ÉVKÖZI XVIII.
VASÁRNAP
Zsoltáros rész II. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Amikor nagy sokaság volt Jézussal, s nem volt mit enniük, magához
hívta tanítványait és azt mondta nekik: Szánom a népet.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Ámosz próféta
könyve 1,1
� 2,3
Az Úr ítélete a.
nemzetek felett
Egy tekoai pásztornak,
Ámosznak szavai, azok a látomások, amelyeket Izraelről látott Uzijának,
Júda királyának napjaiban, és Jerobeámnak, Joás fiánali, Izrael
királyának napjaiban, két évvel a földrengés előtt.
Ezt mondja az Úr: ?Az
Úr szózata zeng Sionon, Jeruzsálemben hallatja szavát. Gyászolnak a
pásztorok legelői, kiszáradt a Kármel orma.
Ezt mondja az Úr:
Damaszkusznak három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg
szándékomat. Mivel Gileádot vasvesszővel zúzták szét, tüzet bocsátók
Hazáéi házára, hogy pusztítsa el Ben-Hadad palotáit. Feltöröm
Damaszkusz zárát, megsemmisítem azt, áld Bikat-Avénben trónol, és azt,
aki Betéden jogarát tartja, Arám népét pedig Kirbe hurcolják fogolynak
� mondja az Úr.
Ezt mondja az Úr:
Gázának három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Mivel az egész lakosságot elhurcoltak, hogy kiszolgáltassák Edomnak,
tüzet bocsátók Gáza falaira, hogy eméssze meg palotáit. Megsemmisítem
azt, aki Asdodban trónol és azt, aki Askelon jogarát tartja, karomat
Ekron ellen fordítom, úgyhogy elpusztul a filiszteusok maradéka �
mondja az Úr.
Ezt mondja az Úr:
Tirusznak három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Mivel az egész lakosságot foglyul ejtve kiszolgáltatta Edomnak, és nem
emlékezett meg a testvéri szövetségről, tüzet bocsátók Tirusz falaira,
hogy eméssze meg palotáit.
Ezt mondja az Úr:
Edomnak három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Mivel testvérét karddal üldözte, és megtagadta tőié az irgalmat,
továbbra is haragot táplált iránta, és mindvégig kitartott a
gyűlöletben, tüzet bocsátók Temánra, hogy eméssze meg Boszra
palotáit.
Ezt mondja az Úr:
Ammon fiainak három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg
szándékomat. Mivel kettévágta a gileádi várandós asszonyokat, hogy
kiterjessze határait, tüzet gyújtok Rabba falán, hogy eméssze meg
palotáit, csatakiáltás közepette, ütközet nek napján, forgószélben,
viharnak napján. Királyuk fogságba megy a fejedelmeivel együtt �
mondja az Úr.
Ezt mondja az Úr:
Moábnak három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Mivel szénné égette Edom királyának csontjait, tüzet bocsátók Moábra,
hogy eméssze meg Kerijjót palotáit, és pusztuljon el Moáb a
zendülésben, csatakiáltás és harsonazengés közepette. A bírót
elmozdítom körükből, és elpusztítom vele minden fejedelmét � mondja
az Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 9,
8. 9; Ám l, 2
V. Az Úr
trónusa ítéletre készen áll, a világot ő ítéli meg igazságban, * A
népeknek ő oszt méltányosan igazságot.
F. Az Úr
szózata zeng a Sionon, Jeruzsálemben hallatja szavát. * A népeknek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Kezdődik a Barnabásnak
tulajdonított levél
(Cap. 1.. 1-8; 2, 1-5:
Funk 1,3-7)
A z örök élet reménye:
hitünk kezdete és beteljesedése
Üdv és béke fiaimnak
és leányaimnak az Úr nevében, aki szeret minket.
Mivel nagy és gazdag
az Úr rajtatok végbevitt műve, szerfelett örülök boldog és dicsőséges
szellemetek megnyilvánulásain. Ezek tanúsítják, hogy a belétek oltott
lelki adományok birtokában vagytok. Ezért még inkább örvendezem,
remélve üdvösségemet, hiszen lá tom, hogy az Úrtól fakasztott forrás
bőségéből eláradt a Lélek rajtatok. Nagyon boldoggá tett áhított
viszontlátástok.
Az igazság útján az Úr
kísér engem. Abban a tudatban és meggyőződésben, hogy sokat megértetek
szavaimból, amikor köztetek beszélek, arra kényszerülök, hogy magamnál
jobban szeresselek titeket, hiszen az örök élet reménye által nagy hit
és szeretet költözött belétek. Arra gondolva tehát, hogy a ti üdvötök
rám is tartozik, és hogyha közlök veletek valamit abból, amit én is
kaptam, az nekem is javamra szolgál, s mivel magam is ilyen lelki
adományokkal szolgálhatok, eltökéltem, hogy röviden írok nektek, és
így hitetek mellett is meretetek is teljesebb lesz.
Az Úrnak három
rendelkezése van: az örök élet reménye, amely hitünk kezdete és
beteljesedése; a megigazulásunk, amely az ítélet kezdete és vége; a
jókedvű és örvendező szeretet, amely megigazulásunk bizonysága. Az Úr
az elmúltakat és jelenvalókat a próféták által nyilvánította ki, és
módot adott rá, hogy a jövendőbe is betekinthessünk valamennyire.
Amikor látjuk, hogy minden olyan rendben következik be, ahogy
megmondta, akkor gazdagodjék és mélyüljön el a mi istenfélelmünk. Én
pedig nem is mint mesteretek, hanem mint közületek való társatok
rámutatok egyre s másra, hogy a jelen életben örvendezők legyetek.
Mivel rossz napok
járnak és a Gonosz hatalmon van, önmagunkra figyelve kell kutatnunk az
Úr igazságos ítéleteit. Hitünk segítsége az istenfélelem és a türelem,
küzdőtársunk pedig a nagylelkűség és az önmegtartóztatás. Ha ezeket az
Úrral kapcsolatosan tisztán megőrizzük, akkor meglesz bennünk a
bölcsesség és az értelem, a tudomány és a megismerés.
Isten nyilvánvalóvá
tette számunkra prófétái által, hogy sem áldozati adományra, sem
egészen elégő áldozatokra, sem ajándékokra nincs szüksége, hiszen ezt
mondja: Minek nekem megannyi
véres áldozatotok? � mondja az Úr. Jóllaktam már kosokból készült
égőáldozataitokkal és a hizlalt borjak hajával. A bikák és bakok
vérében nem lelem kedvemet. Ha elém járultok színem látására, ki kér
rá benneteket, hogy udvaraimat tapadjátok? Ne hozzatok nekem többé^
értéktelen ételáldozatot, mert a füstjük utálattal tölt el. Újhold,
szombat és ünnepi összejöveteleitek . . . hogy tűrjem tovább
ünnepeiteket? (Iz l, 11-13)
VÁLASZOSÉNEK Gal 2,16;
Tér 15, 6
V. Tudjuk,
hogy az embert a Jézus Krisztusba vetett hit teszi igazzá. * Mi is
elfogadtuk Jézus Krisztus hitét, hogy a Krisztusba vetett hitben
váljunk igazzá.
F. Hitt
Ábrahám az Úrnak, ő pedig beszámította neki megigazulásra. * Mi is.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Ne romlandó eledelért fáradozzatok, hanem olyanért,
amely megmarad az örök életre.
Könyörgés
Urunk boldogan vallunk
téged teremtő' és gondvi selő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet:
újítsd meg bennünk
kegyelmi adományaidat, és meg újult életünket őrizd meg jóságosán. A
mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Testvéreim! Ha valóban gazdagok akartok lenni, az igazi gazdagságot
keressétek.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ámosz próféta
könyvéből
2,4-16
Az Úr ítélete Júda és
Izrael felett
Ezt mondja az Úr:
?Júdának három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Mivel elvetették az Úr törvényét, s nem tartották meg parancsait;
mivel tévútra vezették őket hazug isteneik, akiknek már atyáik is
nyomukba szegődtek, tüzet bocsátók Júdára, hogy eméssze meg Jeruzsálem
palotáit."
Ezt mondja az Úr:
?Izraelnek három, sőt négy bűne miatt nem változtatom meg szándékomat.
Eladják az igazat ezüstért, a szegényt meg egy pár saruért; a
szegények fején gázolnak, és a gyöngéket eltérítik útjukról. Apa és
fia egyazon lányhoz jár, hogy szent nevemre szégyent hozzon. Minden
oltár közelében zálogba vett ruhákra telepszenek, és Istenük házában
az elítéltek borát isszák.
Noha én söpörtem el
előlük az amoritákat, akik magasak voltak, mint a cédrus, és erősek,
mint a tölgyfa, mégis elpusztítom felül a gyümölcsüket, alul meg a
gyökerüket.
Én hoztalak fel
titeket Egyiptom földjéről, vezettelek benneteket a pusztában negyven
éven át, hogy elfoglaljátok az amoriták földjét. Prófétákat is
támasztottam fiaitok között, nazirokat ifjaitok között. Vajon nem így
van, Izrael fiai? � mondja az Úr. De ti a nazirokat borral itattátok,
a prófétáknak megparancsoltátok: Ne jövendöljetek!
Nos hát, rátok
nehezedem, ahogy a kévével rakott szekér a földre nehezedik. Nem lesz
menedéke a gyors futónak, az erős mit sem kezdhet erejével, a bátor
nem menti meg életét. Az íjász nem áll helyt, a fürge lábú nem tud
elmenekülni, s a lovas sem menti meg életét. A hősök között a
legbátrabb is ruhátlanul menekül azon a napon � mondja az Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Ám 2,
10. 11. 12; Zsolt 94, 10-11
V.
Én hoztalak fel titeket Egyiptom
földjéről, vezettelek benneteket a pusztában negyven éven át.
*
Azt mondtam: Ez a nép tévelygő szívű,
nem ismerték meg utaimat.
F.
Prófétákat is támasztottam fiaitok közül, de ti a prófétáknak
megparancsoltátok: Ne jövendöljetek! : Azt mondtam.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A Barnabásnak
tulajdonított levélből
(Cap. 2, 6-10; 3, 1. 3; 4, 10-14: Funk
l, 7-9. 13)
A mi Urunk, Jézus
Krisztus új törvénye
Az áldozatot,
égőáldozatokat, adományokat Isten eltörölte, hogy a mi Urunk, Jézus
Krisztusnak a kényszer igáját nem ismerő új törvényében ne legyen
ember adta áldozat. Ezért mondja:
Talán én parancsoltam atyáitoknak,
amikor kihoztam őket Egyiptomból, hogy égő és véres áldozatot
mutassanak be. Én azt parancsoltam nekik: Senki se gondoljon szívében
rosszat embertársa ellen, és a hamis esküt ne szeressétek!
(Vö. Jer 7, 22).
Ha nem vagyunk
értetlenek, meg kell hát értenünk jóságos Atyánk szándékát. Megmondta
nekünk, ho gyan közelítsünk hozzá, nehogy tévutakon keressük őt,
hasonlóan hozzájuk. Ezt üzeni nekünk:
Az Úrnak szánt áldozat a megtört szív,
az őt dicsőítő szív kedves az Istennek, aki azt megteremtette
(vö. Zsolt 50, 18).
Figyelmesen kutatnunk
kell tehát, testvérek, hogy mi válhat üdvösségünkre, nehogy a Gonosz
belénk férkőzzék és elszakítson az élettől minket.
Ezért mondja az Úr, a
következőket is nekik: Minek
böjtöltök nekem, mondja az Úr, hogy kiabáló hangotokat hallani
lehessen? Én nem ilyen böjtöt választottam, mondja az Úr, nem a lelkét
megalázó embert... Nekünk pedig
ezt mondja: íme, ilyen a böjt,
melyet én választottam, mondja az Úr; oldd meg minden igazságtalanság
kötelékét és a sérelmes szerződések kötelezettségét, bocsásd szabadon
az elnyomottakat, törj össze minden igát, semmisíts meg minden
igazságtalan írást, oszd meg kenyeredet az éhezővel, a szükölködőnek
és bujdosónak adj helyet házadban
(vő. Iz 58, 4-7).
Kerüljünk tehát minden
hiábavalóságot, egész szívvel gyűlöljük a gonosz élet tetteit. Ne
merüljetek úgy magatokba, és ne éljetek csak magatok számára, mintha
már elértétek volna az üdvösséget, hanem egybegyűlve kutassátok azt,
ami mindenkinek hasznos, így mondja a Szentírás:
Jaj nektek, akik magatok előtt vagytok
okosak, és saját színetek előtt vagytok bölcsek!
(Vö. Iz 5, 21). Legyünk lelki
emberek, legyünk tökéletes templomai az Úrnak. Amennyire tőlünk telik,
elmélkedjünk az Úr félelméről, és iparkodjunk megtartani törvényeit,
hogy megigazulásunkon örvendhessünk. Az Úr
személyválogatás nélkül ítéli meg
(vö. l Pét l, 17) a világot. Mindenki
cselekedetei szerűit nyer ítéletet. Ha jó volt, igaz volta előtte fog
járni; ha rossz volt, gonoszságainak fizetsége vár rá; nehogy
hivatásunkban ellankadva vétkeinkben haljunk meg, és a gonoszság
fejedelme a fölöttünk nyert hatalommal kihajítson minket Isten
országából.
Értsétek meg,
testvéreim, a következőket is: mindazok a jelek és csodák után is,
amelyek Izraelben történtek, az Úr elhagyta őket; vigyázzatok tehát,
nehogy velünk
is megtörténjék, ami meg van írva:
Sokan vannak a meghívottak, de kevesen
a választottak (Mt 22, 14).
VALASZOS ÉNEK. Gal 3,
24-25. 23
V A
törvény nevelőnk lett Krisztusra, hogy a hitben megigazuljunk. * A hit
eljövetelével azonban kikerültünk a nevelő keze alól.
F Mielőtt
a hit elérkezett, a törvény fogott össze és őrzött meg minket a
hitnek, amelynek kinyilatkoztatása a jövőre várt. * A hit
eljövetelével.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ámosz próféta
könyvéből
7,1-17
Látomás a. csapásokról
Ezt mutatta nekem az
Úr, az Isten: Amikor a fű sarjadni kezdett, lám, sáskák érkeztek, nagy
sáskák, miután a király lekaszált. Amikor az ország zöld mezejét
pusztították, így szóltam: ?Uram, Isten, kérlek, irgalmazz! Hogyan
állhat fenn Jákob, amikor oly parányi?" És az Űr megkönyörült. ?Nem
fog bekövetkezni" � mondja az Úr, az Isten.
Ezt mutatta nekem az
Úr, az Isten: Lám, az Úr, az Isten előhívta büntetésül a tüzet, amely
megemésztette a nagy mélységet, és a mezőt is fölperzselte. Akkor így
szóltam: ?Uram, Isten, kérlek, hagyd abba! Hogyan áll hat fenn Jákob,
amikor oly parányi?" És az Úr megkönyörült. ?Ez sem fog bekövetkezni"
� mondja az Úr, az Isten.
Ezt mutatta nekem az
Úr, az Isten: Lám, egy ember állt a falon, a kezében mérőónt tartott.
Az Úr megkérdezte: ?Mit látsz, Ámosz?" Azt feleltem: ?Mérőónt." Az Úr
így szólt: ?Nézd, lemérem népemet, Izraelt mérőónnal, és többé nem
kegyelmezek neki. Elpusztulnak Izsák magaslatai, lerombolják Izrael
szentélyeit, és karddal támadok Jerobeám házára."
Amacja, Betel papja
ezt az üzenetet küldte Jerobeámnak, Izrael királyának: ?Ámosz
összeesküvést sző ellened Izrael házában. Az ország nem tűrheti tovább
beszédeit. Mert, lám, ezt mondja Ámosz: Jerobeámot karddal ölik meg,
Izraelt pedig fogságba hurcolják tulajdon földjéről.*"
Ámosznak pedig ezt
mondta Amacja: ?Látnok! Menj el innen! Menekülj Júda földjére! Ott edd
kenyeredet, és ott jövendölj! Bételben többé ne jövendölj, mert
királyi szentély, és a királyság temploma!"
Ámosz így felelt
Amacjának: ?Nem voltam én próféta, sem prófétának fia: pásztor voltam,
és szikomort gyűjtögettem. Az Úr azonban elhívott a nyáj mellől. Azt
mondta nekem az Úr: Menj, jövendölj népemnek, Izraelnek.* Halljad hát
az Úr szavat!
Azt mondod: Ne
jövendölj Izrael ellen, ne beszélj
Izsák háza ellen! Ezért ezt mondja az Úr: Feleséged a város cédája
lesz, fiaid és leányaid kard élén vesznek el, felosztják földedet
kötéllel, te magad tisztátalan földön halsz meg, Izraelt fogságba
hurcolják tulajdon földjéről.
VÁLASZOS ÉNEK Ám 3, 7.
8; 7, 15
V. Az Úr
nem tesz semmit anélkül, hogy szándékát el ne árulná szolgáinak, a
prófétáknak. * Ki ne jövendölne, ha szól az Űr?
F. Az Úr
elhívott a nyáj mellől. Azt mondta nekem: Menj, jövendölj népemnek. *
Ki ne.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A Barnabásnak
tulajdonított levélből
(Cap. 5, 1-8; 6, 11-16: Funk l, 13-15.
19-21)
Az új teremtés
Az Úr azért adta
halálra saját testét, hogy bűneink elengedése által megszenteljen
minket; ezt nyerjük el ugyanis a vérével való meghintés által. Róla
van megírva Izrael számára és a mi számunkra is :
Megsebesíttetett gonoszságainkért,
szorongatásban volt része bűneinkért, az ő kék foltjai által
gyógyultunk meg. Mint a juhot, úgy vitték leölésre, és elnémult, mint
a bárány nyírója előtt (vö. Iz
53, 5-7). Igen nagy hálával tartozunk az Úrnak azért, mert a múltat
megmutatta, a jelenvalókkal tanított, és a jövőre vonatkozóan sem
hagyott minket homályban. A Szentírás azt mondja:
Nem jogtalanul feszítenek hálókat a
madaraknak (vö. Péld l, 17).
Ezzel azt mondja, hogy igazságosan pusztul el az az ember, aki a
sötétség útjára tér, noha ismeri az igazság útját.
De azt is kérdeni,
testvérem, ha az Úr Krisztus vállalta a szenvedést a mi lelkünkért,
mégis hogyan tűrhette el, hogy emberek keze által szenvedjen, holott
ó' az egész világ Ura? Őhozzá szólt ugyanis Isten a világ
teremtésekor: Teremtsünk embert
képünkre és hasonlatosságunkra (Ter
l, 26). Halljátok hát! Róla szóltak a próféták, hiszen tóié kapták a
jövendölés adományát. Ö pedig elviselte a halált, mivel testben
kellett megjelennie, hogy eltiporja a halált és bizonyságot tegyen a
halálból váló feltámadásról. Elviselte a halált, hogy az atyáknak tett
ígéretet beteljesítse, és magánalt új népet szerezve a földön
megmutassa, hogy a feltámadás után ó' fogja megítélni a világot.
Továbbá tanította Izraelt, nagy csodákat és jeleket művelt; nem mintha
ezért ma gasztalták vagy szerették volna.
Amikor bűneink
bocsánatával új életre támasztott minket, megadta nekünk, hogy új
természetet vegyünk fel, tudniillik az istengyermekség lelkületét,
minthogy újjáteremtett minket. Mert rólunk mondja a Szentírás,
amikor az Atya
így szól a Fiúhoz: Teremtsünk
embert képünkre és hasonlatosságunkra. Ők uralkodjanak a fold állatai,
az ég madarai és a tenger halai fölött
(vö. Ter l, 26). És amikor szépnek
talált minket mint az ő teremt ményét, azt mondta:
Legyetek termékenyek, szaporodjatok,
töltsétek be a földet! (Ter l,
28).
Ezt az Atya a Fiúnak
mondta. De ismét arra hivatkozom, hogy miként szólt mihozzánk. Az
utolsó időkben vitte végbe a második teremtést. Azt mondja az Úr:
íme, olyanná alkotom az
utolsókat, mint az elsőket (vö.
Mt 20, 16). Erre utalt a Próféta, amikor ezt hirdette:
Menjetek be a tejjel és mézzel folyó
földre, és uralkodjatok rajta!
(Vö. Kiv 33, 3). íme tehát, mi újjá lettünk teremtve, miként máshol
ismét mondja a Próféta: íme,
mondja az Úr, elveszem tőlük �
vagyis azoktól, akiket előre kiválasztott az Úr Lelke �
a kőszívet, és hússzívet adok nekik
(vö. Ez 11, 19). Mert ő testben
akart közöttünk megjelenni és nálunk lakni. Szívünk ugyanis Isten
temploma, testvéreim. Mert azt mondja az Úr:
Magasztallak a testvérek
gyülekezetében, és a szentek egyházában énekelek neked
(vö. Zsolt 21, 23). Mi vagyunk tehát
azok, akiket bevezetett arra a jó földre.
VÁLASZOSÉNEK ApCsel 3,
25; Gal 3, 8
V. Ti
vagytok a prófétáknak és annak a szövetségnek a fiai, amelyet az Isten
atyátokkal kötött, amikor így szólt Ábrahámhoz: * A te utódodban
áldást nyer a föld minden nemzetsége.
F. Mivel
az írás előre látta, hogy Isten a hittel teszi megigazulttá a
pogányokat, előre hirdette Ábrahámnak: A te utódodban.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő' és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ámosz próféta
könyvéből
9,1-15
Az igazak boldog sorsa
Láttam az Urat, amint
az oltár mellett állt. Azt mondta: .,.Sújts az oszlopfőre, rendüljön
meg a mennyezet! Összetöröm mindannyiuk fejét, karddal ölöm meg, aki
megmarad. Senki nem menekülhet meg közü lük, nem lesz számukra sehol
menedék. Ha leszállnak az alvilágba, kezem onnan is visszahozza őket;
ha az egekbe menekülnek, onnan is leszállítom őket. Ha elrejtőznek a
Kármel csúcsán, felkutatom, és onnan is visszahozom őket; ha szemem
elől a tenger mélyére bújnak, ott is parancsolok a sárkánynak, hogy
marja meg őket. Ha ellenségeik előtt fogságba mennek, ott is
parancsolok a kardnak, hogy ölje meg őket. Rajtuk lesz a szemem, de
romlásukra, nem javukra."
Az Úr a Seregek
Istene.. . Ha megérinti a földet, kiszárad, és gyászol minden lakója:
emelkedik minden, mint a Nílus, és süllyed, mint Egyiptom folyama.
Lakóhelyét az égben ő építette fel, boltozatát ő emelte a föld föle.
Ő hívja elő a tenger vizét, és ő önti a föld színére: az Úr az ő neve.
Izrael fiai, nem
vagytok-e ti is olyanok, mint a kusiták fiai? � mondja az Úr. Nem én
hoztam-e fel Izraelt Egyiptom földjéről, a filiszteusokat Kaftorból,
az áramokat Kirből? Nos, rajta tartom szememet a bűnös országon, hogy
eltöröljem a föld színéről. De Jákob házát mégsem pusztítom el egészen
� mondja az Úr. Mert, lám, parancsot adok, és szétszórom Izrael fiait
a különféle nemzetek közé, mint amikor rostál az ember, anélkül, hogy
egy szem is a földre esnék. Kard élén hullik el népemben minden
gonosztevő, mind, aki mondja: A vész nem közeleg, nem érkezik el
hozzánk.
Azon a napon
felállítom Dávid roskadozó sátrát, repedéseit kijavítom, romjait
felépítem, helyreállítom, hogy olyan legyen, mint hajdanában volt.
Hadd foglalják el azt, ami Edomból megmarad, és minden nemzetet, ahol
segítségül hívjak nevemet � mondja az Úr, és meg is teszi.
Igen, jönnek napok �
mondja az Úr �, amikor együtt jár a szántóvető és az arató, a sajtoló
és a magvető', újbor fakad a hegyekből, patakzik minden halomból.
Népemet, Izraelt helyreállítottam: fölépítik a romba dóit városokat,
és bennük laknak, szőlőskerteket ültetnek, és isszák a borát, kerteket
telepítenek és eszik a gyümölcsét. Letelepítem őket földjükre, soha
többé nem tépik ki őket földjükből, amelyet nekik adtam � mondja az
Úr, a te Istened."
VÁLASZOS ÉNEK. Vő.
ApCsel 15, 16-17. 14
V. Hogy az
emberek keressék az Urat, és minden nép, amelynek rólam adnak nevet, *
Megkegyelmezek és újra fölverem Dávid sátrát, mondja az Úr.
F. Isten
hozzákezdett, hogy a pogány ok soraiból népet toborozzon magának,
hiszen meg van írva. * Megkegyelmezek. MÁSODIK OLVASMÁNY
A Barnabásnak
tulajdonított levélből
(Cap. 19, 1-3 5-7. 8-12: Funk l, 53-57)
A világosság útja
A világosság útja ez:
ha valaki el akar jutni a jók számára készített helyre,
cselekedeteivel törekedjék rá. Megkaptuk annak az ismeretét is, hogy
miként járjunk ezen az úton. Szeresd Teremtődet, tiszteld Alkotódat;
dicsőítsd azt, aki megváltott a halálból, szíved legyen egyszerű,
lelked gazdag. Ne társulj azokhoz, akik a halai útján járnak, gyűlöld
mindazt, ami nem tetszik Istennek. Kerülj minden képmutatást, ne hagyd
el az Úr parancsait. Önmagádat ne magasztald fel, légy mindenben
alázatos; ne keresd a magad dicsőségét. Ne fogadj el olyan rossz
tanácsot, amely embertársad kárára lenne; ne légy elbizakodott.
Embertársadat
önmagadnál is jobban szeresd. Tartózkodj a magzatelhajtástól, de
születése után se öld meg gyermekedet. Ne vedd le kezedet fiadról vagy
leányodról, hanem gyermekségüktől fogva tanítsd őket istenfélelemre.
Embertársad javait ne kívánd meg, ne légy kapzsi. Ne csatlakozz
lélekben a kevélyekhez, hanem az alázatosakkal és igazakkal társulj.
Bármi történik veled,
fogadd szívesen, tudván, hogy semmi sem történik veled Isten akarata
nélkül. Ne légy állhatatlan, se kétszínű; a kétféleképpen beszélő
nyelv ugyanis a halál csapdája.
Semmit se mondj a
sajátodnak, hanem legyen mindened közös embertársaddal; mert ha
társörökösök vagytok az örökkévaló dolgokban, mennyivel inkább a
mulandókban? Ne légy vakmerő a beszédben: a száj ugyanis a halál
csapdája. Amennyire teheted, légy lelked érdekében tiszta. Ne azért
nyújtsd ki kezedet, hogy kapj valamit, hanem inkább adjál. Azokat,
akik az Űr igeit hirdetik neked, szeresd, mint szemed világát.
Éjjel és nappal idézd
emlékezetedbe az ítélet napját. Ezért naponta keresd szent
testvéreiddel a találkozást, egyrészt azért hogy beszédedben,
buzdításodban hasonló légy hozzájuk, másrészt azon elmélkedj, hogy
hogyan tudsz szavaiddal megmenteni egy lelket, vagy pedig, hogy jót
cselekedj bűneid bocsánatara.
Ne töprengj, ha adni
akarsz, és ne kelletlenül adj.
Gondolj arra, hogy ki lesz érdemeid jóságos jutalmazoja. őrizd meg a
kapott tanítást, ne adj hozzá, és ne is végy el belőle semmit sem. A
rossz mindig gyűlöletes legyen előtted. Igazságosan ítélkezz. Ne szíts
egyenetlenkedést, hanem inkább békítsd ki a veszekedőket. Valid meg
bűneidet. Rossz lelkiismerettel ne kezdj imádkozni. Ez a világosság
útja.
VÁLASZOSÉNEK Zsolt
118, 101-102
V. Minden
gonosz úttól távol tartom lábamat, * Hogy megtarthassam szavadat,
Uram.
F
Meghozott ítéleteidtől sosem hajlok el, te magad tanítottál rájuk. *
Hogy megtarthassam.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Ozeás próféta
könyve l,
1-9; 3, 1-5
Isten népe iránti szeretetének jelképe
a próféta.
Az Úr szózatot
intézett Ozeáshoz, Beéri fiához, Uzija, Jotam, Acház és Hiszkija
júdeai királyok idejében, s Jerobeamnak, Joás fiának, Izrael
királyának idejében.
Amikor az Úr szólni
kezdett, ezt mondta az Úr Ozeásnak: ?Menj, és végy feleségül egy
házasságtörő asszonyt, és legyenek bűnben fogant gyermekeid; mert
hűtlenül elhagyta az ország az Urat." El is ment, feleségül vette
Gomert, Diblaim lányát. Az asszony fogant, és fiuk született. Ekkor
azt mondta az Úr: ?Nevezd el Jiszreelnek, mert rövidesen megtorlóm
Jiszreel vérét Jehu házán, és megszüntetem Izrael házának királyságát.
Jiszreel völgyében azon a napon összetöröm Izrael íjat."
Amikor az asszony
ismét fogant és leányt szült, így szólt az Úr: ?Hívd Nincs
irgalom-nak, mert ezentúl nem irgalmazok Izrael házának, nem bocsátók
meg nekik többé. Júda házához azonban irgalmas leszek: megmentem őket
az Úr, az ő Istenük által; nem íjjal, karddal és harccal, nem lovakkal
vagy lovasokkal mentem meg őket." Amikor ?Nincs irgalmat"
elválasztotta, fogant, és fiút szült. Erre így szólt az Úr: ?Nevezd el
Nem népem-nek, mert
nem vagytok többé az én népem, és én sem vagyok többé a ti Istenetek."
Az Úr később így szólt
hozzám: ?Menj el újra, és szeress egy olyan asszonyt, aki bár szereti
a férje, mégis házasságot tör, úgy, ahogy az Úr szereti Izrael fiait,
noha más istenekben bizakodnak, és szeretik a mazsolái kalácsot." Meg
is szereztem magamnak tizenöt ezüstért és másfél mérő árpáért. Azután
így szóltam hozzá: ?Nálam maradsz hosszú ideig: nem törsz házasságot,
nem leszel más férfié, s én is így teszek érted."
Mert Izrael fiai is
sokáig lesznek király és fejedelem nélkül, áldozat és kőoszlopok
nélkül, efod és teráfok nélkül. Izrael fiai azután megtérnek. Keresni
fogják az Urat, az ő Istenüket és királyukat, Dávidot. Az Úrhoz
menekülnek remegve, s az ő javaihoz a végső időkben.
VÁLASZOS ÉNEK l Pét 2,
9. 10; Róm 9, 26
V. Ti
választott nemzetség, királyi papság vagytok. * Ti valamikor nem
voltatok nép, most pedig Isten népe vagytok.
F. Ahol
azt mondják nekik: ?Nem vagytok az én népem", az élő Isten fiainak
hívják majd őket. * Ti valamikor.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Balduin canterburyi
püspök értekezéseiből
(Tract. 10: PL 204, 513-514, 516)
Erős a szeretet, mint a.
halál
Erős a halál, amely
képes arra, hogy megfosszon minket az élet ajándékától. Erős a
szeretet, amely egy jobb életbe tud bennünket bevezetni.
Erős a halál, amely
elég hatalmas arra, hogy megfosszon minket a testi élettől. Erős a
szeretet, amelynek hatalma van arra is, hogy amit a halál
elzsákmányolt tőlünk, azt visszavegye tőle, és vissza is adja nekünk.
Erős a halál, amelynek
senki emberfia nem tud ellenállni. Erős a szeretet, hiszen le tudja
győzni a halált,
le tudja törni fullánkját, meg tudja
szelídíteni támadását, és képes arra is, hogy meghiúsítsa győzelmét.
Eljön ugyanis az idő", amikor a halált majd ilyen becsmérlő szó fogja
érni: Halál, hol a te fullánkod?
Halál, hol a te győzelmed? (l
Kor 15, 55).
Erős a szeretet, mint a
halál (vö.
Én 8, 6), mert Krisztus szeretete a halál halála. Ezért mondja:
O halál, én leszek a halálod; alvilág,
én leszek a te halálos marásod
(Óz 13, 14). Az a szeretet is, amellyel mi szeretjük Krisztust, olyan
erős, mint a halál, mivel ez a szeretet is bizonyos értelemben halál,
kioltja tudniillik a régi életet, eltörli a bűnöket, és eltemeti az
örök halált hozó cselekedeteket.
Ez a mi Krisztus
iránti szeretetünk már viszontszeretet, bár hasonló Krisztus irántunk
való szeretetéhez, de kisebb annál. Ő ugyanis
előbb szeretett minket
(l Jn 4, 10), és irántunk tanúsított
szeretetével példát adott nekünk, hogy hasonlók legyünk hozzá, levetve
a földi ember képét és felöltve a mennyei emberét: ahogy ó' szeretett
minket, mi is úgy szeressük őt. Hiszen ebben
példát adott nekünk, hogy kövessük őt
(vö. l Pét 2, 21).
Ezért mondja:
Tégy a szívedre pecsétnek
(Én 8, 6). Mintha ezt mondaná:
?Szeress engem, ahogyan én sze retlek téged. Legyek a telkedben,
emlékezetedben, vágyaidban, sóhajtásaidban, gyötrődésedben és
sírásodban. Ember, emlékezz arra, hogy milyenné tettelek, mennyire
kiemeltelek a többi teremtmények közül, milyen méltósággal
ajándékoztalak meg, mekkora dicsőséggel és tisztelettel koronáztalak
meg, milyen kevéssel tettelek kisebbé az angyaloknál, mennyire a lábad
alá vetettem mindent. Ne feledd, hogy ennyi mindent tettem érted, de
azt se, hogy még mennyi kegyetlenséget és méltánytalanságot is
elviseltem érted. Ebből aztán te ítéld meg, hogy nem vagy-e
méltánytalan velem szemben, ha nem szeretsz engem. Hiszen ki szeret
téged annyira, mint én? Ki teremtett téged, ha nem én? Ki váltott meg
téged, ha nem én?"
Uram, vedd ki belőlem
a kőszívet, az én megdermedt, körülmetéletlen szívemet; adj nekem új
szívet, érző szívet és tiszta szívet! Te, aki megtisztítod az ember
szívét és szereted a tiszta szívet, vedd birtokodba szívemet és te
lakozz benne, legyen a tiéd és töltsd azt be te, aki több vagy, mint
legmerészebb álmaim, és közelebb vagy hozzam, mint legbensőbb énem!
Te, aki a szépség mintája és a szentség pecsétje vagy, formáld
szívemet képmásoddá; szenteld meg szívemet irgalmaddal, szívem Istene
és örökrésze mindig az Isten
(Zsolt 72, 26). Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Én 8,
6-7; Jn 15, 13
V. Mint a
halál, olyan erős a szerelem. Nyila tüzes nyíl, az Úrnak lángja; *
Tengernyi víz sem olthatja el a szerelmet.
F. Senki
sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért. * Tengernyi
víz.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ozeás próféta
könyvéből
2, 4. 6-24
Az Úr megtisztítja,
aztán visszafogadja jegyesét
Ezt mondja az Úr:
?Szálljatok perbe anyátokkal, szálljatok perbe, mert többé nem
feleségem, és én sem vagyok többé a férje. Távolítsa el arcáról
hűtlenségét.
Ezért, lám,
eltorlaszolom tövissel az útját; falat emelek elé, hogy ne találja
ösvényeit. Keresi majd szeretőit, de nem leli őket, hiába kutatja, nem
találja meg soha.
Akkor így szól:
Elmegyek, visszatérek előző férjemhez, mert jobb volt nekem régen,
mint most. Nem ismerte el, hogy én adtam neki a gabonát, a bort, az
olajat, én adtam neki az ezüstöt és az aranyat, amelyből a Baalokat
csinálta.
Ezért visszaveszem
tőle gabonámat, ha eljön az ideje, s boromat is a maga idejében;
megvonom tóié gyapjúmat és lenemet, amellyel meztelenségét takargatja.
Majd feltárom szégyenét szeretői előtt, és senki sem szabadítja ki
kezemből. Örömünnepeit megszüntetem, újholdját, szombatját és minden
ünnepét. Letarolom szőlejét és fügefáit, amelyekről azt mondta: Ez a
bérem, amelyet szeretőimtől kaptam. Vadonná változtatom, a mezei
vadak táplálékává. Megtorlóm rajta a Baalok napjait, amikor
illatáldozatot mutatott be nekik; nyakékkel és függővel díszítette
magát, úgy ment szeretői után, rólam pedig megfeledkezett! � mondja az
Úr.
Ezért majd magamhoz
édesgetem, kiviszem a pusztába, s szívére beszélek. Visszaadom neki
szőlőskertjeit, Ákor völgyét, mint reménye csillagát, hogy úgy
válaszoljon, mint ifjúsága napjaiban, mint akkor, amikor feljött
Egyiptom földjéről.
Azon a napon � mondja
az Úr � így szólít majd engem: Férjem! és nem mondja nekem: Baalom!
Nem hagyom, hogy a Baalok nevét ajkára vegye, ne is emlékezzek többé a
nevükre. Azon a napon a kedvéért szövetséget kötök a mező vadjával, a
magasban szárnyaló és a földön csúszó állatokkal; eltüntetem az
országból az íjat, a kardot, a háborút, és zavartalan nyugalmat
biztosítok nekik.
Eljegyezlek magamnak
örökre, eljegyezlek igazsággal, törvénnyel, jósággal és szeretettel.
Eljegyezlek hűséggel, hogy megismerd az urat.
Azon a napon
válaszolok � mondja az Úr �, válaszolni fogok az égnek, és az válaszol
a földnek, a föld is válaszol a gabonának, a bornak, az olajnak, azok
pedig Jiszreelnek. Elültetem az országban, Nincs irgalom- nak meg
irgalmazok, Nem nepem-hez meg így szólök: Népem vagy! Ő meg azt
mondja majd: Én Istenem!
VÁLASZOSÉNEK Jel 19,
7. 9; Óz 2, 20
V
Elérkezett a Bárány menyegzőjének napja, már fel is készült
menyasszonya: * Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzői
lakomájára!
F.
Eljegyezlek hűséggel, hogy megismerd az Urat. * Boldogok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Keresztes Szent János
áldozópapnak a ?Szellemi páros ének" című munkájából
(Red. A, str. 38)
Eljegyeztelek téged
magamnak mindörökre
Az Istennel egyesült
és hozzá hasonult lélek Istenben a fölséges Isten felé lehel
valamilyen lehelést, az istenihez hasonlót, amelyet Isten a lélekben
lakozván önmagában lehel, mint a Lélek lehelésének a mintáját.
Amennyire én értem, ez az, amit Szent Pál e szavakkal akart mondani:
Mivel az Isten fiai vagytok, a
Fia Lelkét árasztotta szívetekbe az Isten, aki őt így szólítja: Abba,
Atya! (Gal 4, 6). A tökéletes
emberekben ez megvalósul.
De nincs is semmi
okunk kételkedni abban, hogy a lélek képes ily magasra jutni. Mert ha
Isten jósága egyesíti ó't a Szentháromsággal, akkor a lélek Istenhez
hasonul. Mi van abban hihetetlen, hogy értelmével, megismerésével és
szeretetével az ember is úgy működjék � vagyis jobban mondva, a
Szentháromsággal együtt működjék �, mint maga a Szentháromság? Ezt
azonban Istenben részesülve cselekszi, azaz maga Isten végzi benne ezt
a működést.
Hogy pedig ez mi módon
történik, arról az emberi értelem és bölcsesség mást nem mondhat, csak
bemutatja: az Isten Fia maga szerezte meg és érdemelte ki nekünk ezt a
magasztos méltóságot, hogy Isten
gyermekei lehessünk (vö. Jn l,
12). Ő maga ugyanis így imádkozott az Atyához:
Atyám, azt akarom, hogy akiket nekem
adtál, ott legyenek velem, ahol én vagyok
(Jn 17, 24), vagyis más szóval, hogy
a mibennünk való részesülés által ugyanazt cselekedjék, amit én
cselekszem. Sót többet is mond:
De nemcsak értük könyörgök, hanem azokért is, akik szavukra hinni
fognak bennem. Legyenek mindnyájan egy. Amint te, Atyám, bennem vagy s
én tebenned, úgy legyenek ők is bennünk, hogy így elhiggye a világ,
hogy te küldtél engem. Megosztottam velük a dicsőséget, amelyben
részesítettél, hogy egy legyenek, amint mi egy vagyunk: én bennük, te
bennem, hogy így ok is teljesen egy legyenek, s megtudja a világ, hogy
te küldtél engem, és szereted őket, amint engem szerettél
(Jn 17, 20-23).
Ez pedig úgy történik,
hogy részesít minket is ugyanabban a szeretetben, amely őt a Fiúval
köti össze, habár nem természet szerint � mint teszi a Fiúval �, hanem
a szeretetben való egyesülés és hozzáhasonulás révén. Magától
értetődőleg a Fiú itt nem azt mondja az Atyának, hogy a szentek
lényegileg és természetileg legyenek úgy egyek, mint az Atya és a Fiú,
hanem azt kéri, hogy egyek legyenek a szeretetben való egyesülés
által, amint a szeretetegységben egy az Atya és a Fiú. A lelkek tehát
ugyanazokat a javakat, amelyek az Atyában és a Fiúban a természet
alapján vannak meg, részesedés folytán birtokolják, és így részesedés
szerint valóban isteniek, hasonlók Istenhez, és részesednek Istenből.
Ezért mondja Szent
Péter: Töltsön el benneteket
kegyelemmel és békével Istennek és Urunknak, Jézusnak az ismerete!
Isteni ereje az Isten szerinti jámbor élethez mindent megadott nekünk:
megismertük azt, aki saját dicsőségével és erejével meghívott minket.
Értékes és nagy ígéreteket kaptunk, hogy általuk részeseivé legyetek
az isteni természetnek (2 Pét l,
2-4). így jön létre, hogy a lélek a Szentháromság működésében
részesedik az említett benső egyesülés révén. Ez ugyan tökéletesen
csak az eljövendő másvilágon fog megvalósulni, azonban már
ebben az
életben is nagymértékben érezhető, és már előre lehet azt élvezni.
Ó lelkek, akik ilyen
fenséges nagy dicsőségre vagy tok teremtve, mit csináltok? Mire
törekszetek? Ó mekkora szerencsétlenség, hogy Ádám fiai vaksággal
vannak megverve: akkora fény ragyogására is vakok, és ilyen hangos
szózatokra is süketek!
VÁLASZOS ÉNEK. l Jn 3,
l. 2
V.
Nézzétek, mekkora szeretettel van irántunk az Atya: * Az Isten
gyermekeinek hívnak minket, és azok is vagyunk.
F. Tudjuk,
hogy ha megjelenik, hozzá leszünk hasonlók, mert látni fogjuk, amint
van. * Az Isten gyermekeinek.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő és gondviselő Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ozeás próféta
könyvéből
6, l � 7, 2
A színleges megtérés
hiábavalósága
Ezt mondja az Úr:
?Nyomorúságukban hamar hozzám sietnek: Jöjjetek, tériünk vissza az
Úrhoz, mert ő szaggatott szét, de ő is gyógyít meg minket, ő
sebesített meg, de ó' is kötöz be bennünket. Életre támaszt minket két
nap múlva és feltámaszt a harmadik napon, hogy élhessünk az ő színe
előtt. Ismerjük meg őt, törekedjünk megismerni az Urat. Eljötte oly
biztos, mint a hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint a zápor, mint a
földre hulló tavaszi eső.
Mit tegyek veled,
Efraim? Mit tegyek veled, Júda? Ragaszkodástok olyan csak, mint a
reggeli felhő, mint a fölszálló harmat. Ezért ostoroztam őket a
próféták által, ezért öltem őket ajkam igéivel. � ítéleteid úgy
ragyognak, mint a kelő nap. � Mert irgalmasságot akarok és nem
áldozatot, istenismeretet inkább, mint égőáldozatokat.
Ádámnál mégis
megszegték szövetségemet, megbántottak ott engem. Gileád a gonosztevők
városa, vértől áztatott föld. Mint csapatosan leselkedő rablók, olyan
a papok társasága, mint rablógyilkosok a szichemi úton, valóban gonosz
tetteket visznek végbe. Rettenetes, amit Bételben láttam: Efraim ott
paráználkodik, Izrael beszennyezi magát. Júda, rád is aratás vár,
amikor helyreállítom népemet!
Amikor Izraelt
gyógyítani akartam, előtűnt Efraim vétke és Szamaria gonoszsága:
hazugsággal vetkeznek, betör a fosztogató, kinn meg rablók járnak.
Mégsem mondják szívükben, hogy minden gonoszságukra emlé kezem;
tetteik körbezárják őket, ott vannak színem előtt."
VÁLASZOSÉNEK Mt 9, 13;
Óz 6, 6. 4
V.
Menjetek és tanuljátok meg, mit jelent: * Irgalmasságot akarok és nem
áldozatot; istenismeretet inkább, mint égőáldozatokat.
F.
Ragaszkodástok olyan csak, mint a reggeli felhő, mint a fölszálló
harmat. * Irgalmasságot akarok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Iréneusz püspök
és vértanú ?Az eretnekségek ellen" című értekezéséből
(Lib. 4, 17, 4-6: SC 100, 590-594)
Irgalmasságot akarok és nem áldozatot
Nem ételáldozatot és
égőáldozatot kért Isten az emberektől üdvösségük elnyerésére, hanem
hitet, engedelmességet és igazságosságot. Ozeás próféta által így tanítja,
hogy mi az ő akarata: Nem az
áldozat kell nekem, hanem az irgalmasság; nem az égőáldozat, hanem
Isten ismerete (Óz 6, 6). Urunk
is hasonlóan figyelmezteti hallgatóit:
Ha tudnátok, mit jelent: Irgalmasságot
akarok, nem pedig áldozatot, nem ítélnétek el az ártatlanokat
(Mt 12, 7). Ezzel tanúságot tesz a
próféták mellett, hogy ok
az igazságot hirdették, hallgatóit
viszont bűnük miatt oktalansággal vádolja.
Tanítványainak
meghagyta, hogy a teremtett dolgok zsengéit áldozzák Istennek, nem
azért, mintha ó' rászorulna, hanem hogy ők ne legyenek terméketlenek
és hálátlanok. Jézus ezért a teremtett dolgok közül származó kenyeret
fogta, hálát adott, és így szólt:
Ez az én testem.
Ugyanígy a kehely borát, amely
hozzánk hasonlóan teremtmény, saját vérének vallotta, így tanított az
Újszövetség új áldozatára. Ezt vette át az Egyház az apostoloktól, és
az egész világon ezt mutatja be Istennek, aki eledelt készít nekünk,
tudniillik újszövetségi ajándékainak a zsengéjét, amelyről Malakiás, a
tizenkét próféta egyike így jövendölt:
Nem találom kedvemet bennetek � mondja
a mindenható Úr �, nem fogadom szívesen kezetekből az ételáldozatot.
De napkeltétől napnyugtáig megdicsőül az én nevem a népek között. Jó
illatú áldozatot mutatnak be mindenütt, tiszta ételáldozatot a
nevemnek. Mert nagy az én nevem a népek között � mondja a mindenható
Úr (Mal l, 10-11). Ezzel
világosan jelezte, hogy előbb majd megszűnik a választott nép
áldozata, s azután majd minden helyen bemutatnak neki ételáldozatot,
és ez tiszta áldozat lesz, nevét pedig majd magasztalják a nemzetek
is.
Mi más lenne ez a név,
amelyet a nemzetek magasztalnak, mint a mi Urunk neve, aki megdicsőíti
az Atyát és megdicsőíti az embert is? Mivel ez a név az Atya Fiáé, a
Fiú pedig az Atya által lett emberré, ezért mondhatja a Fiú nevét az
Atya is magáénak. Amint az a király, aki megfesti fia képét, joggal
vallhatja azt a képet kétszeresen a magáénak: egyrészt mert az ó'
fiáé, másrészt mert maga festette, így Jézus Krisztus nevét is,
amelyet az Egyház az egész világon magasztal, az
Atya magáénak vallja:
egyrészt mert az o Fiáé, másrészt pedig, mert a Jézus nevet is ő maga
adta az emberek üdvösségére.
Mivel tehát a Fiú neve
az Atyáé, és az Egyház Jézus Krisztus által mutatja be áldozatát a
mindenható Istennek, ezért kétszeresen igaz:
Jó illatú áldozatot mutatnak be
mindenütt, tiszta ételáldozatot a nevemnek
(Mal l, 10-11). János pedig a
Jelenések könyvében a szentek
imádságát (vő. Jel 8, 3. 4)
nevezi jó illatú áldozatnak.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Lk
22, 19. 20; Péld 9, 5
V. Ez az
én testem, amely értetek adatik; ez az Újszövetség vére, mely értetek
kiontatik, mondja az Úr; * Valahányszor veszitek, ezt cselekedjetek az
én emlékezetemre.
F.
Jöjjetek, egyétek az én étkemet és igyátok a bort, amelyet nektek
kevertem. * Valahányszor veszitek.
Könyörgés
Urunk, boldogan
vallunk téged teremtő' és gondviselő' Istenünknek. Oltalmazd mindenkor
híveidet: újítsd meg bennünk kegyelmi adományaidat, és megújult
életünket őrizd meg jóságosán. A mi Urunk.
|