otthon
tartózkodsz, s amikor úton vagy, amikor lefekszel, s amikor fölkelsz!
Igen, jelként kösd őket a kezedre, legyenek emlékeztető gyanánt a
homlokodon! írd fel őket házad ajtófélfájára és kapujára!
Ha majd az Úr, a te
Istened elvezérel arra a földre, amelyet atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak
és Jákobnak esküvel ígért, abba az országba, ahol szép, nagy városok
vannak, amelyeket nem te építettél, házak tele mindenféle jóval, amelyet
nem te halmoztál fel, ásott kutak, amelyeket nem ástál, szőlőskertek és
olajfák, amelyeket nem te ültettél, jóllakván vigyázz, meg ne feledkezz
az Úrról, aki kivezetett Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Féld
az Urat, a te Istenedet, tiszteld, és az ő nevére esküdj!
Ne szegődjetek a
körülöttetek élő népek idegen isteneihez, mert az Úr, körödben élő
Istened féltékeny Isten. Ha fellobban az Úr, a te Istened haragja
ellened, elpusztít a föld színéről. Ne kísértsétek az Urat, a ti
Isteneteket, ahogy Masszában kísértettétek! Lelkiismeretesen tartsátok
meg az Úr parancsait és törvényeit, amelyeket szabott nektek, azt
tegyétek, ami kedves és jó az Úr szemében, hogy jól menjen a sorod, s
bevonulva birtokba vedd azt a szép földet, amelyet az Úr atyáinknak
esküvel ígért, s kiűzd magad elől minden ellenségedet, ahogy az Úr előre
megmondta.
Ha holnap megkérdezi a
fiad, Amelyek azok a parancsok és törvények, amelyeket az Úr, a mi
Istenünk szabott nektek, akkor így válaszolj fiadnak: A fáraó
rabszolgái voltunk Egyiptomban, de az Úr erős kézzel kivezetett
Egyiptomból. Az Úr a szemünk láttára nagy és félelmetes jeleket és
csodákat vitt végbe Egyiptomon, a fáraón és egész háza népén, bennünket
azonban kivezetett onnan, hogy elvezéreljen, s nekünk adja azt a földet,
amelyet atyáinknak esküvel ígért. S az Űr megparancsolta nekünk, hogy
ezeket a törvényeket mind tartsuk meg, s féljük az Urat, a mi
Istenünket, hogy jól menjen a sorunk, és életben tartson minket, ahogy
ez máig is van. Igazságunkra szolgál majd, ha vigyázunk, hogy az egész
törvényt megtartsuk az Úr, a mi Istenünk színe előtt, ahogy
megparancsolta nekünk."
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 18,
8. 9; Róm 13, 8. 10
V. Az Úr
törvénye szeplőtelen: megújítja a lelket; az Úr rendelése hűséges:
megokosítja a tudatlant. * Az Úr parancsa világos: fényt gyújt a
szemnek.
F. Aki
embertársát szereti, a többi törvényt is meg tartja; a törvény
tökéletes teljesítése a szeretet. * Az Úr.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent I. Kelemen pápának
a korintusiakhoz írt leveléből
(Nn.
49-50: Fűnk l, 123-125)
Ki tudná elmondani, hogy
milyen az Isten szeretetének a köteléke?
Aki szereti Krisztust,
az teljesítse Krisztus parancsait! Ki tudná elmondani, hogy milyen az
Isten szeretetének a köteléke? Ki tudna leírni szépségének
nagyszerűségét? Kimondhatatlan, mily magasra emeli az embert a szeretet.
A szeretet az Istenhez köt bennünket,
a szeretet befödi a bűnök sokaságát
(l Pét 4, 8); a szeretet mindent elbír,
mindent türelmesen elvisel; a szeretethez nem fér semmi szenny, semmi
gőg; a szeretet nem tűr szakadást, a szeretet nem szít lázadást, a
szeretet mindenben összhangot teremt. A szeretet az Isten választottait
tökéletessé teszi; szeretet nélkül semmi sem kedves az Isten előtt.
Szeretetben fogadott el minket az Úr övéinek; irántunk való szeretete
késztette a mi Urunkat, Jézus Krisztust, hogy Isten akaratából saját
vérét adja oda értünk: testét testünkért, életét életünkért.
Látjátok hát,
testvéreim, mily nagy és csodálatos dolog a szeretet. Tökéletes voltát
nem lehet szóval elmondani. Ki alkalmas rá, hogy benne éljen? Csali az,
akit Isten tett méltóvá erre. Imádkozzunk tehát, és kérjük az
ö
irgalmát, hogy minden más emberi vonzalomtól mentesen, bűn nélkül
megmaradjunk a szeretetben. Ádámtól mindmáig elmúltak a nemzedékek, de
akik Isten kegyelméből szeretetben haltak meg, a szentek helyén vannak,
és amikor Krisztus megjelenik országában, megdicsőülnek. Mert írva van:
Vonuljatok el rövid időre
szobáitokba, míg haragos indulatom elmúlik; és majd visszagondolok a jó
napra, és feltámasztalak benneteket sírjaitokból
(vő. íz 26, 20; Ez 37, 12).
Boldogok vagyunk,
szeretteim, ha az Úr parancsait szerető' egyetértésben teljesítjük, hogy
a szeretet által bűneink bocsánatát elnyerjük. Mert meg van írva:
Boldog, akinek gonoszsága megbocsátva, és
akinek bűnét eltörölték. Boldog, akinek az Úr nem számítja be vétkét, és
ajkán nincs csalárdság (vő. Zsolt
31, 1). Ezt a boldogságot azok nyerik el, akiket Isten a mi Urunk, Jézus
Krisztus által
kiválasztott. Neki legyen dicsőség mind örökkön-örökké! Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK l Jn 4,
16. 7
V.
Megismertük a szeretetet, amelyet Isten oltott belénk. * Aki kitart a
szeretetben, az az Istenben marad, s az Isten is benne marad.
F. Szeressük
egymást, mert a szeretet Istentől van! * Aki kitart.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
7, 6-14; 8, 1-6
Isten választott népe
Búcsúbeszédében Mózes
ezt mondta a népnek: ?Te az Úr, a te Istened szent népe vagy, téged
választott ki az Űr, a te Istened a föld népei közül a maga népének. Nem
azért hajolt le hozzátok, és választott ki benneteket az Úr, mert
számban fölötte álltok az összes népnek, hiszen a legkisebb vagytok
minden nép között, hanem mert szeretett benneteket az Úr, és megtartja
esküjét, amelyet atyáitoknak tett, azért vezetett ki erős kézzel, és
szabadított ki a szolgaság házából, a fáraónak, Egyiptom királyának a
kezéből. Ismerd hát föl, hogy az Úr, a te Istened az igaz Isten, a
hűséges Isten, aki szövetségét és szeretetét az ezredik nemzedékig
megőrzi azok iránt, akik szeretik őt, és megtartják parancsait, azt
ellenben, áld gyűlöli, személy szerint bünteti; nem késlekedik,
elpusztítja azt, aki gyűlöli, személy szerint megbünteti. Ezért tartsd
meg a parancsokat, rendelkezéseket és törvényeket, amelyeket ma szabok
neked, hogy kövesd őket.
Ha meghallgatjátok
ezeket a parancsokat, teljesítitek, és követitek őket, az Úr, a te
Istened megtartja szövetségét és szeretetét, amire megesküdött
atyáidnak. Szeretni fog, megáld és megsokasít. Megáldja méhed
gyümölcsét, földed termését, gabonádat, borodat, olajodat, tehened
borját, nyájad szaporulatát azon a földön, amelyre megesküdött
atyáidnak, hogy neked adja. Minden más nép előtt áldott leszel: nem lesz
terméketlen körödben sem férfi, sem nő, sőt még a jószág sem.
Vigyázzatok, tartsátok
meg az egész törvényt, amelyet ma szabok nektek, hogy életben
maradjatok, sokasodjatok, bevonuljatok, és birtokba vegyétek azt a
földet, amelyet az Úr atyáitoknak esküvel ígért. Gondolj az egész útra,
amelyen az Úr, a te Istened negyven éven át vezetett a pusztában, hogy
megalázzon, próbára tegyen, megvizsgálja szívedet, vajon megtartod-e
majd parancsait, vagy sem.
Megalázott, és hagyta,
hogy éhezz, aztán mannával táplált, amelyet nem ismertél, és atyáid sem
ismertek, hogy megtudd: nemcsak kenyérrel él az ember, sokkal inkább
azzal él az ember, ami az Úr szájából jön. Negyven esztendeig nem kopott
le rólad a ruha, és nem dagadt meg a lábad. Ismerd el szívedben, hogy az
Úr, a te Istened úgy nevelt, ahogy az ember a fiát neveli. Tartsd meg
tehát az Úrnak, a te Istenednek parancsait: járj az ő útjain, és féld!"
VÁLASZOS ÉNEK l Jn 4,
10. 16; Iz63, 8. 9
V.
Isten előbb szeretett minket, és elküldte Fiát bű neinkért
engesztelésül. '*
Megismertük a szeretetet, amelyet Isten
oltott belénk, és hittünk benne.
F. Az Úr
szabadított meg minket; szeretetében és irgalmasságában maga váltott meg
bennünket. * Megismertük.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A II. vatikáni zsinat
Lumen gentium
kezdetű, az Egy házról szóló
dogmatikai konstitúciójából
(Nn. 2. 16)
Í me, én üdvözítem népemet
Az örök Atya �
bölcsességének és jóságának szabad és titokzatos végzése szerint �
megteremtette a világmindenséget, és elhatározta, hogy felemeli, isteni
életben részesíti az embereket. Amikor pedig elbuktak Ádámban, nem
hagyta el őket, hanem mindenkor adott nekik segítséget az üdvösségre,
Krisztusnak, a Megváltónak érdemeiért,
aki a láthatatlan Isten képmása, minden
teremtmény elsőszülötte (Kol l,
15). Az Atya a kiválasztottakat az idő kezdete előtt
eleve ismerte, és eleve arra rendelte,
hogy Fiának képmását öltsék magukra, így lesz ő elsőszülött sok testvér
között (Róm 8, 29).,
És elhatározta azt is,
hogy a Krisztusban hívőket szent Egyházba hívja össze. Az Egyház
előképei megvoltak már a világ kezdetétől; megtörtént csodálatos
előkészítése Izrael népének történetében és az Ószövetségben, alapítása
pedig a végső" időben; nyilvánosság elé lépett a Szentlélek
kiáradásakor, és a történelem végén éri el dicsőséges teljességét. Akkor
azután � amint a szentatyák műveiben olvassuk � Ádámtól kezdve az összes
igazat az igaz Ábeltól az utolsó választottig összegyűjti az egyetemes
Egyházban, az Atyánál.
Azok pedig, akik még nem
fogadták el az evangéliumot, különféle fokozatokban kapcsolódnak az
Isten népéhez.
Elsőként az a nép, amely
a szövetségeket és az ígéreteket kapta, és amelyből Krisztus test
szerint származik, a kiválasztás és az atyák miatt Isten szemében igen
kedves nép; ő ugyanis nem bánja meg kegyelmi adományait és hívó szavát.
De azokra is kiterjed az
Isten üdvözítő szándéka, akik elismerik a Teremtőt; köztük elsősorban a
mohamedánokra, ők azt vallják, hogy Ábrahám hitén vannak, velünk együtt
imádják az egy Istent, aki irgalmas, és az utolsó napon megítéli az
embereket.
Azoktól sincs távol az
igaz Isten, akik homályos képekben keresik az ismeretlen Istent,
minthogy ő ad mindennek életet, levegőt és mindent; az Üdvözítő is azt
akarja, hogy minden ember üdvözüljön.
Elnyerhetik ugyanis az
örök üdvösséget mindazok, akik önhibájukon kívül nem ismerik Krisztus
evangéliumát és Egyházát, de őszinte szívvel keresik Istent, és a
kegyelem hatása alatt arra törekszenek, hogy teljesítsék akaratát,
amelyet lelkiismeretük szavában ismernek fel. Még azoktól sem tagadja
meg az isteni Gondviselés az üdvösségre szükséges támogatást, akik
önhibájukon kívül nem jutottak el az Isten kifejezett ismeretére, de �
éppen nem az isteni kegyelem nélkül � iparkodnak becsületesen élni.
Mert ami jó és igaz van
náluk, azt az evangéliumra való előkészületnek értékeli az Egyház, és az
Isten adományának tartja; Isten pedig megvilágosít minden egyes embert,
hogy végül is élete legyen.
VÁLASZOS ÉNEK Ef l,
9-10; Kol l, 19-20
V. Isten
elhatározta, hogy amikor eljön az idők teljessége, Krisztusban mint
főben újra egyesít mindent, * Ami van a mennyben és a földön.
F. Úgy
tetszett az Atyának, hogy benne lakjék az egész teljesség, és általa
békítsen ki magával mindent. * Ami van.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
törvénykönyvből
9, 7-21. 25-29
A nép bűnei és Mózes
közbenjárása
Moáb síkságán Mózes így
beszélt a néphez:
Emlékezzél! Ne feledkezz
meg róla, hogy a pusztá ban magadra haragítottad az Urat! Attól a
naptól, hogy kivonultatok Egyiptomból, erre a helyre érkezés iekig
lázongtatok az Úr ellen. A Hóreben annyira ma gatokra vontátok az Úr
haragját, és az Úr (annyira) megneheztelt rátok, hogy el akart
pusztítani bennete ket. Ez akkor történt, amikor fölmentem a hegyre,
hogy átvegyem a kőtáblákat, annak a szövetségnek tábláit, amelyet az Úr
veletek kötött. Negyven nap és negyven éjjel a hegyen maradtam, sem
kenyeret nem ettem, sem vizet nem ittam. Az Úr átadott nekem két
kőtáblát, amelyre Isten ujja ugyanazokat a szavakat írta, amelyeket az
Úr egybegyűléstek napján a hegyen a lángok közül intézett hozzátok.
A negyven nap és negyven
éjjel elteltével az Úr átadott nekem két kőtáblát, a szövetség tábláit.
Aztán így szólt hozzám az Úr: Siess, menj le! Mert néped, amelyet
kivezettél Egyiptomból, bűnt követett el. Hamar letért az útról, amelyet
rendeltem a számukra: bálványt öntött magának!* Aztán így folytatta az
Úr: Látom, nyakas ez a nép. Hadd pusztítsam el hát, s hadd töröljem el
a nevét a föld színéről! Téged pedig ennél nagyobb s népesebb néppé
teszlek.
Akkor megfordultam, s
lejöttem a hegyről. A szövetség két kőtáblája a két kezemben volt, a
hegy pedig lángokban égett. Láttam, hogy újra vetkeztetek az Úr, a ti
Istenetek ellen, borjút öntöttetek magatoknak, hamar letértetek az
útról, amelyet az Úr rendelt a számotokra. Ezzel a két kőtáblát, amely a
kezemben volt odavágtam, és a szemetek láttára összetörtem. Aztán
leborultam az Úr előtt, s mint először, negyven nap és negyven éjjel sem
kenyeret nem ettem, sem vizet nem ittam, bűnötök miatt, amit azzal
követtetek el, hogy olyat tettetek, ami tetszése ellenére van, s haragra
gerjeszti az Urat. Mert féltem attól a haragtól és nehezteléstől, amely
eltöltötte az Urat ellenetek, annyira, hogy el akart pusztítani
benneteket. De most is meghallgatott az Úr.
Áronra is nagyon
megharagudott az Úr, úgyhogy el akarta pusztítani, de könyörögtem
Áronért is. Bűnötök tárgyát azonban, amelyet alkottatok, a borjút,
megragadtam, s egészen porra zúztam, tűzbe vetve elégettem; aztán porát
a hegyről lefutó pataliba szórtam.
Leborultam, mert az Úr
azzal fenyegetőzött, hogy elpusztít benneteket, s negyven nap és negyven
éjjel arcra borulva könyörögtem az Úrhoz ezekkel a szavakkal:
Ó, Uram, Istenem! Ne
pusztítsd el népedet és örökségedet, amelyet nagy hatalmaddal
kiszabadítottál, és erős kézzel kivezettél Egyiptomból! Emlékezz
szolgáidra, Ábrahámra, Izsákra és Jákobra! Ne nézd ennek a népnek
makacsságát, gonoszságát és vétkét! Különben azt mondják majd annak az
országnak a népei, ahonnan kivezettél bennünket: Az Úr nem tudta
elvezetni őket arra a földre, amelyet ígért nekik, s gyűlöletből
félrevezette, hogy a pusztában elpusztítsa őket. Mégiscsak a te néped és
a te örökséged, te vezetted ki hatalmas erőddel és kinyújtott karoddal."
VÁLASZOS ÉNEK Kiv 32,
11. 13. 14; 33, 17
V. Mózes így
könyörgött az ő Urának, Istenének színe előtt: Uram, miért lobbannál
haragra néped ellen? Lohadjon le tehát haragod; gondolj Ábrahámra,
Izsákra és Jákobra, akiknek megesküdtél, hogy tejjel és mézzel folyó
országot adsz nekik. * Erre az Úr visszavonta a csapást, amellyel népét
fenyegette.
F. Az Úr így
szólt Mózeshez: Kegyelmet találtál színem előtt, és én név szerint
ismerlek téged. * Erre az Úr.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Fulgentius ruspei
püspök leveléből
(Epist. 14, 36-37; CCL 91, 429-41)
Krisztus örökké él, és
közbenjár értünk
Először azt jegyezzük
meg, hogy imádságaink végén mindig ezt mondjuk: ?A mi Urunk, Jézus
Krisztus, a te Fiad által", és egyszer sem mondjuk azt, hogy ?a
Szentlélek által". Mindenütt így imádkozik a katolikus Egyház arra a
szent titokra emlékezve, hogy
Isten és az emberek között az ember Jézus Krisztus lett a közvetítő
(vő. l Tim 2, 5),
aki pap mindörökké Melkizedek rendje
szerint (Zsolt 109, 4),
és a saját vérével lépett be egyszer s
mindenkorra a szentélybe, de nem abba az emberi kézzel készített
szentélybe, amelyik az igazinak csak előképe volt
(vő. Zsid 9, 24-25), hanem abba a
mennyei szentélybe lépett be, ahol az Isten jobbján ül, és közbenjár
értünk.
Krisztusnak erre a
főpapi szolgálatára hivatkozva így buzdít az Apostol:
Általa mutassuk be az Istennek
szüntelenül a dicséret áldozatát: az őt megvalló ajkak gyümölcsét
(Zsid 13, 15). Tehát általa mutassuk be
a dicséret és imádság áldozatát, hiszen halála által nyertünk
kiengesztelődést még akkor, amikor ellenségei voltunk. Nagy jóságában
áldozat lett értünk, így általa kedves lehet Isten előtt a mi áldozatunk
is. Ezért figyelmeztet bennünket Szent Péter is így:
Ti is mint élő kövek épüljetek
Krisztus
fölé lelki házzá, szent papsággá, hogy
Istennek tetsző lelki áldozatokat hozzatok Jézus Krisztus által
(l Pét 2, 5). Tehát ilyen megfontolás
alapján imádkozunk az Atyához ?a mi Urunk, Jézus Krisztus által".
Amikor az ő papságáról
beszélünk, altkor az Úr megtestesülésének szent titkát magyarázzuk,
hiszen az Isten Fia, jóllehet
Istennel egyenlő, mégis kiüresítette önmagát, szolgai alakot öltött
magára, és így megalázta magát,
engedelmes lett a halálig
(vő. Fii 2, 6-8), kisebb lett,
tudniillik alig lett kisebb az
angyaloknál (Zsid 2, 7), de
istenségét tekintve egyenlő maradt az Atyával. Azáltal lett kisebb a Fiú
� noha az Atyával egyenlő maradt �, mert emberré lett. Ő maga tette
magát kisebbé, amikor kiüresítette magát, és felvette a szolga alakját.
Krisztusnak ez a kisebbedése maga az önkiüresítés; nem más ugyanis ez az
önkiüresítés, mint a szolga alakjának a felvétele.
Isteni alakjában
megmaradva Krisztus Isten egyszülött Fia, ezért neki is mutatunk be
áldozatot, mint az Atyának, de mivel szolgai alakot felvéve pappá lett,
azért rajta keresztül mutathatjuk be az élő, szent és Istennek tetsző
áldozatunkat. Nem is tudtunk volna áldozatot bemutatni, ha maga Krisztus
nem lett volna előbb értünk áldozattá; őbenne a mi emberi természetünk
lett igazi és üdvöt hozó áldozattá. Amikor ugyanis a mi Urunk és örök
Főpapunk által tárjuk Isten elé imádságainkat, akkor megvalljuk azt is,
hogy ő valóságos ember is, amint az Apostol is tanítja:
Minden főpapot az emberek közül
választanak, és arra rendelik, hogy az Isten tiszteletében képviselje az
embereket, hogy ajándékokat és áldozatokat mutasson be a bűnökért
(Zsid 5, 1). Amikor pedig úgy
imádkozunk, hogy ?a te Fiad által", és rögtön így folytatjuk: ?alti
veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben", akkor arról az
egységről emlékezünk meg, amely az isteni természet szerint megvan az
Atya és a Fiú és a Szentlélek között. Ezzel pedig azt valljuk meg, hogy
ugyanaz a Krisztus a mi közvetítőnk a főpapi szolgálatban, aki isteni
természeténél fogva egy az Atyával és a Szentlélekkel.
VÁLASZOS ÉNEK Zsid 4,
15. 14
V. Járulj
unit tehát bizalommal a kegyelem trónjához, * Hogy irgalmat találjunk,
és kegyelmet kapjunk, amikor segítségre szorulunk.
F. Főpapunk
ugyanis nem olyan, hogy ne tudna együttérezni gyöngeségeinkkel. * Hogy
irgalmat találjunk.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő imáját,
és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
10, 12 � 11, 9. 26-28
Egyedül Istent
szolgáljátok!
Moáb síkságán Mózes így
beszélt a néphez: ?Most, Izrael, mit kíván tőled az Úr, a te Istened?
Csak azt, hogy Uradat, Istenedet féld, az ó' útjain járj, és szeresd; az
Úrnak, a te Istenednek szíved, lelked mélyéből szolgálj, úgy, hogy � a
magad javára � megtartod az Úr parancsait és törvényeit, amelyeket ma
szabok neked. Nézd, az Úré az ég és az egek ege, a föld s minden, ami
rajta van. Mégis, az Úr egyesegyedül atyáidnak adta meg, hogy
szerethessék, és az összes nép közül benneteket, az ó' utódaikat
választotta ki, ahogy azt ma is láthatjátok.
Ezért metéljétek körül a
szíveteket, s ne legyetek többé keménynyakúak! Mert az Úr, a ti
Istenetek az Istenek Istene és az Urak Ura, a nagy, a hatalmas és a
félelmetes Isten, alti nem részrehajló, s akit nem lehet ajándékkal
megvesztegetni, áld igazságot szolgáltat az árvának és az özvegynek,
szereti az idegent, kenyeret és ruhát ad neki. Ti is szeressétek az
idegent! Mert Egyiptom földjén magatok is idegenek voltatok. Féld az
Urat, a te Istenedet, szolgálj neki, ragaszkodj hozzá, és az ó' nevére
esküdj! Ő a te dicsőséged, a te Istened, aki azokat a nagy és félelmetes
dolgokat tette veled, amelyeket a saját szemeddel láttál. Hetven lelket
számláltak atyáid, amikor Egyiptomba átvándoroltatok, most pedig úgy
megsokasított az Úr, a te Istened, mint égen a csillagokat.
Szeresd hát az Urat, a
te Istenedet, s tartsd meg, amiknek megtartását kívánja: a parancsait,
rendelkezéseit és törvényeit.
Magatok éltétek át, nem
fiaitok; ők nem tapasz talták meg, és nem élték át � okulásul � az
Úrnak, a ti Isteneteknek nagyságát, kezének erejét és kinyújtott karját.
Azokat a csodajeleket és tetteket, amelyeket Egyiptomban a fáraón,
Egyiptom királyán és egész országában végbevitt. Azt, ami Egyiptom
haderejével, lovaival és kocsijaival történt: amikor üldözőbe vettek
benneteket, kiárasztotta a Sás-tenger hullámait, és megsemmisítette őket
mind a mai napig. Aztán amit a pusztában tett értetek, míg erre a helyre
nem érkeztetek. Ami Ruben fiának, Eliabnak a fiaival, Datánnal és
Abirammal történt: megnyílt a föld, és elnyelte öltét egész Izrael
közepette családjaikkal, sátraikkal és minden holmijukkal együtt.
Ti láttátok a saját
szemetekkel az Úr hatalmas tetteit, amiket végbevitt. Tartsátok meg mind
a parancsokat, amelyeket ma adok nektek, hogy elérhessetek és
elfoglalhassátok azt a földet, amelyre átkeltek, és sokáig élhessetek
azon a földön, amelyre az Úr megesküdött atyáitoknak, hogy nekik és
utódaiknak adja, a tejjelmézzel folyó országban.
Nézzétek, áldást és
átkot ajánlok ma fel nektek: áldást, ha engedelmeskedtek az Úr, a ti
Istenetek törvényeinek, amelyeket ma szabok nektek; átkot, ha nem
engedelmeskedtek az Úr, a ti Istenetek törvényeinek, hanem letértek
arról az útról, amelyet ma mutatok nektek, és más isteneket követtek,
akiket nem ismertek.
VÁLASZOS ÉNEK l Jn 4,
19; 5, 3; 2, 5
V. Azért
szeretjük az Istent, mert ő előbb szeretett minket. Mert az az Isten
iránti szeretet, hogy megtartjuk parancsait. * Parancsai nem nehezek.
F. Aki
megtartja tanítását, abban az Isten szeretete valóban tökéletes. *
Parancsai.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Diadochus fótikei
püspöknek ?A lelki tökéletesség fejezetei� című müvéből
(Cap. 12. 13. 14: PG 65, 1171-1172)
Egyedül Istent kell
szeretnünk
Aki önmagát szereti, az
képtelen Istent szeretni; alá viszont az Isten iránti szeretet túláradó
gazdagsága miatt lemond az önszeretetről, az szereti valóban Istent.
Innen van, hogy az ilyen lélek sose keresi a maga dicsőségét, hanem
inkább Istenét. Az önszerető ember mindig csak a saját dicsőségét
hajszolja, de alti Istent szereti, az szereti Alkotója dicsőségét is.
A mélyen hívő és Istent
szerető' lélek tulajdonsága ugyanis az, hogy minden parancsolat
teljesítésében mindig csak Isten dicsőségét keresi, és örül a saját
alárendeltségének. Hiszen Istenhez a dicsőség illik az ó' fensége miatt,
az emberekhez pedig az alárendeltség, hogy ezáltal Isten háza népévé
váljunk. Mivel pedig mi is örvendezünk Isten dicsőségén, Keresztelő'
Szent János példájára kezdjük el hangoztatni szüntelen:
Neki növekednie kell, nekünk pedig
kisebbednünk (vö. Jn 3, 30).
Ismertem valakit, aki
szüntelen azon kesergett, hogy nem úgy szereti Istent, ahogyan óhajtaná;
mégis annyira szerette az Istent, hogy szívének ettől a vágyá tól
állandó izzásban égett; így megdicsőült benne az Isten, ő maga viszont
szinte semmivé lett. Az ilyen embert senki sem méltatja hangos
dicséretre, hanem olyan semminek tartják, amilyen. Az ilyen ember az
alázatosság vágyától hajtva nem is gondolkodik a méltóságán. Az ilyen
pontosan úgy szolgál Istennek, amint azt Isten törvénye előírja a papok
számára. Isten iránti szeretete ugyanakkor elfeledteti vele a saját
kiválóságát. Isten iránti mélységes szeretetében ugyanis alázatos lelke
nem fedi fel a saját kiválóságát, így azután ebben az alázatos
törekvésében saját maga előtt mindenkor haszontalan szolgának látszik,
mintha minden kiválóságot nélkülözne. Nekünk is így kell tennünk, minden
tiszteletet és dicséretet el kell kerülnünk Isten iránti nagy-nagy
szeretetünk miatt, alti valóban szeret minket.
Aki szívből szereti
Istent, azt ismeri az Isten. Amennyire ugyanis valakinek a lelkében
gyökeret ver az Isten iránti szeretet, annyira szereti őt. Az ilyen
ember nagyon vágyódik arra, hogy lelke belső megvilágosítást kapjon, és
noha érzi, hogy testből és vérből való ember, saját magáról teljesen
elfeledkezik, sőt a szeretet egészen új emberré alakítja át.
Aki valóban ilyen, jelen
van ugyan a világban, de mintha már nem lenne ebben a világban; testben
él ugyan, de a szeretet által lelkileg folytonosan közelebb kerül
Istenhez. A szeretet heves tüze azután lángra gyújtja szívét, hogy a
vágyódás tüzében egyesüljön Istennel. Isten szeretete miatt teljesen
kiveti magából az önszeretetet, ahogy az Apostol is mondja:
Ha magunkon kívül vagyunk, Istenért
vagyunk, s ha észnél vagyunk, értetek vagyunk (2
Kor 5, 13).
VÁLASZOS ÉNEK Jn 3, 16;
l Jn 4, 10
V. Úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, * Hogy aki hisz
benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.
F. A
szeretetnek nem az a lényege, hogy mi szeretjük Istent, hanem hogy ő
előbb szeretett minket. * Hogy aki hisz benne.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a mennyet és a földet: hallgasd meg néped esdekló'
imáját, és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
16, 1-17
A kötelező ünnepek
Moáb síkságán Mózes így
beszélt a néphez: ?Legyen gondod az Abib hónapra, s üld meg a húsvétot
az Úr, a te Istened tiszteletére. Mert Abib hónapban vezetett ki az Úr,
éjszaka, Egyiptom földjéről. Húsvétra áldozz marhát és juhot az Úrnak, a
te Iste nednek azon a helyen, amelyet az Úr, a te Istened kiválaszt
majd neve hajlékául.
De ne egyél hozzá
kovásszal készült kenyeret; hét napig a kovásztalan kenyeret, a szükség
kenyerét edd, hisz nagy sietségben vonultál ki Egyiptom földjéről, s így
emlékezz meg Egyiptom földjéről való kivonulásod napjáról egész
életedben. Hét napig ne lehessen kovászt látni az egész határban, s a
húsból se maradjon estétói reggelig, amelyet az első nap estéjén
feláldozol. A húsvéti áldozatot nem mutathatod be azon városok
valamelyikében, amelyeket az Úr, a te Istened ad neked. Arra a helyre
kell menned, amelyet az Úr, a te Istened neve lakóhelyéül kiválaszt. Ott
kell bemutatnod a húsvéti áldozatot, este, naplementekor, Egyiptomból
való kivonulásod órájában, s megsütni és elfogyasztani is azon a helyen
kell, amelyet az Úr, a te Istened kiválaszt. Másnap reggel aztán
hazatérhetsz. Hat napig kovásztalan kenyeret egyél, a hetedik nap pedig
tarts ünnepi összejövetelt az Űr, a te Istened tiszteletére. Akkor
semmiféle munkát ne végezz.
Számolj hét hetet. A
hetek számolását attól kezdd, amikor a sarlóval az elsó' vágást teszik a
gabonában. Aztán üld meg a hetek ünnepét az Úr, a te Istened
tiszteletére, önkéntes ajándékkal, amelyet aszerint ajánljon fel kezed,
ahogy az Úr, a te Istened megáldott. Örülj az Úr, a te Istened színe
eló'tt, te, fiad és leányod, szolgád és szolgálóid, valamint a
városodban lakó levita, a köztetek élő idegen, árva és özvegy, azon a
helyen, amelyet az Úr, a te Istened kiválaszt nevének hajlékául.
Emlékezz vissza, hogy rabszolga voltál Egyiptom földjén, s ügyelj e
parancsok pontos megtartására.
A sátoros ünnepet hét
napig üld, akkor, amikor betakarítod szérűd és sajtód termését! Örülj
ünnepeden, te, fiad és leányod, szolgád és szolgálód, a városodban lakó
levita, idegen, árva és özvegy. Hét napig ünnepelj az Úr, a te Istened
tiszteletére azon a helyen, amelyet az Úr, a te Istened kiválaszt. Mert
az Úr, a te Istened minden termésedben és kezed minden munkájában
megáld, légy tehát valóban boldog!
Minden férfi évente
háromszor jelenjen meg az Úr, a te Istened színe előtt, azon a helyen,
amelyet az Úr kiválaszt, mégpedig a kovásztalan kenyér ünnepén, a hetek
ünnepén és a sátoros ünnepen. De senkinek sem szabad üres kézzel
megjelennie az Úr színe előtt; mindenki vigyen, amit adni tud, aszerint,
ahogyan az Úr, a te Istened megáld."
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 16,
14. 15; Náh l, 15
V. Örülj
ünnepeden, te, fiad és leányod, és a városodban lakó levita, idegen,
árva és özvegy. * Az Úr megáld, légy hát valóban boldog!
F. Nézzetek,
fut a hegyeken a hírvivő, és hirdeti: ?Szabadulás!" Tartsd meg
ünnepeidet, Júda! * Az Úr.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Iréneusz püspöknek
?Az eretnekségek ellen" című értekezéséből
(Lib. 4, 18, 1-2. 4. 5: SC 100, 596-598,
606. 610-612)
Az Egyház tiszta áldozata
Az Egyház áldozata,
amelyet az Úr rendelése szerint az egész világon bemutatunk, tiszta és
kedves áldozat Isten előtt. Nem mintha Isten rászorulna a mi
áldozatunkra, hanem ha ő elfogadja az ajándékot, akkor megdicsőül az,
aki felajánlja. A királynak adott ajándékban is az iránta való tisztelet
és ragaszkodás fejeződik ki. Maga az Úr mondta: azt akarja, hogy
őszinte, tiszta szívvel ajánljuk fel áldozatunkat:
Amikor áldozatodat az oltárra viszed, és
ott eszedbe jut, hogy embertársadnak valami panasza van ellened, hagyd
ott ajándékodat az oltár előtt, s menj, előbb békülj ki embertársaddal,
aztán térj vissza, és ajánld fel áldozatodat
(vő. Mt 5, 23). Istennek fel kell
ajánlanunk a termények zsengéjét � ahogy már Mózes is mondja:
Ne jelenj meg üres kézzel Urad, Istened
előtt (vő. Kiv 23, 15) �, hogy az
ember azoknak a dolgoknak a feláldozásával fejezze ki háláját, amelyek
számára kedvesek, mert csak az ilyen ajándékok fejezik ki az Isten
iránti tiszteletet.
Krisztus az
Újszövetségben nem vetette el az áldozatokat. Áldozatok voltak az
Ószövetségben, és vannak most is; volt áldozata a választott népnek, és
van áldozat az Egyházban is. Viszont a mód megváltozott, hiszen most már
nem szolgák, hanem szabad emberek mutatják be azt. Az Úr egy és ugyanaz,
azonban sajá tos jellege van a szolgák, illetve a szabad emberek
áldozatának, miként már az áldozat bemutatásában is kifejezésre jut ez a
szabadság. Az áldozatnál ugyanis semmi sem hiábavaló, semmi sincs
jelentés és ok nélkül. Éppen ezért az ószövetségi emberek kötelesek
voltak a termésből megszentelt tizedet adni; viszont, akik már elnyerték
a szabadságot, azok mindenüket, amijük csali van, az Úr rendelkezésére
bocsátják, örömest és szívesen adják oda mindenüket, és nemcsak egy
részét, nem azt, ami értéktelen, hiszen nagyobb dolgokat remélnek, a
szegény özvegyasszonyhoz hasonlóan, alti egész megélhetését dobta be
Isten perselyébe.
Nekünk is áldozatot kell
bemutatnunk Istennek, és mindenben hálásnak kell lennünk a teremtő Isten
iránt, tiszta lélekkel és képmutatás nélküli hittel, erős reménnyel,
buzgó szeretettel ajánlva fel a termények zsengéjét, amely igazában az
övé. Ezt a tiszta áldozatot egyedül az Egyház mutatja be a Teremtőnek,
hálaadással áldozva neki teremtményeiből.
Azt ajánljuk fel
Istennek, ami az övé, egyetértőén hirdetjük a test és lélek közösségét,
és valljuk feltámadását. S amint a földből való kenyér, miután elhangzik
fölötte Isten segítségül hívása, mar többé nem közönséges kenyér, hanem
Eukarisztia, amely két részből tevődik össze: földiből és égiből,
ugyanígy testünk is, magunkhoz véve az Eukarisztiát, többé már nem
romlandó, hanem magában hordja a feltámadás reményét.
VÁLASZOS ÉNEK Zsid 10,
1. 14; Ef 5, 2
V. Mivel a
törvény csali árnyéka az eljövendő javaknak, és nem a valóság képe, meg
azokkal az áldozatokkal sem tehette tökéletessé a résztvevőket,
amelyeket évről évre megszakítás nélkül bemutattak. * Krisztus pedig
egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket.
F. Krisztus
szeretett minket, és odaadta magát érettünk jó illatú áldozati
adományként az Istennek. * Krisztus pedig.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
te kormányozod a meny- nyet és a földet: hallgasd meg néped esdeklő
imáját, és adj békét napjainkban. A mi Urunk.
|