ÉVKÖZI XX,
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész IV. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Asszony, nagy a hited. Legyen hát akaratod szerint.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
6,1-13
Izajás -próféta,
meghívása
Abban az esztendőben,
amikor meghalt Uzija király, láttam az Urat. Magas és fönséges királyi
széken ült, és uszálya betöltötte a templomot. Szeráfok lebegtek
fölötte: mindegyiknek hat-hat szárnya volt. Kettővel befödték arcukat,
kettővel befödték lábukat, s kettővel lebegtek. És harsány hangon
mondogatták egymásnak: ?Szent, szent, szent a Seregek Ura, dicsősege
betölti az egész földet!"
Még a küszöbök alapjai
is megrendültek harsány hangjuktól, és a templom tele lett füsttel.
Erre így szóltam: ?Jaj nekem, végem van, mert tisztátalan ajkú ember
vagyok, és tisztátalan ajkú nép között élek, mégis szememmel láttam a
Királyt, a Seregek Urát."
Akkor az egyik szeráf
odarepült hozzám, a kezében izzó parazsat tartott, amelyet csípővassal
az oltárról vett. Megérintette vele az ajkamat és így szólt: ?Nos,
azáltal, hogy ez megérintette ajkadat, eltűnt gonoszságod és
bocsánatot nyert a bűnöd."
Aztán hallottam az Úr
szavát, amint így szólt: ?Kit küldjék el? Ki megy el nekünk?" így
válaszoltam: ?Itt vagyok, engem küldj el!" Erre így szólt: ?Menj,
mondd meg ennek a népnek: Hallván halljatok, de ne értsetek, látván
lássatok, de ne fogjátok föl. Tedd érzéketlenné e nép szívét, süketté
a fülét, és kösd be a szemét, hogy ne lásson a szemével, ne halljon a
fülével és ne értsen a szívével, s így ne térjen meg és ne gyógyuljon
meg."
Erre megkérdeztem:
?Meddig tart ez, Uram?" így válaszolt: ?Míg a városok el nem
pusztulnak, s lakok nélkül nem maradnak, a házak meg emberek nélkül;
míg a szántóföldek pusztává nem lesznek, s az Úr messzire nem űzi az
embereket. Akkor majd nagy pusztulás lesz az országban: De ha egy
tizednyi megmarad a népből, az úgy pusztul el, mint a terebint,
amelyet ha levágnak, csak törzsöké marad, ám a megmaradt törzsök szent
mag."
VÁLASZOS ÉNEK Jel 4, 8; íz 6, 3
V. Szent,
szent, szent az Úr, a mindenható Isten, aki volt, van és aki eljő! *
Dicsősége betölti az egész földet.
F. A
szeráfok harsány hangon mondogatták egymásnak: Szent, szent, szent a
Seregek Ura, Istene. * Dicsősége.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aranyszájú Szent János
püspöknek a Máté-evangélium ról mondott szentbeszédeiből
(Hom. 15, 6. 7; PG 57, 231-232)
A föld sója és a világ
világossága
Ti vagytok a föld sója
(Mt 5,
13). Hiszen � mondja Jézus � nemcsak életetek tartamára, hanem az
egész vi lágra vonatkoztatva intézem hozzátok e szavaimat. Mert
nemcsak két városba, vagy tízbe vagy húszba küldelek titeket, nem is
csak egyetlen néphez küldelek,
mint a prófétákat, hanem a
szárazföldre és a tengerre, azaz az egész világra, amely nagyon is
nyomorúságos állapotban van. Amikor ugyanis azt mondta:
ti vagytok a föld sója, ezzel
azt is jelezte, hogy megromlott az
egész emberiség, tönkretették a bűnei. Ezért azután éppen azokat az
erényeket sürgeti náluk, amelyek leginkább szükségesek és hasznosak
azoknak, akik sok emberrel törődnek. Mert aki szelíd, szerény,
irgalmas szívű és kötelességtudó, az nem rejti el a jócselekedeteit
csak önmaga számára, hanem mint éltető forrásokat mások javára is
igyekszik kiárasztani. Ugyanígy aki tiszta szívű és a békéért
fáradozik, és aki az igazságot keresi, az a saját életét a közösség
javára áldozza fel.
Nos tehát, mondja
Jézus, ne gondoljátok, hogy csak itt-ott előadódó erőfeszítésre szólít
a hivatásotok, és nem is csak valamilyen csekélységre akar indítani
az, hogy ti vagytok a föld sója.
Hanem mire? Vajon a megromlott
lelkeket majd nekik kell megtisztítaniuk? Semmiképpen! Mert ami
egyszer már megromlott, azt nem lehet megint romlatlanná tenni azzal,
hogy sóval hintjük be. Természetesen nem is ezt tették. Az lett a
feladatuk, hogy sóval hintsék be azokat, akik előbb már új életre
születtek, akik már megszabadultak a bűnös rot- hadás bűzétől, és
akiket rájuk bízott. Ezeket őrizték meg abban az új életben, amelyet
magától az Úrtól kaptak, Mert Krisztus műve volt, hogy megszabadultak
a lelkek a vétkek rothadásától; hogy pedig abba többé vissza ne
essenek, ahhoz szükséges már az ő odaadó munkálkodásuk és
erőfeszítésük.
Íme, Krisztus
fokozatosan vezeti rá őket annak felismerésére, hogy ők kiválóbbak a
prófétáknál, hiszen nemcsak Palesztina, hanem az egész földkerekség
tanítómestereinek nevezi őket. Ezért ne csodálkozzatok, mondja, ha a
többieket mellőzve csak nektek beszélek, és ilyen nagy veszedelmekbe
viszlek bele titeket. Gon doljatok meg tehát, hogy mennyi városba,
mennyi nép hez és nemzethez akarlak küldeni titeket vezetőknek. Ezért
hát nemcsak azt akarom, hogy ti magatok legyetek bölcsek, hanem hogy
másokat is az iá tegyetek Mert ha nem lesztek bölcsek, akkor saját
magatokért sem tudtok majd helytállni.
Hiszen akik
megromlottak, azok a ti segítségetekkel megújulhatnak, de ha ti
megromlotok, akkor másokat is majd magatokkal sodortok a pusztulásba.
Tehát minél fontosabb dolgot bízok rátok, annál nagyobb buzgóságra
lesz majd szükségetek. Ezért fűzi hozzá:
Ha a só ízét veszti, ugyan mivel sózzák
meg? Nem való egyébre, mint hogy kidobják, és az emberek eltapossak
(Mt 5, 13).
Hogy pedig ne féljenek
majd a nyilvánosság elé lépni azok, akik ezt a jövendölést halljak:
gyaláznak és üldöznek benneteket
és minden rosszat rátok fognak (Mt
5, 11), kijelenti: ?Ha ezeket nem fogadjátok majd készségesen, akkor
hiába lettetek választottak. A szidalmak szükségképpen bekövetkeznek,
de nektek ezek semmit sem ártanak, hanem csak azt igazolják, hogy
milyen állhatatosak vagytok. De ha ezektől megijedtek és nem lesz meg
ez a hozzátok illő állhatatosságtok, akkor sokkal nagyobb
szenvedéseket kell majd elviselnetek: mindenütt rossz híretek lesz
majd, és mindenki meg fog vetni benneteket. Ezt jelenti az, hogy az
emberek
eltapossák.
Azután egy másik, még
mélyebb értelmű hasonlattal áll elő:
Ti vagytok a világ világossága
(Mt 5, 14). Új ra így: a világé, nem
pedig csak egyetlen nemzeté vagy akár húsz városé, hanem az egész
földkerekségé. Mégpedig értelmet fénnyel elárasztó világosság, amely a
napsugárnál sokkalta nemesebb, mint ahogyan lélek szerint értendő a só
is. Először só, azután világosság, hogy megértsd, mekkora nyereség
származik ezekből a nagyon találó szavakból és milyen haszon ebből a
komoly tanításból. Mert összetart ez és nem enged szétfolyni, az
irányítása alatt állókat pedig arra készteti, hogy az erényre
szegezzék tekintetüket. A begyen
épült várost nem lehet elrejteni. S ha világosságot gyújtanak, nem
rejtik a véka alá (Mt 5, 14).
Ezekkel a szavakkal is
sürgeti a megkívánt életmódot arra nevelve őket, hogy
szüntelenül buzgók legyenek, mint akiket mindenki figyel, hiszen az
egész világ nézőtere előtt vívják a küzdelmüket.
VÁLASZOS ÉNEK ApCsel l, 8; Mt 5,16
V. Leszáll
rátok a Szentlélek, erő tölt el benneteket, * És tanúim lesztek
egészen a föld végső határáig.
F.
Világosságotok világítson az embereknek, hogy jótetteiteket látva
dicsőítsek mennyei Atyátokat. * És tanúim lesztek.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik,
örökké él, alleluja.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Azért jöttem, hogy tüzet gyújtsak a földön. Mi mást akarnék, minthogy
lángra lobbanjon?
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
3,1-15
Feddő szavak Jeruzsálem
ellen
Az Úr, a Seregek Ura
megvon Jeruzsálemtói és Jú- dától minden támaszt. Elveszi tóié a
kenyeret és a vizet, a hőst és a harcost, a bírót és a prófétát, a
jóst és a vént, a vezért és a nemes embert, a tanácsadót, a
jövendőmondót és a varázsláshoz értőt. ?És gyermekeket adok nekik
fejedelmül, fiúkat, hogy azok uralkodjanak rajtuk."
Az egyik ember a másik
ellen támad a népben, ki-ki az embertársa ellen. A gyermek az öreg
ellen háborog, s az alacsony sorsú a magas állású ellen, úgyhogy lesz,
aki megragadja testvérét, atyja házából való rokonát és azt mondja
neki: ?Neked van még ruhád, légy a fejedelmünk, ez a romhalmaz
kerüljön a kezed alá."
Ám az így felel majd
neki azon a napon: ?Nem lehetek én orvosotok, hiszen az én házamban
sincs sem kenyér, sem ruha. Ne tegyetek engem a nép fejedelmévé!"
Igen, Jeruzsálem rombadől, és Júda összeomlik. Mert szavaik és tetteik
az Úr bántására vannak, az ő fölségének sértésére.
Arcuk kevélysége
ellenük vádaskodik, úgy dicsek szenek vétkeikkel, mint Szodoma népe.
Jaj nekik, mert nem is rejtegetik gonoszságukat, maguk idézik elő
romlásukat. Mondjátok nekik: ?Boldog az igaz ember, mert élvezi majd
tettei gyümölcsét. De jaj a gonosznak! Rosszul fog járni, mert tettei
szerint fizetnek meg neki." Én népem! Gyermekek zsarnokoskodnak rajta,
asszonyok uralkodnak fölötte. Én népem! Fejedelmeid félrevezetnek, és
összekuszálják az utat, amelyen jársz.
Az Úr feláll bírói
székéből, feláll, hogy ítélkezzék népén. Az Úr ítéletre hívja népe
véneit és fejedelmeit: ?Ti legeltétek le a szőlőt és házaitokban
szegényektől rablott holmit rejtegettek. Mi jogon zúzzátok össze
népemet, és töritek pozdorjává a szegények arcát?" Ezt mondja az Úr, a
Seregek Ura.
VÁLASZOS ÉNFK I z 3,
10. 11. 13
V.
Mondjátok az igazaknak: Boldog az igaz ember, mert élvezi majd tettei
gyümölcsét. * Jaj a gonosznak! Rosszul fog járni, mert tettei szerint
fizetnek meg neki.
F. Az Úr
feláll bírói székéből, feláll, hogy ítélkezzék népén. * Jaj a
gonosznak! Rosszul fog járni, mert tettei szerint fizetnek meg neki.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Gergely
pápa Jób könyvéhez írt ?Erkölcsi magyarázatok" című művéből
(Lib. 3, 39-40: PL 75, 619-620)
Kívül harcok, belül
félelem
Amikor Isten szent
embereit megpróbáltatások és támadások érik, ők egyesekkel keményen
bánnak, másokat ugyanakkor meggyőzni iparkodnak, egyesekkel szemben a
türelem pajzsát használják, másokra viszont az igaz tanítás
intelmeivel, mint nyilakkal támadnak. A harcnak mind e két fajtáját az
erény csodálatos gyakorlottságával vívják, hiszen a közösségen belüli
helytelenségre tapintattal mutatnak rá, a kívülről jövő ellenség
támadását pedig bátran elviselik; ezeket oktatással javítják, azokat
pedig szívós ellenállással visszaszorítják. Megvetik ugyanis az
ellenséget, annak támadását elszenvedik, viszont visszavezetik az
üdvösségre a gyarló testvéreket, és velük együtt szenvednek. Azoknak
ellenállnak, nehogy másokat is magukká! sodorjanak, ezek felé pedig
aggódva fordulnak, nehogy ők meg teljesen elhagyják a helyes
életmódot.
Lassúk most Isten
táborának nagy harcosát, Pál apostolt, miképpen küzdött e két
irányban, így vallott magáról:
Kívül harcok, belül félelem (2
Kor 7, 5). Először felsorolja azokat a megpróbáltatásokat, amelyeket a
külső ellenség miatt kellett elszenvednie:
Veszélyben forogtam folyóvizeken,
veszélyben rablók miatt, veszélyben népem körében, veszélyben a
pogányok között: veszélyben a városokban, veszélyben a pusztaságban;
veszélyben a tengeren, veszélyben az áltestvérek közt (2
Kor 11, 26). Mindjárt elmondja
azonban azt is, hogy ebben a harcban milyen fegyverekkel támad az
ellenségre.
Fáradtam és gyötrődtem, sokat virrasztottam, éheztem és
szomjaztam, sőt koplaltam, fagyoskodtam és nem volt mit fölvennem (2
Kor 11,
28).
De ő maga szóljon
arról is, hogy ennyi harc közepette is milyen éber elszántsággal
őrizte a tábort. A fentiekhez rögtön ezt fűzte hozza:
A kívülről jövő szenvedések mellett
mindennapi zaklatásom: az összes egyházak rám nehezedő gondja
(vő. 2 Kor 11, 28). Így történt
tehát: bátran bocsátkozott harcba, de ugyanakkor szíve nagy jóságában
vállalkozott övéinek védelmére is. Elsorolja, hogy mik azok a rosszak,
amiket elszenved, és utána mindjárt azt is, hogy milyen
jótéteményekben
részesül.
Fontoljuk meg tehát,
hogy milyen nagy küzdelem egy és ugyanazon időben a kívülállóktól
elviselni az ellenséges támadást, a közösségen belül pedig oltalmazni
a gyönge lelkeket. A kívülállók bántalmazásait tűri: vérig
korbácsolják, bilincsbe verik; a belül levőkért viszont aggódva
gyötrődik, mert attól tart, hogy e kínzások nem önmagának, hanem a
tanítványoknak okoznak kárt. Ezért írja nekik:
Nehogy valaki is megtántorodjék ezeknek
a megpróbáltatásoknak közepette. Hiszen tudjátok, hogy ez a mi sorsunk
(l Tessz 3, 3). A saját
szenvedésében is csak az kínozta, hogy ezzel esetleg mások bukására ad
alkalmat: attól félt, hogy ha a tanítványok meglátják, mennyire
összeverték a hitéért, akkor majd vonakodni fognak megvallani a
hitüket.
Mekkora szeretet van
ebben a szívben! Semmibe se veszi, hogy ő maga szenved, és az a
gondja, hátha egyik-másik helytelen gondolkodású tanítványának lelke
kárt szenved. A testét borító sebekkel nem törődik, viszont annál
odaadóbban gyógyítja a mások szívsebeit. Hiszen az a szokása az
igazaknak, hogy ha rájuk szakadnak is a bajok és gyötrelmek, mégsem
szűnnek meg a mások javával törődni, és amikor gonosz bánásmódtól
szenvednek, másoknak már előre megadják a szükséges eligazítást.
Halálra váltan is nagy orvosok ők. Tátongó sebektől szenvednek, és
mégis gyógyszereket visznek másoknak.
VÁLASZOS ÉNEK Vö.Jób 13, 20-21; Jer 10,
24
V. Ne
taszíts el engem színed elől, Uram; vedd le rólam a kezedet, * Ne
kelljen előtted félelemben élnem!
F. Fenyíts
meg minket, Uram, de csak mértékkel, nehogy haragodban megsemmisíts! *
Ne kelljen.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
7, 1-17
Háború idején jövendölés
az Emmánuelről
Júda királyának,
Acháznak uralkodása idején, aki Jotamnak, Uzija fiának volt a fia,
felvonult Jeruzsálem ellen Arám királya, Razon és Remaliahu fia,
Pekach, Izraelnek a királya, hogy ostrom alá fogják, de nem tudták
bevenni.
Hírül vitték ezt Dávid
házának s jelentették: ?Arám már Efraimban táborozik." Erre úgy
megremegett a király szíve és népének a szíve, mint ahogy megremegnek
az erdő fái a széltől. De az Úr azt mondta Izajásnak: ?Menj el
Acházhoz fiaddal, Seár Jasubbal együtt. Ott találkozhatsz vele a
Felső-tó vízvezetékének a végénél, a Kalló-mezőre vezető úton. És ezt
mondd majd neki:
Vigyázz, őrizd meg
nyugalmadat és ne félj! Ne remegjen a szíved ennek a két fadarabnak
füstölgő zsarátnokától, és attól, hogy Arám, Efraim és Remaljahu fia
elvesztésedre szövetkeztek, mondván: Vonuljunk fel Júda ellen, hadd
reszkessen, aztán ragadjuk magunkhoz, és tegyük meg Tabeel fiát
királyává. Ezt mondja az Úr: Nem következik ez be és nem így lesz,
hanem Damaszkusz csak Arám fővárosa marad, Razon meg Damaszkusz feje.
Szamaria csak Efraim fővárosa marad, Remaljahu fia meg Szamaria feje.
Még hat vagy öt esztendő, és Efraimot úgy szétszórják, hogy nem lesz
többé nép. Bizony, ha nem tartotok ki mellettem, nem maradhattok
fenn."
Az Úr újra szólt
Acházhoz. Azt mondta: ?Kérj magadnak jelet az Úrtól, a te Istenedtől,
akár az alvilág mélységeiből, akár felülről a magasból." De Acház így
válaszolt: ?Nem kérek jelet, nem kísértem az Urat."
Erre a próféta azt
mondta: ?Halljátok hát, Dávid
háza! Nem elég nektek, hogy próbára teszitek az emberek türelmét, még
az én Istenem türelmét is próbára teszitek? Ezért az Úr maga ad nektek
jelet: íme, a szűz fogan, fiút szül, és Emmánuelnek nevezi el.
Aludttej és méz lesz a tápláléka, míg meg nem tanulja elvetni, ami
gonosz, és a jót választani. Mert mielőtt ez a gyermek még megtanulná,
hogy ami gonosz, azt elvesse, és a jót válassza, pusztává lesz az az
ország, amelynek két királya most rettegésben tart. Rád, népedre és
atyád házára olyan napokat hoz majd az Úr, amilyenek nem voltak,
amióta Efraim elszakadt Júdától, csak Asszíria királya idején."
VÁLASZOS ÉNEK I z 7,
14; 8, 10; Lk l, 30, 31.
V. íme, a
szűz fogan, és fiút szül. * Emmánuelnek nevezik el, mert velünk az
Isten.
F. Ne
félj, Mária! Gyermeket fogansz, és fiút szülsz. * Emmánuelnek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Bernát apátnak a
Szűzanya dicséretére mondott homíliáiból
(Horn. 2, 1-2. 4: Opera Omnia, Edit.
Cisterc. 4 /1966/, 21-23)
A Magasságbeli
előkészítette, az atyák előre jelezték
Istenhez csak olyan
születés illett, hogy Szűztől szülessék: a Szűzhöz pedig .az illett,
hogy ha szült, csak Istent szüljön. Ezért az emberek Alkotójának,
miután elhatározta, hogy embertől születve emberré legyen, ilyen
édesanyát kellett kiválasztania, sőt ilyent kellett alkotnia, akit
eleve magához méltónak ismert, és tetszése szerint valónak tartott.
Ezért akarta, hogy
szűz és szeplőtelen legyen az, akitől ő is majd szeplőtelenül
születik, hogy lemossa mindenkinek a bűnét.
Azt akarta, hogy
édesanyja alázatos legyen, hiszen ő maga szelíd és alázatos szívű
volt, mert ezeknek a mindenki számára annyira szükséges és az
üdvösséget biztosító erényeknek a példaképét akarta maga is bemutatni,
így lett anyává a Szűz annak az akaratából, aki előzőleg már azt
sugallta neki, hogy vállalja a szüzességet, és már előre érdemül
számította be neki az alázatosságot.
Különben amikor arra
sor került, hogyan mondhatta volna őt az angyal kegyelemmel teljesnek,
ha lett volna benne bármi, akár a legparányibb érték is, ami nem a
kegyelemből származott? Tehát hogy szent legyen testében az, akinek a
Legszentebbet kellett fogannia és szülnie, megkapta a szüzesség
ajándékát és lelkébe fogadta az alázatosságét is, hogy ilyen legyen.
Ezek az erények
gyöngyként ékesítették a királyi Szüzet, és tündöklésükkel beragyogták
lelkét és testét egyaránt. Ékességében és szépségében tündökölt az
égiek előtt is. így vonta magára tekintetüket, sőt a Király előtt is
kedves volt, ezért küldte el hozzá égi hírnökét.
Azt olvassuk:
Angyal küldetett a Szűzhöz
(Lk l, 26). Szűz volt testében, szűz
volt lelkében: szűz volt, mert ezt ígérte; szűz volt, mint az Apostol
írja, lélekben és testben szent. Ezt pedig ne tartsuk véletlennek vagy
meglepő újdonságnak, hiszen a Magasságbeli őt öröktől fogva ilyennek
választotta ki, és előre látta, előkészítette a maga számára és
megőrizte angyalai által. Ilyennek jelezték előre az atyák, így
hirdették a próféták.
VÁLASZOS ÉNEK Lk l,
35; Zsolt 44,11. 12
V. A
Szentlélek száll rád, Mária, s a Magasságbeli ereje borít be
árnyékával. * Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják
hívni.
F.
Hallgass rám, leányom, és figyelj, hajlítsd füledet szavamra,
elbűvölte a királyt szépséged. * Ezért.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
9, 8 � 10, 4
Isten haragja Izrael
országa ellen
Az Úr kimondta Jákobra
a szót, és az utol is érte Izraelt: Efraim egész népe és Szamaria
minden lakója megérti. Gőgjükben és szívük kevélységében így
beszeltek: ?A téglaépületek leomlottak, majd kockakövekből építjük fel
újra. A vadfügefákat kivágták, majd cédrusfákat ültetünk helyükbe." Ám
az Úr felvonultatja e nép ellen az ellenségeit, ellenfeleit fölkelésre
szítja; kelet felől Áramot, nyugat felől a filiszteusokat, és teli
szájjal felfalják Izraelt. De ezzel még nem csillapult le a haragja,
keze továbbra is ki van nyújtva.
De a nép nem tért meg
ahhoz, aki lesújtott rá, és nem kereste a Seregek Urát. Ezért az Úr
levágta Izraelről egy nap a fejet és a farkot, a pálmaágat és a
nádszálat. Az előkelők és a tekintélyesek � ezek a fej, a hamis
próféták meg a farok. E nép vezetői tévútra tértek, s akiket vezettek,
eltévelyedtek. Ezért nem fogja kímélni az Úr az ifjakat, s nem
könyörül meg az árvakon és özvegyeken. Mert valamennyi istentelen és
gonosz, és minden száj ostobaságot beszél. De ezzel még nem csillapult
le a haragja, keze továbbra is ki van nyújtva.
Mert az istentelenség
lángra kapott, mint a tűz, megemészti a bogáncsot és a gazt,
felgyújtja a sűrű erdőt, úgyhogy magasra csap fel a füstje. A Seregek
Urának haragjától lángba borul a föld, és a nép a tűz martaléka lesz.
Senki sem kíméli embertársát, mindenki a másik ember húsát eszi.
Jobbról szel, de éhen marad, balról harap, mégse lakik jól. Manassze
Efraimot falja, Efraim Manasszet, aztán mindketten Júdának esnek. De
ezzel még nem csillapult le a haragja, keze továbbra is ki van
nyújtva.
Jaj azoknak, akik
gonosz törvényeket hoznak, s aláírják az elnyomó rendeletet. Akik nem
szolgáltatnak igazságot az elnyomottaknak, s megfosztják jogaitól
népem szegényeit. Akik kizsákmányolják az özvegyet, és megrabolják az
árvát. Mitévők lesztek majd a látogatás napján, s a vihar idején,
amely távolról közeleg? Kihez menekültök majd segítségért, és hol
hagyjátok gazdagságtokat? Nem marad más, csak a foglyok közé esni, és
a megöltek közé hullani. De ezzel meg nem csillapult le a haragja,
keze továbbra is ki van nyújtva.
VÁLASZOS ÉNEK Siral 2,
l
V. Ó,
mekkora sötétséget borított az Úr haragjában Sion leányára! * Az égből
a földre vetette Izrael dicsőségét.
F. Nem
emlékezett lába zsámolyára haragjának nap ján. * Az égből.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspök
beszédeiből
(Sermo
Caillau-Saint-Yves 2, 92: PLS 2, 441-552)
Aki mindvégig kitart, az
üdvözül
Valahányszor bármiféle
szorongatást vagy nyomorúságot szenvedünk, ezek a mi számunkra
intelmek és ugyanakkor okulásunkra is vannak. Mert maga a Szentírás
sem ígér itt nekünk békességet, biztonságot és nyugalmat, sőt
ellenkezőleg: szorongattatásokról, üldöztetésekről és botrányokról is
tesz említést az evangélium, de
aki mindvégig kitart, az üdvözül
(Mt 24, 13). Kérdezhetnénk, hogy
valamikor is mi volt a jó ebben a földi életben, kezdve az első
embertől, akitől a halált örököltük, aki miatt az ősi bűn átka szállt
ránk, amelytől Krisztus Urunk szabadított meg minket?
Tehát nem szabad
zúgolódnunk, testvérek, mint
néhányan zúgolódtak, ahogyan
említi az Apostol, és ezért
kígyók pusztították el őket (l
Kor 10, 9). Ugyan mi is lenne az az egészen különös megpróbáltatás,
amelyet most az emberiség elszenved, és atyáink el ne szenvedték
volna? Vagy amikor mi szenvedünk, gondolunk-e arra, hogy ők is
ugyanúgy szenvedtek? És találsz majd olyan embereket is, akik a saját
koruk ellen zúgolódnak, és azt mondogatják, hogy atyáink kora volt a
jó. Mi történnék akkor, ha visszajöhetne atyáink korszaka, nemde ők
akkor is zúgolódnának? Azért gondolod, hogy jók voltak azok az elmúlt
idők, mert azok nem a te korod, és ezért tartod őket jónak.
Ha már megszabadultál
az ősi bűn átkától, ha már hiszel Isten Fiában, és ha már eljutottál a
Szentírás ismeretére és jártas is vagy benne, akkor csodálkozom, ha
úgy gondolod, hogy Ádám boldog időket látott. A te szüleid is Ádám
örökségét hordozták. Arról az Ádámról mondom ezt, akiről így beszél a
Szentírás: Arcod verítékével
eszed kenyeredet és majd műveled azt a földet, amelyből lettél, az
pedig tövist és bojtorjánt terem számodra
(Ter 3, 19). Ádám ezt érdemelte, ezt
nyerte el, Isten igazságos ítélete folytán erre a sorsra jutott. Ezek
után hogyan gondolhatod azt, hogy az elmúlt idők jobbak lettek volna,
mint a tied? Az első Ádámtól egészen
a mai emberig munka,
veríték, tövis és bojtorján az ember osztályrésze.
Hát elfelejtetted a vízözön tragédiáját? Elfelejtetted talán az éhség
és a háborúk gyötrelmes időszakait? Ezeket azért is írták le, hogy mi
se zúgolódjunk Isten ellen a jelen élet viszontagságai között.
Tehát bizony
rettenetes idők voltak azok. Nemde mindnyájan megrendülünk, ha ezeket
halljuk vagy olvassuk? Tehát minden okunk megvan arra, hogy inkább
örvendezve adjunk hálát, és ne zúgolódjunk a mi életünk idején történt
események miatt.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt
76, 6-7. 3; vő. 11. 10
V.
Emlékezem a régi napokról, gondolkodom a rég letűnt esztendőkről.
Egész éjjel elmélkedik szívem, * És így szólok: Könyörülj rajtam,
Istenem!
F. Keresem
az Urat a szorongatás napján, egész éjjel felé tárom kezemet. * És így
szólok.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
11,1-16
Izaj törzsöké. A
választott nép maradékának visszatérése
Ezt mondja az Úr:
?Vessző kél majd Izáj törzsökéből, és hajtás sarjad gyökeréből. Az Úr
Lelke nyugszik rajta, a bölcsesség és az értelem lelke; a tanács és az
erősség lelke; a tudás és a jámborság lelke, s eltölti őt az Úr
félelmének lelke.
Nem aszerint ítél
majd, amit a szem lát, s nem aszerint ítélkezik, amit a fül hall,
hanem igazságot szolgáltat az alacsony sorúaknak, és méltányos
ítéletet hoz a föld szegényeinek. Szája vesszejével megveti az
erőszakost, s ajka leheletével megöli a gonoszt. Az igazságosság lesz
derekán az öv, s a hűség csípőjén a kötő.
Akkor majd együtt
lakik a farkas a báránnyal, és a párduc együtt tanyázik a gödölyével.
Együtt legelészik majd a borjú s az oroszlán, egy kis gyerek is
elterelgetheti őket. Barátságban él a tehén a medvével, a kicsinyeik
is együtt pihennek; és szalmát eszik az oroszlán, akárcsak az ökör. A
csecsemő nyugodtan játszadozhat a viperafészeknél, s az áspiskígyó
üregébe is bedughatja a kezét az anyatejtől elválasztott kisgyerek.
Sehol nem ártanak, s nem pusztítanak az én szent hegyemen. Mert a föld
úgy tele lesz az Úr ismeretével, mint ahogy betöltik az vizek a
tengert.
Azon a napon az Izáj
gyökeréből támadt sarj
zászlóként áll majd a népek
előtt. Keresni fogják a pogány nemzetek, és dicsőséges lesz a
nyugvóhelye. Azon a napon az Úr újra kinyújtja kezét, hogy bútokba
vegye népe maradékát, amely megmaradt Asszíriából és Egyiptomból,
Patroszból, Kusból és Elámból, Sineárbol, Hamátból és a tenger
szigeteiről. Fölemeli zászlaját a nemzetek előtt, és összegyűjti
Izrael menekültjeit, a föld négy széléről összeszedi, akik Júdából
szétszóródtak. Akkor megszűnik majd Efraim féltékenysége, és Júda
ellenségei kipusztulnak. Efraim nem lesz többé féltékeny Júdára, Júda
nem támad többé Efraimra. Nyugat felé rátörnek a filiszteusok
határaira, és közösen kifosztják kelet fiait. Kiterjesztik hatalmukat
Edomra és Moábra, s alattvalóikká teszik Ammon fiait.
Az Úr kiszárítja az
egyiptomi tenger öblét, leheletének hevével. Fölemeli kezét a Folyam
fölé, és hét patakra választja szét, hogy saruban kelhessenek át
rajta. Úgy nyílik majd út népe maradékának, amely megmaradt az
asszírok fogságából, amint út nyílt egykor Izraelnek, amikor feljött
Egyiptom földjéről."
VÁLASZOS ÉNEK I z 55,
12; 11, 16
V. Örömmel
vonultok majd ki, biztonságban vezet utatok. * A hegyek és halmok
örömujjongásban törnek ki előttetek, és a mezőnek minden fája tapsol
majd.
F. Úgy
nyílik majd út népem maradékának, amint út nyílt egykor Izraelnek,
amikor feljött Egyiptom földjéről. * A hegyek.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Balduin canterburyi
püspöknek ?Az angyali üdvözlet" című értekezéséből
(Tract. 7: PL 204, 477-478)
Hajtás sarjad Izáj
gyökeréből
Az angyali
üdvözletben, amellyel a Boldogságos Szüzet naponta hódolva köszöntjük,
szokás szerint elmondjuk: és
áldott a te méhednek gyümölcse!
(Lk l, 42). Miután Szűz Mária köszöntötte rokonát, Erzsébet elmondta
ezt a záradékot, amikor mintegy megismételte az angyali üdvözlés
végét: Áldott vagy te az
asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse!
Ez az a gyümölcs, akiről Izajas
mondja: Azon a napon az Úr
sarjadeka ékes lesz és dicsőséges és a fold gyümölcse fenséges
(vö. Iz 4, 2). Ki ez a gyümölcs, ha
nem Izrael szentje, aki Ábrahám ivadéka is, meg az Úr sarja és Izáj
gyökeéből sarjadt hajtás, az élet gyümölcse, amelyből mi is
részesedünk?
Egészen áldott ez a
gyümölcs a magban, áldott a sarjadékban, áldott a virágban és áldott a
termésében, áldott végül a hálaadásban és a tanúságtételben. Krisztus
test szerint Ábrahám ivadéka lett Dávid törzséből.
Valamennyi ember közül
egyedül ő az egészen jó, aki minden korlátozás nélkül megkapta a
Lelket, hogy egyedül ő tudjon beteljesíteni minden igazságosságot. Az
ő igazságossága elegendő az összes nemzetnek, ahogyan írva van:
Amint a föld
megtermi növényeit, és amint a kert kisarjasztja a véleményeket, úgy
sarjasztja ki az Úr az igazságosságot és a magasztalait, minden nép
színe előtt
(Iz 61, 11). Ez az igazságosságnak az
a sarja-deka, akit az áldás következtében a dicsőség virága ékesít. De
milyen nagy dicsőségnek a virága? Amilyen nagyot csak el lehet
képzelni, sőt amekkorát már egyáltalán el sem lehet képzelni. Hajtás
sarjad ugyanis Izaj gyökeréből. Meddig fog nőni ez a hajtás? Egészen a
végtelenig, mivel Jézus Krisztus
az Atyaisten dicsőségében van (Fil
2, 11). Nagysága fölemelkedett az egek fölé, hogy ott legyen az Űr
sarjadéka, és a föld fenséges gyümölcse a megdicsőülésben és
dicsőségben.
De milyen gyümölcs
származik nekünk ebből a gyümölcsből? Mi más, ha nem az áldás
gyümölcse az áldott gyümölcsből? Mert ebből a veteményből,
sarjadékból, virágból az áldás gyümölcse származik, és ebből mi is
részesedünk; először mint véleményben a bűnbocsánat kegyelme
által, azután mint sarjadékban az igazságosság növekedése által, végül
pedig a virágban is a dicsőség reménye vagy elérése réven. Isten
áldotta meg ugyanis ezt a gyümölcsöt, és Istenben áldott azért, hogy
benne dicsőüljön meg az Isten; a mi számunkra is áldott, hogy � miután
minket is megáldott � mi is megdicsőüljünk benne, mivel az Ábrahámnak
adott ígéret szerint az Isten neki adta minden nép áldását.
VÁLASZOS ÉNEK Róm
15,12; Zsolt 71, 17. 7
V. Sarja
támad Izájnak, aki a népek uralkodójává emelkedik, benne bíznak majd a
nemzetek; * Legyen ál dott a neve mindörökké.
F.
Napjaiban virágzik az igazság és a teljes béke. * Legyen áldott.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
30,1-18
A pogányokkal kötött
szövetségek hiábavalósága
,Jaj a lázongó fiáknak
� ezt mondja az Úr. Olyan terveket szőnek, amelyek nem tőlem valók, és
olyan szövetséget kötnek, amelyet nem én sugalltam, így aztán bűnt
bűnre halmoznak. Útra keltek, hogy lemenjenek Egyiptomba, anélkül,
hogy velem tanácskoztak volna. A fáraó erejétől remélnek oltalmat, és
Egyiptom árnyékában bizakodnak. Ám a fáraó ereje szégyent hoz rátok,
és az Egyiptom árnyékába vetett reményetek gyalázatot. Fejedelmeid már
Zoánig jutottak, követeid meg Háneszig. Mindnyájan szégyenbe jutnak
olyan néppel, amely nem használhat nekik, és nem lehet segítségükre,
sem hasznukra, csak szégyenükre és gyalázatukra.
Jövendölés a Negeb
vadállatai ellen: A nyomorúság és ínség földjén át, ott, ahol nőstény-
és hímoroszlán, vipera és szárnyaskígyó tanyázik, szamarak hátán
viszik gazdagságukat és tevék púpján kincseiket olyan népnek, amely
nem használhat nekik. Mert Egyiptom segítsége hiábavaló, mit sem ér,
ezért nevezem így: Ra- hab, a tehetetlen.
Most azért menj el és
írd föl egy táblára, jegyezd föl egy könyvbe, hogy megmaradjon az
eljövendő időkre, bizonyságul mindörökre. Bizony, lázongó nép ez,
hazug fiák, olyan fiák, akik nem akarnak az Úr szavára hallgatni. A
látnokoknak azt mondják: Ne lássatok! A prófétáknak meg: Ne
jövendöljetek nekünk igazat! Mondjatok inkább hízelgő dolgokat,
prófétáljatok csalárdságokat. Térjetek le az útról, hagyjátok el az
ösvényt, s hagyjatok nekünk békét Izrael Szentjével."
Ezért most ezt mondja
Izrael Szentje: ?Mivel megvetettétek szavamat, és inkább az
elnyomásban és a hazugságban bíztok, és arra támaszkodtok: azért olyan
lesz számotokra ez a gonoszság, mint egy megrepedt és leomlani készülő
fal, amelyik hirtelenül omlik össze, így romlása olyan, mint a
kíméletlenül összezúzott cserépedényé, amelynek töredékei közt akkora
darab cserép sem marad, amellyel egy kis tüzet lehetne hozni a
tűzhelyről, vagy egy kevés vizet lehetne meríteni a ciszternából."
Ezért hát ezt mondja
az Úr, Izrael Szentje: ?Ha megtértek és nyugton maradtok,
megszabadultok. Ha veszteg maradtok és bíztok, lesz majd erőtök. De ti
ezt nem akartátok. Ti inkább így beszéltetek: Azért sem! Majd lovakon
száguldunk. Bizony, majd száguldotok. Gyors kocsiban vágtatunk el.
Nos, éppolyan gyorsak lesznek üldözőitek. Ezren futnak el közületek
egynek riasztására, és ötnek riasztására valamennyien elfuttok, míg
úgy nem maradtok, mint a hadi jelvény a hegytetőn, és mint a zászló a
dombon."
Ám az Úr arra vár,
hogy irgalmazzon nektek, és fölkel, hogy könyörüljön rajtatok. Mert
igazságos Isten az Úr: Boldogok mind, akik benne bíznak.
VÁLASZOS ÉNEK I z 30,
15. 18
V. Ha
megtértek és nyugton maradtok, megszabadultok; * Ha csendben maradtok
és bíztok, lesz majd erőtök.
F. Az Úr
arra vár, hogy irgalmazzon nektek; boldogok mind, akik benne bíznak. *
Ha csendben maradtok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök
zsoltármagyarázataiból
(Ps. 48, 13-14: CSEL
64, 367-368)
Egy a közvetítő Isten és
ember között, az ember Krisztus Jézus
A testvéred nem vált
meg, de majd megvált egy ember. A testvéred váltságdíjat Istennek nem
adhat, sem élete megváltási árát, azért a rossz napoktól miért félnék?
(Vö. Zsolt
48, 8). Mi árthat nekem, aki nemcsak hogy nem szorulok megváltásra,
hanem én magam vagyok mindenki megváltója? Másokat megszabadítok, és
önmagamért reszkessek? Íme, újjáalkotok mindent, és ez felülmúlja a
testvéri érzést és jóságot is. Akit a saját anyjától született
édestestvére sem tud megváltani � mivel az is éppen olyan gyenge
természetű �, azt majd megváltja egy ember. De csak az az ember,
akiről írva van: Az Úr küld majd
nekik egy embert, aki megszabadítja őket
(vö. Ám 3, 6). Ez az ember az, aki
így beszélt magáról: Kerestek,
hogy megöljetek engem, azt az embert, aki az igazságot hirdettem
nektek (vö. Jn 8, 37).
De, noha ember, ki
ismeri őt? És miért nem ismeri ő t senki? Mert ahogyan egy az Isten,
úgy egy a közvetítő Isten és
ember között, az ember Krisztus Jézus
(l Tim 2, 5). Egyedül ő váltja meg az
embert, és felülmúlja az édestestvérek jóságát is: hiszen ő
idegenekért áldozatul ontotta a vérét, amit senki sem tehet meg még a
testvéréért sem. Tehát saját testét sem kímélte, hogy megváltson
minket a bűntől: és váltságul
adta magát mindenkiért (l Tim 2,
6), amint erről igaz tanúságot tesz Pál apostol, aki ezt mondja:
igazat mondok, nem hazudom
(Róm 9,1).
De miért csak ez az
egy ember tud megváltani? Mert senki sincs olyan irgalmas, mint ó',
hogy szolgáiért adja életét; senki sem olyan feddhetetlen, hiszen
mindenki más bűnös, mindenki Ádám bukásának áldozata. Egyeden
Megváltóként az van kiválasztva, aki nem is eshet az ősbűn hatalma
alá. Tehát az említett ?ember"-en csak az Úr Jézust értjük; ő magára
vette az emberi természetet, hogy testében keresztre feszítse mindenki
bűnét, és vérével eltörölje minden ember adóslevelét.
Erre talán azt mondod:
hogyan lehet olyat mondani, hogy a testvér nem vált meg, hiszen ő maga
mondja a zsoltárban: Nevedet
hirdetni fogom testvéreim előtt
(Zsolt 21, 23). De nem mint testvérünk bocsátotta meg a bűneinket,
hanem mint ember Krisztus Jézus, aki Isten is volt. írva van:
Isten Krisztusban kiengesztelődött a
világgal (2 Kor 5, 19). Abban a
Krisztus Jézusban, akiről egyedül van megírva, hogy az
Ige testté lett, és közöttünk élt (Jn
l, 14). Tehát nem mint testvér,
hanem mint Úr élt közöttünk, amikor testben élt.
VÁLASZOS ÉNEK I z 53,
12; Lk 23, 34
V. Életét
halálra adta és a gonosztevők közé sorolták, * Sokak vétkeit hordozta,
és közben imádkozott a bűnösökért.
F. Jézus
hangosan könyörgött: Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják mit
tesznek. * Sokak vétkeit.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Izajás próféta
könyvéből
37, 21-35
Jövendölés Asszíria
királyáról
Izajás, Ámosz fia
üzenetet küldött Híszkijának: ?Ezt mondja az Úr, Izrael Istene
feleletül arra az imádságra, amelyet az asszírok királya, Szancherib
miatt hozzám intéztél. Ez az a szó, amelyet az Úr kimondott rá:
Megvet és csúfot űz
belőled Sionnak szűzi leánya; a hátad mögött a fejét rázza Jeruzsálem
leánya. Kit gyaláztál és lat káromoltál? És kire vetetted gőgös
tekinteted? Izrael szentjére! Szolgád szájával az Urat gyaláztad. Azt
mondtad: Töméntelen szekeremmel fölmentem a magas hegyekre, a Libanon
csúcsára. Kivágtam sudár cédrusait, válogatott ciprusfáit. A
legtávolibb zugába is eljutottam, fáinak sűrű erdejébe. Kutakat ástam
ott, és így más vizét ittam. Lábammal taposva kiszárítottam Egyiptom
minden folyóvizét.
Hallod-e? Mar régóta
elterveztem, régtől fogva elhatároztam, és most végre is hajtom! Arra
rendeltelek, hogy erős városokat romhalmazzá tégy. Lakóik �- kezükben
nem lévén erő � megrémültek és megszégyenültek. Olyanok lettek, mint a
mezei fű, mint a zöld pázsit, mint a háztetőit és a sivatag füve a
keleti szélben. Tudok róla, ha fölkelsz, s ha leülsz,
jártadat-keltedet jól ismerem. Mivel ellenem lázadtál, és kevélységed
a fülemig hatolt: azért karikát teszek az orrodba, zablát a szádba, és
úgy vezetlek vissza azon az úton, amelyen idejöttél.
Neked meg ez
szolgáljon jelül: Ebben az esztendőben azt eszitek, ami magától terem,
a második esztendőben, ami a parlagon sarjad, de a harmadik
esztendőben vethettek, arathattok, szőlőt ültethettek és ehetitek
gyümölcsét. Júda házának megmenekült maradéka gyökeret hajt alul és
gyümölcsöt hoz felül. Mert egy maradék rajzik ki Jeruzsálemből, akik
életben maradtak, a Sión hegyéről. A Seregek Urának féltő szeretete
viszi ezt végbe.
Ezért az Úr ezt mondja
Asszíria királya felől: ?Nem hatol be ebbe a városba, nyilat sem lő ki
ellene. Pajzzsal sem támadja meg és sánccal se veszi körül. Azon az
úton, amelyen idejött, visszatér; a városba be nem hatol � ezt mondja
az Úr. Mert oltalmazom ezt a várost és meg is szabadítom, magamért és
szolgámért, Dávidért."
VÁLASZOSÉNEK I z 52,
9-10
V. Az Úr
megvigasztalja népét, és megváltja Jeruzsálemet. * És meglátja a föld
minden határa, hogy szaba dulást szerez Istenünk.
F. Az Úr
felfedte szent karját minden nemzet szeme láttára. * És meglátja.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspök
zsoltármagyarázataiból
(Ps. 48, 14-15: CSEL 64, 368-370)
Krisztus kiengesztelte a
világot Istennel vére által
Amikor Krisztus
kiengesztelte a világot Istennel, természetesen saját magát nem
kellett kiengesztelnie vele. Hiszen miféle bűnéért engesztelhetne az,
akinek semmi bűne nem volt? Sőt amikor a zsidók a két drachmát kérték,
ami a törvény értelmében a bűnért járt, azt mondta Péternek:
Simon, a földi királyok kitől szednek
vámot és adót, fiaiktól vagy idegenektől? Az idegenektől � válaszolta
Péter. Jézus így folytatta: A fiaik tehát mentesek alóla. De hogy meg
ne botránkoztassuk őket, menj ki a tóra, vess horgot, és az első
halat, amely ráakad, húzd ki. Nyisd ki a száját: találsz benne egy
sztátért. Vedd ki, és add nekik oda értem és érted
(Mt 17, 25-27).
Ezzel kimutatja, hogy
nem maga miatt kellett a bűnökért engesztelnie, mert ő nem volt a bűn
rabszolgája, hanem ő az Isten minden bűntől mentes Fia. A Fiú ugyanis
szabaddá tesz, a szolga az, akinek tartozása van. Tehát a Fiú
mindentől mentes; nem is a saját lelkének megváltásáért fizet árat,
akinek vére túláradó váltságdíjat volt képes adni az egész világ
összes bűnéért. Tehát igazán az tud megszabadítani másokat, aki
magáért semmivel sem tartozik.
Sőt tovább megyek.
Nemcsak, hogy Krisztusnak nem kellett saját megváltásáért és bűnei
elengedéséért váltságdíjat adnia, hanem ha az egyes emberekre
alkalmazzuk, úgy lehet érteni, hogy ők sem kötelesek magukért
egyenként váltságdíjat adni, mert maga Krisztus lett mindnyájunk
kiengesztelése és mindnyájunk megváltása.
Mert melyik ember vére
lenne képes még a saját megváltására is, amikor Krisztus már vérét
ontotta mindegyikünk megváltásáért? Hát összehasonlíthatjuk-e bárkinek
a vérét is Krisztus vérével? Vagy melyik ember lenne képes saját
magáért nagyobb váltságot adni annál, amit Krisztus ajánlott fel érte
a saját személyében, hiszen ő egymaga a saját vérével kiengesztelte
Istennel a világot? Mi lehet annál nagyobb áldozat, mi lehet
értékesebb áldozatbemutatás, ki lehet annál jobb közbenjáró, mint az,
aki könyörgő áldozattá lett mindnyájunk bűneiért, és életét adta
megváltásunkért?
Nem kell tehát az
egyes embernek kieszközölnie a kiengesztelését vagy a megváltását,
mert Krisztus vére mindennek a váltságdíja, az Úr Jézus ezzel
megváltott minket, ö egymaga kiengesztelte az Atyát, és mindvégig
értünk fáradozott, hiszen magára vállalta szenvedésünket, és mondta:
Gyertek hozzám mindnyájan, akik
elfáradtatok, és én megkönnyítlek titeket!
(Mt 11, 28).
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Kol
l, 21-22; Rom 3, 25
V. Nektek
is, akik azelőtt távol jártatok és ellenséges érzületűek voltatok
gonosz tetteitek következtében, Isten most megszerezte a
kiengesztelődést Krisztus emberi testében a halál árán, * Hogy
szentté, szeplőtelenné és feddhetetlenné tegyen benneteket színe
előtt.
F. Ő t
adta oda Isten véres engesztelő áldozatul a hit ben. * Hogy szentté.
Könyörgés
Istenünk, te mennyei
kincseket készítettél azoknak, akik szeretnek téged. Adj szívünkbe
irántad buzgó szeretetet, hogy mindenben és mindennél jobban
szeressünk, és elnyerjük ígéreteidet, amelyek minden vágyunkat
felülmúlják. A mi Urunk.
|