ÉVKÖZI
III.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
III. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Jézus hirdette országa evangéliumát, s gyógyított minden betegséget a
nép között.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
18, 1-22
A leviták. Az igaz és a
hamis próféták
Moáb mezején Mózes
ezeket a törvényeket hirdette ki a népnek:
A papok és a leviták,
Lévi egész törzse, ne kapjanak részt és örökséget Izraellel: az Úrnak
felajánlott áldozatokból és a nekik járó adományokból éljenek. Az egész
törzsnek ne legyen Örökrésze testvérei közt. Az Úr az ő örökségük, amint
megígérte.
Mégpedig ez jár a
papoknak a néptől, azoktól, akik áldozatot mutatnak be, marhát vagy
juhot: adják a papnak a lapockát, a két állkapcsot és a gyomrot; add oda
gabonád, borod és olajod első termését, nyíráskor pedig juhod első
gyapját. Mert az Úr, a te Istened ó't választotta ki összes törzsed
közül, hogy az Úr, a te Istened színe előtt legyen, ellássa a szent
szolgálatot, és áldást osszon az Úr nevében, ó' és fiai örökre.
Ha egy levita valamelyik
városodból � bárhol egész Izraelben � elmegy, amint megteheti, arra a
helyre, amelyet az Úr, az ő Istene kiválaszt, s ott éppen úgy ellátja az
Úr, az ő Istene nevének szolgálatát, mint azok a levita testvérei, akik
ott az Úr színe előtt állnak, kapjon ugyanolyan részt az eledelből, mint
azok, tekintet nélkül arra, hogy mi jutott osztályrészéül atyai jogon az
eladott vagyonból.
Ha bevonulsz arra a
földre, amelyet az Úr, a te Istened ad neked, ne tanuld el az ottani
népektől az utálatos dolgokat. Ne akadjon közted senki, áld fiát vagy
lányát arra készteti, hogy tűzön menjen át, aki jövendőmondásra,
varázslásra, csillagjóslásra vagy boszorkányságra adja magát, aki
bűbájosságot űz, szellemet vagy lelket kérdez, aki halottat idéz. Mert
aki ilyet tesz, utálat tárgya az Úr szemében; az Úr, a te Istened e
miatt az utálat miatt űzi el ezeket a népeket előled. Légy egészen hű az
Úrhoz, a te Istenedhez. Ha ezek a népek, amelyeket elűzöl, hallgatnak is
a jövendő mondókra meg a varázslókra, neked az Úr, a te Istened ezt nem
engedi meg.
Neked prófétát támaszt
az Úr, körödből, testvéreid közül, mint engem, őrá hallgassatok.
Pontosan ezt kívántad az Úrtól, a te Istenedtől a Hóreben,
egybegyűléstek napján, amikor azt mondtad: Nem hallgatom tovább az
Úrnak, az én Istenemnek a hangját, s nem nézem ezt a hatalmas tüzet,
nehogy meghaljak!* Erre így szólt hozzám az Úr: Helyesen beszeltek.
Prófétát támasztok nekik testvéreik köréből, mint téged; neki adom
ajkára szavaimat, s ő mindent tudtukra ad, amit parancsolok neki. Ha
valaki nem hallgat szavaira, amelyeket az én nevemben hirdet, akkor
magam leszek, alá számadást kérek attól az embertói. Annak a prófétának
pedig, aki egyetlen olyan szót is merészel hirdetni a nevemben, aminek a
hirdetésével nem bíztam meg, vagy aki más istenek nevében beszél, az
ilyen prófétának meg kell halnia.
Lehet, hogy azt mondod
magadban: Miről ismerjük fel azokat a szavakat, amelyeket nem az Úr mon
dott?
Tudd meg hát: azok a szavak, amelyek,
bár a próféta az Úr nevében hirdeti őket, nem válnak való sággá, s nem
teljesülnek, olyan szavak, amelyeket nem az Úr mondott. A próféta mondta
őket elbizakodottsá gában, nem kell tőlük tartanod."
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 18,
18; Lk 20, 13; vő. Jn 6, 14
V. Prófétát
támasztok nekik testvéreik köréből, neki adom ajkára szavaimat. * S ő
mindent tudtukra ad, amit parancsolok neki.
F. Elküldöm
kedves Fiamat. Valóban ő az a Próféta, akinek el kell jönnie a világra.
* S ő mindent.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat
Sacrosanctum Concilium kezdetű, a
szent liturgiáról szóló konstitúciójából
(Nn. 7-8. 106)
Krisztus mindig jelen van
Egyházában
Krisztus mindig jelen
van Egyházában, de kiváltképpen a liturgikus cselekményekben. Jelen van
a szentmisében, a pap személyében, mert az áldozatot ugyanaz mutatja be
most a papok szolgálata által, mint aki a kereszten önmagát feláldozta.
És kiváltképp jelen van az eukarisztikus színek alatt. Jelen van
erejével a szentségekben, így barid is keresztel, maga Krisztus az, aki
keresztel. Jelen van igéje által, minthogy ő maga szól hozzánk, amikor
az Egyházban a Szentírást olvassák. Végül jelen van, amikor könyörög, és
zsoltárt zeng az Egyház, hiszen megígérte:
Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek a
nevemben, ott vagyok közöttük (Mt
18, 20).
Ebben a nagy műben,
amely Istent tökéletesen megdicsőíti, az embert pedig megszenteli,
Krisztus mindenkor maga mellé emeli, társává teszi az Egyházat,
szeretett jegyesét; az Egyház pedig segítségül hívja Urát, és általa
hódol az örök Atyának.
Méltán foghatjuk fel
tehát a liturgiát úgy, mint Jézus Krisztus papi szolgálatának
gyakorlását. Ebben érzékelhető jelek jelzik, és a maguk sajátos módján
meg is valósítják az ember megszentelését, és Jézus Krisztus
misztikus teste, vagyis
a Fő és a tagok együtt, teljes értékű nyilvános istentiszteletet
mutatnak be.
így tehát minden
liturgikus ünneplés egyedülállóan szent cselekmény: Krisztus, a pap, és
teste, az Egyház viszi végbe; hatékonyságát nem is éri el az Egyháznak
semmi más cselekedete, sem rangban, sem mértékben.
A földi liturgiában
annak a mennyeinek előízét élvezzük, és annak a liturgiának leszünk
részesei, amelyet a szent városban, Jeruzsálemben ünnepelnek. Oda tart
zarándokutunk, ott ül
Krisztus
az Isten jobbján, mint a szentélynek és
az igazi szövetségsátornak szolgája
(vő. Zsid 8, 2). A földi liturgiában a
mennyei seregek egész sokaságával együtt énekeljük az Úrnak a dicsőség
himnuszát; tiszteljük a szentek emlékét abban a reményben, hogy némi
részünk és közösségünk lesz velük.
Várjuk az Üdvözítőt, Urunkat, Jézus
Krisztust (Fii 3, 20), amíg maga
meg nem jelenik, mint a mi
életünk, és vele együtt mi is meg nem jelenünk dicsőségesen
(vő. Kol 3, 4).
Az Egyház minden hetedik
napon megünnepli a húsvéti misztériumot az apostoli korból származó
hagyomány alapján, amely eredetét visszavezeti magára Krisztus
feltámadásának napjára. Ezt a napot, a
vasárnapot, joggal nevezik az Úr napjának. E napon ugyanis Isten
igéjének meghallgatásával és az Eukarisztiaban részesedve megemlékeznek
az Úr Jézus szenvedéséről, feltámadásáról és dicsőségéről, hálát adnak
Istennek, aki őket élő reményre
szülte újjá Jézus Krisztusnak a ha lálból való feltámadása által
(l Pét l, 3). A
vasárnap tehát minden ünnepnap őse, ezért a hívek buzgó
figyelmébe kell ajánlani, és sürgetni, hogy ez a nap az öröm és a
munkától való megpihenés napja is legyen. Semmi más ünnepet sem szabad
elébe helyezni, kivéve a valóban legnagyobb jelentőségűeket: az Úr napja
ugyanis az egész liturgikus évnek alapja és magja.
VÁLASZOS ÉNEK
V. Krisztus
imádkozik értünk, mint Főpapunk; imádkozik bennünk, mint Fejünk; imádást
kap tőlünk, mint Istenünk. * Ismerjük fel tehát a magunk szavait őbenne
és az ő szavait mibennünk!
F. Amikor
könyörögve Istenhez fohászkodunk, ne a Fiú nélkül imádkozzunk! *
Ismerjük fel.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Gyertek, kövessetek, és emberek halászává teszlek benneteket, mondja az
Úr.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant. Az Úr
Lelke van rajtam; elküldött, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
24, l � 25, 4
Parancsok az embertársak
iránt
Moáb mezején Mózes
ezeket a törvényeket hirdette ki a népnek:
Tegyük föl, hogy valaki
feleséget vesz, együtt hál vele, de aztán nem talál nála tetszésre az
asszony, mert valami visszataszítót fedez föl rajta. Válólevelet ír hát
neki, kezébe adja, és elbocsátja házából. El is hagyja házát, s
hozzámegy egy másik emberhez. A másik ember azonban szintén elfordul
tőle, válólevelet ír, kezébe adja, s elküldi házából. (Vagy meghal az az
ember, aki feleségül vette.) Ilyenkor az első ember, aki elbocsátotta,
nem veheti el újra feleségül, mert tisztátalanná lett. Ez utálat tárgya
volna az Úr, a te Istened szemében, s nem szabad a földet, amelyet az
Úr, a te Istened ad neked örökségül, bűnnel terhelned.
Ha valaki feleséget
vesz, ne vonuljon hadba, s nem szabad semmi más terhet róni rá. Egy évig
maradjon otthon, foglalkozzék a maga dolgával, szentelje magát
asszonyának, akit elvett.
Ne vedd el zálogba a
kézi malmot, sem a felső' malomkövet, mert ez annyi volna, mintha magát
az életet vennéd el zálog gyanánt.
Ha valakit rajtakapnak,
hogy testvérei, Izrael fiai közül valakit elrabol, kihasznál, és elad,
az illető rabló haljon meg. Irtsd ki, ami gonosz, korodból!
Lepra előfordulásakor
vigyázz, gondosan tartsd meg, és pontosan hajtsd végre azokat a
rendelkezéseket, amelyeket a Lévi törzséből való papok adnak; azokhoz a
rendszabályokhoz igazodjatok, amelyeket nekik adok. Emlékezz rá, mit
tett az Úr, a te Istened Mirjámmal az úton, amikor Egyiptomból
kivonultatok.
Ha kölcsönt adsz
embertársadnak, ne lépd át küszöbét, hogy zálogot végy tőle. Állj meg
kint, s akinek kölcsönt adsz, az hozza ki neked a zálogot. Ha szegény,
ne térj nyugovóra zálogával. Napnyugtakor vidd neki vissza a zálogot,
hogy köntösében fekhessen le, és áldjon téged! Ez igaz tettnek számít
majd az Úr, a te Istened színe előtt!
A szegény és nélkülöző
munkás bérét, akár testvéreid közül való, akár azok közül az idegenek
közül, akik országodban, városaidban élnek, ne tartsd vissza. Még aznap,
mielőtt a nap lenyugodna fölötte, add meg a bérét. Mert szegény, és
türelmetlenül várja. Különben az Urat hívja ellened, s bűn nehezedik
rád.
Az apák ne lakóijának
halállal a gyermekek miatt, s a gyermekek se az apák miatt. Mindenki
csak a maga bűnéért lakoljon halállal.
Az idegent és az árvát
ne csorbítsd jogában, és az özvegy ruháját ne vedd el zálogba. Emlékezz,
magad is rabszolga voltál Egyiptom földjén, s az Úr, a te Istened
kiszabadított onnan. Ezért parancsolom meg neked, hogy így tégy. Ha
aratsz földeden, s kint felejtesz ott egy kévét, ne menj vissza érte;
legyen az idegené, az árváé és az özvegyé, hogy az Úr, a te Istened
megáldja kezednek minden munkáját. Ha olajfáidat megszeded, utána ne
keresgélj rajtuk. Maradjon az idegennek, az árvának és az özvegynek. Ha
szőlődben szüretelsz, utána ne keresgélj szemeket. Maradjon az
idegennek, az árvának és az özvegynek. Emlékezz, magad is rabszolga
voltál Egyiptom földjén. Ezért parancsolom neked, hogy így tégy.
Amikor vita támad két
ember között, és bíróságra mennek, hogy igazságot szolgáltassanak nekik:
kimondják az igaz igazát és a vetítés vétkességét, a bíró a
botbüntetésre ítélt bűnöst mindjárt a jelenlétében fektesse le a földre,
és méresse rá a bűne nagyságához mérten kiszabott ütéseket. Negyven
ütést adhatnak neki, többet nem, nehogy túl sok ütést kapva testvéred
megalázottá váljék szemedben.
A nyomtató ökörnek ne
kösd be a száját!"
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Mk 12,
32-33; Sir 35, 4-5
V. Valóban
jól mondtad, Mester, hogy ő az egyetlen Isten, és hogy őt kell
szeretnünk teljes szívünkből. * Embertársunkat úgy szeretni, mint saját
magunkat, többet ér minden égő vagy bármi más áldozatnál.
F. Aki
alamizsnát ad, az áldozatot mutat be; hagyd el gonoszságod, s tetszésre
lelsz az Úrnál. * Embertársunkat.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat Gaudium
et spes kezdetű, az Egyház és a
mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
(N. 48)
A házasság és a. család
szent
A férfi és a nő a
házasságban már nem két test,
hanem csak egy (Mt 19, 6),
személyük és tevékenységük bensőséges kapcsolatában egymás kölcsönös
segítségére és szolgálatára vannak, egységüket átélik, és egyre
szilárdabban érzik a magukénak.
Ez a bensőséges
egyesülés � hiszen itt két személy kölcsönös önátadásáról van szó �,
nemkülönben a gyermekek érdeke is a házastársak teljes hűségét követeli
meg, és sürgeti, hogy felbonthatatlan legyen egységük.
Krisztus Urunk bőségesen
megáldotta ezt a sokoldalú szeretetet, amely az isteni szeretet
forrásából eredt, s Krisztus és Egyháza egyesülésének mintájára jött
létre.
Ahogyan ugyanis egykor a
szeretet és a hűség szövetségével sietett Isten a népe elébe, úgy most
a házasság szentségén keresztül találkozik az emberiség Megváltója és az
Egyház Jegyese a keresztény hitvestársakkal. Velük is marad, hogy
amiként ő szerette az Egyházat, és önmagát adta érte, ugyanúgy szeressék
egymást a házastársak is kölcsönös odaadással és örök hűséggel.
Az igazi házastársi
szerelem az istenszeretet megnyilatkozása lesz, Krisztus megváltó ereje
és az Egyház üdvöt szerző tevékenysége irányítja és gazdagítja, hogy a
házastársak valóban eljussanak Istenhez, magasztos atyai és anyai
hivatásukban pedig segítséget és erőt kapjanak.
Ezért a keresztény
házastársakat külön szentség erősíti meg állapotbeli feladataikban és
méltóságukban, sőt erre mintegy fel is szenteli őket; ennek erejével
teljesítik házastársi és családi kötelességeiket, ez tölti el őket
Krisztus szellemével, amely egész életüket hittel, reménnyel és
szeretettel hatja át; így halad előre egyéni tökéletesedésük és egymás
kölcsönös megszentelése, tehát Isten együttes megdicsőítése.
Ezért
a gyermekek és mindazok,
akik a családi körben élnek, könnyen rátalálnak a természetes emberi
erények, az üdvösség és a szentség útjára, ha a szülők jó példával
járnak elöl, és vezetik a közös családi imádságot. A házastársak tehát,
akiket az apaság és az anyaság méltósága és tiszte ékesít, szorgalmasan
teljesítsék a nevelés, különösen a vallásos nevelés feladatat, amely
elsó'sorban rájuk tartozik.
A gyermekek � az új élet
a családban � a maguk módján hozzájárulnak a szülők megszentelődéséhez.
Hálás szívvel, kegyelettel és bizalommal viszonozzák szüleik jóságát, és
mint hűséges gyermekek, mellettük állnak a viszontagságok idején és az
öregkor magányosságában.
VÁLASZOS ÉNEK Ef 5, 32.
25. 33
V. Nagy
titok ez, én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom. * Krisztus
szerette az Egyházat, és feláldozta magát érte.
F. Szeresse
mindegyiktek a feleségét, az asszonyok meg tiszteljék férjüket! *
Krisztus.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
26, 1-19
Ábrahám utódainak
bitvallása
Moáb mezején Mózes ezt a
törvényt hirdette ki a népnek:
Ha arra a földre
érkezel, amelyet az Úr, a te Istened ad neked örökségül, elfoglalod, és
letelepedsz rajta, mindenből, amit azon a földön, amelyet az Úr, a te
Istened ad majd neked, betakarítasz, vedd az első termés egy részét,
tedd be egy kosárba, s menj el arra a helyre, amelyet az Úr, a te
Istened neve kiválaszt. Menj oda a paphoz, aki akkor épp ellátja a
szolgálatot, s mondd neki: Kijelentem ma az Úrnak, az én Istenemnek,
hogy megérkeztem arra a földre, amelyet az Úr esküvel ígért atyáinknak.*
A pap erre vegye ki a
kezedből a kosarat, s állítsa az Úr, a te Istened elé. Te pedig mondd az
Úr, a te Istened színe előtt: Apám vándorló arám volt, lement
Egyiptomba, s ott élt idegenként; kevesen követték, mégis nagy, erős és
népes néppé vált. Amikor aztán az egyiptomiak rosszul bántak velünk,
sanyargattak, és kemény szolgaságra vetettek minket, akkor az Úrhoz,
atyáink Istenéhez kiáltottunk, s az Úr meghallgatta könyörgésünket,
meglátta nyomorúságunkat, elnyomatásunkat és szorongatottságunkat. Az Úr
erős kézzel és kinyújtott karral kivezetett Egyiptomból, nagy rémületet
támasztva, jelek és csodák kíséretében. Erre a földre hozott, és nekünk
adta ezt a tejjel-mézzel folyó or szágot. Itt hozom annak a földnek
első termését, amelyet te, az Úr, nekem adtál. Ezzel hagyd ott a
kosarat az Úr, a te Istened színe előtt, majd borulj le az Úr, a te
Istened előtt, és örülj egész családoddal, a levitával és a körödben élő
idegennel együtt mindannak a jónak, amit az Úr, a te Istened adott
neked.
Amikor a harmadik
esztendőben, a tized évében minden termésedből kiveszed a teljes
tizedrészt, és odaadod a levitának, az idegennek, az árvának és az
özvegynek, hogy városaidban jóllakásig egyenek, mondd az Úr, a te
Istened színe előtt: Elhoztam házamból, ami szent, s íme fölajánlom a
pap és az idegen, az árva és az özvegy javára, törvényed szerint,
amelyet szabtál nekem. Nem hágtam át, s nem vettem semmibe egyetlen
törvényedet sem. Nem ettem belőle halottat siratva, nem ettem belőle,
amikor tisztátalan voltam, s halottnak sem ajánlottam fel belőle.
Engedelmeskedtem az Úr, az én Istenem szavának, mindenben úgy jártam el,
ahogy parancsoltad. Tekints hát le szent hajlékodból, az égből, és áldd
meg népedet, Izraelt és az országot, amint atyáinknak esküvel ígérted, a
tejjel-mézzel folyó országot.*
Az Úr, a te Istened a
mai napon megparancsolja neked, hogy tartsd meg ezeket a parancsokat és
törvényeket. Kövesd hát őket lelkiismeretesen, szíved, lelked mélyéből.
Az Úr azt akarja, hogy
vedd tudomásul ma nyilatkozatát: a te Istened lesz, ha az ő útjain
jársz, megtartod parancsait, törvényeit és rendelkezéseit, és hallgatsz
a szavára. Továbbá azt kívánja az Úr, hogy nyilatkoz tasd ma kí: az ő
tulajdon népe leszel � amint mondta neked �, és szem előtt tartod a
parancsait. Akkor minden más népnek fölébe emel, tiszteletben, hírnévben
és dicsőségben, és az Úrnak, a te Istenednek szentelt nép leszel, amint
megmondta."
VÁLASZOS ÉNEK l Pét 2,
9. 10; MTörv 7, 6. 8
V.
Tulajdonul kiválasztott nép vagytok, akik valamikor nem voltatok nép,
most pedig Isten népe vagytok; * Régen nem nyertetek kegyelmet, most
pedig ir galomra találtatok.
F. Titeket
választott ki az Úr, mert szeretett benneteket, és kiszabadított a
szolgaság házából. * Régen nem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Vazul püspök
Részletesebb szabályzatából
(Resp. 2, 2-4: PG 31, 914-915)
Mit adjunk viszonzásul az
Úrnak a sok jóért, amit nekünk juttatott?
Vajon ki tudná
méltóképpen felsorolni Isten ajándékait? Sokaságuk szinte
megszámlálhatatlan, és oly nagyok ezek az ajándékok, hogy közülük akár
csak egyért is őszinte hálát kell ereznünk az ajándékozó Isten iránt.
Még ha akarnánk, altkor
sem hagyhatnánk ezt figyelmen kívül. Aki ép ésszel bír, és képes
gondolkodni, az nem hallgathat Isten jótéteményeiről, még ha nem is
tudja azokat kellőképpen méltányolni. Isten egykor a saját képére és
hasonlatosságára alkotta meg az embert, megadta neki a gondolkodás és az
értelem ajándékát, s ezzel a többi élőlény fölé helyezte. Képességet
adott neki arra, hogy örömét találja a Paradicsomkert szépségében, és
egyben megtette ó't az egész föld urává. Amikor pedig a kígyó rászedte
az embert, és bűnbe vitte, bűne pedig halálra és fáradságos munkára
kárhoztatta, Isten mégsem hagyta el ó't. Segítségére mindenekelőtt a
törvényt adta neki, őrzésére és gondozására angyalokat rendelt;
prófétákat küldött hozzá, hogy visszatérítsék bűnös útjáról, és erényes
életre tanítsák. Büntetéssel fenyegette, és megtorolta az ember bűnös
lázadását, a jókat pedig ígéreteivel serkentette. Ugyanakkor különböző
embersorsok révén eléjük tárta, hová vezet a jó és a rossz: így akarta
őket figyelmeztetni. Még altkor sem fordult el tőlük, amikor ilyen
sokféle figyelmeztetése ellenére megátalkodottak maradtak.
Nem hagyott el minket
jóságos Urunk még nagy esztelenségük ellenére sem, amellyel kitüntető
ajándékait megvetettük, irántunk való szeretetét elfeledtük, és
jótéteményeit hálátlansággal viszonoztuk, sőt a mi Urunk, Jézus Krisztus
által megmentett minket a haláltól, és visszavezetett az életre. Ha
jótéteményeire rágondolunk, egyre nagyobb csodálat tölt el bennünket:
O ugyanis, isteni mivoltában,
Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amelyhez mint
zsákmányhoz ragaszkodjék, hanem szolgai alakot öltve kiüresítette
önmagát (Fii 2, 6-7).
Sőt
magára vette betegségeinket,
fájdalmainkat hordozta, engedte, hogy értünk megsebezzék, hogy az ő kék
foltjai által gyógyulást találjunk
(vő. íz 53, 4-5); majd
megváltott minket az átoktól, amikor az
átok hordozójává lett értünk (vő.
Gal 3, 13), és elviselte értünk a legszégyenletesebb halált, hogy
dicsőséges életre vezessen minket. Nem elégedett meg azzal, hogy csupán
csak életre keltse a meghaltakat, hanem az isteni élet méltóságát adta
ajándékul, és előkészítette azt az örök békét számunkra, amelynek öröme
meghalad minden emberi elképzelést.
Mit adjunk viszonzásul
tehát
Urunknak
rf
sok jóért, amit nekünk juttatott?
(Vő. Zsolt 115, 12). Ő annyira jó, hogy
semmi viszonzást nem igényel, hanem megelégszik már azzal, ha szeretjük
őt mindazért, amit nekünk ajándékozott. Amikor mindezt felidézem, és ki
akarom fejezni érzéseimet, elfog a félelem és a rettegés, nehogy valaha
is figyelmetlenségem vagy hiábavaló dolgokkal való foglalkozásom miatt
kiszakadjak Isten szeretetéből, és így Krisztus szégyenére és
gyalázatára váljak.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 102,
2. 4; Gál 2, 20
V. Áldjad,
lelkem, az Urat, és ne feledd el, hogy veled mennyi jót tett! *
Életedet megváltja a sírtól, szeretetével és könyörületével meg is
koronáz.
F. Szeretett
engem, és feláldozta magát értem. * Életedet megváltja.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
29, 2-6. 10-29
A törvény megszegőire
Isten büntetése vár
A szövetség törvényének
kihirdetése után Mózes egybehívta egész Izraelt, és így szólt hozzájuk:
Magatok láttátok mind,
amit az Úr szemetek láttára a fáraóval és egész országával tett Egyiptom
földjén: a nagy megpróbáltatásokat, amelyeket saját szemeddel láttál,
azokat a nagy jeleket és csodáltat. De mind a mai napig nem adott nektek
az Úr értó' szívet, látó szemet és halló fület.
Aztán negyven évig
vezettelek benneteket a pusztában; nem kopott le rólatok a ruha, nem
szakadt le lábatokról a saru. Nem volt kenyeretek enni, sem borotok vagy
szeszes italotok inni, hogy fölismerjétek: én, az Úr a ti Istenetek
vagyok.
Ma mindnyájan az Úr, a
ti Istenetek színe előtt álltok: törzseitek fejei, a bírák, a vének és
az elöljárók, Izrael minden férfia, gyermekeitek és asszonyaitok, s a
hozzátok csatlakozott idegenek, akik táborodban élnek � a favágótól a
vízhordókig �, hogy megkössétek az Úrral, a ti Istenetekkel az átokkal
megerősített szövetséget, amelyet ma köt veled az Úr, a te Istened, hogy
ma az ó' saját népévé tegyen, s ő a te Istened legyen, amint esküvel
ígérte neked és atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak.
De nemcsak veletek kötöm
ezt a szövetséget, s kötöm hozzá ezeket az adtokat, hanem amint azokkal,
akik ma itt állnak velünk az Úr, a mi Istenünk színe előtt, úgy azokkal
is, akik ma nincsenek itt jelen. Most hát tudjátok, hogyan éltünk
Egyiptom földjén, s miként vonultunk át azok között a népek között,
amelyek között át kellett vonulnotok. Közben láttátok fából és kőből,
aranyból és ezüstből való undok bálványaikat, amelyek körükben el vannak
terjedve.
Ne akadjon hát köztetek
egyeden férfi vagy no', nemzetség vagy törzs sem, amelyiknek a szíve
elfordul az Úrtól, a mi Istenünktől, és így elmegy azoknak a népeknek az
isteneit imádni. Ne akadjon köztetek gyökér, amelyen méreg vagy üröm
sarjad. Senki se ígérjen ez átkok hallatára szívében magának mégis
áldást, ilyeneket gondolván: Jól fog menni sorom akkor is, ha
elbizakodott szívem szerint élek, olyan jól, ahogy a bőséges víz eloltja
a szomjat.* Az Úr nem fog neki kegyelmezni. Nyomban fellobban az Úr
haragja és indulata az ilyen ember ellen, és rászáll az e könyvben
feljegyzett minden átok. Az Úr eltörli nevét a földről. Az Úr
kipusztítja Izrael törzsei közül, a szövetségnek e törvénykönyvben
megírt átkai szerint.
S az eljövendő nemzedék,
fiaitok, akik utánatok születnek, és az idegen, alti messze földről
érkezik, látva e csapásokat és betegségeket, amelyekkel az Úr elárasztja
azt az országot, így fognak szólni: Kén és só, az egész föld csupa
üszők, nem lehet bevetni, nem terem semmit, nem nő rajta még fű sem,
akárcsak Szodoma és Gomorra, Adma és Cebojim elpusztulásakor, amelyeket
az Úr haragjában és indulatában földig lerombolt.* Igen, a népek mind
így beszélnek majd: Miért bánt így az Úr ezzel az országgal? Miért volt
ez a lángoló harag? Akkor majd ezt felelik nekik: Mert nem törődtek az
Úrnak, atyáik Istenének szövetségével, amelyet akkor kötött velük,
amikor kivezette őket Egyiptom földjéről, s elmentek más isteneknek
szolgál ni, s őket imádni, olyanokat, akiket nem ismertek, s akik semmit
sem parancsoltak nekik; ezért lobbant fel az Úr haragja ez ellen az
ország ellen, annyira, hogy az e könyvben feljegyzett összes átkot
rázúditotta, s ezért tépte ki fellángolt haragjában, indulatában és
méltatlankodásában földjükről, s vetette más országba őket, ahogy az
mind a mai napig van.
Ami rejtve van, az az
Űr, a mi Istenünk ügye; de a kinyilatkoztatott dolgok ránk s
gyermekeinkre tartoznak mindörökre, hogy e törvénynek minden szavát
megtartsuk."
VÁLASZOS ÉNEK Gal 3,
13-14; vő. MTörv 8, 14
V. Krisztus
átokká lett értünk, hogy az Ábrahámnak szóló áldás a pogányokra
szálljon, * Hogy a hitben elnyerjük a Lélek ígéretét.
F. Isten
kihozott minket Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. * Hogy a
hitben.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Bernát apátnak az
Énekek énekéről mondott beszédéből
(Sermo 61, 3-5; Opera omnia, 2, 150-151)
A mikor elhatalmasodott a
bűn, túláradt a kegyelem
Hol találna biztos
menedéket és megnyugvást a gyönge ember, ha nem Üdvözítőnk sebeiben?
Hogyne lenne biztonságos az én lakásom nála, aki az én hatalmas
Üdvözítőm? Háboroghat a világ, lázonghat a test, tőrt vethet a sátán,
nem rendülök meg, mert hajlékom erős sziklára épült. Ha súlyosan
vetkezem, a lelkem beleremeg, de meg nem rendül, mert az Úr sebeire
gondolok: hiszen őt bűneinkért
sebezték meg (vő. íz 53, 5). Van-e
olyan halál, amelynek kötelékét Krisztus halála fel ne oldaná? Ha ez az
erős és hatékony orvosság eszembe jut, semmiféle kór és ragály nem
riaszt már többé.
Ebből látszik, hogy
téved, aki azt mondja: Túl nagy az
én bűnöm ahhoz, hogy bocsánatot nyerjek
(vő. Tér 4, 13). Mintha ő nem tartoznék
Krisztus tagjai közé, mintha nem részesednék Krisztus érdemeiből, mintha
nem tekinthetné és mondhatná bátran magáénak mindazt, ami Istené, mintha
a test tagja nem részesednék mindabból, ami a fő tulajdona.
Én azonban bizalommal
merítem az Úr Szívéből mindazt, ami hiányzik nekem. Az ő Szíve
túlcsordul az irgalomtól, amely bőven árad ránk szent sebeiből. Kezét és
lábát átszegezték, oldalát pedig lándzsa járta át. Ezeken a nyílásokon
mézet szívhatok a kősziklából, és
olajat a kemény kőből (vő. MTörv
32, 13). Vagyis így ízlelhetem és
láthatom, hogy mily édes az Úr
(vő. Zsolt 33, 9).
Az ő minden gondolata a
békesség, és én ezt nem tudtam. De
ki látta az Úr gondolatait^ Tanácsot ki adott neki?
(Rom 11, 34). Rájöttem: az Úr
akaratának megismerése az a szög, amely tagjait átjárta. És mit látok a
sebek nyílásain át? Azt kiáltja a szög, és azt kiáltja a seb, hogy maga
Isten kiengesztelődött Krisztusban a világgal.
Ez a vas átjárta egész valóját, és
egészen a Szívéig hatolt (vő.
Zsolt 114, 18; 54, 22), hogy így mindenképpen együtt erezzen
gyengeségeinkkel.
Szívének titka a sebek
résein át így feltárult előttünk. Nyilvánvalóvá lett szeretetének ama
nagy titka, hogy a mi Istenünk
irgalmai Szíve megnyílt, és meglátogatott minket a magasságból
(vő. Lk l, 78). E sebeken át hogyne
tárulna fel bensőd? És mi által lehetett volna nyilvánvalóbb, Uram, mint
sebeid által, hogy te szelíd és alázatos vagy, és hogy nagy a te
irgalmasságod? Nagyobb könyörület ugyanis nincs annál, mint ha valaki é
letét adja azokért, akik halálra és kárhozatra vannak szánva.
Az én érdemem az Úr
irgalmából van. Én mindaddig nem maradok érdem nélkül, amíg ő meg nem
von ja irgalmát. Hogyha nagy az Úr irgalmassága, nem kevésbe nagy a
nekem jutó érdem. Mit számít, akármilyen nagy bűnösnek is tudom magamat?
Hiszen amikor elhatalmasodott a
bűn, túláradt a kegyelem (Róm 5,
20). Aztán pedig, ha az Úr irgalma
örökkévaló, az Úr irgalmát én is
örökre éneklem
(vő. Zsolt 88, 2). De va jon ez saját
igaz voltomat is jelenti? Uram,
egyedül a te igaz voltodra emlékezem
(vő. Zsolt 10, 16). Ezt azon ban
sajátomnak is mondhatom, hiszen téged az én megigazulásommá tett az
Atyaisten.
VÁLASZOS ÉNEK I z 53, 5;
l Pét 2, 24
V. A mi
bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi
békességünkért érte utol a büntetés, * Az ó' sebei szereztek nekünk
gyógyulást.
F. A mi
bűneinket felvitte saját testében a keresztfára, hogy meghaljunk a
bűnnek, és az igazságnak éljünk. * Az ő sebei.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
30, 1-20
A száműzetés után is
bocsánatot ígér az Úr
Mózes Moáb mezején a
néphez intézett utolsó nagy beszédét így fejezte be:
Ha ezek az ígéretek, az
áldás is, az átok is, amelyeket ma szemetek elé tártam, valósággá
válnak, de a népek közt, akik közé az Úr, a te Istened taszít, magadba
szállsz, s gyermekeiddel együtt szíved, lelked mélyéből megtérsz az
Úrhoz, a te Istenedhez, s hallgatsz mindenben a szavára, ahogy ma
megparancsoltam neked, az Úr, a te Istened változtat sorsodon,
megkönyörül rajtad, s újra egybegyűjt a népek közül, akik köze szétszórt
az Úr, a te Istened. S még ha az ég határánál is volnának belőled, onnan
is idehoz az Úr, a te Istened. Az Úr, a te Istened elvezérel arra a
földre, amely atyáidé volt, hogy vedd birtokodba. Boldogabbá és
számosabbá tesz, műit atyáidat.
Az Úr, a te Istened
körülmetéli a te és utódaid szívét, hogy az Urat, a te Istenedet szíved,
lelked mélyéből szeresd, és élj. Ezeket az átkokat pedig ellenségeidre
és gyűlölőidre zúdítja az Úr, a te Istened, akik üldöz tek téged. Te
mégis újra hallgatsz az Úr szavára, és megtartod parancsait, amelyeket
ma adok neked. S az
Úr, a te Istened bőséget
ad kezednek minden munkájában, méhed gyümölcsében ? jószágod ivadékában
és földed termésében. Mert az Urnák öröme telik benned, a te javadra,
ahogyan örömét lelte atyáidban, ha engedelmeskedsz az Úr, a te Istened
szavának, és megtartod az ebben a törvénykönyvben foglalt parancsokat és
törvényeket, ha szíved, lelked mélyéből megtérsz az Úrhoz, a te
Istenedhez.
Ezek a törvények,
amelyeket ma szabok neked, nem túlságosan nehezek, és nem elérhetetlenek
számodra. Nem az égben vannak, hogy azt kellene mondanod: Ki hatol fel
az égbe, ki hozza le és hirdeti őket, hogy hozzájuk szabhassuk
tetteinket?* De a tengeren túl sincs, hogy azt kellene mondanod: Ki kel
át értük a tengeren, ki hozza és hirdeti őket, hogy hozzájuk szabhassuk
tetteinket?* Egészen közel van hozzad a törvény, a szádban és a
szívedben, így hozzá szabhatod tetteidet.
Nézd, ma szemed elé
tártam az életet és az üdvösséget, a halált és a kárhozatot. Ha
engedelmeskedsz az Úr, a te Istened parancsainak, amelyeket ma adok
neked, s szereted az Urat, a te Istenedet, az ő útjain jársz, megtartod
parancsait, törvényeit és rendelkezéseit, életben maradsz, és
megsokasodsz, s az Úr, a te Istened megáld azon a földön, ahova indulsz,
hogy birtokodba vedd. Ha azonban elfordul szíved, s nem engedelmeskedsz,
ha elcsábulsz más isteneket imádni, s nekik szolgálni, akkor ma tudtodra
adom: Menthetetlenül elpusztultok, s azon a földön, amelyre a Jordánon
átkelve elérkezel, hogy birtokodba vedd, nem fogtok soká élni.
Ma tanúul hívom
ellenetek az eget és a földet: életet és halált, áldást és átkot tártam
a szemetek elé. így hát válaszd az életet, hogy te is, utódaid is
életben maradjatok, szeresd az Urat, a te Istenedet, hallgass a szavára,
és ragaszkodj hozzá. Mert ez jelenti számodra az életet s napjaidnak
hosszúra nyúlását azon a földön, amelyre az Úr, a te Istened megesküdött
atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak, hogy nekik adja."
VÁLASZOS ÉNEK Jer 29,
13-14; Mt 7, 7
V. Ha
kerestek, megtaláltok; föltéve, hogy szívetek mélyéből kerestek. *
Megengedem majd, hogy megtaláljatok � mondja az Űr �, és jóra fordítom
sorsotokat.
F.
Keressetek, és találtok; zörgessetek, és ajtót nyitnak nektek. *
Megengedem majd.
MÁSODIK OLVASMÁNY
János nápolyi püspök
beszédeiből
(Sermo 7: PLS 4, 785-786)
Szeresd az Urat, és járj
ösvényein!
Világosságom és üdvösségem
az Isten, kitől félnék?
(Zsolt 26, 1). Milyen okos volt az a
szolga, aki megértette, hogy honnét és miként világosodott meg, és hogy
önmaga milyen volt azelőtt. Lattá a fényt. Nem azt, amelynek alkonya is
van, hanem azt, amelyet szem nem
láthat (vö. l Kor 2, 9). Akiknek
ez a fény világít, azok nem törik magukat a bűnös élet után, és
gonoszsággal sem vetkeznek.
Ezt mondta ugyanis az
Úr: Addig járjatok, amíg van
világosságtok (Jn 12, 35)._Melyik
világosságról szólott így, ha nem önmagáról? Ő mondotta:
Világosságul jöttem a világba
(Jn 12, 46), azért, hogy akik látnak,
ne lássanak, a vakok viszont visszanyerjek látásukat. Tehát maga az Úr a
mi világosságunk, az igazság Napja, aki beragyogta a földkerekségen
mindenfelé elterjedt katolikus Egyházát. Az ő hírnökeként szólt a
próféta is:
Világosságom és üdvösségem az Isten, kitől félnék?
A megvilágosult lelkű
ember nem sántikál kétfelé, nem tér le a helyes útról, és mindent
elvisel, Az, aki távolból már látja hazáját, elviseli érte a
kellemetlenségeket, és földi gondok miatt nem aggódik, mert Istenében
erősségre talál. Fékezi szíve vágyait, és állhatatos marad,
alázatosságából türelmet merít. Az az igazi fény, amely
minden embert megvilágít, aki a világba
jött (Jn l, 9), és önmagát
ajándékozza azoknak, akik félik őt. Annak ad kegyelmet, akinek és amikor
akar, és annak mutatja meg magát, akinek a Fiú akarja.
Az, aki eddig
sötétségben és a halál árnyékában ült � a gonoszság sötétjében és a
bűnök árnyékában �, elborzad magától, és megtagadja régi önmagát, ha
kigyullad lelkében ez a fény. Bűnbánatot tart, és szégyenkezik, és
azután már ő is mondja:
Világosságom és üdvösségem az Isten, kitől félnék?
Nagy üdvösség ez számunkra, testvéreim!
Mert ennek birtokában az ember már nem fél a betegségtől, nem ijed meg a
gyengeségtől, nem ad a fájdalomra. Szívvel-lélekkel kell tehát
kiáltanunk, és nemcsak szóval mondani, de bensőnkkel is megvallani:
Világosságom és üdvösségem az
Isten, kitől félnék? Ha ő
világosít meg engem, ha ő ad segítséget nekem, kitol félnek? Jöjjön bár
a kísértések ködös világa, az Úr az én világosságom. Jöhet, de eredményt
nem ér el; szívünket ostromolhatja, de le nem győzi. Törjön . rám bár
vak szenvedély: Világosságom az
Isten. Tehát ő a mi erősségünk,
aki nekünk ajándékozza magát, mi pedig neki adjuk magunkat. Addig
siessetek ehhez az orvoshoz, amíg megtehetitek, nehogy amikor majd menni
akarnátok, akkor már késő legyen!
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 9,
10. 4
V. Küldd le
szent egedből, dicsőséged trónjáról, Uram, a bölcsességet, hogy
munkámban velem legyen, és segítsen, * És így fölismerjem, mi kedves a
szemedben.
F. Add meg
nekem, Uram, a bölcsességet, trónod osztályosát! * És így.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
31, 1-15. 23
Mózes búcsúszavai
Miután Mózes befejezte
nagy beszédét, e búcsúszavakat intézte egész Izraelhez, ezt mondta
nekik:
Immár százhúsz esztendős
vagyok. Nem vagyok képes tovább jönni s menni. Aztán azt mondta nekem az
Úr: Nem fogsz a Jordánon átkelni. Az Úr, a te Istened maga fog előtted
vonulni, ő fogja ezeket a népeket előtted megsemmisíteni, hogy örökükbe
léphess. Jozsue fog éleden haladni, amint az Úr mondta. S az Úr úgy
bánik majd velük, mint az amoriták királyával, Szichonnal és Oggal,
valamint országukkal bánt. Az Úr kiszolgáltatja őket nektek, hogy
egészen a szerint a parancs szerint bánjatok velük, amelyet adtam
nektek. Legyetek bátrak és erősek! Ne féljetek és ne rettegjetek tőlük!
Mert az Úr, a te Istened veled vonul. Nem fog elhagyni, sem
cserbenhagyni."
Aztán Mózes maga ele
hívatta Józsuét, s egész Izrael jelenlétében így szólt hozzá: ?Légy
bátor és erős! Mert te vezeted be ezt a népet arra a földre, amelyre
megesküdött az Úr atyáiknak, hogy nekik adja, s te osztod szét köztük
örökségképpen. Az Úr azonban előtted vonul, nem hagy el, és nem hagy
cserben. Ne félj, és ne csüggedj!"
Aztán Mózes leírta ezt a
törvényt, s átadta a papoknak, Lévi fiainak, akik az Úr szövetségének
ládáját vitték, és Izrael véneinek, ezzel az utasítással: ?Hét év
elteltével, a haladék esztendejében, a sátoros ünnepen, amikor azon a
helyen, amelyet az Úr kiválaszt, egész Izrael összegyülekezik, hogy
lássa az Úr, a te Istened arcát, olvasd fel hangosan ezt a törvényt
egész Izrael előtt. Gyújtsd egybe a népet, a férfiakat, nőket és a
gyermekeket, valamint a körödben, városaidban élő idegent, hogy hallják,
s megtanulják félni az Urat, a te Istenedet, s ügyeljenek a törvény
minden szavának megtartására. Különösen gyermekeiteknek, akik nem
ismerik, kell hallaniuk, s megtanulniuk az Urat, a ti Isteneteket félni,
amíg csak éltek azon a földön, ahova most bevonultok, hogy birtokba
vegyétek."
Aztán így szólt az Úr
Mózeshez: ?Nézd, napjaid a halál felé hajlanak. Hívasd Józsuét, s menjen
be a megnyilatkozás sátrába, hogy kiadhassam neki parancsaimat!" Mózes
és Józsue tehát beléptek a megnyilatkozás sátorába. Az Úr felhőoszlop
alakjában megjelent a sátorban; a felhőoszlop a sátor bejáratánál állt.
Aztán megparancsolta Józsuénak, Nun fiának e szavakkal: ?Légy bátor és
erős! Mert neked kell bevezetned Izrael fiait abba az országba, amelyet
esküvel ígértem nekik, s én veled leszek!"
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 31,
23. 6; Péld 3, 26
V. Légy
bátor és erős, mert az Úr, a te Istened * Veled vonul, veled lesz; ne
félj!
F. Az Úr
lesz az oltalmad, vigyáz a lábadra, nehogy tőrbe essék. * Veled vonul.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Fisher Szent János
püspök és vértanú zsoltármagyarázatából
(Ps. 101: Opera omnia, ed. 1597, pp.
1588-1589)
Isten csodálatos tettei
Sok jel és csoda
kíséretében szabadította meg Isten a választott népet Egyiptom
rabszolgaságából; majd megadta, hogy száraz lábbal keljenek át a
Vörös-tengeren; a pusztában mennyei eledellel táplálta őket, mannával és
fürjekkel; szomjúságuk csillapítására a kemény sziklából állandóan
csobogó vizet fakasztott; győzelemre segítette őket minden ellenségük
felett, akik háborúval sanyargatták; úgy rendelte, hogy a Jordán egy
időre visszafelé folyjék; az ígéret földjét a törzsek és családok
számához mérten kijelölte és kiosztotta nekik. Mindezt nagy szeretettel
és bőkezűséggel nyújtotta nekik, az emberek mégis hálátlanul és szinte
teljesen megfeledkezve minderről a jótéteményről, a fölséges Isten
szolgálatát elhagyták és visszautasították, s nemegyszer a bálványimádás
utálatos vétkének hódoltak.
Ezek után minket is �
akiket a néma bálványok elé
hajszoltak, amikor még pogányok voltunk
(l Kor 12, 2) � a pogányság vad
olajfájáról lemetszett, és a válasz tott nép nemes olajfájába oltott
be, még ha annak természetes ágai letörtek is, és így kegyelmének s
gazdagságának birtokosaivá tett bennünket. Végül
saját Fiát sem kímélte, hanem
mindnyájunkért áldozatul adta (Rom
8, 32), alti odaadta magát értünk
jó illatú áldozati adományként (Ef
5, 2), hogy minden gonoszságtól
megváltson, megtisztítson, és választott népévé tegyen bennünket
(Tit 2, 14).
Mindez irántunk
tanúsított nagy szeretetének és ugyanaltkor nagy irgalmasságának nemcsak
jele, hanem bizonyítéka is. Mi pedig � nagyon is hálátlan, só't a
hálátlan lelkület végső határait is túllépő emberek � sem szeretetére
nem gondoltunk, sem pedig jótéteményei nagyságát nem mérlegeljük, hanem
inkább elutasítjuk, és szinte megvetjük az ilyen nagy javak Szerzőjét és
Adományozóját; és még ez a bűnösöknek szüntelenül nyújtott jóságos
irgalmassága sem indít minket arra, hogy szent parancsainak megfelelően
alakítsuk életünket és erkölcsünket.
Mindaz, amit megírtak,
fölötte méltó arra, hogy örök emlékezete megmaradjon a jövő
nemzedékeknek is, hogy akik ezután lesznek keresztények, azok is
megismerjek Isten irántunk való nagy jóságát, és ezért sohase szűnjenek
meg neki méltó hálát adni.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 67,
27; 95, l
V. Ünnepi
közösségben áldjátok az Istent, az Urat, * Ti, Izrael ivadékai!
F.
Énekeljetek az Úrnak új éneket, minden föld az Úrnak énekeljen! * Ti,
Izrael ivadékai!
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszé sed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót te gyünk. Aki veled él.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Második
Törvénykönyvből
32, 48-52; 34, 1-12
Mózes halála,
Miután Mózes átadta a
nép vezetését Józsiiénak, az Úr így szólt Mózeshez: ?Menj fel az
Abarim-hegységbe, Nebo hegyére, amely Moáb földjén Jerikóval szemben
van, s nézd meg Kánaán földjét, amelyet Izrael fiainak adok birtokul.
Azon a hegyen, amelyre most fölmész, meghalsz, megtérsz törzsed
tagjaihoz, amint testvéred, Áron is meghalt, s megtért törzse tagjaihoz
Hór hegyén, mivel Kádesben, Cin pusztájában, a viszály vizénél
vétettetek ellenem Izrael fiai között: nem vallottatok szentnek Izrael
fiai előtt. Ezért csak szemközt láthatod az országot, de nem léphetsz be
arra a földre, amelyet Izrael fiainak adok."
Mózes tehát Moáb
pusztájából fölment Nebo hegyére, a Piszga-hegység csúcsára, amely
Jerikóval szemben van, s az Úr megmutatta neki az egész országot:
Gileádot Dánig, egész Naftalit, Efraim és Manassze földjét, Júda egész
területét a nyugati tengerig, a déli országrészt és a Jordán-kanyart,
Jerikónak, a pálmák városának a síkságát egészen Coárig. így szólt
hozzá,
az Úr:
Ez az a föld, amelyre
Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak esküt tettem ezekkel a szavakkal:
Utódaidnak adom! Megnézhetted saját szemeddel, de oda nem juthatsz
el!"
Akkor ott Moáb földjén
meghalt Mózes, az Úr szolgája, az Úr ígérete szerint. Az Úr Moáb földjén
a völgyben temette el BetPeorral szemben. De sírját nem ismeri senki,
mind a mai napig. Mózes százhúsz esztendős volt, amikor meghalt. Szeme
sem tört meg, frissesége megmaradt. Izrael fiai harminc napié sirat ták
Mózest Moáb pusztáján, akkor véget ért Mózes siratásának ideje.
Józsuét, Nun fiát
azonban eltöltötte a bölcsesség lelke, mivel Mózes rátette kezét, és
Izrael fiai engedelmeskedtek neki: úgy tettek, amint az Úr Mózesnek
parancsolta.
Izraelben azonban nem
támadt többé olyan próféta, mint^ Mózes, akivel az Úr szemtől szemben
találkozott. Az Úr parancsára sok jelet és csodát mutatott Egyiptom
földjén a fáraón, szolgáin és az egész országon. Nagy hatalomról tett
tanúságot, s nagy rettenetet keltett egész Izrael szeme láttára.
VÁLASZOS ÉNEK Jn l, 14.
16. 17; Sir 24, 33
V. Az Ige
közöttünk élt, akit kegyelem és igazság tölt be; mindannyian az ó'
teljességéből részesültünk, mert a törvényt Mózes közvetítette, * A
kegyelem és az igazság azonban Jézus Krisztus által lett osztályrészünk.
F. A
törvényt Mózes adta az igazság szabálya gya nánt örökségül Jákob
családjának. * A kegyelem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat Gaudium
et spes kezdetű, az Egyház és a
mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
(Nn. 18. 22)
A hidal misztériuma
Az ember sorsa a
halállal szembesítve válik a legnagyobb rejtéllyé. Az embert gyötri a
fájdalom és a test fokozódó felbomlása, és még inkább a rettegés, hogy
egyszer s mindenkorra szűnik meg majd a léte. Igaza van azonban,
amikor szívének ösztönzésére irtózattal utasítja el azt a gondolatot,
hogy személyisége teljesen szertehull, és végképpen megsemmisül. Az
ember lázad a halál ellen, mivel magában hordja az örökkévalóság
magját, amely nem vezethető vissza a puszta anyagra. A technika összes
próbálkozásai, bármilyen hasznosak is, nem képesek csillapítani
szorongását. Az élet meghosszabbítása ugyanis nem elégítheti ki a
továbbélésnek azt a vágyát, amely kitéphetetlenül gyökerezik az ember
szívében.
A halállal kapcsolatban
csődöt mond minden képzelet; az Egyház azonban, minthogy a
kinyilatkoztató Istentől vette, állítja, hogy Isten az embert arra
teremtette, hogy eljusson egy, a földi nyomorúság határain túli boldog
célba. Sőt, a keresztény hit azt is tanítja, hogy az ember nem halt
volna meg, ha nem vetkezett volna, és hogy eljön az idő, amikor a testi
halál vereséget szenved, mert a mindenható és könyörületes Üdvözítő
visszaadja az embernek az üdvösséget, amelyet ez a bűnével elveszített.
Isten ugyanis arra hívta és hívja az embert, hogy egész lényével
kapcsolódjék őhozzá a romolhatatlan isteni élet közösségében. A
győzelmet a feltámadó Krisztus vívta ki, halálával megszabadította az
embert a haláltól. A hit tehát, ha szilárd érvekkel együtt terjesztik
elő, minden gondolkodó embernek megadja a választ jövő sorsát illető
aggodalmára. Egyúttal lehetőséget nyújt neki arra is, hogy fenntartsa a
lelki közösséget Krisztusban azokkal a szeretett
hozzátartozóival,
akiket a halál elragadott; a hit
ugyanis megadja a reményt, hogy ők Istennél megtalálták már az igazi
életet.
A keresztény ember � ez
magától értetődik � kénytelen, sőt köteles is, sok gyötrődés közepette
küzdeni a rossz ellen, és el kell szenvednie a halált is, de reményből
merített erővel a feltámadás felé menetel, hiszen a húsvéti
misztériumban részesedett, és Krisztus halálához hasonul.
Mindez azonban nemcsak a
keresztény hívőre vonatkozik, hanem minden jó szándékú emberre is,
akinek szívében láthatatlan módon működik a kegyelem. Mivel Krisztus
mindenkiért meghalt, és mivel az embernek valójában csak egy végső
hivatása van, mégpedig az isteni, vallanunk kell: a Szentlélek
mindenkinek módot ad arra � Isten tudja, miképpen �, hogy a Húsvét
titkában részesedjék.
Ilyen szép és nagy az
ember misztériuma, így tündöklik a hívők előtt a krisztusi
kinyilatkoztatás fényében. Krisztus által és Krisztusban világosság
derül tehát a szenvedés és a halál rejtélyére, amely Jézus evangéliuma
nélkül összezúzna minket. Krisztus feltámadt, halálával legyőzte a
halált, és élettel ajándékozott meg bennünket, hogy mint fiák a Fiúban,
kiáltsuk a Lélek ösztönzésére:
Abba, Atya! (Rom 8, 15).
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 26,
l; 22, 4
V.
Világosságom és üdvösségem az Isten, kitől félnék? * Életemnek az Úr az
oltalma, kitől rettegnék?
F. Járjak
bár halálsötét völgyekben, ott sem félek a bajtól, hiszen te vagy
énvelem. * Életemnek az Úr.
Könyörgés
Mindenható, örök Isten,
irányítsd tetteinket tetszésed szerint, hogy szent Fiad nevében minél
több jót tegyünk. Aki veled él.
|