ÉVKÖZI XIII. VASÁRNAP
Zsoltáros rész, I. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Aki titeket befogad, engem fogad be; aki pedig engem fogad be, azt
fogadja be, aki engem küldött, mondja az Úr.
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel első könyvéből
28, 3-25
Saul az endori halottidéző
asszonynál
Azokban a napokban:
Sámuel meghalt, és egész Izrael elsiratta. Városában, Rámában temették
el. A halottidézoket és a jövendőmondókat meg kiűzte Saul az országból.
Amikor a filiszteusok
egybegyűltek, elindultak, és Sunem közelében ütöttek tábort. Saul
összehívta egész Izraelt, és a Gilboa környékén táboroztak. A
filiszteusok táborának láttán félelem fogta el Sault, csak úgy remegett
a szíve. Ezért Saul megkérdezte az Urat, de az Úr nem adott neki
feleletet, sem álmában, sem jelekkel, sem pedig a próféták által.
Ezért Saul
megparancsolta szolgáinak: ?Kerítsetek nekem egy asszonyt, aki ért a
halottidézéshez! Elmegyek, és kérdést intézek hozzá." Szolgái azt
felelték: ?EnDorban van egy halottlátó asszony." Erre Saul álarcot
öltött, más ruhába öltözött, és két emberével el ment hozzá. Éjszaka
értek oda az asszonyhoz, így szólt hozzá: ?Mondd meg nekem a jövendőt,
halottat idézve, de azt idézd meg, akit megnevezek." Az asszony ezt
válaszolta neki: ?Magad is tudod, mit tett Saul: mind kiirtotta az
országból a halottidézőket és a jövendőmondókat. Miért állítasz hát
csapdát nekem? Azért, hogy elvedd az életemet?" Erre Saul megesküdött
neki az Úrra. Azt mondta: ?Amint igaz, hogy az Úr él: ezzel nem vonsz
magadra bűnt." így hát az asszony megkérdezte: ?Kit idézzek meg neked?"
?Sámuelt idézd meg!" � felelte.
És az asszony látta
Sámuelt, és hangosan felkiáltott. Aztán így szólt az asszony Saulhoz:
?Miért vezettél félre? Hiszen Saul vagy!" A király azt válaszolta neki:
?Ne félj! Mit látsz?" ?Egy szellemet látok, amint fölfelé száll a
földről" � mondta az asszony. Saul megkérdezte: ?Milyennek látod?" Az
asszony így felelt: ?Egy öregember száll fölfelé, köntösébe burkolózva."
Ebből Saul megtudta, hogy Sámuel. A földig hajolt, és leborult előtte.
Sámuel így szólt
Saulhoz: ?Miért zavarsz nyugalmamban, s miért idéztél meg?" ?Nagy
szorultságban vagyok � válaszolta Saul �, mert a filiszteusok hadat
indítottak ellenem, és az Úr elfordult tőlem: nem ad nekem feleletet sem
a prófétáit által, sem almomban. Ezért idéztelek meg. Mondd meg nekem,
mit tegyek." ?Miért kérdezel � felelte Sámuel �, amiltor az Úr elfordult
tőled, és ellenséged lett? Azt tette veled az Úr, amit általam előre
megmondott neked. Az Úr kiragad ja kezedből a királyságot, és
rokonodnak, Dávidnak adja, mert nem hallgattál az Úr szavára, és izzó
haragját nem töltötted ki Amaleken, ezért tette ma veled ezt az Úr. Az
Úr veled együtt Izraelt is a filiszteusok kezére adja. Holnap fiaiddal
egyetemben velem leszel, s az Úr Izrael táborát is a filiszteusok kezére
adja." Saul erre egész hosszában elterült a földön, mert Sámuel szavai
miatt nagy félelem kerítette hatalmába. Semmi erő nem volt benne, hiszen
egész nap és egész éjjel nem evett semmit.
Amikor az asszony
odalépett Saulhoz, és látta, hogy teljesen elerőtlenedett, így szólt
hozzá: ?Nézd, szolgálód csak parancsodnak engedett. Kockára tettem
életemet, és teljesítettem kívánságodat, amellyel hozzám fordultál. Most
hát hallgass szolgálód szavára! Hadd adjak neked egy darab kenyeret. Edd
meg, hogy erőre kapj és elmehess utadra." De visszautasította: ?Nem
eszem" � felelte. Hanem amikor szolgái az asszonnyal együtt unszolták,
engedett szavuknak: fölállt a fö'ldről, és leült. Az asszonynak volt egy
hizlalt borja a háznál. Gyorsan levágta, aztán fogta a lisztet,
bedagasztotta, és kovász nélkül lepényt sütött belőle. Aztán Saul és
szolgái elé tette. Miután ettek, fölálltak, és még azon éjszaka
visszatértek.
VÁLASZOS ÉNEK Vő. l Krón
10, 13. 14
V. Saul
meghalt hűtlensége miatt, amelyet az Úr ellen elkövetett, az Úr szava
miatt, amelyet nem vett figyelembe. * Ezért az Úr elvette királyságát,
és Dávidnak adta.
F. Meghalt,
mert halottlátó asszonytól kért tanácsot, és nem bízott az Úrban. *
Ezért az Úr.
MÁSODIK OLVASMÁNY
VI. Pál pápa
szentbeszédeiból
(1970. november 29-én, Manilában tartott
homília)
Krisztust hirdetjük a.
földkerekség határáig
Jaj nekem, ha nem hirdetem
az evangéliumot
(l Kor 9, 16). Ugyanis őtőle, magától
Krisztustól nyertem ezt a küldetésemet. Én is apostol vagyok, de egyben
tanúságtevő is. Minél távolabbi az elérendő' cél, és minél nehezebb a
feladatom, annál hevesebben sürget
Krisztus szeretete (vő. l Kor 5,
14). Nevének dicséretét kell hirdetnem, hogy Jézus
a Krisztus, az élő Isten Fia
(vő. Mt 16, 16); ő az, áld számunkra a
láthatatlan Istent kinyilvánította;
ő az elsőszülött minden teremtmény
előtt, őbenne áll fenn minden (vő.
Kol l, 15). Ugyanő az emberiség Tanítója és Megváltója is; hiszen értünk
született, halt meg, és támadt fel.
Ő a történelem és
mindenség központja; ő mindnyájunkat ismer és szeret; állandó kísérőnk
és barátunk életünk során; a fájdalom, de a remény férfia is. Valóban ő
az, aki majd ismét újra eljön, aki majd ítélő bíránk lesz; és amint
hisszük, egykor életünk örök beteljesedése és boldogsága is ő lesz.
Róla beszélni soha meg
nem szűnöm; ő maga a fény, maga az igazság, sőt mint önmaga mondja: O
az út, az igazság és az élet
(vő. Jn 14, 6); ő az élet kenyere és
élő víz forrása, aki tökéletesen ki is elégíti éhségünket és
szomjúságunkat; ő a mi pásztorunk, vezérünk, példaképünk és
vigasztalásunk, ő a mi testvérünk. Csakúgy, mint mi, sőt még nálunk is
kisebb lett, szegény, megalázott, fáradalmakkal terhelt, elnyomott,
türelmes lett. Értünk nyitotta meg ajkát tanításra, értünk művelt
csodákat, s egy új országot alapított, ahol a szegények lettek a
boldogok, ahol a közös élet alapja a békesség, ahol a tiszta szívűek és
a szenvedő sírok felmagasztalást és vigasztalást nyernek, az igazság
szomjas kutatói kielégítést kapnak, ahol a bűnösök is elnyerhetik minden
bűnük bocsánatát, és az emberiség egy boldog testvériségben olvad egybe.
íme: ez a Jézus
Krisztus, akinek jó híréról már tudomást szereztetek, aki felől
bizonyosak is vagytok, hiszen ezért vagytok Krisztuskövetők. Az ő szent
nevét kiáltom felétek újra meg újra, keresztény testvéreim, amikor azt
hirdetem mindenkinek, hogy Krisztus Jézus a kezdet és a vég, az alfa és
az ómega, az új világ Királya, az emberi történelem és egész emberi
sorsunk titokzatos és végső értelme; közvetítő és híd az ég és föld
között; a legtökéletesebb értelemben ő ?az ember fia", sokkal inkább,
mint mindenki más; mert mint Isten Fia, örök és végtelen, de test
szerint Mária Fia is, Fia ennek a legáldottabb asszonynak, aki a mi
anyánk azáltal, hogy a Szentlélekben az Egyháznak, a Titokzatos Testnek
részei vagyunk.
Ne felejtsétek el: Jézus
Krisztus az, akit mi nektek egy egész örökkévalóságra meghirdetünk, és
azt szeretnénk, hogy az ő neve visszhangozzék a földkerekség végső
hataráig örökkön-örökké.
VÁLASZOS ÉNEK 2 Tim l,
10; Jn l, 16; Kol l, 16-17
V.
Üdvözítőnk, Jézus Krisztus legyőzte a halált, s felragyogtatta előttünk
az életet és a halhatatlanságot az evangéliummal. * Az ő teljességéből
részesültünk, kegyelmet kegyelemre halmozva.
F. Benne
teremtetett minden, ő előbb van mindennél, és benne áll fönn minden. *
Az ő teljességéből.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Jézus megfordult, ránézett az asszonyra, és így szólt: Bízzál, leányom,
hited meggyógyított téged, alleluja.
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Az Emberfia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét, hanem
hogy megmentse.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel könyveiből
l Sám 31, 1-4; 2
Sám l, 1-16
Saul halála
Azokban a napokban,
amikor a filiszteusok megtámadták Izrael fiait, Izrael fiai
megfutamodtak a filiszteusok elöl, és a Gilboa hegyén mindenfelé
elesettek hevertek. A filiszteusok közel férkőztek Saulhoz és fiaihoz,
és megölték Jonatánt, Abinadabot és MalkiSuát, Saul fiait. Saul körül is
tombolt a harc. Az íjászok célba vették, és súlyosan megsebesítették.
Ekkor meghagyta fegyverhordozójának: ?Vond ki kardodat, és szúrj le,
különben jönnek ezek a körülmetéletlenek, és elbánnak velem!" Ám
fegyverhordozója vonakodott (mert nagyon félt). Erre Saul kihúzta
kardját, és beledőlt.
Saul halála után, az
amalekiták elleni csatából hazatérve, Dávid két napig Ciklagban maradt.
A harmadili nap egy ember érkezett Saul táborából. A ruhája meg volt
szaggatva, és hamu volt a fején. Amikor Dávid elé ért, a földre vetette
magát, és íeborult előtte. Dávid megkérdezte: ?Honnét jössz?" ?Izrael
táborából menekültem" � felelte. ?Mi történt? � kérdezte Dávid. �
Beszéld el nekem!" ?A nép elmenekült a csatából � válaszolta �, s az
emberek közül sokan elestek. Saul és fia, Jonatán is halott!"
Ekkor Dávid megkérdezte
a legényt, alti a hírt hozta neki: ?Hogy tudtad meg, hogy Saul és fia,
Jonatán is halott?" A legény, aki a hírt hozta, ezt felelte: ?Épp Gilboa
hegyére tévedtem, s láttam, amint Saul a lán dzsája fölé hajolt;
nyomában a kocsik és lovasok. Amikor megfordult, és észrevett,
megszólított: Ki vagy? Egy amalekita � válaszoltam. Erre
megparancsolta: Gyere ide, és add meg a kegyelemdöfést, mert bár
kínlódom, még teljesen bennem van az élet. Odamenteni hát, és megadtam
neki a kegyelemdöfést, mert tudtam, hogy nem éli túl bukását. Aztán
levettem a fejéről a koronát meg a karjáról a karperecet, és elhoztam
ide, uramnak."
Erre Dávid fogta a
ruháját, és megszaggatta. Ugyanígy az emberei is, akik vele voltak,
mind. Jajgattak és sírtak, és egészen estig böjtöltek Saulért és fiáért,
Jonatánért, az Úr népéért és Izrael házáért, amiért elhullottak a kard
élén.
Dávid ekkor megkérdezte
a legénytől, aki a hírt hozta neki: ?Hova való vagy?" ?Egy amalekitának,
egy betelepedett jövevénynek vagyok a fia" � válaszolta. Erre Dávid azt
mondta: ?Hat nem féltél kinyújtani a kezed, és megölni az Úr
fölkentjét?" Aztán Dávid odaszólította egyik legényét, és megparancsolta
neki: ?Gyere ide, és szúrd le!" Az leszúrta, úgyhogy meghalt. Dávid így
szólt hozzá: ?Véred szálljon a fejedre! Saját szád vallott ellened,
hiszen ezt mondtad: Megadtam az Úr fölkentjének a kegyelemdöfést.*"
VÁLASZOS ÉNEK Vő. 2 Sám
l, 21. 19
V. Gilboa
hegyei, se harmat, se eső ne öntözzön benneteket, * Ahol elestek Izrael
hősei.
F.
Mindnyájan, környező hegyek, látogasson meg benneteket az Úr, Gilboától
azonban távol legyen. * Ahol elestek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspök
beszédeiből
(Serm. 47, 1. 2. 3. 6, De ovibus: CCL 41,
572-573. 575-576)
Ő ct mi Urunk, Istenünk,
mi meg legelőjének népe
Ezek a szavak, amelyeket
elénekeltünk, arról tesznek hitvallást, hogy mi az Isten nyája vagyunk:
Mert ő a mi Urunk, Istenünk, aki
alkotott minket (Zsolt 99, 3). Ö a
mi Istenünk,
mi meg legelőjének népe és kezének nyája vagyunk
(vő. Zsolt 94, 7).
A pásztoremberek a saját nyájukat nem maguk alkották, a nyájat, amelyet
legeltetnek, nem maguk teremtették. De a mi Urunk, Istenünk, mivel Isten
és Teremtő, ő maga teremtette a saját nyájat, ez az ő tulajdona, és ezt
ő legelteti. Nem más teremtette, amit ő legeltet, sem más nem legelteti
azt, amit ő hozott létre.
Mivel ebben az énekben
megvallottuk, hogy nyája, legelőjének népe, kezének nyája vagyunk,
hallgassuk meg tehát, hogy mit mond nekünk, mint az ő nyájának. Azelőtt
pásztoraihoz beszélt, most pedig nyájához szól. Szavait akkor mi remegve
hallgattuk, ti pedig nyugodtan. De mi van a mai szavaiban? Vajon most
fordítva lesz, és mi hallgatjuk nyugodtan, ti pedig re megve? Nem így
van! Először, mert ha pásztorok is vagyunk, a pásztor nemcsak azt
hallgatja remegve, ami csak a pásztoroknak szól, hanem azt is, ami a
nyájnak szól. Ha ugyanis gondtalanul hallgatja azt, ami a nyájnak szól,
altkor nincs gondja a nyájra. Azután pedig, mint már előzőleg is
mondtuk, kedveseim, két dolgot is meg kell magunkban fontolni: az egyik,
hogy keresztények vagyunk, a másili, hogy elöljárók vagyunk. Azzal, hogy
elöljárók vagyunk, a pásztorokhoz tartozunk, ha jók vagyunk. Azzal
pedig, hogy keresztények vagyunk, veletek együtt mi is a nyájhoz
tartozunk. Tehát akár a pásztorokhoz, akár a nyájhoz szól az Úr, nekünk
mindent szent félelemmel kell meghallgatnunk, és a rólatok való
gondoskodás nem hiányozhat a szívünkből.
Hallgassuk meg tehát,
testvéreim, miért korholja az Úr a rossz juhokat, és mit ígér nyájának.
Ti is az én juhaim vagytok
(Ez 34, 31), mondja. Először is, milyen
nagy boldogság az, hogy Isten nyája vagyunk. Ha valaki elgondolkodik
ezen, testvéreim, még könnyei és szenvedései között is nagy örömet ad
neki ez. Hisz ugyanarról mondjuk:
Te Izraelt legelteted, akiről azt
is mondjuk: Sosem szunnyad, sosem
alszik, aki őre Izraelnek (Zsolt
120, 4). Őrködik tehát felettünk, ha ébren
vagyunk, őrködik
felettünk, ha alszunk is. Ha tehát a pásztorember őrködése alatt nyugodt
az ember nyája, mily nagynak kell lennie akkor a mi nyugalmunknak,
akiket Isten legeltet, nemcsak azért, mert ő legeltet, hanem azért is,
mert ő teremtett minket.
És ti, nyájam � mondja az
Úr, az Isten �, nézzétek, igazságot teszek a juhok között, a kosok és a
bakok között
(Ez 34, 17). Mit csinálnak a bakok itt az Isten nyájában?
Ugyanazon a legelőn és ugyanannál a vízforrásnál egyrészt a bal oldalra
rendelt bakok keverednek össze a jobb oldaliakkal, másrészt pedig ezek
megtűrik maguk közt most azokat, akiket később majd különválasztanak
tőlük. Itt is türelmet gyakorol a nyáj, mint ahogy türelmes az Isten is.
Ő fogja majd szétválasztani őket: egyeseket a bal oldalra, másokat pedig
a jobb oldalra.
VÁLASZOS ÉNEK Jn 10,
27-28; Ez
34, 15
V. Juhaim
hallgatnak szavamra, ismerem őket, és ők követnek engem. Örök életet
adok nekik, * Nem vesznek el soha, nem ragadja ki őket a kezemből senki.
F. Magam
terelgetem majd juhaimat, és magam telepítem le őket. * Nem vesznek,,
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel második könyvéből
2, 1-11; 3,
1-5
Dávidot Hebronban fólkenik
Judo. királyává
Azokban a napokban Dávid
megkérdezte az Úrtól: ?Fölmenjek-e Júda valamelyik városába?" Az Úr ezt
a feleletet adta neki: ?Föl!" Aztán azt kérdezte Dávid: ?Hová menjek?" A
válasz így hangzott: ?Hebronba." így hát Dávid oda ment, s vele a két
asszony is, a jiszreeli Achinoam, valamint Abigail, a kármeli Nabal
felesége. Azokat az embereket is oda vonultatta Dávid, akik vele
tartottak, mindegyiküket a családjával együtt; Hebron falvaiban
telepedtek le. Akkor Júda férfiai elmentek, és Dávidot fölkenték Júda
házánali királyává.
Dávidnak hírül vitték,
hogy a gileádi Jábes lakói eltemették Sault. Erre Dávid követeket
küldött a gileádi Jábes lakóihoz ezzel az üzenettel: ?Áldjon meg
benneteket az Úr, hogy könyörülettel voltatok uratok, Saul iránt, és
eltemettétek. Legyen hozzátok könyörületes és jóságos az Úr! S magam is
jót teszek veletek, amiért így viselkedtetek. De most szedjétek össze
magatokat, és legyetek bátrals! Mert uratok, Saul halott, ám engem Júda
háza fölkent királyává."
Abner azonban, Nernek a
fia, Saul seregének a vezére fogta Isbaalt, Saul fiát, és elvitte
Machanajimba, és megtette Gileád, valamint az aseriták, Jiszreel,
Efraim, Benjámin és egész Izrael királyává. Saul fia, Isbaal negyven
esztendős volt, amikor Izrael királya lett, és két évig uralkodott. Csak
Júda háza csatlakozott Dávidhoz. Az az idő, ameddig Dávid Hebronban Júda
háza fölött uralkodott, hét évet és hat hónapot tett ki.
Saul háza és Dávid háza
között még sokáig folytatódott a háborúskodás. Dávid egyre hatalmasabb
lett, Saul háza pedig mindig gyengébb.
Hebronban fiai születtek
Dávidnak. Elsőszülötte Amnon volt, a jiszreeli Achinoamtól; második fia
Kileáb, a Kármelbe való Nabal feleségétől, Abigailtól; a harmadik
Absalom, a gesuri király, Talmai lányánali, Machának a fia; a negyedik
Adonija, Haggít fia; az ötödik Sefatja, Abital fia; a hatodik Jitream,
Dávid feleségétől, Eglától. Ezek születtek Dávidnak Hebronban.
VÁLASZOS ÉNEK Tér 49,
10. 8
V. Nem
veszti el Júda a fejedelmi pálcát, sem utóda a vezérséget, * Míg el nem
jön az Elküldendő, akire a népek várakoznak.
F. Júda,
téged dicsérnek majd testvéreid, atyád fiai meghajolnak előtted. * Míg
el nem jön.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspök
beszédeiből
(Serm. 47, 12-14, De ovibus: CCL 41,
582-584)
Ha az emberek tetszését
keresném, nem volnék Krisztus szolgája
Csak azzal dicsekedhetünk,
amiről a lelkiismeretünk tanúskodik (2
Kor l, 12). Vannak
vakmerőén ítélkező, megszóló, sugdolózó, károgó emberek, akik szeretnék
megsejteni azt, amit nem látnak, akik szívesen meghányják-vetik azt is,
amiről sejtelmük sincs. Az ilyenek ellen mi marad más, mint saját
lelkiismeretünk tanúságtétele? Testvérek, még amiben tetszeni akarunk,
abban sem keressük dicsőségünket, és nem is kell keresnünk, hanem azok
üdvösségét kell keresnünk, aliili minket követnek, és azért kell
helyesen élnünk, hogy el ne tévedjenek. Kövessenek minket, ha mi
Krisztust követjük, ha pedig mi nem követjük Krisztust, ők akkor is
Krisztust kövessék. Mert ő legelteti nyáját, és mindenkivel, alti jól
legeltet, vele van, mert mindenki őbenne van.
Nem a magunk javát
keressük tehát, amikor az emberek tetszésére akarunk lenni, hanem örülni
akarunk az emberek miatt, és örülni akarunk azért, hogy tetszésükre
vagyunk, hiszen ez azért jó, mert az ő javukat szolgálja, és nem a mi
tekintélyünket. Érthető tehát, hogy kik ellen beszél az Apostol, amikor
azt mondja: Ha még emberek
tetszését keresném, nem volnék Krisztus szolgája
(Gál l, 10). Viszont az is nyilvánvaló,
hogy kik miatt mondta ezt:
Legyetek mindenkinek mindenben a kedvére, ahogy én is
mindenkinek mindenben a kedvére járok
(vő. l Kor 10, 33). Mind
a kettő világos, mind a kettő békét hozó, mind a kettő becsületes, egyik
sem okoz zavart. Te csak egyed Isten legelőjének füvét, és igyad tiszta
vizét, de le ne taposd azt, és fel ne zavard ezt,
Mert bizonyára hallottad
magától Urunktól, Jézus Krisztustól, az apostolok Mesterétől:
Úgy világítson a ti világosságotok az
embereknek, hogy jótetteiteket látva dicsőítsék mennyei Atyátokat
(Mt 5, 16), hiszen ő az, aki ilyenekké
tett titeket. Mi ugyanis
legelőjének népe és kezének nyája vagyunk
(vő. Zsolt 94, 7). Öt dicsérd te hát,
aki téged jónak tett, ha jó vagy, és ne saját magadat, hiszen a magad
erejéből csak rossz lehettél. Miért akarod az igazságot kiforgatni úgy,
hogy amikor valami jót cselekszel, a magad dicsőségét keresed, és amikor
meg valami rosszat teszel, az Úrban keresed a hibát? Mindenesetre, aki
ezt mondta: Világítson a ti
világosságotok az embereknek,
ebben a beszédében azt is mondta:
Ügyeljetek, hogy a jót ne az emberek szeme láttára tegyétek
(Mt 6, 1). Ha ezt az Apostolnál
ellentmondásnak láttad, most az evangéliumban is annak látod. De ha
szíved hűséges meghódolását nem zavarod meg, akkor majd megtalálod itt
is a szentírási helyek békés megegyezését, és megtalálod bennük a te
békédet is.
Testvéreim, tehát ne
csak arra törekedj ünk, hogy buzgók legyünk, hanem arra is, hogy az
embereknek jó példát adjunk. Ne csak arra törekedjünk, hogy
lelkiismeretünk szerint cselekedjünk, hanem amennyire gyengeségünkből és
emberi gyarlóságunktól telik, törekedjünk arra is, hogy semmi olyat ne
tegyünk, ami gyenge testvérünkben a rossznak gyanúját kelthetné, nehogy
� amíg mi tiszta füvet fogyasztunk, és tiszta vizet iszogatunk �
letapossuk Isten legelőjét, és a gyenge juhok már csak ezt a letaposott
füvet egyék, és a zavaros vizet igyák.
VÁLASZOS ÉNEK Fii 2, 2.
3-4; l Tessz 5, 14. 15
V. Tegyétek
teljessé örömömet azzal, hogy egyetér- tetek, ugyanúgy szerettek,
mindenki alázatosan a mási kat tartsa magánál kiválóbbnak. * Senki ne
keresse csak a maga javát, hanem a másét is.
F.
Gondozzátok a betegeket, tanúsítsatok mindenki iránt türelmet,
törekedjetek mindig jót tenni egymással és mindenkivel. * Senki ne.
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tolunk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel második könyvéből
4, 2 � 5,7
Dávid egész Izrael
királya, lesz. Elfoglalja Jeruzsálemet
Azokban a napokban: Saul
fiának volt két vezére a portyázó csapatok élén. Az egyiket Baanának
hívtak, a másikat Rechabnak. A Beerotba való Rimmon fiai voltak, így
Benjámin fiai közé tartoztak. Mert hiszen Beérőt is Benjámin
tulajdonának számít. Mégis, Beérőt lakói Gittajimba menekültek, s ott
élnek idegenként mind a mai napig. Jonatánnak, Saul fiának volt egy
mindkét lábára béna fia. Öt esztendős volt, amikor Saul és Jonatán
halálhíre Jiszreelbe ért. A dajkája fogta, és elmenekült vele, de a
menekülés sietségében a gyerek elesett, és megbénult. Meribbaalnak
hívták.
A Beerotba való Rimmon
fiai, Rechab és Baana elindultak, és a déli hőség idején Isbaal házába
mentek,
amikor az éppen déli
pihenőt tartott. A kaput őrző lány búzát szemelgetett, és elbóbiskolt,
így épp aludt. Rechab és testvére, Baana beosontak. Amikor beléptek a
házba, Isbaal hálóköntösben az ágyán feküdt, és aludt. Agyonütötték, és
a fejét vették. Aztán fogták a fejét, és egész éjszaka mentek vele az
Arabán át vivő úton.
Isbaal fejét elvitték
Hebronba Dávidnak, és így szóltak a királyhoz: ?Nézd, ez Isbaalnak a
feje, életedre törő ellenségednek, Saulnak a fiáé. így ma az Úr bosszút
állt uramért és királyomért Saulon és nemzetségén." Dávid így válaszolt
Rechabnak és testvérének, Baanának, a Beerotba való Rimmon fiainak:
?Amint igaz, hogy az Űr él, aki életemet minden veszedelemből
kimentette: aki nekem azt a hírt hozta, hogy Saul halott, abban a
hiszemben, hogy örömhírt hoz nekem, azt én elfogattam, és megölettem
Ciklagban; ezzel jutalmaztam az örömhírért. Most hát, amikor elvetemült
emberek egy derék embert a saját házában és ágyán meggyilkoltak, ne
kérjem tőletek számon a vérét, és ne irtsalak ki benneteket a földről?"
Ezzel Dávid parancsot adott a legényeinek, és azok le is szúrták őket.
Aztán levágták a kezüket és lábukat, s Hebron tavánál kiakasztották.
Isbaal fejét pedig fogták, és eltemették Abner sírboltjában, Hebronban.
Izraelnek összes törzse
elment Dávidhoz Hebronba, és azt mondták: ?Nézd, csontod és húsod
vagyunk. Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor még Saul volt a királyunk,
te voltál, aki vezetted Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked:
Legeltesd népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme!*" Izrael vénei
tehát mind elmentek a királyhoz Hebronba, és Dávid király szövetséget
kötött velük Hebronban, az Úr előtt. Aztán fölkenték Dávidot Izrael
királyává. Dávid harmincéves volt, amikor király lett, és negyven
esztendeig uralkodott Júda fölött, s Jeruzsálemben harminchárom
esztendeig uralkodott Júda és Izrael fölött.
Ezután a király
Jeruzsálem alá vonult embereivel a jebuziták ellen, akik azon a vidéken
laktak. Azt mondták Dávidnak: ?Nem jutsz be oda, elűznek a váltok és a
sántáit." (Ezzel azt akarták mondani, hogy Dávid nem jut be oda.) Dávid
azonban bevette Sión várát, ez lett Dávid városa.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt
2,2.6. l
V. Fölkelnek
a föld királyai, összeesküsznek nagyjai az Úr ellen és Fölkentje ellen.
* Királyommá magam tettem őt szent hegyemen, a Sión hegyen.
F. Miért
zúgnak a nemzetek, miért szőnek hiú terveket a népek? * Királyommá
magam.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A Jézusról nevezett (Avilai)
Szent Teréz szűznek ?A tökéletesség útja" című könyvéből
(Cap. 30, 1-5: CEuvres complétes, Desclée
De Brouwer, Paris, 1964, 467-468)
Jöjjön d a te országod!
Vajon van-e olyan
könnyelmű ember, alti, ha egy előltelő úrtól akar valamit kérni, nem
gondolná meg előbb, hogy milyen alakban terjessze elő kérelmét, és mit
akar tőle kérni? S hogy miért van arra szüksége? Nehogy elkedvetlenítse
vagy megbosszantsa, főleg olyankor, ha valami fontos dologról van szó;
márpedig a mi jó Jézusunk arra tanít bennünket, hogy csak ilyent
kérjünk. Egy dolgot azonban nagyon feltűnőnek tartok itt. Nem lett volna
jobb, én jó Uram, ha egy szóban foglaltad volna össze az egészet, és azt
mondtad volna: ?Add meg nekünk, Atyánk, azt, amire szükségünk van"?
Tekintve ugyanis, hogy Isten olyan jól tud mindent, azt hihetne az
ember, hogy nincs többre szükség.
Ó, végtelen Bölcsesség!
Közötted és Atyád között ez elég is lett volna, s ott a Getszemáni
kertben nem is imádkoztál sok szóval. Kifejezted előtte óhajodat és
réttegésedet, s az akaratára bíztad magadat. Mirólunk azonban, én jó
Uram, nagyon jól tudod, hogy nem vetjük magunkat oly készseggel alá
Atyád akaratának, amint te tetted. Nálunk szükség van arra, hogy
megnevezzük kérésünk tárgyát, hogy ily módon jól megfontolhassuk, vajon
hasznos-e nekünk az, amit kérünk, s ha nem találjuk annak, ne is kérjük.
Mert ellenkező esetben, amilyenek vagyunk ezzel a mi szerencsétlen
szabad akaratunkkal, el sem fogadnánk azt, amit az Úr megadna nekünk,
még ha egyébként a leghasznosabb dolog volna is ránk nézve. Mert ha
nekünk nem fizetnek készpénzt a kezünkbe, nem érezzük magunkat
gazdagoknak.
Az édes Jézus tehát azt
kéri folytatólag számunkra, hogy vonuljon be szívünkbe Isten országa:
Szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod (Mt 6, 9).
Csodáljátok itt a mi Mesterünknek végtelen bölcsességét! Vajon mit
kérünk mi, midőn ez országért imádkozunk? Engem itt legfőképpen ez a
kérdés foglalkoztat, s mindegyikünknek nagy szüksége van arra, hogy ezt
megértse. Ő Szent Felsége belátta, hogy a mi gyönge tehetségünkkel nem
vagyunk képesek megfelelő' módon s úgy, amint illik, megszentelni,
dicsérni, magasztalni és fennen hirdetni az örök Atya szentséges nevét,
hacsak meg nem adja nekünk az ő országát már idelent. Ezért fejezte ki
az édes Jézus ezt a két kérést közvetlenül egymás után. Hogy pedig
megértsük, mit kérünk ezzel, s mennyire erdekünk ezért szüntelenül
imádkozni és mindent megtenni, hogy kedvében járjunk annak, akinek
hatalmában van megadni azt nekünk: ki akarom itt fejteni gondolataimat
erről a dologról.
Az én nézetem tehát a
következő'. Sok egyéb javali között egyik nagy boldogsága a mennyek
országának az, hogy az ember ott nem törődik többé a földi dolgokkal. A
lélek ott tökéletes nyugalmat élvez önmagá ban; gyönyörködik saját
dicsőségében; örül annak, hogy vele együtt mindenki örül; békéjét soha
semmi sem zavarja; tökéletesen ki van elégítve, mert látja, hogy ott
mindenki dicsőíti az Urat; mindenki megszenteli és áldja az ő szent
nevét, és senki sem vetkezik ellene. Mindenki szereti Istent, s az
illető léleknek sincs egyéb elfoglaltsága, mint az, hogy ő is szeresse.
Nem is tudná nem szeretni, mert hiszen ismeri. S ha nem is ilyen
tökéletesen s nem megszakítás nélkül, de azért mégis csak a mostaninál
sokkal különb módon szeretnénk őt idelent, ha tiszta fogalmunk volna
őróla.
VÁLASZOS ÉNEK
V. Aki tud
jót adni fiainak, arra késztet minket, hogy keressünk és zörgessünk. *
Annál többet kapunk, minél jobban hiszünk, erősen remélünk, és
vágyakozva vágyódunk.
F. Ez
többnyire könnyekkel és nem szavaidiai történik, belső esedezéssel
inkább, mintsem szólítgatással. * Annál többet.
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel második könyvéből
6, 1-23
A szövetség ládáját
Jeruzsálembe viszik
Azokban a napokban:
Dávid Összegyűjtötte Izraelből a legjavát, harmincezer férfit, aztán
elindult Dávid, és az egész vele tartó sereggel a júdeai Baalába vonult,
hogy elhozza onnan Isten ládáját, amely a Seregek Urának nevét viseli,
áld a kerubok fölött trónol.
Isten ládáját egy új
szekérre tették azután, hogy elhozták Abinadab házából, amely a dombon
állt, s Abinadab fiai, Uza és Achjo vezették a szekeret. Uza az Isten
ládája mellett ment, Achjo pedig előtte ment. Dávid és Izrael egész háza
teljes lendülettel táncoltak az Űr előtt, s énekeltek citera, hárfa,
dob, csengettyű és cintányér kíséretében.
Amikor azonban Nachon
sátorához értek, Uza kinyújtotta kezét az Isten ládája felé, és
megfogta, mert az ökrök megbillentették. Erre fellángolt az Úr haragja
Uza ellen, s lesújtott rá az Isten a vétkéért, úgyhogy meghalt ott, az
Isten ládája mellett. Dávid nagyon megütődött rajta, hogy az Úr olyan
hirtelenül elragadta Uzát. Ezért hívják azt a helyet mind a mai napig
PerecUzának. Azon a napon félelem fogta el Dávidot az Úr színe előtt, s
azt mondta magában: ?Hogy jöhet hozzám az Úr ládája?" Ezért Dávid nem
akarta, hogy hozzá, Dávid városába vigyék az Úr ládáját, hanem a Gátból
való Obed-Edom házába vitette. Az Úr ládája három hónapig maradt a
Gátból való Obed-Edom házában, és az Úr megáldotta Obed-Edomot egész
háza népével egyetemben.
Amikor aztán hírül
vitték Dávid királynak: ?Az Úr megáldotta Obed-Edom egész háza népét és
mindenét, amije csali van, az Úr ládájáért", akkor Dávid elment, és
Obed-Edom házából nagy örömmel Dávid városába vitte Isten ládáját.
Amikor azok, altili az Úr ládáját vitték, hat lépést tettek, feláldozott
egy marhát és egy hizlalt bárányt. S táncolt is Dávid � teljes erejéből
� az Úr előtt, közben egy vászon efod övezte, így vitte fel Dávid és
Izrael háza ujjongás és harspnaszó kíséretében az Úr ládáját. Amikor
azonban az Úr ládája bevonult Dávid városába, történt, hogy Saul lánya,
Michal kinézett az ablakon. Amikor meglátta, hogy Dávid király ugrál és
orog az Úr előtt, szívében megvetette.
Az Úr ládáját bevitték,
és a sátorban arra a helyre állították, amelyet Dávid kijelölt neki.
Akkor Dávid égőáldozatot és közösségi áldozatot mutatott be az Úr előtt,
s amikor készen lett az égőáldozatnak és a közösségi áldozatnak a
bemutatásával, megáldotta a népet az Úr nevében. Azután az egész népnek,
Izrael fiai egész seregének, a férfiaknak éppúgy, mint a nőknek
kiosztatott egy-egy kenyeret, egy csomó datolyát és egy-egy mazsolás
kalácsot. Azután az egész nép hazament.
Amikor Dávid hazatért,
hogy csaladját is megáldja, Saul lánya, Michal Dávid elé lépett, s azt
mondta: ?Milyen tiszteletre méltó módon viselkedett ma Izrael királya,
amikor szolgái szolgálóinak szeme láttára levetkőzött, ahogy csalt a
csőcselékből szokott valaki levetkőzni!" Dávid így válaszolt Michalnak:
?Az Úr előtt táncoltam! Az Úr életére, aki engem atyád és egész háza
helyett kiválasztott, s megtett fejedelemnek az Úr népe, Izrael fölött:
az Úr előtt igenis táncolok. Sőt még jobban megalázkodom, mint most,
akkor is, ha a te szemedben megvetésre méltó vagyok is. Mert a szolgálók
körében, akiket említettél, azok körében tiszteletet váltok ki."
Michalnak, Saul lányánali egész halála napjáig nem lett gyermeke.
VÁLASZOS ÉNEK Vő. Zsolt
131, 8. 9; Zsolt 23, 7. 9
V. Kelj
útra, Urunk, nyugalmad helyére, te és hatalmad ládája! * Igazságba
öltözzenek papjaid, és szent jeid ujjongjanak!
F. Emeljétek
föl fejeteket, kapuk, táruljatok föl, örök kapuk: a dicsőség Királya
bevonul. * Igazságba öltözzenek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Jeromos
áldozópapnak a 41. zsoltárról az újonnan kereszteltekhez intézett
szentbeszédéből
(CCL 78, 542-544)
Bemegyek az Úr csodás
hajlékába
Mint szarvas sóvárog a
forrásvízre, úgy ábít a lelkem téged, Istenem
(Zsolt 41, 2). Amint
tehát azok a szarvasok sóvárognak a források vizére, úgy sóvárgunk mi is
az Egyház forrásaira, az Atyára, a Fiúra és a Szentlélekre, miután
Egyiptomból, vagyis a bűnös világból kiszabadulva megöltük a fáraót a
víz által, sőt egész seregét elpusztítottuk győzelmet aratva a
keresztségben a sátán fölött.
Hogy az Atya forrás,
erről Jeremiásnál ezt olvashatjuk:
Elhagytak engem, az élő víz forrását, és
repedezett vízvermeket ástak maguknak, amelyek nem tarthatják meg a
vizet (vő. Jer 2, 13). A Fiúról
pedig ezt olvassuk egy másik helyen:
Elhagyták a bölcsesség forrását
(Bár 3, 12). A Szentlélekről pedig:
Aki abból a vízből iszik, amelyet
én adok, abban örök életre szökettő vízforrás fakad (vü.
Jn 4, 14). Itt maga az evangélista
fejti ki, hogy az Üdvözítő' szavait a Szentlélekre kell értenünli. Ezek
alapján nyilvánvaló tehát, hogy az Egyház hármas forrása maga a
Szentháromság titka.
Ez után sóvárog a hívő
lélek, ezt óhajtja a megkeresztelt ember szíve, amikor így sóhajtozik:
Istenre szomjas a lelkem, az élő
forrásra (vő. Zsolt 41, 3). Mert
nemcsak rövid időre aliarja látni az Urat, hanem minden vágyával
óhajtja, lángoló buzgósággal szomjazza őt. Mielőtt a keresztseget
elnyerték volna, így beszéltek egymás közt:
Mikor mehetek, hogy lássam az Isten
arcát? (Zsolt 41, 3). íme,
beteljesedett, amit óhajtottak. Eljöttek, és megálltak az Úr színe
előtt, és megjelentek az oltár előtt, az Üdvözítő szent titka előtt.
Mivel az éltető
forrásban újjászülettek, és az Úr Krisztus szent testének titkához
járulhatnak már, így szólnak nagy bizalommal:
Bevonulok a csodás hajlékba, az Isten
házához (vő. Zsolt 41, 5). Az
Isten háza az Egyház, ez az a csodálatos hajlék, mivel itt található
a hangos
ujjongás és hálaadás és a lakomázók hálaéneke.
Ti, akik most Krisztust
öltöttétek magatokra, és tanításunkat követtétek, úgy emelkedtetek ki
Isten igéje által e világ zavaros áradatából, mint ahogy kiemelik a
horogra akadt halakat. Elmondhatjátok tehát: Bennünk megváltozott a
természet rendje. A halali ugyanis, ha kifogják őket a tengerből,
elpusztulnak; minket
viszont azért emeltek ki, és halásztak
ki az apostolok e múlandó világ tengeréből, hogy holtaliból élőkké
váljunk. Amíg e világban éltünk, szemünk a lent való dolgok közt,
eletünk pedig a szennyes sárban forgolódott. Miután pedig kiemeltek
bennünket az árból, kezdjük látni a Napot, és kezdjük szemlélni az igazi
Világosságot. Kimondhatatlan örömünk sürgetésére így biztatjuk
lelkünket: Bízzál az Úrban: fogom
még áldani arcom szabadítóját, Istenemet
(Zsolt 41, 6).
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 26,
4
V. Csak
egyet kérek az Úrtól, egy a vágyam: !l Hogy az Úr hazában lakjam életem
minden napján.
F. Hogy az
Úr gyönyörűségét láthassam, és szemléljem templomát. * Hogy az.
Könyörgés
Istenünk, áld
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel másodili
könyvéből 7,
1-25
Nótán jövendölése a
Messiás örök királyságáról
Azokban a najDokban,
amikor már a házában lakott a király, és az Úr nyugalmat adott neki
körös-körül minden ellenségétől, a király így szólt Nátán prófétához:
Nézd, magam cédrusfából készült házban lakom, az Úr ládája meg sátorban
lakik." Erre Nátán azt mondta a ídrálynak: ?Vigyél véghez mindent, ami
szándékodban van, mert veled van az Úr!"
Még altkor éjszaka
történt, hogy az Úr szózatot intézett Nátánhoz: ?Menj, és^ mondd meg
szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja az Úr: Te akarsz nekem házat építeni
lakóhelyemül? Azóta, hogy kivezettem Izrael fiait Egyiptomból, sosem
laktam házban mind a mai napig, hanem ide-oda vándoroltam egy sátorban;
az volt a hajlékom. Amíg Izrael fiaival ide-oda vándoroltam, mondtam-e
egyetlen szóval is Izrael bírái közül, akiket pásztornak rendeltem
népem, Izrael fölé, egyetlen egynek is: Miért nem építtek nekem
cédrusfaból házat?
Ezenkívül mondd még meg
szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja a Seregek Ura: Elhoztalak a legelőról,
a juhok mögül, hogy népem, Izrael fejedelme légy. Veled voltam minden
vállalkozásodban, és minden ellenségedet megsemmisítettem előtted. Nagy
nevet szerzek neked, olyat, mint a föld nagyjaié. S meghatározok
népemnek, Izraelnek egy helyet, és oda telepítem. Ezen a helyen fog majd
lakni, és nem hányódik többé ide-oda. A gonoszok nem szorongatják, mint
eddig, attól az időtől kezdve, hogy bíráltat rendeltem népem, Izrael
fölé. Megszabadítom minden ellenségétől. Az Úr naggyá tesz, s házat épít
neked az Úr. Ha aztán napjaid betelnek, és megtérsz atyáidhoz, megtartom
utánad magvadból származó utódodat, és megszilárdítom királyságát. (Az
házat épít nevemnek, én meg minden időkre megszilárdítom királyi
trónját.) Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz. Ha eltévelyedik, az
emberek módjára bottal fegyelmezem, s olyan csapásokkal, amelyek az
emberek fiait érik. De irgalmamat nem vonom meg tő le, amint elődödtől
megvontam. Nem, házad és királyságod örökre fennmarad színem előtt,
trónod örökre szilárd marad."
Nátán ezeket a szavaltál
és ezt az egész kinyilatkoz tatást mind elmondta Dávidnak.
Erre Dávid bement,
leborult az Úr előtt, és így szólt: ?Ki vagyok én, ó, Uram, Istenem, s
mi az én házam, hogy idáig vezettél? S ez még mind kevés volt a
szemedben, ó, Uram, Istenem, mert még ígéreteket is tettél szolgád
házának a távoli időltre. (Ez az ember
rendeltetése), ó, Uram, Istenem. Mit
szólhat Dávid, amikor magad szemelted ki szolgádat, ó, Uram, Istenem.
Szolgádért, jóakaratod szerint cselekedted és nyilatkoztattad ki ezeket
a nagy dolgokat szolgádnak. Ezért, ó, Uram, Istenem, nagy vagy, nincs
hozzád hasonló senki, és nincs más Isten, csalt te, amint fülünkkel
hallottuk. S hol van a földön még egy nép, amelyet hozzá lehetne mérni
népedhez, Izraelhez? (Olyan nép), amelyért az Isten elment volna, hogy
saját népéül megszerezze, és híressé tegye, nagy és félelmetes tetteket
vigyen végbe, és népeket és isteneket
űzzön
el népe elől? így örökre népeddé tetted
népedet, Izraelt, s magad lettel, Uram, az Istene. Váltsd hát valóra
ígéreted, amelyet szolgádnak és házánali tettél, ó, Uram, Istenem,
minden időkre, és tégy úgy, amint mondtad!"
VÁLASZOS ÉNEK Vő. Lk l,
30-32; Zsolt 131, 11
V. Gábor
angyal így szólt Máriához: íme, gyermeket fogansz, fiút szülsz., az
Úristen neki adja atyjánali, Dávidnak trónját, * És uralkodni fog Jákob
házán örökké.
F. Esküt
tett az Űr Dávidnak, igaz esküt, nem vonja vissza: ?Aki testedből
származik, trónodra azt ülte tem." * És uralkodni.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspöknek
?A szentek eleve elrendelése" című könyvéből
(Cap. 15, 30-31: PL 44, 981-983)
Jézus Krisztus test
szerint Dávid ivadéka
Az eleve elrendelés és
kegyelem legragyogóbb bizonysága maga az Üdvözítő',
ó a közvetítő Isten és ember között: az
ember Krisztus Jézus (l Tim 2, 5).
Hogy közvetítő' lehessen, vajon ezt Krisztusnak emberi természete a
tettek vagy a hit megelőző érdemeivel szerezte meg? Kérem, feleljenek:
az Atyával egylényegű Ige személyi egységébe felvett ember hogyan
érdemelte ki, hogy Isten egyszülött Fia legyen? Miféle jótétté előzte
ezt meg?
Mit tett előtte, mit hitt, mit ért el, hogy erre a kimondhatatlan
méltóságra eljuthatott? Nemde azáltal kezdett létezni, hogy az Ige
megteremtette, és magába felvette? Ez az ember nemde ezáltal lett Isten
egyszülött Fiává?
Ismerjük fel tehát a
Főben, Krisztusban a kegyelemnek azt a forrását, ahonnan minden egyes
tagja a saját mértéke szerint kapja a kegyelmet. Minden ember, mihelyt
hinni kezd, azzal a kegyelemmel lesz krisztusivá, vagyis kereszténnyé,
amely kegyelemmel az az ember kezdettől fogva Krisztussá lett. Minden
ember abból a Szentlélekbol születik újjá, akinek erejéből az az ember
megszületett. Ugyanannak a Szentléleknek erejéből kapjuk bűneink
bocsánatát, akinek erejéből annak az embernek semmi bűne sem volt. Isten
kétségtelenül már előre tudta, hogy ezeket meg fogja tenni. Ez tehát a
szentek eleve elrendelése, ez Krisztusban, a legszentebben látszik
legvilágosabban. Ki tagadhatná ezt az eleve elrendelést, ha helyesen
értelmezi az igazság szavait? Hiszen magánál a dicsőség Uránál, az Isten
Fiánál láttuk, hogy amennyiben emberré lett, az is eleve el volt
rendelve.
Előre el volt tehát
rendelve, hogy Jézus, akinek majd
test szerint Dávid ivadékának kell lennie, a szentség Lelke szerint
Isten hatalmas Fiának bizonyuljon
(vő. Rom l, 4), hiszen a Szentlélek erejéből Szűz Máriától született.
Isten Igéje olyan egyedülálló, kimondhatatlan módon emelte fel magához
az embert, hogy valóságos és sajátos értelemben egyszerre mondjuk
Krisztust Isten Fiánali és ember fiánalt is. Ember fiának a felvett
emberi természet miatt, és Isten Fiának, mert a felvevő az Isten
Egyszülöttje, nehogy a Háromság helyett négyes valóságot mondj unit.
Előre el volt tehát
rendelve az emberi természetnek ez a nagy, fenséges és olyan magasra
való felemelése, amelynél magasabbra már nem is juthatott volna.
Hasonlóképpen nem volt már semmi más alacsonyabb, mint mi, emberek,
ahová Isten leereszkedhetett volna, amikor felvette az emberi
természetet testi gyengeségeinkkel együtt, a kereszthalált sem kivéve.
Amint tehát
380. oldal
előre el volt rendelve,
hogy az az egy ember a mi Fejünk legyen, ugyanúgy sokan eleve arra
vagyunk rendelve, hogy az ő tagjai legyünk. Némuljon el itt most minden
emberi érdem � hiszen Ádám vétke által ez mind elveszett �, és legyen
korlátlan hatalmú az Isten kegyelme, amely Urunk, Jézus Krisztus, Isten
egyetlen Fia és a mi egyetlen Urunlt által mindent betölt. Mindaz pedig,
alti felismeri, hogy a mi Főnk kiváltságos születése az ő érdemeinek
tulajdonítható, az lássa meg, hogy bennünk, tagjaiban is az ő megelőző
érdemei szükségesek a többszöri újjászületéshez.
VÁLASZOS ÉNEK Vő. Gál 4, 4-5; Ef 2, 4;
Rom 8, 3
V. Amikor
elérkezett az idők teljessége, az Isten elküldte a Fiát, áld Szűztől
született, és alávetette magát a törvénynek, * Hogy kiváltson minket a
törvény szolgaságából.
F. A
végtelenül irgalmas Isten azzal mutatta meg nagy szeretetét irántunk,
hogy elküldte tulajdon Fiát a bűnös testhez hasonló alakban. * Hogy
kiváltson.
Könyörgés
Istenünk, alti
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Sámuel második könyvéből
11, 1-17.
26-27
Dávid bűne
Az ammoniták ellen
indított első hadjárat után tör tént egy évre rá, abban az időben,
amikor a királyok hadba szoktak szállni. Dávid elküldte Joábot, és vele
testőrségét és egész Izraelt. Lemészárolták az ammonitákat, és
megostromolták Rabbát. Maga Dávid Jeruzsálemben maradt.
Az egyik nap estefelé
történt, hogy Dávid fölkelt fekvőhelyéről, és fölment királyi palotája
tetőteraszára. A tetőről meglátott egy asszonyt, amint épp fürdött.
Nagyon szép asszony volt. Dávid elküldött, és értesüléseket szerzett az
asszony felől, így tájékoztatták: ?Batseba az, Eliam lánya, a hetita
Úrijának a felesége." Erre Dávid elküldte embereit, és elhívatta. El is
ment hozzá, és ő együtt hált vele, majd havi tisztulása közeledtekor
hazament. Ám az asszony teherbe esett. Erre elküldött, és megüzente
Dávidnak: ?Állapotos vagyok."
Ekkor Dávid üzenetet
küldött Joábnak: ?Küldd nekem haza a hetita Úriját!" S Joáb elküldte
Úriját Dávidhoz. Amikor Úrija elment Dávidhoz, Dávid érdeklődött, hogy
áll a dolog Joábbal, a csapatokkal és a hadakozással. Aztán azt mondta
Dávid Úrijának: ?Menj haza a házadba, és mosd meg a lábad." Erre Úrija
eltávozott a királyi palotából; megtisztelő ajándékot vittek utána a
király asztaláról. De Úrija a királyi palota kapuja előtt, ura szolgái
között tért nyugovóra, nem ment le házába.
Amikor Dávidnak
jelentették: ?Úrija nem ment le a házába", Dávid megkérdezte Úrijától:
?Hát nem a csa tából jöttél? Miért nem mész le a házadba?" Úrija így
válaszolt Dávidnak: ?A láda, valamint Izrael és Júda sátorban laknak,
parancsnokom, Joáb és parancsnokom szolgái a puszta földön táboroznak.
Hát akkor én hogy menjek le házamba enni, inni és asszonyommal hálni?
Amint igaz, hogy az Úr él, és te élsz: ilyet nem teszek!" Erre Dávid azt
mondta Úrijának: ?Ma még maradj itt, holnap aztán elbocsátják." Úrija
tehát Jeruzsálemben maradt azon a napon. Másnap Dávid meghívta, hogy
egyék és igyék nála, és lerészegítette. De Úrija este kiment, és ura
szolgáival tért nyugovóra, nem ment le a házába. Másnap reggel Dávid
levelet írt Joábnak, és Úrijával vitette el. A levélben ezeket írta:
?Állítsátok Úriját előre, ahol leginkább tombol a harc. Aztán húzódjatok
mogulé vissza, hogy eltalálják, és halálát lelje." így esett, hogy a
város ostromakor Joáb olyan helyre állította, ahol � amint tudta � bátor
harcosok álltalt. Amikor aztán a városbeliek kitörtek, és Joábbal
megütköztek, a népből, mármint Dávid emberei közül néhányan elestek. A
hetita Úrija is halálát lelte.
Amikor Úrija felesége
hírét vette, hogy férje meghalt, elsiratta férjét. Amikor azonban letelt
a gyász ideje, Dávid elküldött, és magához vette a házába, így felesége
lett, és fiút szült neki. De az a tett, amit Dávid elkövetett, nem
tetszett az Úrnak.
VÁLASZOS ÉNEK Vő. 2 Sám
12, 9; Kiv 20, 2. 13. 14
V. Kard
által elveszítetted a hetita Úriját, hogy feleségül vedd a feleségét. *
Miért vetetted hát meg az Úr szavát, s tettél olyat, ami gonosznak
számít az Úr szemében?
F. Én vagyok
az Úr, a te Istened, én hoztalak ki Egyiptom földjéről. Ne ölj! Ne törj
házasságot! * Miért vetetted hát meg.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Jeruzsálemi Szent Cirill
püspök hitmagyarázataiból
(Cat. l, 2-3. 5-6: PG 33, 371. 375-378)
Itt az alkalmas idő, hogy
megvalljuk bűneinket
Ha valamelyiktek rabja a
bűnnek, itt az ideje, hogy kész legyen újjászületni, Isten fogadott
gyermekévé lenni azzal a nagylelkűséggel, amelyet a hit kíván. Hagyja
ott az átkos szolgaságot, a bűnt, lépjen az Úr boldogító szolgálatába.
Legyen méltóvá az örökségnek, a mennyei királyságnak az elnyerésére.
Bűneitek bánkódó megvallásával vessétek le a csalóka kívánságokban
megromlott régi embert, hogy felölthessétek az újat, aki megújul
Teremtője megismerése szerint. A hit által szerezzétek meg a Szentlélek
foglalóját, hogy bebocsássanak titeket az örök hajlékba. Fogadjátok
magatokba a misztikus pecsétet, hogy az Úr jóságosán rátok ismerjen.
Csatlakozzatok Krisztusnak emberekből álló szent nyájához, hogy egykor
majd jobbjára állhassatok, és elnyerjétek az örökségül nektek szánt
életet.
Akiknek lelkét ugyanis
durva kéregként bűnök vonják be, azok bal kéz felól lesznek, mert nem
fogadták be Isten kegyelmét, amelyet Krisztustól kaptak volna az
újjászületés fürdőjében. Nem a test újjászületésére utalok, hanem a
léleknek a Szentlélekben történő' újjászületésére. A test szerint való
születést szüléinknek köszönhetjük, a Lélek szerint való újjászületés
viszont a hit által történik, hiszen
a Lélek ott fúj, ahol akar
(vő. Jn 3, 8). Ha ezzel méltóvá leszel,
akkor majd meghall hatod: Jól
van, te hűséges, derék szolga (Mt
25, 21), tudniillik, ha altkor olyan lesz a lelkiismereted, hogy az
álnokságnak semmi szennye sem lesz rajta.
Ha valaki a jelenlevők
közül úgy gondolná, hogy próbára teszi Isten kegyelmét, az saját magát
csapja be, mert nem akarja elismerni Isten erejét. Őszinte és minden
tettetés nélküli lélekkel jöjj ide, te, ember, hiszen Isten a szívek és
vesék vizsgálója.
Ez a mostani idő a bűnök
bánkódó megvallásának az ideje. Valid meg, amit szóval vagy
cselekedettel, éjjel vagy nappal vetkeztél. Itt az alkalmas idő, hogy
megvalld bűneidet, itt az üdvösség napja, hogy magadba fogadd a mennyei
kincset.
Vesd ki a lelkedból, ami
nem odavaló, hogy bőségesebben kapj kegyelmet. Mert a bűnök
megbocsátását megkapja ugyan mindenki egyformán, de a Szentlélek közlése
már az egyes ember hitének a mértéke szerint történik. Ha kevéssé
feszíted meg erőidet, keveset kapsz, ha viszont sokat fáradozol, nagy
lesz jutalmad. A magad érdekében futsz, a magad hasznáról van szó.
Ha pedig neheztelsz
valakire, bocsáss meg neki. Hiszen azért jössz ide, hogy bűnbocsánatot
nyerj: szükséges tehát, hogy előbb te is megbocsáss az ellened
vétkezőknek.
VÁLASZOS ÉNEK Péld 28,
13; l Jn l, 9
V. Nincs
sikere annak, alti titkolja a bűnét, * De ir galomra lel, aki bevallja,
és kerüli.
F. Ha
megvalljuk bűneinket, akkor, mivel jó és igazságos, Isten megbocsátja
bűneinket. * De irgalomra.
Könyörgés
Istenünk, aki
kegyelmeddel gyermekeiddé fogadtál és a világosság fiaivá tettél minket,
kérünk, tartsd távol tőlünk a tévedés homályát, és segíts, hogy
igazságod ragyogó fénye mindig tündököljön lelkűnkben. A mi Urunk.
|