ÉVKÖZI XI.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
III. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Menjetek, és hirdessétek az Ország örömhírét; ingyen kaptátok, ingyen is
adjátok, alleluja.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
2,6-3,4
A bírák korának általános
áttekintése
Azokban a napokban:
Józsue elbocsátotta a népet, Izrael fiai pedig mind elindultak, ki-ki a
maga örökrészébe, hogy birtokba vegyék a földet. Amíg Józsue élt, s a
vének életben voltak, akik túlélték Józsuét, és még látták azokat a nagy
tetteket, amelyeket az Úr Izrael javára végbevitt, a nép az Úrnak
szolgált.
Józsue, Nun fia, az Úr
szolgája száztíz éves korában halt meg. Azon a földön temették el, amely
osztályrészül jutott neki. Timnat-Hereszben, Efraim hegyén, a
Gaas-hegytől északra. És amikor ez a nemzedék megtért atyáihoz, egy más
nemzedék nőtt fel utána, amely nem ismerte az Urat, sem azt, amit
Izraelért tett.
Izrael fiai azt tették,
ami gonosznak számít az Úr szemében, és a Baaloknak szolgáltak.
Elhagyták az Urat, atyáik Istenét, aki kivezette őket Egyiptom
földjéről, és más isteneket követtek, a körülöttük lakó népek isteneit.
Ezeket imádták, az Urat pedig haragra in-
gerelték. Elhagyták az
Urat, s Baalnak és Asztarténak szolgáltak. Az Úr haragra lobbant Izrael
ellen. Rablók kezére adta, akik aztán kifosztották őket. Kiszolgáltatta
őket körülöttük élő ellenségeiknek; nem voltak képesek ellenállni nekik.
Bárhova mentek is, az Úr keze ellenük fordult, amint megmondta nekik az
Úr, s amint megesküdött nekik az Úr. így aztán végső nyomorúságra
jutottak.
Akkor az Úr bírákat
támasztott nekik, és kiszabadította őket elnyomóik kezéből. De bíráikra
sem hallgattak. Idegen istenekkel adták össze magukat, leborultak
előttük. Nagyon hamar letértek arról az útról, amelyen atyáik jártak,
akik hallgattak az Úr parancsaira; nem úgy jártak el, mint azok. Amikor
az Úr bírákat támasztott nekik, az Úr a bíróval volt, és kiszabadítot
ta őket ellenségeik kezéből, amíg csak élt a bíró. Az Úr ugyanis
megkönyörült rajtuk, amikor siránkoztak elnyomóik igája alatt. Amikor
azonban meghalt a bíró, visszaestek, és még nagyobb gonoszságokat
követtek el, mint atyáik: idegen istenekhez szegődtek, nekik szolgáltak,
előttük borultak le, és nem hagytak föl atyáik tetteivel s megrögzött
viselkedésével.
Az Úr haragja fellángolt
Izrael ellen, így szólt: ?Mivel ez a nép megszegte a szövetséget,
amelyet atyáikkal kötöttem, és nem hallgatott szavamra, nem pusztítok el
egyet sem ezek közül a népek közül, amelyeket Józsue meghagyott, amikor
meghalt; hogy próbára tegye általuk Izraelt, vajon az Úr útjain
járnak-e, mint atyáik jártak, vagy sem." Az Úr ezért hagyta meg ezeket a
népeket, nem siettette pusztulásukat, és nem adta őket Józsue kezébe.
Ezeket a népeket hagyta
meg az Úr, hogy általuk próbára tegye Izraelt, azokat, aliili már nem
ismerték a k ánaáni háborúkat, mégpedig Izrael fiainak, nemzedékeinek
javára, azért, hogy megtanítsa őket a hadviselésre, legalábbis azokat,
akiit nem ismerték az egykori háborúkat: a filiszteusok öt fejedelmét,
az összes kánaánit, szidonit, hetitát, akik a Libanon hegyláncán lak-tak,
Baal-Hermon hegyétől egészen Hamat bejáratáig. Ezek arra szolgáltak,
hogy próbára tegye általuk Izraelt, s lássa, megtartják-e azokat a
parancsokat, amelyeket az Úr atyáiknak adott Mózes keze által.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 105,
40. 41. 44; Bír 2, 16
V. Haragra
lobbant népe ellen az Úr, pogányok kezére adta őket. * Ámde látta
sanyarúságukat, s rimánkodásukat hallotta.
F. Akkor az
Úr bírákat támasztott nekik, és kiszabadította őket elnyomóik kezéből. *
Ámde látta.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 4-6: CSEL 3, 268-270)
Az imádság alázatos
szívből fakadjon!
Amikor imádkozunk,
szavunkban és könyörgésünkben egyesüljön a fegyelem a belső nyugalommal
és a tisztelettudássál. Jusson eszünkbe, hogy Isten színe előtt állunk.
A ránk figyelő Isten tetszésére kell lennünk még testtartásunkkal és
hanghordozásunkkal is. A tolakodó hangosan kiáltozik, a szerényhez
viszont az illik, hogy csendben mondja imáját. Elvégre is, oktató
szavával arra intett az Úr, hogy a rejtekben imádkozzunk, magános
helyen, magunkra maradva, a szobánkban. Ez felel meg leginkább a
hitünknek. Hiszen tudnunk kell, hogy Isten mindenütt jelen van,
mindenkit meghall és lát, és magasztos fölségével a legtitkosabb
rejtekhelyeket is betölti, amint meg van írva:
Tán csak a közelből vagyok Isten � mondja
az Úr �, s nem va gyok a távolból is az? Elrejtőzhet-e valaki úgy a
rejtekhelyen, hogy ne lássam meg őt? Vajon nem én töltöm-e be
tíz
eget és a földet?
Qer 23, 23-24). És ez is írva van:
Az Úrnak mindenütt ott van a
szeme, a rosszak és jók fölött egyaránt
(Péld 15, 3).
Amikor pedig a
testvéreinkkel egy közösségbe gyűlünk, és Isten papjával együtt a szent
áldozatot mutatjuk be, altkor se feledkezzünk meg a tisztelettudásról és
a fegyelemről. Ne kiáltsuk világgá kéréseinket, ne használjunk szertelen
szavakat. Azokat a könyörgéseket, amelyeket szerényen illik Isten elé
tárni, nem szabad nyugtalan bőbeszédűséggel előadni; Isten ugyanis nem a
szavakra, hanem a szívekre hallgat. Miért is kellene kiáltozással
figyelmeztetni őt, aki még a gondolatokat is látja? Maga az Úr tesz
bizonyságot arról, hogy ő a gondolatokat is látja, amikor így szól:
Miért gondoltok magatokban
rosszat? (Mt 9, 4). És másutt ezt
olvassuk: Hadd tudja meg minden
egyház, hogy én vagyok, aki a veséket és a szíveket vizsgálja
(Jel 2, 23).
Az alázatosságnak ehhez
a szabályához igazodott gondosan Anna is, akiről a Királyok első
könyvében olvasunk. Ö az Egyház előképe. Nem hangos könyörgéssel
fordult Istenhez, hanem csendben, szerényen, szíve mélyén imádkozott.
Feltűnést nem keltve mondta imáját, de sugárzó hittel; nem kiáltozva, de
annál inkább szívből. Tudta, hogy így hallgatja meg őt az Úr. Valóban
meg is kapta, amit kért, mert szívből kérte, így mondja róla a Szentírás
is: Anna csöndben imádkozott, csak
ajkai mozogtak, hangja nem hallatszott. És az Úr teljesítette kérését
(l Sám l, 13). Ezt olvassuk a
zsoltárban is: Szálljatok
magatokba szívből, nyugovóra térve csendesüljetek!
(Zsolt 4, 5). A Szentlélek Jeremiás
által is ugyanezt tanítja és sürgeti:
Mondjátok magatokban: egyedül téged illet
az imádás, Urunk (vő. Bar 6, 5).
Aki imádkozik, szeretett
testvéreim, jó, ha azt is tudja, hogyan imádkozott egyszer a farizeus és
a vámos a templomban. A vámos nem volt elbizakodott, fel sem emelte a
szemét, a kezét pedig nem tárta szét kihívóan, csak a mellét verte,
megvallva a szívében rejlő bűnöket, és az Isten irgalmáért és
segítségéért könyörgött, míg a farizeus csak önmagának tetszelgett.
Mivel a vámos így imádkozott, méltó lett arra, hogy megszentelődjék.
Üdvössége reményét nem a saját ártatlanságába vetette:
hiszen nincs is senki,
aki ártatlan lenne. Ő bűneit megvallva alázatosan imádkozott, és Isten,
aki megbocsát az alázatosaknak, meg is hallgatta imáját.
VÁLASZOS ÉNEK
V.
Szemléljük, hogy miként kell Isten és az angyalok jelenlétében élnünk: *
Úgy zsoltározzunk, hogy lelkünk egyezzék szavainkkal!
F. Nem
bőbeszédűségünk, hanem szívünk tisztasága és könnyeink sokasága szerint
hallgat meg minket az Úr. * Úgy zsoltározzunk.
Himnusz
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
A mennyek országa hasonlít a mustármaghoz, amely kisebb minden magnál;
amikor azonban felnő, nagyobb minden veteménynél.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Jézus így szólt az asszonyhoz: Hited megmentett téged. Menj békével!
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
4, 1-24
Dekára és Bárák
Ehud bíró halála után
Izrael fiai újra azt tették, ami gonosznak számít az Úr szemében. Ezért
az Úr Jábinnak, Kánaán királyának kezébe adta ó'ket, áld Hacorban
uralkodott. Seregének Sziszera volt a vezére, aki a népek Harosetjében
lakott. Izrael fiai az Úrhoz könyörögtek, mert Jábinnak kilencszáz
vasszekere volt, és húsz év óta keményen sanyargatta Izrael fiait.
Ebben az idolén Lappidot
felesége, Debora prófétaasszony bíráskodott Izraelben. Ráma és Betel
között, Efraim hegyén ült törvényt, a Deborapálmafa alatt, és Izrael
fiai hozzá mentek peres ügyeikkel. Elküldött, és magához hívatta a
naftalibeli Kedesből Abinoám fiát, Bárákot, és így szólt hozzá: ?Ezt
parancsolja az Úr, Izrael Istene: Menj fel a Tábor hegyére, és vigyél
magaddal tízezer embert Naftali és Zebulon fiai közül. Felvonultatom
ellened a Kison patakhoz Sziszerát, Jábin seregének vezérét, szekereivel
és csapataival együtt, és a kezedbe adom."
Bárák így válaszolt
neki: ?Ha velem jössz, elmegyek, ha azonban nem jössz velem, nem megyek,
mert nem tudom, hogy az Úr angyala melyik napon viszi silterre ügyemet."
?Veled megyek � válaszolta neki �, de utadon nem a tiéd lesz a dicsőség,
mert az Úr egy asszonynak adja kezébe Sziszerát." Debora útnak indult,
és elment Barakkal Kedesbe. Itt Bárák összehívta Zebulont és Naftalit.
Tízezer ember követte, s Debora is vele ment. A kenita Héber elvált Káin
törzsétől és Hobabnak, Mózes apósának fiaitól, és a Szaannim tölgy
mellett ütötte fel sátrát, nem messze Kedestől. Sziszerának hírül
vitték, hogy Abinoám fia, Bárák fölvonult a Tábor hegyére. Sziszera erre
összehívta szekereit, a kilencszáz vasszekeret és összes csapatát a
népek Harosetjébó'l a Kison patakhoz. Erre Debora így szólt Bárákhoz:
?Indulj, mert elérkezett az a nap, amikor az Úr kezedbe adja Sziszerát.
Az Úr előtted halad!"
Bárák levonult a Tábor
hegyéről, s tízezer ember követte. Az Úr félelmet keltett Sziszerában,
szekereiben és egész seregében Báráktól, úgyhogy Sziszera leszállt
szekeréről, és gyalog menekült. Bárák pedig a nemzetek Harosetjéig
üldözte a szekereket és a sereget, Sziszerának egész seregét kardélre
hányták, nem menekült meg egyetlen ember sem.
Sziszera közben a kenita Héber
feleségének, Jáelnek sátra felé menekült gyalog. Hacor királya, Jábin és
a kenita Héber háza között ugyanis béke volt. Jáel Sziszera elé ment, és
így szólt hozzá: ?Térj be, uram, térj be
hozzám, és
ne félj!" Betért tehát a sátrába, és ő
betakarta egy szőnyeggel, így szólt hozzá Sziszera: ?Kérlek, adj egy kis
vizet, mert szomjas vagyok." Megnyitotta hát a tömlőt, amelyben aludttej
volt, inni adott neki, aztán újra betakarta. ?Állj ki a sátor ajtajához
� mondta neki �, s ha valaki jön, és megkérdezi tó'led: Van-e itt
valaki?, feleld azt, hogy nincs!"
Ám Jáel, Héber felesége,
fogott egy sátorcöveket, a kezébe meg vett egy kalapácsot, csendesen
mellé osont, a cöveket a halántékába verte, úgyhogy odaszegezte a
földhöz. A fáradtságtól ugyanis mélyen aludt, így halt meg. Közben
odaért Bárák, alti üldözőbe vette Sziszerát. Jáel eléje ment, és így
szólt hozzá: ?Gyere, megmutatom neked azt az embert, altit keresel."
Bement, s Sziszera ott feküdt holtan, a cövek kiállt a halántékából.
Az Úr tehát megalázta
ezen a napon Kánaán kirá lyát, Jábint Izrael fiai előtt. Izrael
fiainait keze egyre súlyosabban nehezedett Kánaán királyára, Jábinra,
egészen addig, amíg teljesen le nem igázták.
VÁLASZOS ÉNEK l Kor l,
27. 29; 2 Kor 12, 9; l Kor l, 28
V. Isten azt
választotta ki, ami a világ előtt gyönge, hogy megszégyenítse az
erőseket, így senki sem dicsekedhet Isten előtt, * Mert az erő a
gyengeségben nyilvánul meg a maga teljességében.
F. Isten a
semminek látszókat választotta ki, hogy megsemmisítse azokat, akik
valaminek látszanak. * Mert az erő.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 8-9: CSEL 3, 271-272)
Közös és mindenkit átfogó
a mi imádságunk
A békesség Tanítója és
az egység Mestere semmiképpen sem akarta, hogy elszigetelődött, másoktól
elkülönülő legyen az imádságunk. Nem akarta, hogy amikor imádkozunk,
csak önmagunkért imádkozzunk. Nem azt mondjuk:
Atyám, aki a mennyekben vagy,
azt sem:
A kenyeremet add meg nekem ma.
Azt sem csali önmagának kéri az ember,
hogy bocsássa meg a bűnét, hogy ne vigye őt kísértésbe, és szabadítsa
meg őt a gonosztól. Közös és mindenkit átfogó a mi imádságunk, és amikor
így imádkozunk, nem csupán egyért, hanem az egész népért imádkozunk,
hiszen mi, az egész nép, egyek vagyunk.
A békesség Istene és az
egyetértés Mestere, aki az egységre tanított minket, azt akarta, hogy
minden egyes ember mindenkiért imádkozzék, hiszen ő is egyedül hordozott
mindnyájunkat. Az imádságnak ehhez a szabályához tartotta magát a tüzes
kemencébe zárt három ifjú is. Egyek voltak az imában, és egy szív, egy
lélek voltak az egyetértésben. Ezt tárja elénk a Szentírás
tanúságtétele, amely megmutatja, miképpen imádkoztak ők, nekünk pedig
példát ad, hogy mi is ezt kövessük imádságainkban, és így legyünk
hasonlók hozzájuk, így olvassuk:
Ekkor a kemencében mindhárman egy szájjal dicsőítették, magasztalták és
áldották az Istent (Dán 3, 51).
Szinte egy ajakkal szóltak Istenhez, pedig őket Krisztus még nem is
tanította imádkozni.
Éppen ezért volt az
imádságuk hatékony és eredményes, mert a békés, az egyszerű, a leiekből
fakadó imádság érdemszerző az Isten előtt. Látjuk, hogy az apostolok és
a tanítványok is így imádkoztak Urunk mennybemenetele után:
Mindannyian egy
szívvel, egy lélekkel állhatatosán imádkoztak az asszonyokkal, Máriával,
Jézus anyjával és testvéreivel együtt
(ApCsel l, 14). Állhatatosán, egy
szívvel-lélekkel imádkoztak; imádságuk buzgóságával és egységével
nyilvánvalóvá tették, hogy Isten �
aki otthont készít az egyetértőknek
(vő. Zsolt 67, 7) � isteni és örök
otthonába is csak azo kat engedi be, akik tudnak másokkal egy
szívvel-lélekkel együtt imádkozni.
Lassúk mármost,
szeretett testvéreim, milyenek azok a szent titkok, amelyeket az Úr
imája magában rejt, milyen számosak, milyen jelentősek. Kevés szóban
vannak összefoglalva, de e tömör mennyei tanítás folytán olyan nagy a
lelki gazdagságuk, hogy a mi imádságainkból és kérnivalóinkból
egyáltalán semmi sem maradt ki. Ti
pedig, mondja az Úr,
így imádkozzatok: Mi Atyánk, aki a
mennyekben vagy (Mt 6, 9).
Az újjáteremtett, az
újjászületett és az Isten kegyelmével Isten tulajdonába visszahelyezett
ember az Atya
szóval kezdi az imádságot, hiszen már
Isten gyermekévé lett. így olvassuk:
A tulajdonába jött, de övéi nem fogadták
be. Ám akik befogadták, azoknak hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé
legyenek: azoknak, akik hisznek benne
0n l, 11-12). Aki tehát hisz benne, és
Isten gyermekévé lett, annak így kell kezdenie imádságát, hogy kifejezze
ezzel a köszönetét, megváltja, hogy o' Isten gyermeke, hiszen Atyjának
nevezi a mennyekben lakó Istent.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 21,
23; 56, 10
V. Hadd
hirdessem nevedet testvéreim előtt, * A gyülekezetben hadd áldjalak.
F.
Dicsőítelek a népek közt, Uram, a nemzetek közt is neked szól énekem. *
A gyülekezetben.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
6, 1-6. ll-24a
Gedeon meghívása
Azokban a napokban:
Izrael fiai azt tették, ami gonosznak számít az Úr szemében. Az Úr ezért
Midian kezébe adta őket hét esztendőre, Midian keze súlyosan nehezedett
Izraelre. Midian miatt Izrael fiai a hegyek közé barlangokba és erődökbe
húzódtak.
Valahányszor Izrael
vetett, Midian, Amalek és kelet fiai felvonultak; Izrael ellen vonultak
fel. Az ő földjén ütöttek tábort, és elpusztították a föld termését
egészen Gáza környékéig. Nem hagytak Izraelben semmi élelmet, sem juhot,
sem marhát, sem szamarat. Amikor megérkeztek nyájastul, sátrastul,
annyian voltak, mint a sáskáit. Sem maguknak, sem tevéiknek nem volt se
szeri, se száma. Elözönlőitek a vidéket, és letarolták, így Izrael nagy
nyomorba jutott Midian miatt, és Izrael fiai az Úrhoz kiáltottak.
Akkor megjelent az Úr
angyala, és leült a terebintfa alá, amely Ofrában az Abiezer családjából
való Joásé volt. Fia, Gedeon gabonát csépelt a szérűn, hogy megmentse
Midiántól. Megjelent az Úr angyala, és így szólt hozzá: ?Az Úr veled,
hős vitéz!" ?Engedj meg, Uram! � válaszolta Gedeon. � Ha az Úr velünk
van, hogyan történt ez velünk? Hol vannak azok a csodált, amelyekről
atyáink beszélnek nekünk, amikor azt mondják: Hát nem ide vezetett
minket az Úr Egyiptomból? S most elhagyott minket az Úr, és
kiszolgáltatott Midiánnak. . "
Erre az Úr feléje
fordult, és azt mondta neki: ?Menj, s ennek a te erődnek a birtokában
szabadítsd ki Izraelt Midián kezéből. Vagy nem én küldtelek?" Gedeon így
válaszolt: ?Engedj meg, Uram! Hogyan szabadítsam meg Izraelt?
Nemzetségem a legszegényebb Manasszéban, magam pedig a legkisebb vagyok
atyám házában." Az Úr így válaszolt neki: ?Az Űr veled lesz, és úgy
megvered Midiánt, mintha csak egyetlen egy ember volna." ?Ha tetszésre
találtam szemedben � mondta Gedeon �, adj nekem jelet, hogy valóban te
beszélsz velem. Ne távozz el innen, amíg vissza nem térek hoz zád.
Elhozom ajándékomat, és leteszem eléd." ?Itt maradok, amíg vissza nem
térsz" � felelte az Úr.
Gedeon tehát elment,
megfőzött egy kecskét, és egy efa lisztből kovásztalan kenyeret
készített. A húst kosárba, a levest fazékba tette, majd odavitte neki a
terebintfa alá. Amint közeledett, az Úr angyala így szólt hozzá: ?Vedd a
húst és a kovásztalan kenyeret, tedd ide a sziklára, és ontsd ide a
levest is!" Gedeon így is tett. Ekkor az Úr angyala kinyújtotta botját,
amit kezében tartott, és megérintette a húst és a kovásztalan kenyeret.
Tűz csapott ki a sziklából, és megemésztette a húst meg a kovásztalan
kenyeret. Ezután az Úr angyala eltűnt szeme elől.
Amikor Gedeon látta,
hogy az Úr angyala volt, így szólt: ?Jaj nekem, Uram, Istenem! Vajon
miért láttam szemtől szemben az Úr angyalát?" Az Úr így válaszolt neki:
?Béke veled! Ne félj, nem halsz meg."
Gedeon erre oltárt emelt
ott az Úrnak, és ezt a nevet adta neki: ?Az Úr a béke". Ez az oltár ma
is ott van.
VÁLASZOS ÉNEK I z 45,
3-4; Bír 6, 14; vő. íz 45, 6
V. Én vagyok
az Úr, aki neveden szólítalak, szolgá mért, Jákobért és
választottamért, Izraelért. * Menj, s ennek az erőnek birtokában
szabadítsd ki Izraelt.
F. Hogy
megtudja mindenki: én vagyok az Úr, és senki más! * Menj, s ennek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 11-12: CSEL 3, 274-275)
Szenteltessék meg a te
neved!
Milyen nagylelkű az Úr!
Milyen gazdag az ő kegyes jósága irántunk! Hiszen ő akarta: úgy
imádkozzunk hozzá, hogy az Ég Urát Atyánknak szólítsuk, és amint
Krisztus az Isten Fia, úgy minket Isten gyermekeinek hívjanak. Melyikünk
merte volna még imádságban is Atyának szólítani őt, ezt a szót csak
kimondani is, ha ő maga nem engedte volna meg, hogy így imádkozzunk? Jól
jegyezzük meg tehát, szeretett testvéreim, és tartsuk is mindig szem
előtt, hogy ha Istent Atyának szólítjuk, akkor Isten gyermekei módjára
kell viselkednünk. Mert ahogyan mi kedvünket találjuk abban, hogy Isten
az Atyánk, úgy ő is lelje kedvét bennünk.
Ügy éljünk tehát, mint
Isten templomai, hogy biztosan bennünk lakjék az Úr. Ne legyen a
cselekvésünk elütő attól, amik lélek szerint vagyunk: lelki és menynyei
embernek indultunk, ezért csak lelki és mennyei módra gondolkodjunk és
cselekedjünk; maga Urunk, Istenünk mondotta ugyanis:
Aki tisztel, azt én is megtiszteltetésben
részesítem, aki azonban megvet, azt megszégyenülés éri
(l Sám 2, 30). A szent Apostol is
hangsúlyozza levelében: Nem
vagytok a magatokéi. Nagy volt a váltságdíjatok. Dicsőítsétek meg, és
hordozzátok tehát Istent a testetekben!
(l Kor 6, 20).
Majd így folytatjuk
imádságunkat: Szenteltessék meg a
te neved (Mt 6, 9). Nem azt
kívánjuk Istennek, hogy a mi imádságaink szenteljék meg őt, hanem azt
kérjük az Úrtól, hogy szenteltessék meg az ó' neve mibennünk. Mert ugyan
ki által is szentelődnék meg Isten, hiszen ő maga szentel meg minket?
Viszont ő maga mondta: Szentté
legyetek, mivel én szent vagyok
(Lev 11, 45), azért kérjük könyörögve, hogy akik a keresztségben
szentek lettünk, meg is maradjunk ebben a szentségben, amelyben már élni
kezdtünk. És ezt mindennap esdve kérjük! Szükségünk is van mindennap a
megszentelődésre, hiszen mindennap vetkezünk; akkor pedig kell, hogy
szüntelen megszentelődés által újra megtisztuljunk bűneinktől.
Az Apostol azt is
megmondja, hogy miben áll ez a megszentelődés, amelyet Isten kegyes
jósága ad nekünk, így tanítja: Sem
tisztátalan, sem bálványimádó, sem házasságtörő, sem kéjenc, sem
kicsapongó, sem tolvaj, sem kapzsi, sem részeges, sem átkozódó, sem
rabló nem részesül Isten országában. Néhányan bizony ilyenek voltatok,
de megtisztultatok, megigazíthatok, és szentek lettetek Urunk, Jézus
Krisztus nevében, Istenünk Lelke által
(l Kor 6, 9-11). Azt írja tehát az
Apostol, hogy szentek lettünk Urunk, Jézus Krisztus nevében, Istenünk
Lelke által. Mi tehát azt kérjük, hogy ez a megszentelődés maradjon meg
bennünk. Urunk és Bíránk szigorúan meghagyta, hogy akit ő egyszer
meggyógyított, és életre keltett, az többé már ne vetkezzék, nehogy
valami még nagyobb bajba essék. Kérjük tehát imádságunkban szüntelenül,
esdekeljünk éjjel és nappal azért, hogy őrizze meg Isten ezt a
megszentelődésünket és ezt az új életünket, amelyet Istentől kaptunk
ajándékba.
VÁLASZOS ÉNEK Ez 36, 23.
25. 26. 27; Lev 11, 44
V. Szentté
teszem nagy nevemet. Tiszta vizet hintek rátok, új szívet adok nektek,
az én Lelkemet oltom belétek, * Hogy parancsaim szerint éljetek, és
szemetek előtt tartsátok törvényeimet, és hozzájuk igazodjatok.
F. Szentté
legyetek, mivel én szent vagyok. * Hogy parancsaim.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
6, 33-40; 7, 1-8.
16-22
Gedeon maroknyi csapattal
győz
Azokban a napokban:
Midián, Amalek és kelet fiai mind összegyűltek. Átkeltek a Jordánon, és
Jiszreel síkságán ütöttek tábort. Az Úr lelke rászállt Gedeonra; így
megfújta a harsonát, és Abiezer mögéje sereglett. Hírvivőt küldött egész
Manasszébe, s azok is mögéje gyűltek. Elküldte a hírvivőket Áserba,
Zebulonba és Naftaliba, s ezek szintén csatlakoztak hozzá.
Gedeon így szólt
Istenhez: ?Ha valóban az én kezem által akarod megszabadítani Izraelt,
amint mondtad, nézd, gyapjút terítek ki a szérűre. Ha csali a gyapjú
lesz harmatos, a föld azonban száraz marad, ebből megtudom, hogy te
szabadítod meg Izraelt a kezem által, amint mondtad." így is történt.
Gedeon másnap kora reggel fölkelt, kicsavarta a gyapjút. Amikor a
harmatot kinyomta a gyapjúból, tele lett vele egy vizespohár. Gedeon
újra szólt Istenhez: ?Ne lobbanjon föl haragod ellenem, ha még egyszer
szólok. Engedd meg, hogy még egy próbát tegyek a gyapjúval: csak a
gyapjú maradjon száraz, s legyen harmatos körös-körül a föld." S akkor
éjszaka így tett Isten. Csalt a gyapjú maradt száraz, a föld azonban
harmatos lett körülötte.
Jerubbaal tehát, vagyis
Gedeon kora reggel fölkelt, és az egész néppel, amely vele volt,
elindult, és Ain-Hárodnál ütött tábort. Midián tőle észalira táborozott
a Móré domb lábánál a völgyben. Ekkor az Úr így szólt Gedeonhoz: ?Néped
túl sok ahhoz, hogy kezébe adjam Midiánt. így Izrael kérkedhetne a
rovásomra, és azt mondhatná: a saját kezem szabadított meg. Hirdesd ki
hát az egész nép füle hallatára: aki fél és retteg, térjen vissza." így
Gedeon próbára tette őket. Erre húszezer ember visszatért a népből,
tízezer pedig ott maradt belőle. Az Úr így szólt Gedeonhoz: ?Még mindig
sok ez a nép. Vezesd őket a víz mellé, és ott próbára teszem őket.
Akiről azt mondom, hogy menjen veled, az veled megy; s akiről azt
mondom, hogy ne menjen veled, az nem megy." Gedeon tehát a víz partjára
vezette a népet, és az Úr így szólt hozzá: ?Akik nyelvükkel nyalják a
vizet, ahogy a kutya lefetyeli, állítsd az egyik oldalra, azokat meg,
akik térdükre esve isznak, a másik oldalra." Azoknak a száma, akik a
nyelvükkel nyalták a vizet, háromszázat tett ki. A nép többi része
térdre esve ivott.
Alikor így szólt az Úr
Gedeonhoz: ?Ezzel a háromszáz emberrel szabadítalak meg benneteket, és
adom kezedbe Midiánt, akik úgy nyalták a vizet. A többiek menjenek mind
haza." Gedeon kivette a nép kezéből a korsókat és a harsonákat, majd
hazaküldte Izrael fiait, mindégyiliüket a saját sátrába, és csalt a
háromszázat tartotta ott. Midián tábora az övé alatt volt a völgyben.
Ezután háromszáz emberét
három csoportra osztotta. Kezükbe harsonát és üres korsót, s a korsóba
fáklyát adott. ?Figyeljetek rám � mondta nekik �, s azt tegyétek, amit
én. Behatolok a tábor szélére, s amit teszek, ti is azt tegyétek. Amikor
megfújom a harsonát, s azok is mind, akik velem lesznek, akkor fújjátok
meg ti is a tábor körül, és kiáltsátok: Az Úrért és Gedeonért!*"
Gedeon és az a száz
ember, aki követte, odaért a tábor széléhez az éjféli őrváltás kezdetén,
amikor az őröket váltották. Megfújták a harsonát, és összetörték a
korsót, amely a kezükben volt. A három csoport is megfújta a harsonákat,
és összetörte a korsókat. Bal kezükben a fáklyát tartották, jobb
kezükben pedig a harsonát, amelyet fújtak. Közben ezt kiáltották: ?Az
Úrért és Gedeonért!" S mindegyikük megállt a helyén a tábor körül. Az
egész tábor felriadt, kiáltozni kezdett, és a midiániták futásnak
eredtek. Míg a háromszáz ember fújta a harsonát, az Úr az egyik ember
kardját a másik ellen fordította az egész táborban.
VÁLASZOS ÉNEK l Kor l,
27-29; Lk l, 52
V. Isten azt
választotta ki, ami a világ előtt gyönge, hogy megszégyenítse az
erőseket, s ami a világ előtt alacsonyrendű és lenézett, azt választotta
ki az Isten, a semminek látszókat, hogy megsemmisítse azokat, akik
valaminek látszanak. * így senki sem dicsekedhet Isten előtt.
F.
Hatalmasokat ledöntött a trónról, és alázatosakat felmagasztalt az Úr. *
így senki sem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 13-15: CSEL 3, 275-278)
Jöjjön el a. te országod,
legyen meg a. te akaratod
Így folytatjuk
imádságunkat: Jöjjön el a te
országod (Mt 6, 10). Azt kérjük,
hogy bennünk jelenjék meg az Isten országa, amint előbb is úgy kértük,
hogy bennünk szenteltessék meg az ő neve. Mert ugyan mikor nem uralkodik
Isten, és nála ugyan mikor kezdődnék el az, ami mindig volt, és meg nem
szűnt soha? Annak az országunknak eljövetelét kérjük, amelyet Isten
nekünk megígért, és Krisztus Urunk vérével és szenvedésével megszerzett,
hogy mi, akik azeló'tt e világnak szolgáltunk, ezután Krisztus fősége
alatt uralkodjunk, amint 6
maga ígérte meg nekünk:
Gyertek, Atyám áldottai, vegyétek
birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot!
(Mt 25, 34).
Úgy is érthetjük ezt a
kérést, szeretett testvéreim, hogy maga Krisztus az Isten országa, és mi
mindennap az ő
érkezése után vágyakozunk, és azt
óhajtjuk, hogy
bennünk valósuljon meg minél előbb az ő eljövetele.
Minthogy ő maga a feltámadás, hiszen mi is őbenne támadunk fel, ezért őt
tekinthetjük az Isten országának, mivel őbenne fogunk uralkodni.
Helyesen tesszük, hogy kérjük az Isten országát, vagyis a mennyek
országát, mert van földi ország is. Ámde, aki már lemondott erről a
világról, az máris felülemelkedett az e világ dicsőségén és országán.
Majd így folytatjuk
kéréseink sorát: Legyen meg a te
akaratod a mennyben és a földön (Mt
6, 10); azaz nem azt kérjük, hogy Isten tegye azt, amit ő akar, hanem
azt kérjük, hogy mi meg tudjuk tenni azt, amit Isten tőlünk kíván. Mert
ugyan ki akadályozhatná meg Istent, hogy meg ne tegye azt, amit akar?
Viszont minket a sátán megakadályoz abban, hogy Isten akarata szerint
legyen minden szándékunk és cselekedetünk. Ezért kérjük imádságunkban,
hogy bennünk legyen meg Isten akarata. Ahhoz pedig, hogy ez meglegyen
bennünk, feltétlenül szükségünk van Isten segítségére és oltalmára.
Senki sem erős ugyanis a maga erejéből: csak Isten irgalmas szeretete ad
biztonságot. Hiszen az Úr Jézus is feltárta a világnak a magára vállalt
emberi gyengeséget, amikor így imádkozott:
Atyám, ha lehetséges, kerüljön el ez a
kehely. Mégis így folytatta:
De ne úgy legyen, ahogy én akarom,
hanem ahogyan te (Mt 26, 39), és
ezzel példát adott tanítványainak, hogy Isten akaratát tegyek, ne pedig
a magukét.
Isten akarata pedig az,
amit Krisztus végbevitt, és amire tanított is: legyünk alázatosak a
viselkedésünkben, álljunk szilárdan a hitben; legyen tartózkodó a
beszédünk, igazodjék az isteni akarathoz a cselekvésünk, gyakoroljuk az
irgalmasságot, és magatartásunk legyen fegyelmezett; jogtalanságot
elkövetni se tudjunk, de annál inkább tudjuk azt elviselni; éljünk
testvéreinkkel békében; szeressük teljes szívünkből az Urat, szeressük
mint Atyánkat, és féljük mint Istenünket; Krisztus elébe senkit és
semmit se tegyünk, mint ahogy ő is mindennél többre becsült minket;
elszakíthatatlanul rágaszkodjunk az ő szeretetéhez, bátran és nagy
bizalommal tartsunk ki keresztjénél, amikor neve becsületéért folyik a
harc; legyünk állhatatosak a beszédben, amikor megvalljuk öt; legyünk
bátrak, ha érte vallatnak minket; legyünk türelmesek, ha miatta halállal
koszorúznak meg bennünket. Mindez azt jelenti, hogy Krisztus
társörökösei akarunk lenni, és meg akarjuk tartani Isten parancsát, azaz
teljesíteni akarjuk Atyánk akaratát.
VÁLASZOS ÉNEK Mt 7, 21;
Mk 3, 35
V. Aki
teljesíti mennyei Atyám akaratát, * Az bejut a mennyek országába.
F. Aki
teljesíti az Isten akaratát, az az én testvérem, nővérem és anyám. * Az
bejut.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírált könyvéből
8, 22-23.
30-32; 9, 1-15. 19-20
Isten népe királyságot
próbál alapítani
Azokban a napokban:
Izrael férfiai azt mondták Gedeonnak: ?Uralkodjál fölöttünk te, fiaid és
unokáid, mert kiszabadítottál minket Midián kezéből." De Gedeon így
válaszolt nekik: ?Nem uralkodom rajtatok, és fiaim sem, hiszen az Úr az
uralkodótok."
Gedeonnak hetven olyan
fia volt, alti tó'le származott, mert több felesége volt. Szichemi
mellékfelesége szintén szült neki egy fiút, s Abimeleknek nevezte el.
Gedeon, Joás fia boldog öregség után halt meg, s atyjának, Joásnak
sírjában temették el az abiezrita Ofrában.
Jerubbaal fia, Abimelek
elment Szichembe anyja testvéreihez, és ezeket a szavakat intézte
hozzájuk, valamint anyja házának egész nemzetségéhez: ?Kérlek
benneteket, értessétek meg Szichem előkelőivel: Mi jobb nektek? Hetven
ember � Jerubbaal minden fia � vagy csak egy uralkodjék rajtatok?
Gondoljatok arra is, hogy én csontotok és húsotok vagyok." Anyja testvé
rei beszéltek Szichem előkelőivel ezekről a dolgokról. Ezeknek Abimelek
felé hajolt a szívük, mert azt mondták: ?A testvérünk." Adtak neki
hetven sékel ezüstöt Baal-Berit templomából, s Abimelek semmirekellő és
csavargó embereket fogadott fel rajta, akik aztán csatlakoztak hozzá.
Utána Ofrába ment atyja
házába, és megölte testvéreit, Jerubbaal fiait, hetven férfit egy kövön.
Csak Jotam, Jerubbaal legkisebb fia menekült meg, mert elrejtőzött.
Szichem előkelői azután és az egész BetMilló összegyűlt, és királlyá
kiáltották Abimeleket annak az emlékkőnek a terebintfájánál, amely
Szichemben áll.
Hírül vitték ezt
Jotamnak. Erre elment, és fölállt Gerizim hegyének a csúcsára, és
harsány hangon így szólt hozzájuk: ?Hallgassatok meg, Szichem előkelői,
akkor Isten is meghallgat benneteket! Egyszer útra keltek a fák, hogy
királyt kenjenek föl; legyen, áld uralkodik rajtuk, így szóltak az
olajfához: Léey a királyunké De az olajfa azt felelte: Elhagyhatnám-e
olajomat, amellyel megtisztelik az isteneket és az embereket, hogy a
többi fa között járjak-keljek?
Akkor a fák így szóltak
a fügefához: Gyere, és légy a királyunk!* De a fügefa így válaszolt
nekik: Elhagyhatnám-e édes csemegémet és pompás gyümölcsömet, hogy a
többi fa között járjak-keljek?
A fák erre a szőlőtőnek
mondták: Gyere, és uralkodjál rajtunk!* A szőlőtő így felelt nekik:
Elhagyhatnám-e boromat, amely megvidámítja az isteneket és embereket,
hogy a többi fa között járjak-keljek?
Most a fáit mind a
tövisbokorhoz fordultak: Gyere, és légy a királyunk! A tüskebokor így
válaszolt a fáknak: Ha valóban királlyá akartok kenni, hogy uralkodjam
rajtatok, gyertek, és pihenjetek meg árnyékomban. Ha nem, akkor tűz csap
ki a tövisbokorból, és megemészti Libanon cédrusait.
Ha tehát helyesen és
igazságosan jártatok el ma Jerubbaallal és házával, akkor teljék
örömötök Abimelekben, és neki is tibennetek. De ha nem, akkor csapjon ki
tűz Abimelekből, és eméssze meg Szichem előkelőit és BetMillót, s
csapjon lei tűz Szichem előkelőiből és BetMillóból, és eméssze meg
Abimeleket."
VÁLASZOS ÉNEK Bír 8, 23;
Jel 5, 13
V. Nem
uralkodom rajtatok, és fiaim sem, * Az Úr a ti uralkodótok.
F. A trónon
üló'nek és a Báránynak áldás, tisztelet, dicsó'ség és hatalom
örökkön-örökké! * Az Úr a ti.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 18. 22: CSEL 3, 280-281, 283-284)
Az éltető kenyér után a.
bűnök bocsánatát is kérjük
Tovább mondjuk
kéréseinket, és így folytatjuk imádságunkat:
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma
(Mt 6, 11). Vehetjük ezt a kérést
mind lelki, mind pedig szó szerinti értelemben, mert ez Isten jóvoltából
� mind a két jelentése szerint � üdvösségünkre szolgál. Tudjuk, hogy a
lelki életünk kenyere Krisztus ; és ez a kenyér mar nem mindenkié, csalt
a mienk. És amint azt mondjuk, hogy:
Mi Atyánk,
mert ó' csak azoknak Atyja, akik
tanulnak tó'le, és hisznek benne, ugyanúgy mondjuk:
a mi kenyerünket
is, mert Krisztus csak azok számára
kenyér, akik azt az ő testeként veszik magukhoz.
Azt kérjük, hogy ezt a
kenyeret mindennap adja meg nekünk, nehogy minket � akik Krisztusban
vagyunk, és az ő Eukarisztiáját mint az üdvösség eledelét mindennap
magunkhoz vesszük � valamilyen súlyosabb bűn elkövetése távol tartson,
és a mennyei kenyér élvezetétől a közösségből kizárva eltiltson, hiszen
akkor Krisztus testétől szakadnánk el. Ő maga hirdette ugyanis:
Én vagyok a mennyből alászállott élő
kenyér. Aki eszik az én kenyeremből, örökké él. A kenyér, amelyet adok,
a testem a világ életéért (vő. Jn
6, 51).
Amikor tehát azt mondja
az Úr, hogy örökké él az, aki eszik az ő kenyeréből, akkor ez
nyilvánvalóan azokra áll, akik testének tagjai, és az Eukarisztiát a
közösséghez való tartozás jogán veszik magukhoz; ezért viszont óvatosnak
is kell lennünk: kérnünk kell imádságunkban, nehogy kizárva a
közösségből Krisztus testétől is elszakadjunk, és így hosszú időre az
üdvösséget is elveszítsük. Erre figyelmeztet Urunk fenyegető szava:
Ha nem eszitek az Emberfia testét,
és nem isszátok a vérét, nem lesz élet bennetek
0n 6, 53). Kérjük tehát, hogy
mindennapi kenyerünket, azaz Krisztust adja meg nekünk, hogy akik
Krisztusban maradunk és élünk, el ne szakadjunk az ő szentté tevő
kegyelmétől és testétől.
Ezek után bűneinket is
előhozzuk imádságunkban, és ezt kérjük:
Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek
(Mt 6, 12). Miután kértük az éltető
kenyeret, bűneink bocsánatáért is esdeklünk.
Mennyire szükséges, hogy
bűneink bocsánatáért imádkozzunk: hiszen Urunk gondviselésszerűen és
üdvösségünk érdekében figyelmeztet arra bennünket, hogy bűnösök vagyunk,
és hogy, amikor vétkeink bocsánatát kérjük, lelkiismeretünk
visszatekintsen a múltra! Amikor az Úr parancsára mindennap imádkozunk
vétkeink bocsánatáért, akkor ezzel egyben üdvös figyelmeztetést is
kapunk arra, hogy mindennap vétkezünk. Mindez azért van, nehogy bárki is
abban tetszelegjen, hogy ő ártatlan, és így elbizakodva nehogy még
nagyobb legyen a pusztulása.
Éppen erre figyelmeztet
levelében János is: Ha azt
állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre, és nincs meg
bennünk az igazság. Ha megvalljuk bűneinket, akkor, mivel jó és
igazságos, megbocsátja bűneinket
(l Jn l, 8-9). János tehát levelében összekapcsolja mind a kettőt:
egyrészt sürget, hogy imádkozzunk bűneink bocsánatáért, másrészt pedig
biztat, hogy el is nyerjük azt a bocsánatot, amelyért imádkozunk. Azt
tanította tehát, hogy jó az Isten: bűnbocsánatot ígért, és meg is tartja
ígéretét. Mert alá arra tanított, hogy imádkozzunk vétkeink és bűneink
bocsánatáért, az meg is ígérte atyai irgalmas szeretetét, és meg is fog
bocsátani.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 30,
2. 4; 24, 19
V. Te vagy,
Uram, én reményem, ne hagyj soha szégyent érnem. Erősségem és menedékem
valóban te vagy, * Neved miatt vezess és irányíts engem!
F. Lásd,
megaláztak, és szenvedek, bocsásd meg hát minden bűnömet! * Neved miatt.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
13, 1-25
Sámson születésének hírül
adása
Azokban a napokban:
Izrael fiai újra azt tették, ami gonosznak számít az Úr szemében, és az
Úr negyven évre a filiszteusok kezébe adta őket.
Volt egy Szoreából, Dán
törzséből való ember, Mánoah volt a neve. Felesége meddő volt, és nem
volt gyermeke. Az Úr angyala megjelent az asszonynak, és így szólt
hozzá: ?Magtalan vagy, és nincs fiad. Most azonban vigyázz magadra, ne
igyál bort, se szeszes italt, és tisztátalant se egyél, mert fogansz, és
fiút szülsz. Borotva ne érintse a fejét, mert ez a gyermek Isten názirja
lesz anyja ménétől fogva. Ö lesz, alti majd elkezdi Izraelt
kiszabadítani a filiszteusok kezéből."
Az asszony elment, és
elmondta férjének: ?Megszólított Istennek egy embere. Isten angyalára
hasonlított, olyan fönséges volt. Megkérdeztem tőle, honnan jött, de nem
mondta meg nekem a nevét. Ellenben így szólt hozzám: Fogansz, és fiút
szülsz. Ezért mostantól ne igyál se bort, se szeszes italt, és ne egyél
semmi tisztátalant, mert ez a gyermek Isten nazirja lesz anyja méhétől
kezdve halála napjáig.*" Mánoah akkor az Úrhoz könyörgött: ?Kérlek,
Uram, hadd jöjjön el még egyszer az az ember, akit küldtél, s tanítson
meg minliet rá, mit kell tennünk a születendő gyermekkel."
Az Úr meghallgatta
Mánoahot, és az Úr angyala újra eljött az asszonyhoz, akkor, amikor épp
a mezőn volt, és férje, Mánoah nem volt vele. Az asszony gyorsan
elszaladt, és tudtára adta férjének a dolgot, így szólt hozzá:
?Megjelent az az ember, alti a múltkor járt nálam." Mánoah fölkelt,
követte feleségét, odament az emberhez, és így szólt hozzá: ?Te vagy az
az ember, alti ezzel az asszonnyal beszéltél?" ?Én vagyok" � vála
szolta. Mánoah erre azt mondta: ?Ha szavad valóra válik, mi legyen a
tennivalónk a gyermek körül?" Az Úr angyala így válaszolt Mánoahnak: ?Az
asszony tartózkodjék mindattól, amit mondtam neki. Ne fogyasszon semmi
olyat, ami a szőlőtőkéről való, ne igyék bort, se részegítő italt, ne
egyék semmi tisztátalant, s tartsa meg mindazt, amit meghagytam neki."
Mánoah akkor így szólt
az Úr angyalához: ?Engedd meg, hogy marasztaljunk, és elkészítsünk
számodra egy kecskét." Mánoah ugyanis nem tudta, hogy az Úr angyala. Az
Úr angyala azt felelte Mánoahnak: ?Ha tartóztatsz is, nem eszem
ételedből; ha ellenben égőáldozatot akarsz készíteni, mutasd be az
Úrnak." Mánoah akkor megkérdezte az Úr angyalától: ?Mi a neved? Ha
ugyanis beteljesedik a szavad, szeretnénk megtisztelni." Az Úr angyala
azt felelte: ?Miért kérdezősködöl nevem felől, mikor azt titok fedi?"
Erre Mánoah vette a kecskét az ételáldozattal együtt, és bemutatta a
sziklán égőáldozatul az Úrnak, áld titokzatos dolgokat művel.
Amikor a láng az ég felé
csapott az oltárról, az Úr
angyala fölemelkedett
ebben a lángban. Mánoah és felesége látták, és arcra borultak a földön.
Az Úr angyala többé nem jelent meg sem Mánoahnak, sem feleségének, és
Mánoah megértette, hogy az Úr angyala volt. ?Egész biztosan meg kell
halnunk � mondta Mánoah a feleségének �, mert Istent láttuk." Felesége
így válaszolt neki: ?Ha az Úrnak az volna a szándéka, hogy megöljön
minket, akkor nem fogadott volna el kezünkből égő- és ételáldozatot, és
nem adta volna most nekünk ezeket az utasításokat."
Az asszony fiút szült,
és Sámsonnak nevezte el. A gyermek felnőtt, az Úr megáldotta, és az Úr
lelke irányítani kezdte Manahe-Dán táborában, Szorea és Esta-ol között.
VÁLASZOS ÉNEK Lk l, 13.
15; Bír 13, 5
V. Az angyal
így szólt Zakariáshoz: Feleséged fiút szül neked, s te Jánosnak fogod
nevezni; bort és mámorító italt nem fog inni, hanem már anyja méhében a
Szentlélek fogja eltölteni. * Mert Isten naziria lesz.
F. Az Úr
angyala így szólt Mánoah feleségéhez: Fogansz, és fiút szülsz; borotva
ne érintse fejét. * Mert.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 23-24: CSEL 3, 284-285)
Isten gyermekei vagyunk,
maradjunk meg Isten békéjében
Urunk az előző kéréshez
hozzátett és határozottan hozzácsatolt egy követelményt, amely
meghatározott feltételt szab, és kikötést tartalmaz. Ügy kérjük bűneink
bocsánatát, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek. Tudjuk
meg tehát, hogy amit bűneinkkel kapcsolatban kérünk, azt csak akkor
nyerhetjük el, ha mi is hasonlóképpen teszünk megbántóinkkal. Ezért is
mondja Urunk egyik beszédében:
Amilyen mértékkel mértek, olyannal fognak majd nektek is visz-szamérni
(Mt 7, 2). És börtönbe vetik azt a
szolgát, akinek elengedte ura az adósságát, de ő maga nem akarta
elengedni az adósságot szolgatársának. Mert nem akart megbocsátani
szolgatársának, ezért ő maga is elveszítette azt a kegyet, amelyben ura
részesítette.
Krisztus Urunk egy
alkalommal még keményebb büntetést helyez kilátásba, amikor így
fogalmaz: Amikor imádkozni
készültök, bocsássatok meg, ha nehezteltek valakire, hogy mennyei
Atyátok is megbocsássa bűneiteket
(Mk 11, 25-26). De ha nem
bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg bűneiteket
(Mt 6, 15). Nem lehet majd semmi
mentséged az ítélet napján, hiszen úgy fognak téged megítélni, ahogyan
te is ítéltél, és azt kell elszenvedned, amit mással tettél.
Isten ugyanis azt
parancsolta, hogy békességesek, megértők és
egyetértők legyünk az ő házában
(vő. Rom 15, 5). Azt akarta, hogy
amilyenekké a második szüle téssel tett minket, abban mint
újjászületettek, ki is tartsunk: Isten gyermekei vagyunk, ezért
maradjunk is meg Isten békéjében, és akikben egy a lélek, egy legyen a
szándék és a vélemény is. A békebontó áldozatát nem fogadja el az Úr.
Azt parancsolja neki: forduljon vissza
az oltártól, és
engesztelődjék ki előbb testvérével, hogy a már kibékült lélekkel
végzett imádsága kiengesztelhesse Istent. Mindennél értékesebb áldozat
ugyanis Isten szemében a mi békénk, testvéri egységünk: az Atya és a Fiú
és a Szentlélek egységében egybegyűlt nép.
Mert már azokban az
áldozatokban is, amelyeket elsőnek Ábel és Káin mutatott be, Isten nem
az oltárra tett adományokat nézte, hanem az áldozatbemutatók szívét;
ezért csak annak az adománya tetszett, akinek a szíve tetszett. A
békességszerető és igaz Ábel ártatlan szívvel mutatta be áldozatát
Istennek: ezzel arra tanított mindenkit, hogy amikor áldozatot mutat be
az oltáron, Isten félelmeben közeledjék oda, őszinte szívvel, igaz
lelkülettel és békés egyetértésben. Ábel valóban így mutatta be
áldozatát Istennek. Ezzel kiérdemelte azt, hogy utána ő maga is áldozat
lett Isten oltárán. Mint alti elsőnek adott példát a vértanúságra,
dicsősé ges vérontásával ősi előképe lett az Úr Jézus szenvedésének:
igaz volt, és békességes, mint maga az Úr. Ilyenek kapnak végül is
jutalmat az Úrtól, és az ítélet napján az ilyenek fognak az Úrral együtt
ítélkezni.
Egyébként a testvérek
közötti viszálykeltés vádja alól még akkor sem menthető fel a civakodó,
a békebontó, a testvérekkel egyenetlenkedő ember, ha keresztény
mivoltáért megölnék is: így tanúsítja az Apostol a Szentírásban. Hiszen
az is meg van írva: Aki gyűlöli
testvérét, gyilkos (l Jn 3, 15),
és a gyilkos nem jut be a mennyországba, nem élhet Istennel. Nem lehet
együtt Krisztussal az, alá inkább Júdást akarta követni, mint Krisztust.
VÁLASZOS ÉNEK Ef 4, 1.
3. 4; Rom 15, 5. 6
V. Kérlek
benneteket, hogy éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz, amelyet kaptatok;
törekedjetek rá, hogy a béke kötelékével fenntartsátok a lelki egységet,
: Ahogy hivatástok is egy reményre szól.
F. Adja meg
nektek Isten, hogy egyetértsetek, és egy szívvel, egy szájjal
magasztaljátok őt. * Ahogy hivatástok.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A bírák könyvéből
16, 4-6. 16-31
Delila árulása és Sámson
halála
Azokban a napokban:
Sámson beleszeretett a Szórek völgyében egy nőbe, akinek Delila volt a
neve. A filiszteusok fejedelmei elmentek hozzá, és azt mondták neki:
?Szedd rá, és tudd meg, miben rejlik különleges ereje, hogyan tudnánk
fölékerekedni, megkötözni és ártalmatlanná tenni. Ezért ki-ki ad neked
1100 ezüst sékelt." Delila így szólt Sámsonhoz: ?Mondd meg nekem, miben
rejlik nagy erőd, mivel kellene téged megkötözni, hogy tehetetlenné
tegyenek?"
Mivel egész nap gyötörte
szavaival, és zaklatta, halálra fáradt. Feltárta hát előtte egész
szívét, és így szólt: ?Borotva sosem ért fejemhez, mert az Isten nazirja
vagyok anyám méhétől fogva. Ha megnyírnak, elhagy erőm, gyenge leszek,
olyan, mint a többi ember." Delila ekkor látta, hogy kitárta egész
szívét. Hívatta hát a filiszteusok fejedelmeit, és ezt mondta nekik:
?Most gyertek, mert kitárta előttem egész szívét."
A filiszteusok
fejedelmei elmentek hozzá, s magukkal vitték a pénzt is. Erre ő
elaltatta Sámsont a térdén, odahívatott egy embert, az lenyírta a
fejéről a hét hajfürtöt. Elkezdett gyengülni, és ereje elhagyta. Delila
odakiáltotta neki: ?Rád törtek a filiszteusok, Sámson!" Erre fölébredt
álmából, és azt mondta: ?Kikeveredek a bajból, mint máskor, és
kiszabadítom magamat." Nem tudta azonban, hogy az Úr elfordult tőle. A
filiszteusok elfogták, kiszúrták a szemét, és levitték Gázába. Kettős
lánccal megkötözték, és a fogságban malmot hajtattak vele.
Közben fején újra
kezdett nőni a haj azután, hogy lenyírták. A filiszteusok fejedelmei
összegyűltek, hogy nagy áldozatot mutassanak be istenüknek, Dágonnak, és
örömünnepet tartsanak. Közben egyre mondogatták: ?Kezünkre adta istenünk
ellenségünket, Sámsont!" Amikor a nép látta istenét, ujjongásban tört ki
a dicséretére, és ezt mondta: ?Kezünkre adta istenünk ellenségünket,
Sámsont, aki pusztította országunkat, és sokunkat megölt." Amikor már
jókedvre derültek, így szóltak: ?Hívjátok elő Sámsont, hadd mulattasson
minket!" Elővezették Sámsont a börtönből, és ő játszott előttük. Utána
odaállították az oszlopok közé. Sámson akkor így szólt ahhoz a fiúhoz,
aki kezénél fogva vezette: ?Vezess oda, hogy megfoghassam az oszlopokat,
amelyeken az épület nyugszik, és megtámaszkodhassam." A ház tele volt
férfiakkal és asszonyokkal. A filiszteusok minden fejedelme ott volt, és
a tetőn volt vagy háromezer ember, férfi és nő, akik nézték Sámson
játékát.
Sámson akkor az Úrhoz
könyörgött, és így szólt: ?Uram, Istenem, emlékezzél meg rólam, s most
az egyszer adj nekem erőt, hogy bosszút állhassak a filiszteu- sokon a
két szememért." Sámson átkarolta a középen álló két oszlopot, amelyen az
épület nyugodott, nekifeszült az egyiknek a jobb kezével, a másiknak a
bal kezével, s így szólt: ?Haljak meg a filiszteusokkal együtt!" Minden
erejével nekifeszült, és az épület rászakadt a fejedelmekre és az egész
népre, amely ott volt. Sokkal többet ölt meg, amikor meghalt, mint
amennyit akkor ölt meg, amikor élt.
Testvérei és atyjának
háza tagjai eljöttek, és magukkal vitték. Elszállították, és eltemették
Szorea és Estaol között atyjának, Mánoáhnak sírboltjában. Húsz évig
bíráskodott Izrael fölött.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 42, 1; 30, 4; Bír 16,
28
V.
Szolgáltass nekem igazságot, Istenem, az istentelen néppel szemben védd
ügyemet, * Mert erősségem és menedékem te vagy.
F.
Emlékezzél meg rólam, és add vissza egykori erőmet. * Mert erősségem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ciprián püspök és
vértanúnak ?Az Úr imádsága" című értekezéséből
(Nn. 28-30: CSEL 3, 287-289)
Krisztus nemcsak
szavaival, hanem tetteivel is tanított imádkozni
Nem kell azon
csodálkozni, szeretett testvéreim, hogy ez az imádság olyan
jellegzetesen rövid. Hiszen ezt Isten tanította nekünk, alti egyik
oktatása alkalmával minden imánkat ebbe a néhány üdvös kérésbe foglalta
össze. Erre utal már Izajás ajkán egy jövendölés, amely akkor hangzott
el, amikor a próféta Szentlélekkel eltelve Isten fönségét és jóságát
hirdette: Összefoglaló
(igazságosságban megrövidítő) ige ez, mert rövidre fogja szavait az Úr
az egész földön (vő. íz 10, 23).
Mert amikor Istennek kimondott Igéje, Urunk, Jézus Krisztus, mindenki
megmentésére eljött, és tanultakat meg tanulatlanokat maga köré gyűjtve,
minden nemű és korú embernek meghirdette az üdvösség tanítását,
egyidejűleg ennek nagyszerű összefoglalását is megadta. Azt akarta
ugyanis, hogy a mennyei tudományban a tanulók emlékezőtehetsége ne
legyen megterhelve, s hamar megtanulják azt, ami az egyszerű hit számára
szükséges.
így, amikor azt
magyarázta, hogy mi az örök élet, az élet üdvösséget szerző titkát
csodálatos, isteni rövidséggel így foglalta össze:
Az az örök élet, hogy ismerjenek téged,
az egyedüli igaz Istent és akit küldtél, Jézus Krisztust
Qn 17, 3). Ugyanígy tett akkor is,
amikor a törvény és a próféták tanításából a legfőbb és legnagyobb
parancsokat kiemelte: Halld,
Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből és minden erődből! Ez az első
parancs. A második hasonló hozzá: Szeresd embertársadat, mint saját
magadat! Ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták
(vő. Mk 12, 29-31). Más alkalommal
pedig így adta meg tanítása foglalatát:
Amit akartok, hogy veletek tegyenek az
emberek, ti is tegyétek velük. Ez a törvény és a próféták
(Mt 7, 12).
Krisztus, a mi Istenünk,
nemcsak szavaival ; hanem tetteivel is tanított minisét az imádságra. Ó
maga ugyanis gyakran imádkozott és könyörgött esdekelve. így jó
példájával mutatta meg, hogy mi mit tegyünk. Ezt olvassuk róla:
Elvonult a pusztába, és imádkozott
(Lk 5, 16). És ezt is feljegyezték
róla: Kiment a hegyre imádkozni.
Az egész éjszakát Isten imádásában töltötte
(Lk 6, 12).
Ilyenkor ugyan mit is
kérhetett saját magának a tökéletesen ártatlan Üdvözítő'? A mi Urunk nem
önmagáért imádkozott és esdekelt, hanem a mi bűneink bocsánatáért. Ezt ő
maga is elárulta nekünk akkor, amikor így szólt Péterhez:
A sátán hatalmat kért magának fölöttetek,
hogy megrostáljon benneteket, mint a búzát. De imádkoztam érted, nehogy
meginogj a hitedben (Lk 22, 31).
Nem sokkal ezután pedig már mindenkiért fohászkodott:
Nemcsak értük könyörgök, hanem azokért
is, akik a szavukra hinni fognak bennem. Legyenek mindnyájan egyek.
Amint te, Atyám, bennem vagy, és én benned, úgy legyenek ők is bennünk
(Jn 17, 20-21).
Milyen jóságos az Isten,
mennyire szívén viselte üdvösségünket! Nem elégedett meg azzal, hogy
vérével megváltott minket, ezenfelül még imádkozott is értünk. De
figyeljétek csak meg, mi volt ennek a nagy imádkozónak szíve vágya: az,
hogy amiként egy az Atya és a Fiú, úgy mi is megmaradjunk ebben az
egységben.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 24,
1-2. 5
V. Lelkem
hozzád emelem, Uram; * Én Istenem, benned bízom, ne vallják szégyent!
F.
Igazságod szerint vezess, taníts engem, mivel te vagy az én megmentő
Istenem, és szüntelen benned bízom.
*
Én Istenem.
Könyörgés
Istenünk, benned bízók
erőssége, nélküled semmit sem tehet a gyenge halandó. Kérünk, add nekünk
mindenkor kegyelmed segítségét, hogy jószándékkal teljesítsük
parancsaidat, és cselekedeteinkkel megnyerjük tetszésedet. A mi Urunk.
|