ÉVKÖZI XXL
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész 1. hét I.
ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia. Boldog vagy Simon, Jónás fia.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Szofoniás
próféta könyve
l, 1-7. 14 � 2, 3
Az Úr ítélete
Az Úr szózata, amelyet
Szofoniáshoz, Kusi fiához intézett Júda királyának, Jozijának, Ámon
fiának idejében. Kusi Gedaljának, az meg Amarjának, az meg Hiszkijának
volt a fia.
Bizony, elpusztítok
mindent a föld színéről � mondja az Úr. Elpusztítok embert, állatot,
elpusztítom az ég madarait, a tenger halait; elbuktatom a gonoszt,
eltörlöm az embert a föld színéről � mondja az Úr.
Kinyújtom kezemet Júda
ellen, és Jeruzsálem minden lakója ellen. Eltörlöm erről a helyről
Baalt maradéktalanul, szolgáinak nevével és papjaival együtt. Azokat,
akik a tetőkön leborulnak az ég serege előtt; azokat, akik bár az Úr
előtt borulnak le, mégis Miikom nevére esküsznek; azokat, akik
elfordulnak az Úrtól, akik nem keresik az Urat, és nem törődnek vele.
Hallgassatok el az Úr,
az Isten előtt, mert közel van az Úr napja. Igen, az Úr készített
áldozatot, ő szentelte meg a meghívottakat. Közel van már az Úr napja,
közel bizony, hamarosan elérkezik. Mily szörnyű kiáltozás az Úr
napján! Mintha harcos hallatna csatakiáltást. Az a nap a haragnak a
napja, a szorongatásnak és a gyötrelemnek a napja, a pusztításnak és a
fosztogatásnak a napja, a sötétségnek és a homálynak a napja, a
felhőknek és a komor fellegeknek a napja. Olyan nap, amelyen harsog a
kürt és felhangzik a csatakiáltás a megerősített városok és a magas
bástyák ellen.
Veszedelmet hozok az
emberekre, botorkálnak majd, mint a vakok, (mert vetkeztek az Úr
ellen). Vérük kiloccsan, mintha por volna, holttestük, mintha szemét.
Ezüstjük, aranyuk nem mentheti meg őket. Az Úr haragjának napján,
féltékenysége tüzében elpusztul az egész föld, mert megsemmisíti,
kiirtja a föld minden lakóját.
Szállj magadba, térj
magadba, ó, szeretetre méltatlan nemzet! Mielőtt elűznének benneteket,
s eltűnnétek, mint a pelyva még aznap; mielőtt rátok zúdulna az Úr
izzó haragja, mielőtt elérkezne hozzátok az Úr haragjának napja:
keressétek az urat ti, szegényei a földnek, akik teljesítitek
parancsait. Keressétek az igazságot, keressétek az alázatot, talán
menedéket találtok az Úr haragjának napján."
VÁLASZOS ÉNEK Szof 2,
3; Lk 6, 20
V.
Keressétek az Urat ti, szegényei a földnek, akik teljesítitek
parancsait. * Keressétek az igazságot, keres sétek az alázatot!
F.
Boldogok vagytok, ti, szegények, mert tiétek az Isten országa. *
Keressétek az.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A II. vatikáni zsinat
Gaudium et spes
kezdetű, az Egyház és a mai világ
kapcsolatáról szóló lelkipásrtori konstitúciójából
(N. 39)
A z új világ körvonalai
Nem tudjuk, mikor
teljesedik be a föld és az emberiség ideje, és nem ismerjük a módot,
ahogyan a mindenség átalakul. Elmúlik ugyan ez a bűn miatt eltorzult
világ, de tanítást kaptunk, hogy Isten új lakóhelyet és új földet
készít, az igazságosság hazáját, amely a maga boldogságával betölti,
sőt felülmúlja mindazt a vágyat, ami feltör a békét szomjazó
szívekből. Akkor vereséget szenved a halál, Isten fiai pedig
feltámadnak Krisztusban, és romlatlanságba öltözik az, ami
erőtlenségben és romlandóságban mag módjára a földbe került. A
szeretet és művei megmaradnak, és a múlandóság szolgai állapotából
mindenestől felszabadul az a világ, amelyet Isten az emberért
teremtett.
Igen, elhangzott a
figyelmeztetés, hogy mi haszna
van belőle az embernek, ha megszerzi akár az egész világot is, de
önmagát elveszíti (vö. Lk 9,
25). Az új föld varasának mégsem szabad csökkentenie, hanem inkább
fokoznia kell a szorgoskodást, hogy szebb legyen a föld, hiszen itt
van növekedőben az új emberi család közössége, amely némiképp már
sejteti az eljövendő világ körvonalait. Ezek szerint, a földi haladást
gondosan meg kell ugyan különböztetnünk Krisztus országának
növekedésétől, ez a haladás mégis sokat jelent az Isten országa
szempontjából, amennyiben hozzájárulhat a társadalom különb rendjének
megalkotásához.
Ha tehát egykor az Úr
Lelkének erejével és az Úr parancsa szerint közkinccsé tettük
világszerte az olyan értékeket, mint az emberi méltóság, a testvéri
közösség és a szabadság, megtaláljuk majd természetünknek és emberi
iparkodásunknak jó gyümölcseit, megtisztítva minden szennytől,
tündöklően és megdicsőülve, amikor Krisztus visszaadja Atyjának ?az
örök és egyetemes országot: az igazság és élet, a szentség és
kegyelem, az igazságosság, szeretet és béke országát". Ez az ország
titokzatos módon itt van már ezen a világon, az Úr eljövetelekor
azonban teljessé válik.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 95, 11; íz 49, 13;
Zsolt 71, 7
V
Örvendjen az ég és ujjongjon a föld; hegyek, daloljatok örömötökben,
mert eljön a mi Urunk * É s megvigasztalja népét.
F.
Napjaiban virágzik az igazság és a teljes béke. * És megvigasztalja
népét. HIMNUSZ Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Uram, kihez mennénk? Tiéd az örök életet adó tanítás. Mi hittünk, és
tudjuk, hogy te vagy az Isten Fia, alleluja.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Sokan jönnek majd keletről és nyugatról, és helyet
foglalnak Ábrahámmal, Izsákkal és Jákobbal az Isten országában.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szofoniás próféta
könyvéből
3,8-20
Az Úr boldogságot ígér
Izrael szegényeinek?Várakozz
reám � mondja az Úr �, a jövendő napra, melyen ítéletre kelek, mert az
a végzésem, hogy egybegyüjtöm a nemzeteket és összeszedem az
országokat, és kiöntöm rájuk méltatlankodásomat, haragom teljes hevét;
mert a bosszúm tüze megsemmisíti az egész földet.
Akkor ismét tisztává
teszem a népek ajkát, hogy mindnyájan segítségül hívják az Úr nevét és
vállvetve néki szolgáljanak. Etiópia folyóin túlról is hoznak
hódolóim, szétszórt népem gyermekei eledeláldozatot.
Azon a napon majd nem
szégyenkezel mindama tetteid miatt, amelyekkel vetkeztél ellenem. Mert
eltávolítóm akkor körödből a nagyhangú kevélyeket, és nem kérkedsz
többé szent hegyemen. Szegény és alázatos népet hagyok meg benned,
amely az Úr nevébe veti bizalmát. Izrael maradékai nem tesznek
gonoszát, nem beszélnek hazugságot, és szájukban nem lesz álnok nyelv.
Békességben és nyugalomban élnek, és nem lesz, aki fölriassza őket.
Dalolj, Sion leánya,
zengj éneket, Izrael! Örülj és ujjongj egész szívedből, Jeruzsálem
leánya! Nem hajtja végre rajtad az ítéletet az Úr, elűzte
ellenségedet. Izraelnek az Úr a királya, ne félj többé semmi rossztól!
Azon a napon így
szólnak majd Jeruzsálemhez: ?Ne félj, Sión! Ne lankadjon kezed! Veled
van az Úr, a te Istened, az erős Szabadító! Örül majd neked nagy
örömmel, újjáéleszt szeretetével, örül majd neked ujjongó örömmel,
mintha ünnepet ülne.
A balsorsot
elfordítottam tőled, hogy ne viseld többé a gyalázatot. Lám,
büntetéssel sújtom minden elnyomódat. Abban az időben megmentem a
sántát, összegyűjtöm a számkivetetteket. Dicsőséget és hírnevet
szerzek nekik az egész földön, amikor majd jóra fordítom sorukat.
Abban az időben haza vezetlek titeket, abban az időben összegyűjtelek
benneteket. Dicsőséget és hírnevet szerzek nektek a föld népei között,
amikor majd jóra fordítom sorsotokat a szemetek láttára � mondja az
Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Szof 3, 12. 13. 9.
V. Szegény
és alázatos népet hagyok meg benned, * Izrael maradéka az Úr nevébe
veti bizalmát.
F. Akkor
ismét tisztává teszem a népek ajkát, hogy mindnyájan segítségül hívják
az Úr nevét. * Izrael maradéka.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aquinói Szent Tamás
áldozópapnak a Jánosevangéliumhoz fűzött magyarázatából
(Cap. 10, lect. 3)
Isten legelteti és
pihenőre vezeti választott népének maradékát
Én vagyok a jó Pásztor
(Jn 10,
11). Nagyon is találó Krisztusra az elnevezés, hogy pásztor, mert
ahogy a pásztor vezeti és legelteti nyáját, Krisztus is ugyanúgy
táplálja állandóan a híveket tanításával, meg saját testével és
vérével is. Az Apostol is így tanítja:
Egykor olyanok voltatok, mint a
tévelygő juhok, de most megtértetek lelhetek pásztorához és
oltalmazójáboz (l Pét 2, 25). A
Próféta is ezt mondja: Mint a
pásztor, úgy legelteti nyáját (Iz
40,11).
Mivel pedig Krisztus
azt mondta, hogy a pásztor az ajtón megy be az akolba, másutt pedig
saját magát ajtónak nevezte, az evangélium e helyén viszont pásztornak
mondja magát, tehát akkor saját maga által megy be mint pásztor. Azért
megy be saját maga által, mert kinyilvánítja nekünk magát, és az Atya
is általa lesz ismertté. De mi is csak őáltala megyünk be abba az
akolba, mert őáltala leszünk boldogok.
De figyelj arra, hogy
senki más néni nevezhető ajtónak csak ő, mivel senki másról nem
mondhatjuk, hogy igaz világosság; mindenki más csak belőle
részesedik, még Keresztelő János is, akiről írva van:
Nem o volt a világosság, csak tanúságot
kellett tennie a világosságról (Jn
l, 8). Viszont Krisztusról azt olvassuk: O
volt az igazi világosság, amely minden
embert megvilágít (Jn l,9).
Ezért senki nem nevezheti magát ajtónak, mert Krisztus ezt saját
magának tartotta fenn. Pásztori tisztségét viszont megosztotta
másokkal és rábízta övéire: hiszen Péter is pásztor volt, és a többi
apostol is pásztor volt, meg minden jó püspök is pásztor. A Szentírás
mondja: Szívem szerinti
pásztorokat adok majd nektek
(Jer 3, 15). Jóllehet az Egyház elöljárói, mint Isten fiai, mindnyájan
pásztorok, Krisztus azért mondja mégis egyes számban:
Én vagyok a jó Pásztor,
hogy felkeltse az iránta való
szeretet erényét. Senki sem lesz ugyanis jó pásztor, ha nem lesz eggyé
Krisztussal a szeretet áltál, és ha nem válik az igazi Pásztor
tagjává.
A jó pásztor feladata
a szeretet; ezért mondja Krisztus:
A jó Pásztor életét adja juhaiért
(Jn 10, 11). Tudni kell ugyanis, hogy
különbség van jó és rossz pásztor között: a jó pásztor a nyáj javát
keresi, a rossz pedig a maga javát.
A földi életben nem
kívánják meg a jó pásztortól, hogy életét adja nyája megmentésére.
Viszont mivel a nyáj lelki üdve előbbre való, mint a pásztor testi
élete, ezért minden lelkipásztornak el kell szenvednie testi élete
megpróbáltatásait is nyája üdvösségéért. Erről beszél az Úr, amikor
mondja: A jó Pásztor életét �
vagyis testi életét �
adja juhaiért,
mégpedig hivatásból és szeretetből.
Szükség van ugyanis mindkettőre, arra is, hogy azok hozzátartozzanak,
és arra is, hogy szeresse őket: mert nem elég ez az első a második
nélkül.
Erre a tanításra
Krisztus adott példát nekünk: Ha
Krisztus életét adta értünk, nekünk is kötelességünk életünket adni
testvéreinkért (l Jn 3, 16).
VÁLASZOS ÉNEK Ez 34, 12; Jn 10, 28
V. Szemlét
tartok juhaim fölött, * Visszahozom ők et mindenünnen, ahová a felhő
és sötétség napján szétszóródtak.
F Juhaim
nem vesznek el soha, és nem ragadja ki őket a kezemből senki. *
Visszahozom.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Jeremiás
próféta könyve
l, 1-19
Jeremiás próféta
meghívása.
Jeremiásnak, Hilkija
fiának a szavai, aki abból a papi családból származott, amely a
Benjámin földjén lévő Anatotban lakott. Az Úr Jozijanak, Ámon fiának,
Júda királyának napjaiban, uralkodásának 13. esztendejében intézte
hozzá szózatait, aztán Jojákimnak, Jozija fiának, Júda királyának
napjaiban is, egészen addig, míg Cidkijának, Jozija fiának, Júda
királyának 11. esztendeje el nem telt, amikor is fogságba vitték
Jeruzsálemet, az ötödik hónapban.
Így szólt hozzám az
Úr: ?Mielőtt megalkottalak anyád méhében, már ismertelek; mielőtt
megszülettél volna, fölszenteltelek, és prófétául rendeltelek a nemze
tek javára." Erre azt mondtam: ?Jaj, Uram, Isten! Nézd, nem tudok én
beszélni, hiszen még ifjú vagyok."
De az Úr így
válaszolt: ?Ne mondd azt, hogy ifjú vagyok, hanem menj el azokhoz,
akikhez küldelek, és mondd el nekik mind, amit parancsolok. Ne félj
tőlük, mert veled vagyok, és megoltalmazlak � az Úr mondja ezt neked."
Akkor az Úr
kinyújtotta kezét, megérintette ajkamat, és így szólt hozzám: ?Nézd,
ajkadra adom szavaimat, ma nemzetek és országok fölé állítalak, hogy
gyomlálj és rombolj,
hogy pusztíts és szétszórj, hogy építs és ültess."
Azután az Úr szólt, és
megkérdezte tőlem: ?Mit látsz, Jeremiás?" Erre így feleltem: ?Korán
virágzó fának ágát látom." Az Úr erre azt mondta: ?Jól látod, Mert jó
korán virrasztók szavam fölött, hogy beteljesítsem."
Másodszor is szólt
hozzám az Úr: ?Mit látsz még?" Azt feleltem: ?Forró fazekat látok,
amelynek tartalma észak felől buzog."
Erre az Úr így szólt:
?Észak felől támad a veszedelem ennek a földnek minden lakójára, mert
összehívom észak országait � mondja az Úr. El is jönnek, és
mindegyikük felállítja trónját Jeruzsálem kapui előtt, sőt a falai
mentén körös-körül és Júda minden városa körül. Akkor majd kimondom
ellenük ítéletemet minden gonoszságukért, amiért elhagytak; idegen
isteneknek mutattak be illatáldozatot, és a saját kezük műveit imádták
Azért hát övezd fel
derekadat; kelj föl, és mondd el nekik mind, amit parancsolok neked.
Ne ijedj meg tőlük, különben én ijesztelek meg a szemük előtt. Én meg
a mai napon erős várossá teszlek; vasoszloppá és ércfalla az egész
ország ellenében, Júda királyai és főemberei ellen, papjai és egész
népe ellen. Harcolni fognak ugyan ellened, de nem győznek le mert
veled vagyok és megszabadítalak � mondja az Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Jer 1,5.9; íz 42, 6
V. Mielőtt
megalkottalak anyád méhében, már ismertelek; mielőtt megszülettél
volna, fölszenteltelek,
* És ajkadra adtam
szavaimat.
F. Én, az
Úr, hívtalak meg az igazságban, megtettelek a népnek szövetségül és a
nemzeteknek világosságul.
* És ajkadra.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aranyszájú Szent János
püspök szentbeszédeiből
(Horn. De diabolo
tentatore 2, 6: PG 49, 263-264)
A bűnbocsánat öt útja
Kívánjátok-e, hogy
elsoroljam a bűnbocsánat útjait? Több is van, különfélék, sőt
egymástól eltérők, de mind az ég felé visz.
A bűnbocsánat első
útja: a bűnök elítélése. Mert
először is sorold el bűneidet, hogy megigazulj!
(vő. Íz 43, 26). Ezért mondta a
Próféta is: így szóltam:
?Megvallom az Úrnak gonoszságomat!" és te megbocsátottad vétkemet
(Zsolt 31, 5). Ítéld el hát te magad
is bűneidet, ez már elég is az Úrnak ahhoz, hogy megbocsásson. Mert
aki elítéli vétkeit, az jobban fog majd vigyázni, hogy ugyanazokba
később bele ne essék. Bírjad hát szólásra benső vádlódat:
lelkiismeretedet, nehogy majd csak ott az Úr bírói széke előtt legyen
vádlód.
Tehát ez a bűnbocsánat
egyik útja, és ez a legkiválóbb. De van egy másik, ennél nem kevésbé
értékes út is, ez pedig az, hogy felejtsük el az ellenségeinktől
elszenvedett sérelmeket, hogy uralkodjunk méltatlankodásunkon, hogy
megbocsássuk szolgatársaink ellenünk elkövetett bűneit: ennek fejében
kapunk majd mi is bocsánatot az Úr ellen elkövetett bűneinkre, íme, ez
a második módja annak, hogy miként tisztulunk meg vétkeinktől.
Ha megbocsátjátok az embereknek, amit
vétettek ellenetek � mondja
Jézus �, mennyei Atyátok is
megbocsát nektek (Mt 6, 14).
Meg akarod ismerni a
bűnbocsánat harmadik útját is? Ez a lángoló lélekkel végzett, nagyon
odaadó, a lélek mélyéből felfakadó imádság.
És ha a negyediket is
meg akarod tudni, megmondom: ez az alamizsnálkodás. Mert nagy és
szavakkal szinte ki sem fejezhető ereje van ennek is.
Ha pedig valaki
vallásos lelkületű és alázatos, ez is kitépi lelkéből a bűnöket
éppúgy, mint az előbb említettek. Ezt igazolja a vámos esete is, aki
jócselekedeteket nem tudott ugyan felsorolni, de helyettük bemutatta
alázatos lelkületét, és lerakta vétkeinek súlyos terhét.
Íme, bemutattuk a
bűnbocsánat öt útját. Első a vétkeink elítélése, a második az, hogy
megbocsátjuk embertársaink ellenünk elkövetett bűneit, a harmadik út
az imádság, a negyedik az alamizsnálkodás, az ötödik az alázatosságban
van.
Ne tétlenkedj tehát,
hanem mindennap lépj rá mindegyikre, hiszen könnyen járható utak ezek.
Nem hozhatod fel mentségül szegénységedet, mert légy bár a koldusnál
is koldusabb, attól a haragodat még meg tudod fékezni, az
alázatosságot még tudod gyakorolni, még tudsz odaadóan imádkozni,
bűneidet elítélheted; egyikben sem lesz akadály a szegénységed. De
miért említem ezt? Azért mert a szegénység a bűnbocsánatnak még azon
az útján sem akadályoz meg e parancs teljesítésében, amelyen anyagi
javakat kell feláldoznod. Az alamizsnára gondolok. Ezt igazolja annak
az öz vegynek a cselekedete, aki két garast tett a perselybe.
Ha pedig már
megtanultuk lelki sebeink gyógyításának módjait, alkalmazzuk is
szüntelenül ezeket az orvosságokat, hogy visszaszerezve lelki
tisztaságunkat, bizalommal járulhassunk az Úr szent asztalához, és
majd nagy dicsőségben menjünk Krisztus, a dicsőség Királya elé és
elnyerjük majd az örökké tartó javakat a mi Urunk, Jézus Krisztus
kegyelméből, irgalmából és emberszeretetéből.
VÁLASZOS ÉNEK Tób 12, 8-9; Lk 6, 37-38
V. Többet
ér a böjt imádsággal meg az alamizsna igazságossággal párosulva, mint
a nagy vagyon, * Mert az alamizsna megtisztít minden bűntől.
F.
Bocsássatok meg és nektek is megbocsátanak; adjatok, és akkor ti is
kaptok. * Mert az.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jeremiás próféta
könyvéből
2, 1-13. 20-25
Isten népének hűtlensége
így szólt hozzám az
Úr: Menj, és kiáltsd Jeruzsálem lakóinak a fülébe: Ezt mondja az Úr:
Még emlékszem ifjúkorod hűségére és jegyességed idejének szeretetére.
Hogy követtél akkor a pusztában, azon a földön, amelyen nem szoktak
vetni! Izrael akkor az Úr szent tulajdona volt, az ő aratásának első
termése. Azok, akik enni próbáltak belőle, mind megbűnhődtek, bajok
szakadtak rájuk � mondja az Úr. Halljátok az Úr szavát, Jákob háza és
Izrael házának minden nemzetsége!
Ezt mondja az Úr: Mi
kivetnivalót találtak bennem atyáitok, hogy elidegenedtek tőlem? Üres
semmiségnek szegődtek nyomába, így maguk is semmivé lettek. Még csak
azt sem mondták: Hol van az Úr, aki felhozott minket Egyiptom
földjéről, aki átvezetett a sivatagon, a kietlen és puszta földön, a
szomjúság és a halál árnyékának földjén, amelyen senki sem jár, és
ember sem lakik?* Én vezettelek el benneteket a termékeny földre, hogy
gyümölcsét és bőséges javait élvezzétek. De ti, alighogy bevonultatok,
megfertőztétek földemet, és tulajdonomat utálatossá tettétek. A papok
sem kérdezték: Hol van az Úr? És akik a törvényt magyarázzák, azok
sem ismertek. A pásztorok ellenem lázongtak, a próféták meg Baal
nevében prófétáltak, és azokhoz szegődtek, amik tehetetlenek.
Ezért még számadást
tartok veletek � mondja az Úr �, és perbe szállók fiaitok fiaival is.
Hajózzatok át Kit- tim szigeteire, küldjétek követséget Kedárba,
figyeljétek meg jól és nézzétek meg: Vajon történt-e ott ilyen dolog?
Fölcserélte-e valamelyik nemzet isteneit, jóllehet azok nem is
istenek? S az én népem mégis fölcserélte Dicsőségét olyasmivel, ami
csupa tehetetlenség.
Ámuljatok el rajta,
ti, egek, borzadjatok meg és rémüljetek el! � mondja az Úr. Mert
kétszeres gonoszságot követett el népem: elhagytak engem, az élő vizek
forrását, azért, hogy ciszternákat ássanak maguknak, ciszternákat,
amelyek megrepedeznek, így nem tarthatják meg a vizet.
Bizony, régen
széttörted már igádat, és széttépted bilincseidet, így szóltál: Nem
szolgállak tovább! Ugyanakkor minden magaslaton és minden lombos fa
alatt lefeküdtél, te céda nő.
Mint nemes
szőlővesszőt, úgy ültettelek el, mint egészen kiváló fajtát. Hogy is
lett belőled vadszőlő, vadszőlőnek fattyú hajtása? Még ha nátronnal
mosod is magadat, és jó sok lúgot használsz is hozzá: gonoszságod
akkor is megmarad színem előtt, bélyegül � mondja az Úr, a Seregek
Istene. Hogy is mondhatnád: Nem vagyok tisztátalan, nem szegődtem a
Baalok nyomába? Nézd csak meg lábad nyomát a Völgyben, és ismerd el,
mit tettél!
Olyan vagy, mint a
gyors lábú tevekanca, amely szertekalandozik útjain, majd kitör a
pusztába, s vágy tól lihegve levegő után kapkod. Ki csillapíthatná le
gerjedelmét? Bárki keresi, nem fárad hiába, megtalálhatja, együtt a
párjával. Vigyázz a lábadra, nehogy lejárd még a sarudat is; és a
torkodra, nehogy egészen kiszáradjon! Ám te így beszélsz: Mit törődöm
vele! Akkor is az idegeneket szeretem, mégis a nyomukba szegődöm."
VÁLASZOS ÉNEK Jer 2, 21; Mt 21, 43; íz
5, 7
V. Mint
nemes szőlővesszőt, úgy ültettelek el, mint egészen kiváló fajtát.
Hogy is lett belőled vadszőlő, vadszőlőnek fattyú hajtása? * Ezért
elveszik tőletek az Isten országát, s olyan nép kapja meg, amely
megtenni gyümölcsét.
F. Azt
vártam, hogy igaz tetteket vigyetek végbe, s lám, gaztetteket követtek
el. Azt vártam, hogy irgalom terem nálatok, de csak jajkiáltás hallik.
* Ezért elveszik tőletek az Isten országát, s olyan nép kapja meg,
amely megtenni gyümölcsét.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Kolumbán apát
Utasításaiból
(Instr. 13, De Christo fonté vitae,
1-2: Opera, Dublin 1957, 116-118)
Aki szomjazik, jöjjön
hozzám és igyék!
Szeretett testvéreim,
úgy hallgassátok szavunkat, mint akik valami nagyon fontos dolgot
hallgattok. Lelketek szomjúságát csillapítsátok az isteni forrás
hullámaival, amelyről most beszélni akarok, de ne oltsátok egészen
szomjatokat; igyatok, de ne teljetek el, mén most az élő forrás, az
élet forrása hív minket magához, és így szól:
Aki szomj ázik, jöjjön hozzám és igyék
(Jn 7, 37).
Értsétek meg, hogy mit
isztok! Jeremiás, sőt maga az élő forrás mondja nektek:
Elhagytak engem, az élő vizek forrását,
mondja az Úr (Jer 2, 13). Tehát
maga az Űr, Istenünk, Jézus Krisztus az élet forrása, és azért hív
tehát minket önmagához, a forráshoz, hogy őt igyuk. Az issza, aki
szereti őt; az issza, aki az Isten igéjével töltekezik; aki nagyon
szereti, nagyon vágyakozik utána; az issza, aki az isteni bölcsesség
szeretetétől lángol.
Nézzétek, honnan fakad
ez a forrás: onnan, ahonnan a kenyér is alászáll; hiszen ugyanaz a
kenyér, és a forrás: az egyszülött Fiú, a mi Istenünk, az Úr Krisztus,
akire mindig éheznünk kell. Jóllehet szeretettel esszük, és vágyakozva
vesszük magunkhoz, mégis mindig éhesen vágyódunk e kenyér után. Éppen
olyan ez, mint a forrás vize, azt is mindig szomjas szeretettel
isszuk, mindig őszinte vágyakozással isszuk, és jó ízét boldogan
élvezzük.
Édes és jóságos az Úr;
jóllehet esszük és isszuk őt, mégis éhezünk és szomjazunk rá, hiszen ő
a mi ételünk és italunk, de soha nem tudjuk egészen megenni és kiinni;
magunkhoz vesszük, de sose fogy el, isszuk, de sose
apad el, hiszen a mi kenyerünk örökkévaló, és a mi forrásunk
kiapadhatatlan édes forrás. Ezért mondja a Próféta:
Akik szomjaztok, jöjjetek a forráshoz
(vö. Iz 55, 1); hiszen a
szomjazóké és nem a kielégítetteké ez a forrás. Ezért hívja magához a
szomjazókat � akiket másutt boldogoknak mond �, akik soha sem isznak
eleget, hanem minél többet merítettek, annál inkább szomjaznak.
Testvéreim, valóban
vágynunk, keresnünk és szeretnünk kell a
bölcsesség forrását, Isten igéjét a
magasságban (Sir l, 5 Vulg.),
amelyben az Apostol szava szerint
benne rejlik a tudomány és bölcsesség
minden kincse (Kol 2, 3), és ő
arra hívja a szomjazókat, hogy ebből merítsenek.
Ha szomjazol, igyál az
élet forrásából; ha éhezel, egyed az élet kenyeret. Boldogok, akik
éhezik ezt a kenyeret és szomjazzák ezt a forrást; akik eszik és
isszák, azok továbbra is szüntelen arra vágyódnak, hogy ezután is
egyék és igyák. Nagyon édes az, amit állandóan esznek és isznak, amire
mindig éheznek és szomjaznak, amit mindig ízlelnek és mindig újra
vágyódnak utána. Ezért mondja a királyi próféta:
Ízleljétek és lássátok mily édes,
mily jóságos
az Úr!
(Zsolt 33, 9).
VÁLASZOS ÉNEK Jn 7,
37-38
V. Jézus a
templomban fennhangon hirdette: * Aki szomjazik, jöjjön hozzám és
igyék.
F. Aki
hisz bennem, belsejéből élő víz folyói fakadnak. * Aki szomjazik.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jeremiás próféta
könyvéből
3, 1-5. 19 � 4, 4
Buzdítás a megtérésre
Az Úr ezt a szózatot
intézte hozzám:
Ha a férj elbocsátja
feleségét, és az elválik tőle, sőt más férfihoz megy feleségül, vajon
visszatérhet-e még hozzá? Nem volna-e az a föld mindenestül fertőzött?
S te, aki annyi szeretőddel szeretkeztél, te még visszatér nél
hozzám? � mondja az Űr.
Emeld föl tekintetedet
a kopár magaslatokra, és nézd meg: van-e még egyetlen hely is, ahol
nem feküdtél le? Az utak mentén ültél, és úgy vártál szeretőidre, mint
az arab a pusztában. Megfertőzted az országot kicsapongásoddal és
gonoszságoddal. Ezért tartottam vissza a korai esőt, és nem jött meg a
kései eső se.
Ám továbbra is úgy
tartod homlokod, mint a céda asszony, s nem akarsz pirulni. Nemde még
most is így kiáltasz hozzám: Én Atyám, ifjúkorom bizalmas barátja,
hát mindörökre haragszol, haragodnak már sose lesz vége? így
beszélsz, és mégis tovább vetkezel; bizony már ennyire megátalkodtál.
Mégis azt gondoltam:
Megteszlek fiamnak, és gyönyörű földet adok neked, olyan örökséget,
amely a nemzetek gyöngye lesz. Mert azt gondoltam, így szólítasz
majd: Atyám! és nem fogsz elfordulni tőlem. De amint hűtlenné válik
az asszony a szeretőjéhez, Izrael háza is hűtlen lett hozzám � mondja
az Úr."
Jaj szó hallatszik a
kopár magaslatokon: Izrael fiainak sírása és jajgatása. Mert a
gonoszság útjára tévedtek, és elfelejtettek az Urat, Istenüket.
?Térjetek vissza, hűtlen fiaim; és meggyógyítom elpártolástokat."
Íme, hozzád térünk,
mert te vagy az Úr, a mi Iste nünk. Valóban hazugok a halmok, és
hazug a hegye ken a lármás zajongás. Valóban az Úrban, a mi Iste
nünkben van üdvössége Izraelnek. De a gyalázatos bálványok már
ifjúságunk óta mindent fölemésztettek, amit atyáinktól örököltünk:
nyájaikat és csordáikat, fiaikat és lányaikat. Most hát gyalázatunkban
fetrengünk, és elborít minket szégyenünk. Mert vetkeztünk az Úr, a mi
Istenünk ellen, mi és atyáink, ifjúságunktól kezdve mindmáig; és nem
hallgattunk az Úrnak, a mi Istenünknek a szavára."
Ha vissza akarsz
térni, Izrael � mondja az Úr �, hát visszatérhetsz hozzám. Távolítsd
el utálatosságaidat színem elöl, akkor nem kell futnod előlem. És ha
újra így esküszöl: Amint igaz, hogy él az Úr, és megtar tod esküdet
hűséggel, igazsággal, becsülettel: akkor a nemzetek áldottnak mondják
magukat benned, és ben ned dicsekszenek."
Mert ezt mondja az Úr
Júda férfiainak és Jeruzsálem lakóinak: ?Szántsatok magatoknak új
ugart, és ne vessetek bogáncs közé! Metéljétek körül magatokat az
Úrnak, és távolítsátok el szívetek előbőrét, ti, Júda férfiai és
Jeruzsálem lakói! Nehogy kitörjön haragom, mint a tűz, és
olthatatlanul fellobbanjon gonosz tetteitek miatt."
VÁLASZOS ÉNEK Jer 14,
7; Zsolt 129, 3
V. Ha
vétkeink ellenünk tanúskodnak is, te azért, Uram, tégy jót velünk a
nevedért! * Bizony, hűtlenségünknek se szeri, se száma, vétkeztünk
ellened.
F. Ha
bűneinket, Uram, felrovod, Uram, ki az, aki előtted megállhat? *
Bizony.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Kolumbán apát
Utasításaiból
(Instr. 13, De Christo fonté vitae,
2-3: Opera, Dublin 1957, 118-120)
Istenünk, te vagy
mindenünk
Testvéreim, kövessük
azt a meghívást, amellyel az Élet hív minket az élet forrásához, ő,
aki nemcsak az élő víz forrása, hanem az örök élet forrása, a fény
forrása
és a világosság forrása is. Hiszen tőle való mindez: a bölcsesség, az
élet és az örök világosság. Az élet szerzője az élet forrása, a fény
teremtője a világosság forrása; ezért nem törődve azzal, amit látunk,
lépjünk át ebből a világból a mennyei magasságba, és ott keressük a
fény forrását, az élet forrását és az élő víz forrását, mint értelmes
és éles látású halak, hogy igyuk ott az
élő és örök életre szökellő vizet
(vö Jn 7, 37).
Irgalmas Istenem,
jóságos Uram, bárcsak odaengednél engem ahhoz a forráshoz, hogy ott a
téged szomjazókkal együtt én is igyam az élő forrás élő vizének éltető
italát, amelynek mindent felülmúló édességét egyre jobban élvezve nem
tágítanék tőle és mondanám neki: ?Mily édes az
élő víz fonása,
és el nem apad
örök életre szökellő
vize!"
Ó, Uram, te magad vagy
ez a szüntelenül mindig áhított forrás, ahonnan állandóan, mindig
lehet meríteni. Urunk, Krisztus,
add
nekünk mindig
ezt a vizet,
hogy bennünk is ott legyen
az élő és örök életre szökellő víz
forrása! Ki ne tudná, hogy
milyen nagyot kérek? De te, dicsőség Királya, tudtál nagy dolgokat
ajándékozni és nagyokat ígérni. Nálad semmi sem nagyobb, és te magadat
ajándékoztad nekünk, magadat adtad oda értünk.
Ezért kérünk, add
megismernünk azt, amit szeretünk, mivel rajtad kívül semmi mást nem
akarunk elnyerni; hiszen te vagy a mindenünk, életünk, fényünk,
üdvösségünk, ételünk, italunk, Istenünk. Kérlek, Jézusunk, lobbantsd
lángra szívünket Szentlelked tüzével, és sebesítsd meg lelkünket a te
szereteteddel, hogy mindegyikünk őszinte szívvel tudja mondani:
Mutasd meg nekem azt, akit szeret a
lelkem (vö. Én l, 6), mert
megsebesített engem a szeretete.
Uram, arra vágyódom,
hogy bennem is ott legyenek ezek a sebek. Boldog az a lélek, amelyet
így megsebez a szeretet; az ilyen lélek keresi a forrást és iszik
belőle, de ivás közben is állandóan szomjazik, szüntelen vágyako
zással merít belőle, mindig szomjasán iszik. Ugyanúgy állandóan
szeretve keres, és csak úgy gyógyul meg, ha közben a szeretet újra
megsebzi. Ezzel az üdvözítő' sebbel sebesítse meg jóságosán a lelkünk
belsejét Isten és a mi Urunk, Jézus Krisztus, az a jóságos, gyógyító
orvos, aki az Atyával és a Szentlélekkel egy mindörök kön-örökké.
Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Jn 4, 13-15
V. Aki
abból a vízből iszik, amelyet én adok, az nem szomjazik meg soha
többé. * A víz, amelyet én adok, örök életre szökellő vízforrás lesz
benne.
F. Uram,
adj nekem ilyen vizet, hogy ne szomjazzam többé. * A víz.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jeremiás próféta
könyvéből
4, 5-8. 13-28
Észak felől jön a
pusztító
Ezt mondja az Úr:
?Hirdessétek Júdában, és adjátok tudtára Jeruzsálemnek! Szólaltassátok
meg a kürtöt az országban, kiáltsátok ki, mondjátok teli torokból:
Gyülekező! Vonuljatok a megerősített városokba! Adjatok le tűzjelet
Sión felé! Meneküljetek! Ne késlekedjetek! Mert veszedelmet hozok
észak felől, rettenetes pusztulást. Az oroszlán fölkelt
fekvőhelyéről; elindult útjára a nemzetek megrontója, eljött
hazájából, hogy pusztává tegye országodat. Városaid romhalmazzá valnak,
senki sem lakik többé bennük. Ezért öltözzetek szőrzsákba, sírjatok és
jajgassatok, mert az Úr izzó haragja még nem fordult el tőlünk.
Lám, úgy közeleg, mint
a felhő, szekerei olyanok, mint a szélvész, lovai gyorsabbak a
sasoknál. Jaj nekünk! Elvesztünk! Tisztítsd meg szíved a
gonoszságtól, Jeruzsálem, hogy megszabadulj! Meddig adsz meg helyet
szívedben gonosz gondolataidnak? Figyelj csak! Hírnök jön Dán felől;
Efraim hegységéből veszedelem híre érkezik!
Küldjétek vészjelet,
hirdessétek Júdának, és jelentsétek Jeruzsálemnek: Ellenség közeleg
egy távoli országból; csatakiáltás hallatszik Júda városai ellen.
Körülveszik Jeruzsálemet, mint a mezők őrei, mivel hűtlenül elhagyott
� mondja az Úr. Utaid s a tetteid okozták ezt neked. Ez lett a
sorsod! Ó, milyen keserves! Kínja egész a szívedig hatolt.
Jaj, a szívem! Ó, de
fáj a szívem! Csupa gyötrelem a lelkem! Háborog a szívem, nem
hallgathatok, mert a kürt szavát hallom, a harci riadót. Csapás
csapást ér: ezt jelentik. Elpusztul az egész ország! Hirtelenül
elpusztultak sátraim, egy szempillantás alatt hajlékaim. Meddig kell
még látnom a vész jelét és hallanom a kürtnek szavát? Ez mind azért
történt, mert népem esztelen, és nem ismer engem. Balgatag fiák, nincs
bennük érteni akarás. Arra van eszük, hogy gonoszságot műveljenek, de
hogy jót tegyenek, ahhoz nem értenek. Ha a földre nézek, lám, puszta
és kietlen, ha fel az égre, kihunyt a világossága. Ha a hegyeket
nézem, lám, ingadoznak, és a halmok is mind megrendülnek. Körülnézek,
és nincsen ember, az ég madarai is mind elmenekültek.
Ahogy tovább
szemlélődöm, lám, pusztává lett a bőven termő föld; minden város
romokban hever az Úr színe előtt, izzó haragjától. Mert azt mondja az
Úr: Pusztasággá lesz az egész ország; véget vetek neki! Erre majd
gyászba borul a föld, és homályba burkolóznak odafönn az egek. Ezt
mondtam, és nem bánom meg; így határoztam, és nem térek el tőle."
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Jer 4, 24-26; Zsolt
85, 5
V. Haragod
miatt, Istenem, ingadoznak a hegyek; de irgalmazz nekünk, Uram, * És
ne tedd pusztasággá az országot.
F Építsd
újjá országunkat, szabadító Istenünk, és fordítsd el tőlünk haragod. *
És ne.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Jeromos
áldozópapnak Joel próféta könyvéhez írt magyarázataiból
(PL 25, 967-968)
Térjetek vissza hozzám!
Térjetek vissza hozzám
teljes szívetekből
(Jo 2, 12), és hirdessetek igazi bűnbánatot böjtölve,
sírva és gyászolva, hogy akik most böjtöltök, majd azután jóllakjatok,
akik most sírtok, azután majd nevessetek, és akik gyászoltok, azután
majd megvigasztalódjatok. Mivel pedig az a szokástok, hogy
szomorúságban és kellemetlen helyzetekben megszaggatjátok a ruhátokat
(mint az evangélium is említi, így tett a zsidó főpap is, hogy
hangsúlyozza az Üdvözítő Urunk ellen hozott vádat, és azt is olvassuk,
hogy Pál meg Barnabás is ezt tette a káromló szavak hallatára), ezért
én is arra buzdítalak benneteket, hogy ti is szaggassátok meg, de ne a
ruhátokat, hanem azt a bűnökkel teli szíveteket, amelyet ha meg nem
szaggatnak, szétreped magától, mint a régi tömlő. Amikor pedig
megszaggatjátok a szíveteket, térjetek vissza Uratokhoz, Istenetekhez,
akitől meglévő bűneitekkel elfordultatok. Bűneitek nagysága miatt ne
kételkedjetek a megbocsátásban, mert a ti nagy bűneiteket letörli majd
az ő nagy irgalma.
Ő ugyanis jóságos és
irgalmas, és inkább a bűnös megtérését akarja, mint halálát, hiszen
türelmes és könyörülettel teljes, ő nem olyan türelmetlen, mint az
ember, hanem hosszú ideig is vár a megtérésünkre. Ha a bűnös megbánja
bűneit, azaz ha mi bűnbánatot tartunk,
akkor ő is készségesen visszavonja ítéletét és azokat a büntetéseket
is, amelyekkel megfenyegetett bennünket és amelyeket már kimért ránk.
Ha mi megtérünk, ő se büntet minket. Amikor itt olyan rosszról
beszélünk, amellyel Isten megfenyegetett bennünket, természetesen nem
az erkölcsi rosszra gondolunk, hanem olyan büntetésre, amelyről másutt
ezt olvassuk: A mának elég a
maga baja (Mt 6,^34), és:
Ha van valami rossz a városban, annak
nem az Úr az oka (vö. Ám 3, 6).
Mint már előbb is
mondta a Próféta, Isten jóságos és irgalmas, türelmes és könyörülettel
teljes, ha a bűnös kész megbánni a bűnét. De nehogy ez a nagy irgalma
valamiképp is elbizakodottá tegyen minket, azért ezt fűzi hozza a
mondottakhoz a Próféta: Ki
tudja, hátha visszatér és újra megbocsát, és áldás fakad a nyomában?
(J o 2, 14) Ezzel azt akarja
mondani: én teljesítem felada tomat és bűnbánatra buzdítlak titeket,
mert biztosan tudom, hogy Isten irgalmas, amint azt Dávid könyörgése
tanítja: Könyörülj rajtam,
Istenem, szerető jóságod szerint, és minthogy mérhetetlen a te
irgalmad, gonoszságomat törüld le rólam
(Zsolt 50, 3). De mivel Isten
gazdagságának, bölcsességének és tudásának mélységeit nem tudjuk
felfogni, ezért mérséklem az előbbi kijelentést, és inkább buzgón
vágyakozom, mint vakmerőn bizakodom, amikor ezt mondom:
Ki tudja, hátha visszatér és újra
megbocsát? (Jo 2, 14). Amikor
ezt mondja: Ki tudja?
ezzel azt akarja jelezni a próféta,
hogy ezt a titkot lehetetlen vagy legalábbis igen nehéz megérteni.
Azt a kifejezést
pedig, hogy ezek után lesz majd
étel s italáldozat, az Úr, a mi Istenünk számára
(Jo 2, 14), azt így értelmezzük:
miután Urunk áldását adta és bűneinket megbocsátotta, akkor leszünk
méltók felajánlani neki az áldozatunkat.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Zsolt 23, 4; 2 Kor 6,
6;Kol2, 14; Jó 2, l
V.
Térjetek az Úrhoz őszinte szeretetben mindnyájan, ártatlan kezűek és
tiszta szívűek, * Hogy eltörölje az ellenetek szóló adóslevelet.
F. A
szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat. Térjetek vissza az Úrhoz,
a ti Istenetekhez. * Hogy el-
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Jeremiás próféta
könyvéből
7, 1-20
Jövendölés a, templomba
vetett hiábavaló bizalomról
Ezt a szózatot intézte
az Úr Jeremiáshoz: ?Állj ki az Úr házának kapujába, és hirdesd ott ezt
az üzenetet! Mondd: Halljátok az Úr szavát, Júda egész népe, akik
beléptek a kapukon, hogy leboruljatok az Úr előtt.
Így szól a Mindenható
Úr, Izrael Istene: Tegyétek jobba utaitokat és szándékaitokat, és én
ezen a helyen veletek lakom. Ne bízzatok az ilyen csalóka szavakban:
Az Úr temploma, az Úr temploma, az Úr temploma ez! Ha jobbá teszitek
utaitokat és szándékaitokat, ha ember és embertársa között igazságot
tesztek, és ha nem nyomjátok el a jövevényt, az árvát és özvegyet, és
nem ontotok ártatlan vért e szent helyen, sem más istenek után nem
jártok, romlásotokra: akkor veletek lakom e szent helyen, ezen a
földön, amelyet atyáitoknak adtam mindörökre.
De lám, ti hazug
beszédekben bíztok, amelyek mit sem használnak nektek. Loptok,
gyilkoltok, házasságot törtök, hamisan esküdtök, tömjént áldoztok
Baalnak, idegen istenekhez szegődtök, akiket egyáltalán nem ismertek.
Aztán mégis eljöttök ebbe a templomba s azt mondjátok: Biztonságban
vagyunk, olyan biztonságban, hogy továbbra is elkövethetjük ezeket a
gonoszságokat. Hát rablók barlangjának tartjátok ezt a házat, amely
az én nevemet viseli? Vagy azt hiszitek, hogy tán vak vagyok? � mondja
az Úr.
Menjetek el csak
Silóba, arra a helyre, ahol egykor szentélyt szereztem nevemnek! És
nézzétek meg, mit tettem vele népemnek, Izraelnek gonoszsága miatt!
Most tehát mivel ilyesmit tettetek � mondja az Úr �, és bár
fáradhatatlanul beszéltem nektek, de nem hall gattatok rám; szüntelen
hívtalak benneteket, de nem válaszoltatok, ezért úgy bánok ezzel a
házzal, amely a nevemet viseli, és amelyben annyira bíztok, meg ezzel
a hellyel, amelyet nektek és atyáitoknak adtam, mint ahogy Silóval
bántam. Elvetlek benneteket a szemem elól, ahogy elvetettem
testvéreiteket, Efraim egész nemzetségét.
Te meg ne imádkozzál
ezért a népért, ne könyörögj, és ne járj közben értük! Ne próbálj
unszolni, mert úgy sem hallgatlak meg! Nem látod, mit művelnek Júda
városaiban és Jeruzsálem utcáin? A gyerekek fát szedegetnek, az apák
tüzet gyújtanak, az asszonyok meg tésztát dagasztanak, hogy kalácsot
süssenek az Ég Királynőjének; az idegen isteneknek italáldozatot
mutatnak be, s ezt mind az én bosszantásomra. Vajon engem
bosszantanak-e � mondja az Úr �, nem inkább magukat szégyenítik meg
vele? Ezért ezt mondja Isten, az Úr: Haragom és indulatom rázúdul erre
a helyre; az emberekre és az állatokra; a mező fáira és a föld
gyümölcseire; égni fog, és egykönnyen nem alszik ki."
VÁLASZOS ÉNEK Jer 7, 11; íz 56, 7; Jn
2, 16
V. Hát
rablók barlangjának tartjátok ezt a házat, amely az én nevemet viseli?
* Házam minden nép számára az imádság háza lesz.
F. Ne
tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká! * Házam.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aranyszájú Szent János
püspöknek a Máté-evangélium ról mondott szentbeszédeiből
(Hom. 50, 3-4; PG 58, 508-509)
Amiga templomot
ékesíted, ne feledkezz meg ínséget szenvedő testvéredről
Tiszteletben akarod
részesíteni Krisztus testét? Le ne nézd azért, mert ruhátlan.
Azt pedig meg ne tedd, hogy itt benn esetleg selyemruhával tiszteled
meg, odakinn pedig nem törődsz vele, amikor ruhátlan és gyötri a
hideg. Mert aki azt mondta: Ez
az. én testem (Mt 26, 26), az
szavával egy tényről tett bizonyságot, de ugyan ilyen tényt mond
ezzel is: Láttátok, hogy éhezem,
és nem adtatok ennem (vö. Mt 25,
35), és: Amit a legkisebbek
valamelyikével nem tettetek, velem nem tettétek
(vö. Mt 25, 45). Jézusnak persze nem
ruhára van szüksége: ő tiszta lelkeket akar. E dologban pedig
nélkülözhetetlen a fokozott törődés.
Tanuljunk meg tehát
bölcsen gondolkodni, és tanuljuk meg Krisztust úgy tisztelni, ahogyan
kívánja. Mert ha már tiszteljük őt, akkor az a tiszteletadás a
legkedvesebb neki, amelyet ő kíván, nem pedig az, amelyet mi
gondolunk ki. Hiszen Péter is úgy gondolta, hogy azzal tiszteli meg
Jézust, ha nem engedi, hogy megmossa a lá bát; ám amit Péter akart,
az nem megtisztelés volt, hanem teljesen az ellenkezője, így te is
azzal a tisztelettel tiszteld meg, amelyet ő írt elő parancsával;
tehát a vagyonodat oszd szét a szegények között. Mert nem arany
tárgyak kellenek az Istennek, hanem színarany lelkek.
Ezt nem azért
hangoztatom, mintha ellenezném, hogy ilyen fogadalmi ajándékokat
ajánlj fel Istennek, hanem mert inkább azt kérem, hogy ezekkel együtt,
sőt már ezek előtt adj alamizsnát. Mert elfogadja Isten azokat az
ajándékokat is, de sokkal inkább az alamizsnát. Azok ugyanis csupán a
felajánlónak vannak hasznára, ez viszont annak is, aki kapja. Amott az
ajándék dicsekvésre is adhat alkalmat, emitt viszont tisztán az
alamizsnálkodás és az emberszeretet érvényesül.
Mert mire jó az, ha
Krisztus asztala aranykelyhekkel van megrakva, ő maga viszont éhenhal.
Előbb la- kasd jól az éhezőt, és csak azután ékesítsd fel az asztalát
a feleslegedből. Aranyserleget készítesz, de nem adsz egy pohár vizet?
Miért kell arannyal hímzett térítőt tenned annak az asztalára, akinek
még a szükséges ruházatáról sem gondoskodói? Mire jó ez? Mondd csak
nekem: ha látnál valakit, akinek nincs betevő falatja, s te nem adnál
neki enni, de az asztalára arany edényeket raknál, vajon köszönetet
mondana az neked? Nemde inkább felháborodna ezen? Vagy más példát
mondok. Ha látsz valakit rongyokba öltözve és a hidegtől megdermedve,
de ahelyett, hogy ruhát adnál rá, aranyozott oszlopokat állíttatnál
fel neki, és kijelentenéd, hogy az ő tiszteletére teszed, nemde azt
gondolná, hogy te kigúnyolod, sőt a végsőkig meggyalázod őt?
Erre gondolj
Krisztussal kapcsolatban is, amikor ő mint vándor és idegen körüljár
és hajlékot keres, de nem fogadod vendégül. Viszont a padlózatot, a
falakat meg az oszlopfőket felékesíted és a lámpákra ezüst láncokat
aggatsz, noha őt a börtönben megláncolva még látni sem akarod. Szintén
nem azért mondom ezt, mintha tiltanám az ilyen díszítéseket, hanem
arra biztatlak, hogy ezekkel együtt tedd azt is, sőt hogy még ezek
előtt tedd meg. Mert soha sehol sincs bűnül felróva, hogy azokat nem
tette volna meg valaki; viszont aki ezt nem teszi meg, arra a pokol
vár és az örök tűz és büntetés az ördögök társaságában. Tehát amíg a
templomot ékesíted, vedd észre nyomorgó testvéredet is: mert ő
értékesebb templom, mint a kőből való.
VÁLASZ0S ÉNEK Mt 25,
35. 40; Péld 1<M 7
V Éhes
voltam és adtatok ennem. Szomjas voltam és adtatok innom. Idegen
voltam és befogadtatok. * Bizony mondom nektek, amit e legkisebb
testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.
F. Aki
megszánja a szegényt, az Úrnak ad kölcsön. * Bizony mondom.
Könyörgés
Istenünk, a te
kegyelmed ajándéka, hogy híveid egy akarattal követnek téged. Add
népednek, hogy szeressük, amit parancsolsz, vágyakozzunk arra, amit
ígérsz, és e világ változandóságai közepette szívből ragaszkodjunk
hozzád, akiben megtaláljuk igazi örömünket. A mi Urunk.
|