ÉVKÖZI XIX.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész
III. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Uram, parancsold meg, hogy odamenjek hozzád a vízen. Jézus kinyújtotta
a kezet, megragadta Pétert, és azt mondta neki: te kishitű, miért
kételkedtél?
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ozeás próféta
könyvéből
11, lb-11
Isten végtelen irgalma
Ezt mondja az Úr:
?Gyermek volt még Izrael, amikor megszerettem, Egyiptomból hívtam meg
fiamat. De minél jobban hívtam ó'ket, annál inkább eltávolodtak tőlem:
Baaloknak áldoztak, bálványoknak gyújtottak jó illatot. Pedig én
tanítottam meg járni Efraimot, a karomon hordoztam; mégsem ismerték
el, hogy a gondjukat viseltem. Puha kötelékekkel vonzottam ó'ket, a
szeretet kötelékeivel. Olyan voltam hozzájuk, mint aki arcához emeli a
csecsemőt; lehajoltam hozzá, enni adtam neki.
Visszatér Egyiptom
földjére, Asszíria lesz a királya, mert nem akartak megtérni. Kard
járja be városait, megöli gyermekeit, és elpusztítja erődeit.
Népem gyönge a
hűtlensége miatt, Baalt hívják segítségül, de az nem emeli fel ó'ket.
Hogyan vethetnélek el, Efraim, hogyan hagyhatnálak el, Izrael?
Elvethetlek-e, mint Admát, olyanná tehetlek-e mint Cebojimot?
Szívem elváltozott,
egész bensőm remeg. Nem hagyom, hogy fellobbanjon haragom: Efraimot
nem pusztítom el többé, mert Isten vagyok, nem ember; a körödben élő
Szent, és nem szeretem a pusztítást.
Az Urat fogják
követni, aki majd úgy fog ordítani, mint az oroszlán, igen ordítani
fog, és fiai elősietnek nyugatról. Mint a madár, elősietnek
Egyiptomból, mint a galamb, Asszíria földjéről, és visszatelepítem
őket házaikba � mondja az Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Oz 11,
8. 9; Jer 31, 3
V Szívem
elváltozott, egész bensőm remeg: * Nem hagyom, hogy fellobbanjon
haragom, mert Isten vagyok, nem ember.
F. Örök
szeretettel szerettelek, azért megőriztem irántad irgalmasságomat. *
Nem hagyom.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Sienai Szent Katalin
szűznek ?Az isteni gondviselés" című párbeszédes művéből
(4, 13: ed. latina, Ingolstadii 1583,
ff. 19v-20)
A szeretet kötelékében
Édes Uram, fordítsd
irgalmas szemedet kegyesen erre a népre, Egyházad titokzatos testére:
hiszen sokkal nagyobb dicsősége lesz nevednek abból, ha megkönyörülsz
teremtményeid ekkora sokaságán, mint ami énbelólem, nyomorult magamból
lenne, aki annyiszor megbántottam fölségedet. Ugyan mi tudna
megvigasztalni, ha azt látnám, hogy én ugyan élvezem az eletet, néped
pedig a halál martaléka lenne; és ha látnám szeretett Jegyesedben a
bűnök sötétségét, amely a saját hibámból és többi teremtményed
hibájából származott?
Azt szeretném tehát,
és kivételes kegyelemként kérem is: teljesítse ezt a kérésemet
mérhetetlen szereteted, amely arra késztetett, hogy az embert saját
képedre és hasonlatosságodra megteremtsd. Könyörögve kérdem, ki vagy
mi volt az oka annak, hogy az embert ekkora méltósággal ruháztad fel?
Biztosan csak az a végtelen nagy szereteted, amellyel teremtményedet
önmagádban szemlélted, és ez a szeretet ejtett foglyul téged. De
világosan tudom azt is, hogy bűnei miatt az ember megérdemelten
veszítette el azt a méltóságot, amellyel te ruháztad fel.
Te pedig ugyanettől a
szeretetedtől indíttatva, amikor az emberi nemet ki akartad
engesztelni önmagáddal, nekünk ajándékoztad egyszülött Fiad igéjét.
Fiad valóságos közbenjáró és közvetítő' lett közted és miköztünk;
megigazulásunkká lett, aki megbűnhődte és magára vette a mi összes
igaztalanságunkat és gonoszságunkat irántad való engedelmességből,
hiszen te így rendelted, örök Atyánk, amikor elhatároztad, hogy magára
vegye emberi természetünket. Ó, mérhetetlen mélységű szeretet: melyik
szív volna annyira kemény, hogy érzéketlen maradna és meg ne nyílna,
amikor lát ja ennek a megmérhetetlen fenségnek a leereszkedését abba
a mélységbe és elesettségbe, amelyben emberségünk vergődik?
Mi a te képmásod
vagyunk és te a miénk, hiszen az emberben te kapcsoltad egybe ezt a
kettőt, amikor örök Istenségedet elrejtetted Ádám testének gyarló
leple és anyagi korlátoltsága alá. Miért van így mindez? Egyedül a te
kimondhatatlan szereteted az oka ennek. Erre a mérhetetlen
szeretetedre, arra kérem fölségedet lelkem minden erejével, hogy
irgalmazz kegyesen nyomorult teremtményeidnek.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt
100, 1-3
V.
Jóságról és igazságról dalolok; Uram, neked szól énekem. * Szeplőtelen
úton járok, de te mikor látogatsz meg engem?
F. Tiszta
szívvel akarok élni, házamnak belsejében. * Szeplőtelen úton.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Bizony, bizony, mondom nektek: Aki hisz bennem, annak örök élete van,
alleluja.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Ahol a kincsed, ott a szíved is, mond ja az Úr.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Ozeás próféta
könyvéből
14, 2-10
Felhívása megtérésre,
mely után gyógyulás jön
Ezt mondja az Úr:
?Izrael, térj meg az Úrhoz, a te Istenedhez, hisz bűnöd miatt buktál
el! Hozzatok szavakat magatokkal, és térjetek vissza az Úrhoz!
Mondjátok neki: Végy el minden gonoszságot, hogy elnyerjük a jót, és
ajkunk gyümölcsét hozhassuk áldozatul. Asszíria nem segít rajtunk,
lóra se szállunk többé. Nem mondjuk kezünk alkotásának ezután: Te vagy
a mi Istenünk! Mert az árva csak nálad talál irgalmat.
Meggyógyítom
hűtlenségüket, s szívemből szeretni fogom ó'ket, elfordul tőlük
haragom. Izraelhez olyan leszek, mint a harmat; virul majd, mint a
liliom, gyökeret ereszt, mint a nyárfa. Hajtásai messze ágaznak,
pompás lesz, mint az olajfa, s illatos, mint a Libanon. Visszatérnek,
hogy árnyékomban lakjanak, búzát termelnek, és gondozzák a szőlőt,
amelynek olyan híre lesz, mint a helboni bornak. Mi köze Efraimnak
ezentúl a bálványokhoz? Én hallgatom meg, én viselek rá gondot. Olyan
leszek, mint a zöldellő ciprus; tőlem származik gyümölcsöd."
Aki bölcs, értse meg
ezeket! Aki értelmes, lássa be ezt mind! Mert egyenesek az Úr útjai,
azokon járnak az igazak, de a gonoszok elbuknak rajtuk,
VÁLASZOS ÉNEK Oz 14,
5; Jó 3, 21
V.
Meggyógyítom hűtlenségüket, s szívemből szeretni fogom őket, * Mert
elfordul tőlük haragom.
F.
Megtisztítom őket a vértől, amelytől nem tisztítottam meg őket; és az
Úr a Sionon fog lakni. * Mert elfordul.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Theodorétosz küroszi
püspöknek ?Az Úr megtestesülése" című értekezéséből
(Nn. 26-27: PG 75, 1466-1467)
Meggyógyítom sebeiket
Önkéntes készséggel
vállalja Jézus azokat a szenvedéseket, amelyeket a Szentírás
megjövendölt róla. Ezeket tanítványainak többször előre megmondta, az
őt dorgáló Péternek is, aki nem szívesen hallgatta e szenvedéseknek
bejelentett hírét. Jézus megmagyarázta azt is, hogy a világ üdvössége
e szenvedések arán valósul meg. Ezért adta át magát önként azoknak,
akik őt keresték, mondván: Én
vagyok, akit kerestek (vö. Jn
18, 5). Vádlóit feleletre sem méltatta, nem akart elrejtőzni, bár
megtehette volna, hiszen máskor, nem is egyszer, kikerülte cselvetőit.
Továbbá Jeruzsálemet
is megsiratja, amely ugyan hitetlenségével maga készítette elő
pusztulását. Megjövendöli az egykor nagy hírű templom teljes
lerombolását is. Türelemmel elviseli az arculverést is kétszeresen
szolgalelkű megbántójától. Arcul verték, leköpdösték, kigúnyolták,
megkínozták, megkorbácsolták, s végül keresztre feszítették. Elfogadta
a két gonosztevő társaságát szenvedésében. Úgy bántak vele, mint a
gyilkosokkal és gonosztevőkkel. Ecettel és keserűvadszőlőborral
itatták. Pálma- és virágkoszorú helyett tövissel koronázták.
Gúnypalástba öltöztették, náddal verték. Lándzsával átdöfték oldalát,
és végül sírba tették.
De mindezt azért
szenvedte el, hogy így váltson meg bennünket. Bár azok vonják magukra
bűnük büntetését, akik a bűnnek szolgáltak, ő, aki teljesen bűn nélkül
volt s mindent igazságban cselekedett, mégis magára vállalta a bűnösök
kemény büntetését; a ránk vonatkozó régi büntetést eltörölte a
keresztfán. Krisztus ugyanis �
mint Pál apostol mondja �
megváltott minket a törvény átkától,
amikor átokká lett értünk. Hiszen az írás szerint: Átkozott mind, aki
a fán függ (Gal 3, 13). A
töviskorona vetett véget Ádám büntetésének. Bűne elkövetése után
ugyanis ezt hallotta: A föld
átkozott lesz miattad, tövist és bojtorjánt terem számodra
(Ter 3, 17).
A keserű itallal Jézus
magába itta a halandó és szenvedő emberiség keserűségét és kínját. Az
ecettel vállal ta az ember rosszra hajló természetét, és kegyesen jóra
hajló készséggé változtatta. A palásttal királyságát jelezte. A náddal
a sátán hatalmának gyengeségét és törékenységét tüntette fel.
Arculverése a mi megszabadulásunkat hirdette. Maga vállalta a nekünk
járó büntetéseket, szenvedéseket és sebeket.
Megnyitott oldala nem
azt jelzi mint az Ádámé, hogy megjelent a nő, aki vétkével a halál
szülőanyja lett, hanem az élet forrását jelenti, amely kettős árjával
életet ad a világnak. Az egyik árja a keresztségben újjászül bennünket
és a halhatatlanság köntösébe öltöztet, a másik pedig a már
újjászülötteket táplálja Istenünk asztalánál, mint a tej a
csecsemőket.
VÁLASZOSÉNEK I z 53,
5; l Pét 2, 24
V. A mi
bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi
békességünkért érte utol a bün tetés, * Az ő sebei szereztek nekünk
gyógyulást.
F.
Vétkeinket a saját testében fölvitte a keresztfára, hogy meghaljunk a
bűnöknek, s az igazságnak éljünk. * Az ő sebei szereztek nekünk
gyógyulást.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Mikeás próféta
könyvéből
3, 1-12
A fejedelmek bűnei miatt
elpusztul Jeruzsálem
Halljátok, Jákob
fejedelmei és Izrael házának vezérei! Vajon nem nektek kellene-e
ismerni a jogot? Mégis gyűlölitek a jót, és a gonoszt szeretitek.
Amikor majd felfalják népem maradékát, bőrét lenyúzzák, csontját
összetörik, amikor majd felaprózzák, mint a húst a fazékban, a
pecsenyét a lábasban, akkor majd kiáltanak az Úrhoz. De ő nem
hallgatja meg őket; elrejti majd előlük arcát abban az időben a bűnök
miatt, amelyeket elkövettek."
Ezt üzeni az Úr a
prófétáknak, akik félrevezetik né pemet: Ha van mit a foguk alá
venniük, azt hirdetik: ?Béke!" De ha valaki nem tömi a szájukat, hadat
üzennek ellene. Nos, ezért látomás helyett éjszaka borul rátok,
jövendölés helyett sötétség tör rátok. Lenyugszik a nap a próféták
felett, a nappal éjszakára fordul. Akkor majd megszégyenülnek a látók,
szégyen borítja a jövendőmondokat. Mindegyiküknek zárva marad a szája,
mert nem jön az Istentől üzenet. Engem azonban erő tölt el, az Úr
lelke, igazság, bátorság, hogy feltárjam Jákob előtt vétkét, Izrael
előtt gonoszságát.
Halljátok hát, Jákob
házának fejedelmei és Izrael házának vezérei, ti, akik megvetitek az
igazságot, és ami jogos, azt kijátsszatok. Ti, akik vérdíjból építitek
fel Siont és gonoszságból Jeruzsálemet! Fejedelmei ajándékért
szolgáltatnak igazságot, papjai bérért döntenek, prófétái ezüstért
jövendölnek. És még az Úrban bizakodnak! Azt mondják: ?Nemde közöttünk
van az Úr? Nem érhet minket semmi veszedelem!" Bizony, ezekért,
vétkeitek miatt, felszántják Siont, mint a szántóföldet, Jeruzsálem
romhalmazzá válik, a templomhegy erdő borította magaslattá.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 78, 1; Dán 3, 42.
29
V.
Pogányok törtek örökségedre, Istenünk, meggyalázták szent templomodat,
Jeruzsálemet romba döntötték. * Ne engedd, hogy megszégyenüljünk,
hanem bánj velünk nagy irgalmasságod szerint.
F.
Vétkeztünk, gonoszát tettünk, eltávoztunk tőled. * Ne engedd.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Theodorétosz küroszi
püspöknek ?Az Úr megtestesülé se" című értekezéséből
(N. 28: PG 75, 1467-1470)
Az ő sebei szereztek
nekünk gyógyulást
A mi orvosságunk: a
Megváltónk gyötrelmei, amit a próféta tanítva így mond el: ő
a mi bűneinket hordozza, és miértünk
szenved. Mi pedig úgy tartottuk, hogy betegségben meg büntetésben és
kínzatásban
részesül, ő pedig a mi bűneinkért szenvedte sebeit, a mi
gonoszságainkért törték össze, a mi békességünkért van rajta a
fenyíték, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást. Mindnyájan mint
tévelygő juhok bolyongtunk, ezért vitték el, mint juhot a leölésre, és
elnémult, mint nyírója előtt a bárány
(vö. Iz 53, 4-7).
Miként a pásztor, ha
észreveszi, hogy nyája elszéledt, felveszi kezébe az egyik bárányt és
elviszi a neki kívánatos legelőre, ennek a nyomában a többit is
magahoz viszi vissza, ugyanígy az Isten Igéje is, midőn az
eltévelyedett emberiséget látta, felvette a szolga alakját és
önmagával egyesítette. Ennek nyomán az egész emberi természetet
visszafordította önmagához, és isteni legelőre vezette azokat, akik
rossz legelőkön éheztek és farkasok prédái voltak.
Megváltónk ezért vette
fel magára az emberi természetet, ezért vállalta az Úr Krisztus az
üdvöt hozó szenvedést, hogy meghalva és sírba temetve legyőzze azt a
régi zsarnokot, és így a romlandóságban sínylődőknek
romolhatatlanságot ígért. Lerombolt templomát ugyanis helyreállítva és
feltámasztva, a megholtaknak és az ő feltámadását váróknak is igaz és
biztos ígéreteket helyezeti kilátásba.
Mert � úgymond �
amiként ez a tőletek vett emberi természet az Istenségnek
bennelakozása és személyes egysége folytán elnyerte a feltámadást, és
a romlandóságot és szenvedéseket magáról levetve romolhatatlanná és
halhatatlanná vált, ugyanígy ti is a halál nyomasztó szolgaságából
felszabadultok, és a romlandóságot a szenvedésekkel együtt levetve
halhatatlanságba öltöztök."
Ezért adta minden
ember számára a keresztség ajándékát is az apostolok által:
Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá
mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a
Szentlélek nevében (Mt 28, 19).
A keresztség ugyanis az Úr halálának bizonyos utánzása és képmása, így
tanítja Pál: Ha halálának
hasonlóságában egybenőttünk Fiával, úgy leszünk feltámadásában is
(Róm 6, 5).
VÁLASZOS ÉNEK Jn 10,
15. 18; Jer 12, 7
V.
Életemet adom juhaimért; * Nem veszi el tőlem senki, magam adom oda.
F.
Elhagytam házamat, lemondtam örökrészemről;
ellenségei kezére juttattam lelkemet, amit annyira szerettem. * Nem
veszi el.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Mikeás próféta
könyvéből
4,1-7
A népek az Úr begyére
sereglenek
Ezt
mondja az Úr: ?A napok
végén az Úr templomának hegye a hegyek orma fölé emelkedik, magasabb
lesz minden halomnál. A népek odasereglenek, hatal mas nemzetek
tódulnak oda. Gyertek � mondják �, menjünk fel az Úr hegyére, Jákob
Istenének templomába, hogy tanítson meg minket útjaira, és az ó'
ösvényein járjunk. Mert a Sionról származik a törvény, Jeruzsálemből
az Úr szava.
Nagy nemzeteken
uralkodik majd, hatalmas népek fölött ítélkezik. A kardjukból ekevasat
kovácsolnak, a lándzsájukból meg sarlót. Nem ragad többé kardot nemzet
nemzet ellen, nem tanulják többé a hadviselést. Szőlője tövében ül
majd mindenki, meg fügefája alatt, és senki nem zavar senkit. A
Seregek Urának ajka mondta ezt így."
Minden nemzet a maga
istenének nevében jár, mi pedig az Úrnak, a mi Istenünknek nevében
járunk, örökkön-örökké.
Azon a napon � mondja
az Úr � összegyűjtöm majd a sántákat, egybegyűjtöm a száműzötteket és
akiket megbüntettem. A sántákat maradékká teszem, az elfáradtakat
hatalmas néppé, s az Úr uralkodik majd rajtuk a Sión hegyén mostantól
fogva mindörökké."
VÁLASZOS ÉNEK Mik 4,
2; Jn 4, 25
V.
Gyertek, menjünk fel az Úr hegyére, Jákob Istenének templomába, * Hogy
megtanítson minket útjaira, és az ő ösvényein járjunk.
F. Eljön a
Messiás, azaz a Fölkent, s amikor eljön, mindent tudtunkra ad. * Hogy
megtanítson.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston
püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
(Ps 47, 7: CCL 38, 543-545)
Jöjjetek, menjünk fel az
Úr kegyére!
Ahogyan hallottuk, úgy
láttuk is
(Zsolt 47, 9). Ó boldog Egyház! Volt idő, amikor még csak hallottad,
és eljött az idó', amikor már láttad is. Hallotta még ígéretekben,
látja már beteljesülésekben, hallotta még jövendölésekben, látja már
az evangéliumban. Mindazt ugyanis, ami most beteljesedik, már előbb
megjövendölték. Emeld fel tehát szemedet, és tekints szét a világon;
lásd már, hogy ez a te örökséged a föld határáig; lásd meg, hogyan
teljesedik már be az ígéret:
Minden király leborul előtte, minden nép az 6 szolgája lesz
(Zsolt 71, 11). Nézd, hogyan
teljesedett be, ami írva van:
Emelkedj, Istenem, az egek fölé, dicsőítsenek az egész földön!
(Zsolt 56, 6). Lásd ó't, akinek kezét
és lábát átszegezték, akinek a kereszten függő" csontjait
megszámlálták, akinek a köntösére sorsot vetettek; lásd, hogy
uralkodik már az, akit ezek a kereszten függni láttak; lásd, hogy már
az égben trónol az, akit ezek megvetettek, amíg e földön járt. Nézd
ezután hogyan teljesedik be:
Gondoljon az Úrra és térjen hozzá a fold minden határa, boruljanak le
előtte a nemzetek családjai
(Zsolt 21, 28). Ezt látva kiálts fel örömmel:
Ahogyan hallottuk, úgy láttuk is
(Zsolt 47, 9).
A pogányok közül való
Egyházhoz így szól találóan a Szentírás:
Hallgass rám, leányom,
és figyelj, felejtsd el népedet és atyád házát!
(Zsolt 44, 11).
Halhass rám és figyelj:
először hallod, amit nem látsz,
azután majd meglátod, amit hallottál, írva van:
Szolgám lett oly nép is, melyet nem
ismertem, puszta hírem előtt megjuhászodott
(Zsolt 17, 45). Ha tehát
puszta hírem előtt megjuhászodott,
akkor még nem látott. És ugyanígy
írva van: Akiknek hírül sem
adták, azok látni fogják, és akik nem is hallottak róla, azok majd
érteni fogják (vö. Iz 52, 15).
Akikhez nem volt küldve egy próféta sem, azok, amikor először
meghallották a prófétákat, meg is értették, akik pedig előbb nem
hallották, mihelyt meghallották őket, csodálkoztak. Lemaradtak azok,
akikhez Isten prófétákat és szent könyveket küldött, az igazságot nem
értették meg, akik a törvény tábláit kapták, örökségüket nem őrizték
meg. De mi,
ahogyan hallottuk, úgy láttuk is.
Az erősségek Urának
városában, Istenünk városában
(Zsolt 47, 9). Ott hallottuk, ott
láttuk is. Mindörökre
megalapozta azt az Úr (Zsolt 47,
9). Ne támadjanak olyanok, akik mondják:
Nézzétek, itt a Krisztus vagy amott
(Mt 24, 23). Aki mondja:
Nézzétek, itt van, nézzé tek, amott,
az pártokra szakít. Isten
egységet ígért: a királyok összegyűlnek és nem lesz köztük széthúzás.
De vajon ez a város, amely uralkodik a világon, egyszer talán
megszűnik? Távol legyen:
Mindörökre építette azt az Úr.
Ha Isten mindörökre építette azt, attól félsz, hogy rombadől?
VÁLASZOS ÉNEK Lev 26,
11-12; 2 Kor 6, 16
V.
Lakóhelyet választok köztetek, és nem vetlek el benneteket. *
Közöttetek fogok élni, Istenetek leszek, ti meg népem lesztek.
F. Ti az
élő Isten temploma vagytok, ahogy Isten mondja: * Közöttetek fogok
élni.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Mikeás próféta
könyvéből
5, 1-8
A Messiás maga lesz a
béke
Ezt mondja az Úr:
?Most aztán légy erős, Erőd! Sáncot emeltek ellenünk, vesszővel vertek
arcul Izrael bíráját. De te, (Betlehem) Efrata, bár a legkisebb vagy
Júda nemzetségei között, mégis belőled születik majd nekem, aki
uralkodni fog Izrael felett. Származása az ősidőkre, a régmúlt időkre
nyúlik vissza. Ezért elhagyja őket az Úr, míg nem szül, akinek szülnie
kell, és testvéréhez, Izrael fiaihoz vissza nem tér a maradék. Föllép
és legelteti nyáját az Úr erejében, az Úrnak, az ő Istenének fenséges
nevében. Letelepedhetnek, mert hatalmát kiterjeszti egészen a föld
határáig, ő maga a béke lesz.
Megszabadít minket
Asszíriától, ha betör orszá gunkba, és határainkat tiporja. Ha
Asszíria betör országunkba és földünket tiporja, hét pásztort
állítunk fel ellene, nyolc vezető embert. Karddal őrzik majd Asszíria
földjét, pallossal Nimród földjét.
Jákob maradéka olyan
lesz majd a sok nép között, mint a harmat, amely az Úrtól jő, mint az
esőcsepp a zöldellő mezőn: nem emberben bízik, és nem szorul az ember
fiára. Akkor Jákob maradéka olyan lesz majd a sok nép között, mint az
oroszlán az erdő vadjai között, mint az oroszlánkölyök a juhnyájban:
amerre jár, gázol és zsákmányol, és senki nem ragadja el tőle a
zsákmányt.
VÁLAS'ZOS ÉNEK Mik 5,
2. 4. 5; Zak 9, 10
V.
Fölséges Isten városa, Betlehem, belőled születik majd, aki uralkodni
fog Izrael felett. Származása az ősidőkre nyúlik vissza, és hatalmát
kiterjeszti egészen a föld határáig: * ő maga lesz a béke földünkön.
F. Békét
hirdet a népeknek, uralkodik tengertől tengerig. * ő maga.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nyssai Szent Gergely
püspöknek ?A keresztény tökéletesseg" című értekezéséből
(PG 46, 259-262)
Krisztus a mi
békességünk és világosságunk
Ő a mi békességünk, aki
a kettőt eggyé forrasztotta
(Ef 2, 14). Fontoljuk meg, hogy
Krisztus a béke; akkor pedig csak azzal a feltétellel bizonyul igaznak
a mi keresztény nevünk, vagyis hogy krisztusiak vagyunk, ha a bennünk
élő békesség által Krisztust tükrözi az életünk,
ő az ellenségeskedést megszüntette
(Ef 2, 16), mondja róla az Apostol.
Semmiképpen se támasszuk fel tehát az ellenségeskedést egymás között.
Egész életmódunk tanúsítsa, hogy valóban meghalt az ellenségeskedés.
Nehogy életre keltsük egymás között azt, amit oly fönséges módon
szüntetett meg Isten, amikor megváltott minket. Pedig igenis új életre
keltenénk azt önmagunkban a saját lelkünk vesztére, ha gyűlölködnénk
és a jogtalanságokat nem akarnánk elfelejteni; kárunkra
felébresztenénk azt, ami örvendetes módon már megszűnt.
Ellenkezőleg! Ha él a
szívünkben Krisztus, a mi békességünk, akkor mi is szüntessük meg az
ellenségeskedést, hogy amint hisszük, hogy ő ezt már megtette, úgy e
hitünk szerint valósuljon meg az a mi életünkben is. Amint ugyanis ő
ledöntötte a válaszfalat és e kettőt önmagában, egy új emberben
egyesítette és ezzel létrehozta a békét is, ugyanígy kell nekünk is
kiengesztelődnünk nemcsak azokkal, akik minket kívülről támadnak,
hanem ki kell engesztelnünk azokat is, amelyek bennünk lázadásokat
szítanak, hogy többé már ne tusakodjék a test a lélek ellen, sem a
lélek a test ellen. Legyen tehát az isteni törvénynek alávetve a test
szerinti bölcsesség, és uralkodjék ezáltal szívünkben a béke,
valósítsuk meg magunkban ismét az új és békességes embert, és egy
legyen az, ami eddig kettő volt.
A béke ugyanis nem
más, mint két ellentétesnek 42 összhangja. Amint tehát megszűnik
emberi természetünknek ez a belső háborúsaga és élvezzük belső
békénket, mi magunk is békesség leszünk, és a mi igazi � magától
Krisztustól kapott � keresztény nevünket a valóságnak megfelelő módon
fogjuk majd a világnak bemutatni.
Most pedig fontoljuk
meg azt, hogy Krisztus az iga zi világosság, aki a legcsekélyebb
hazugsággal sem keveredik. Ebből az a tanulság számunkra, hogy a mi
életünket is az igazi világosságnak kell beragyognia. Az igazság
Napjának fénysugarai pedig azok a belénk öntött erények, amelyek azért
áradnak lelkűnkbe, hogy azt bevilágítsák, hogy
vessük le a sötétség tetteit, és éljünk
tisztességesen, mint nappal (Róm
13, 12), utasítsuk el magunktól gyalázatos titkos bűneinket, és
mindenben a világosság útmutatása szerint cselekedjünk, hogy így mi
magunk is fény legyünk, és jócselekedeteinkkel másoknak világítsunk,
hiszen éppen ez a fény termé szete.
Ha pedig azt nézzük,
hogy Krisztus a mi megszentelődésünk, akkor ez arra int bennünket,
hogy tartózkodjunk minden bűnös és tisztátalan cselekedettől és
gondolattól is, ezzel is mutassuk meg, hogy az ő nevéről vagyunk
elnevezve kereszténynek, és így ne csak üres szavakkal, hanem
életmódunkkal is tanúskodjunk megszemlélésének erejéről.
VÁLASZOS ÉNEK Lk l,
78. 79
V. Eljön
hozzánk a felkelő Napunk a magasságból, * Hogy lépteinket a békesség
útjára vezérelje.
F. A
sötétségben és a halál árnyékában ülőknek fényt áraszt. * Hogy
lépteinket.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Mikeás próféta
könyvéből
6,1-15
Az Úr perbe száll
népével
Halljátok az Úr
szavát! ?Rajta! Szállj perbe a hegyek előtt, a halmok hallják meg
szavadat!" Halljátok meg az Úr panaszát, hegyek, és ti, erős alapjai a
földnek! Mert perbe száll az Úr népével, vádbeszédet mond Izrael
ellen.
Népem! Mit vétettem
neked? Mi eshetett nehezedre? Felelj nekem! Talán az, hogy kihoztalak
Egyiptom földjéről, kiszabadítottalak a szolgaság házából? Hogy
Mózest, Áront és Mirjámot küldtem előtted? Népem! Emlékezz csak, mi
volt Báláknak, Moáb királyának a terve? És mit felelt neki Bileám,
Beor fia? � Sittimtől Gilgálig, hogy megismerd az Úrnak igazságos
tetteit."
Mivel állhatok az Úr
elé, mivel borulhatok a magasságos Isten elé? Álljak oda
égőáldozatokkal, egyesztendős borjakkal? Kosok ezreiben telik-e az
Úrnak kedve, vagy áradó olajpatakokban? Feláldozzam-e elsőszülöttemet
vétkemért, méhem gyümölcsét saját bűnömért?"
Megmondták neked, ó
ember, mi a jó, és mit kíván tőled az Úr: Semmi mást, mint hogy váltsd
tettekre az igazságot, szeresd hűségesen, és járj alázatosan a te
Isteneddel."
íme az Úr szava! Ezt
üzeni a városnak: ?Halljátok meg, törzs és akik egybegyűltetek! A
gazdagok eltelnek erőszakkal, a lakosok hazugságot beszélnek.
Eltűrhetem-e a hamis mércét, a kicsire szabott, gyűlöletes mérőt?
Jogosnak tarthatom-e a hamis mérleget, és a zacskóban a hamis
súlyokat?
Azért hozzáláttam,
hogy sújtsalak, hogy pusztítsalak a bűneid miatt. Vetsz majd, de nem
aratsz, sajtolod az olajat, a mustot, de olajjal nem kened magad, és
nem iszol a borból. Eszel majd, de nem lakói jól soha; amit
félreteszel, azt nem mentheted meg, s ha megmented is, kiszolgáltatom
a kardnak."
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Mik
6, 8; Zsolt 36, 3
V.
Megmondom neked, ó ember, mi a jó, és mit kíván tőled az Úr? * Váltsd
tettekre az igazságot, szeresd hűségesen, és járj alázatosan a te
Isteneddel.
F.
Bizakodj az Úrban és jót cselekedj, országát lakod akkor. * Váltsd
tettekre.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Pacianus
püspöknek a keresztségről mondott beszédéből
(Nn. 5-6; PL 13, 1092-1093)
A Szentlélek által új
életmódot folytassunk Krisztusban!
Ádám bűne az egész
emberi nemre átterjedt. Egy
ember által lépett a világba a bűn �
mondja az Apostol �,
majd a bűn által a halál, így a halál
minden ember osztályrésze
lett (Róm 5, 12). Ezért a
Krisztus által szerzett megigazulásnak is az egész emberi nemre ki
kell terjednie. Amint Ádám a bűne által az összes leszármazottjának
vesztét okozta, úgy Krisztus az igaz volta révén egész népét életre
kelti. Az Apostol is ezt hangoztatja, amikor így szól:
Ahogy egy embernek engedetlensége miatt
mindnyájan bűnössé váltak, egynek engedelmességéért meg is igazultak,
hogy amint halált hozóan uralkodott a bűn, úgy uralkodjék az örök
életre az igazságosság általa kegyelem is
(Róm 5, 19. 21).
De kérdezhetné valaki:
?Ádám bűne méltán átszármazott az utódokra, hiszen tőle származtak, de
vajon mi, akik Krisztustól származtunk ezért üdvözülhetünk is
őáltala?" Ne gondolkodjatok a test szerint: mindjárt meglátjátok,
hogyan származunk Krisztustól! Az idők teljességében Krisztus testet
és lelket kapott, amikor Máriától megszületett. Ennek a testnek az
üdvösségéért jött, ezt nem hagyta az alvilágban, ezt egyesítette a
lélekkel és így tette saját testévé, így jött létre az Úr frigye az
egy test közösségében, és így valósult meg a nagy titok: Krisztusnak
és az Egyháznak egysége egyetlen testben.
Ebből a frigyből
születik a keresztény nép, az Úr fentről jövő Lelke által. Az isteni
életcsíra azonnal lelkünkre árad és vele egyesül, így indulunk
fejlődésnek az anyai testben, hogy megszületve életre keljünk
Krisztusban. Ezért mondja az Apostol:
Ádám, az első ember élő lénnyé lett, az
utolsó Ádám pedig éltető leiekké
(l Kor 15, 45). Ilyen módon ad életet
Krisztus az Egyházban papjai által, ahogy az Apostol mondja:
Én adtam nektek életet Krisztusban
(l Kor 4, 15). Tehát Krisztus, a
Szentlélek által, a pap szolgálatán keresztül és a hit erejéből,
életre hívja az új embert, aki anyja méhében fejlődött, és akit az
Egyház befogadott az újjászületés vizében.
Be kell ezért
fogadnunk Krisztust, hogy általa újjá születhessünk, mert János
apostol mondja: Akik befogadták
őt, azoknak hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek
0n l, 12). Ilyen újjászületés azonban
nem lehetséges másképpen, csak a keresztség, a krizma és a papság
szentsége által. A keresztvíz lemossa a bűnöket, a krizma által a
Szentlélek árad ki reánk, mindkettőt az elöljáró pap keze és ajka
által nyerjük el. így születik újjá és így újul meg Krisztusban az
egész ember; hogy miként
Krisztus feltámadt a halálból, úgy mi is új életre keljünk
(Róm 6, 4), azaz: elhagyva előző
életünk tévelygéseit, a Szentlélek által új életmódot folytassunk
Krisztusban.
VÁLASZOSÉNEK Róm 5,
19. 21; l Jn 4, 10
V. Ahogy
egy embernek engedetlensége miatt mindnyájan bűnössé váltak, egynek
engedelmességéért meg is igazultak. * Hogy amint halált hozóan
uralkodott a bűn, úgy uralkodjék az örök életre szóló megigazulás- sal
a kegyelem is, Jézus Krisztus által.
F. Isten
elküldte a Fiát bűneinkért engesztelésül. * Hogy amint.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Mikeás próféta
könyvéből .
7 t7-20
Isten városa az
üdvösségre vágyakozik, amelynek feltétele a bűntől való szabadulás
Én az Úrra emelem
tekintetem, az Istenben bízom, aki megment, az én Istenem meghallgat
engem.
Ellenségem, ne örülj!
Igaz, elestem, de fölkelek, sö tétségben éltem, de az Úr a
világosságom. Az Úr haragját el kell viselnem � hisz vetkeztem ellene
� mindaddig, míg ítéletet nem hoz ügyemben, és igazságot nem
szolgáltat nekem. Elvezet a világosságra és megláthatom igaz tetteit.
Ha látja ellenségem, elborítja a szégyen, azt, aki így szólt hozzám:
?Ugyan hol az Úr, a te Istened?" Szemem örömmel látja majd, amikor
eltiporják, mint az utca sarát.
Elérkezik a nap,
amikor fölépítik sáncaidat, a nap, amikor kiterjesztik határaidat, a
nap, amikor mindenki hozzád siet Asszíriától Egyiptomig, Tirusztól a
Folyóig, az egyik tengertói a másikig, egyik hegytől a másikig. A föld
pusztasággá lesz lakói miatt, tetteik gyümölcse miatt.
Legeltesd botoddal
népedet, örökséged nyáját, amely egyedül él az erdőben, egy
gyümölcsöskertnek a közepén. Bárcsak legelhetne a Basánon és Gileádban,
mint hajdanában! Mint azokban a napokban, amikor kivonultál
Egyiptomból: mutass nekünk csodajeleket! Látni fogják a népek, és
megszégyenülnek minden hatalmuk ellenére; a kezüket a szájukra teszik,
a fülük pedig megsüketül. Homokot esznek, mint a kígyó, mint a földön
csúszó állatok. Búvóhelyükről remegve jönnek elő, félnek és rettegnek
színed előtt.
Melyik isten olyan,
mint te, aki elveszed a gonoszsá got, és megbocsátod a vétkeket? Aki
nem haragszol mindörökre, hanem kedved leled az irgalomban? Irgalmazz
nekünk még ez egyszer, tipord össze vétkeinket, vesd a tenger mélyére
minden bűnünket! Tanúsíts hűséget Jákob iránt, irgalmat Ábrahám iránt,
amint megesküdtél atyáinknak ősidőktől fogva.
VÁLASZOS ÉNEK Zsid 10,
37; Mik 7, 19
V. Eljön
az eljövendő és nem késik; nem fogunk félni, * Mert ő a mi Üdvözítőnk.
F.
Összetiporja vétkeinket, és a tenger mélyére veti minden vétkünket. *
Mert ő.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Pacianus
püspöknek a keresztségről mondott beszédéből
(Nn. 6-7; PL 13, 1093-1094)
Ki hasonló hozzád,
Istenünk; te megbocsátod bűneinket
Ahogy a földi ember
képét magunkon hordoztuk, a mennyeinek képét is magunkon fogjuk
hordozni, mert az első ember földből való, földi, a második ember a
menny bőlvaló, mennyei
(vö. l Kor 15, 41-49). Ha ez megvalósul bennünk,
szeretteim, többé már nem halunk meg.
Még ha elporlad is ez
a testünk, élünk majd Krisztusban, hiszen ő maga mondja:
Aki bennem hisz, mégha meghal is, élni
fog (Jn 11, 25).
Bizonyosak lehetünk
tehát � az Úr saját tanúsága alapján �, hogy Ábrahám, Izsák, Jákob és
Istennek összes szentjei élnek. Hiszen éppen ezekről mondja az Úr:
Mindezek élnek, mert Isten nem a
holtaknak, hanem az élőknek Istene
(vö. Mt 22, 32). Az Apostol is így
beszél magáról: Számomra az élet
Krisztus, a halál pedig nyereség. Szeretnék elköltözni, hogy
Krisztussal egyesüljek (vö. Fil
l, 21-23). Továbbá: Míg e
testben vándorként élünk, távol járunk az Úrtól. A hitben élünk még és
nem a szemlélésben (l Kor 5, 6).
Ez a mi hitünk, szeretett testvéreim. Mert
ha csak ebben az életben reménykedünk,
minden embernél szánalomra méltóbbak vagyunk
(vö. l Kor 15, 19). A földi élet az
állatok, a vadak és a madarak számára látszólag közös a mienkkel, sőt
az övék néha hosszabb is. Az emberi élet sajátos többlete, amelyet
Krisztus ad Lelke által, maga az örök élet, de csak akkor, ha többé
már nem vetkezünk. Mert amint a halált bűn által vonjuk magunkra és az
erényes élet révén kerüljük el, úgy az életet bűnökkel lehet
elveszíteni, erényekkel pedig megőrizni.
Mert a bűn zsoldja a halál, Isten
kegyelmi ajándéka azonban az Örök élet Jézus Krisztusban, a mi
Urunkban (Róm 6, 23).
Ő az, aki megváltott
minket, megbocsátotta minden
bűnünket � mint az Apostol
mondja �, eltörölte az ellenünk
szóló adóslevelet: az útból eltávolította és a ke resztre szögezte.
Levetve testi mivoltát halálakor, megtörte a hatalmasságokat,
nyilvánosan diadalmaskodott rajtuk
(vö. Kol 2, 13-15). Kiszabadította a
foglyokat, összetörte bilincseinket, amint Dávid megjövendölte:
Az Úr fölemeli azt, aki elesett, az Úr
kiszabadítja a foglyokat, az Úr megvilágosítja a vakok szemét
(Zsolt 145, 7-8). És máshol:
Bilincseimet széjjeltörted, most
hálaáldozatot hozok neked (Zsolt
115, 16-17). Megoldódtak tehát bilincseink, amikor a keresztség
szentségében az Úr
zászlaja alá gyülekeztünk. Krisztus vére és neve által
szabadok lettünk.
Tehát, testvéreim,
egyszer mos meg minket a keresztvíz, egyszer szabadulunk meg, egyszer
jutunk be a halhatatlanság országába. Egyszer
boldogok azok, akiknek a bűne
megbocsátva, akiknek be van födve gonoszsága
(vö. Zsolt 31, 1). Erősen tartsátok
meg azt, amit kaptatok, ragaszkodjatok hozzá boldogan, többé ne
vetkezzetek. Tisztán és szeplőtelenül őrizzétek meg magatokat minden
bűntől az Úr napjára!
VÁLASZOS ÉNEK l Kor
15, 47, 49; Kol 3, 9. 10
V. Az első
ember földből való, földi; a második ember a mennyből való, mennyei: *
Ahogy a földi ember alakját magunkon hordozzuk, a mennyeinek az
alakját is magunkon fogjuk hordozni.
F.
Vessétek le a régi embert, és öltsétek föl az újat, aki állandóan
megújul Teremtőjének képmására a teljes megismerésig. * Ahogy a.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, bizalommal Atyánknak szólítunk téged. Tökéletesítsd szívünkben
a fogadott fiúság lelkületét, hogy a megígért örökséget elnyerjük. A
mi Urunk.
|