ÉVKÖZI XXVIII.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész, IV. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Egy ember nagy vacsorát készített, és sokakat meghívott. A vacsora
órájában elküldte szolgáját megmondani a meghívottaknak, hogy
jöjjenek, mert már minden el van készítve, alleluja.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdó'dik Aggeus
próféta könyve
l, l � 2, 10
Buzdítás a templom
újjáépítésére.
Az új templom dicsősége
Dárius király második
esztendejében, a hatodik hónapban, a hónap első napján az Úr a
következő szózatot intézte Aggeus próféta által Zerubbábelhez,
Sealtiel fiához, Júda helytartójához, és Józsuéhez, Jehocadak fiához,
a főpaphoz: Ezt üzeni a Seregek Ura: ?Ez a nép azt mondja: Nem jött
el még az idő, hogy újjáépítsük az Úr templomát! Ezt a szózatot
intézte hozzájuk az Úr Aggeus próféta által: Ugye annak már itt az
ideje, hogy kényelmes házakban lakjatok, noha ez a hajlék még romokban
hever?
Azért most ezt mondja
a Seregek Ura: Gondolkozzatok el magatartásotokon! Sokat vetettetek,
de keveset takarítottatok be, ettetek, de nem laktatok jól, ittatok,
de nem lettetek ittasok, ruhát öltöttetek, de nem melegedtetek föl, a
napszámos lyukas erszénybe rakta a bérét.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Gondolkozzatok el magatartásotokon! Menjetek föl tehát a hegyre,
hozzatok fát, és építsétek újjá a templomot! Kedvem találom majd
benne, és megdicsőülök általa � mondja az Úr. � Bő termésre
számítottatok, és lám, szűkös lett. Betakarítottátok, de elfújtam.
Ugyan miért? � mondja a Seregek Ura. � Hajlékom miatt, amely romokban
hever: mindegyiketek csalt a maga házával törődik. Ezért nem adta meg
az ég az esőt, ezért nem adta meg a föld a termést. Szárazságot
bocsátottam a földre, a hegyekre, a búzára, a borra, az olajra és
mindenre, amit a föld terem; az emberekre, az állatokra és a kéz
minden munkájára."
Zerubbábel, Sealtiel
fia és Józsue, Jehocadak fia, a főpap és az egész nép hallotta az
Urnáit, az ő Istenüknek szavát, és Aggeus próféta beszédét, altit az
Úr, az ő Istenük küldött hozzájuk., s a népet elfogta az Úrtól való
félelem. Aggeus, az Úr követe így szólt a néphez: ?Veletek vagyok!" �
mondja az Úr.
Az Úr pedig
fölkeltette Zerubbábelben, Sealtiel fiában, Júda helytartójában a
buzgóságot, és Józsuében, Jehocadak fiában, a főpapban a buzgóságot,
és az egész népben a buzgóságot. El is kezdték a munkát a Seregek
Urának, az ő Istenüknek házában. Ez a hatodik hónap huszonnegyedik
napján történt.
Dárius király második
esztendejében, a hetedik hónapban, a hónap huszonnegyedik napján az Úr
szózatot intézett Aggeus próféta által Zerubbábelhez, Sealtiel fiához,
Júda helytartójához és Józsuéhez, Jehocadak fiához, a főpaphoz és az
egész néphez. ?Ki van közületek még életben, aki látta ezt a házat
hajdani dicsőségében? És milyennek látjátok most? Ugye, olyan a
szemetek előtt, mintha nem is volna?
De most, bátorság,
Zerubbábel! � mondja az Úr. Bátorság, Józsue főpap, Jehocadak fia!
Bátorság, egész népe az országnak � mondja az Úr. Dolgozzatok! Hiszen
én veletek vagyok! � mondja a Seregek Ura. Lelkem közöttetek lakik! Ne
féljetek!
Igen, ezt mondja a
Seregek Ura: Még egy kis idő, és megrendítem az eget és a földet, a
tengert és a szárazföldet. Megrendítem mind a népeket, és ideáramlik
minden népnek a kincse. Betöltőm ezt a templomot dicsőséggel � mondja
a Seregek Ura. Enyém az ezüst! Enyém az arany! � mondja a Seregek Ura.
Ennek az új templomnak a dicsősége felülmúlja a régiét � mondja a
Seregek Ura, mert ezen a helyen adom a békét � mondja a Seregek Ura."
VÁLASZOS ÉNEK Agg l, 8; íz 56, 7
V.
Menjetek föl a hegyre, építsétek újjá a templomot, * És kedvemet
találom majd benne, mondja az Úr.
F. Házam
minden nép számára az imádság háza lesz. * És kedvemet.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Alexandriai Szent
Cirill püspöknek Aggeus próféta könyvéhez írt magyarázatából
(Cap. 14: PG 71, 1047-1050)
Nevem megdicsőült a
nemzetek között
Üdvözítőnk
eljövetelével fönséges templom jelent meg, amely
összehasonlíthatatlanul csodálatosabb minden eddiginél. Mindenki
beláthatja, hogy ez az új templom a réginél annyival kiválóbb és
magasztosabb, amennyivel felülmúlja a mózesi törvény istentiszteletét
az Istennek Krisztus evangéliuma szerinti imádása, vagyis amint
felülmúlja az árnyékot az igaz valóság.
Egyébként úgy vélem,
hogy erről még többet is lehetne mondani. A múltban csak egyetlen
templom volt, mégpedig Jeruzsálemben, és ott is egyeden nép, az
izraeliták népe mutatta be az áldozatokat. Miután Isten Egyszülöttje
hozzánk hasonlóvá, emberré lett, aki a Szentírás szava szerint
Isten és Úr, ő ragyog felettünk
(Zsolt 117, 26), megszámlálhatatlan
sok templom mai és imádkozóval telt meg a földkerekség. Ezek az imádók
jó illatú lelki áldozatokkal imádják a mindenség Istenét. Azt hiszem,
ez az, amit Malakiás jövendölt Isten nevében:
Én vagyok a Nagy Király, mondja az Úr,
és nevem megdicsőült a nemzetek között. Jó illatú áldozatot mutatnak
be mindenütt, tiszta ételáldozatot a nevemnek
(Mal l, 11. 14).
Igaz tehát az a
jövendölés, hogy nagyobb lesz az új templomnak, vagyis az Egyháznak a
dicsősége. Üdvözítő Istenünk kijelenti, hogy a templomért
fáradozóknak, a templom építőinek ünnepi ajándékul és menynyei
jótéteményként elküldi majd Krisztust, mindnyájunk békéjét,
aki által szabad utunk van az egy
Lélekben az Atyához (Ef 2, 18).
így szól ugyanis: Békét adok
ezen a helyen, a lélek békéjét jutalmul mindenkinek, aki dolgozik a
templom felépítésén (vö. Agg 2,
9). Maga Krisztus is azt mondja az evangéliumban:
Az én békémet adom nektek
(Jn 14, 27). Pál magyarázza meg,
miként válik ez az Istent szeretők javára:
Krisztus békéje,
mondja,
amely minden értelmet meghalad, megőrzi
szíveteket és értelmeteket (vö.
Fil 4, 7). így imádkozott bölcsen Izajás:
Urunk, Istenünk, add meg nekünk a
békét, és akkor mindent megadtál nekünk
(vö. Iz 26, 12). Mert akik egyszer
szerencsések lehettek Krisztus békéjében részesülni, azok könnyen
megmenthetik lelkűket, és az erényes élet feladatainak tökéletes
teljesítésére összpontosíthatják figyelmüket.
Megígérte tehát Isten,
hogy minden templomépítőnek megadja majd a békét. Lehet, hogy az egyik
az Egyház építésén dolgozik papi szolgálatot végezve, a másik meg a
szent isteni titkok magyarázójaként elöljáró lesz Isten házában. Ismét
más pedig a saját lelke megszentelésén fáradozik, hogy mint élő lelki
kő épüljön be a szent templomba,
Isten hajlékába a Lélek közreműködésével
(vö. Ef 2, 22), az ilyen feltétlenül
élvezi azt a nagy előnyt, hogy könnyen elnyeri lelke üdvösségét.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 83, 5; Zak 2, 11
V. Boldog,
aki házadban élhet, Uram, * Téged dicsérhet szüntelen.
F. Sok nép
az Úrhoz tér majd azon a napon, és az ő népévé válik. * Téged
dicsérhet.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Ti, akik mindent elhagytatok értem, és követtetek
engem, százannyit kaptok, és elnyeritek az örök életet.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Az egyik közülük, amikor észrevette, hogy meggyógyult, visszament, és
emelt hangon dicsőítette az Istent, alleluja.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Aggeus próféta
könyvéből
2,11-24
Isten áldása. A
Zerubbábelnek tett ígéret
A kilencedik hónap
huszonnegyedik napján, Dárius király második esztendejében a következő
szózatot intézte az Úr Aggeus prófétához:
Ezt mondja a Seregek
Ura: Kérdezd csak meg a papoktól, hogy áll a dolog: Ha valaki
szentelt húst visz ruhája szegélyében, és ruhája szegélyével kenyeret,
főzeléket, bort, olajat vagy bármilyen ételt érint, vajon azok is
szentté válnak-e? A papok azt felelték, hogy nem.
Aggeus folytatta: Ha
valaki holttest érintése által tisztátalanná vált, és hozzáér ezekhez,
vajon ezek is tisztátalanná válnak? A papok azt felelték, hogy igen.
Erre Aggeus azt mondta: Ilyen a nép is! Ilyen ez a nemzet is színem
előtt! � mondja az Úr. Ilyen minden munkájuk, és tisztátalan minden,
amit itt feláldoznak.
Ezért tehát
vizsgáljátok meg magatokat mától fogva a jövőben! Mielőtt követ kőre
tennétek az Úr szentélyében: hogy ment a sorotok? Ha valaki húsz
mérőnyi rakásért ment, csak tíz mérőnyit talált. Ha valaki a sajtóhoz
ment, hogy ötven korsóval sajtoljon, csak hússzál töltött meg.
Aszállyal, üszöggel, jégesővel sújtottam kezetek minden munkáját, és
ti mégsem tértetek vissza hozzám � mondja az Úr.
Gondolkodjatok el
rajta, ma és a jövőben is a kilencedik hónap huszonnegyedik napjától
fogva, attól a naptól kezdve, amelyen az Úr templomának alapjait
letettétek, fontoljátok meg, hiányzik-e még a gabona a magtárból. S
tán még mindig nem terem a szőlő, a fügefa, a gránátalmafa és az
olajfa? Mától fogva áldást osztok."
A hónap huszonnegyedik
napján � a második alkalommal � ezt a szózatot intézte az Úr
Aggeushoz:
Mondd meg
Zerubbábelnek, Júda helytartójának: Megrendítem az eget és a földet.
Ledöntöm az országok trónját, és összezúzom a pogányok országának
hatalmát. Felforgatom a szekeret és a rajta ülőt. Elesnek a lovak, a
lovasok meg egymás kardjába dőlnek. Azon a napon � mondja a Seregek
Ura � foglak, Zerubbábel, Sealtiel fia, én szolgám � mondja az Úr �,
és olyanná teszlek, mint a pecsétgyűrű. Mert téged választottalak ki �
mondja a Seregek Ura."
VÁLASZOS ÉNEK Agg 2, 7. 8. 10
V.
Megrendítem az eget és a földet, * És eljön az, aki után minden nép
vágyakozik.
F. Ennek a
templomnak a dicsősége nagy lesz, mert ezen a helyen adom a békét. *
És eljön az.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Fulgentius
ruspei püspöknek Fabianus ellen írt értekezéséből
(Cap. 28, 16-19; CCL 91 A, 813-814)
A Krisztus testéből és
véréből való részesedés megszentel minket
Az áldozat
bemutatásában megvalósul az, amit maga Üdvözítőnk parancsolt, így ír
erről a szent Apostol: Urunk,
Jézus elárulásának éjszakáján fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte,
és így szólt: ? Vegyétek és egyétek, ez az én testem, értetek. Ezt
tegyétek az én emlékezetemre." Ugyanígy vacsora után fogta a kelyhet,
és így szólt: ?Ez a kehely az Újszövetség az én véremben. Ezt
tegyétek, valahányszor isztok belőle, az én emlékezetemre."
Valahányszor ugyanis e kenyeret eszitek, és e kehelyből isztok, az Úr
halálát hirdetitek, amíg el nem jön
(l Kor 11,24-26).
Tehát azért mutatjuk
be az áldozatot, hogy az Úr halálát hirdessük, és megemlékezzünk róla,
aki értünk adta életét. Ő maga mondja:
Senki sem szeret jobban, mint az, aki
életét adja barátaiért (Jn 15,
13). Mivel pedig Krisztus szeretetből halt meg értünk, a szent áldozat
bemutatásakor haláláról megemlékezve azért könyörgünk, hogy a
Szentlélek eljövetele által növekedjek bennünk a szeretet. Azért is
esedezünk, hogy az a szeretet � amellyel Krisztus oly jóságosán
vállalta, hogy értünk keresztre feszítsék � minket is késztessen a
Szentlélek kegyelmével, hogy számunkra keresztre szegeztessék ez a
világ, és mi is keresztre szegeztessünk e világ számára. Utánozzuk a
mi Urunk halálát mi is, hogy miként Krisztus
a halálával egyszer s mindenkorra
meghalt a bűnnek, élve azonban az Istennek él
(Róm 6, 10), ugyanúgy mi is
új életre keljünk
(Róm 6, 4); és miután megkaptuk a
szeretet ajándékát, mi is meghaljunk a bűnnek, és éljünk az Istennek.
A
nekünk ajándékozott Szentlélekkel
kiáradt szívünkbe az Isten szeretete
(Róm 5, 5). Mert az Úr testébői
és véréből való részesedés � vagyis amikor az ő kenyerét esszük és az
ő kelyhéből iszunk � arra indít nőinket, hogy haljunk meg e világ
számára és életünk Krisztussal el legyen rejtve az Istenben; testünket
pedig szegezzük keresztre szenvedélyeivel és bűnös kívánságaival
együtt.
így lehetséges az,
hogy mindazok a hívek, akik szeretik Istent és embertársukat, ha nem
is isznak a testi szenvedés kelyhéből, isznak az Úr szeretetének
kelyhéből. Ettől megittasodva, féken tartják testüket, és az Úr Jézus
Krisztusba öltözötten nem követik a testi vágyakat, s nem a
láthatókra, hanem a láthatatlanokra fordítják figyelmüket, így tehát
az iszik az Úr kelyhéből, aki megőrzi a szent szeretetet: éneikül
semmi sem használ az embernek, még az sem, ha valaki a testét is
odaadná égőáldozatul. A szeretet ajándéka megadja nekünk, hogy valóban
azzá is legyünk, amit a szent áldozatban titokzatosan megünnepelünk.
VÁLASZOS ÉNEK Lk
22,
19; Jn 6, 59
V. Jézus
kezébe vette a kenyeret, hálát adott, megtörte és odanyújtotta nekik
ezekkel a szavakkal: * Ez az én testem, amelyet értetek adok. Ezt
tegyétek az én emlékezetemre.
F. Ez a
mennyből alászállott kenyér; aki ezt a kenyeret eszi, az örökké él. *
Ez az én testem.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Zakariás
próféta könyve
l, 1-21
Látomás Jeruzsálem
újjáépültéről
Darius második
esztendejének nyolcadik hónapjában az Úr szózatot intézett Zakariás
prófétához, Berekjának, Iddó fiának a fiához:
Így beszélj hozzájuk:
Ezt mondja a Seregek Ura: Térjetek vissza hozzám, és én is visszatérek
hozzátok � mondja a Seregek Ura. Ne legyetek olyanok, mint atyáitok,
akikhez így beszéltek a régi próféták: Ezt mondja a Seregek Ura:
Forduljatok el gonosz utaitoktól és gonosz tetteitektől, de nem
hallgattak meg, és nem ügyeltek rám � mondja az Úr. És hol vannak
atyáitok? És a próféták tán örökké élnek? De szavaim és parancsaim,
amelyeket szolgáimra, a prófétákra bíztam, ugye eljutottak
atyáitokhoz? Ezért az Úr nagyon megharagudott atyáitokra, úgyhogy
megszégyenültek, és azt mondták: A Seregek Ura úgy bánt velünk, amint
elhatározta: útjaink és tetteink szerint."
A tizenegyedik hónap,
a Sebat hónap huszonnegyedik napján, Darius második évében az Úr
szózatot intézett Zakariás prófétához, Berekjának, Iddó fiának a
fiához: ?Az éj folyamán látomásom volt. Egy ember állt a mirtuszfák
között, amelyeknek a gyökerei a mélybe nyúltak; mögötte sárga,
vörössárga, fekete és fehér lovak voltak."
Megkérdeztem: ?Mik
ezek, Uram?" Az angyal, aki hozzám beszélt, azt mondta: ?Mindjárt
megmutatom neked, hogy mik ezek." Az ember, aki a mirtuszfák között
állt, ezt válaszolta: ?Ezek azok, akiket az Úr küldött, hogy járják be
a földet." Ekkor a lovak azt mondták az Úr angyalának, aki a
mirtuszfák között állt: ?Bejártuk a földet. Az egész földön béke van
és nyugalom."
Erre az Úr angyala így
válaszolt: ?Seregek Ura! Meddig vársz még, hogy megkönyörülj
Jeruzsálemen és Júda városain, amelyekkel hetven éve érezteted
haragodat?" Az Úr kedves, vigasztaló szavakkal válaszolt az angyalnak,
aki hozzám beszélt.
Ezután így szólt az
angyal, aki hozzám beszélt: ?Hirdesd: Ezt mondja a Seregek Ura:
Féltékeny szeretettel szeretem Jeruzsálemet és Siont, és nagyon
haragszom a gőgös népekre. Én ugyanis csak egy kicsit haragudtam, ók
azonban túllépték a mértéket. Azért ezt mondja az Úr: Újra irgalommal
fordulok Jeruzsálemhez. Újjá fog épülni ott a házam � mondja a Seregek
Ura �, és a mérőzsinór kifeszül Jeruzsálem felett. Hirdesd továbbá:
Ezt mondja a Seregek Ura: Városaim bővelkedni fognak a javakban. Az Úr
megkönyörül Sionon, és ismét kiválasztja Jeruzsálemet."
Azután fölemeltem
tekintetem, és látomást láttam. Volt ott négy szarv. Megkérdeztem az
angyalt, áld beszélt hozzám: ?Mik ezek a szarvak, Uram?" Azt felelte:
?Ezek azok a szarvak, amelyek szétszórták Júdát, Izraelt és
Jeruzsálemet."
Azután az Úr négy
kovácsot mutatott nekem. Megkérdeztem: ?Mit fognak ezek itt csinálni?"
Azt mondta: ?Ezek azok a szarvak ott, amelyek szétszórták Júdát,
úgyhogy senki sem merte fölemelni a fejét. S ezek most idejöttek, hogy
legyőzzék őket, hogy letörjék azoknak a nemzeteknek a szarvát, amelyek
fölemelték a szarvukat Júda országa ellen, és szétszórták."
VÁLASZOS ÉNEK Zak l, 16; Jel 21, 23
V. Újra
irgalommal fordulok Jeruzsálemhez. * Újjá fog épülni ott a házam.
F. A
városnak nincs szüksége sem a napra, sem a holdra, mert világossága
maga a Bárány. * Újjá fog.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Kolumbán apát
Utasításaiból
(Instr. De compunctione, 12, 2-3:
Opera, Dublin, 1957, pp. 112-114)
Örökmécs az örök Főpap
templomában
Milyen boldogok és
milyen szerencsések azok a
szolgák, akiket Uruk megérkezésekor ébren talál
(Lk 12, 37). Boldog az a virrasztás,
amellyel Istent, a mindenség alkotóját várják, aki betölt mindent, és
felülmúl mindent.
Bárcsak engem is,
jóllehet haszontalan szolgát, de mégis mint az ő szolgáját arra
méltatna, hogy felébresztene tunyaságom álmából, és isteni
szeretetének tüzével � amelynek lángja a csillagoknál is magasabbra
lobog � bárcsak felgyújtaná bennem az iránta való hatalmas szeretet
vágyat, és szüntelenül égne bennem is ez az isteni tűz!
Bárcsak méltó volnék
arra, hogy mécsesem éjszaka mindig égne Uram templomában, hogy
világítana mindazoknak, akik belépnek Istenem hazába! Uram, könyörgök
Fiadnak, Jézus Krisztusnak, az én Istenemnek nevében, add nekem azt a
fogyhatatlan szeretetet, hogy fel tudjon gyulladni mécsesem, és
képtelen legyen kialudni. Engem melegítsen, másoknak pedig világítson.
Krisztus, édes
Üdvözítőnk, te gyújtsd meg jóságosán mécseseinket, hogy szüntelenül
világítsanak templomodban, és örök fényt kapjanak belőled, az örök
világosságból; hogy megvilágítsák a mi sötétségünket, és távol tartsák
tőlünk a világ éjszakáját.
Kérlek, Jézusom, úgy
áraszd mécsesembe fényedet, hogy világosságánál feltáruljon előttem az
a legszen tebb szentély, amely téged mint a jövendő javak örök
Főpapját annak a templomnak csarnokaiba fogadott be, csak hogy téged
örökre lássalak, szemléljelek és kívánjalak; hogy reád szeretettel
tekintsek, és színed előtt szüntelen égjen és lobogjon mécsesem.
Szeretett Üdvözítőnk,
mutasd meg magadat előttünk, akik nálad zörgetünk, hogy téged
megismerve csak téged szeressünk, senki mást; csak utánad vágyódjunk,
rólad elmélkedjünk nappal és éjszaka, mindig rólad gondolkodjunk.
Szíts fel bennünk oly nagy szeretetet, hogy téged, Istenünket méltó
módon szeressünk, hogy egész bensőnket betöltse az irántad való
szeretet, és ez a szereteted foglaljon le minket egészen. Minden
érzékünket ez a szereteted elégítse ki, hogy rajtad kívül, aki
örökkévaló vagy, mást már képtelenek is legyünk szeretni. Add, hogy
ezt a nagy szeretetet sem az
ég, sem a föld, sem a tenger vize ne
tudja bennünk kioltani a Szentírás szava szerint:
Tengernyi víz sem olthatja el a
szerelmet (Én 8, 7).
Ez valósuljon meg
bennünk is, amennyire lehetséges, a te ajándékodból Urunk, Jézus
Krisztus, akinek dicsőség legyen mindörökkön-örökké! Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK I z 60, 19-20
V. Nem a
nap szolgál majd neked nappali fénnyel, és nem a holdfény ragyog
neked, * Mert az Úr lesz örökké tartó világosságod, Istened lesz a
fényességed.
F. A napod
nem nyugszik le soha, sem a holdad meg nem fogyatkozik. * Mert az Úr.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
3, l � 4, 14
Ígéretek Zerubbábelnek
és Józsue főpapnak
Megmutatta nekem (az
Úr) Józsue főpapot, amint az Úr angyala előtt állt. Jobbján a sátán
állt, és vádolta.
Az Úr angyala ezt
mondta a sátánnak: ?Parancsoljon neked az Úr, sátán, parancsoljon
neked az, aki kiválasztotta Jeruzsálemet! Nem üszők ő, amelyet
kimentettek a tűzből?" Józsue piszkos ruhába volt öltözve, amint ott
állt az Úr angyala előtt. Az angyal megszólalt, és azt mondta az
előtte állóknak: ?Vegyétek le róla a piszkos ruhát, és öltöztessétek
díszes ruhába! A fejére tegyetek tiszta föveget!" Fel is öltöztették
díszes ruhába, a fejére pedig tiszta föveget tettek. Az Úr angyala ott
állt előtte, és azt mondta neki: ?Látod, levettem rólad
gonoszságodat."
Majd így szólt az Úr
angyala Józsuéhoz: ?Ezt mondja a Seregek Ura: Ha az én útjaimon jársz,
és megtartod törvényeimet, te fogod kormányozni házamat, te őrzöd
udvaraimat, és megengedem, hogy ezek sorába lépj, akik itt állnak.
Nézd, a kő, amelyet Józsue elé tettem. Ezen az egy kövön hét szem van;
nézd, magam vésem bele a feliratot � mondja a Seregek Ura. Halljátok
hát, Józsue főpap, és társaid, akik előtted ülnek, mert hisz jelképes
személyek vagytok! Nézzétek, elküldöm szolgámat, a Sarjat, és kiirtom
a gonoszságot ebből az országból egyetlen nap alatt. Azon a napon �
mondja a Seregek Ura � meghívhatjátok majd egy mást a szőlő és a
fügefa alá."
Azután visszatért az
angyal, aki hozzám beszélt, és fölébresztett úgy, mint amikor álmából
keltenek föl valakit. Majd megkérdezte: ?Mit látsz?" Azt feleltem:
?Egy színarany mécstartót látok. A tetején olajtartó van, meg hét
mécses, és hét égő a mécsesek számára, amelyek rajta vannak. Mellette
két olajfa van, az egyik jobbról, a másik meg balról."
Ekkor megszólaltam, és
megkérdeztem az angyaltól, aki hozzám beszélt: ?Mit jelentenek ezek a
dolgok, Uram?" Az angyal, aki hozzám beszélt, ezt válaszolta: ?Nem
tudod, hogy mit jelentenek ezek a dolgok?" Azt mondtam: ?Nem, Uram."
Erre így felelt: ?Ez a
hét szem az Úr szeme: bejárják az egész földet." Ismét megszólaltam,
és megkérdeztem: ?És mit jelentenek az olajfáit a mécstartó mellett
jobbról és balról?" Ismét megszólaltam, és megkérdeztem tőle: ?Mit
jelent az olajfa két ága, amelyből a két arany nyíláson át olaj
folyik?" Azt felelte: ?Nem tudod, mit jelentenek ezek a dolgok?" Azt
mondtam: ?Nem, Uram." Erre ő: ?Ez a két Fölkent, akik az Úr előtt
állnak az egész földről."
Ezt a szózatot intézi
az Úr Zerubbábelhez: ?Nem hatalom által és nem erőszak által, hanem az
én lelkem által � mondja a Seregek Ura. � Mi vagy te, nagy hegy?
Zerubbábel előtt síksággá változol. Ledönti az oromkövet, s közben ezt
fogják harsogni: Rajta, rajta, nagy kő!"
Az Úr ezt a szózatot
intézte hozzám: ?Zerubbábel keze vetette meg e ház alapját, az ő keze
fogja be is fejezni. (Ti pedig megtudjatok, hogy a Seregek Ura küldött
hozzátok.) Vajon van-e valaki, aki megveti e szerény kezdet napját?
Örülni fognak majd, ha látják a választott követ Zerubbábel kezében."
VÁLASZOS ÉNEK Jel 11, 4. vö 3
V. Ők a
két olajfa és a két gyertyatartó, * Akik a föld Urának színe előtt
állnak.
F. Az Úr
meghagyta két tanújának, hogy bűnbánatot hirdessenek. * Akik a föld.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Hitvalló Maximus
apát Thalassiusnak ajánlott ?Vizsgálódások" című munkájából
(Quacst. 65: PG 90. 667-670)
A Világosság minden
embert megvilágosít
A tartóra helyezett
fáklya az Atyától kapott igazi világosság,
amely minden e világra jövő embert
megvilágosít (Jn l, 9): a mi
Urunk, Jézus Krisztus, alti közülünk való, és miután emberi
természetünket magára vette, nemcsak világosságnak nevezték, hanem
azzá is lett. Hiszen természeténél fogva ő az Atya Bölcsessége és
Igéje, Isten Egyházában őt hirdetik a hit buzgó megvallásával; és a
parancsok megtartásából folyó erényes életformával a pogányok előtt is
felmagasztosul, és fényeskedik; megvilágosítja mindazokat, akik a
házban (azaz ebben a világban) vannak, mint ahogy maga az Isten Igéje
is mondja az egyik helyen: Senki
sem gyújt világot azért, hogy a véka alá tegye, hanem a tartóra, hogy
világítson mindazoknak, akik a házban vannak
(vö. Mt 5, 15). Maga nevezte önmagát
világosságnak, aki bár természeténél fogva Isten, de adakozó jóságából
emberré lett.
Úgy gondolom, hogy ezt
a nagy Dávid is felismerte, mert az Urat világosságnak nevezte e
szavakkal: Nagyszerű lámpás a te
igéd lábam előtt, ösvényemen csak e2 világít
(Zsolt 118, 105). Olyan ugyanis az én
Megváltóm és Istenem, hogy elűzi a tudatlanság és vétek sötétjét;
ezért nevezte őt a Szentírás is világosságnak.
Egyedül csak ő lett
mindenki számára az üdvösség útja, aki mint világosság elűzte a
tudatlanság homályát, megszüntette a gonoszság és a vétek sötétségét:
erejével és tudásával az Atyához vezeti azokat, akik az isteni
parancsok megtartásával mint az igazság útját, őt követik, és a
szívükbe is fogadják. Az Anyaszentegyházat nevezte annak a
lámpatartónak, amelyben az igehirdetés révén világoskodik Isten igéje,
és mindazokat, akik ebben a világban, mint valami házban tartózkodnak,
az igazság fényével ragyogja be, és eltölti mindegyikük lelkét Isten
ismeretével.
Semmiképpen sem tűri
az ige, hogy valamely véka alá rejtsék, hanem inkább azt akarja, hogy
magas tartóra tegyék, az Egyház nagy ékességére legyen. Ameddig
ugyanis a törvény betűje, mint egy véka akadályozza az igét a
megvilágosításban, addig megfoszt mindenkit az örök világosságtól. Az
ige ugyanis nem nyújthat lelki világosságot azok számára, akik nem
akarják levetkőzni annak a puszta érzékelhető értelmét, amely csalóka,
csupán tévedésre képes, és csak a testtel rokon dolgok sorvasztó és
halált hozó erejét tudja felfogni. Csak akkor nyújt lelki világosságot
az ige, ha a tartóra helyezik, tudniillik ha az Egyháznak a szellemi
és lelki értelemben vett istentiszteletébe, hogy mindenkinek
világítson.
A betű ugyanis, ha
lelkileg meg nem értjük, csali annyi értelmet hordoz, amennyit
kimondásával körülhatárolunk. A leírtaknak igazi hatóerejét a betű nem
engedi a lelkünkbe hatolni.
Ha meggyújtjuk a
szemlélődés és az istentisztelet világosságát (tudniillik azt az
értelmet, amely a tudás számára gyújt fényt), ne tegyük véka alá,
nehogy elzárjuk a bölcsesség kimeríthetetlen erejét a puszta betűkkel,
és így bűnösökké váljunk. Tegyük inkább a tartóra (azaz az
Anyaszentegyházra), ahol magas helye lesz az igazi világosságnak, és
akkor úgy világít majd mindenki előtt, mint az isteni tanítások
fáklyája.
VÁLASZOS ÉNEK Jn 12, 35 36; 9, 39
V. Addig
járjatok, amíg van világosságotok, nehogy elborítson benneteket a
sötétség. * Amíg veletek van a világosság, higgyetek a világosságban,
hogy a világosság fiai legyetek!
F. Azért
jöttem a világba, hogy akik nem látnak, azok lássanak. * Amíg veletek
van a világosság.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
8, 1-17. 20-23
Ígéret a. boldog
otthonról Sion begyén
A Seregek Urának
szózata: ?Ezt mondja a Seregek Ura: Féltékeny szeretettel szeretem
Siont, és nagy haragra gerjedtem miatta.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Visszatérek a Sionra, és Jeruzsálemben fogok lakni. Jeruzsálemet
a Hűség Városának fogják nevezni, a Seregek Urának hegyét meg Szent
Hegynek.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Ülnek még öregemberek és öregasszonyok Jeruzsálem terein. Bot
lesz mindegyikük kezében napjaiknak sokasága miatt. Tele lesznek a
város terei kisfiúkkal és kislányokkal; játszadozni fognak a tereken.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Ha ez csodálatosnak lát szik majd a nép maradékának szemében
azokban a napokban, vajon az én szememben is csodálatosnak látszik
majd? � mondja a Seregek Ura,
Ezt mondja a Seregek
Ura: Lám, kiszabadítom népemet napkelet és napnyugat földjéről.
Visszahozom őket, hogy Jeruzsálemben lakjanak. Az én népem lesznek, és
én az Istenük leszek hűségben és igazságban.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Legyen erős a kezetek,
nektek, akik ezekben a napokban halljátok e szavakat a próféták
szájából, akik jövendölnek attól a naptól kezdve, amelyen a Seregek
Ura templomának letették az alapjait, hogy újjáépítsék a szentélyt. Az
előtt a nap előtt ugyanis eredménytelen volt az ember munkája, és
eredménytelen volt az állatok munkája. Munkája közben ugyanis senkinek
sem volt nyugta az ellenségtől. Én ugyanis mind egymásra szabadítottam
az embereket. De most már nem úgy bánok e nép maradékával, mint a régi
időkben � mondja a Seregek Ura. � Láni, békét adok: a szőlőskert
megtermi gyümölcsét, a föld megadja termését, az ég hullatja az esőt.
Ezt mind megadom e nép maradékánali. Miattatok átok szállt a
nemzetekre. Júda háza (és Izrael háza): Ugyanúgy, ha megmentlek
benneteket, áldás lesztek számukra. Ne féljetek: legyen erős a
kezetek!
Ezt mondja a Seregek
Ura: Amint elhatároztam, hogy rosszul bánok veletek, amikor atyáitok
megharagítottak � mondja a Seregek Ura �, és nem is irgalmaztam, úgy
most, ezekben a napokban elhatároztam, hogy jót teszek Jeruzsálemmel
és Júda házával. Ne féljetek! Csak ezeket a dolgokat tegyétek meg:
Mondjatok egymásnak igazat, kapuitokban úgy szolgáltassatok igazságot,
hogy békét szerezzetek. Szívetekben ne forraljatok gonoszságot egymás
ellen, hogy ne szeressétek a hamis esküt, mert ezek azok a dolgok,
amelyeket gyűlölök � mondja az Úr.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Eljönnek még ide a népek és a nagy városok lakói. Az egyik város
lakói elmennek a másikhoz, és azt mondják: Gyertek, menjünk, és
imádkozzunk a Seregek Urának színe előtt, és keressük a Seregek Urát!
Hadd menjek én is! Számos nép, hatalmas nemzetek jönnek, hogy
keressék a Seregek Urát Jeruzsálemben, és imádkozzanak az Úr színe
előtt.
Ezt mondja a Seregek
Ura: Azokban a napokban egyetlen zsidó ruhája szegélyét tíz különböző
nyelvű ember fogja majd meg, és kéri: Hadd menjünk veletek, mert
hallottuk, hogy veletek van az Isten!"
VÁLASZOS ÉNEK Zak 8, 7. 9; ApCsel 3, 25
V. Ezt
mondja az Úr: Lám, kiszabadítom népemet napkelet és napnyugat
földjéről. * Legyen erős a keze tek, nektek, akik ezekben a napokban
halljátok e szava kat a próféták szájából.
F. Ti
vagytok a prófétáinak és annak a szövetségnek a fiai, amelyet az Isten
atyáitokkal kötött. * Legyen erős.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston
püspöknek Szent János evangéliumáról szóló fejtegetéseiből
(Tract. 26, 4-6: CCL 36, 261-263)
Í me, én üdvözítem
népemet
Senki sem jöhet hozzám,
ha az Atya nem vonzza
(Jn 6, 44). Ne gondold, hogy az Atya akaratod ellenére
vonz, hiszen szeretetével vonzza lelkedet. Ne féljük azoktól az
emberektől, akik nagyon is távol vannak az isteni dolgok ismeretétől,
és csak szavakon nyargalnak, és a Szentírásnak evangéliumi igéjével
esetleg cáfolnának bennünket, és azt mondanák: ?Hogyan hihetek szabad
akarattal, ha már vonzanak engem?" Erre én így felelek: ?Kevés az,
hogy akaratod révén vonz; vonz még az örömöd által is."
Mit jelent öröm által
vonzani? Örömödet az Úrban
keresd, ő majd teljesíti szíved vágyait
(Zsolt 36, 4). Van
egy bizonyos vágya a
szívnek, amelynek édes tápláléka az a mennyei kenyér. Továbbá azt
merte mondani a költő is: ?Mindenkit a vágya vezérel", vagyis nem a
kényszer, hanem a vágy, nem a kötelezettség, hanem a gyönyörködés.
Nemde mondanunk kell tehát, hogy az Atya Krisztushoz azt az embert
vonzza, aki örül az igazságnak, aki gyönyörködik a boldogságban, aki
örvendezik az igazságosságnak, aki gyönyörűségét találja az örök
életben, és mindez éppen maga Krisztus?
Márpedig ha a testi
érzékeinknek is megvannak a maguk gyönyörűségei, akkor a lélek sem
lehet meg örömök nélkül. Ha a léleknek nem lennének gyönyö rűségei,
akkor mi jogon mondaná a Szentírás, hogy
szárnyad árnyékában lelnek oltalmat az
emberek, házad gazdagságától megittasodnak, gyönyörűséged patakját
adod italul nekik, mert tenálad van az élet forrása, és a te fényedben
látjuk az igazi fényű (Zsolt 35,
8).
Mutass nekem egy olyan
embert, áld szeret, mert az megérti, amit mondok. Mutass egy
reménykedő embert, egy éhezőt, mutass egy földi elhagyatottságban
vándorló, szomjazó embert, aki az örök haza forrásai után áhítozik,
mutass nekem egy ilyen embert, mert az megérti, amit mondok. De ha egy
érzéketlen emberhez szólok, az nem érti meg, amit mondok.
Ha zöld gallyat
nyújtasz a birkának, már vonzód is; ha diókat mutatsz a gyereknek,
azzal már vonzód is; odasiet ahhoz, ami vonzza; minthogy szereti,
azért az vonzza, minden egyéni kényszerítés nélkül vonzza, hiszen a
szeretet köteléke vonzza őt. Ha tehát mindaz vonzza az embert, ami
földi gyönyörben és vágyban mutatkozik meg azok előtt, akik azt
szeretik � mert igaz az, hogy ?mindenkit a vágya vezérel" �, akkor
kérdeni, nem vonzza-e az embert az Atya által kinyilvánított Krisztus
is? Hiszen mire vágyódik jobban az ember lelke, mint az igazságra?
Mire kell mohón éheznie, mitől várja, hogy jó ízéről tudja megítélni
az igazságot, ha nem eszi és issza a bölcsességet, az igazságosságot,
az igazságot és az örökkévalóságot?
Azt mondja ugyanis a
Szentírás: Boldogok, akik éhezik
és szomjazzák az igazságot még
itt a földön, mert majd eltelnek
vele, de csak a másvilágon (Mt
5, 6). Megajándékozom azzal, amit szeret; megajándékozom azzal, amire
reménykedve vágyakozott. Látni fogja majd, amit még nem látva hitt. Az
lesz a tápláléka, amire éhezett, azzal telik el majd, amire
szomjazott. Mikor lesz mindez? A holtak feltámadásakor, mert
én feltámasztom az utolsó napon
(Jn 6, 44).
VÁLASZOS ÉNEK Jn 6, 44-45
V. Senki
sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki küldött, nem vonzza. * Mindenki, aki
hallgat az Atyára és tanul tőle, hozzám jön.
F.
Megírták a próféták: Mindnyájan Isten tanítványai lesznek. * Mindenki,
aki.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Malakiás
próféta könyve
l, 1-14; 2, 13-16
Jövendölés a hanyag
papokról és a válásról
Jövendölés. Az Úr
szózata, amelyet Malakiás által intézett Izraelhez:
Szerettelek
benneteket! � mondja az Úr. - - Ti mégis így beszéltek: Mivel
mutattad meg, hogy szeretsz bennünket? Ugye, Ézsau, a testvére voltál
Jákobnak? � mondja az Úr. � Mégis Jákobot szerettem, Ézsaut pedig
gyűlöltem: városait pusztasággá tettem, örökséget sivár legelővé.
Hiába mondja Edom: Elpusztítottak bennünket, de újra felépítjük
romjainkat*, mert a Seregek Ura ezt mondja: Ha fölépítik, lerombolom!
így nevezik majd őket: A gonoszság vidéke* és: A nép, amelyre
mindörökre megharagudott az Úr. Meglátjátok ezt saját szemetekkel, és
így szóltok: Nagy az Úr Izrael határain túl is!
A gyermek tiszteli
apját, a szolga pedig urát. Ha tehát én atya vagyok, hol az irántam
való tisztelet? Ha én Úr vagyok, hol a tőlem való félelem? Ezt kérdezi
tőletek a Seregek Ura, tőletek, papok, akik megvetitek a nevemet. Azt
kérdezitek: Mi által vetettük meg a nevedet? Azáltal, hogy
tisztátalan kenyeret hoztok oltáromra. Azt kérdezitek: Mivel
szentségtelenítettük meg? Azzal, hogy azt gondoljátok: Az Úr
asztalát semmibe kell venni. Vagy nem rossz-e az, hogy vak állatot
hoztok áldozatul? S ha sántát és beteget hoztok, nem rossz-e az? Ha
elvinnéd a helytartódnak, vajon tetszene-e neki, és örömmel fogadna-e
téged? � mondja a Seregek Ura.
Most tehát
könyörögjetek az Istenhez, hogy irgalmazzon nekünk (bizony, a ti
kezetek műveli ezt!). Vajon örömmel fogad-e titeket? � kérdezi a
Seregek Ura.
� Bárcsak bezárná
valaki közületek az ajtókat, hogy
ne gyújtson senki hiába tüzet oltáromon! Nem találom
kedvemet bennetek � mondja a Seregek Ura �, nem fogadom szívesen
kezetekből az ételáldozatot. De nap keltétől napnyugtáig nagy az én
nevem a népek között. Jó illatú áldozatot mutatnak be mindenütt,
tiszta ételáldozatot a nevemnek. Mert nagy az én nevem a népek között
� mondja a Seregek Ura.
Ti mégis
megszentségtelenítitek, mert azt gondoljátok: Tisztátalan az Úr
asztala, és megvetendő rajta minden étel. Azt mondjátok: Lám, mennyi
a munka!, és méltatlanul bántok vele � mondja a Seregek Ura.
Idehoztok lopott, beteg és sánta állatot, hogy be mutassátok
áldozatul. Vajon elfogadjam-e az ilyet kezetekből? � mondja a Seregek
Ura. Átkozott az a csaló, aki � bár van szép hím a nyájában fogadalmi
áldozatul � mégis egy sérültet áldoz fel. Mert én vagyok a Nagy Király
� mondja a Seregek Ura �, és nevem félelmetes a népek között.
S egy másik dolog, (
amit elkövettetek: Könnyeitekkel árasztjátok el az Úr oltárát,
sírással és jajgatással, amiért nem tekintek többé az áldozatra, és
semmit sem fogadok kedvesen a kezetekből. S azt kérdezitek: Miért?
Azért, mert az Úr a tanú közötted és ifjúkori feleséged között, akihez
hűtlen lettél, noha ő volt a társad, a szövetséggel elkötelezett
feleséged. Nemde egy élete van annak, aki testből és leiekből áll? És
mi a vágya ennek az egynek? Az, hogy utódai legyenek az Isten által.
Tartsatok hát tiszteletben életeteket, és ne légy hűtlen ifjúkori
feleségedhez. Mert gyűlölöm a válást � mondja az Úr, Izrael Istene �
és azt, hogy igaz ságtalansággal borítsa el az ember a ruháját �
mondja a Seregek Ura. � Tartsátok hát tiszteletben az életeteket, és
ne kövessétek el ezt a hűtlenséget!"
VÁLASZOS ÉNEK Mal 2, 5. 6; Zsolt 109, 4
V.
Szövetségben voltam a pappal: ez élet volt és béke, én adtam neki;
félt engem, és tisztelte a nevemet. * Igaz tanítás volt a szájában,
ajkán nem volt semmi hamisság.
F.
Megesküdött az Úr, és nem vonja vissza: Pap vagy te örökké Melkizedek
rendje szerint. * Igaz tanítás.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston
püspöknek ?Az Isten Városa" című könyveiből
(Lib. 10, 6: CCL 47, 278-279)
Minden helyen tiszta
ételáldozatot áldoznak és mutatnak be nevemnek
Igazi áldozat mindaz a
cselekedetünk, amit azért teszünk, hogy Istennel elválaszthatatlan
szent egységbe jussunk, és éppen ez szolgálja végső célunkat is, hogy
tényleg örökké igazán boldogok legyünk. Ezért tehát
nem számít áldozatnak
még az az irgalmas cselekedet sem, amellyel megsegítjük
embertársunkat, ha nem Istenért tesszük. Viszont az ilyen említett
cselekedet � noha azt halandó ember teszi és ajánlja is fel � áldozat
és isteni dolog lesz, és ezt a régi latinok is így mondták. Ezért
tehát áldozat az is, ha egy Isten nevében felszentelt és ünnepélyesen
neki ajánlott ember meghal a világnak, hogy az Istennek éljen. Hiszen
éppen ez az olyan irgalmasság, amelyet az ember önmagával szemben
gyakorol. Ezért mondja a Szentírás is:
Légy irgalmas a saját telkedhez, hogy
Isten tetszésére légy! (Sir 30,
24.
Vulg.)
Tehát igazi áldozat
mind a magunk iránt, mind pedig az embertárs iránt gyakorolt
irgalmasság, ha Istenért tesszük. Hiszen az irgalmasság cselekedeteit
éppen azért végezzük, hogy megszabadítsanak nyomorúságos
helyzetünktől, és általuk boldogok legyünk. Ezt azonban csak az olyan
jó cselekedet adja meg, amelyről a Szentírás ezt mondja:
Nekem azonban jó az Istennel lennem
(Zsolt 72, 28). Ebből az is
következik, hogy ezt az egész megváltott Várost, vagyis a szentek
gyülekezetét és társaságát egyetemes áldozatként ajánlja fel Istennek
az a Főpap, aki szolgai alakot felvéve kínszenvedésében önmagát is
feláldozta értünk, hogy teste lehessünk ennek az oly hatalmas Főnek.
Ezt a szolgai alakját áldozta fel, ezt ajánlotta lel, hiszen ebben az
emberi alakban lett közvetítő, ebben lett pappá és áldozattá.
Tehát arra buzdít az
Apostol, hogy adjuk testünket
élő, szent és Istennek kedves áldozatul, szellemi hódolatul
(Róm 12, 1), és hogy ne hasonuljunk e
világhoz, hanem alakuljunk át gondolkodásban megújulva, hogy
felismerjük, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte, és
mi a tökéletes. Mivel mindez az áldozat mi magunk vagyunk, hozzáfűzi:
A nekem
adott kegyelem segítségével azt mondom mindegyikteknek: Senki ne
becsülje magát a kelleténél többre, hanem józanul gondolkodjatok,
mindenki az Istentől neki juttatott hit mértéke szerint. Mert ahogy
egy testben több tagunk van, s minden tagnak más a szerepe, sokan egy
test vagyunk Krisztusban, egyenként azonban tagjai vagyunk egymásnak,
s a nekünk juttatott kegyelem szerint adományaink is különböznek
(Róm 12,
3-6).
Ez a keresztények
áldozata: Sokan egy test vagyunk
Krisztusban (l Kor 10, 17). Ezt
ünnepli az Egyház az oltárainkon bemutatott áldozatban, amit a hívek
jól ismernek. Itt megláthatja az Egyház, hogy abban, amit áldozatul
mutat be, saját magát áldozza fel.
VÁLASZOS ÉNEK Mik 6, 6. 8; MTörv 10,
14. 12
V. Mivel
állhatok az Úr elé? Megmondták neked, ó, ember, mi a jó, és mit kíván
tőled az Úr: * Semmi mást, mint hogy váltsd tettekre az igazságot,
szeresd hűségesen, és járj alázatosan a te Isteneddel.
F. Az Úré
az ég és a föld és minden, ami rajta van. S most, mit kíván tőled az
Úr, a te Istened? * Semmi mást.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Malakiás próféta
könyvéből
3, l � 4, 6
Az Úr napja
Ezt mondja az Úr, az
Isten: ?Nézzétek, elküldöm hírnökömet, hogy elkészítse előttem az
utat. Hamarosan belép szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a szövetség
angyala, aki után vágyakoztok. Lám, már jön is! � mondja a Seregek
Ura. � De ki tudja majd elviselni jövetele napját? És ki maradhat
állva, amikor megjele nik?
Mert olyan, mint az
olvasztók tüze és a ványolók lúgja. Leül, mint az ezüstolvasztó és
tisztító mester. Megtisztítja Lévi fiait, megfinomítja ó'ket, mint az
aranyat és az ezüstöt, hogy méltóképpen mutassák be az áldozatot az
Úrnak. Júda és Jeruzsálem áldozata tetszeni fog akkor az Úrnak,
éppúgy, mint a régmúlt időkben, mint az első években. Elmegyek
hozzátok, és ítéletet tartok. Gyors tanú leszek a jósok, a
házasságtörők és az esküszegők ellen, meg azok ellen, akik elnyomják a
napszámost, az özvegyet és az árvát, és semmibe veszik az idegenek
jogát, tőlem pedig nem félnek � mondja a Seregek Ura.
Bizony, én, az Úr sose
változom: ezért nem ér el a végzet titeket, Jákob fiai. Atyáitok
napjai óta eltértetek parancsaimtól, nem követtetek őket. Térjetek
vissza hozzám, és én is visszatérek hozzátok � mondja a Se regek Ura.
Azt kérdezitek: Hogyan térjünk vissza? Szabad-e az embernek
megcsalni az Istent? Márpedig ti megcsaltok engem! Azt kérdezitek:
Mivel csaltunk meg? A tizeddel és a zsengeáldozattal. Átok nehezedik
rátok, mégis megcsaltok, az egész nép.
Szolgáltassátok be
hiány nélkül a tizedet és az első termést a kincstárba, hogy legyen
étel a házamban. Akkor aztán próbára tehettek � mondja a Seregek Ura
�, vajon megnyitom-e nektek az ég csatornáit, és bőséges áldást
árasztok-e rátok. Kedvetekért megtiltom a sáskának, hogy megegye és
elpusztítsa a föld gyümölcsét, és nem lesz terméketlen a szőlőtök a
mezőn � mondja a Seregek Ura. � Boldognak mond majd benneteket minden
nép, mert a boldogság országa lesztek � mondja a Seregek Ura.
Keményem beszéltetek
ellenem � mondja az Úr. Azt kérdezitek: "Mit beszéltünk ellened?" Azt
mondjátok: "Értelmetlen dolog az Urat szolgálni, és mi haszna annak,
hogy megtartottuk parancsait, és bűnbánatban jártunk a Seregek Urának
színe előtt? Most, lám, boldognak mondhatjuk a kevélyeket; akik
gonoszságot műveltek, azoknak jól megy a soruk. Próbára teszik az
Istent, és semmi bántódásuk nem esik. így beszéltek egymás között
azok, akik az Urat félik. De az Úr figyelt rájuk, és meghallotta őket:
Színe előtt egy könyvet írtak emlékeztetőül azokról, akik félik őt, és
az ő nevében keresnek menedéket. Azon a napon, amelyet készítek �
mondja a Seregek Ura �, tulajdonommá lesznek. Megszánom majd őket,
mint ahogy az ember megszánja fiát, aki őt szolgálja. Akkor ismét
meglátjátok, mi a különbség az igaz és a gonosz között, mennyire más,
ha valaki az Istent szolgaija, és ha nem.
Mert lám, elérkezik az
a nap, s izzó lesz, mint a kemence. Minden kevély és minden gonosztevő
olyan lesz, mint a szalma: az a nap, amely elérkezik, lángra lobbantja
őket � mondja a Seregek Ura �, úgyhogy sem gyökér, sem lombozat nem
marad belőlük.
Nektek pedig, akik
félitek a nevemet, felragyog az igazság napja, sugarai üdvösséget
fognak árasztani. Kimentek, és ugrándoztok, mint a hizlalt borjak. A
gonosztevőket eltiporjátok: olyanok lesznek lábatok alatt, mint a hamu
azon a napon, amelyet készítek � mondja a Seregek Ura.
Emlékezzetek meg
szolgámnak, Mózesnek a törvényéről, a parancsokról és a
rendelkezésekről, amelyeket Hóreb hegyén adtam neki egész Izrael
számára.
Nézzétek, elküldöm
nektek Illés prófétát, mielőtt elérkeznék az én nagy és félelmetes
napom. Ö újra fiaik felé fordítja az apák szívét, és apáik felé a
fiaik szívét, nehogy elmenjek, és átokkal sújtsam a földet."
VÁLASZOS ÉNEK Mal 3, 1; Lk l, 76
V.
Nézzétek, elküldöm hírnökömet, hogy elkészítse előttem az utat. *
Hamarosan belép szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a szövetség
angyala, alti után vágyakoztok.
F. Te
pedig, gyermek, a Magasságbeli prófétája leszel, az Úr előtt jársz,
hogy útjait előkészítsd. * Hamarosan belép.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A II. vatikáni zsinat
Gaudium ét spes
kezdetű, az Egyház és a mai világ
viszonyáról szóló lelkipásztori konstítúciójából
(Nn. 40. 45)
Krisztus: az Alfa és
Ómega, az első és utolsó
A földi és a mennyei
ország egymásba fonódását csak hittel lehet felfogni, sőt titka is
marad annak az emberi történelemnek, amelyet a bűn mindaddig zavarossá
tesz, amíg teljesen föl nem tárul Isten gyermekeinek dicsősége.
Amikor az
Egyház
a maga üdvözítő feladatában
fáradozik, az isteni életet közvetíti az embernek, de ezenfelül annak
visszaverődő fényét is szétsugározza az egész világban. Teszi ezt
elsősorban azzal, hogy orvosolja és magasabb rendűvé teszi a személy
méltóságát, erősíti a társadalom kötelékeit, és mélyebb értelmet és
jelentőséget ad az emberek mindennapi tevékenységének. Ezért úgy véli
az Egyház, hogy mind egyes tagjai, mind pedig a maga egész közössége
által sokban gazdagíthatja a nagy emberi családot, történelmét
emberibbé teheti.
Az Egyház, miközben
segít a világnak, és maga is sokat kap tó'le, arra az egyre törekszik,
hogy eljöjjön az Isten országa, és megvalósuljon az egész emberi nem
üdvössége. Mindaz a jó pedig, amit Isten népe nyújthat földi
vándorlása idején a nagy embercsaládnak, abból származik, hogy az
Egyház az üdvösség egyetemes szakramentuma, vagyis feltárja és a
jelenben hatékony eró'vé teszi Istenünk emberszeretetének
misztériumát.
Isten Igéje ugyanis,
áld által lett minden, maga is testet öltött, hogy mint a tökéletes
Ember, mindenkit üdvözítsen, és egybekapcsolja az egész mindenséget.
Urunk a célja az emberi történelemnek, az a pont, amelyben a
történelem és a civilizáció vágyai találkoznak. Ő az emberiség
középpontja, minden szív öröme
és sóvárgásainak beteljesedése. őt
támasztotta fel az Atya a halálból, őt dicsőítette meg, és ültette
jobbjára, megtéve élők és holtak bírájává. Az ő Lelke éltet és egyesít
minket, amíg zarándokolunk a történelem beteljesedése felé, hiszen az
az Atya szeretetének és tervének teljesen megfelel, hogy
Krisztusban mint főben újra egyesítsen
mindent, ami a mennyben és a földön van
(Ef l, 10).
Maga az Úr mondja:
Hamarosan eljövök, és velem lesz
a jutalom, hogy mindenkinek megfizessek tettei szerint. Én vagyok az
Alfa és az Ómega, az első és az utolsó, a kezdet és a vég
(Jel 22, 12-13).
VÁLASZOS ÉNEK ApCsel 10, 36; 4, 12; 10,
42
V. A
tanítást Isten adta, amikor békét hirdetett Jé zus Krisztus által. *
Ő a mindenség Ura, nincs üdvös ség senki másban.
F. Ő az,
akit az Isten az élők és holtak bírájául ren delt. * ő a mindenség.
Könyörgés
Urunk, Istenünk,
kegyelmed mindenkor indítson, és kísérjen minket, hogy figyelmünk
szüntelenül a jótettekre irányuljon. A mi Urunk.
|