ÉVKÖZI XXXI.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész,
III. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Egy a ti tanítótok, aki a mennyben van: az Úr Jézus
Krisztus.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. Á mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik a Makkabeusok
első könyve
A hellénisták győzelme
és büszkesége
Miután Macedóniai
Fülöp fia, Sándor kivonult Chettiimből, és legyőzte a perzsák és médek
királyát, Dáriust, helyette először Hellászon uralkodott királyként.
Sok hadjáratot vezetett, erődöket foglalt el, és királyokat küldött
halálba. Egészen a föld határáig előrenyomult, és sok néptől szedett
adót. Az egész föld elnémult előtte. Erre szíve elbizakodottá vált, és
gőggel telt el. Hatalmas sereget gyűjtött, s uralomra tett szert
országok, népek és fejedelmek fölött, úgyhogy sorra adófizetői lettek.
De aztán ágynak esett, és tudatára ébredt, hogy meg kell halnia. Maga
elé idézte legfőbb embereit, akik vele nőttek fel ifjúkoruktól fogva,
és még életében felosztotta köztük birodalmát. Sándor tizenkét
esztendei uralkodás után meghalt.
Szolgái vették át az
uralmat, ki-ki a maga részén. Halála után mindannyian föltették a
diadémot, s utánuk fiaik is, sok éven át. Rengeteg bajt hoztak a
földre.
Istentelen sarj fakadt
belőlük, Ántiochusz Epifánesz, Ántiochusz királynak az egyik fia. Túsz
volt Rómában, s a görög hatalom 137. esztendejében jutott uralomra.
Azokban a napokban hitehagyottak támadtak Izraelben. Sokak fejet
telebeszélték javaslatukkal: ?Menjünk, és kössünk szövetséget a
körülöttünk élő népekkel. Mert amióta elkülönültünk tőlük, rengeteg
baj ér bennünket." Ez a javaslat tetszésre talált. A népből néhányan
készek voltalt rá, hogy elmenjenek a királyhoz. Ez felhatalmazta őket,
hogy pogány szokásokat vezessenek be. Pogány szokás szerint
testgyakorló iskolát létesítettek Jeruzsálemben, újra növesztették
előbőrüket, és elpártoltak a szent szövetségtől. Szövetségre léptek a
pogányokkal, s arra adták magukat, hogy vetkezzenek.
Amikor Antiochusz
megszilárdította a birodalmat, arra gondolt, hogy Egyiptomra is
kiterjeszti hatalmát, hogy így mindkét országon uralkodjék. Hatalmas
sereggel, harci szekereikkel, elefántokkal és nagy hajóhaddal
Egyiptomba vonult. Háborút indított Egyiptom királya, Ptolemeusz
ellen. Ptolemeusz megfutamodott előle, és elmenekült, de sokan
áldozatul estek. Meghódította Egyiptom megerősített városait, és
kifosztotta Egyiptom földjét.
Miután Egyiptomot
leigázta, Antiochusz 143-ban visszatért, és hatalmas sereggel Izrael
és Jeruzsálem ellen vonult. Gőggel eltelve behatolt a szentélybe,
elvitte az illatáldozat bemutatására szolgáló arany oltárt, valamint a
mécstartót az összes fölszereléssel együtt, továbbá az áldozati kenyér
asztalát, az áldozati edényeket, tálakat, az arany füstölőket, a
kárpitot, a koronákat és a templom homlokzatáról az arany díszeket;
mind leszedte őket. Elrabolta az aranyat, ezüstöt, valamint a drága
fölszereléseket; elhurcolta a rejtett kincseket, amikre rátalált.
Mindent összeszedett, és visszatért országába. De előbb vérfürdőt
rendezett, és fennhéjázó beszédeket tartott.
VÁLASZOS ÉNEK 2 Mak 7, 33; Zsid 12, 11
V. Ha
haragszik is ránk egy kis ideig fenyítésül és büntetésképpen az élő
Isten, * Egyszer újra megkönyörül majd szolgáin az Úr.
F. Most
minden fenyítés inkább szomorúságot okoz, később azonban a megigazulás
gyümölcsét termi. * Egyszer.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat
Gaudium et spes kezdetű, az
Egyház és a mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
(N. 78)
A béke megvalósítása.
A béke nem egyszerűen
az, hogy nincsen háború. Nem merőben az ellentétes erők puszta
egyensúlyának állapota. Nem valósíthatja meg önkényuralom. A békét
helyesen és szabatosan az
igazságosság művének (Iz 32, 17)
kell mondanunk. Annak a rendnek a gyümölcse, amelyet a társadalom
számára Alapítója, az Isten gondolt el, és a mind tökéletesebb
igazságosságra szomjazó embereknek kell megvalósítaniuk. Mert az
emberiség közjavát elsődlegesen és magában véve örök törvény
szabályozza ugyan, de az idők folyamán szüntelenül változnak a közjó
közvetlen feltételei, és így a béke sincs egyszer s mindenkorra
bebiztosítva, hanem folytonosan építeni kell. Ezenfelül ingatag az
emberi akarat, és megsebezte a bűn, ezért a béke fenntartása minden
egyes embertől megköveteli azt, hogy állhatatosán uralkodjék
szenvedélyein, a közhatalomtól pedig azt, hogy éberen őrködjék.
Még ez sem elég. A
békét a földön elérni csak akkor lehet, ha biztosítva van minden, ami
a személyt megilleti, és ha az emberek bizalommal és önként bocsátják
egymás rendelkezésére lelki és szellemi kincseiket. A béke
felépítéséhez feltétlenül szükséges még a szilárd akarat, amely
tiszteletben tartja a másikat s az idegen népeket meg azok méltóságát,
és szüntelenül élő való sággá teszi a testvériséget, így nézve, a
béke a szeretetnek is a gyümölcse, azé a szereteté, amely nem nézi,
hogy mit nem kíván már az igazságosság. A földi béke, az embertestvér
szeretetének gyümölcse, mása és eredénye Krisztus békéjének, amely az
Atyaistenből árad ki. A testet öltött Fiú, a béke fejedelme ugyanis
kereszthalála által maga békített ki minden embert Istennel, és egy
népben és egy testben állítva helyre valamennyiük egységét, a saját
testében ölte meg a gyűlöletet; feltámadásának dicsőségében pedig a
szeretet Lelkét árasztotta szét az emberek szívébe.
Éppen ezért minden
kereszténynek szól a sürgető felhívás, hogy
szeretetben cselekedve az igazságot
(Ef 4, 15), fogjanak össze
minden igazán békeszerető emberrel, és együtt esdjék ki és valósítsák
meg a békét.
Ugyanebben a
szellemben, csak dicsérni tudjuk azokat, akik a jogaikért folytatott
küzdelemben lemondanak az erőszakos cselekményekről, és a védelemnek
azokhoz az eszközeihez folyamodnak, amelyek rendelkezésére állanak a
gyengébbnek is; feltéve, ha ez mások vagy a közösség jogainak és
kötelezettségeinek sérelme nélkül történhet.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. l Krón 29, 11-12; 2
Mák l, 24
V. Tied,
Uram, az ország és a hatalom, te minden nemzet fölött állsz. * Adj
békét napjainkban!
F.
Istenünk, mindenek Teremtője, Félelmetes és Hatalmas, Igazságos és
Könyörületes. * Adj békét napjainkban!
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből. Szeresd
embertársadat, mint saját magadat. Ezeknél nincs nagyobb parancs.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megmentse,
ami elveszett.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok első
könyvéből
l, 43-67
Antiochusz zsidóüldözése
Azokban a napokban
Antiochusz király rendeletet bocsátott ki egész birodalmában:
mindnyájan alkossanak egy népet, és hagyjanak fel szokásaikkal. A
népek mind engedelmeskedtek a király parancsának. Sőt még Izrael fiai
közül is soknak megtetszettek ezek a szertartások, így áldozatot
mutattak be a bálványoknak, és megszegték a szombatot. A király írásos
utasításokat küldött Jeruzsálembe megbízottaival és Júda városaiba,
hogy alkalmazkodjanak az idegen szokásokhoz, a templomban hagyjanak
fel az égő-, a véres- és az italáldozattal, szegjék meg a szombatot és
az ünnepeket.
Szentségtelenítsék meg
a szentélyt és a szent dolgokat. Ugyanakkor emeljenek oltárokat,
templomokat és kápolnákat a bálványoknak, áldozzanak sertéseket és más
tisztátalan állatokat, hagyják fiaikat körülmetéletlenül, és
szennyezzék be magukat mindenféle tisztátalan és szörnyű dologgal.
Felejtsék el a törvényt, és tekintsék érvénytelennek a parancsokat.
Annak, aki nem tett eleget a király parancsának, meg kellett halnia.
Ilyen utasításokat adott az egész birodalomban, és felügyelőket
rendelt a nép fölé. Júda városainak megparancsolta � városról városra
�, hogy mutassanak be áldozatot.
A népből sokan
csatlakoztak hozzájuk, mind, akik elpártoltak a törvénytói.
Gonoszságot követtek el az országban, és arra kényszerítették Izraelt,
hogy mindenféle zugba rejtőzzék.
A 145. esztendő
Kiszleu hónapjának tizenötödik napján a király az égőáldozat oltárán
szörnyű pusztítást rendezett, és Izrael helységeiben mindenfelé
oltárokat emeltek. A házak kapuiban és a tereken tömjént áldoztak. A
törvénykönyveket, ha fölfedezték, széttépték, és tűzbe vetették. Ha
valakinél megtalálták a szövetség könyvét, vagy ha valaki szem előtt
tartotta a törvényt, a királyi rendelet értelmében halálra ítélték.
Ilyen rendelkezésekkel
léptek fel Izrael ellen, mindazok ellen, akiket hónapról hónapra
tetten értek a városokban. A hónap huszonötödik napján áldozatot
mutattak be azon az oltáron, amely az égőáldozatok oltára helyén állt.
Azokat az asszonyokat, akik körülmetéltették gyermekeiket, megölték a
parancs szerint, gyermekeiket a nyakukba akasztották, ugyanúgy
hozzátartozóikat, és azokat is halálba küldtek, akik a körülmetélést
végezték.
De Izrael fiai közül
sokan állhatatosak maradtak, és kitartottak a mellett az elhatározásuk
mellett, hogy semmi tisztátalant nem élveznek. Inkább meghalnak,
semmint étellel tisztátalanná tegyék magukat, és megszegjék a szent
szövetséget, így vállalták a halált. Súlyosan ránehezedett Izraelre a
szörnyű harag.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Dán 9, 18; ApCsel 4,
29
V. Nyisd
ki a szemed, és lásd meg elhagyatottságunkat: körülvettek a nemzetek,
hogy bosszút álljanak rajtunk. * Te, Uram, nyújtsd ki kezedet, és
szabadíts meg minket.
F. Most,
Uram, tekints fenyegetőzéseikre, és add meg szolgáidnak, hogy teljesen
nyíltan hirdessék szavadat. * Te, Uram.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat
Gaudium et spes kezdetű, az
Egyház és a mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
(Nn. 82-83)
Új, békét óhajtó
szellemet keli a lelkekben kialakítani
Ne higgyék
kortársaink, hogy elég néhány ember erőfeszítése, nekik maguknak pedig
vágyaik fékezésével nem kell törődniük. A közvéleménytől és a tömegek
érzelmeitől ugyanis igen-igen függnek a nemzetek vezetői, akik elvégre
saját népük javának kezesei, és egyben a világ javainak munkálói.
Hasztalan fáradoznak újra meg újra a béke építésén mindaddig, amíg az
ellenségeskedés, megvetés, bizalmatlanság érzése, faji gyűlölködés meg
az ideológiák merevsége megosztja, sőt szembefordítja egymással az
embereket. Fontos és sürgős tehát átnevelni az emberek gondolkodását,
új szellemmel áthatni a közvéleményt.
A nevelők, főleg az
ifjúság nevelői és a közvélemény irányítói tekintsék súlyos
kötelességüknek, hogy az új, békét szerető szellemet mindenkibe
beleplántálják. Mert szükséges, hogy mindannyian megváltoztassuk
érzésvilágunkat, hogy szemünk kezdje látni az egész földkerekséget és
azokat a teendőket is, amelyeket együtt tudunk végrehajtani az
emberiség jobb sorsa érdekében.
Ne legyünk csalfa
reménység áldozatai: ha félre nem teszünk minden ellenségeskedést és
gyűlölséget, ha nem jönnek létre szilárd és becsületes egyezmények a
jövő egyetemes békéjének biztosítására, akkor a máris súlyos válságban
élő emberiségen csodálatos tudománya sem segít, és megérheti azt a
gyászos órát, amelyikben már megtapasztalhatja a békét, de csak a
halál szörnyű békéjét. Igen, Krisztus Egyháza így beszél, hiszen
körülveszik a jelen idők szorongatásai. Szilárd reményét azonban nem
adja fel. Újra meg újra készen áll, hogy � akár alkalmas, akár
alkalmatlan � odakiáltsa korunknak az Apostol üzenetét:
Most van itt az alkalmas idő,
hogy megváltozzanak a szívek;
most van itt az üdvösség napja
(vö. 2 Kor 6, 2).
A béke építése
mindenekelőtt azt követeli, hogy gyökerestül irtsák ki az ellentétek
okait, elsősorban az igazságtalanságokat, amelyek végül is háborúra
vezetnek. Az okok jelentős hányada ered kirívó gazdasági
egyenlőtlenségekből, valamint szükséges orvoslásuk késedelméből.
Soknak forrása viszont az uralomvágy és a másik személyiségének
semmibevevése. Ha még mélyebbre nézünk, ott látjuk az irigységet,
bizalmatlanságot, kevélységet és a többi önző szenvedélyt. Az ember
nem képes elviselni a társadalmi rendezetlenséget; ennek következtében
még akkor is szüntelenül mérgezik a világot a viszályok és
erőszakosságok, amikor nem dúl háború.
Ráadásul ugyanezek a
bajok a nemzetek kapcsolataiban is jelentkeznek; ezért feltétlenül
szükséges, hogy e bajok leküzdésére vagy megelőzésére s a zabolátlan
erőszakosságok megfékezésére jobban és szilár dabban működjenek
együtt a nemzetközi intézmé nyek, tevékenységüket pedig hangolják
össze. Ugyanakkor lankadatlanul szorgalmazni kell olyan szervezetek
létesítését, amelyek a békét szolgálják.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Sir 23, 2; íz 49, 8;
37, 35; Zsolt 121, 7; 33, 15
V. A
bölcsesség fenyítő botját adtam a szívedbe, mondja az Úr; * És
meghallgatlak, hogy megoltalmazzam ezt a várost, és békesség legyen
napjaidban.
F. Fordulj
el a rossztól, és tedd meg a jót, keresd a békét, és járj annak útján.
* És meghallgatlak.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok első
könyvéből
2, 1. 15-28. 42-50. 65-70
Mattatiás felkelése és
halála
Azokban a napokban
lépett fel Mattatiás, János fia és Simeon unokája. Joarib fiai közül
való pap volt Jeru zsálemben, de Modinban élt.
A király tisztviselői,
akiknek elpártolásra kellett kényszeríteniük őket, Módin városába
értek, hogy áldozati ünnepet rendezzenek. Izraelből sokan átpártoltak
hozzájuk. Mattatiás és fiai azonban összefogtak. Erre a király
tisztviseló'i elkezdték, és így beszéltek Mattatiáshoz: ?Te
tekintélyes és másokra is hatással levő vezető ember vagy ebben a
városban, s fiaid, rokonaid támogatnak. Lépj hát elsőként elő, és
teljesítsd a király parancsát, amint minden nép tette, és ahogy Júda
férfiai és a Jeruzsálemben maradottak is tették. Akkor fiaiddal együtt
a király barátai közé számítasz. Megjutalmaznak arannyal, ezüsttel és
sok-sok ajándékkal, fiaiddal egyetemben."
Mattatiás válaszolt,
és kemény hangon ezt mondta: ?Ha a király hatalma alá tartozó műiden
nép hallgat is rá, s mindenki elhagyja is atyái hitét, és eleget tesz
is utasításainak, én, a fiaim és a testvéreim atyáink szövetségéhez
hűen fogunk élni. Távol legyen tolunk, hogy a törvénytói és a
parancsoktól eltérjünk! Nem engedelmeskedünk a király rendeletének, és
nem térünk el hitünktől sem jobbra, sem balra."
Alighogy ezt
kijelentette, Júda fiai közül az egyik előlépett, hogy mindenki szeme
láttára áldozatot mutasson be a király parancsa szerint a modini
oltáron. Ennek láttán Mattatiás fölindult, a legbenseje is
beleremegett. Szent harag töltötte el, nekiesett, és leütötte az
oltárnál. A király tisztviselőjét is megölte, aki áldozatbemutatásra
ösztökélte, majd lerombolta az oltárt. A törvényért szállt síkra, mint
egykor Pinchász tette, Szalu fia, Zimri ellenében. Azután Mattatiás
hangosan felszólította a várost: ?Akiben még van buzgalom a törvény
iránt, és hűségesen kitart a szövetség mellett, az kövessen!" A
fiaival együtt a hegyekbe menekült. Mindenét otthagyta a városban.
Akkoriban csatlakozott
hozzájuk egy asszideus csoport: izraeli bátor férfiak, törvényhez hű
emberek. Azok is mind hozzájuk szegődtek, akik a szorongattatások elől
menekültek. Erősítésül szolgáltak nekik, így összeverődött egy sereg,
és lesújtottak haragjukban a bűnösökre, és neheztelésükben a
hitehagyottakra. Akik megmaradtak, a pogányokhoz menekültek.
Mattatiás és követői
körbejártak, és lerombolták az oltárokat. Erőszakkal körülmetélték a
még körülmetéletlen gyerekeket, akiket Izrael földjén találtak.
Üldözték a felfuvalkodottakat, és vállalkozásuk sikerrel járt. így
megvédtek a törvényt a pogányok és a király támadásaival szemben, és
megakadályozták a bűnösök győzelmét.
Amikor Mattatiás
napjai végükhöz közeledtek, így szólt fiaihoz: ?Most gőg és gyalázat
uralkodik, a pusztulás és az ádáz harag ideje van itt. Gyermekeim,
harcoljatok hát a törvényért, adjátok oda életeteket atyáitok
szövetségéért!
Nézzétek
testvéreteket, Simont! Én tudom, hogy okos ember. Engedelmeskedjetek
hát neki mindig! O legyen az atyátok! Júdás, a Makkabeus tele erővel
ifjúkora óta. Ő legyen ezért seregetek vezére! Gyűljetek köré
mindannyian, akik szem előtt tartjátok a törvényt, és álljatok szörnyű
bosszút népetekért! Fizessetek vissza a pogányoknak, és igazodjatok a
törvény előírásaihoz!"
Aztán megáldotta őket,
és megtért atyáihoz. A 146. esztendőben halt meg; Módinban atyái
sírboltjába temették. Egész Izrael siratta mélységes gyászban.
VÁLASZOS ÉNEK l Mak 2, 51. 64
V.
Emlékezzetek atyáink tetteire, amelyeket a maguk idejében
véghezvittek. * Akkor nagy híretek lesz, s nevetek örökre fennmarad.
F.
Gyermekeim, legyetek férfiak, és tartsatok ki a törvényben, mert így
juttok dicsőségre. * Akkor nagy.
MÁSODIK OLVASMÁNY
A
II. vatikáni zsinat
Gaudium et spes kezdetű, az
Egyház és a mai világ viszonyáról szóló lelkipásztori konstitúciójából
(Nn. 88-90)
A keresztények feladata
a béke építésében
Krisztus hívei
készségesen és szívvel-lélekkel működjenek közre a nemzetközi rend
felépítésében, őszintén tisztelve a szabadságjogokat és a testvéri
barátságot. Dolgozzanak annál is inkább, mert a világ nagyobbik része
még mindig akkora ínséget lát, hogy Krisztus a szegényekben szinte
kiáltva sürgeti tanítványainál a szeretetet. Ne legyen többé az
emberek botránya, hogy amíg néhány nemzet a javak özönében bővelkedik,
és bizony polgáraik többségét a keresztény név ékesíti, addig mások az
élethez szükséges javakat is nélkülözik, és éhínség, betegség meg
mindenféle baj gyötri őket. A szegénység és a szeretet szelleme
Krisztus Egyházának dicsősége és tanúbizonysága.
Dicsérni és támogatni
kell tehát azokat a keresztényeket, kiváltképp ha fiatalok, akik
személyesen sietnek az idegen emberek és népek segítségére. Mi több,
Isten egész népe köteles szóval és példával elöl járó püspökeivel az
élen, erejéhez képest enyhíteni a jelen idők nyomorúságait. Ezt pedig
ne csupán a feleslegéből tegye, hanem még a szükségesekből is, az
Egyház ősi hagyományainak megfelelően.
A segélyek
összegyűjtésének és szétosztásának módját felesleges merev és
egyöntetű rendszerhez kötni. Csak jól szervezzék meg mind egyházmegyei
és nemzeti, mind pedig világviszonylatban, és ahol csak célszerűnek
látszik, kapcsolódjék össze a katolikusok tevékenysége többi
keresztény testvérünkével. A szeretet szelleme nem tiltja, hanem éppen
nagyon is sürgeti, hogy előrelátó és rendezett legyen a szociális és
karitatív munka. Ez okból szükséges, hogy akik a fejlődésben levő
nemzetek szolgálatára vállalkoztak, kapjanak kellő kiképzést alkalmas
intézményektől.
Az Egyháznak tehát
mindenképpen jelen kell lennie magában a nemzeteket átfogó közösségben
is, hogy támogassa és ösztönözze az együttműködést az emberek között.
Legyen jelen mind hivatalos intézményei útján, mind pedig valamennyi
kereszténynek odaadó, ő szinte munkálkodása révén, amelyet csupán a
mindenkinek tett szolgálat vágya sugall.
Mindez biztosabban
elérhető, ha emberi és keresztényi felelősségük tudatában maguk a
hívek igyekeznek erősíteni a maguk környezetében a nemzetközi
szervezetekkel való készséges együttműködés eszméjét. Az ifjúság
vallási és állampolgári nevelésében külön is fordítsanak gondot erre.
Kívánatos végül, hogy
a katolikusok a nemzeteket átfogó közösségben a reájuk háruló feladat
kellő teljesítése érdekében iparkodjanak odaadóan és bátran
együttműködni különvált testvéreikkel, akik velük együtt vallják az
evangéliumi szeretetet, és minden más emberrel is, aki igazi békére
szomjazik.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Hab 3, 3; Lev 26, 1.
6. 9
V. Í me,
Dél felől jövök, * Én, az Úr, a ti Istenetek, és meglátogatlak
benneteket békében.
F. Felétek
fordulok, naggyá teszlek és megsokasítlak benneteket, s megtartom
veletek kötött szövetségemet. * Én, az Úr.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok első
könyvéből
3, 1-26
Makkabeus Júdás
Azokban a napokban
Mattatiás helyébe fia, a Makkabeusnak nevezett Tudás lépett. Mind
támogatták a testvérei és atyjának hívei. Örömmel harcba szálltak
Izraelért.
Hírt szerzett népének
messze földön. A páncélt óriásként viselte, felöltötte fegyverzetét,
úgy szállt harcba, oltalmazva kardjával a tábort. Tetteiben
oroszlánhoz volt hasonló, zsákmányért bömbölő oroszlánhoz. Felkutatta
a hitehagyottakat, üldözte ó'ket, tűzbe vetette népe szorongatok. A
bűnösök reszkettek előtte félelmükben, remegtek mind a gonosztevőit,
így a szabadítás sikerrel járt. Bajt hozott sok királyra, Jákob örült
tetteinek. Örökre áldott marad emlékezete. Végigvonult Jákob városain,
kiirtotta belőlük a gonoszokat, és elfordította a haragot Izraelről.
Hírneve elért a föld határáig, és maga köré gyűjtötte, akik
szétszóródtak.
Apolloniusz pogány
népeket és hatalmas szamariai sereget toborzott, hogy harcba szálljon
Izraellel. Amikor Júdás ennek hírét vette, kivonult elé, legyőzte és
megölte. Sokan halálos sebet kaptak, és meghaltak. A többiek
elmenekültek. A zsákmányt összeszedték, Júdás megszerezte Apolloniusz
kardját, és ezentúl mindig azzal harcolt. Amikor a szíriai sereg
vezére, Szeron meghallotta, hogy Júdás embereket gyűjtött maga köré,
egy hűségesekből álló csapatot, akik hadba vonultak vele, így szolt:
?Nevet szerzek magamnak, s híres leszek az országban, ha Júdást és
embereit, akik semmibe vették a király törvényét, megtámadom."
Kivonult hát egy második támadásra. Istentelenekből álló hatalmas
sereg kísérte, hogy segítsen neki Izrael fiain bosszút állni.
Amikor Bethoron lejtői
felé közeledett, Júdás kevés emberrel kivonult eléje. Amikor ezek
meglátták a hatalmas sereget, így szóltak Júdáshoz: ?Hogy vehetnénk
fel a harcot ily kevesen ekkora túlerővel? Ráadásul kimerültek
vagyunk, hiszen ma még nem is ettünk." ?Kevesen is körülzárhatnak
sokakat � felelte Júdás �, mert az égnek egyre megy, hogy sok vagy
kevés által szerez-e szabadulást. A háborúban nem a sereg nagyságától
függ a győzelem, hiszen a segítség az égből jön. Azok ott gőggel és
istentelenséggel eltelve jönnek ránk, hogy asszonyainkkal és
gyermekeinkkel egyetemben elhurcoljanak és kifosszanak bennünket. De
mi harcba szállunk életünkért és törvényünkért. Isten maga fogja őket
a szemünk láttára megsemmisíteni. Ne féljetek hát tőlük!"
Alighogy befejezte,
hirtelenül nekik rontottak. Megsemmisítették Szeront seregével együtt.
Bethoron lejtőjétől egészen a síkságig üldözték Őket. Mintegy
nyolcszáz ember elesett közülük, a többiek meg a filiszteusok földjére
menekültek, így félelem fogta el őket Júdástól és testvéreitől,
rémület szállta meg körülöttük a népeket. Híre eljutott a királyig, és
a nemzetek Júda harcairól beszéltek.
VÁLASZOS ÉNEK l Mak 3, 20. 22. 19. 21.
22
V. Gőggel
és istentelenséggel eltelve jönnek ránk, ti azonban ne féljetek tőlük:
* Mert a háborúban nem a sereg nagyságától függ a győzelem, hanem a
segítség az égből jön.
F. Mi
harcba szállunk életünkért és törvényünkért. Isten maga fogja őket a
szemünk láttára megsemmisíteni. * Mert a háborúban.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Jeruzsálem! Szent
Cirill püspök hitmagyarázataiból
(Cat. 5, De fide et symbolo, 10-11: PG
33, 518-519)
A hit minden emberi
erőnél hatalmasabb
A hitre egyetlen
szavunk van, de a jelentése kétféle. A hit első fajtája a
hitigazságokkal kapcsolatos: azaz a lélek igenlően elfogad és magáévá
tesz valamit, és ez a léleknek üdvösségére szolgál az Úr szavai
szerint: Aki hallja szavamat, és
hisz annak, aki küldött, az örökké él; nem esik ítélet alá
(Jn 5, 24). Ezek is az Úr szavai:
Aki hisz a Fiúban, az nem esik
ítélet alá, hanem már át is ment a halálból az életre
(vö. Jn 5, 24).
Milyen nagy az Isten
szeretete az emberek iránt! Sok igaz ember hosszú éveken át él
Istennek tetsző életet. Amit ezek sok éven át tartó iparkodással Isten
kedvére cselekedve elértek, azt neked most megadja Jézus egy rövidke
idő leforgása alatt. Ha ugyanis hiszed, hogy Jézus Krisztus az Úr, és
hogy Isten feltámasztotta őt a halálból: üdvözülsz, és bekerülsz a
paradicsomba; Jézus visz be oda, aki a gonosztevőt is bevitte. Ne
kételkedj, hogy erre hatalma van! Aki ugyanis a Golgota szent hegyén
üdvözítette azt a gonosztevőt, aki csak egyetlen óráig élt a hitben,
az téged is üdvözíteni fog, ha hiszel benne.
A hit másik fajtája
az, amit Krisztustól kegyelmi támogatásként kapunk ajándékba.
Az egyik ugyanis a bölcsesség adományát
kapja a Leiektől, a másik a tudás adományát ugyanattól a Lélektől, a
harmadik a hitet kapja ugyanabban a Lélekben, vagy pedig a gyógyítás
adományát (l Kor 12, 8).
Ez a Szentlélek által
kegyelmi ajándékként nyert hit tehát nemcsak abban áll, hogy
hitigazsággal kapcsolatos, hanem abban is, hogy emberfeletti erőt is
ad. Akiben megvan ez a hit, és azt mondja ennek a hegynek:
Menj innét oda; akkor az odamegy
(Mt 17, 20). Amikor valaki a hite
sugallatára ezt kimondja, és valóbán
hiszi is, hogy ez megtörténik, és nem kételkedik szívében, akkor
megkapja ezt az ajándékot.
Erről a hitről mondja
a Szentírás: Ha csak akkora
bitetek lesz is, mint a mustármag
(Mt 17, 20). Mert amiként a mustármag
méretére nézve bizony kicsi, de roppant erő van benne, és kicsiny az a
hely is, ahová elültetik, mégis nagy ágakat növeszt, és amikor megnő,
védelmet tud nyújtani a madaraknak, hasonlóképpen a hit is pillanatok
alatt nagy dolgokat visz végbe a lélekben. A hit Istenről elmélkedik,
és a lélek a hit világosságában az Istent szemléli, amennyire csak
lehetséges. Bejárja ez a hit a nagy mindenséget, és még a világ vége
előtt tanúja már az ítéletnek és a megígért bérek kifizetésének.
Legyen meg tehát
benned az a hit, amellyel te szabadon elfogadod azt, ami Istenre
vonatkozik, hogy azután őtőle viszont megkapjad azt a hitet is, amely
minden emberi erőnél hatalmasabb.
VÁLASZ0S ÉNEK. Gal 2, 16; Róm 3, 25
V Tudjuk,
hogy az embert nem a törvény szerinti tettek teszik igazzá, hanem a
Jézus Krisztusba vetett hit. * Ezért elfogadtuk Jézus Krisztus hitét,
hogy a Krisztusba vetett hitben váljunk igazzá.
F. őt adta
oda Isten veres engesztelő áldozatul a hitben. * Ezért elfogadtuk.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok első
könyvéből
4, 36-59
A templom megtisztítása
és felszentelése
Azokban a napokban
Júdás és testvérei így beszéltek: ?Lám, megsemmisültek ellenségeink!
Menjünk hát fel, tisztítsuk meg és szenteljük fel a templomot!" Az
egész sereg összegyűlt, és felvonult a Sion hegyére. Látták az
elpusztított szentélyt, az égőáldozat megszentségtelenített oltárát, a
felégetett kapukat, az előudvarokban a bozótot, amely mint valami
erdőben vagy hegyen, úgy elburjánzott, és a szétrombolt helyiségeket.
Erre megszaggatták ruhájukat, nagy jajgatásban törtek ki, és hamut
szórtak a fejükre. Arcra borultak a földön, kürtjeleket adtak, és
hangosan esedeztek az éghez.
Akkor Júdás parancsot
adott embereinek, hogy vegyék fel a harcot a várat megszállva tartó
csapatokkal, addig ő megtisztítja a szentélyt. Aztán feddhetetlen és
hűséges papokat választott. Ezek megtisztították a szentélyt, és a
botrány köveit tisztátalan helyre vitték.
Az égőáldozatok
megszentségtelenített oltára ügyében tanácsot tartottak, hogy mit
tegyenek vele. Az a jó gondolatuk támadt, hogy lerombolják, nehogy
azzal gúnyolják őket, hogy a pogányok megszentségtelenítették. Tehát
lerombolták az oltárt. A köveket a templomdombon egy arra alkalmas
helyre rakták, míg próféta nem támad, aki majd megmondja a teendőket.
Azután a törvény előírásának megfelelően faragatlan köveket vettek, és
a régi mintájára új oltárt építettek. A szentélyt is újra
fölépítették, és fölszenteltek a templom belsejét meg az előudvarokat.
Új fölszerelést is készítettek az istentisztelethez, és bevitték a
mécstartót, valamint az illatáldozat bemutatására szolgáló oltárt meg
az asztalt a templomba. Az illatáldozat oltárán tömjént égettek, a
mécstartón pedig meggyújtották a mécseseket, és ezek megvilágították a
templom belsejét. Kenyeret tettek az asztalra, és újra fölszerelték a
kárpitokat, így végbevitték, amibe belefogtak.
A 148. esztendőben a
kilencedik hónap � azaz a Kiszleu hónap � huszonötödik napjának
hajnalán nekiláttak, és az égőáldozatok újonnan emelt oltárán
áldozatot mutattak be a törvény szerint. Ugyanabban az időben és
ugyanazon a napon szentelték fel, amelyen a pogányok
megszentségtelenítették, dicsőítő énekekkel, citera, hárfa és
cintányér kíséretében.
Az egész nép leborult.
Magasztaló és dicsőítő énekeket zengtek az égnek, amely sikerre vitte
ügyüket. Az oltár fölszentelését nyolc napig ünnepelték. Örömükben
égőáldozatot és hálaáldozatot mutattak be a szabadulásért, aztán
dicsőítő áldozatot. A templom homlokzatát arany koszorúkkal és
pajzsocskákkal díszítették, helyreállították a kapukat meg a
helyiségeket, és ellátták őket ajtókkal. Túláradó öröm kerítette
hatalmába a népet, hogy lemosták a pogányok okozta szégyenfoltot.
Júdás, testvérei és
Izrael egész közössége elhatározta, hogy az oltár felszentelésének
napjait minden esztendőben megünneplik öröm és ujjongás közepette
ugyanabban az időben, Kiszleu hónap huszonötödik napjától kezdve nyolc
napon át.
VÁLASZOS ÉNEK l Mák 4, 57. 56. 58; 2
Mak 10, 38
V. A
templom homlokzatát arany koszorúkkal díszítették, és fölszentelték az
oltárt az Úrnak. * Túláradó öröm kerítette hatalmába a népet.
F.
Dicsőítő és hálaénekekkel magasztalták az Urat. * Túláradó öröm.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Jeruzsálemi Szent
Cirill püspök hitmagyarázataiból
(Cat. 5, De fide et symbolo, 12-13: PG
33, 519-523)
A hitvallás
Azt a hitet tanuld
meg, és azt a hitet valljad, s csak azt tedd magadévá és őrizd meg,
amelyiket az Egyház nyújt most neked, s amelyet az egész Szentírás
hitelesít. Nem mindenki képes ugyanis áttanulmányozni a Szentírást:
egyeseket a tanulatlanság tart vissza, másokat pedig valamilyen
elfoglaltság gátol abban. Nehogy azonban elsorvadjon a lélek a kellő
ismeretek híján, íme, a hitvallás néhány ágazatában összefoglaljuk a
hit egész igazságrendszerét.
Azt akarom, hogy ez a
hit legyen útravalód egész életedben, és semmiképpen se fogadj el
másikat helyette. Még akkor se, ha mi magunk netán megváltozva
bármilyen ellentétes dolgot is mondanánk azzal szemben, amit most
tanítottunk neked, de még akkor se, ha egy ellenséges angyal változna
át a világosság angyalává, és tévedésbe akarna vinni téged. Mert
ha akár mi, akár egy mennyei
angyal más evangéliumot hirdetne nektek, mint amit
most
mi hirdettünk nektek, átkozott legyen!
(Gal l, 8).
Most magukat a puszta
szavakat megfigyelve, vésd emlékezetedbe a hitvallást; alkalmas időben
pedig gyújtsd össze az egyes ágazatokhoz a szentírási bizonyítékokat!
A hitvallás ágazatait ugyanis nem emberi önkény fogalmazta meg: hanem
az egész Szentírás legkiemelkedőbb igazságait gyűjtötték itt egybe, és
így állították össze a hit egységes tanítását. És amiként az
elültetett mustármag, bár igazán kicsike mag, mégis sok ágat tartalmaz
magában, úgy ez a hitvallás is, kevés szóban mintegy magában foglalja
az igaz vallásnak az Ó- és az Újszövetségben kinyilatkoztatott
tanítását.
Figyelmesek legyetek
tehát, testvéreim, és tartsátok meg ezt az áthagyományozott hitet,
amelyet most kaptatok, és írjátok be azt szívetek mélyébe!
Legyetek óvatosak,
nehogy az ellenség bárhol is megfossza a hittől a vigyázatlanokat és
hanyagokat, és ügyeljetek, nehogy valamelyik eretnek meghamisítson
barmit is abból, amit most átadtak nektek. A hívő hasonlít ahhoz az
emberhez, aki ezüstjét a pénzváltók asztalára teszi, és mi is éppen
ezt tettük most. Isten azonban majd elszámoltat a kamatokról is.
Miként az Apostol, én is
felszólítalak az Isten nevében, aki mindeneket éltet,
és Krisztus Jézus nevében, aki Poncius Pilátus előtt tanúságot tett az
igazság mellett
(l Tim 6, 13), hogy makulátlanul őrizzétek meg ezt a
számotokra áthagyományozott hitet egészen a mi Urunk, Jézus Krisztus
eljöveteléig.
Az élet kincsét kaptad
meg most, és ezt a kamatozásra letett kincset számon kéri majd tőled
az Úr az ő megjelenése napján,
amit a kellő időben végbevisz a boldog és egyedüli Uralkodó, a
Királyok Királya és az Uralkodók Ura, aki egyedül halhatatlan, aki
megközelíthetetlen fényességben lakik, akit senki nem látott, s nem is
láthat (l Tim 6, 15-16). Övé a
dicsőség, a tisztelet és a hatalom mindörökkön-örökké. Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Zsid 10, 38-39
V. Az igaz
ember a hitből él, de ha elpártol, nem telik benne kedvem. * Mi nem
tartozunk azok közé, akik elpártolnak és elkárhoznak, hanem azok közé,
akik hisznek, és megmentik életüket.
F. Lám,
nyugtalan a lelke annak, aki nem hisz. * Mi nem tartozunk.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok második
könyvéből
12, 32-46
Áldozat a halottakén
A Pünkösdnek nevezett
ünnep után Júdás és akik vele tartottak, Idumea helytartója, Gorgiász
ellen vonultak ki. Ez 3000 gyalogossal és 400 lovassal szállt szembe
velük. Az egyik összecsapás alkalmával történt, hogy néhány zsidó
elesett.
Egy bizonyos
Dozitheosz, tubiai bátor lovas Gorgiászra vetette magát, és teljes
erővel húzta. Élve akarta elfogni az átkozottat. De az egyik trák
lovas nekiesett, és levágta a karját, így Gorgiasznak sikerült
elmenekülnie Marizába. Mivel Ezdriász katonái már sokáig harcoltak, és
teljesen kimerültek, Júdás az Úrhoz folyamodott, legyen harcostársuk
és vezérük a küzdelemben. Aztán atyáik nyelvén jó hangosan himnuszokra
zendített, mintegy a csatakiáltás bevezetőjéül, majd menekülésre
kényszerítette Gorgiász csapatait.
Júdás összegyűjtötte a
sereget, és Odollam városába ment. Amikor a hetedik nap elérkezett, a
szokás szerint elvégezték a tisztulási szertartást, és ott ünnepelték
a szombatot. Másnap (amikor már legfőbb ideje volt) fölkeresték
Júdást, hogy menjenek, hozzák el az elesettek holttestét, és temessék
őket atyáik sírboltjába rokonaik közé. Ám a halottak ruhái alatt
Jamnia bálványainak szentelt tárgyakat találtak, amit a törvény tilt a
zsidóknak, így megtudták, miért estek el.
Mindnyájan
dicsőítették az Urat, az igazságos bírót, aki azt is fölfedi, ami
rejtve van. Aztán imádkozni kezdtek, és könyörögtek, hogy az
elkövetett bűnök teljes bocsánatot nyerjenek. A nemes lelkű Júdás
azonban figyelmeztette a csapatokat, hogy óvakodjanak a bűntói, hisz
saját szemükkel láthattak az elesettek példáján a bűn következményeit.
Aztán gyűjtést rendezett a katonák között, és mintegy 2000 ezüst
drachmát küldött Jeruzsálembe engesztelő áldozat bemutatására. Ilyen
szépen és nemesen viselkedett, mivel gondolt a feltámadásra. Ha
ugyanis nem hitt volna az elesettek feltámadásában, fölösleges és
értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni. Arról is meg
volt győződve, hogy akik jámborságban halnak meg, azokra nagy jutalom
vár. Ez szent és jámbor gondolat volt. Azért mutatott be engesztelő
áldozatot, hogy megszabaduljanak bűneiktől.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. 2 Mák 12, 45. 46
V. Akik
jámborságban halnak meg, * Nagy jutalmat kapnak.
F. Szent
és üdvös dolog imádkozni a halottakért, hogy feloldozást nyerjenek
bűneiktől. * Nagy jutalmat.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nazianzi Szent Gergely
püspök szónoklataiból
(Or. 7, in laudem Caesarii fratris,
23-24: PG 35, 786-787)
Szent gondolat a
halottakén imádkozni
Mi az ember, hogy
gondolsz vele?
(Zsolt 8, 5). Valójában mi is ez az engem körülvevő új
misztérium? Kicsi vagyok és nagy is, jelentéktelen és hatalmas is,
halandó és halhatatlan is, földi és égi is. El kell temetkeznem
Krisztussal, hogy Krisztussal támadjak fel, és társörököse legyek,
hogy Isten gyermekévé, sőt egészen istenivé váljak.
Ez a nagy misztérium
ezt jelenti tehát: a mi Istenünk értünk vette fel az emberi
természetet, és értünk lett szegény, hogy fölemelje az esendő embert,
hogy ismét teljessé tegye, újjáteremtse képmását, az embert, és így
mindnyájan egyek legyünk Krisztusban, aki mindenkiben jelen van,
akár férfi vagy no, akár barbár
vagy szkíta, akár rabszolga vagy szabad
(vö. Gal 3, 28). Ezek a jelek és
megkülönböztetések csak a testre vonatkoznak. Mi azonban Isten jegyét
viseljük magunkon, aki önmagáért teremtett, és aki annyira
újjáalakított, és úgy megjelölt minket, hogy ezután már egyedül csak
róla ismerjenek föl bennünket.
Bárcsak olyanok
lennénk, mint amilyenek az ajándékozó Isten nagy jóságával szeretnénk
lenni. Isten keveset követel, és akik őszinte szívvel szeretik őt,
azokat most is és az eljövendő örök életben is nagyon megjutalmazza.
Az iránta való szeretetünkért és reményünkért
viseljünk el és tűrjünk el mindent
(vö. l Kor 13, 7), adjunk hálát
mindenért (mert Isten igéje is gyakran
ezeket említi az
üdvösség fegyvereként). Ajánljuk neki lelkünket és azoknak lelkét,
akik e közös utunkon, menyegzős ruhájukat hamarább megszerezve, előbb
értek oda vendégségébe.
Ó, mindenek Ura és
Teremtője, te alkottál képmásodra minket. Te vagy az emberek Istene,
Atyja és Kormányzója. Ó, élet és halál Bírája! Ó, lelkünk őre és
jótevője! Te alkotsz mindent, és te változtatsz át mindent a maga
idején Igéd által, aki a te bölcsességed és a mi fönséges
gondviselőnk. Kérünk, úgy fogadd eltávozott Caesarius testvérünket,
mint zsengeáldozatot.
Fogadj jóságosán
minket is, ha eljön halálunk órája! Addig tarts meg e testi életben,
amíg üdvösségünkre szolgai. Azután úgy fogadj majd minket, mint akik
szent félelmedben már felkészültünk, mint akik nem készületlenek, és
nem fordítanak neked hátat az utolsó napon. Ne engedd, hogy
kényszeredett lélekkel távozzunk és szakadjunk ki ebből az életből,
ahogyan azok az emberek szokták, akik teljesen átadták magukat ennek a
világnak és ennek a testnek. Add, hogy készségesen és örvendező
lélekkel induljunk el abba a boldog és örök életbe, amely Krisztus
Jézusban, a mi Urunkban van, akinek dicsőség legyen
mindörökkön-örökké. Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK
V. Kérünk,
Urunk, Istenünk, fogadd országodba meghalt testvéreinket, akikért
véredet ontottad; * Emlékezz, hogy csupán por vagyunk, mert az ember
élete olyan, mint a mezőn a fű és a virág.
F. Urunk,
irgalmas, jóságos és könyörülő Istenünk. * Emlékezz.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
A Makkabeusok első
könyvéből
9, 1-22
Júdás elesik a háborúban
Amikor Demetriusz
meghallotta, hogy Nikanor és csapatai elestek a harcban, másodszor is
elküldte Júda földjére Bakchideszt és Alkimuszt serege jobb
szárnyával. Galilea felé tartottak, és ostrom alá vették az Arbela
vidékén fekvő Mezalotot. Elfoglalták, és sok embert megöltek.
A 152. esztendő első
hónapjában Jeruzsálem előtt vertek tábort. Aztán fölkerekedtek, és
húszezer gyalogossal és kétezer lovassal Beerzet alá vonultak. Júdás
egy háromezer férfiből álló válogatott sereggel Eleazában ütötte fel a
táborát. Amikor a töméntelen csapatot megpillantották, nagyon
megrémültek, és sokan megszöktek a táborból. Csak nyolcszáz férfi
maradt ott belőlük. Amikor Júdás látta, hogy serege felbomlott, a harc
pedig elkerülhetetlen, nagyon elcsüggedt, mert már nem volt rá ideje,
hogy összegyűjtse őket.
Teljesen magába
roskadt, és így szólt a megmaradottakhoz: ?Rajta, rontsunk rá
ellenségeinkre! Hátha mégis legyőzzük őket." Le akarták róla beszélni:
?Nem vagyunk rá képesek � mondták. Mentsük inkább az életünket. Aztán
majd visszatérünk testvéreinkkel, és fölvesszük velük a harcot. Most
túl kevesen vagyunk." Júdás azonban így felelt: ?Távol legyen tőlem,
hogy ezt tegyem, és meneküljek előlük! Ha elérkezik az ideje, bátran
meghalunk testvéreinkért. De nem hagyjuk, hogy becsületünkön
szégyenfolt essék."
Ezzel a sereg kitört a
táborból. Azok szembeszálltak velük. A lovasság kettéosztott. A
parittyások és az íjászok � a bátrabb előharcosokkal egyetemben � a
sereg élén nyomultak előre. Bakchidesz maga a jobb szárnyon
tartózkodott. A csatasorok két oldalról közeledtek, s zengtek a
kürtök. Júdás is megfúvatta a kürtöket. A föld megremegett a harci
zajtól. Reggeltől estig folyt a küzdelem.
Akkor Júdás
észrevette, hogy Bakchidesz seregének a zömével a jobb szárnyon van. A
bátrak mind csatlakoztak hozza, és legyőzték a jobb szárnyat. Egészen
a hegység szélső lejtóiéig üldözték őket. Amikor a bal szárnyon a
szírek észrevették, hogy a jobb szárnyat szétverték, megfordultak, és
gyalog Júdás és emberei nyomába eredtek. Kemény csata volt, mindkét
oldalon sokan megsebesültek és elestek. Júdás is elesett, a többiek
pedig menekültek.
Jonatán és Simon
elvitték testvérüket, Júdást, és Modinban atyáik sírboltjába temették.
Egész Izrael megsiratta, és nagy gyászt tartott. Sok napig gyászoltak,
és mondogattak: ?Hogy eshetett el a hős, aki Izraelt megszabadította?"
Júdás történetének
többi részét, harcait és véghezvitt hőstetteit, nagyszerű
cselekedeteit nem jegyezték föl, annyi volt belőlük.
VÁLASZOS ÉNEK. Vö. l Mak 4, 8. 9. 10. 9
V. Ne
féljetek az ellenség támadásától; gondoljatok arra, hogyan menekültek
meg atyáink. * Most hívjuk segítségül az eget, hogy könyörüljön meg
rajtunk Istenünk.
F.
Emlékezzetek hatalmas tetteire, amelyeket a fáraóval és seregével tett
a Vörös-tengernél. * Most hívjuk.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ambrus püspöknek
?A halál értéke" című értekezéséből
(Cap. 3, 9; 4, 15: CSEL 32, 710.
716-717)
Hordozzuk magunkban
Krisztus halálát!
Az Apostol mondja:
Számomra a világ keresztre van
feszítve, én pedig a világ számára
(vö. Gal 6, 14).
Mivel tudjuk, hogy
ebben az életben van halál, mégpedig jó halál is, buzdítson minket az,
hogy Jézus halálát hordozzuk a
testünkben; aki ugyanis Jézus halálát hordja magában, az Jézus életét
is hordani fogja a testében (vö.
2 Kor 4, 10).
Működik tehát bennünk
a halál, amint működik az élet is. A halál utáni jó élet olyan jó,
mint a győzelem utáni élet, olyan jó, mint a verseny megnyerése utáni
élet, olyan, hogy a test törvénye már nem tud ellenkezni a lélek
törvényével, hogy már nem lesz semmi küzdelmünk sem a halott testtel,
sőt ebben a halott testben lesz meg a győzelmünk. Nem is tudom, hogy a
halál erősebb-e, mint az élet. Követem az Apostol tekintélyét, aki ezt
mondja: Bennünk tehát a halál
működik, de tibennetek az élet (2
Kor 4, 12). Egynek a halála mennyi
nép életét építette! Azt tanítja tehát, hogy a földi életben levőknek
e halál után kell vágyódniuk, hogy Krisztus halála nyilvánvaló legyen
a testükön. Ama boldog halál után kell vágyódnunk, amely lerombolja
bennünk a külső embert, hogy
belső emberré újítson meg bennünket, és leomoljék e földi sátrunk
(vö. 2 Kor 4, 16), és így kitáruljon
előttünk mennyei otthonunk.
A halálhoz hasonló
folyamaton megy keresztül az, aki kivonja magát ennek a testnek az
életformájából, és megszabadítja magát azoktól a bilincsektől,
amelyekről az Úr mondja neked Izajás által:
Törd össze a jogtalan bilincseket, és
oldd meg az igaz köteleit. Bocsásd szabadon az elnyomottakat, törj
össze minden igát! (Íz 58, 6],
Elszenvedte tehát az
Úr a halált, hogy megszűnjek a bűn, de hogy a halálban mégse legyen
vége az emberi természetnek, azért adta meg a halottaknak a
feltámadást, hogy a halál által eltűnjék a bűn, a feltámadás által
pedig örökké éljen az emberi természet.
Ez a halál tehát
mindenkire vonatkozó átmenet. Szükséges, hogy állandóan meglegyen
benned ez az átmenet: átmenet a romlottságból a romolhatatlanságba, a
halandóságból a halhatatlanságba, a bizonytalanságból
a nyugalomba. Ne ijedj meg ettől a szótól: ?halál", hanem inkább örülj
a te jó átmeneted sikerének. Mi más ugyanis a halál, hogyha nem a
bűnök eltemetése és az erények feltámasztása? Ezért mondja Bileám:
Bár az igazak halálával
halhatnék meg én is! (vö. Szám
23, 10), azaz bárcsak olyan lenne eltemetése, hogy lerakná bűneit, és
magára venné azoknak az igazaknak a szeretetreméltóságát, akik
Krisztus halálát hordozzák a testükben és a lelkükben.
VÁLASZOS ÉNEK 2 Tim 2, 11-12; Sir l, 29
V. Igaz
kijelentés ez: ha meghalunk vele, majd élünk is vele, * Ha tűrünk
vele, uralkodni is fogunk vele.
F. A békén
tűrő szenved egy ideig, azután pedig vígságban lesz része. * Ha
tűrünk.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, a te kegyelmed műve, hogy híveid méltóképpen és tetszésed
szerint szolgálnak neked. Add, kérünk, hogy minden akadályt legyőzve
elnyerjük a megígért boldogságot. A mi Urunk.
|