ÉVKÖZI XXX.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
II. hét
I. ESTI
DICSÉRET
Magnificat-ant.
Mester, melyik a főparancs a törvényben? Jézus ezt
felelte: Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, alleluja.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik a Bölcsesség
könyve 1,
1-15
Isten bölcsességének
dicsérete
Szeressétek az
igazságot, ti, akik ítélkeztek a föld fölött! Jó lélekkel
gondolkodjatok az Úrról, és keressétek szívetek egyszerűségében! Mert
azok, akik nem kísértik, megtalálják, és azoknak, akik nem
bizalmatlanok iránta, kinyilvánítja magát. De az álnok gondolatok
eltávolítanak Istentől, és a próbára tett mindenhatóság eltaszítja az
eszteleneket.
Gonosz szándékú
lélekbe nem tér be a bölcsesség, és nem vesz lakást olyan testben,
amely a bűnnek szolgál. Hisz a fegyelem szent lelke menekül a
hamisságtól, távol tartja magát az esztelen gondolatoktól, és elriad,
mihelyt igazságtalanság közelít.
Emberbarát lélek a
bölcsesség, de nem hagyhatja büntetlenül a káromlót ajkai miatt. Mert
Isten belát a veséjébe, ismeri a szívét, és hallja a szavait. Mert az
Úrnak lelke betölti a földkerekséget, és aki egybefogja a mindenséget,
tud minden szóról.
Ezért nem marad
rejtekben senki sem, aki igazságtalanul beszél, és nem kerüli el a
büntető igazságosság. Mert az istentelen terveit vizsgálat alá vetik;
beszédének híre az Úr elé kerül, hogy gonoszságai elvegyék
büntetésüket, hiszen mindent meghall a féltékeny fül, és a leghalkabb
zúgolódás moraja sem marad titokban. Kerüljétek hát a hasztalan
zúgolódást, óvjátok nyelveteket a rágalmazástól, mert a titkos beszéd
sem marad büntetlen, s a száj, amely hazudik, megöli a lelket.
Ne törekedjetek a
halálba életetek elhibázott útján, ne siettessétek romlástokat kezetek
tetteivel! Mert a halált nem Isten alkotta, ő nem leli örömét az élők
pusztulásában. Hisz mindent azért teremtett, hogy legyen, és a világ
teremtményei az üdvösségre szolgálnak. Nincs bennük pusztító méreg, és
a földön nem az alvilág uralkodik. Mert az igazságosság örök és
halhatatlan.
VÁLASZOS ÉNEK Péld 3, 13. 15. 17; Jak
3, 17
V. Boldog
ember, aki megtalálta a bölcsességet; nem vetekszik vele semmi drága
kincs; * Útjai mind barátságos utak, és ösvényein mindenütt jólét van.
F. A
felülről származó bölcsesség először is tiszta, békeszerető,
méltányos, engedékeny, irgalom tölti el, és gazdag termést hoz. *
Útjai mind.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
I. Kelemen pápának a korintusiakhoz
írt leveléből
(Cap. 19, 2 � 20, 12:
Fűnk l, 87-89)
Jóságos Istenünk
célszerűen alkotta meg a világot
Tekintsünk az egész
világ Atyjára és Teremtőjére! Ragaszkodjunk erősen a békének tóié
kapott kiváló és túláradó adományaihoz és jótéteményeihez! Elmélkedve
gondolkodjunk róla, és lelki szemünkkel lássuk meg az ó' hosszan tűrő
jóakaratát! Nézzük, milyen jóságosnak mutatja magát minden teremtménye
iránt!
Az ég békében
engedelmeskedik az ő akaratának, mert gondviselése kormányozza. A
nappal és az éjszaka egymást nem akadályozva futják az általa előre
meghatározott pályájukat. A Nap, a Hold és a csillagok kara az ő
törvénye szerint hiba nélkül, teljes összhangban jár kijelölt útján. A
föld az ő akarata szerint meghatározott időben megtermékenyül, hogy
bőségesen ellássa táplálékkal az embereket, állatokat és mindazt, ami
rajta él. Nem vonakodik, és nem változtat semmit sem azon, amit Isten
elrendelt.
Az örvények
felkutathatatlan világa és a tenger mélységének ismeretlen tájai
ugyanazokra a törvényekre hallgatnak. A végtelen tenger tömegét az ő
rendelése dagasztja árrá, és az nem lépi át a neki kiszabott
határokat, hanem az ő parancsa szerint viselkedik. Azt mondja ugyanis
az Úr: Eddig jössz, és hullámaid
önmagádban törnek meg (vö. Jób
38, 11). Az ember számára bejárhatatlan óceán és a rajta túl levő
világok az Úr ugyanazon törvényeinek kormányzása alatt állnak.
Békében követik
egymást a tavasz, nyár, ősz és tél évszakai.
A maguk sajátos
idején még a szelek állomáshelyei
is késedelem nélkül teljesítik
feladatukat. Az élet és az egészség szolgálatában álló állandó
források
is szünet nélkül nyújtják vizüket
az emberek életének fenntartására. Még a legkisebb
állatok
is békében és egyetértésben élnek közösségükben.
Mindezeknek a nagy
Alkotó és a mindenek Ura adta meg a békét és összhangot. Ö jót tesz
mindennel, elsősorban pedig velünk, akik irgalmasságához menekülünk a
mi Urunk, Jézus Krisztus által, akinek dicsőség és fölség mindörökké.
Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Jud 9, 17; 6, 15
V. Égnek
és földnek Ura, vizeknek Teremtője, és Királya mindennek, amit csak
teremtettél, * Hallgasd meg imámat!
F. Urunk,
Istenünk, égnek és földnek Királya, te kints megalázottságunkra! *
Hallgasd meg.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Dávid fia, könyörülj rajtam! Jézus megkérdezte: Mit tegyek veled?
Mester, hogy lássak.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
II. ESTI
DICSÉRET
Magnificat-ant.
A vámos megigazultan ment haza, mert aki magát felmagasztalja, azt
megalázzák, aki megalázza magát, azt felmagasztalják.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
l, 16 � 2,
la. 10-25
A gonoszok esztelen
tervei az igazzal szemben
Az istentelenek
kezükkel és szavukkal hívják a halált, emésztődnek az utána való
vágyakozásban, mintha barátjuk volna, és szövetséget kötnek vele, mert
méltók rá, hogy az osztályrészévé legyenek.
Csalfa észjárásuk miatt
azt mondják egymásnak: ?Bánjunk el a szegény
igazzal, ne kíméljük az özvegyet, és a koros aggastyán ősz
hajától ne riadjunk
meg! Számunkra a hatalom legyen az
igazságosság mércéje, mert a gyenge nem ér semmit.
Leskelődjünk az
igazra, mert terhünkre van. Szembeszáll tetteinkkel;
bepanaszol bennünket törvényszegésért, és szemünkre hányja, hogy
vétünk a tisztesség
ellen. Dicsekszik,
hogy
ismeri
az
Istent, és az Úr gyermekének mondja magát. Vádol bennünket, amiért
így gondolkodunk, még ránézni
sem jó. Mert az életmódja elüt másokétól, és szokatlanok az
útjai.
Hamis
pénznek néz bennünket, és mint
szemetet, kerüli az útjainkat. Az igazak végső sorsát meg boldognak
hirdeti, és pöffeszkedve atyjának nevezi az Istent.
Lássuk hát,
igazak-e a beszédei.
Figyeljük
meg, mi
végre jut. Mert ha az
igaz az
Isten gyermeke, akkor az
Isten a pártjára kel, és kiszabadítja
ellenségei
kezéből. Tegyük próbára, gúnyoljuk és bántalmazzuk, hogy megismerjük
szelídséget, és kipróbáljuk
türelmét! ítéljük gyalázatos halálra, mert � saját szavai
szerint
�
Isten oltalmában részesül!"
így gondolkodnak, de
tévednek, mert gonoszságuk vakká tette őket. Nem
ismerik
Isten titkos
szándékait.
Ezért sem az erény jutalmát nem remélik,
sem a tiszta
lelkek díját nem tudják becsülni.
Isten ugyanis
halhatatlanságra teremtette az embert, és saját lényének
képmásává tette. A sátán
irigysége révén azonban a világba
jött a halál, s akik
vele tartanak, azok megtapasztalják.
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 2, 1. 12. 13. 17.
18; Mt 27, 43
V. Azt
mondják az istentelenek egymásnak: Leskeődjünk az igazra, mert
szembeszáll tetteinkkel: Isten Gyermekének mondja magát. * Lássuk hát,
igazak-e beszédei; mert ha az Isten Gyermeke, akkor az Isten
kiszabadítja kezünkből.
F. Az
Istenben bízott, mentse hát meg, ha akarja, hisz azt mondta: Isten Fia
vagyok. * Lássuk hát.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
I. Kelemen pápának a korintusiakhoz
írt levelé ből
(Cap. 21, l - 22, 5; 23, 1-2: Funk l,
89-93)
Ne tegyünk semmit Isten
akarata ellen!
Vigyázzatok,
szeretteim, nehogy az Úr sok jótéte ménye mindnyájunk kárhozatára
váljék, ha tudniillik nem élünk hozzá méltó módon, és nem
egyetértésben tesszük azt, ami előtte jó és kedves. Mert azt mondja
valahol:
Az Úr lelke a benső rejtekeit is
megvilágítja (vö. l Krón 28, 9).
Fontoljuk meg, hogy mily közel van ő, és hogy előtte nem marad rejtve
semmi sem, amit gondolunk vagy beszélünk. Az tehát a helyes, hogy
akarata ellen ne tegyünk semmit. Inkább sértsük meg a balga és
oktalan, gőgös és fennhéjázó beszédű embereket, mint Istent.
Imádjuk Urunkat,
Jézust, aki vérét adta értünk. Adjuk meg elöljáróinknak a tiszteletet,
becsüljük meg az öregeket, az istenfélelem fegyelmében neveljük az
ifjakat, mindenki vezesse feleségét a jóra. Legyen nyilvánvalóvá
erkölcsi életük kedves tisztasága; mutassanak alázatos, tiszta és
őszinte jóakaratot; lássék meg rajtuk, hogy tudnak hallgatni,
nyelvüket féken tartva; személyválogatás nélkül egyformán szeressék
mindazokat, akik szentül félik Istent.
Gyermekeiteket
szoktassátok Krisztus fegyelméhez; tanulják meg, mit ér az alázatosság
Isten előtt, mily hathatós az Urnái a tiszta szeretet, mily jó és nagy
az ő félelme, és hogy megőrzi mindazokat, akik tiszta lélekkel szentül
élnek benne. Mert ő a gondolatok és a szándékok vizsgálója, az ő Lelke
van bennünk; és akkor veszi el tolunk Lelkét, amikor akarja.
Mindezt megerősíti a
Krisztusba vetett hit. Erre buzdít a Szentlélek által:
Jöjjetek, fiaim, hallgassatok rám, az
Úr félelmére oktatlak titeket. Ki az az ember, aki élni vágyik, és
szeretne jó napokat látni? Fékezd nyelvedet, hogy ne szóljon rosszat,
és ajkadat, hogy ne beszéljen hazugságot. Fordulj el a rossztól, és
tedd a jót, keresd a békét, és járj annak útján!
(Zsolt 33, 12-15).
A mindenben
irgalmas és jóságos Atya szereti
az őt félőket, kegyelmét jóságosán és kedvesen adja azoknak, akik
lelkűk egyszerűségével hozzá fordulnak. Ezért ne legyünk
kétszínűek, és ne tegyenek felfuvalkodottá bennünket az ő kiváló
és kitüntető
adományai.
VÁLASZOS ÉNEK Tób 4, 20; 14, 10. 11
V. Minden
időben magasztald Istent, és kérd tőle, hogy az egyenes úton járhass,
* Hogy szándékaid jó véget érjenek.
F. Azt
tedd, ami kedves előtte, igazságban minden erődből. * Hogy szándékaid.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
3, 1-19
Az igazaké lesz a.
mennyek, országa,
Az igazak lelke Isten
kezében van, a halál kínja nem érinti őket. Az esztelenek szemében úgy
tetszett: meghaltak, végüket balsorsnak ítélték, és távozásukat
megsemmisülésnek; pedig ők a békességben vannak. Bár az emberek
szerint kínokat szenvedtek, halhatatlansággal teljes mégis reményük.
Egy kis fenyítés után sok jóban részesültek, mert Isten próbára tette,
és magához méltóknak találta őket. Mint aranyat a kohóban,
megvizsgálta, és égőáldozatként elfogadta őket, és az ítéletkor
fényleni fognak.
Az igazak fénylenek
majd, mint a nádasban szikrázva futó tűz. Nemzeteket ítélnek, népeken
uralkodnak, és az Úr lesz királyuk minden időben. Akik benne bíznak,
megértik az igazságot, s a hűek nála maradnak szeretetben, mert
kegyelem és irgalom lesz az ő válasz- tottainak osztályrésze.
Az istentelenek meg a
lelkületük szerint bűnhődnek majd, azok, akik megvetették az igazat,
és elpártoltak az Úrtól. Mert boldogtalan, aki megveti a bölcsességet
és a fegyelmet: hiú a reményük, hiábavaló a fáradozásuk, hasztalanok a
tetteik. Esztelenek az asszonyaik, gonoszak a gyermekeik, és átkozott
a nemzetségük.
Boldog a magtalan, aki
nem szennyezte be magát, akinek ágya nem ismerte a bűnt. Termékenysége
majd kiderül a lelkek látogatásának idején. Boldog a heréit is, aki
nem követett el kezével törvénysértést, aki nem forgatott elméjében
semmi gonoszát az Úr ellen, mert elnyeri hűsége nagyszerű jutalmát, és
örvendetes öröksége lesz az Úr templomában. Mert nagyszerű a nemes
törekvés gyümölcse, és a bölcsesség gyökere nem pusztul el.
A házasságtörők
gyermekei azonban nem boldogulnak, és a bűnös ágy ivadéka elpusztul.
Ha soká élnek is, akkor sincs becsületük, és öregkoruk végül dicstelen
lesz. Ha azonban korán meghalnak, altkor az ítélet napján sem reményük
nem lesz, sem vigaszuk. Mert az istentelen nemzedéknek gonosz a vége.
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 3, 6. 9
V. Mint
aranyat a kohóban, megvizsgálta választottak az Úr, és égőáldozatként
elfogadta őket; az ítéletkor fényleni fognak, * Mert kegyelem és
irgalom lesz Isten választottainak osztályrésze.
F. Akik
benne bíznak, megértik az igazságot, s a hűek nála maradnak
szeretetben. * Mert kegyelem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent
I. Kelemen pápának a korintusiakhoz
írt levéléből
(Cap. 24, 1-5; 27, l � 29, 1: Funk l,
93-97)
Isten hűséges ígéreteiben
Fontoljuk meg,
szeretteim,
hogyan állítja az Úr állandóan elénk a jövendő feltámadást, amelyet
először Jézus Krisztusban
mutatott meg, amikor
őt a holtak közül feltámasztotta. Nézzük csak a feltámadást, amely a
maga
idején fog megmutatkozni.
A nappal és az éjjel
is a feltámadást példázza nekünk; elmúlik
az éjszaka, felvirrad a nappal, elmúlik a nappal, rátör és
üldözőbe veszi az éjjel. Vegyük például a gabonát. Miként és hogyan
hoz magot? Kimegy a szántóvető, és a földet beveti valamilyen maggal.
Csupaszon, szárazon esik i földbe, oszlásnak indul, de az oszlásból az
isteni gondviselés nagy fölsége feltámasztja, és az egy magból
többszörös termés származik.
E remény kösse
szívünket Istenhez, aki hűséges ígéreteiben, és igazságos ítéleteiben.
Hogyan hazudhatna ő , aki megtiltotta a hazugságot? Semmi sem
lehetetlen Istennek, csak a hazugság. Keltsük fel hát magunkban a
hitet, és lássuk, mily közel áll hozzá minden.
Fönséges szavával
teremtett mindent, és az ő szava el is pusztíthat mindent.
Vajon ki kérdezheti tőle: Mit tettél?
Vagy ki állhat ellen az S hatalmas erejének?
(Vö. Bölcs 12, 12). Mindent úgy tesz,
ahogyan és amikor akarja, és ha egyszer valamit elhatározott, az
máskép pen nem történhet. Minden az ő szeme előtt van, és semmi sem
marad előtte rejtekben. Isten
dicsőségét hirdetik az egek, kezének művéről vall a mennybolt. A
nappalok ezt zengik egymásnak, erre oktatja éj az éjszakát. Nem olyan
hang ez, nem olyan beszéd, hogy meg ne értenéd szavát
(Zsolt 18, 2-4).
Mivel tehát látása és
hallása előtt nincs titok, féljük őt, és fordítsunk hátat a gonosz
cselekedetek tisztátalan vágyainak, hogy a végső ítéleten irgalma
megvédjen bennünket. Mert ugyan ki menekülhet meg erős kezétől? Van-e
világ, ahová előle elmenekülhetnénk? Azt mondja valahol a Szentírás:
Lelked elől ugyan hová mehetnék?
Színed elől hová futhatnék? Hogyha főlhágok az égbe, odafönn vagy; ha
leszállók az alvilágba, odalenn talállak
(Zsolt 138, 7-8). Hová mehetne, hová
menekülhetne az ember előle, aki mindent körülfog?
Járuljunk tehát hozzá
szent lélekkel, tiszta és szeplőtelen kezünket feléje tárva; szeressük
jóságos és irgalmas Atyánkat, aki bennünket a maga számára
kiválasztott.
VÁLASZOS ÉNEK E E szt 13, 9. 10
V. Uram,
mindenható Király! A te hatalmadban van a mindenség, és senki sem tud
neked ellenállni; * Ments meg minket a te neved miatt!
F. Te
alkottad az eget és a földet, s az összes csodálatos dolgot, amely az
égbolt alatt található. * Ments meg.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
6, 1-27
Keressük a bölcsességet!
A bölcsesség többet ér
az erőnél, és az okos férfiú a vitéznél. Halljátok hát, királyok, és
szívleljétek meg, tanuljatok, akik a föld határait kormányozzátok!
Figyeljetek föl, akik a sokaságon uralkodtok, és büszkék vagytok a
népek nagy számára! A Mindenható adta nektek a hatalmat, és a
Magasságbeli az uralmat, s majd számon kéri tetteiteket, és
kivizsgálja szándékaitokat.
Jóllehet országának
csak szolgái vagytok, mégsem ítéltetek igazságosan, nem tartottátok
meg a törvényt, és nem éltetek Isten akarata szerint. Ezért
félelmetesen és hirtelenül rátok tört, mert szigorú ítélet vár a
hatalmon levőkre. A kicsik irgalomból bocsánatot nyernek, a
hatalmasokra azonban kemény büntetés vár. Mert a mindenség Ura
senkitől sem tart, és nincs nagyság, amitől félne. Hisz ő teremtette a
kicsit és a nagyot, és egyaránt gondját viseli mindegyiknek. A
hatalmasokra azonban szigorú vizsgálat vár.
Hozzátok
intézem hát szavam, fejedelmek, hogy bölcsességet tanuljatok,
és el ne bukjatok! Mert akik
a szenttel szentül bánnak, megszentelődnek, és akiket
erre megtanítottak, azok meg tudnak majd felelni.
Áhítsátok hát szavaimat,
és vágyódjatok rájuk, és okulásban lesz részetek. A bölcsesség ragyogó
és hervadhatatlan, könnyen felismerik,
akik
szeretik,
és megtalálják, akik
keresik.
Már előre megmutatkozik
azoknak, akik
vágyódnak rá. Aki
korán reggel keresni
kezdi,
nem kell fáradnia,
mert ajtajánál ülve találja.
Róla elmélkedni
tökéletes okosság, aki érte virraszt, hamar megszabadul a gondtól.
Hisz maga megy, s megkeresi azokat, akik méltók rá, barátságosan
megjelenik nekik az utakon, és minden szándékukban találkozik velük.
Mert a bölcsesség
legbiztosabb kezdete a tanulás utáni vágy; tanulni akarni annyi, mint
szeretni a bölcsességet. A bölcsesség szeretete a törvényeinek a
megtartása, a törvények megtartása a halhatatlanság biztosítása, s a
halhatatlanság eljuttat az Isten közelébe, így vezet a bölcsesség
utáni vágy az uralomhoz. Ha tehát, népek fejedelmei, örömeteket
lelitek a trónban és a jogarban, altkor becsüljétek a bölcsességet,
hogy örökké országolhassatok!
Hogy mi a bölcsesség,
és hogyan keletkezett, elmondom, és nem rejtem el titkát előletek. Sőt
inkább kezdetétől fogva megvizsgálom; amit csak tudok róla, nyíltan
feltárom, és nem kendőzöm el az igazságot. Nem járok én egy úton az
emésztő irigységgel, mert ennek aztán semmi köze sincs a
bölcsességhez.
A sok bölcs áldás a
világnak, s az okos király jólét a népnek. Okuljatok hát szavaimból,
majd hasznát látjátok!
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 7, 13. 14; 3, 11;
7, 28
V.
Csalárdság nélkül sajátítottam el a bölcsességet, irigység nélkül adom
tovább: * Hisz kifogyhatatlan kincs a bölcsesség az emberek számára.
F.
Boldogtalan, aki megveti a bölcsességet és a fegyelmet; Isten csak azt
szereti, aki a bölcsességgel él. * Hisz.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent L Kelemen
pápának a korintusiakhoz írt leveléből
(Cap. 30, 3-4; 34, 2 � 35, 5: Funk l,
99, 103-105)
Járjunk az igazság
útján!
Ne szavaink, hanem
tetteink tanúskodjanak megigazulásunkról, legyünk egyetértők,
alázatosak, önmegtartóztatóak, távol álljon tőlünk minden fecsegés és
megszólás. így szól a Szentírás:
Aki sokat beszél, sokat hall is; azt
hiszi a fecsegő ember, hogy ő igaz is?
(Vö. Jób 11, 2).
Készséges lélekkel
kell tehát a jó cselekedeteket gyakorolnunk, minden jót ugyanis
Istentől kapunk. Hiszen kijelenti:
íme, itt az Úr, aki jutalmaz, hogy
mindenkinek megfizessen cselekedetei szerint
(vő. Jel 22, 12). Tehát minket, akik
teljes szívvel hiszünk benne, arra buzdít, hogy ne legyünk lusták és
tunyák a jótettekben. Istenben dicsekedjünk, és benne bízzunk. Vessük
alá magunkat akaratának, vegyünk példát az angyalok seregéről, miként
teljesítik akaratát. Mert ezt mondja a Szentírás:
Ezerszer ezren szolgáltak neki, és
tízezerszer tízezren álltak előtte, és harsány hangon kiáltották:
Szent, szent, szent a Seregek Ura, dicsősége betölti az egész földet!
(Dán 7, 10; Iz 6, 3).
Késztessen
lelkiismeretünk arra, hogy békés egyetértésben összegyűlve egy hangon
kiáltsunk hozzá kitartóan, s így dicsőséges és nagy ígéreteit
elnyerhessük. Ezt mondja ugyanis a Szentírás:
Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta, amit Isten azoknak készített, akik őt
szeretik (vö. l Kor 2, 9).
Szeretteim, milyen
boldogítók és csodálatosak Isten ajándékai! Élet az örökkévalóságban,
ragyogás az igazságban, igazság a szabadságban, hit a bizalomban,
szentségben véghezvitt önmegtagadás; ezeket mind megérthetjük. Mi
lehet tehát az, amit az őt szeretőknek készít? Ennek nagyságát és
szépségét csak a szentséges Alkotó és a századok Atyja tudja.
Mi tehát minden
erőnkkel arra törekedjünk, hogy azok között legyünk, akik őt szeretik,
hogy megígért ajándékait elnyerhessük. De hogyan történjék ez,
szeretteim? Úgy, ha hitünk által istenismeretünk megszilárdul; ha
szorgosan keressük azt, ami előtte jó és kedves; ha megtesszük, amit
szent akarata rendelt, és az igazság útján járunk, és elvetünk
magunktól minden igazságtalanságot.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 24, 4-5. 16
V. Utaidat,
Uram, mutasd meg nekem, és oktass ki ösvényed felől. Igazságod szerint
vezess, * Mivel te vagy az én megmentő Istenem, és szüntelenül benned
bízom.
F. Tekints
rám, és irgalmazz: elhagyatott vagyok és nyomorult. * Mivel te vagy.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
7,15-30
A bölcsesség: Isten képe
Adja meg nekem az
Isten, hogy bölcsen beszéljek, és ahhoz méltóan gondolkodjam, aminek
részese lettem! Mert ő irányítja a bölcsességet, és vezeti a bölcset.
Hiszen a kezében vagyunk mi magunk, a szavaink, egész értelmünk és
minden ügyességünk.
Mert ő adta nekem a
dolgok biztos ismeretét, hogy értsem a világmindenség szerkezetét és
az elemek működését, az idők elejét, végét és közepét, a napfordulat
változását és az évszakok váltakozását, az év lefolyását és a
csillagok állását, az állatok természetét és a vadállatok indulatait,
a szellemvilág hatalmát és az emberek gondolkodását, a növények
különbségeit és a gyökerek gyógyító erejét. Mindent megismertem, ami
el volt rejtve, s ami látható volt; mert a mindeneket művészien
alakító bölcsesség megtanított rá.
Benne ugyanis lélek
van, amely értelmes, szent, a maga nemében egyeden, sokrétű, finom,
könnyed, mozgékony, átható, tiszta, világos, sérthetetlen, a jót
kedveli, éles, akadályt nem ismer, jótékony, emberbarát, állhatatos,
szilárd, bátor, mindenható, mindent lát, és áthatja a szellemet, a
gondolkodó, a tiszta és a legfinomabb lényeket. Mert a bölcsesség
mozgékonyabb, mint bármi, ami mozog; tisztaságánál fogva mindenen
áthatol.
Hiszen Isten erejének
lehelete és a Mindenható dicsőségének tiszta kicsordulása; ezért nem
érheti soha semmi folt. Az örök világosság kisugárzása, és az Isten
működésének tiszta tükre és jóságának képmása.
Bár csak egy, mindent
megtehet, s jóllehet magában marad, megújítja a mindenséget.
Nemzedékről nemze dékre betér a szent lelkekbe, így teremti meg Isten
ba rátait és a prófétákat. Isten csak azt szereti, aki a böl
csességgel él, mert az ékesebb a napnál, és fönségesebb minden
csillagképnél. Ha a világossághoz hasonlítjuk, még annál is különb,
mert azt felváltja az éjszaka, a bölcsességgel szemben azonban
tehetetlen a gonoszság.
VÁLASZOS ÉNEK Kol l, 15-16; Bölcs 7, 26
V. Jézus
Krisztus a láthatatlan Isten képmása, az egész teremtés elsőszülöttje,
* Mert benne teremtetett minden.
F. Az örök
világosság kisugárzása és az Isten jóságának képmása. * Mert benne
teremtetett minden.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Atanáz püspöknek
az arianizmus ellen mondott szónoklataiból
(Oratio 2, 78. 79: PG 26, 311. 314)
A Bölcsesség képmása és
hasonlósága benne van a teremtményekben
Mivel a Bölcsesség
teremtett képmása megvan bennünk és minden teremtményben is, ezért az
igazi és teremtő Bölcsesség méltán vallja magáénak mindazt, ami
képmására van teremtve, amikor így szól:
Müveibe teremtett engem az Úr
(vö. Péld 8, 22). Mert hiszen
mindazt,
amiben
megnyilatkozik
a bennünk levő bölcsesség, azt az Úr sajátjának tekinti.
Ezért, aki teremtve
van, az nem maga a Teremtő, de ő a létezőkbe beleteremtett képmása
miatt úgy beszél már róla, mint önmagáról. Az Úr ezért mondta ezt is:
Aki befogad titeket, engem fogad
be (Mt 10, 40), mivel képmása
bennünk van. így, bár ő
nem sorolható a teremtmények közé,
mégis, mivel képmása és hasonlósága benne van a teremtményekben,
mintegy magáról mondja: Alkotó
munkája elején műveibe teremtett engem az Úr
(vö. Péld 8, 22).
Továbbá a bölcsesség
képmása azért van benne a teremtményekben, hogy a világ felismerje
belőlük Alkotóját, az Igét, és az Ige által az Atyát. Ez pedig
kétségtelenül megegyezik Pál e tanításával:
Ami megtudható az Istenről, az világos
előttük, maga az Isten tette számukra nyilvánvalóvá. Mert ami benne
láthatatlan, arra a világ teremtése óta műveiből következtethetünk
(Róm l, 19). Tehát az Ige
természete szerint semmiképpen sem teremtmény, ez a szentírási hely
pedig arról a bölcsességről szól, amely valójában bennünk van, és
amiről most beszélünk.
Ha pedig valaki ezt
nem akarná elhinni, az adjon
választ arra a kérdésre, hogy a
teremtett dolgokban van-e valami bölcsesség, vagy nincs. Ha azt
mondaná, hogy nincs, akkor az Apostol miért panaszkodik, hogy
Isten bölcsességében a világ a
bölcsesség által nem ismerte fel Istent?
(l Kor l, 21). Vagy ha egyáltalán
nincs semmi bölcsesség, akkor a Szentírás miért említi a bölcs emberek
egész seregét, mondván: A bölcs
ember fél, és kerüli a rosszat (Péld
14, 16); és házat bölcsességgel
lehet építeni? (Péld 24, 3).
A Prédikátor hasonlóan
mondja: A bölcsesség földeríti
az ember arcát (Préd 8, 1). A
meggondolatlanul beszélőket pedig így feddi meg:
Ne mondd: Miért van az, hogy a régi
idők jobbak voltak, mint a mostaniak. Mert nem vall bölcsességre, ha
ilyesmit kérdezel (Préd 7, 10).
Ha pedig a teremtett
dolgokban benne van a böl csesség, amint ezt Sirák fia is tanúsítja:
Az Úr kiárasztotta a
bölcsességet minden művére. Bőkezűen juttat belőle minden testnek,
ajándékul adja azoknak, akik őt szeretik
(Sir l, 10), akkor ez a kiáradás
egyáltalán nem az önmagában létező és egyetlen Bölcsességre
vonatkozik, hanem a világban kifejezésre jutott bölcsességről van szó.
Ekkor viszont miért látszanék hihetetlennek, hogy maga a teremtő és
igazi Bölcsesség � akinek a képmása és hasonlatossága az a bölcsesség
és tudás, amely a világra kiáradt � mintegy önmagáról mondja:
Műveibe teremtett engem az Úr?
(Vö. Péld 8, 22). A vi lágban levő
bölcsesség ugyanis nem a teremtő Bölcsesség, hanem az alkotásokba
beleteremtett bölcsesség, és ezért:
Isten dicsőségét az egek hirdetik,
kezének művéről vall a mennybolt
(Zsolt 18, 2).
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 7, 22. 23; l Kor 2,
10
V. A
bölcsességben Lélek van, amely értelmes, szent, a maga nemében
egyetlen, sokrétű, finom, könnyed, a jót kedveli, akadályt nem ismer,
* Mindenható, mindent lát, és áthatja a szellemet.
F. A Lélek
mindent átlát, még Isten mélységeit is. * Mindenható.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
8, l-21b
A bölcsességet Istentől
kell kérnünk
A bölcsesség erejét
kifejtve elér a világ egyik végétől a másikig, és a mindenséget
üdvösen igazgatja. Őt szerettem és kerestem ifjúkorom óta; azon
voltam, hogy jegyesemmé tegyem, és hódolója lettem szépségének. Nemes
származással dicsekedhet, mivelhogy együtt lakik az Istennel, és a
mindenség Ura szereti, mert be van avatva Isten tudásába, és a tetteit
ő választja meg. Ha a gazdagság kívánatos jó az életben, vajon mi
gazdagabb, mint a bölcsesség, amely mindeneket alkot?
Hogyha az okosság
valamit létrehoz, akkor ki nagyobb művész nála az egész világon? És ha
valaki az igazságosságot kedveli, akkor amit ő elér, az erény:
mértékletességre, okosságra, igazságosságra és erősségre tanít.
Ezeknél nincs hasznosabb az életben az ember számára. Ha meg valaki
gazdag tudást kíván, akkor ő ismeri a régmúltat, és feltárja a
jövendőt; ért a fordulatos beszédhez és a talányok megfejtéséhez;
előre tud a jelekről és csodákról, a korok és időszakok végéről.
Eltökéltem hát, hogy
élettársamul veszem, mert tudtam, hogy jó soromban tanácsadóm, gond és
bánat közepette meg vigaszom lesz. Tekintélyem lesz miatta a sokaság
előtt, és az öregek előtt becsületem, holott ifjú vagyok. A
bíráskodásban éles elméjűnek találnak majd, és megcsodálnak a
hatalmasok. Ha hallgatok, várnait rám; ha felszólalok, figyelmesen
meghallgatnak, és ha hosszabban beszélek, szájukra teszik a kezüket.
Miatta
halhatatlanságban lesz részem, és örök emlékezetet hagyok az utókorra.
Népeket kormányozok majd, és nemzetek lesznek alattvalóim. A
félelmetes zsarnokok rettegnek, ha felőlem hallanak, hanem a nép
körében kegyesnek mutatkozom, a hadban meg vitéznek. Megtérve
otthonomba, oldalán kipihenem magam; mert társaságában nincs
keserűség, és a vele való elet nem jár bosszúsággal, hanem derű és
öröm.
Míg ezeket
fontolgattam magamban, és szívemben meghánytam-vetettem, hogy a
halhatatlanság a bölcsességgel rokon, a vele való barátságban tiszta
öröm rejlik, a keze munkájában kimeríthetetlen gazdagság, a vele való
bizalmas érintkezésben okosság, a vele való társalgásban jó hírnév,
szétnéztem, és kerestem, hogyan vihetnem házamba.
Tehetséges ifjú voltam
ugyan, és jó lélek jutott részemül, vagy helyesebben, mivel jó
voltam, jutottam tiszta testhez. De mivel beláttam, hogy nem juthatok
másként birtokába, csak ha Isten megadja � már az is okosság volt,
hogy tudtam, kinek az adománya �, azért az Úrhoz fordultam, és
imádkoztam hozzá.
VÁLASZOS ÉNEK Bölcs 7, 7. 8; Jak l, 5
V.
Könyörögtem, és megkaptam az okosságot; * Esdekeltem, és leszállt rám
a bölcsesség lelke: többre becsültem a jogarnál és a trónnál.
F. Ha
valaki közületek bölcsességben szenved hiányt, kérje Istentől, aki
szívesen ad mindenkinek anélkül, hogy a szemére vetné, s meg is kapja.
* Esdekeltem.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Balduin canterburyi
püspök műveiből
(Tract. 6: PL 204,
451-453)
Isten szava eleven és
átható
Isten szava eleven,
átható, és minden kétélű kardnál élesebb
(Zsid 4, 12). Hogy
Isten szavában mennyi erő és bölcsesség lakik, azt ezekből a szavakból
is láthatják azok, akik keresik Krisztust, aki az Isten Igéje, ereje
és bölcsessége. Ez az Ige az idő kezdete előtt az Atyánál volt, mint
vele egyformán örökkévaló, majd időben kinyilatkoztatta magát az
apostoloknak, ők tovább hirdették, a hívő nép pedig alázatos hittel
befogadta. Tehát ott van ez az Ige az Atyában, ott van ez az Ige a
hirdető ajkakon, és ott van ez az Ige a hívő szívben is.
Ez az Isten eleven
Szava, akinek az Atya megadta, hogy élete legyen önmagában, mint ahogy
az Atya is önmagában birtokolja az életet. Ezért ő nem csupán élő,
hanem ő maga az élet, amint mondja is önmagáról:
Én vagyok az út, az igazság és az élet
(Jn 14, 6). Mivel ó' az élet,
él, hogy éltető is legyen. Mert,
amint az Atya feltámasztja a
halottakat, és életre kelti őket, a Fiú is életre kelti azokat, akiket
akar (Jn 5, 21). Éltető, amikor
a sírból kihívja a halottat, és ezt mondja:
Lá-zár, jöjj ki!
(Jn 11,43)
Amikor
ez a szó felhangzik,
akkor e kimondás
ténye adja a hallható szónak azt az erőt, amelyet belsőleg felfog az,
aki
azt meghallja, s ez az erő kelti
életre a halottakat, és e szavak áltál kapnak új életet Ábrahám
fiai.
Élő tehát ez a szó az Atya szívében, élő az azt kimondó
ajkán, élő annak szívében, aki
hiszi
és szereti.
S mivel
ennyire
élő ez a szó, ezért hathatós erejében nem kételkedhetünk.
Mily hatalmas a
teremtésben, mily erős a gondviselésben, mily eredményes a
megváltásban! Mi lehet ennél hatalmasabb, mi lehet erőteljesebb?
Ki tudná elmondani az Úr
hatalmas tetteit, dicséretét hiánytalanul hirdetni ki képes?
(Zsolt 105, 2). Mert hatalmas, amikor
működik, és erőt áraszt, ha hirdetik. Nem tér vissza a mennybe
megvalósulatlanul, hanem mindent elvégez, amire küldve van.
Isten szava átható, és
minden kétélű kardnál élesebb
(Zsid 4, 12), amikor
hittel és szeretettel fogadják. Mi lehetetlen annak, aki hisz, vagy mi
nehéz annak, aki szeret? Ha ez a szó elhangzik, igéi úgy átjárják az
ember szívét, mint az erős íj éles nyilai, s mint a felszegezettbe a
szegek belehatolnak annyira, hogy átjárják a legbelsejét. Ez a szó
ugyanis élesebb minden kétélű kardnál, azaz minden erőnél és
hatalomnál jobban magáévá teszi az embert, és élesebb minden emberi
lángésznél; minden emberi bölcsességet és okos beszédet felülmúl.
VÁLASZOS ÉNEK Sir l, 5. 16
V. A
bölcsesség forrása Isten parancsai az ég magasságaiban, * És útjai az
örök parancsok.
F.A
bölcsesség telje az Úrnak félelme. * És útjai.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Bölcsesség könyvéből
11, 21b -
12, 2. llb-19
Isten irgalma és türelme
Uram, te mindent
mérték, szám és súly szerint rendeztél el. Mindig megvan rá a módod,
hogy megmutasd nagy hatalmadat, és ki tudna ellene szegülni karod
erejének? Hisz az egész világ olyan előtted, mint a porszem a
mérlegen, és mint a földre hulló hajnali harmatcsepp. De te mindenkin
megkönyörülsz, mert mindent megtehetsz, és elnéző vagy az emberek
bűnei iránt, hogy bűnbánatot tartsanak.
Mert szeretsz mindent,
ami van, és mit sem utálsz abból, amit alkottál. Ha gyűlöltél volna
valamit, meg sem teremtetted volna. Hogy is maradhatna meg bármi, ha
te nem akarnád, és hogyan állhatna fenn, ha te nem hívtad volna létre?
De te kímélsz mindent, mert a tiéd, életnek barátja!
Mert a te el nem múló
szellemed van mindenben. Ezért enyhén bünteted, akik hibáznak, és a
bűneikre emlékezteted őket, hogy hagyjanak fel a gonoszsággal, és
higgyenek benned, Uram. Nem is azért hagytad büntetlenül bűneiket,
mintha valakitől tartottál volna. Hisz ki mondhatná neked: ?Mit
tettél?" Vagy ki szegülhetne ellene ítéletednek? Ki illethet váddal a
népek megsemmisítéséért, amelyeket magad alkottál? Vagy ki léphet föl
ellened az istentelen emberek ügyét pártolva?
Mert sem Isten nincs
rajtad kívül, aki mindeneknek gondját viselné, úgyhogy bizonyítanod
kellene, hogy nem ítéltél igazságtalanul, sem király, sem fejedelem
nem állhat eléd azok miatt, akiket megbüntettél.
De mivel igazságos
vagy, mindent igazságosan intézel, és nem tartod hatalmadhoz illőnek,
hogy olyat elítélj, aki nem szolgált rá a büntetésre. Hiszen
igazságosságodnak hatalmad az alapja: mivel mindennek ura vagy,
mindent kímélhetsz. Erődet csak akkor mutatod meg, ha nem hisznek
hatalmadban, és megbünteted a dacot azokban, akik ismerik hatalmadat.
Bár hatalom van a kezedben, szelíden ítélsz, és nagy kímélettel
vezetsz bennünket; mert a hatalom a rendelkezésedre áll, mihelyt
akarod.
Ezzel a bánásmóddal
arra tanítottad népedet, hogy az igaz legyen emberszerető, és azzal a
jó reménnyel töltötted el gyermekeidet, hogy a bűn után időt adsz a
bűnbánatra.
VÁLASZOS É.NE.K. Vö.
Bölcs 11, 24. 27; Sir 36, l
V.
Szeretsz mindent, ami van, és mit sem utálsz abból, amit alkottál,
Uram; megbocsátod a bűnbánó ember vétkeit, és irgalmazol neki, * Mert
te vagy a mi Urunk, Istenünk.
F.
Irgalmazz, és tekints le ránk, mutasd meg nekünk irgalmad
világosságát! " Mert te vagy.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Sienai Szent Katalin
szűznek ?Az isteni gondviselés" című párbeszédes művéből
(Cap. 134, ed. latina, Ingolstadii,
1583, ff° 215v-216)
Milyen jóságos és
szeretetreméltó lelkű vagy, Uram, mindenben!
Amikor az örök Atya
kimondhatatlan jóságával rátekintett erre a leiekre, így kezdett
beszélni:
Ó, szeretett leányom,
elhatároztam, hogy mindenképpen irgalmas leszek a világhoz, és minden
szükségében gondját akarom viselni az embernek. De tudatlanságában az
ember, mint a halált, úgy utasítja vissza azt, amit én életként
ajándékozok neki, és így éppen saját magával szemben lesz szörnyű
kegyetlen; de én mégis állandóan gondot viselek rá. Ezért azt akarom,
hogy te tudjad: minden, amit az embernek adok, végtelen
gondviselésemből származik.
Ezért van az, hogy
amikor gondviselésemmel megteremtettem az embert, magamba tekintettem,
és foglya lettem teremtményem szépségének: mert azt határoztam, hogy
szerető' gondviselésemmel a saját képemre és hasonlatosságomra
teremtem meg őt, sőt adtam neki emlékezetet is, hogy el ne feledje a
jótetteimet. Azt akartam, hogy az ember az örök Atya hatalmából is
részesüljön.
Ezenfelül adtam még
neki értelmet is, hogy Fiam bölcsességében megismerje és megértse az
én akaratomat, aki lángoló atyai szeretetemben minden kegyelem forrása
és ajándékozója vagyok. Adtam még neki akaratot is, hogy szeretni
tudjon, megajándékoztam a Szentlélek kegyelmével, hogy tudja szeretni
mindazt, amit az értelmével megismert és belátott.
Mindezt pedig azért
tettem jóságos gondviselésem mel, hogy az ember képes legyen majd a
boldog örök másvilágban
végtelen örömmel egyedül csak engem szemlélni,
és belőlem élni.
Amint
már máskor elmondtam neked, bezárult az ég ősszülőtök, Ádám
engedetlensége miatt:
és ebből az engedetlenségből áradt szét azután az egész világra
minden
rossz.
Hogy pedig
engedetlensége büntetését, a halált elvegyem az embertől, mindent
felülmúló szerető gondviselésemmel odaadtam nektek egyszülött Fiamat,
hogy ő segítsen nyomorúságtokon. Nagyon engedelmessé tettem őt, hogy
az emberi nem megszabaduljon attól a romlástól, amely ősszüleitek
engedetlensége következtében szétáradt a világon. Ezért mintegy a
szeretet foglyaként őszinte engedelmességgel sietett a szent kereszten
való gyalázatokkal tetézett halála felé, és szent halála
közvetítésével felkínálta nektek az életet nem embersége, hanem
istensége erejével."
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 16, 8. 7
V. Óvj
engem, Uram, mint szemed fényét, * Szárnyad árnyékában védj meg engem!
F. Csodás
jóságodat mutasd meg, aki megmented a benned bízót. * Szárnyad
árnyékában.
Könyörgés
Mindenható, örök
Isten, növeld bennünk a hitet, a reményt és a szeretetet. Add, hogy
szeressük, amit parancsolsz, és segíts, hogy elnyerjük, amit ígérsz. A
mi Urunk.
|