ÉVKÖZI XV.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
III. hét
I. ESTI
DICSÉRET
Magnificant-ant.
A mag az Isten igéje, a magvető Krisztus. Mindaz, aki hallgat rá,
megmarad mindörökre.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A királyok első
könyvéből
16, 29 - 17, 16
Illés próféta fellépése
Acháb izraeli király idejében
Omri
fia,
Acháb � Júda királyának,
Azának 38. esztendejében lett király
Izraelben. Omri
fia,
Acháb huszonkét évig
uralkodott
Izrael fölött Szamariaban.
S Acháb, Omri
fia
azt tette, ami
gonosznak számít az Úr szemében, még sokkal
inkább, mint
elődei.
Nem volt neki
elég, hogy Nebat fia,
Jerobeám nyomán járt a bűn útján, hanem még a szidoniak
királyának,
Etbaalnak a lányát,
Izebelt
is elvette feleségül, aztán elment Baalnak szolgálni,
őt
imádni.
Baal templomában, amelyet Szamariaban
épített, oltárt emelt Baalnak. Visszaállította
a szent fákat, sőt hogy
ingerelje az Urat,
Izrael
Istenét, még több gonoszságot művelt, mint
Izrael összes többi
királya,
aki
előtte volt. Az ő
idejében a beteli
Hiel
fölépítette újra Jerikót.
Elsőszülötte, Abirám
árán vetette meg alapjait,
s legkisebb
fia,
Segub árán csinált
rá kapukat, az Úr szava szerűit,
amelyet Nun fia,
Józsue által hallatott.
A gileádi Tisbéből való
Illés, a ^tisbei így szólt Achábhoz: ?Amint igaz, hogy él az Úr, Izrael
Istene, akinek a szolgálatában állok: ezekben az években ne hulljon se
harmat, se eső, csak az én szavamra." Azt mondta neki az Úr: ?Menj el
innen, vedd utadat kelet felé, és rejtőzz el a Kerit pataknál, amely a
Jordántól keletre folyik. Igyál a patakból, a hollóknak pedig
megparancsolom, hogy gondoskodjanak rólad." Tehát elment és úgy tett,
amint az Úr parancsolta. Elment és a Kerit pataknál maradt, amely a
Jordántól keletre folyik. S a hollók vittek neki reggel kenyeret, este
húst, a patakból meg ivott. Egy bizonyos idő elteltével történt, hogy a
patak kiszáradt, mert nem esett eső az országban.
Akkor az Úr így szólt
hozzá: ?Kelj útra és menj el a Szidonhoz tartozó Careftába, és maradj
ott. Nézd, ott megparancsoltam egy özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék
rólad." Erre útra kelt és elment Careftába. Amikor a város kapujához
ért, épp ott volt egy özvegyasszony � rozsét szedegetett. Megszólította
és azt mondta neki: ?Hozz nekem egy kis vizet korsóban, hadd igyam!"
Amikor elment hozni, utána szólt: ?Hozz egy harapás kenyeret is!" Azt
felelte: ?Amint igaz, hogy a te Istened él: nincs sütve semmim, csak egy
marék lisztem van a szakajtóban meg egy kis olajam a korsóban. Épp azon
vagyok, hogy rozsét szedjek, aztán megyek és elkészítem magamnak és
fiamnak. Megesszük, aztán meghalunk." Illés azonban így válaszolt neki:
?Ne félj! Menj s tedd, amit mondtál; csak előbb csinálj belőle egy kis
lángost, aztán hozd ki nekem; magadnak és fiadnak csak utána készíts.
Mert azt mondja az Úr, Izrael Istene: A szakajtó ne ürüljön ki, a korsó
ne apadjon el addig, amíg az Úr esőt nem hullat a földre."
Elment hát és úgy tett,
amint Illés mondta. S volt mit ennie, neki is, fiának is. A szakajtó nem
ürült ki, és a korsó nem apadt ki az Úr szava szerint, amelyet Illés
által hallatott.
VÁLASZOS ÉNEK Jak 5, 17.
18; Sir 48, 1. 3
V. Illés
esedezve imádkozott, hogy ne essék az eső, s nem is esett. * Majd ismét
imádkozott, és esőt adott az ég.
F. Mint a
tűzvész, Illés próféta jött, szava lángolt, mint az égő fáklya, az Úr
szavával elzárta az eget. * Majd ismét.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Kezdődik Szent Ambrus
püspök ?A misztériumok" cí mű értekezése
(Nn. 1-7: SC 25 bis, 156-158)
Oktatás a keresztség
előtti szertartásokról
Naponként szóltam
azelőtt hozzátok erkölcsi kérdésekről, amikor a pátriárkák történetét
vagy a Példabeszédek könyvének parancsait olvastuk. Az volt a célom,
hogy ezek ismeretével és elsajátításával hozzászokjatok az ősatyák
példáján való járáshoz; hogy az ő útjukat követve szót fogadjatok az
isteni kinyilatkoztatásnak; hogy újjászületve a keresztség által olyan
legyen életetek, amilyen a megkereszteltekhez méltó.
Most az idő arra int,
hogy a misztériumokról beszéljek, és a szent jeleknek magyarázatát
adjam. Ha ezt a keresztség előtt szándékoztam volna közölni olyanokkal,
akik még nem voltak beavatva, inkább árulónak, mint magyarázónak tűntem
volna fel. Aztán meg így � előkészítés nélkül � jobban belétek hatol a
misztériumok fénye, mintha már valami tanítás megelőzte volna.
Nyissátok meg hát
fületeket, és élvezzétek az örök életnek a szentségek által rátok lehelt
jó illatát. Ezt mutattuk be nektek jelképesen, midőn a fül megnyitásának
szent szertartását végeztük és mondottuk:
Effeta, azaz nyílj meg
(Mk 7, 34), hogy akik a kegyelem forrásához
jöttetek, megértsétek a feladott kérdéseket és emlékezetben tartsátok a
feleleteket. Ezt a misztériumot maga Krisztus jelezte az evangéliumban,
amikor a süketnémát meggyógyította.
Ezután megnyílt számodra
a legszentebb szentély, beléptél az újjászületés szentélyébe. Most idézd
emlékezetedbe, mit kérdeztek tőled, és tartsd emlékezetedben, hogy mit
feleltél. Ellene mondottál a sátánnak és cselekedeteinek., a világnak, a
világi gyönyöröknek és élve zeteknek, ígéretedet nem a holtak sírja
őrzi, hanem az élet könyve.
Láttál ott levitát,
láttál áldozópapot és láttad a püspököt is. Ne tekintsd testük alakját,
hanem szolgálatuk kegyelmét. Angyalok színe előtt szóltál, miként írva
van: A pap ajkának kell a tudást
őriznie, és az ő szájából várják a tanítást, mén ő a Seregek Urának
követe (Mai
2, 7). Nincs
helye a tévedésnek, nincs
helye a tagadásnak:
Isten követe az, aki
Krisztus
országát és az örök életet hirdeti.
Ne külseje szerint
értékeld, hanem küldetése szerint.
Azt nézd, amit
neked juttatott; mérlegeld, mit
tett, és
ismerd fel méltóságát.
Beléptél tehát, hogy
ellenséged elé állj; elhatároztad, hogy nyíltan ellene mondasz neki;
kelet felé fordulsz: aki ugyanis ellene fordult az ördögnek, az
Krisztushoz fordul, ránéz bizakodó tekintettel.
VÁLASZOS ÉNEK Tit 3, 3.
5; Ef 2, 3
V. Egykor mi
magunk is balgák, engedetlenek és té velygők voltunk; gonoszságunk,
irigységünk miatt utálatra méltók voltunk, és gyűlöltük egymást. * De
Isten megmentett minket irgalmasságból, s a Szentlé- lekben való
újjászületés és megújulás fürdőjében.
F. Valamikor
testi vágyainkban éltünk, és születésünknél fogva a harag gyermekei
voltunk. * De Isten.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 558.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
A tanítványok elmentek s hirdették a bűnbánatot, és olajjal megkenve sok
beteget meggyógyítottak.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
II. ESTI
DICSÉRET
Magnificat-ant.
Mester, melyik a főparancs a törvényben? Jézus ezt felelte: Szeresd
Uradat, Istenedet teljes szívedből, alleluja.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Királyok első'
könyvéből
18, 16b-40
Illés Kármel hegyén
legyőzi Baal papjait
Azokban a napokban:
Acháb elindult Illés felé. Amikor Acháb megpillantotta Illést, azt
kérdezte: ?Te vagy az, Izrael megrontója?" De
ő
így felelt: ?Nem én sodortam pusztulásba Izraelt, hanem te és atyádnak
háza, amikor elhagytátok az Urat, és amikor Baalhoz szegődtél. Most
azonban küldj el s hívd nekem össze egész Izraelt Kármel hegyén, aztán
Baal négyszázötven prófétáját is, akik Izebel asztaláról esznek!" Acháb
tehát sorra üzent Izrael fiainak és összehívta a prófétákat is Kármel
hegyén. Illés odalépett az egész nép színe elé és megkérdezte: ?Meddig
akartok még kétfelé sántikálni? Ha az Úr az Isten, akkor őt kövessétek;
ha meg Baál,
akkor kövessétek azt!" A nép nem válaszolt egyetlen szót sem.
Akkor Illés így szólt a
néphez: ?Az Úr prófétái közül egyedül én maradtam meg, Baalnak azonban
négyszázötven prófétája van. Adjatok két bikát! Válasszák ki az egyiket,
aztán vágják darabokra és tegyék a máglyára, de tüzet ne gyújtsanak! Én
majd előkészítem a másik bikát, de tüzet én sem gyújtok. Akkor hívják
segítségül ők a ti istenetek nevét, én meg majd segítségül hívom az Úr
nevét! Az az Isten, aki tűzzel
válaszol, az legyen az Isten!" Az
egész nép azt felelte rá: ?Rendben van!" Illés tehát így szólt Baal
prófétáihoz: ?Válasszátok ki magatoknak az egyik bikát! Ti vagytok
többségben. Aztán hívjátok segítségül istenetek nevét, de tüzet nem
szabad gyújtanotok!" Fogták hát az egyik bikát, előkészítették, és
reggeltől délig szólítgatták Baal nevét ezekkel a szavakkal: ?Baal,
hallgass meg!" De semmi hang nem hallatszott, nem adott senki feleletet.
Közben ott ugrabugráltak oltáruk körül, amit csináltak.
Délben
Illés így csúfolta öltét: ?Szólítsátok hangosabban, hiszen
isten! Hátha belemélyedt gondolataiba
vagy kiment,
esetleg úton van, vagy éppen elaludt, és föl kell ébreszteni."
Erre egyre emeltebb hangon szólították és szokásukat követve karddal és
lándzsával addig
vagdosták magukat, míg ki
nem buggyant a vérük. Del elmúltával odáig
fajult a dolog, hogy őrjöngeni
kezdtek egészen addig,
míg el nem jött az esti
ételáldozat bemutatásának
ideje. De nem hallatszott se hang, se felelet, semmi
jele a meghallgatásnak. Akkor
Illés így szólt a néphez: ?Lépjetek elém!" Az egész nép eléje
lepett. Ezután helyreállította az Úr oltárát, amelyet leromboltak.
Mégpedig
úgy, hogy fogott tizenkét
szikladarabot
Jákob tizenkét
fia
törzsének megfelelően, akinek
az Úr azt mondta: ?Izrael
legyen a neved!" és oltárt épített a szikladarabokból
az Úr nevének.
Az oltárt körülvette
árokkal, akkorával, amekkora két mérő gabonának elegendő'. Aztán máglyát
rakott, feldarabolta a bikát, rátette a máglyára és azt mondta:
?Töltsétek meg négy korsót vízzel, és öntsétek rá az égőáldozatra meg a
máglyára." Megtették. Erre így szólt: ?Ismételjétek meg!" Megismételték.
Akkor azt mondta: ?Harmadszor is tegyétek meg!" Harmadszor is megtették,
úgyhogy víz folyt az oltár körül. Az árkokat is megtöltötte vízzel.
Amikor aztán elérkezett az esti ételáldozat bemutatásának az ideje,
Illés próféta előlépett és felkiáltott: ?Uram, Ábrahám, Izsák és Izrael
Istene! Nyilvánítsd ki a mai napon, hogy te vagy az Isten Izraelben, én
a te szolgád vagyok s ezeket mind a te szavadra teszem! Hallgass meg,
Uram, hallgass meg! Engedd, hogy ez a nép fölismerje: te, az Úr vagy az
Isten, te téríted meg a szívét."
Erre tűz hullott az
Úrtól, megemésztette az égőál- dozatot és a máglyát, még az árokban lévő
vizet is elnyelte. Ennek láttára az egész nép arcra borult és így szólt:
?Az Úr az Isten, az Úr az Isten!" Illés erre meghagyta nekik:
?Ragadjátok meg Baal prófétáit! Ne meneküljön meg egy se közülük!"
Megragadták, és Illés levitette őket a Kison patakhoz, s ott megölette
öltét.
VÁLASZOS ÉNEK l Kir 18,
21; Mt 6, 24
V. Illés
odalépett az egész nép színe elé és megkérdezte: Meddig akartok még
kétfelé sántikálni? * Ha az Úr az Isten, akkor őt kövessétek!
F. Senki sem
szolgálhat két Úrnak; nem szolgálhattok az Istennek is, a Mammonnak is.
* Ha az Úr.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című értekezéséből
(Nn. 8-11: SC 25 bis, 158-160)
Újjászületünk vízből és Szentlélekből
Mit láttál a keresztelő
kápolnában? Láttál ott vizet, de nemcsak ezt, láttál ott levitákat, akik
szolgáltak, és láttad a püspököt, aki kérdéseket tett fel, és végezte a
beavatást.
Mindenkinél előbb maga az Apostol tanít arra, hogy
ne a láthatóra, hanem a láthatatlanra
fordítsuk figyelmünket, mert a látható múlandó, a láthatatlan azonban
örök (2 Kor 4, 18). Másutt meg ezt
olvashatod: Ami Istenben
láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta
műveiből következtethetünk (Rom l,
20). Ezért mondja maga az Úr is:
Ha nekem nem hisztek, higgyetek a tetteknek!
0n 10, 38). Hidd el tehát, hogy az
Istenség van ott jelen. Hiszel abban, hogy ott működik, és nem hiszed
azt, hogy jelen van? Honnan is származnék a működése, ha meg nem előzné
a jelenléte?
Fontold meg, mily ősrégi
ez a misztérium, hiszen már a világ kezdetén megvan az előképe.
Kezdetben, amikor Isten az eget és a földet teremtette � úgymond a
Szentírás � Isten lelke lebegett a
vizek fölött (Tér l, 2). Vajon az,
aki ott lebegett a vizek fölött, nem volt tevékeny? Vedd tudomásul, hogy
működött már magában a világ teremtésében is, hiszen azt mondja a
Próféta: Az egek az Úr szavára
lettek, csillagseregüket az 5 ajka lehelte
(Zsolt 32, 6). Mindkét tény a Szentírás
bizonyságán nyugszik: az is, hogy lebegett, az is, hogy működött. Hogy
ott lebegett, azt Mózes mondja; hogy ott működött, azt Dávid bizonyítja.
Halld a másik
bizonyítékot is. Minden test megromlott a gonoszságtól.
Nem marad éltető Lelkem az emberben
örökké, mivel test (Tér 6, 3) �
mondja az Úr. Ezzel Isten arra mutat rá, hogy a test tisztátalansága és
a súlyosabb bűn szennye a lelki kegyelmet elfordítja tőlünk. Azért, hogy
az Úristen helyrehozza, ami megromlott, vízözönt bocsátott a földre, és
az igaz Noénak megparancsolta, hogy szálljon a bárkába. Noé pedig a víz
apadtával először hollót bocsátott ki, majd azután galambot, ez � mint
olvassuk � olajággal tért vissza a bárkába. Látod, itt szó van vízről,
fáról, galambról, és kétségbe vonod, hogy mindez titokzatos előkép?
A vízbe merül az ember
teste, hogy megtisztuljon minden testi bűntől. Ez a víz minden
gonosztettnek a temetője. A fa pedig annak a fának az előképe, amelyre
az Úr Jézust szegezték fel, amikor értünk kínhalált szenvedett. A galamb
azt a galambot jelzi, amelynek képében a Szentlélek szállt le, mint
ahogy tanultad az Újszövetségben. A Szentlélek leheli szívedbe a békét
és telkedbe a megnyugvást.
VÁLASZOS ÉNEK
íz
44, 3. 4; Jn 4, 14
V.
Elárasztom vízzel a tikkadt mezőt, és bővizű patakokkal a kiaszott
földet. * Kiárasztom Lelkemet, úgy sarjadzanak majd, mint a fűzfák a
vízfolyások mellett.
F. Örök
életre szökellő vízforrás lesz. * Kiárasztom Lelkemet.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A királyok első
könyvéből
19, l-9a. 11-21
Isten kinyilatkoztatja
magát Illésnek a Hóreben
Azokban a napokban:
Acháb elbeszélte Izebelnek, amit Illés végbevitt, az egész történetét
annak, ahogyan sorra megölette a prófétákat. Erre Izebel hírvivőt
küldött Illéshez. Ezt üzente neki: ?Ezt és ezt tegyék velem az istenek,
ha holnap ebben az órában hasonlóvá nem teszem életedet ezek egyikének
életéhez!"
Illés megrettent, útra
kelt és elment, hogy megmentse életet. Amikor a Júdához tartozó
Beersebába ért, otthagyta szolgáját, maga pedig behúzódott egy napi
járásnyira
a pusztába. Amikor
odaért, leült egy borókabokor alá, és a halálát kívánta. Azt mondta:
?Most már elég, Uram! Vedd magadhoz lelkemet! Én sem vagyok különb atyáimnál."
Ezzel lefeküdt és elaludt. Egyszer csak angyal érintette
meg, és így szólt hozzá: ?Kelj föl, és egyel!" Ahogy odapillantott,
lám, a fejénél egy sült cipó
meg egy korsó víz volt. Evett
is,
ivott
is, de aztán újra lefeküdt aludni.
Ám az Úr angyala
másodszor is megjelent, megérintette, és azt mondta: ?Kelj föl, és
egyél! Különben túl hosszú lesz neked az út." Fölkelt, evett, ivott,
aztán negyven nap és negyven éjjel vándorolt ennek az ételnek az
erejéből egészen az Isten hegyéig, a Hórebig.
Bement egy barlangba, és
ott töltötte az éjszakát. S lám, az Úr hallatta szavát, így szólt hozzá:
?,Menj, és a hegyen járulj az Úr színe ele!" S lám, az Úr elvonult arra.
Hegyeket tépő, sziklákat sodró, hatalmas szélvész haladt az Úr előtt, de
az Úr nem volt a szélviharban. A szélvésznek földrengés lépett a
nyomába, de az Úr nem volt a földrengésben. A földrengés után tűz
következett, de az Úr nem volt a tűzben. A tüzet enyhe szellő' kísérte.
Amikor Illés észrevette, befödte arcát köntösével, kiment, és a barlang
szája elé állt. Egy hang megszólította ezekkel a szavakkal: ?Mit
csinálsz itt, Illés?" Azt felelte: ?Emészt a buzgalom az Úrért, a
Seregek Istenéért. Mert Izrael fiai elhagytak, oltáraidat lerombolták,
prófétáidat meg kardélre hányták, és most nekem is az életemre törnek."
Az Úr azonban azt mondta neki: ?Menj, fordulj vissza, és vedd utadat
Damaszkusz pusztasága felé! Aztán menj, és kend föl Hazáéit Arám
királyává, Jehut, Nimsi fiát pedig Izrael királyává. Végül Elizeust,
Safát fiát Abel-Mecholából kend fel magad helyett prófétává. Aztán ez
történik: Aki Hazael kardjától megmenekül, azt megöli Jehu. És aki Jehu
kardjától megmenekül, azt megöli Elizeus. De hétezret életben hagyok
Izraelben: minden térdet, amely nem hajolt meg Baal előtt, és minden
szájat, amely nem illette csókkal (a kezét)."
Amikor onnét elment,
találkozott Safát fiával, Elizeussal. Éppen szántott, tizenkét pár ökör
haladt előtte, maga pedig a tizenkettedik pár mögött haladt. Illés
odament hozzá, és rávetette köntösét. Az otthagyta az ökröket, Illés
után szaladt, és így szólt: ?Engedd, hadd adjak előbb búcsúcsókot
apámnak meg anyámnak, aztán követlek." Azt mondta neki: ?Menj csak, de
térj vissza! De hát mit tettem veled?" Azzal Elizeus elment, fogta a pár
ökröt, feláldozta, majd az ekét felhasználva megsütötte az ökröket, és
odaadta az embereknek, egyék meg
okét. Aztán elindult, Illés
nyomába szegődött, és a szolgája lett.
VÁLASZOS ÉNEK Vő. Kiv
33, 22. 20; Jn l, 18
V. így szólt
az Úr Mózeshez: Ha majd elvonul előt ted dicsőségem, a szikla
mélyedésébe teszlek és kezem mel befödlek, amíg elvonulok előtted. *
Mert nem lát hatja ember Istent úgy, hogy életben maradjon.
F. Istent
nem látta soha senki, az egyszülött Fiú nyilatkoztatta ki, aki az Atya
ölén van. * Mert nem láthatja.
MÁSODK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című érteke zéséből
(Nn. 12-16. 19: SC 25 bis, 162-164)
Mindez előkép a számunkra
Arra tanít téged az
Apostol: Atyáink mind ott voltak a
felhő alatt, mind átkeltek a tengeren, s mind megkeresztelkedtek
Mózesre, a felhőben és a tengerben
(l Kor 10, 1-2). De maga Mózes is azt
mondja énekében: Elküldted
Lelkedet és a tenger elbontotta őket
(Kiv 15, 10). Észrevetted ugye, hogy a
keresztséé szentségének előképe rejtőzik a zsidóknak abban az
átvonulásában, amelyben az egyiptomi elveszett, a zsidó pedig
megmenekült. Hisz mi másra tanít minket naponként ez a szentség, mint
hogy benne a bűn elmerül és a vétek
elpusztul, de jámborság
és teljes ártatlanság lép ki belőle.
Hallottad azt is, hogy
atyáink a felhő alatt voltak, mégpedig jó felhő alatt, amely a testi
szenvedélyek lobogasát lehűtötte. Jó felhő árnvékozza be azokat, akiket
a Szentlélek meglátogat. Végül Szűz Máriára szállt rá, és a Magasságbeli
ereje borította be őt árnyékával, amikor az emberi nem számára megszülte
a Megváltót. Az a felhőcsoda is előkép szerint történt Mózes által. Ha
tehát akkor az előképben jelen volt a Szentlélek, vajon nincs-e jelen
most a jelzett igazságban, hiszen a Szentírás is mondja neked:
A törvényt Mózes közvetítette, a kegyelem
és igazság azonban Jézus Krisztus által valósult meg
Qn l, 17).
A Mara" forrás vize
keserű volt, Mózes fát dobott bele, és édes lett. Amíg az Úr keresztjét
nem hirdették, a víznek a jövendő üdvösség szempontjából nem volt semmi
jelentősége, amikor azonban a kereszt misztériuma már üdvösségszerzővé
szentelte, azóta lelki fürdőnek és életadó italnak használható. Miként
tehát abba a vízbe Mózes, a próféta fát bocsájtott, ugyanúgy ebbe a
forrásba is a pap az Úr keresztjének hirdetését bocsátja, és ez a víz
édessé válik a kegyelem számára.
Ne higgy tehát tisztán
testi szemeidnek: itt inkább azt kell nézni, ami láthatatlan, mert a
látható ideigvaló, amaz pedig örökkévaló. Jobban lehet itt azt látni,
amit a testi szem nem vesz észre, de a szív és a lélek meglát.
Azután okulj a Királyok
könyvének olvasmányán
is (2 Kir
5, 1-27). Naamán szír ember volt, leprás lett, és senki
nem tudta abból kigyógyítani.
Akkor az egyik
rableány azt mondta neki,
hogy van
Izraelben egy próféta, aki
a leprától meg tudná őt tisztítani.
Naamán aranyat és ezüstöt vett magához, elment
Izrael királyához.
Amikor
ez meghallotta érkezésének okát, megszaggatta ruháját, mondván, hogy
istenkísértés az, amikor
olyat kérnek tőle, amit
nem tud megadni
királyi
hatalma. Elizeus
azonban titokban
megüzente a ki
amikor olyat kérnek tőle, amit nem tud
megadni királyi hatalma. Elizeus azonban titokban megüzente a királynak,
küldje el hozzá ezt a szír embert, hadd tudja meg, hogy van Isten
Izraelben. Amikor pedig az odaérkezett, meghagyta neki, hogy merüljön
alá hétszer a Jordán vizeben. Erre Naaman azon kezdett gondolkodni, hogy
jobb az ő hazája folyóinak a vize, és azokban már sokszor megfürdött, de
mégsem szabadult meg leprájától. Ez a meggondolása visszatartotta attól,
hogy szót fogadjon a prófétának. De amikor engedett szolgái
biztatásánalt és rábeszélésének, mégis alámerült a Jordánban. Amikor
pedig abban megtisztult, menten megértette, hogy nem a víz, hanem a
kegyelem ereje tisztítja meg az embert.
Az a pogány kételkedett,
mielőtt meggyógyult volna; te mar meggyógyultál, ne kételkedj tehát.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 77,
52. 53; l Kor 10, 2
V. Kihozta
népét az Úr, mint a juhokat, biztosan vezette őket, hogy ne féljenek, *
S ellenségeiket elnyelte a tenger.
F. Mind
megkeresztelkedtek Mózesre a felhőben és a tengerben. * S ellenségeiket
elnyelte a tenger.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygóknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Királyok első'
könyvéből '
21, 1-21. 27-29
Illés a szegények igazának
a védelmezője
Abban az időben:
Nabotnak, a jiszreelitának volt egy szőlőskertje Achábnak, Szamaria
királyának a palotája mellett. Acháb beszélt Nabottal. így szólt hozzá:
?Engedd át nekem a szőlőskertedet, hogy veteményeskertül szolgáljon
nekem; egész közel fekszik házamhoz. Adok érte egy jobb szőlőskertet,
vagy ha úgy tétszilt jobban, kifizetem az árát pénzben." Nabot azonban
azt válaszolta Achábnak: ?Az Úr óvjon attól, hogy atyáim örökségét
átengedjem neked!" Acháb hazament. Kedvetlen volt és haragos a válasz
miatt, amit Nabot, a jiszreelita adott neki, amikor azt mondta: ?Nem
engedem át neked atyáim örökségét." Leheveredett, befordult, és nem
evett semmit.
Odament hozzá a
felesége, Izebel, és megkérdezte: ?Mi van veled, hogy olyan kedvetlen
vagy, és nem eszel semmit?" ?Megbeszélésem volt a jiszreeli Nabottal �
felelte. Azt mondtam neki: Engedd át nekem szőlőskertedet arany
ellenében, vagy ha úgy tetszik jobban, adok neked érte egy ímásik)
szőlőskertet. De kijelentet te: Nem engedem át neked atyáim
örökségét!*" Felesége, Izebel erre azt mondta neki: ?Hát nem vagy Izrael
királya? Kelj föl, egyél, és légy jókedvű. Majd én megkerítem a
jiszreeli Nabot szőlejét."
Aztán leveleket írt,
lepecsételte az ő pecsétjével, és elküldte őket a Nabottal együtt lakó
véneknek és előkelőknek. Ezt írta a levelekben: ?Hirdessetek böjtöt, és
Nabotot ültessétek az asztalfőre az emberek közé. Aztán vele szemben két
semmirekellő ember kapjon helyet, akik tanúskodnak majd ellene, és
kijelentik: Káromoltad Istent és a királyt. Aztán vezessétek ki, és
kövezzétek agyon!" S városának lakói, a vének és előkelők, akik együtt
laktak vele a városban, úgy tettek, amint Izebel parancsolta, ahogy a
nekik küldött leve lekben írva volt. Böjtöt hirdettek, és Nabotot az
asztalfőre ültették az emberek közé. Aztán előkerült két ember,
semmirekellő ember, s leült vele szemben. Tanúságot tettek, és
kijelentették: ?Nabot káromolta Istent és a királyt." Erre kivezették a
város elé, és agyonkövezték. Majd jelentették Izebelnek: ?Nabotot
megköveztük, halott."
Mihelyt
Izebel meghallotta, hogy Nabotot agyonkövezték, azt mondta
Izebel Achabnak: ?Nos, vedd bútokba Nabot szólejét, amelyet nem
akart neked pénzért átengedni.
Mert Nabot nem él többé, halott." Amikor
Acháb meghallotta, hogy Nabot halott, fogta magát Acháb, elment a jiszreelita
Nabot szőlejébe, és bútokba vette.
Az Úr hallatta szavát,
és azt mondta a tisbei Illésnek: ?Indulj, menj el Achábhoz, Izrael
királyához, aki Szamariában székel; épp Nabot szólejében van, lement,
hogy bútokba vegye. És mondd meg neki: így szól az Úr: Gyilkoltál, és
most az örökséget is eltulajdonítod? Ezért azt mondja az Úr: Ott fogják
a kutyák a te véredet is felnyalni, ahol Nabot vérét felnyaltak a
kutyák!" Acháb azt mondta: ?Hát rám találtál, ellenségem?" ?Rád találtam
� felelte. Mert arra adtad magad, hogy azt tedd, ami gonosznak számít az
Úr szemében. Lásd, romlást hozok rád, elsöpörlek, kürtöm Acháb házából
múld aki férfi, a szolgát is, a szabadot is Izraelben."
Amikor Acháb meghallota
ezeket a szavakat, megszaggatta ruháját, vezeklő ruhát öltött mezítelen
testere, és böjtölt. Aludni is vezeklő ruhában tért és kedvetlenül
járt-kelt. Az Úr ezért így szólt a tisbei Illéshez: ?Látod, hogy
megalázkodott előttem Acháb? Mivel megalázkodott előttem, nem hagyom,
hogy életében rátörjön a baj házára, majd csak fia idejében sújtom házát
romlással."
VÁLASZOS ÉNEK Jak 4, 8.
9. 10; 5, 6
V. Mossátok
tisztára kezeteket, bűnösök, és tisztítsátok meg szíveteket, megosztott
lelkűek. * Gyászoljatok és szomorkodjatok, alázkodjatok meg az Úr előtt.
F. Az igazat
elítéltétek, megöltétek, s ő nem tanúsított ellenállást. * Gyászoljatok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című érteke zéséből
(Nn. 19-21. 24. 26-38: SC 25 bis,
164-170)
A víz nem ad megtisztulást
a Szentlélek nélkül
Azért mondtuk az előbb:
Ne csak azt hidd el, amit látsz, nehogy te is így beszélj: hát ez az a
nagy misztérium, amelyről a Szentírás mondja:
Szem nem látta, fül nem hallotta, emberi
szív föl nem fogta? (l Kor 2, 9).
Olyan vizet látok, mint amilyent máskor is láthatok. Hát ebben
nyerhetnék megtisztulást, amikor annyiszor megfürödtem már benne, és még
sohasem tisztult meg a lelkem? Értsd meg ebből, hogy maga a víz nem ad
megtisztulást a Szentlélek nélkül.
Olvastad, hogy a
keresztségben hárman tanúskodnak: a víz, a vér és a Szentlélek,
és ez a három egy
(l Jn 5, 7), mert ha bármelyik
hiányzik, már nem érvényes a keresztség szentsége. Mert mit ér a víz
Krisztus keresztje nélkül? Közönséges elem marad, a szentség minden
hatása nélkül. Viszont víz nélkül sem történik meg az újjászületés
misztériuma, mert aki nem vízből
és Szentlélekbol születik, az nem megy be az Isten országába
(Jn 3, 5). A keresztsegre készülő is
hisz az Úr Jézus keresztjében, és meg is jelölik őt azzal, de ha nem
keresztelkedik meg az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, nem
nyerheti el bűnei bocsánatát, és a lelki kegyelem adományát sem kapja
meg.
Az a szír ember hétszer
merült alá az Ószövetség idején, te pedig a Szentháromság nevében
merültél alá. Emlékezzél csak: megvallottad az Atyát, megvallottad a
Fiút, és megvallottad a Szendéiket. Figyeld a sorrendet! Ebben a
hitvallásban meghaltál a világnak és feltámadtál Isten számára. Mintegy
eltemetkeztél abban a vízben, meghaltál a bűnnek, és feltámadtál az örök
életre. Hidd el hát, hogy ez nem közönséges víz.
Aztán meg az a béna (a
jeruzsálemi Juh-kapunál lévő fürdőben) a maga emberére várt. Kire várt
volna, ha nem az Úr Jézusra, aki a Szűztől született? Az ő eljövetele
óta már nem az előkép gyógyít meg egy-egy embert, hanem a beteljesült
valóság gyógyít meg mindenkit.
Tehát ő az, akinek az eljövetelére vártak, hogy rászálljon a Lélek. Az
Atyaisten róla mondta Keresztelő Jánosnak:
Akire látod, hogy leszáll a Lélek, s
rajta is marad, az majd Szentlélekkel fog keresztelni
(fn l, 33). Erről tett tanúságot János,
amikor ezt mondta: Láttam a
Lelket, amint galamb alakjában leszállt rá (az égből), és rajta is
maradt 0n l, 32). S miért szállott
volna alá a Szentlélek galamb alakjában, ha nem azért, hogy te is belásd
és megértsd: az a galamb, amelyet az igaz Noé bocsátott ki a bárkából,
előképe volt ennek a galambnak, hogy felismerd ennek a szentségnek az
előképét.
Van-e még valami, amiben
kételkedhetnél, hiszen oly világosan tanítja az Atya, aki az
evangéliumban mondja: Ez az én
szeretett Fiam, akiben kedvem telik
(Mt 3, 17); ezt tanítja a Fiú is, aki
fölött a Szentlélek mint galamb nyilvánult meg; ezt tanítja a Szentlélek
is, aki galamb alakjában szállt alá, amit Dávid is hirdet:
Az Úr szava zúg a vizek árján, a fónséges
Isten mennydörög, az Úr lebeg a nagy vizek fölött
(Zsolt 28, 3). Nem kételkedhetsz,
amikor maga a Szentírás tanúsítja, hogy Jerubbaal kérésére tűz szállt le
az égből (Bír 6, 21), és hogy azután Illés kérésére az égből tűz szállt
alá, amely megszenteltté tette az áldozatot (l Kir 18, 38).
Ne a személyek érdemét
nézd, hanem a papok szolgálatát. De ha mégis érdemeiket vizsgálnád,
akkor ahogyan Illésre tekintesz, úgy tekints Péter és Pál érdemeire is.
Ők az Úrtól kapták ezt a szentséget, és hagyományozták ránk. Azoknak
látható tú'zláng szállt le, hogy higgyenek, mibennünk pedig, akik
hiszünk, láthatatlanul működik. Azoknak előkép volt, nekünk pedig
jelenlétének figyelmeztető jele. Hidd el tehát, hogy jelen van az Úr
Jézus, akihez a papok imádkoznak, hiszen ő mondta:
Ahol ketten vagy hárman összegyűlnek, ott
vagyok közöttük (Mt 18, 20).
Mennyivel inkább jelen van ott, ahol az Egyház van, ahol a
misztériumokat ünneplik, mert ott ajándékoz meg bennünket jelenlétével.
Leszálltai tehát a
keresztvízbe. Gondolj vissza, miről tettel bizonyságot akkor, amikor azt
mondtad: Hiszek az Atyában, hiszek a Fiúban, hiszek a Szentlélekben. Nem
azt mondtad akkor, hogy hiszek a nagyobban, a kisebben és az utolsóban,
hanem a te saját szavad arra kötelez téged, hogy éppen úgy higgy a
Fiúban, mint ahogy hiszel az Atyában, és éppen úgy higgy a
Szentlélekben, mint ahogy hiszel a Fiúban; azzal az egy különbséggel,
hogy a Fiú a megfeszített Úr Jézus, akiben hinned kell.
VÁLASZOS ÉNEK Mt 3, 11;
íz l, 16. 17. 18
V. Aki
a nyomomba lép, az hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy
saruját hordozzam. * Ő Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket
megkeresztelni.
F. Ne
tegyetek többé rosszat, tanuljatok meg jót tenni, mondja az Úr. * Ö
SzentlélekkeL
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
ELSŐ
OLVASMÁNY
A Királyok első könyvéből 22, 1-9. 15-23.
29. 34-38
Prófétai szó előremondja a
gonosz Acháb végzetét
Azokban a napokban:
Három évig nyugalom volt, nem dúlt háború Arám és Izrael között. A
harmadik esztendőben azonban Júda királya, Jehosafát elment látogatóba
Izrael királyához, (Achábhoz). Akkor Izrael királya így szólt
szolgáihoz: ?Tudjátok jól, hogy Gileádban Ramot hozzánk tartozik, s mi
ülünk tétlenül, ahelyett, hogy kiragadnánk Arám kezéből." Majd
Jéhosafáthoz fordult: ?Hadba vonulsz velem a gileádi Ramot ellen?"
Jehosafát azt felelte Izrael királyának: ?Ott leszek éppen úgy, mint te,
népem, mint a te néped, lovaim, mint a te lovaid." Aztán ezt mondta
Jehosafát Izrael királyának: ?Kérj előbb útmutatást az Úrtól!" Izrael
királya összehívta hát a prófétákat, mintegy négyszáz embert, és így
szólt hozzájuk: ?Hadba vonuljak a gileádi Ramot ellen, vagy mondjak le
róla?" Ezt a választ adták: ?Vonulj fel, az Úr a király kezébe adja!"
Jehosafát azonban így szólt: ?Nincs itt véletlenül az Úrnak valamelyik
prófétája, hogy megkérdezhetnénk?" ?Van itt egy � válaszolta Izrael
királya Jehosafátnak �, aki által megkérdezhetnénk az Urat, bár a magam
részérói nem kedvelem, mert sose jövendöl nekem jót, mindig csak
rosszat: Jimla fia, Michajehu." Jehosafát azonban megjegyezte: ?Ne
beszéljen így a király!" Izrael királya erre hívatta egyik udvari
emberét, és azt mondta neki: ?Hozd ide gyorsan Jimla fiát, Michajehut!"
Amikor a király elé ért,
a király így szólt hozzá: ?Michajehu, hadba vonuljunk a gileádi Ramot
ellen, vagy mondjunk le róla?" Azt válaszolta: ?Vonulj! Győzelmet
aratsz, az Úr a király kezébe adja!" A király azonban megkérdezte:
?Hányszor eskesselek meg, hogy csak az igazat mondod az Úr nevében?"
Erre megszólalt: ?Látom egész Izraelt, szétszórva a hegyen, mint a
pásztor nélkül maradt nyájat. S az Úr ezt mondja: Nincs gazdájuk, térjen
hat vissza ki-ki békében hazába!" Izrael királya Jehosafáthoz fordult:
?Hát nem megmondtam, hogy sose jövendöl nekem jót, hanem mindig csak
rosszat?" De az folytatta: ?Halld hát az Úr szavát: Láttam az Urat, a
trónján ült, az egész mennyei sereg ott állt a jobbján és a balján. S
azt mondta az Úr: Ki veszi rá Achábot, (Izrael királyát), hogy hadba
vonuljon és Ramotnál, Gileádban elessen? Az egyik ezt mondta, a másik
azt mondta, míg végül az Úr elé állt a lélek, és így szólt: Én veszem
rá. S az
Úr megkérdezte: Milyen
úton-módon? Hogyan? E1- megyek � felelte �, és a hazugság lelke leszek
a prófétái ajkán! Erre azt mondta neki: Vedd hát rá, hiszen képes vagy
rá! Csak menj, és tedd meg! S lám az Úr valóban a hazugság lelkét adta
ezeknek a te prófétáidnak az ajkukra, mert az Úr vesztedet határozta
el."
Izrael királya és Júda
királya, Jehosafát így hadba vonult a gileádi Ramot ellen. De egy ember
vaktában kifeszítette íját, s eltalálta Izrael királyát a mellvért és az
öv között. Erre megparancsolta szekere hajtójának: ?Fordulj meg, és
vigyél ki az ütközetből, mert megsebesültem!" A harc azonban egyre
hevesebbé vált azon a napon, a király kénytelen volt a szekerén állva
maradni, szemben az arámokkal. Estére meghalt. Sebéből a vér a kocsi
aljára folyt. Naplementekor kiáltás hallatszott a táborban: ?Vissza!
Ki-ki a maga városába, ki-ki a maga földiére! A király halott!"
Szamariaba mentek és
Szamariában temették el a királyt. Amikor Szamaria tavában lemosták a
kocsit, a kutyák nyalták fel a vérét és a ringyók fürödtek benne az Úr
szava szerint.
VÁLASZOS ÉNEK Jer 29, 8.
9. 11; MTörv 18, 18
V. Nehogy
félrevezessenek titeket a köztetek lakó próféták, mert hazugságot
jövendölnek nektek az én nevemben; * Tudom, milyen terveket gondoltam el
fe lőletek, mondja az Úr.
F. Prófétát
támasztok, és ajkára adom szavaimat. * Tudom, milyen.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című értekezéséből
(Nn. 29-30. 34-35. 37. 42: SC 25 bis,
172-178)
A keresztség utáni
szertartások magyarázata.
Miután a keresztvízben
újjászülettél, odaléptél a pap elé. Fontold meg, mi következett ezután.
Nemde az,
amiről Dávid így beszél: Mint
fejen a drága kenet, amely végigcsordul a szakáiion, Áron szakállán
(Zsolt 132, 2). Ez az az olaj, amelyről
Salamon is azt mondja: Mint a
kiöntött olaj, olyan a neved, azért szeretnek a lányok
(Én l, 3). Hány újjászületett lélek
kedvelt meg ma téged, Urunk, Jézus, és így szól hozzád:
Vigyél magaddal, ruhád jó illata után
sietünk (Én l, 4), hogy a
feltámadás illatából meríthessenek.
Értsd meg, hogy miért
van ez, hiszen a bölcs maga elé
néz (Préd 2, 14). Azért csordult
végig arcodon az olaj, hogy jelezze újjászületésed örömét; azért mondja:
Áron szakáiián,
hogy te is
a kiválasztott nemzetség
(l Pét 2, 9), a papi és szent nép tagja
légy. Hiszen ez a lelki kegyelem mindannyiunkat az Isten országa számára
és papságára ken fel.
Ezután fehér ruhát
kaptál annak jeléül, hogy leve tetted a bűn öltözetét, és magadra
öltötted az ártatlanság tiszta ruházatát; erról mondja a Próféta:
Hints meg izsóppal, és tiszta leszek,
moss meg, és fehérebb leszek, mint a hó
(Zsolt 50, 9). Mert akit alámerítenek
akár a törvény, akár az evangélium szerint, az megtisztultan lép ki
onnan: a törvény szerint, mivel Mózes izsóppal hintette szét a népre a
bárány vérét, az evangélium szerint pedig, mivel Krisztusnak fehér volt
a ruhája, mint a hó, hiszen feltámadásának dicsőségét mutatta be.
Hónál
fehérebb lesz az, aki bűnbocsánatot
nyer. Azért mondja Izajás által az Úr:
Ha olyanok volnának is bűneitek, mint a
skarlát, fehérek lesznek, mint a hó
(íz l, 18).
Az Egyház ezt a ruhát
a megújulás fürdőjében
(Tit 3, 5) vette magára. Az Énekek
énekében azt mondja: Sötét bőrű
vagyok, de azért szép, Jeruzsálem leányai
(Én l, 4). Feketének mondja magát az
emberi természet gyarlósága miatt, ékesnek a kegyelem miatt. Fekete,
mivel a bűnösök közül való, de ékes a hit szentsége által. Amikor
azonban Jeruzsálem leányai megláttak őt fehér ruhában, álmélkodva
kérdezgették:
Kicsoda ő, aki fehér ruhában lép elő?
(Vő. Jel 7, 14). Előbb
fekete volt, mitől lett most hirtelen fehérré?
Zakariás prófétánál
olvasod, hogy Jézus az Egyházáért
a bűnök szennyes ruházatát (vő.
Zak 3, 3) vette magára. Most viszont látva az Egyházat hófehér ruhában,
és ugyanígy látva a megújulás fürdőjében a most megtisztult és fehérre
mosott lelket is, Krisztus így szólítja meg:
De szép vagy, kedvesem, igen szép vagy,
szemeid, mint a galambok (Én 4,
1); a Szentlélek is galamb képében szállt le az égből.
Emlékezz csak vissza,
hogy lelkedbe kaptad pecsétként a
bölcsesség és értelem, a tanács és erőség, a tudás és jámborság és az Úr
félelmének lelkét (íz 11, 2).
Őrizd meg azt, amit megkaptál. Megjelölt téged az Atyaisten,
megerősített az Úr Jézus Krisztus, és
szívedbe árasztotta foglalóul (2
Kor l, 22) a Szendéiket, mint azt az
Apostol leveléből is hallottad.
VÁLASZOS ÉNEK Ef l,
13-14; 2 Kor l, 21-22
V. Miután
hittetek, megkaptátok a megígért Szentlélek pecsétjét, ő a foglaló
örökségünkre, * Hogy teljesen megváltva az övéi legyünk.
F. Isten,
aki minket fölkent Krisztusban, pecsétjével megjelölt minket, és
foglalóul a szívünkbe árasztotta a Lelket. * Hogy teljesen.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A krónikák második
könyvéből
20, 1-9.13-24
Isten csodás győzelmet ad
a jámbor Jehosafát királynak
Azokban a napokban: Moáb
és Ammon fiai
egy csapatnyi
meunitával
együtt hadba vonultak Jehosafát ellen. Mentek és jelentették neki:
?Hatalmas tömeg jön ellened a tengeren túlról, Edomból.
Immár HacaconTámárban, vagyis
Engediben
vannak." Erre Jehosafát megijedt,
és elhatározta, hogy az Úrhoz fordul. Egész Júdanak böjtöt hirdetett.
Erre Júda össze
is jött, hogy az Úrhoz könyörögjön, sőt Júda valamennyi
városából egybegyűltek hogy könyörögjenek az Úrhoz. Ekkor
Jehosafát az Úr hazában az új udvar előtt odaállt Júda és Jeruzsálem
gyülekezete elé. így
imádkozott: ?Urunk, atyáink
Istene! Te vagy az
Isten a mennyben, és te vagy a népek összes királyságának
uralkodója. A te kezedben olyan erő és hatalom van, hogy annak senki
sem tud ellenállni.
Istenünk, te űzted ki
e föld lakóit
néped,
Izrael elől, és te adtad barátod, Ábrahám
ivadékának mindörökre,
ők le
is telepedtek rajta, és szentélyt építettek nevednek azzal a
szándékkal: Ha valami
nyomorúság tör ránk, kard vagy büntetés, pestis
vagy éhínség, akkor megállunk e templom előtt és a te színed
előtt, mert ebben a házban van a te neved. Aztán hozzád kiáltunk
szorongattatásainkban,
és akkor te meghallgatsz és megsegítesz bennünket."
Ezalatt egész Júda ott
állt az Úr előtt gyermekeikkel és feleségeikkel együtt. Ekkor a sokaság
közepette az Úr lelke leszállt egy Aszaf fiai közül való levitára,
Jahazielre, Zekarjahu fiára, Bénája, Jeuel és Mattanja utódára, így
kezdett beszélni: ?Ide figyeljetek, egész Júda, Jeruzsálem lakói és te
is, Jehosafát király! Ezt üzeni nektek az Úr: Ne féljetek, és ne is
rettegjetek ettől a nagy sokaságtól, mert nem nektek kell ellenük
harcolnotok, hanem az Istennek. Holnap gyertek le eléjük! A Cic nevű
domboldalon fognak felvonulni, így rájuk találtok a völgy végén Jeruel
pusztájával szemben. Nektek azonban nem kell harcolnotok. Csak álljatok
oda, és maradjatok veszteg. Akkor meg fogjátok látni, hogyan segít meg
az Úr benneteket, Júdat és Jeruzsálemet. Ne féljetek és ne rettegjetek!
Holnap vonuljatok ki eléjük, és az Úr veletek lesz!"
Ekkor Jehosafát a földig
hajolt, egész Júda és Jeruzsálem lakói leborultak az Úr előtt, hogy
hódoljanak előtte. Aztán a Kehát fiai és a Korach fiai közül való
leviták felálltak, hogy emelt hangon, harsogva magasztalják az Urat,
Izrael Istenét. Kora reggel föl is keltek, és kivonultak Tekoa
pusztájába. Elindulás előtt Jehosafát eléjük állt, és így szólt:
?Hallgassatok rám, Júda és Jeruzsálem lakói! Bízzatok az Úrban, a ti
Istenetekben, és akkor életben maradtok. Higgyetek prófétáinak, és
boldogultok." Miután ezt a tanácsot adta a népnek, felállította az Úr
énekeseit, hogy kivonuláskor a hadba keltek élén szent díszben
magasztalják őt e szavakkal: ?Dicsérjétek az Urat, mert irgalma
örökkévaló!"
Mihelyt felhangzott a
dicsőítő és magasztaló ének, az Úr a lesben álló csapatokat azok ellen
fordította, akik Júda ellen vonultak: Ammonnak, Moábnak és Szeirnek fiai
ellen, így ezek vereséget szenvedtek. Aztán Ammon és Moáb fiai fölkeltek
Szeir hegyének fiai ellen, hogy kürtsak és elpusztítsák őket. Miután
végeztek Szeir lakóival, az egyik férfi a másikat segítette a
pusztításban. Amikor Júda a pusztai kilátóhelyhez ért, és a sokaság felé
tekintett: lám, azok holtan feküdtek a földön. Senki sem menekült meg.
VÁLASZOS ÉNEK Ef 6, 12.
14; 2 Krón 20, 17
V. Nem
annyira a vér és test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és
hatalmasságok és a gonosz szellemek ellen. * így készüljetek föl:
csatoljátok derekatokra az igazság övét.
F. Álljatok
oda, akkor meg fogjátok látni, hogyan segít meg az Úr benneteket. * így
készüljetek föl.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című értekezéséből
(Nn. 43. 47-49: SC bis, 178-180. 182)
Az Eukarisztiáról az
újonnan megkereszteltekhez
A keresztségben
megtisztult nép ezután ragyogó ruházatban Krisztus oltárához vonul, ezt
imádkozva: Odalépek Isten
oltárához, Istenhez, aki nékem ujjongó örömöm
(Zsolt 42, 4). Miután ugyanis levetette
magáról az ősi tévedés bűnét,
sasként megújult fiatal szívvel
(vő. Zsolt 102, 6) sietve igyekszik a mennyei lakomára. Megérkezik a
körmenet, mindenki meglátja a feldíszített szent oltárt, és felkiált
szívében: Asztak terítesz nekem
(Zsolt 22, 5). Dávid szavait
vesszük ajkunkra, ami kor így kiáltunk:
Az Úr az én pásztorom, nincs is semmiben
hiányom, zöldellő mezőkön terelget engem, és csöndes vizekhez vezet
(Zsolt 22, 1). Aztán így folytatjuk:
Járjak bár halálsötét völgyekben,
ott sem félek a bajtól, hiszen te vagy énvelem. Pásztorbotod és tér
élővessződ az én bizodalmam. Asztalt terítesz nekem ellenségeim szeme
előtt. Dús kenettel frissíted fejemet, színültig teli serlegem kicsordul
(Zsolt 22, 1-5).
Valóban csodálatos volt
az, hogy az ősatyáknak Isten mannát hullatott, és hogy mindennap megadta
neik ezt a mennyei táplálékot. Azért mondja a Szentírás:
Angyalok kenyerét ette az ember
(Zsolt 77, 25). Mégis, akik azt a
kenyeret ették, mind meghaltak
a pusztában, ez az étel azonban,
amelyet te eszel, az élő kenyér,
amely a mennyből szállt alá Qn 6,
51); ez az örök élet táplálékát nyújtja, s mindaz, aki ezt eszi, az
nem hal meg mindörökké
(Jn 11, 26), mert ez Krisztus teste.
Most hasonlítsd össze te
magad, vajon az angyalok kenyere, a manna kiválóbb-e vagy Krisztus
teste, amely életet adó test. Az a manna az égból jött, ez annál is
magasabbról; az mennyei volt, ez a menny Uráé; arra romlás várt, ha
másnapra eltették, ez mentes minden romlástól, és bárki áhítattal ízleli
ezt, annak nem árt semmiféle romlás. Az ősatyák számára a sziklából víz
fakadt, számodra Krisztus vére folyik; az ő szomjukat csak egy ideig
csillapította az a víz, téged ez a vér mindörökre megtisztított. A
választott nép fia ivott és tovább szomjazott, te pedig, ha ebból iszol,
nem maradhatsz szomjas. Az képletesen történt, ez pedig már valóságban.
Ha csodálod azt, ami
csak jelkép, milyen nagy lehet az, aminek jelképét is csodálod. Halljad,
hogy valóban elóTiépben történt mindaz, ami az ősatyákkal történt, írva
van: Ittak a lelki sziklából,
amely kísérte őket, s a szikla Krisztus volt. De legtöbbjükben nem telt
kedve az Istennek, ezért odavesztek a pusztában. Ez mind intő példa lett
számunkra (l Kor 10, 4).
Megismerted most, melyik kiválóbb. Mert többet ér a fény, mint az
árnyék, többet a valóság, mint az előkép, többet ér a megváltás
Szerzőjének teste, mint az égi manna.
VÁLASZOS ÉNEK l Kor 10,
1-2. 11. 3-4
V. Atyáink
mind átkeltek a tengeren s mind megkeresztelkedtek Mózesre a felhőben és
a tengerben. * Mindez elóTiép a számunkra.
F.
Mindnyájan ugyanazt a lelki ételt ették, ugyanazt a lelki italt itták. *
Mindez előkép.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A királyok második
könyvéből 2,
1-15
Illés menybevitele
Azokban a napokban,
amikor az Úr azt akarta, hogy Illést a forgószél fölvigye az égbe, az
történt, hogy Illés és Elizeus éppen elmentek Gilgalból. Illés így szólt
Elizeushoz: ?Maradj itt, mert engem az Úr Bételbe küld." Elizeus azonban
ezt felelte: ?Úgy igaz, ahogy az Úr él, s úgy igaz, amint te élsz: nem
hagylak el!"
így hát elmentek
Bételbe. A Bételben lakó prófétatanítványok odamentek Elizeushoz, és
megkérdezték: ?Tudod, hogy ma az Úr elragadja uradat a fejed fölött?"
?Tudom én is, csak hallgassatok!" � felelte. Illés meg így szólt hozzá:
?Elizeus, maradj itt, mert engem Jerikóba küld az Úr." De az ezt mondta
neki: ?Ügy igaz, ahogy az Úr él, s úgy igaz, amint te élsz: nem hagylak
el!"
így hát elmentek
Jerikóba. A Jerikóban 610* prófétatanítványok Elizeushoz fordultak, és
azt mondták neki: ?Tudod, hogy ma az Úr elragadja a fejed fölött
uradat?" ?Tudom én is, csak hallgassatok!" � válaszolta. Illés pedig így
szólt hozzá: ?Maradj itt, mert engem az Úr a Jordán mellé küld." De ő
azt mondta: ?Úgy igaz, amint az Úr él, és úgy igaz, ahogy te élsz: Nem
hagylak el." így mind a ketten elmentek. A prófétatanítványok közül is
elment ötven, s egy bizonyos távolságra maradtak tólük, míg óTi ketten a
Jordán mellett álltak meg.
f
Illés fogta a köntösét,
összegöngyölte, és ráütött vele a vízre. Erre az kettévált, az egyik és
a másik irányban, úgyhogy mindketten szárazon átmentek rajta. Amikor
átértek, Illés azt mondta Elizeusnak: ?Kérj valamit, mit tegyek még meg
neked, mielőtt elválok tőled!" Elizeus
így felelt: ?Hát akkor szálljon kétannyi
rész rám lelkedből!" Azt mondta neki:
?Olyat kértei,
amit
nehéz teljesíteni.
Ha majd látod, mint
ragadtatom el, osztályrészül jut neked, de ha nem, akkor nem kapod meg."
S történt, amint mentek
és beszélgettek, egyszer csak jött egy tüzes szekér tüzes lovakkal, s
elválasztotta őket egymástól, aztán Illés a forgószéllel fölment az
égbe. Amikor Elizeus ezt látta, fölkiáltott: ?Atyám, atyám, Izrael
szekere és fogata!" S többé nem látta. Akkor fogta ruháját, és
kettérepesztette. Majd fölemelte Illés köntösét, amely leesett róla,
visszafordult, és újra megállt a Jordán partján. Aztán fogta Illés
köntösét, ráütött vele a vízre, és azt mondta: ?Hol az Úr, Illés
Istene?" Mihelyt a vízre ütött, az szétvált az egyik és a másik
irányban, s Elizeus átment.
Amikor a
prófétatanítványok odaátról látták, felkiáltottak: ?Illés lelke leszállt
Elizeusra!" S eléje mentek, a földre borultak előtte.
VÁLASZOS ÉNEK Mai 4, 5;
Lk l, 15. 17
V. Nézzétek,
elküldöm nektek Illés prófétát, mielőtt elérkeznék az Úr nagy és
félelmetes napja. * Ő újra fiaik felé fordítja az apák szívét, és apáik
felé a fiaik szívét.
F. János
nagy lesz az Úr előtt, Illés szellemével és erejével előtte fog járni az
Úrnak. * Ő újra fiaik.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök ?A
misztériumok" című értekezéséből
(Nn. 52-54. 58: SC 25 bis, 186-188. 190)
Az a. Szentség, amelyet
magadhoz veszel, Krisztus szavára jön létre
Már beláttuk azt, hogy
nagyobb a kegyelem ereje, mint a természeté, és mégis tovább soroljuk a
prófétai áldás kegyelmét. Ha ugyanis a próféta emberi áldásanak
oly nagy volt a hatalma, hogy megváltoztatta a természetet, akkor mit
mondjunk az Isten által végbevitt konszekrációról, amelyben Urunknak,
Üdvözítőnknek szavai fejtik ki erejüket? Mert az a Szentség, amelyet
magadhoz veszel, Krisztus szavára jön létre. Ha ugyanis olyan nagy
hatalma volt Illés szavának, hogy tüzet hozott le az égből, akkor ne
lenne annyi ereje Krisztus szavának, hogy az elemek mivoltát
átváltoztassa? Azt olvastad az egész világ teremtéséről:
Csak szólt, és meglettek, parancsolt, és
létrejöttek (Zsolt 32, 9). Vajon
Krisztus
szava, amely a semmiből
meg tudta teremteni
azt, ami
még nem létezett, most ne tudná a már meglévőt átváltoztatni
azzá, ami
előbb még nem volt? Mert nem kisebb
dolog új természetet alkotni,
mint
a meglévő dolgok természetét átváltoztatni.
De miért szaporítsuk a
bizonyítékokat? Mutassunk rá magára Krisztusra, és ennek a misztériumnak
igazságát az ő megtestesülésének misztériumával igazoljuk. Vajon a
termeszét rendje szerint volt-e az Úr Jézusnak Mariától való születése?
Ha a természet rendjét nézzük, a férfi és a nő egyesülése által történik
a nemzés. Világos tehát, hogy a természet rendjén kívül történt az, hogy
a Szűz fiút szült. Ez a test is, amely a konszekrációval jön létre, a
Szűztől származó test. Miért kutatod tehát a természet rendjét
Krisztusnak ebben a testében, hiszen a természet rendjén kívül történt
az Úr Jézusnak a Szűztől való születése is. Valódi teste volt
Krisztusnak, amelyet felfeszítetíek és amelyet elte mettek; valódi
tehát itt ez a szentségi test is.
Maga az Úr hirdeti:
Ez az én testem
(Mt 26, 26). Az isteni szavakkal
történő konszekráció élőit más dolognak, kenyérnek nevezi, az
átváltoztatás után testnek hívja. Ő maga mondja, hogy ez a saját vére. A
konszekráció előtt másnak, bornak nevezi, az átváltoztatás után vérnek
mondja. Te pedig azt mondod: ?Ámen", ami annyit jelent: ?Bizony, úgy
van." Amit a szád mond, azt a szíved is vallja; s ami a szavaidban
hangzik, az hassa át lelkedet is.
Az Egyház pedig, ismerve
ezt a nagy kegyelmet, buzdítja fiait, buzdítja barátait, hogy járuljanak
a Szentséghez, és így szol:
Barátaim, egyetek, igyatok, ittasodjatok meg, kedveseim!
(Én 5, 1). Hogy mit együnk, és mit
igyunk, a próféta által más helyen így mondja meg neked a Szentlélek:
ízleljétek, és lássátok, mily édes
az Úr, boldog az az ember, aki benne bízik
(Zsolt 33, 9). Ebben a szentségben
Krisztus van jelen, mert ez Krisztus teste. Tehát ez nem testi, hanem
lelki táplálék. Azért mondja az Apostol ennek előképéről, hogy
atyáink lelki ételt ettek, és lelki italt
ittak (vő. l Kor 10, 3). Mert az
Úr teste szellemi test, Krisztus teste isteni szeÚem teste, mert
Krisztus szellem, amint olvassuk:
Szellem a mi számunkra az Úr Krisztus
(vő. Siral 4, 20 a LXX szerint). És
Szent Péter levelében olvassuk:
Krisztus meg is halt értetek (vő.
l Pét 3, 18). Röviden összefoglalva: ez a táplálék megerősíti szívünket,
és ez az ital az ember szívét
megvidámítja (vő. Zsolt 103, 15),
amint a Próféta mondja.
VÁLASZOS ÉNEK Mt 26, 26;
Jób 31,31
V. Vacsora
közben Jézus kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte s
odanyújtotta tanítványainak ezekkel a szavakkal: * Vegyétek és egyétek,
ez az én testem!
F. Akik
sátramban laktak, nem vallották-e meg: Ki nem lakhatott jól húsával
bármikor? * Vegyétek és egyétek.
Könyörgés
Istenünk, te megmutatod
igazságod fényét a tévelygőknek, hogy visszataláljanak a helyes útra.
Add meg híveidnek, hogy elutasítsunk mindent, ami a keresztény névvel
ellenkezik, és vállaljuk, ami méltó hozzá. A mi Urunk.
|