ÉVKÖZI IX.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész, I. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Nem jut be mindenki a mennyek országába, aki mondja nekem: Uram, Uram.
Csak az jut be a mennyek országába, aki teljesíti mennyei Atyám
akaratát.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
28, 1-28
A bölcsességet csak
Istennél találhatjuk meg
Jób így folytatta
beszédét: ?Van hely, ahol ezüstöt találnak, olyan hely is akad, ahol
aranyat mosnak. Föld mélyéről hozzák felszínre a vasat, és a kövekből
rezet olvasztanak. Véget vet az ember (lenn) a sötétségnek, azután
feltúrja utolsó zugáig a sziklakőzetet; addig éjszaka borult rá. Lámpás
emberek kifúrják az aknát, úgy csüngenek ottan, lábuk elfelejtve,
emberektől távol lebegnek (az űrben). A kenyérgabona sarjadzik a
földből, noha lent alatta tűzzel robbantanak.
Sziklatömbben van a
zafír lelőhelye, de még aranypor is található benne. Olyan ösvény ez,
hogy keselyű nem látja, a héja szeme sem tudja kifürkészni. A büszke
vad sem veszi arrafelé útját, nem járt arra még soha oroszlán. Az ember
ráteszi kezét a kövekre, egész alapjukig dúlja a hegyeket. Áttöri a
sziklát, és tárnát nyit benne, sok-sok drágaságot láthat ott a szeme.
Felkutatta már a folyóknak forrását, és sok rejtett dolgot napvilágra
hozott.
De hát a bölcsesség, ez
vajon honnét van, és az értelemnek hol a lelőhelye? Odavivő utat nem
ismer az ember, élők országában nem lehet meglelni. Az ősvizek azt
mondják: nem lakik bennük, a tenger megvallja: nálam sincs lakása.
Arannyal nem lehet érte megfizetni, és a színezüst sem elég nagy ár
érte. Nem lehet megvenni ofiri aranyért, sem ritka ónixért, sem pedig
zafírért. Nem érhet föl vele sem arany, sem üveg, aranyedényért sem
lehet becserélni. A korallt és kristályt ne is említsük, a bölcsesség
ára drágább a gyöngynél. Nem olyan értékes a kusi topáz sem, de még
szinarannyal sem mérhető össze.
Honnan is származik
tehát a bölcsesség, és az értelemnek hol a lelőhelye? Fátyol takarja
minden élő elől, el van rejtve az ég madarai előtt. Maga az alvilág és a
halál is vallja: mi csak hallomásból tudunk róla. Egyedül az Isten ismer
hozzá utat, egyedül ő tudja, hol a lelőhelye. Mert a szeme ellát a Föld
határáig, ő mindent lat, ami az ég alatt van. Amikor a szélnek megszabta
a súlyát, és a vizeket mércéjével mérte, amikor az esőnek korlátot
szabott, és a mennydörgések útját kijelölte, akkor volt, hogy látta, a
súlyát lemérte, megvizsgálta, és lehatolt mélyére. Az embernek akkor
csupán ennyit mondott: Az Isten félelme, lásd, ez a bölcsesség, az
okosság meg: kerülni a bűnt."
VÁLASZOS ÉNEK l Kor 2,
7; l, 30
V. Isten
titokzatos rejtett bölcsességét hirdetjük, Amelyet Isten öröktől fogva
megdicsőülésünkre szánt.
F. Ti
Krisztus Jézusban éltek, áld Istentől bölcsességünkké lett. * Amelyet
Isten.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspök
Vallomásainak könyvéből
(Lib. 1,1-2, 2. 5, 5: CSEL 33, 1-5)
Nyugtalan a szívünk, míg
meg nem nyugszik benned
Nagy vagy, Uram, és
igen-igen méltó minden dicséretre
(vő. Zsolt 144, 3).
Nagy a te hatalmad, és 'bölcsességednek
nincs határa (vő. Zsolt 146, 5).
Dicséretedre sóvárog az ember, teremtésednek kicsi paránya. Rádöbben az
ember a maga halandó voltára, szemügyre veszi bűne bizonyságát és egyben
tanúságát annak, hogy a kevélyeknek te, Uram, ellenállasz. És mégis
dicséretedre kívánkozik az ember, teremtésednek kicsi paránya. Te
ébreszted föl bennünk magasztalásod örömét, mert magadért teremtettél
bennünket, és nyugtalan a szívünk, míg meg nem nyugszik benned.
Világosíts meg, Uram, és
add megértenem: előbb kell-e könyörögnöm hozzád, vagy előbb kell
dicsérnem téged. A rólad szerzett ismeret, vagy a hozzád szálló
könyörgés az első? No de ki könyörög hozzád, ha nem tud még rólad?
Hiszen mást szólít talán helyetted, ha nem ismer téged. Vagy inkább
könyörögnöm kell hozzád, hogy megismerjem arcod? Ámde hogyan könyörögj
ünk ahhoz segítségül, akiben hitünk nincsen? Vagy
hogyan higgyünk abban, akiről nem szólt
még hirdetőnek szájai (vő. Róm 10,
14).
Dicsérik az Urat, akik őt
keresik (vő.
Zsolt 21, 27). Megtalálják őt keresői, és ha meglelték, dicséretébe
fognak. Nos, hadd keresselek, Uram, hívogatva téged, és beléd vetett
hitemben hívogassalak: hiszen meghirdettek már téged nekünk. Könyörög
hozzád, Uram, a tőled kapott hitem. Te serkentettél reá, Fiad
emberségével és hirdetőd szolgálatával.
Miképpen hívom
segítségül Istenemet, Istenemet és Uramat? Hiszen magamba szólítom őt,
midőn csengek hozzá. És miféle hely volna bennem, ahová eljöjjön hozzám
Istenem? Ugyan hova jöjjön hozzám az Úr, a mennyet és a földet teremtő
Isten? Uram, Istenem, mi van bennem, hogy befogadjon téged? Vagy a tőled
alkotott ég és föld, s bennük magam is, kicsiny teremtményed, elégséges
talán befogadásodra? Avagy mert nélküled nem volna létező dolog, azért
minden valóságnak magába kell fogadnia téged?
Nos, magam is létezem.
Miért esdekelem tehát tőled, hogy jöjj hozzám, hiszen nem léteznék, ha
te nem volnál Bennem? Lám, nem vagyok még az alvilágban, ámde te ott is
vagy. Ha leszállók az alvilágba,
jelen vagy (vő. Zsolt 138, 8).
Tehát nem léteznék, Istenem, semmiképpen sem léteznék, ha te nem volnál
bennem. Vagy inkább nem léteznék, ha nem volnék tebenned, mert minden
belőled, általad és érted van. így is helyes, Uram, így van ez bizony.
Hova hívogassalak tehát, ha benned vagyok? Vagy honnét jöjj belém? Ugyan
hova iramodhatnék egeken és földeken túlra, hogy innét jöjjön belém az
én Istenem? Hiszen így szóltál hajdan:
Én töltöm be az eget és a földet
(Vő. Jer 23, 24).
Ki adja nekem, hogy
megnyugodjam benned? Ki segít nekem, hogy szívembe jöjj, és
megrészegítsed szívemet, és elfeledjem sötét óráimat? Ki támogat, hogy
egyetlen javamat, téged átöleljelek? Mi vagy te nekem? Könyörülj rajtam,
hogy szóra nyíljék ajkam? Mi vagyok én magam is neked, hogy parancsba
adod: szeresselek téged, s ha ezt meg nem cselekszem, neheztelsz rám, és
roppant nyomorúsággal fenyegetsz? Vajon kicsiny-e a nyomorúságom, ha nem
szeretlek téged?
Ó, jaj nekem! Könyörülő
irgalmadban tárd föl nekem, hogy mi vagy te, Uram, Istenem.
Szólj lelkemnek: Én vagyok a te
üdvösséged (vő. Zsolt 34, 3). Úgy
szólj, hogy meghalljam igédet, íme, feléd tárul hallgatózó szívem, én
Uram, nyisd meg, és szólítsd lelkemet:
Én vagyok a te üdvösséged.
Szaladok majd a szavaid nyomán, és
megragadlak téged. Ne rejtsd el, Uram, arcodat előlem: hadd haljak meg,
hogy a halál meg ne lepjen, s majd arcodba tekintsek.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 72,
25-26; 34, 3
V. Rajtad
kívül kim van az égben? Hogyha veled vagyok, semmi sem kell nekem a
földön. Bár elenyészik a szívem, a testem, * Szívem Istene és örökrésze
mindig az Isten.
F. Mondd
lelkemnek: ?Üdvösséged én vagyok!" * Szívem Istene.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
A szombat van az emberért, nem az ember a szombatért.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Uram, nem vagyok rá méltó, hogy betérj házamba. Csalt
szólj egy szót, és meggyógyul a szolgám.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
29, 1-10; 30, 1.
9-23
Jób elpanaszolja, a
rázúdult csapásokat
Jób folytatta beszédét,
és így szólt: ?Ó, ki hozza vissza a régmúlt hónapokat, a napokat, amikor
Isten oltalmazott? Mikor szövétneke fénylett fejem felett, fényénél
hatoltam át a sötétségen. Bárcsak újra látnám ó'szöm napjait, amikor
Isten védte sövénnyel sátramat. Amikor még nálam lakott az Úr, és
körülvett gyermekeimnek serege. Amikor tiszta tejben mostam a lábam, és
olajpataltok folytak a sziklából.
Amikor fölmentem a
városkapun át, és a piactéren helyet foglaltam; mihelyt megláttak, az
ifjak félreálltak, az öregek felálltak, s állva maradtak. A főemberek
meg félbehagyták szavuk, a szájukra rátették kezüket. Az előkelők is
visszafogták hangjuk, nyelvük odatapadt szájuk padlásához.
De most kinevetnek a
nálam ifjabbak, akiknek az apját arra sem méltattam, hogy
juhászkutyámnak megfogadjam. És ezeknek lettem most én gúnydalává,
ezeknek szolgálok beszédjük tárgyául. Undorodnak tőlem, és távol
maradnak, és nem átallanak arcomba köpködni. Mert fellazította íjam, s
meghajlított, kivetik szájukból (menten) a zabolát. Jobb oldalam felől
áll föl ez a fajzat, kövekkel dobálnak, ez a lövedékük, és utakat
törnek, hogy tönkretehessenek. Minden kivezető utamat elzárják, nekem
esnek, és nincs, aki tiltaná nekik. Széles faltörésen nyomulnak befelé,
és a romok között hengergetnek.
Rettenetes dolgok
fordultak ellenem, szelek szárnyán eltűnt méltóságom; akárcsak a szellő,
elszállt boldogságom. És mostan szétfolyik énbennem a lélek, nyomorteli
napok szakadnak nyakamba. Betegség mardossa csontomat éjszaka, s akik
marcangolnak, sohasem pihennek. Hatalmas erővel megfogja ruhámat, s mint
köntös nyílását, összefűzköd. Beletaszít engemet a sárba, hasonlóvá
lettem porhoz és hamuhoz.
Hozzád kiáltok, de nem
adsz feleletet, itt állok, ám te ügyet sem vetsz rám. Kegyetlen zsarnok
lettél velem szemben, hatalmas kezeddel harcba szállsz ellenem.
Fölemelsz a földről, szélvész szárnyára vetsz, és mennydörgésnek
hangjával rettentesz. Nagyon jól tudom, hogy halálba viszel, a házba,
ahol minden élő összegyűlik."
VÁLASZOS ÉNEK Jób 30,
17. 19; 7, 16
V. Betegség
mardossa csontomat éjszaka, s akik marcangolnak, sohasem pihennek. *
Beletaszított engemet a sárba, hasonlóvá lettem a porhoz és hamuhoz.
F. Hagyj hát
magamra, Uram, életem egy lehelet. * Beletaszított engemet.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Dorotheus apát
Tanításaiból
(Doct. 7, De accusatione sui ipsius, 1-2:
PG 88, 1695-1699)
Minden felháborodásunknak
az az oka, hogy az ember nem önmagában keresi a hibát
Testvéreim! Vizsgáljuk
meg most: mi a legfőbb oka annak, hogy ha valakit sértő szóval illettek,
gyakran föl sem veszi, és úgy viselkedik, mintha nem is hallotta volna,
néha pedig, alighogy meghallotta, máris felháborodik, és szenved? Igen,
azt kérdem, mi az oka ennek a felemás viselkedésnek? Találunk-e erre
valamilyen vagy esetleg többféle magyarázatot is? Jómagam ennek többféle
magyarázatát és okát sejtem, de egyre különösképp gondolok, ami azután
szülőoka a többinek is, mint ahogyan valaki megjegyezte: ebben a
dologban mindig az a döntő, hogy milyen állapotban érint bennünket a
sértő szó.
Ha imádkozás vagy
elmélkedő elmélyülés idején éri az embert a sértés, a kellemetlenkedő
testvért könnyű elviselni és állhatatosán kitartanunk az imádságban.
Máskor meg a legnagyobb türelemmel elvisel az ember mindent attól az
embertársától, akivel fokozott szeretet köti össze. Néha pedig �
tudniillik, ha valaki megveti, lenézi, és mindenkinél alábbvalónak
tartja azt, aki őt sérteni akarja � puszta megvetésből vagy válaszra sem
tartja méltónak az ember, vagy pedig figyelembe sem veszi az illető
sértését és gyalázkodását.
Tehát, mint említettem:
előfordul, hogy valaki nem háborodik fel, és nem szenved a hallott
sértések miatt akkor, ha a mondottakat megveti, és semmibe sem veszi. Ha
pedig valaki felháborodik, és szenved az embertársa sértő szavai miatt,
az azért van, mert az illető vagy nincs jó lelki állapotban, vagy pedig
éppen gyűlöli azt az embertársát. A felsoroltakon kívül természetesen
van ennek még több más előidéző oka is. Ha szorgosan kutatjuk,
kiviláglik: minden felháborodásnak az a magyarázata, hogy e kérdéssel
kapcsolatban senki sem keresi önmagában a hibát.
Ezért van minden
neheztelés és sértődés; ebből következik az is, hogy szinte soha sincs
nyugalmunk. Nem szabad tehát csodálkoznunk azon, ha az Egyház szentjei a
békés nyugodt élet megszerzésére semmiféle más utat nem jelölnek meg
számunkra, csak azt, hogy saját magunkban keressük a hibát. Hogy tényleg
ez a helyzet, azt a legtöbbször mi is látjuk. Hiszen várva reméljük a
kívánt és szeretett békés lelki nyugalmat, és sokszor már azt hisszük,
hogy az odavezető úton járunk, közben pedig mindenkivel szemben a lehető
legtürelmetlenebbek vagyunk, és sohasem tudjuk elismerni, hogy saját
magunkban kell keresnünk a hibát.
így áll tehát a dolog.
Legyen bár az ember bármennyi erény birtokában, még ha
megszámlálhatatlan és felsorolhatatlan sok erénye van is, de ha letér
erről az említett útról (tudniillik hogy saját magában keresse a hibát),
sose találja meg békés lelki nyugalmát, hanem állandóan vagy
felháborodik, vagy szenved, és ezzel élete minden más jó törekvését is
tönkreteszi.
VÁLASZOSÉNEK l Jn l, 8.
9; Péld 28, 13
V. Ha azt
állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre. * Ha
megvalljuk bűneinket, akkor, mivel Isten jó és igazságos, megbocsátja
bűneinket.
F. Nincs
sikere annak, alti titkolja a bűnét. * Ha megvalljuk.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
31, 1-8. 13-23.
35-37
Jób feddhetetlen élete
egykor
Jób így folytatta
beszédét: ?A saját szememmel szövetségre léptem, hogy soha kívánsággal
lányra nem nézek. Különben odafönn mit kapnék Istentől, milyen örökséget
a Mindenhatótól? Nem a gonoszokra vár-e a romlás, nem a gonosztevő sorsa
a pusztulás? Hát nem tartja szemmel mind az útjaimat, és nem számlálja
meg minden lépésemet? Hogyha hazudozva szédelegtem, ha becsapni sietve
vitt a lábam, akkor ám mérjen meg az igazság mérlegén, és meglátja az
Isten ártatlanságomat. Hogyha lépéseim letértek az útról, és ha szívem
netán szememet követte, vagy ha kezemhez mákszemnyi folt tapadt, akkor
más egye meg, amit én vetettem, és ami nekem nő, azt mind ki kell tépni.
Ha semmibe vettem
szolgámnak jogait, és a szolgálómét, mikor pörlekedtünk, mit tehetnék,
hogyha fölkelne az Isten; ha vizsgálatra fogna, vajon mit felelnék? Nem
az én Teremtőm alkotta-e őket, nem ugyanaz formált az anyánk méhében?
Ha megtagadtam a szegény
kívánságát, hagytam, hogy az özvegy szeme elepedjen, vagy ha a falatom
egymagám ettem meg, és az árvának részt belőle nem adtam � ifjúságom óta
atyám volt az Isten, anyámnak méhétől Ő vezérelt! �, hogyha
szerencsétlent láttam ruhátlanul, olyan szegényt, kinek nincsen
takarója, kinek a csípője ne mondana hálát, mivel bárányaim gyapja
melegíti, vagy ha ártatlanra emeltem a kezem, mikor a kapunál segítségre
leltem, akkor nyakszirtemtől váljék el a vallani, és a forgójából karom
szaladjon ki! Mert rám szakadna Istennek haragja, és fensége előtt nem
tudnék megállni.
Bár volna itt valaki, s
hallgatna meg Isten! Itt az irattekercs, mit ellenfelem írt. Az igazság
az, hogy a vállamra venném, s mint koronát a fejemre tenném. Megmondanám
neki lépteimnek számát, s mint egy fejedelem sietnék elébe.
VÁLASZOS ÉNEK Jób 31, 3;
Péld 15, 3; Jób 31, 4
V. Nem a
gonoszokra vár-e a romlás, nem a gonosztevő sorsa a pusztulás? * Az
Urnáit mindenütt ott van a szeme, a rosszalt és a jók fölött egyaránt
őrködik.
F. Hát nem
tartja szemmel mind az útjaimat, és nem számlálja meg minden lépésemet?
* Az Urnáit.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Dorotheus apát
Tanításaiból
(Doct. 13, De accusatione sui ipsius,
2-3: PG 88, 1699)
A hamis lelki békéről
Aki önmagában keresi a
hibát, bármilyen kellemetlenség, kár, gyalázat, megvetés vagy bármi más
hasonló megpróbáltatás éri, mindent derűs lelkülettel vesz tudomásul,
mint alti mindezekre nagyon is rászolgált, így azután semmi sem tudja
felháborítani. Van-e ennél békésebb ember a világon?
De talán azt a
nehézséget vethetné ellenem valaki, hogy: ?Ha megsért az embertársam, de
én magamat átvizsgálva, semmiféle okot sem találok bensőmben erre,
altkor miért kellene mégis magamat tartani hibásnak?"
Mindenesetre az az
igazság, hogy ha valaki isteni félelemmel őszinte
lelkiismeretvizsgálatot tart, sohasem találja magát teljesen
feddhetetlennek; csakhamar világossá lesz előtte, hogy cselekedetével,
szavával vagy rossz példaadásával ő maga adott alkalmat az ilyesmire. Ha
pedig lelkiismeretvizsgálata folyamán úgy találja, hogy semmi ilyenféle
botránkoztatásban nem vetítés, akkor szinte biztos, hogy már régebben
éppen ő bántotta meg ezt az embertársát ilyen vagy más hasonló módon,
vagy pedig valamelyik más embertársát sértette meg így. Az ilyenekért
azután méltán éri most őt is a megbántás, vagy éppen a régebben
elkövetett sok vétke miatt bűnhődik.
Egy más valaki így
okoskodik: ?Vajon miért tartsam hibásnak magamat, amikor én nyugodt
békében voltam, de rám rontott az embertársam, és vérig sértett engem,
olyan gyalázó és becsmérlő szavakkal, amelyeket senki sem volna képes
szó nélkül eltűrni, ezért aztán az a meggyőződésem, hogy joggal
haragszom és neheztelek az illetőre. Hiszen ha rám nem tör, és nem mond
ilyeneket, és ezekkel fel nem háborít, én magamtól biztosan sohasem
vétettem volna ellene."
Az ilyesfajta védekezés
nyilvánvalóan nevetséges és teljesen alaptalan. Mert azzal, hogy valaki
mondott neki néhány szót, azzal még nem ültette bele az illető lelkébe a
harag szenvedélyét, hanem éppen ezek a szavak mutatták meg azt, hogy az
illetőnek milyen szenvedélye van, amit ha akarna, el is tudna hagyni.
Olyan ez az ember, mint a tiszta acélos búza, amely csak akkor mutatja a
csúnya korpáját, ha megőrüli.
Ha valaki úgy gondolja
magáról, hogy békés lelki nyugalomban él, a lelke mélyén azonban mégis
van szenvedély, csak azt most nem látja. Aztán beállít hozzá egyszer az
egyik embertársa, és odavet neki valami sértő szót, erre az illető
rögtön ráárasztja a belsejében eddig lappangó szenvedélye sokkal nagyobb
szennyét. Ezért ha az illető irgalmasságot akar nyerni, tartson
bűnbánatot, tisztítsa meg lelkét, és igyekezzék lelkiek ben
előrehaladni, és akkor majd belátja, hogy a jogtalan megtorlás helyett
inkább hálával tartozik annak a hozzá bejött embertársának, hiszen ez
szolgáltatott neki alkalmat e nagy lelki haszonra. Ezután ugyanis az
előforduló hasonló kísértések sem háborítják fel az illetőt annyira,
mint eddig, sőt minél inkább előbbre halad majd a lelki életben, annál
kisebbnek érzi majd e kísértéseket. Hiszen amennyire előrehalad az ember
a lelki életben, annyival erősebb lesz a lelke, és annál inkább képes
lesz bármilyen nehézséget is elviselni.
VÁLASZOS ÉNEK Jób 9, 2.
14; 15, 15
V.
Igenis, jól tudom, hogy a dolog így
áll. Lehet Is ten előtt embernek igaza?
*
Hogy tudnék én neki fe leletet adni, vele perbe szállva szavakat
találni?
F.
Angyalaiban sincs, látod, bizodalma, nem tiszta az ég sem a szemében. *
Hogy tudnék én.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
32, 1-6; 33, 1-22
Elihu az isteni titkokról
beszél
A három férfi felhagyott
vele, hogy Jóbnak felelgesen, mert igaz volt a saját szemében. Ekkor
fölgerjedt a Rám nemzetségből való Barákel fiának, a buzi Élihunak a
haragja. Jób ellen támadt fel haragja, mert az Isten előtt igaznak
gondolta magát. Három barátjára is mérges volt, mert nem találták el a
feleletet, és így eltűrtek, hogy Istent meghazudtolja. Míg azok
beszéltek, addig Elihu várt. Mert azok idősebbek voltak, mint ő. Amikor
azonban Elihu látta, hogy a három férfi nem tud többé mit válaszolni,
fölgerjedt haragja.
Ekkor hozzákezdett
Barákel fia, Elihu, és így szólt: ?Fiatal vagyok még, ti pedig már
őszek, ezért tartózkodtam, aztán szégyelltem is tudtotokra adni, mi a
véleményem. Tehát, Jób, figyelj most minden egyes szómra, minden
beszédemet jegyezd meg magadnak! Lám, szólásra nyitottam a számat,
nyelvem máris forog a szám üregében. Bölcs mondásokat súg majd a szívem,
ajkam a színtiszta igazat beszéli. Istennek éltető lelke teremtett meg,
a Magasságbeli lehelete éltet. Hogyha képes vagy rá, adj nekem választ,
adj magyarázatot, és szállj velem szembe! Olyan vagyok, mint te, lásd,
nem mint az Isten, én is csak agyagból vétettem. Tőlem nem kell félned,
ne rémítsen semmi, még a kezem sem nehezedik rád.
Valóban, te fülem
hallatára mondtad, tisztán ki is vettem szavaidnak hangját: Tiszta
vagyok, és nincsen semmi bűnöm, mocsoktalan vagyok, nincsen bennem
vétek. Csakhogy ő ürügyet keres ellenem, úgy tekint rám, mintha
ellensége volnék. Kalodába zárta a lábamat, és szemmel tartotta minden
utamat.
Nézd, én mondom neked,
ebben nincs igazad, mert nagyobb az Isten, mint bármelyik ember. Azért
hát ellene miért háborogtál, hogy minden szavadra nem ad feleletet? Mert
egyszer az Isten ily módon beszél, máskor meg másképpen szól, de nem
vesszük észre. Álomlátásokban, éjjeli képekben, amikor még álom borul az
emberre, és akkor, amikor ágyában szendereg. Ilyenkor megnyitja az
emberek fülét, felriasztja őket ijesztő' jelekkel, hogy tettétől
visszatartsa az embert, hogy az emberekből kiűzze a gőgöt; hogy az
alvilágtól megmentse a lelkét, attól, hogy életét dárda oltsa ki.
Fekvőhelyén fájdalom
figyelmezteti, szüntelen háborgás van a tagjaiban. A kenyértől undorral
fordul el élete, kedvenc ételétől undorodik lelke. A húsa elalszik, már
nem is látható; nem látható egyéb, mint csupasz csontváza. Máris
közeledik lelke a sírjához, élete a helyhez, hol a holtak laknak."
VÁLASZOS ÉNEK Róm 11,
33-34
V. Mekkora a
mélysége az Isten gazdagságának, böl csességének és tudásának! * Mily
kifürkészhetetlenek szándékai, mily megfoghatatlanok útjai!
F. Vajon ki
látta az Úr gondolatait, s tanácsot ki adott neki? * Mily
kifürkészhetetlenek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Gergely pápa
Jób könyvéhez írt ?Erkölcsi magyarázatok" című müvéből
(Lib. 23, 23-24: PL 76, 265-266)
Az igazság hirdetője ne
legyen beképzelt!
Jób, figyelj most minden
egyes szómra, minden beszédemet jegyezd meg magadnak!
0ób 33, 1). A
beképzeltek hirdetik így az igét: nem képesek azt alázatosan előadni.
Képtelenek a helyes ismeretet megfelelően közölni. Már maga a
hanghordozásuk is elárulja, hogy magyarázat közben magukat valamilyen
magasban lebegő trónuson képzelik, tanítványaikat pedig messze alattuk,
lenn, valahol a mélységben látják. Nem azért beszélnek hallgatóikhoz,
hogy segítségükre legyenek, hiszen még a felsőbbrendűségüket is éppen
csak hogy kegyesek kimutatni.
Prófétája által találóan
mondja nekik az Úr: Durván és
kegyetlenül hatalmaskodtatok fölöttük
(Ez 34, 4). Durván és kegyetlenül azok
parancsolnak, akik nem nyugodt okfejtéssel akarják a jó útra vezetni
alattvalóikat, hanem szigorral, zsarnokoskodva szeretnék őket megtörni.
Ezzel szemben az igazi
igehirdető ennek az elbizakodottságnak még a gondolatától is annál
jobban óvakodjék, minél hevesebben támadja beszédeinek a nyilaival a
sátánt, áld az elbizakodottság nagymestere. Mindenesetre óvakodjék attól
is, nehogy jobban sikerüljön szentbeszédeiben a sátánt bemutatnia, mint
a hallgatók szívéből kiűznie. Azon legyen, hogy az alázatosságot, az
összes erény anyját és tanítómesterét ismertesse beszédeiben, és be is
mutassa saját életpéldájával, hogy azt az igazság tanítványai előtt
inkább saját életével, mint szavaival tanítsa.
Ezért van az, hogy Pál
apostol is a tesszaloniki hívekhez írva szinte megfeledkezik apostoli
küldetésének magasztosságáról:
Szelíden viselkedtünk
körötökben
(l Tessz 2, 7). Ezért mondja Péter apostol is:
Legyetek mindig készen rá, hogy
mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek,
majd hozzáteszi, hogy az okos
magyarázatban hogyan kell ügyeim a közlés helyes módjára is:
De ezt szelíden, tiszteletet tanúsítva és
jó lelkiismerettel tegyétek! (l
Pét 3, 15-16).
Pál apostol is ugyanígy
ír tanítványának: Erre buzdíts és
figyelmeztess teljes határozottsággal
(Tit 2, 15), de ezzel nem a kíméletlen
hatalmaskodást, hanem azt a tekintélyt sürgeti, amelyet a helyes
életmódunk támaszt alá. Mert azt tanítják igazán teljes határozottsággal
az emberek, amit már maguk megélnek, mielőtt azt tanítanák. Az
igehirdető szavahihetőségét bizony megingatja az, ha vádoló
lelkiismerete bénítja a nyelvét. Pál tehát tanítványánál nem az
elbizakodott beszédmódot, hanem a jó cselekedetekből fakadó önbizalmat
sürgeti. Idevág, amit Urunkról olvasunk:
Ügy tanított, mint akinek hatalom van a
birtokában, s nem mint az írástudók és farizeusok
(Mt 7, 29). Ő egymaga volt ugyanis az,
aki valóban páratlanul és kiemelkedő módon tudott a legnemesebb
értelemben vett hatalommal beszélni. Benne ugyanis nem volt gyengeség, ő
bűnt nem követett el. Istensége hatalmából birtokolta azt, amiben
ártatlan emberi természete által minket is részesített.
VÁLASZOS ÉNEK l Pét 5,
5; Mt 11, 29
V. Egymás
iránt mindannyian viseltessetek alázattal, * Mert az Isten a kevélyeknek
ellenáll, az alázatosaknak azonban kegyelmet ad.
F.
Tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s megtaláljátok
lelketek nyugalmát. * Mert az Isten.
Könyörgés
Gondviselő' Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tolunk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
38, 1-30
Isten megszégyeníti Jóbot
Az Úr felelt Jóbnak a
viharból, és így szólt: ?Világra szóló tervemet ki homályosítja el oly
szavakkal, amelyekből hiányzik a tudás? Nosza, övezd fel, mint a hős, a
derekadat! Kérdezni szeretnélek, világosíts fel!
Mikor a földet alkottam,
hol voltál? Mondd csali meg, ha egyszer oly nagy a bölcsességed! Ki
határozta meg méretet? Hisz tudod! És ki feszített ki rá mérőzsinórt?
Mibe eresztették sarokpilléreit, és a szegletkövét ki illesztette be,
amikor ujjongtak a hajnalcsillagok, s amikor lelkendeztek az Isten fiai?
Ki zárta el kettős kapuval a tengert, amikor felszökellt az anyaölből, s
ruhául megalkottam neki a felhőket, és bepólyáztam a felhők homályába,
amikor meghúztam a határvonalat számára, és gátat építettem, meg kettős
kapukat? Mondtam neki: Eddig jöhetsz, de tovább nem! Ezen a helyen
törjön meg hullámaid gőgje!
Adtál életedben
parancsot reggelnek? Jelölted már ki hajnalpírnak helyét, hogy zárja le
szegélyként a földnek a szélét, s a gonosztevőket kergesse el róla?
Olyan lesz, mint az agyag a pecsét alatt, s úgy elszíneződik, mint egy
ruhadarab. A gonosztevőktől megtagadják fényét, a már fölemelt kar két
darabra törik. El tudnál jutni a tenger forrásához, sétáltál-e már a
tenger fenekén? Mutatták már neked a halál kapuit, s láttad-e már az
alvilág kapusát? Fel tudod fogni a föld egész terjedelmét, valld csali
meg őszintén, érted-e teljesen? Melyik út visz oda, ahol a fény lakik,
és a sötétségnek hol a lakóhelye, hogy elkísérhetnéd őket otthonukba, s
hazavezethetnéd őket a házukba? Ezt te jól tudod mind, hisz akkor
születtél, s nagy a te életed napjainak száma!
Voltál-e a hóval töltött
tárolóknál, láttad-e valaha a jégeső' pajtáit, miket fenntartottam
szükség idejére, a harc és háború napjaira? Melyik út visz oda, hol a
fény osztódik, amikor szikrákat bocsát le a földre? Ki hasított nyílást
a záporesőnek, és ki nyitott utat a viharfelhőnek, hogy oda is essék,
ahol ember nincsen, s a pusztaságra, ahol nem lakik ember, hogy így
jóllakhasson vadon és sivatag, és a pusztaságban zöld növényt fakasszon?
Vajon van-e az esőnek apja, és a harmatcseppet ki hozhatja létre? Kinek
az öleből keletkezik a jég? Hát az ég zúzmaráját ki hozta világra? A víz
kőkeményre sűrűsödik össze, és összehúzodik a tenger felszíne."
VÁLASZOS ÉNEK Róm 9, 20;
Jób 38, 3
V. Ember, ki
vagy te, hogy vitába szállsz az Isten nel? * Vajon megkérdi-e az agyag
megmunkálóját: Mi ért csináltál ilyennek?
F. Övezd
föl, mint a hős, a derekadat! Kérdezni szeretnélek, világosíts fel! *
Vajon.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Gergely pápa
Jób könyvéhez írt ?Erkölcsi magyarázatok" című művéből
(Lib. 29, 2-4: PL 76, 478-480)
'
Az Egyház olyan, mint a
felkelő hajnal
A választottak egész
Egyházát méltán nevezhetjük pirkadatnak vagy hajnalnak, mert a pirkadat
és a hajnal átmenet a sötétségből a világosságba. Az Egyházat ugyanis,
amikor az a hitetlenség éjszakájából a hit világossága felé halad � mint
ahogy a hajnal a sötétség után a nappal világosságába megy át �, már a
mennyei fényesség ragyogja körül. Ezért jól alkalmazható rá a kérdés az
Énekek énekéből: Ki az, aki úgy
ragyog, mint a hajnal pírjai (Én
6, 10). A mennyei élet jutalmát kereső
Egyház azért nevezhető hajnalnak, mert amennyire fokozatosan elhagyja a
bűnök éjszakáját, annyira be is öltözik az igazlelkűség fényébe.
Van azonban itt még egy
mélyebb értelem is, amelyre rájövünk, ha a hajnal vagy a virradat
természetét jobban megfigyeljük. Mert a hajnal és a virradat jelzi
ugyan, hogy az éjszaka már elmúlt, de még nem mutatja be a nappal teljes
fényességét. Amíg ugyanis az egyiket tovaűzi, addig a másikat befogadja,
és így még együtt hordozza magában a fényt és a sötétséget is. Hajnal
vagy virradat vagyunk még mi is mindannyian, akik ebben az életben az
igazság nyomdokain járunk: már valamennyire a verőfényhez illően
cselekszünk, de még a sötétség foszlányai sem tűntek el végleg belőlünk.
A Szentírásban a Próféta is így szól Istenhez:
Színed előtt egy élő sem mondható igaznak
(Zsolt 142, 2). És az is meg van
írva: Sok dologban vétünk
mindnyájan (Jak 3, 2).
Ennek megfelelően,
amikor Pál azt mondja: Múlóban az
éjszaka, nem így folytatja: és
eljött a nappal, hanem így: a
nappal pedig közel (Róm 13, 12),
Pál apostol ugyanis arra céloz, hogy az éjszaka elmúltával a nappal még
nincs itt, csali közeledik, és így világosan tudtunkra adja, hogy
kétségkívül még a verőfény előtt, de már az éjszaka után, tehát még csak
a hajnali átmenetben él.
A választottak szent
Egyháza akkor lesz majd a nappali verőfényben, amikor már nyoma sem lesz
benne a bűn sötétjenek. Akkor lesz teljes a nappal, amikor a belső
fényessége már tökéletes izzásban árad ki belőle. A hajnal tehát
valamilyen átmeneti állapot; jól érzékelteti ezt a kérdés:
Jelölted már ki hajnalpírnak helyét?
(Jób 38, 12). Ha valaminek kijelölik a
helyét, azt tulajdonképpen az egyik állapotból a másikba juttatják. De
mi is a végső helye ennek a hajnalnak? Az istenlátás örök tökéletes
fényessége. Ha majd ide eljut, akkor már semmi sem lesz benne a múlt
éjszaka sötétségéből. Erre a helyére kívánt eljutni ez a hajnal, amikor
ezt énekelte a
Zsoltáros: Istenre szomjas
a lelkem, az élő Istenre: mikor mehetek, hogy lássam az Isten arcát?
(Zsolt 41, 3). Erre a megismert
helyre kívánkozott az a hajnal akkor is, amikor Pál lelkéből feltört a
vallomás, hogy szeretne megsemmisülni és Krisztussal eggyé lenni, vagy
amikor ezt írja: Számomra az élet
Krisztus, a halál pedig nyereség (Fil
l, 21).
VÁLASZOS ÉNEK Fil l, 3.
6. 9
V.
Valahányszor rátok gondolok, hálát adok Istenemnek. * Bízom is benne,
hogy aki megkezdte bennetek a jót, Jézus Krisztus napjára be is fejezi.
F.
Könyörgök is azért, hogy szeretetetek
egyre jobban gyarapodjon a helyes ismeretekben és a teljes megértésben.
*
Bízom is benne.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
39, 31 � 40, 9; 42,
1-6
Jób megalázkodik az isteni
Fölség előtt
Az Űr így szólt Jóbhoz.
?A Mindenhatóval pörlekedő meghajol-e vajon? Aki Istent akarja bírálni,
feleljen!"
Ekkor Jób felelt az
Úrnak, és így szólt: ?Nézd, parányi vagyok. Mit feleljek neked? A számra
teszem a kezem. Egyszer beszéltem, de többé nem teszem, vagy másodszor
is, de folytatása nem lesz."
A viharból szólt az Úr
Jóbhoz, és azt mondta: ?Nosza, övezd fel, mint a hős, a derekadat!
Kérdezni szeretnélek, világosíts fel! Semmivé akarod tenni igazamat, el
akarsz ítélni, hogy igazad legyen? Van-e karod olyan, mint Istennek?
Tudsz-e hangoddal, mint ő, mennydörögni? Ékesítsd fel magad fönséggel s
nagysággal, öltözködj csak fel fénybe, méltóságba!
Engedd szabadjára
haragod árját, nézd meg, ami csak büszke, és hajlítsd meg! Alázd meg a
gőgöst egy pillantásoddal, tipord el helyükön a gonosztevőket! A föld
alá rejtsd el együtt valamennyit, mélységes tömlöcben némítsd el
arcukat! Akkor aztán én is elismerlek, mert saját jobb karod vívta ki
győzelmed."
Jób válaszolt az Úrnak,
s így szólt: ?Most már tudom, hogy akármit megtehetsz, nincs gondolat,
amely neked lehetetlen. Én borítottam tervedet homályba olyan szavakkal,
amelyekből hiányzik a tudás. (Hallgass meg hát, kérlek! Beszélni
szeretnék! Kérdezni akarlak, világosíts fel!) Azelőtt csak hírből
hallottam felőled, most azonban saját szememmel láttalak. Ezért
visszavonok mindent, és megbánok, porban és hamuban!"
VÁLASZOS ÉNEK Jób 42,
5-6; 39, 35. 34
V. Azelőtt
csali hírből hallottam felőled, most azonban saját szememmel láttalak.
Ezért visszavonok mindent, * Megbánok porban és hamuban.
F. Egyszer
beszéltem, de többé nem teszem, vagy másodszor is, de folytatása nem
lesz, és a számra teszem a kezem. * Megbánok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Balduin canterburyi
érsek értekezéseiből
(Tract. 6: PL 204, 466-467)
Az Úr megítéli a gondolatokat és a szív
szándékait
Az Úr ismeri szívünk
gondolatait és szándékait. Ő maga kétségtelenül valamennyit ismeri,
velünk azonban csalt azokat ismerteti meg kegyelme által kiválogatva,
amelyekről azt aliarja, hogy mi is megítéljük azok milyenségét. Az ember
lelke ugyanis nem ismeri mindazt, ami az emberben van, és a
beleegyezésével történő vagy a beleegyezése nélküli gondolatait sem
ítéli az ember mindig olyanoknak, mint amilyenek azok a valóságban. Még
amiket lát is lelki szemeivel, azokat sem tudja homályos látása miatt
pontosan mérlegelni.
Gyakran ugyanis saját
képzeletvilága, illetve más ember vagy a kísértő befolyásara jámbor
dolognak tűnik fel az ember előtt az is, ami Isten szemében nem érdemli
meg az erény jutalmát. Az igazi erényeknek ugyanis vannak hasonmásai,
ugyanígy a bűnös készségeknek is, amelyek megcsalják az ember szívét, s
bizonyos ámító mesterkedésekkel úgy megbénítják az értelem erejét, hogy
gyakran a jó színében tűnik fel az, ami nem jó, és rossznak mutatkozik
az, ami nem rossz. Ez a mi nyomorúságunk és tudatlanságunk keserves és
nagyon veszélyes velejárója.
írva van:
Némely utat az ember egyenesnek nézne, a
vége mégis a pokolba visz (vő.
Péld 16, 25). Hogy ezt a veszélyt elkerüljük, Szent János így
figyelmeztet: Vizs gáljátok meg a
lelkeket, Istentől származnak-e (l
Jn 4, 1). De ki tudja azt bizonyítani, hogy a lelitek Istentől
származnak-e, ha Isten meg nem adja a szellemek megkülönböztetésének azt
az ajándékát, hogy a szellemi gondolatokat, érzelmeket és szándékokat
pontosan és igaz ítélettel meg tudja valaki vizsgálni? A józan megítélés
az összes erény anyja, és szükség is van rá mind a mások életének
vezetésében, mind pedig a saját életünk irányításában és megjavításában.
A cselekvést előkészítő
olyan gondolat a helyes, amelyet Isten parancsa irányít, és az a szándék
a jámbor, amelyik közvetlenül Istenre vonatkozik, így lesz aztán életünk
egész foglalata és minden egyes tettünk összessége tündöklő, ha a
szemünk is ép. Az ép szem ép is, meg szem is, mivel a helyes gondolat
által azt látja, amit tennie kell, és a jó szándék által őszintén
megteszi azt, amit meg kell tennie. A helyes gondolkodás kizárja a
tévedést; a jó szándék pedig nem fér meg a hamissággal. A józan
megítélés tehát nem más, mint a helyes gondolkodásnak és a jó szándéknak
egyesülése.
Tehát mindent e józan
megítélés fényében kell tennünk, hiszen Istenben és Isten előtt
cselekszünk mindent.
VÁLASZOS ÉNEK Mik 6, 8;
Zsolt 36, 3
V. Megmondom
neked, ó, ember, mi a jó, és mit kíván tőled az Úr: * Váltsd tettekre az
igazságot, szeresd hűségesen, és járj alázatosan a te Isteneddel.
F. Bizakodj
az Úrban, és jót cselekedj, országát lakod akkor. * Váltsd tettekre.
Könyörgés
Gondviselő' Istenünk, a
te végzéseid mindenkor valóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jób könyvéből
42, 7-16
Isten Jóbnak ad igazat
ellenfeleivel szemben
Miután az Úr e szavakat
intézte Jóbhoz, így szólt a temáni Elifázhoz: ?Fölgerjedt haragom
ellened és két barátod ellen, mert nem az igazságot mondtatok rólam,
mint Jób, az én szolgám. Ezért most vegyetek magatokhoz hét bikát és hét
kost, menjetek el szolgámhoz, Jóbhoz, és mutassatok be magatokért
égőáldozatot. Jób, az én szolgám imádkozzék értetek! Mert tekintettel
akarok rá lenni, s nem akarlak benneteket megszégyeníteni, amiért nem az
igazságot mondtatok rólam, mint Jób, az én szolgám." A temáni Elifáz, a
suachi Bildád és a naamai Cofár akkor elment, és úgy járt el, ahogy az
Úr mondta neki. Az Úr tekintettel volt Jóbra.
Az Úr jobbrafordította
Jób sorsát, mivel imádkozott barátaiért, és amije csak volt Jóbnak, azt
megkét szerezte. Minden fivére, nővére és ismerőse elment hozzá. Együtt
ültek vele házában, kifejezték részvétüket, és vigasztalták azok miatt,
amelyekkel az Úr sújtotta. Mindegyik adott neki egy kesitát és egy
aranygyűrűt.
Jób életének következő
szakaszát az Úr jobban megáldotta, mint a korábbit. Tizennégyezer juha,
hatezer tevéje, ezer iga marhája és ezer szamara volt. Volt hét fia és
három lánya is. Az elsőt Galambnak, a másodikat Fahéjvirágnak, a
harmadikat Szelencének nevezte. Az egész országban nem lehetett Jób
lányainál szebb nőket találni. Az apjuk örökrészt adott nekik
fiútestvéreik között.
Ezután Jób még
száznegyven évig élt, és látta fiait és unokáit negyedíziglen. Jób
öregen és az élettel betelve halt meg.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Jób
42, 7. 8
V. Az Úr így
szólt Elifázhoz: Te és két barátod nem az igazságot mondtatok rólam,
mint Jób, az én szolgám. * Ő majd imádkozik értetek.
F.
Tekintettel leszek rá, hogy meg ne szégyenítselek benneteket. * Ö majd.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aquinói Szent Tamás
áldozópapnak a János evangéliumhoz fűzött magyarázatából
(Cap. 14, lect. 2)
Az igazi életre elvezető
út
Az út: maga Krisztus.
Ezért mondja: Én vagyok az út
0n 14, 6). Csakugyan így van, mert
általa van biztonságos utunk az
Atyához (Ef 3, 12).
Ez az út azonban nem
választható el magától az úticéltól. Ezért nemcsali azt mondja, hogy 8
az út, hanem ezt is hozzáteszi: az
igazság és az élet. Ö tehát út is
és úticélunk is. Utunk embersége szerint, úticélunk istensége szerint.
Ezért tehát mint ember mondja: Én
vagyok az út; és mint Isten
hozzáteszi: az igazság és az élet.
E kettős kifejezés szépen jelöli
azt a célt, amely felé haladunk.
A végső cél ugyanis az
ember két alapvető' vágyának a beteljesülése. Egyik: hogy ismerje a
teljes igazságot. Ez a vágy csak az emberre jellemző. A másik vágy közös
minden élőlénnyel: hogy saját élete valamiképpen folytatódjék. Mármost
Krisztus valóban az igazság felé vezető' út: hiszen ő maga az igazság.
Mutasd meg nekem utadat, Uram,
hogy igazságod szerint járjak
(Zsolt 85, 11). Krisztus az élethez vezető' út is, hiszen ó' maga az
élet: Az élet útját mutatod nekem
(Zsolt 15, 11).
Krisztus tehát életünk
végső céljául az igazságot és életet jelölte meg, és mindkettő ő maga,
mint eló'bb olvastuk. Először, hogy ő maga az élet � írva van �, mert
benne volt az élet;
azután pedig, hogy ó' az igazság:
az élet volt az emberek
világossága (Jn l, 4). Világosság
ugyanannyi, mint igazság.
Ha mármost azt kérdezed,
merre haladj, kövesd Krisztust, az utat:
Ez a helyes út, ezen járjatok!
(íz 30, 31). Szent Ágoston azt mondja:
Haladj az ember által, és eljutsz
az Istenhez. Még mindig sokkal
jobb a helyes úton sántikálva járni, mint nagy léptekkel nem az úton
menni. Mert aki az úton sántikál, ha lassan is ha lad, mégis a cél felé
közeledik; áld viszont nem az úton jár, minél gyorsabban halad, annál
inkább eltávolodik a céltól.
Ha pedig azt kérdezed,
hova menj, ragaszkodj Krisztushoz, mert ő az igazság, áld felé haladunk:
Számat az igazság mozgatja
(Péld 8, 7). Ha pedig azt kérdezed, hol
maradj ott állandóan, megint ragaszkodj Krisztushoz, mert ó' az élet,
hiszen aki engem megtalál, az
életet talál, és elnyeri az Úr tetszését
(Péld 8, 35).
Krisztussal maradj,
akkor bizonyos lehetsz, hogy el nem tévedsz, mert ő az út. Akik vele
vannak, nem kóborolnak tévutakon, hanem a helyes úton haladnak. De nem
is tévedhetnek el, mert Krisztus az igazság, és ő tanít meg minden
igazságra: Arra születtem, s azért
jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról
{Jn 18, 37). S ugyanúgy semmi le nem
törheti őket, mert Krisztus az élet. Eletet adó élet, amint ő maga
mondja: Én azért jöttem, hogy
életük legyen, és bőségesebb legyen
(Jn 10, 10).
VÁLASZOS ÉNEK Jób 42,
10. 11. 12; l Kor 10, 13
V. Amije
csak volt Jóbnak, azt megkétszerezte az Úr, testvérei pedig vigasztalták
őt. * Jób életének következő szakaszát az Úr jobban megáldotta, mint a
korábbit.
F.
Hűséges az Isten, erőtökön felül nem
hagy megkísérteni, hanem a kísértéssel együtt a szabadulás lehetőségét
is megadja. *
Jób életének.
Könyörgés
Gondviselő Istenünk, a
te végzéseid mindenkor va lóra válnak. Könyörögve kérünk, tarts távol
tőlünk mindent, ami kárunkra lehetne, és adj meg mindent, ami javunkra
szolgál. A mi Urunk.
|