ÉVKÖZI XXVII.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
III. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
A gonoszokat a gonoszok sorsára juttatja, szólejét pedig más bérlőknek
adja ki bérbe, akik idejében beszolgáltatják a termést.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Szent Pál
apostolnak Timóteushoz írt első
levele l,
1-20
Timóteus küldetése. Pál,
az evangélium hirdetője
Pál, üdvözítő
Istenünknek és reménységünknek, Krisztus Jézusnak rendeletéből
Krisztus Jézus apostola Timóteusnak, a hitben igaz fiának. Kegyelem,
irgalom és békesség Istentől, az Atyától és Urunktól, Krisztus
Jézustól.
Amikor elindultam
Macedóniába, arra kértelek, maradj Efezusban, és figyelmeztess
bizonyos embereket, hogy ne tanítsanak tevés dolgokat, ne vesződjenek
mesékkel és vég nélküli családfákkal, amelyek csak vitatkozásra adnak
alkalmat, de a hiten alapuló üdvrendet nem szolgálják. A tanításnak a
célja a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és őszinte hitből fakadó
szeretet. Ettől némelyek eltértek, és üres fecsegésre adták magukat. A
törvény tanítói szeretnének lenni, de nem értili amit mondanák, és
amit olyan csökönyösen állítanak.
Mi tudjuk, hogy a
törvény jó, ha valaki helyesen alkalmazza; de tudatában kell lennünk,
hogy a törvényt nem az igaz emberért hoztak, hanem a gonoszokért, a
lázadókért, az istentelenekért, a bűnösökért, a vallástalanokért, a
közönséges lelkűekért, az apaés anyagyilkosokért, a vérengzőkért, a
tisztátalanokért, a fajtalanokért, a rabszolgakereskedőkért, a
hazugokért, a hamisan esküvőkért, és mindazért, ami még ellenkezik az
igaz tanítással, a boldog Isten dicsőségéről szóló evangéliummal,
amelynek hirdetésére megbízást kaptam.
Hálát adok Urunknak,
Jézus Krisztusnak, aki erőt adott nekem, megbízhatónak tartott, és
meghívott a szolgálatára, engem, aki azelőtt káromoltam s üldöztem, és
erőszakos ember voltam. De megkönyörült rajtam, mivel hitetlenségemben
tudatlanul cselekedtem. Sőt valósággal elárasztott az Úr kegyelme a
Krisztus Jézusban való hittel és az iránta való szeretettel.
Igaz beszéd ez, és
teljes hitelt érdemel: Krisztus Jézus azért jött a világba, hogy
üdvözítse a bűnösöket, s közöttük én vagyok az első. De éppen azért
nyertem irgalmat, hogy Jézus Krisztus először is rajtam mutassa meg
végtelen türelmét, példaképül azoknak, akik a jövőben hisznek majd
benne, és így eljutnak az örök életre. Az örökkévalóság királyának, a
halhatatlan és láthatatlan, egyedülvaló Istennek tisztelet és dicsőség
mindörökkön-örökké! Ámen.
Lelkedre kötöm,
Timóteus fiam, hogy a rólad szóló korábbi prófétai szavak értelmében a
jó harcot vívd meg bizalommal. Tarts ki a hitben, és őrizd meg tisztán
a lelkiismeretedet. Ezt néhányan elvesztették, s ezért a hitben
hajótörést szenvedtek. Közéjük tartoznak Himeneusz és Alexander,
akiket átadtam a sátánnak, hadd tanulják meg, hogy ne káromkodjanak.
VÁLASZOS ÉNEK l Tim l, 14, 15; Róm 3,
23
V.
Valósággal elárasztott az Úr kegyelme a hittel és a szeretettel. *
Krisztus Jézus azért jött a világba, hogy üdvözítse a bűnösöket.
F.
Mindnyájan vetkeztek, és nélkülözik az Isten dicsőségét. * Krisztus
Jézus azért jött a világba, hogy üdvözítse a bűnösöket.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Gergely
pápa ?A Lelkipásztorkodás kézikönyve" című munkájából
(Lib. 2, 4: PL 77, 30-31)
A lelkipásztor tudjon
megfontoltan hallgatni és okosan beszélni!
A lelkipásztor tudjon
megfontoltan hallgatni és okosan beszélni; ne mondjon el olyasmit,
amiről jobb lenne hallgatni, és ne hallgasson el semmit, amit hasznos
lenne elmondani. Mert miként az óvatlan beszéd tévútra vezet, úgy a
nem helyes hallgatás meghagyja a tévedésben azokat, akiket fel
lehetett volna világosítani. Bizony megtörténik, hogy a meggondolatlan
lelkipásztorok félnek elveszíteni a rájuk bízottak kegyét, ezért
azután visszariadnak az őszinte beszédtől. Az Igazság azt mondja az
ilyenekről, hogy ezek nem a pásztorok törődésével őrzik a nyájat,
hanem csak béresek módjára szolgálnak; mert ha jön a farkas, elfutnak,
azaz gyáván hallgatásba burkolóznak.
Az Úr ezért feddi őket
a próféta szavával: Néma kutyák
mind, nem tudnak ugatni (Iz 56,
10). Máskor pedig így panaszkodik:
Nem álltatok ellen, nem építettetek
falat Izrael háza számára, hogy erősen tartsátok magatokat a harcban
az Úr napján (Ez 13, 5).
Ellenállni tehát annyit jelent, mint a nyáj védelmében nyíltan szót
emelni a világ hatalmasai előtt. Az Úr napján a harcban erősen tartani
magunkat annyi, mint az igaz ügy szeretetéből szembeszállni a gonosz
elnyomókkal.
A pásztor esetében a
szükséges szót félelemből ki nem mondani mi más, mint csendben
megfutamodni? Aki pedig a nyájáért helytáll, mintegy védőfalat húz az
ellenség elé a választott nép háza védelmében. Ezért mondja Isten egy
másik alkalommal a bűnös népnek:
Amit prófétáid
jövendöltek neked, az csalárdság volt, és balgaság. Sohasem tárták fel
vétkedet, és így nem buzdítottak téged bűnbánatra
(Siral 2, 14). Tudnunk
kell, hogy a Szentírás néha a nép tanítóit nevezi prófétáknak: ezeknek
ugyanis az a dolguk, hogy hirdessék a jelen világ múlandóságát, és
közöljék a jövendőt. Isten szava tehát azzal vádolja őket, hogy
csalárdságokat jövendöltek, mert nem merték a vétkeket ostorozni, sőt
biztonságról fecsegve hazug módon hízelegtek a bűnösöknek. A vétkesek
gonoszságát világért sem tárták fel, mert attól féltek, hogy támadás
éri ó'ket miatta.
A lelkek zárainak
kulcsa a korholó beszéd; a vádoló szó feltárja a bűnöket, néha olyan
bűnöket is, amelyeknek már az elkövetőjük sincs tudatában. Ezért írja
Pál apostol: Képes legyen józan
tanítással buzdítani, de képes legyen az ellentmondókat meg is cáfolni
(Tit l, 9). Malakiás szavai is
ide illenek: A pap ajkának kell
a tudást őriznie, és az ő szájából várják a tanítást, mert a Seregek
Urának követe (Mai 2, 7). Izajás
által pedig így figyelmeztet az Úr:
Kiálts, ne kíméld magad, emeld föl
hangodat, mint a harsona! (Iz
58, 1).
A hírnök tisztét
vállalja ugyanis mindaz, aki a papságot vállalja. A bíró félelmetes
érkezése előtt neki kell tehát mindenfelé járnia, és folyton
kiáltania. Az igehirdetésben járatlan pap olyan, mint a néma hírnök.
De akkor hogyan tud majd kiáltani? Itt a magyarázata annak, hogy a
lelkek első pásztoraira a Szentlélek nyelvek alakjában szállt le,
betöltötte őket, és mindjárt ékesszólókka is tette.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 50, 15. 16-17
V. A
vétkeseknek megmutatom utadat, és a bűnösök hozzád térnek. *
Igazságosságodat ujjongva hirdeti nyelvem.
F. Nyisd
meg, Uram, ajkamat, hogy dicséretedet hirdesse szavam! *
Igazságosságodat.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Hagyjátok, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, hisz ilyeneké a mennyek
országa.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Mondjátok: mihaszna szolgák vagyunk, hiszen csak kötelességünket
teljesítettük.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
2, 1-15
Buzdítás az imádságra
Szeretett Fiam!
Mindenekelőtt arra kérlek, végezzetek imát, könyörgést, esedezést és
hálaadást minden emberért, a királyokért és az összes elöljáróért,
hogy békés, nyugodt életet élhessünk, szentségben és tisztességben.
Ez jó és kedves
üdvözítő Istenünk szemében, aki azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön, és eljusson az igazság ismeretére. Hiszen egy az Isten, s
egy a közvetítő' Isten és ember között: az ember Krisztus Jézus, aki
váltságul adta magát mindenkiért, és tanúságot tett a meghatározott
időben. Ezért kaptam a küldetést, hogy hírnök és apostol legyek �
igazat mondok, nem hazudom �, a pogányok tanítója hitre és igazságra.
Azt kívánom hát, hogy
a férfiak mindenütt tiszta lélekkel emeljék imára kezüket, ne haragos
és viszálykodó érzülettel.
Kívánom azt is, hogy
az asszonyok tisztességes ruhát viseljenek, szemérmesen, és szerényen
ékesítsék magukat: ne bodorított hajjal, arannyal, gyöngyökkel és
drága ruhával, hanem mint istenfélő asszonyokhoz illik, jótettekkel.
Az asszony csöndben, engedelmes lélekkel hallgassa a tanítást. Nem
engedem, hogy az asszony tanítson, sem azt, hogy a férfin uralkodjék,
hanem maradjon csöndben.
A teremtésben is Ádám
volt az első, Éva utána következett; Ádámot nem vezették félre, de az
asszony hagyta, hogy félrevezessék, s bűnbe esett. Azáltal üdvözül,
hogy vállalja az anyaságot, kitart a hitben, a szeretetben, a
szegénységben és a tisztességben.
VÁLASZOS ÉNEK l Tim 2, 5-6; Zsid 2, 17
V. Egy az
Isten, s egy a közvetítő Isten és ember között: az ember Krisztus
Jézus, * Aki váltságul adta magát mindenkiért.
F. Ezért
minden tekintetben hasonlóvá kellett válnia testvéreihez, hogy
irgalmas legyen. * Aki váltságul.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspöknek
?Káin és Ábel" című értekezéséből
(Lib. l, 9. 34. 38-39: CSEL 32, 369.
371-372)
Elsősorban az egész
Egyházért kell imádkozni
Ajánld föl Istennek a
dicséret áldozatát, és amit fogadtál a Magasságbelinek, teljesítsd!
(Zsolt 49,
14). Istent dicsőíteni annyi, mint hálaadást ígérni és teljesíteni. A
szamaritánust is azért tartjuk nagyobbra a többieknél, mert miután az
Úr parancsára kilenc társával együtt megtisztult a leprától, egyedül ő
tért vissza Krisztushoz, és Istent magasztalva hálát adott. Róla
mondta Jézus:
Nem akadt más, csak ez az idegen, aki visszajött volna,
hogy dicsőítse az Istent? Aztán hozzá fordult: állj föl, és menj! A
hited meggyógyított
(Lk 17, 18-19).
Továbbá az Úr Jézus
isteni tekintéllyel egyrészt arra tanított téged, hogy az Atya jó, és
ő tud jót adni, hogy mindazt, ami jó, azt tőle, a Jótól kérd; másrészt
sürgetó'en és gyakran buzdított is az imádságra, de nem úgy, hogy
unalmassá váljék, hanem hogy állhatatos és gyakori legyen. A hosszan
tartó imádság ugyanis többnyire tartalmatlanná válik, ha viszont
ritkán imádkozunk, akkor hanyagságból lassanként teljesen elmarad.
Ezután arra
figyelmeztet, hogy ha bocsánatért könyörögsz,
előbb
bocsáss meg te is szívből másoknak,
hogy könyörgésedet tetteddel összhangban terjeszd Isten elé. Az
Apostol is azt tanítja, hogy ne haragos és viszálykodó lelkülettel
imádkozzál, nehogy ez megzavarja vagy meghamisítsa imádságodat. Amikor
az Üdvözítő azt mondja, hogy
menj be a szobádba (Mt 6, 6),
egyúttal arra is tanít, hogy mindenütt kell imádkozni.
De ezt ne úgy értsd,
hogy a testedet zárd be falakkal körülhatárolt szobába, hanem hogy a
gondolataidat zárd a benned lévő kamrába, amelyben belső világod van.
Imádságodnak ez a kamrája mindenütt veled van, benne mindenütt egyedül
vagy, és ott rajtad kívül csak Isten figyel reád.
Továbbá azt tanulod,
hogy különösen imádkozni kell a népért is, azaz az egész testért,
Anyaszentegyházad minden tagjáért, amelyben a kölcsönös szeretet az
ismertető jel. Ha ugyanis magadért könyörögsz, csupán önmagádért
imádkozol. Ha az egyes emberek csak önmagukért imádkoznak, akkor a
bűnös kevesebb kegyelmet nyer, mint a közbenjáró. Amikor pedig az
egyes emberek mindenkiért imádkoznak, akkor mindnyájan könyörögnek
minden egyes emberért is.
Összefoglalva tehát,
ha csak magadért imádkozol, amint már mondtuk, egyedül önmagádért
fogsz imádkozni. Ha viszont mindenkiért könyörögsz, akkor
majd érted is
mindnyájan imádkoznak, mert a mindenkibe te is beletartozol. Ennek az
a nagy lelki haszna, hogy az egyes emberek imái kölcsönösen növelik a
közbenjárást az egész nép minden tagja számára. Ebben egyáltalán nincs
semmi elbizakodottság, hanem inkább nagyobb lesz az alázat, és ez
bőségesebb gyümölcsöt is hoz.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 60, 2-3. 6
V.
Hallgasd meg, Istenem, esdeklésemet, figyelj imádságomra; * A föld
széléről kiáltok hozzád!
F. Mert
te, Istenem, meghallgatod imádságomat, és a neved tisztelőinek szánt
örökséget megadod nekem. * A föld széléről.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
3, 1-16
Szolgálatok az Egyházban
Szeretett Fiam! Igaz
beszéd ez: aki püspökségre törekszik, magasztos dolgot kíván. A
püspöknek azonban feddhetetlennek, egyszer nősültnek, józannak,
megfontoltnak, mértéktartónak, vendégszeretőnek és a tanításra
rátermettnek kell lennie. Ne legyen iszákos vagy erőszakoskodó, hanem
megértő, békeszerető, s nem kapzsi. Saját családjának legyen jó
gondviselője, aki gyermekeit fegyelemre és teljes tisztességre neveli.
Aki ugyanis saját hazát nem tudja rendben tartani, hogyan tudná
gondját viselni Isten egyházának? Újonnan megtért se legyen, nehogy
felfuvalkodjék, és a sátán sorsára jusson. Legyen jó híre a kívülállók
körében is, nehogy megszólják, és a sátán csapdájába essék.
A diakónusok
hasonlóképpen legyenek tisztességesek, ne kétszínűek, borisszák vagy
piszkos haszonra lesők. A hit titkát őrizzék tiszta lelkiismerettel.
Ki kell előbb próbálni őket, s csak akkor szolgáljanak, ha
kifogástalanok. Az asszonyok szintén legyenek tisztességesek, ne
legyenek rágalmazók, hanem mértéktartók és mindenben megbízhatók. A
diakónus legyen egyszer nősült, s gyermekeinek és otthonának jó
gondviselője. Aki ugyanis jól végzi szolgálatát, nagy megbecsülésre
tesz szert, és bizalmat szerez magának a Krisztus J ézusra alapozott
hitben.
Mindezt azért írom
neked, jóllehet remélem, hogy hamarosan eljutok hozzád, hogy ha késném
is, tudd, hogyan kell viselkedned Isten hazában, amely az élő Isten
egyháza, az igazság oszlopa és biztos alapja.
Kétségtelenül nagy
dolog az istenfélő élet titka: nyilvánvaló lett a testben, igazolást
nyert a Lélek által. Megjelent az angyaloknak, hirdették a nemzetek
között. Világszerte hittek benne, és fölment a dicsőségbe.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. ApCsel 20, 28; l Kor
4, 2
V.
Vigyázzatok az egész nyájra. Azért rendelt benneteket a Szentlélek az
élére elöljáróul, * Hogy igazgassátok Isten egyházát, amelyet Isten
Krisztus vére árán szerzett meg magának.
F. A
gondnokoktól egyet követelnek meg: hogy hűségesnek bizonyuljanak. *
Hogy igazgassátok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Kezdődik Antiochiai
Szent Ignác püspök és vértanúnak a trallesziakhoz írt levele
(Cap. 1,1-3, 2;
4, 1-2; 6, 1; 7, l � 8, 1: Funk l, 203-209)
Mint szeretett
gyermekeimet, figyelmeztetni akarlak benneteket
Ignác, más néven
Teoforusz, apostoli mivoltomban sokszoros köszöntésemet küldöm
mindnyájatoknak, és teljes üdvösséget kívánok az ázsiai tralleszi
egyháznak, amely méltó Istenünkhöz, és amelyet Jézus Krisztus Atyja
szeret, megszentelt, kiválasztott, és amely békét élvez Jézus Krisztus
teste, vére és kínszenvedése által a benne való feltámadás reményében.
Úgy értesültem
rólatok, hogy állhatatosán feddhetetlen lelkűek vagytok, és a
megpróbáltatásokban nem rendültök meg, nemcsak a külső látszat
szerint, hanem a lelketek mélyén is. így mondta el nekem a ti
püspökötök, Polybiusz, aki Istennek és Jézus Krisztusnak akaratából
ott volt Szmirnában, és engem, a Jézus Krisztusért bilincsbe vert
rabot úgy köszöntött, hogy abból a ti egész közösségieket megismertem.
Miután értesültem tőle Isten előtt kedves jóakaratotokról, hálát adtam
Istennek, akinek � mint megtudtam � követői vagytok.
Mivel úgy
engedelmeskedtek püspökötöknek, mint Jézus Krisztusnak, azért úgy
gondolom, hogy már nem is pusztán emberi módon éltek, hanem Jézus
Krisztust követitek, aki meghalt értetek, hogy megszabaduljatok az
örök haláltól, mert hisztek az ő halálában. Tehát feltétlenül fontos
az, amint azt ti meg is teszitek, hogy püspökötök nélkül semmit se
cselekedjetek. De engedelmeskedjetek a püspök papjainak is, mint Jézus
Krisztus apostolainak; ő a mi reményünk, bárcsak mindig vele élnénk.
Szükséges még az is,
hogy a diakónusok, mint Jézus Krisztus misztériumainak szolgái,
mindenki előtt mindenben megbecsülésben részesüljenek. Ők ugyanis
nemcsak az étel és ital osztogatói, hanem Isten Egyházának szolgái is.
Ezért úgy kell óvakodniuk minden bűntől, mint a tűztől.
Tisztelje is mindenki
a diakónusokat, mint Jézus Krisztust, tisztelje a püspököt, mint az
Atya képmását, a presbitereket pedig, mint Isten nagytanácsát és az
apostolok karát. Nélkülük nem létezik Egyház. Meg vagyok győződve
arról, hogy ti is így tartjátok. A ti szeretetetek mintaképét,
püspökötöket szívembe zártam, mert már megjelenése is tanít,
szerénysége pedig parancsol.
Nagy az én hivatásom
Istenben, de mérséklem magam, hogy dicsekvésem következtében el ne
bukjam. Most még inkább kell ettől félnem, és nem szabad azokra
hallgatnom, akik magasztalnak. Hiszen akik dicsérnek, azok valójában
ostoroznak engem. Szeretnék ugyanis szenvedni, csak nem tudom, méltó
vagyok-e rá. A szenvedés utáni vágyakozásom, noha sokak előtt nem
tűnik fel, engem mégis hevesen kínoz. Szelíd alázatra van tehát
szükségem, hiszen ez töri meg e világ fejedelmét.
Ezért kérlek titeket �
nem is én, hanem Jézus Krisztus szeretete kér �, hogy csak keresztény
táplálékot fogadjatok el, tartózkodjatok minden más fajtától, ami
eretnek tanítás.
Akkor éltek így, ha
fel nem fuvalkodtok és el nem szakadtok Istentől, Jézus Krisztustól és
a püspöktől meg az apostolok parancsaitól. Aki az oltár mellett van,
az tiszta; aki viszont az oltártól távol van, az nem tiszta. Ez annyit
jelent, hogy aki a püspök, a presbitériuma és a diakónusok nélkül tesz
barmit is, annak nem tiszta a lelkiismerete.
Nem azért írom nektek
ezeket, mintha ilyesfélét tudnék rólatok, hanem mint szeretett
gyermekeimet akarlak benneteket ezekre előre figyelmeztetni.
VÁLASZOS ÉNEK Ef 4, 3-6; l Kor 3, 11
V.
Törekedjetek rá, hogy a béke kötelékével fenntartsátok a lelki
egységet! Egy a Test, és egy a Lélek, mint ahogy hivatástok is egy
reményre szól. * Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség.
F. A
lerakott alapon kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki sem rakhat. *
Egy az Úr.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
4, l � 5,2
A tévtanítók és az
idősebbek iránti magatartás
Szeretett Fiam! A
Lélek világosan állítja, hogy a végső időkben némelyek elpártolnak a
hittől, megtévesztő szellemekre és sátáni tanításra hallgatnak. Ezek
képmutató hazudozók, akiknek meg van a lelkiismeretük bélyegezve.
Tiltják a házasságkötést és bizonyos ételek fogyasztását, jóllehet
ezeket azért teremtette az Isten, hogy a hívő és igazságot ismerő
ember hálaadással fogyassza. Hiszen Istennek minden teremtménye jó, és
semmi sem megvetendő, amit hálaadással veszünk magunkhoz, mert az
Isten tanítása és az imádság megszenteli. Ha ezt tanítod a
testvéreknek, jó szolgája leszel Krisztus Jézusnak, hiszen annak a
hitnek és igaz tanításnak szavaival táplálkozol, amelynek követője
lettél.
Utasítsd el a
képtelen, ostoba meséket, inkább gyakorold magad az istenfélelemben. A
test gyötrésének ugyanis kevés a haszna, de az istenfélő élet mindenre
jó, mert a jelen és a jövendő élet ígérete kapcsolódik hozzá. Ez igaz
beszéd, teljesen rá lehet hagyatkozni. Hiszen azért fáradunk és
küzdünk, mert bízunk az élő Istenben, aki minden embernek üdvözítője,
kivált a hívőnek. Ezt tanítsd és hirdesd.
Senki ne becsüljön le
ifjú korod miatt, de légy is a hívek példaképe beszédben,
viselkedésben, szeretetben, hitben és tisztaságban. Amíg odajutok,
legyen gondod a felolvasásra, a buzdításra és a tanításra. Ne
hanyagold el magadban a kegyelmet, amelyet a prófétai szó alapján a
papságra felavató kézföltétellel nyertél. Ezeket gyakorold, ezekben
tarts ki, hogy előhaladásodat mindenki lássa. Ügyelj magadra és a
tanításra. Légy állhatatos benne. Ha megteszed, magadat is,
hallgatóidat is üdvösségre segíted.
Idős férfit ne
korholj, csak figyelmeztesd, mint apádat, az ifjakat, mint öcsédet, az
idős nőt, mint anyádat, a fiatalt, mint húgodat, egészen tiszta
érzülettel.
VÁLASZOS ÉNEK l Tim 4, 8. 10; 2 Kor 4,
9
V. Az
istenfélő élet mindenre jó, mert az élet ígérete kapcsolódik hozzá;
fáradunk és küzdünk, * Mert bízunk az élő Istenben.
F.
Üldözést szenvedünk, de elhagyatottak nem vagyunk, földre terítenek
bennünket, de el nem pusztulunk. * Mert bízunk.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Antiochiai Szent Ignác
püspök és vértanúnak a trallesziekhez írt leveléből
(Cap. 8, l � 9, 2; 11, l � 13, 3: Funk
l, 209-211)
Újuljatok meg hitben,
amely az Úr teste, és szeretetben, amely az Úr vére!
Legyetek szelídek, és
újuljatok meg hitben; a hit az Úr teste; újuljatok meg szeretetben,
amely Jézus Krisztus vére. Ne legyen semmi bajotok egymással. Ne
szolgáltassatok a pogányoknak ürügyet arra, hogy néhány
esztelen miatt az
Istenben élő közösséget káromolják.
Mert jaj annak, aki miatt gyalázva.
káromolják nevemet egyesek! (Vö.
Iz 52, 5).
Fogjátok be hát
fületeket, ha valaki úgy akar benneteket oktatni, hogy mellőzi Jézus
Krisztust, aki Dávid nemzetségéből származott, Máriától született,
valóban megszületett, evett, ivott, valóban kínzatást szenvedett
Poncius Pilátus alatt; igazán keresztre feszítették, és meghalt;
látták ezt az égiek és a földiek meg az alvilág, ő igazán fel is
támadt a halálból, feltámasztotta őt Atyja, mint ahogy az ő
hasonlatosságára az Atya támaszt majd fel minket is Jézus Krisztusban,
akik hiszünk őbenne; aki nélkül nincs igaz életünk.
Óvakodjatok tehát a
vadhajtásoktól, amelyeken halált hozó gyümölcs terem; aki megízleli,
tüstént meghal. Ezeket nem az Atya ültette. Mert ha az Atya ültetvénye
volnának, meglátszanának rajtuk a kereszt ágai, és a gyümölcsük
romolhatatlan volna. Kínszenvedésében Krisztus ezzel a kereszttel hív
benneteket, akik az ő tagjai vagytok. Nem születhet külön a fej, külön
a tagok; megígérte ugyanis az egységet Isten, aki maga az egység.
Üdvözöllek benneteket
Szmirnából Isten azon egyházaival együtt, amelyek mellettem állnak.
Ezek minden testi-lelki jókkal elláttak engem. Bilincseim � amelyeket
Jézus Krisztusért hordok esdekelve, hogy elér jem Istent � arra
kérnek titeket: maradjatok meg egyetértésben és kölcsönös imádságban.
Úgy illik ugyanis mindnyájatokhoz, és különösen a presbiterekhez, hogy
az Atya, Jézus Krisztus és az apostolok tiszteletére püspökötöknek
örömet szerezzetek.
Óhajtom, hogy
szeretettel hallgassatok rám, nehogy ez a levelem vádirat legyen
ellenetek. Imádkozzatok értem is, aki Isten irgalmából a ti
szeretetetekre szorulok, hogy méltó legyek elérni a rám váró sorsot,
és ne legyek elvetésre méltó.
Köszönt titeket a
szmirnaiak és efezusiak szeretetközössége. Minden imádságtokban
gondoljatok a szíriai egyházra, amelynek nem vagyok méltó a nevét
viselni, hiszen az utolsó vagyok közülük. Köszöntlek benneteket Jézus
Krisztusban. Engedelmeskedjetek a püspöknek, mint Isten parancsának;
éppúgy a presbitereknek is. Osztatlan szívvel szeressétek egymást.
Értetek áldozom fel
magamat, nemcsak most, hanem majd, amikor Istent is elnyerem. Még
mindig veszélyben vagyok, de hűséges az Atya Jézus Krisztusban, hogy
megtegye az én kérésemet és a tiéteket is. Az a vágyam, hogy benne
makulátlannak bizonyuljatok.
VÁLASZOS ÉNEK 2 Tessz 2, 14-15; Sir 15,
13
V.
Evangéliumunk által Isten meghívott benneteket, hogy részetek legyen
Urunk, Jézus Krisztus dicsőségében. * Legyetek hát állhatatosak, és
ragaszkodjatok a hagyományokhoz, amelyeket kaptatok!
F. Az Úr
gyűlöl mindent, ami rossz, s a rosszat azok sem szeretik, akik őt
tisztelik. * Legyetek hát.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
5, 3-25
Az özvegyek és a papok
iránti magatartás
Szeretett Fiam!
Tiszteld az özvegyeket, ha valóban özvegyek. Ha valamely özvegynek
gyermekei vagy unokái vannak, ezek tanulják meg, hogy elsősorban saját
családjuk tagjaira legyen gondjuk, és róják le hálajukat szüleik
iránt, mert ez kedves az Isten előtt. Aki azonban valóban özvegy, és
magára maradt, bízzék az Istenben, imádkozzék kitartóan, és
könyörögjön éjjelnappal.
Aki ugyanis feslett
életet él, eleven halott. Kösd hát szívükre, hogy legyenek
feddhetetlenek. Aki övéinek, fó'leg háza népének nem viseli gondját,
az megtagadta hitét, és rosszabb a hitetlennél.
Az özvegyek sorába
csak olyan kerüljön, áld legalább hatvan esztendős, és csak egyszer
ment férjhez. Legyen jó a híre: hogy gyermekeket nevelt, gyakorolta a
vendégszeretetet, lábukat megmosva szolgálatukra volt a szenteknek,
segített a bajbajutottakon, és minden jóban buzgólkodott.
A fiatalabb özvegyeket
azonban utasítsd el, mert ha � Krisztushoz hűtlenül � erőt vesz rajtuk
az érzékiség, férjhez akarnak menni, így megszegik az első hűséget, és
elmarasztaló ítéletet vonnak magukra. Azonkívül rászoknak arra, hogy
tétlenül házról házra járjanak, s nemcsak tétlenkednek, hanem
pletykálkodnak, haszontalanságokat művelnek, s olyasmit beszélnek,
amire semmi szükség nincs. Azt akarom ezért, hogy a fiatalabbak
menjenek csak férjhez, adjanak gyermekeknek életet, viseljék gondját
családjuknak, s ne szolgáltassanak alkalmat az ellenfélnek
becsmérlésre. Némelyek ugyanis már visszaszegődtek a sátánhoz. Ha
valamely hívő asszonynál özvegyek laknak, viselje gondjukat, ne
legyenek az Egyház terhére, hogy az a magukra hagyott özvegyeken
segíthessen.
A papok, akik
tisztüket jól töltik be, kétszeres megbecsülést érdemelnek, főképpen,
ha az evangélium hirdetésében és a tanításban fáradoznak. Az írás
ugyanis ezt mondja: ?Nyomtató ökörnek ne kösd be a száját!" Vagy:
?Megérdemli a munkás a maga bérét." Pap ellen ne adj hitelt a vádnak,
csak két vagy három személy tanúságára. A vétkeseket mindenki előtt
ródd meg, hogy a többi is elrettenjen. Az Istenre, Krisztus Jézusra és
a választott angyalokra kérlek, tartsd meg mindezt előítélettől
mentesen, és semmit ne tégy részrehajlásból. Kezedet elhamarkodva ne
tedd föl senkire, s idegen bűnben ne legyen részed. Őrizd meg magadat
tisztán.
Ezentúl ne csak vizet
igyál, hanem gyomrod és gyakori rosszulléted miatt egy kevés bort is.
Némely ember vétke nyilvánvaló már az ítélet előtt is, másoké viszont
csak azután derül ki. Éppen így a jótett is nyilvánvaló, de ha még nem
is, nem maradhat sokáig elrejtve.
VÁLASZOS ÉNEK Fil l, 27; 2, 4. 5
V. Éljetek
Krisztus evangéliumához méltóan, egy szívvel, egy lélekkel
munkálkodjatok a hitért; * Senki ne keresse csak a maga javát, hanem a
másét is.
F.
Ugyanazt a lelkületet ápoljátok magatokban, amely Krisztus Jézusban
volt. * Senki ne.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Antiochiai Szent Ignác
püspök és vértanúnak a filadelfiaiakhoz írt leveléből
(l, l � 2, 1; 3, 2 � 5, 1: Funk l,
226-229)
A püspök egy a
presbiterekkel és a diakónusokkal
Ignác, más néven
Teoforusz, üdvözletét küldi Jézus Krisztus vérében, az Atyaisten és a
mi Urunk, Jézus Krisztus Ázsiában levő filadelfiai egyházának, amely
irgalmasságot nyert és megszilárdult az Istennel való egységben, és
amely osztatlanul örvend a mi Urunk kínszenvedésében, és az ő
feltámadása által bővelkedik minden kegyelemben. Állandó és biztos az
én örömöm, leginkább akkor, ha egyesülve maradtok a püspökkel,
presbitereivel és a diakónusokkal, akiket Krisztus törvénye rendelt,
és saját akaratával megerősített állhatatosságban a Szentlélek által.
Tudom, hogy ez a
püspök a közösség vezetésének szolgálatát nem magától, nem is az
emberek által, nem is hiú dicsőségért, hanem az Atya és az Úr Jézus
Krisztus kegyelméből nyerte el. Nagyon megcsodáltam szerénységét. Ha
hallgat is, erősebb, mint mások, akik hiábavalókat mondanak.
Összhangban van Isten törvényeivel, mint a lant a húrjaival. Ezért is
dicsérem erényekkel ékes és tökéletesen istenfélő lelkületét, ismerve
rendíthetetlen és gyengéd magatartását, amely az élő Isten szelídségét
példázza.
Az igazság fényének
fiai vagytok: tartsátok tehát távol magatoktól a szakadást és a
tévtanokat. A juhok oda menjenek, ahol a pásztor van!
Mindazok, akik Istenéi
és Jézus Krisztuséi, a püspökkel tartanak. Akik pedig bűnbánattal a
szívükben visszatérnek az Egyház egységébe, azok is Istenéi lesznek,
hogy Jézus Krisztus szerint éljenek. Ne essetek tévedésbe, testvéreim;
akik a szakadást szítok után mennek, azok
nem lesznek az Isten országának
örökösei (vő. Ef 5, 5); aki
idegen tanítás után jár, az nem hisz Krisztus szenvedésében.
Legyetek rajta, hogy
az egy Eukarisztia éltessen benneteket. Mert egy a mi Urunk, Jézus
Krisztus teste, egy a kehely az ő vérének egységére, egy az oltár,
miként egy a püspök a presbitereivel és a diakónusokkal, az én
szolgatársaimmal. Amit tehát tesztek, Isten akarata szerint tegyétek.
Testvéreim, egészen
betölt az irántatok való szeretetem, és nagy örömmel erősítlek
titeket; nem is én, hanem Jézus Krisztus, akiért megbilincseltek, s
csak azért félek, mert nem vagyok még tökéletes. A ti Istenhez szálló
imádságtok azonban tökéletessé tesz, hogy elérjem az Isten irgalmából
nekem szánt sorsomat; az evangéliumhoz úgy menekülök, mint a test
szerint jelenvaló Krisztushoz, és az apostolokhoz úgy, mint az Egyház
jelenvaló presbitereihez.
VÁLASZOS ÉNEK Ef 2, 20. 22. 21
V.
Apostolokra és prófétákra alapozott épület vagytok, s a szegletkő maga
Krisztus Jézus. * Ti is benne ne épültök egybe a Lélek
közreműködésével az Isten hajlékává.
F. ő
tartja össze az egész épületet, belőle nő ki az Úr szent temploma. *
Ti is benne épültök egybe a Lélek közreműködésével az Isten hajlékává.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
6, 1-10
A rabszolgák. A
tévtanítók
Szeretett Fiam! Azok,
akik a rabszolgaság igájában görnyednek, adják meg gazdájuknak a
teljes tiszteletet, hogy az Isten nevét és tanításunkat ne érje
káromlás. Akinek pedig hívő gazdája van, ne hanyagolja el kötelességét
azért, mert testvére, hanem annál szívesebben szolgáljon neki, hogy
hívő, így az Isten előtt kedves, és törekszik a jóra.
Ezt tanítsd, erre
buzdíts! Ha valaki mást tanít, s nem követi Urunk, Jézus Krisztus
üdvös szavait és az istenes tanítást, az felfuvalkodott, és semmit sem
ért. Betegesen vitázik, üres szóharcot folytat, amiből csak
irigykedés, veszekedés, káromlás, rosszindulatú gyanúsítás és olyan
bomlott agyú, igazság híján levő embereknek torzsalkodása származik,
akik a vallásosságot jövedelmi forrásnak tekintik.
A vallásosság, ha
megelégedés társul hozzá, valóban nyereség. Hiszen semmit sem hoztunk
erre a világra, s nem is vihetünk el semmit. Ha van ennivalónk és
ruhánk, elégedjünk meg vele. Akik meg akarnak gazdagodni, kísértésbe
esnek, sok esztelen és káros kívánság kelepcéjébe, amelyek romlásba és
kárhozatba döntik az embert. Minden baj gyökere ugyanis a pénz utáni
sóvárgás. így néhányan, akik törik magukat utána, már elpártoltak a
hittől, és sok bajba keveredtek.
VÁLASZOS ÉNEK Mt 6, 25; vő. l Tim 6, 8
V. Ne
aggódjatok életetek miatt, hogy mit esztek, vagy mit isztok, sem
testetek miatt, hogy mibe öltöztök. * Nem több az élet az eledelnél s
a test a ruhánál?
F. Ha van
ennivalónk és ruhánk, elégedjünk meg vele. * Nem több.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Lerini Szent Vince
áldozópap ?Első emlékeztető'" című művéből
(Cap. 23; PL 50, 667-668)
Dogmafejlődés a keresztény vallásban
Azt kérdezhetné
valaki: Semmi se fejlődik Krisztus Egyházának tanításában? Dehogynem!
Sőt, egészen jelentős a fejlődés.
KÍ lenne ugyanis
annyira ellensége az embereknek, és ki gyűlölné annyira Istent, hogy
megakadályozni merészelné ezt a fejlődést? Csakhogy valóban fejlődése
legyen ez a hitnek, és ne megváltoztatása. A fejlődés ugyanis azt
jelenti, hogy magának az igazságnak ismerete teljesebbé válik; a
megváltoztatás pedig azt, hogy az igazságot valami egészen megmásítja.
Szükséges tehát, hogy
igenis növekedjék, sőt lendületesen fejlődjék az egyénnek és a
közösségnek, az egyes embernek és az egész Egyháznak a
felfogóképessége, tudása és bölcsessége, az egyes emberi életkor és az
egymás után következő' évszázadok előrehaladásának megfelelően. De
mindig ugyanannak maradjon meg a tanítás, azaz megmaradjon maga a
dogma ugyanabban a jelentésben és ugyanabban a tartalomban.
Tehát az emberi
lélekben élő vallásosság ugyanazt a törvényt követi, mint ami a test
életét szabályozza. A test ugyanis az évek múlásával fejlődik és
tökéletesedik, mégis megmarad ugyanaz a test. Nagy különbség van a
virágzó gyermekkor és az érett öregkor között, mégis ugyanaz az ember
az öreg is, áld az ifjú volt. Mert megváltozhat egy embernek az
életkora, megváltozhatnak a külső körülményei is, mégis kétségkívül
ugyanolyan természetű lény és ugyanaz a személy marad.
A csecsemő végtagjai
kicsik, nagyobbak már az ifjúé, de azok mégis ugyanazok. Ahány ízület
van a kisgyermek testében, ugyanannyi van a felnőtt testében is. És ha
az ember testében valami csali érettebb korában mutatkozik, csírájában
az már megvolt benne előzőleg is, úgyhogy semmi új sem lesz utólag az
idős emberben, ami nem lett volna meg már � ha rejtett formában is � a
gyermekben.
Ez tehát a szerves
fejlődés igazi és meghatározott törvénye. A teremtő Isten végtelen
bölcsessége szabta meg a fejlődésnek azt a meghatározott és csodálatos
rendjét, hogy az érettebb korban tökéletesebb formában jelenik meg az
emberben mindaz, ami már megvolt a kisgyermekben.
Ha tehát az idő
múlásával az emberi test úgy változnék meg, hogy felépítettsége
különböznék az eredetitől, azaz valamilyen új tagot kapna, vagy a
meglevőkből valamelyiket elveszítené, akkor szükségszerűen vagy
elpusztulna az egész emberi test, vagy torz szörny lenne, vagy
legalábbis nyomorékká válnék. A keresz tény vallás dogmájának
ugyanígy követnie kell ezt a fejlődési törvényt azért, hogy az évek
múltával a hit tanítása egyre szilárdabb legyen, és idők folytán
jobban kifejlődjék, és az emberi életkor haladtával megvilágosodva
ragyogjon. őseink ennek az Egyháznak a szántóföldjébe már régen
elvetették a hit tiszta búzáját. Nagyon oktalan és következetlen dolog
lenne, ha mi, késői utódok, az igazság tiszta búzája helyett a titkon
belehintett tévtanítás konkolyát gyűjtenénk össze.
Sokkal okosabb és
következetesebb dolog, hogy � miután semmi ellentét sincs a kezdeti
értelem és a későbbi fejlődés között � a tiszta búzavetésnek
kifejlődött kalászaiból learassuk a dogma tiszta búzatermesét is, hogy
ami abból az ősi kezdeti vetésből idők folyamán kifejlődött, most
szintén örömmel töltsön el, és tisztelettel becsüljük meg.
VÁLASZOS ÉNEK MTörv 4, 1. 2; Jn 6, 64
V. Most
halld, Izrael, azokat a parancsokat és törvényeket, amelyekre
tanítalak: * Ahhoz, amit mondok, ne tegyetek hozzá semmit, és ne is
vegyetek el belőle.
F.
Hozzátok intézett szavaim lélek és élet. * Ahhoz, amit.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Szent Pál apostolnak
Timóteushoz írt első leveléből
6, 11-21
Befejező buzdítás
Szeretett Fiam! Te,
Isten embere, törekedjél igazságos lelkületre, életszentségre, hitre,
szeretetre, türelemre és szelídségre. Vívd meg a hit jó harcát,
szerezd meg
az
örök életet, hiszen erre kaptál hivatást, s erre tetted
le számos tanú előtt az igaz hitvallást.
Felszólítalak az Isten
nevében, áld mindeneket éltet, és Krisztus Jézus nevében, áld Poncius
Pilátus előtt tanúságot tett az igazság mellett, teljesítsd
megbízatásodat bűntelenül és feddhetetlenül Urunk, Jézus Krisztus
eljöveteléig. Ezt a kellő időben megmutatja a boldog és egyedüli
uralkodó, a Királyok Királya és Uralt Ura, áld egyedül halhatatlan,
aki megközelíthetetlen fényességben lakik, akit senki nem látott, s
nem is láthat: övé a dicsőség és az örök hatalom! Ámen.
Az e világ gazdagjait
figyelmeztesd, hogy ne legyenek gőgösek, és reményüket ne bizonytalan
vagyonba vessék, hanem az Istenbe, alti bőven megad nekünk mindent
megélhetésünkhöz. Tegyenek jót, gazdagodjanak jótettekben, szívesen és
együttérzéssel adakozzanak, így biztos alapot gyűjthetnek a jövőre, és
elnyerik az igazi életet.
Timóteus, őrizd meg a
rád bízott kincset. Kerüld a világias, üres fecsegést, az áltudomány
ellenvetéseit, amelyeket némelyek átvettek, és el is tévelyedtek a
hittől. Kegyelem veletek! (Ámen.)
VÁLASZOS ÉNEK Kol 2, 6. 7; Mt 6, 19-20
V. Mivel
elismertétek Krisztus Jézust Uratoknak, éljetek is benne, verjetek
benne gyökeret, épüljetek rá, és erősödjetek meg a hitben, ahogy
tanultátok, * S hálátok ne ismerjen határt.
F. Ne
gyűjtsetek magatoknak kincset a földön; a mennyben gyűjtsetek kincset!
* S hálátok.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nagy Szent Gergely
pápának az evangéliumokról mondott szentbeszédeiből
(Horn. 17, 3, 14: PL 76, 1139-1140.
1146)
Szolgálatunk tennivalói
Hallgassuk meg, hogy
mit mondott az Űr akkor, amikor igéjének hirdetőit útnak indította:
Az aratnivaló ugyan sok, de a
munkás kevés. Kérjétek az aratás Urát, küldjön munkásokat az aratásra
(Lk 10, 2). A sok aratnivalóhoz
képest kevés a munkás, és ezt csak szomorúan állapíthatjuk meg. Vannak
még ugyanis, akik meghallgatnak a jó hírt, de nincsenek, akik
hirdessék. Pedig tele van a világ papokkal, az Úr aratásában mégis
nagyon kevés munkást találunk, mert a papi szolgálatot elvállaltuk
ugyan, de a szolgálatunkkal járó kötelességünket már nem teljesítjük.
Fontoljátok meg
azonban, kedves testvéreim, fontoljátok meg, amit mondott az Úr:
Kérjétek az aratás Urát, küldjön
munkásokat az aratásra. Tinektek
kell tehát értünk imádkoznotok, hogy mi meg tudjuk tenni, ami kijár
nektek, nehogy lusta legyen a nyelvünk a buzdításra, és ha már az
igehirdetői állást elfoglaltuk, nehogy e némaságunk vádoljon minket az
igazságos bíró előtt. Gyakran megtörténik, hogy a saját bűneik miatt
van megkötve az igehirdetők nyelve. Gyakran pedig a hallgatóság bűnös
lelkülete akadályozza meg vezetőit abban, hogy eredményesen tölthessék
be igehirdetői szolgálatukat.
A
Zsoltáros arról az esetről beszél, amikor az igehirdető a maga
bűnössége miatt nem tud gyümölcsözően beszélni:
A gonoszhoz így beszél Isten:
Törvényeimet mit emlegeted?
(Zsolt 49, 16). Ezekielnél viszont arra céloz az Úr, hogy a
hallgatóság bűne miatt nemül el az igehirdetők ajka:
A nyelvedet szájpadlásodhoz tapasztom,
úgyhogy néma leszel, és nem leszel olyan, mint a korholó férfiú, mert
ellenszegülő nemzedék ez (vő. Ez
3, 26). Mintha csak nyíltan azt mondaná, hogy azért veszem el tőled az
igehirdetés szavait, mert az a nép, amelyik cselekedetei által megvet
engem, nem méltó arra, hogy az igehirdetés által az igazság birtokába
jusson. Nem lehet tehát egykönnyen felismerni, hogy kinek a bűne miatt
gyengül az igehirdetés ereje. Azt azonban teljes bizonyossággal
tudjuk, hogy a lelkipásztorok
némasága olykor a saját romlásukat is okozza, de mindig kárára van a
híveknek.
Van azonban más is,
szeretett testvéreim, ami a lelkipásztorok életmódjával kapcsolatban
nagyon lesújt. Magamat is éppúgy vádolom, nehogy valaki esetleg
igazságtalannak érezze azt, amit megállapítok; igaz ugyan, hogy a
mostani zavaros közállapotok okozta helyzetemet akaratom ellenére kell
eltűrnöm.
Nagyon belemerültünk
ugyanis a közügyekbe, és amit megtiszteltetésből el kellett
vállalnunk, az elvon attól, ami köteles munkaként vár reánk. Az
igehirdetés szolgálatát elhanyagoljuk, és � úgy vélem � csak
kárhozatunkra hívnak minket püspöknek, hiszen tisztségünknek csupán a
nevét, de nem a kötelezettségét vállaljuk. Mert azok, akik ránk vannak
bízva, hátat fordítanál? Istennek, és mi hallgatunk. Bűnökben
vergődnek, és mi kezünket sem mozdítjuk, hogy a bajukon segítsünk.
De hát mikor is
tudnánk mások életét megjavítani, ha egyszer a magunk életmódjával sem
törődünk? Világi gondokba merülünk, és bensőnkben annál
érzéketlenebbek leszünk, minél feltűnőbben adjuk magunkat a világi
ügyekre.
Az Anyaszentegyház
találóan adja ezeket a szavaltál ellanyhult elöljárói ajkára:
Elküldték szőlőt őrizni, s a magam
szőlejére nem vigyázhattam (Én
l, 6). Igen, őrök lettünk a szőlőkben, ezért a magunk szőlőjére már
végképp nem vigyáztunk: számunkra idegen tevékenységekbe gabalyodunk,
a magunk szolgálatának a tennivalóit meg elhanyagoljuk.
VÁLASZOSÉNEK Lk 10, 2; Zsolt 61, 9
V.
Az aratnivaló sok, de a munkás kevés. Kérjétek hát az aratás Urát,
*
Hogy küldjön munkásokat az aratásra.
F. Népem,
mindenkor benne remélj, előtte ontsd ki szívedet. * Hogy küldjön.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, te mindig többet adsz nekünk, mint amit megérdemlünk és
kívánhatunk. Áraszd ránk irgalmadat, bocsásd meg mindazt, amivel
lelkiismeretünk vádol. És amit szinte már kérni sem merünk, add meg
túláradó atyai jóságodból. A mi Urunk.
|