ÉVKÖZI XXXII.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész, IV. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Éjfélkor kiáltás hallatszott: Itt a Vőlegény, menjetek ki
elébe!
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Kezdődik Dániel próféta
könyve l,
1-21
Az izraeli ifjak hűségesek
maradnak a babiloni királyi palotában is
Jojakim júdeai király
uralkodásának harmadik esztendejében Nebukadnezár, Bábel királya
felvonult Jeruzsálem ellen, és ostrom alá fogta. Az Úr kezébe adta
Jojakimot, Júda királyát és a templom edényeinek egy részét. Sineár
földjére vitte őket, s az edényeket istenének templomában helyezte el.
A király meghagyta
Aspenáznak, udvari emberei főnökének, hogy válogasson ki Izrael fiai
közül néhány, királyi vérből vagy előkelő családból származó ifjat.
Legyenek teljesen hibátlanok, csinos külsejűek, jártasak minden
bölcsességben, műveltek és képzettek. Legyenek tehát alkalmasak rá, hogy
a királyi palotában szolgálatot teljesítsenek. Aspenáznak meg kellett
őket tanítania a kaldeusok írására és nyelvére. A király a királyi
ételekből rendelt nekik ellátást minden egyes napra, és abból a borból,
amelyet maga is ivott, így kellett három éven át nevelkedniük, hogy
aztán szolgálatot teljesítsenek a király színe előtt.
Ezek között volt Júda
torzséból Dániel, Hananja, Misáéi és Azarja. Az udvari emberek főnöke
azonban új nevet adott nekik: Dánielt Béltsacárnak, Hananját Sadraknak,
Misáéit Mesaknak és Azarját Abednegónak nevezte el. Dániel azonban
elhatározta magában, hogy nem szennyezi be magát a király ételeivel és a
borral. Azért arra kérte az udvari emberek főnökét, hogy ne kelljen
magát beszennyeznie. Bár az Isten az udvari emberek főnökében
jóindulatot és irgalmat ébresztett Dániel iránt, az udvari emberek
főnöke mégis azt felelte Dánielnek: ?Félek uramtól, a királytól, aki
maga szabta meg számotokra az ételt és az italt. Ha úgy látja, hogy
arcotok soványabb, mint a veletek egykorú ifjaké, én leszek érte felelős
a király előtt."
Ekkor Dániel a
felügyelőt kérte meg, akit az udvari emberek főnöke Dániel, Hananja,
Misáéi és Azarja fölé rendelt: ?Csak tíz napig tégy próbát szolgáiddal!
Adass nekünk főzeléket ételül és vizet italul! Akkor vedd szemügyre a mi
arcunkat meg a királyi ételekből táplálkozó ifjak arcát. Aztán tégy úgy
szolgáiddal, ahogyan jónak látod!" Hallgatott is tanácsukra, és tíz
napig próbára tette őket.
Tíz nap múlva
külsejükben csinosabbaknak és jobban tápláltaknak látszottak, mint a
többi ifjak, akik királyi ételeket ettek. Ettől kezdve a felügyelő
megvonta tőlük a nekik szánt eledelt meg a boritalt, és főzeléket adott
nekik. Ennek a négy ifjúnak az Isten megadta a tudományt és minden
írásban és bölcsességben a jártasságot. Ezenkívül Dánielnek még azt is
megadta, hogy megértsen minden látomást és álmot.
Amikor elérkezett az
idő, amelyet a király bemutatásukra meghatározott, az udvari emberek
főnöke Nebukadnezár színe elé vezette őket. A király elbeszélgetett
velük, és úgy találta, hogy az összes többi között nincs olyan, mint
Dániel, Hananja, Misáéi és Azarja. Mindjárt a király szolgálatába is
álltak. Valahányszor a király olyan ügyet terjesztett eléjük, amely
bölcsességet és okosságot kívánt, azt tapasztalta, hogy tízszer különbek
országa minden tudósánál és varázslójánál. Dániel ott is maradt Cirusz
király első esztendejéig.
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Dán l, 17. 20
V.
Bölcsességre és tudományra tanította őket, megerősítette bennük lelke
kegyelmét, * És betöltötte szívüket értelemmel az Úr.
F. Minden
olyan dolgot, amely bölcsességet és okosságot kívánt, a király tőlük
kérdezett meg. * És betöltötte.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Kezdődik egy II. századi
szerző szentbeszéde
(Cap. l, l � 2, 7: Funk l, 145-149)
Krisztus az elveszetteket akarta
megmenteni
Testvéreim! Jézus
Krisztust valóságos Istennek, élők és holtak bírájának kell tartanunk,
és nem szabad üdvösségünket sem jelentéktelennek gondolnunk. Ha ugyanis
nem tartjuk valóságos Istennek őt, akkor az se lesz valami nagy dolog,
amit remélhetünk tőle. Akik jóváhagyják a róla szóló ilyen lealacsonyító
beszédet, azok vetkeznek. Mi is vetkezünk, ha nem ismerjük fel, hogy
honnan hívott meg minket, és azt, hogy ki és hova hívott meg, és hogy
mennyi szenvedést vállalt értünk az Úr Jézus Krisztus.
Mi mit adunk neki
viszonzásul, avagy milyen gyümölcs méltó ahhoz, amit ő adott nekünk?
Mennyi janibor cselekedettel tartozunk neki? Hiszen ő adta nekünk a
világosságot; mint Atya, fiainak nevezett, és megmentett minket,
elveszendőket. Milyen dicséretet zengjünk ezért neki, vagy mivel
viszonozzuk azokat a jótéteményeket, amelyeket tőle kaptunk? Szellemi
bénaságunk következtében emberi kézzel alkotott kő-, fa-, arany-, ezüst-
és ércbálványokat imádtunk, és egész életünk a halált lehelte. A
sötétség hullámai vettek körül bennünket, és látásunk homállyal volt
tele, de az ő szent akaratából visszanyertük igazi látásunkat, és
megszűnt minden bennünket elnyelő homály.
Megkönyörült rajtunk, és
szíve jóságában üdvözített minket, jóllehet bennünk csak sok tévelyt és
pusztulást láthatott, és semmi reményünk sem volt az üdvösségre, csak
az, amit ő adott, ö hívott meg bennünket, akik érdemtelenek voltunk, és
azt akarta, hogy e semmiből valamik legyünk.
Zengj éneket, te,
magtalan, aki nem szültél; hallasd örömöd szavát, s kiálts, te, aki nem
vajúdtál. Mert az elhagyottnak több fia lesz, mint akinek férje van
(Iz 54, 1).
Zengj éneket, te, magtalan, aki
nem szültél; ezzel azt akarja
nekünk mondani, hogy az Egyház terméketlen volt, míg csak gyermekeket
nem kapott Istentől. Kiálts, te,
aki nem vajúdtál; ez pedig azt
jelenti, hogy könyörgéseinket egyenesen Istenhez irányítsuk, és ne
lankadjunk el (mint ahogy a vajúdó asszonyok ellankadnak).
Az elhagyottnak több fia lesz, mint
akinek férje van; ezek a
jelentőségteljes szavak arra utalnak, hogy népünk elhagyottnak és
Istentói is elvetettnek látszott, de most, hogy már élő hitre támadtunk,
egyszerre többen lettünk, mint azok a népek, akik úgy gondolták: nekik
saját istenük van.
A Szentírás egy másik
helyen így szól: Nem azért jöttem,
hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket
(Mt 9, 13). Ezzel azt mondja, hogy meg
kell mentem az elveszetteket. Épp ez a nagyszerű és csodálatos:
megerősíteni nem azt, ami áll, hanem azt, ami elbukik, így Krisztus is
az elveszetteket akarta megmenteni, sőt sokakat meg is mentett, amikor
eljött, és meghívta az elveszett embereket, köztük minket is.
VÁLASZOS ÉNEK l Tessz 5, 9-10; Kol l, 13
V.
Isten nem a haragra szánt minket, hanem
az üdvösség elnyerésére Urunk, Jézus Krisztus által, aki meghalt értünk,
*
Hogy vele együtt elnyerjük az életet.
F. A
sötétség hatalmából kiragadott minket, és helyet adott szeretett Fia
országában. * Hogy vele együtt elnyerjük az életet.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, mert mindent odaadott, ami
csak szegénységéből telt.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Isten nem a holtaké, hanem az élőké, hiszen mindenki érte él, alleluja.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
2, 26-47
Látomás a. szoborról és a. kőről. Isten
örök országa.
Azokban a napokban
Nebukadnezár király megkérdezte Dánieltől, akit másik nevén Béltsacárnak
hívtak: ?Te meg tudod nekem mondani, hogy milyen álmot láttam, és meg is
tudod fejtem?" Dániel ezt válaszolta a királynak: ?A titkot, amelyet a
király kérdez, a bölcsek, varázslók, tudósok és jósok nem tudják
megfejteni a királynak. De van Isten az égben, aki feltárja a titkokat,
és tudtára adja Nebukadnezár királynak, mi fog történni az utolsó
időkben. Ez az az álom, amelyet fekvőhelyeden elméd látott:
Arról gondolkodtál, ó,
király, fekvőhelyeden, hogy mi fog történni. Nos, aki feltárja a
titkokat, az megmutatja neked, mi fog történni. Én elnyertem e titok
kinyilatkoztatását, nem mintha bölcsebb volnék, mint bármely más
élőlény, hanem azért, hogy a megfejtésről tudomást szerezzen a király,
vagyis hogy megértsd elméd gondolatait.
Amit láttál, ó, király,
az egy hatalmas szobor volt. Ez a szobor nagy volt és fényes, magasra
emelkedett előtted, és rettenetes volt a tekintete. A szobor feje tiszta
aranyból volt, melle és karjai ezüstből, hasa és ágyéka bronzból,
lábszárai vasból, lábai meg részben vasból, részben agyagból.
Ezt láttad, míg a
hegyről le nem vált egy kő anélkül, hogy hozzáért volna valakinek a
keze. Ez eltalálta a szobor vas és agyag lábát, és darabokra zúzta.
Ekkor egyszerre összetört a vas, az agyag, a bronz, az ezüst és az
arany, és olyanná lett, mint nyáron a szérűn a por, amelyet felkap a
szél, úgyhogy nyoma sem marad. A kőból pedig, amely eltalálta a szobrot,
egy nagy hegy lett, amely betöltötte a földet. Ez volt az álom. A
jelentését is elmondjuk a királynak.
Ó, király, te vagy a
legnagyobb a királyok között. Az ég Istene királyságot, erőt, hatalmat
és dicsőséget adott neked. Kezedbe adta az emberek fiait, a mező vadjait
és az ég madarait, bárhol vannak, és téged tett meg mindnyájuk urává. Te
vagy az arany fő. Utánad egy másik birodalom támad, egy nálad kisebb,
majd egy harmadik birodalom, amely bronzból való lesz, és uralma alá
kerül az egész föld. A negyedik birodalom kemény lesz, mint a vas. A vas
mindent összetör és összezúz. Miként a vas mindent összezúz, ez is törni
és zúzni fog.
Mivel úgy láttad, hogy
lábai és ujjai részben agyagból, részben vasból vannak: az a birodalom
meg fog oszlani, de azért lesz benne valami a vas szilárdságából. Azért
láttad, hogy vas van keverve az agyag sarába. Mivel lábujjai részben
vasból, részben agyagból vannak: az a birodalom részben szilárd, részben
törékeny lesz. Ha a vasat agyagos sárral összekeverve láttad, ez azt
jelenti: házasságok által össze fognak keveredni, de eggyé nem fognak
összeforrni. A vas ugyanis nem vegyül az agyaggal.
Ezeknek a királyoknak az
idejében az ég Istene olyan birodalmat támaszt, amely nem szűnik meg
soha. Ez a birodalom nem száll át más népre. Összetöri és elpusztítja az
összes többi birodalmat, maga azonban állni fog mindörökké. Ezért tehát
jól láttad, hogy a hegyről levált a kő anélkül, hogy valakinek a keze
hozzáért volna, és szétzúzta az agyagot, vasat, bronzot, ezüstöt és
aranyat. A nagy Isten megmutatta a királynak, mi fog történni egykoron.
Az álom igaz, és megfejtése megbízható."
Ekkor Nebukadnezár
király arcra borult, sőt Dániel előtt is leborult. Majd rendeletet adott
ki, hogy hozzanak elé étel- és illatáldozatot. Azután így szólt a király
Dánielhez: ?Valóban a ti Istenetek a legfölségesebb Isten, a királyok
Ura, és a titkok kinyilatkoztatója, különben nem tudtad volna megfejteni
ezt a titkot."
VÁLASZOS ÉNEK Dán 2, 44; vö. Lk 20, 17.
18
V. Az ég
Istene olyan birodalmat támaszt, amely nem szűnik meg soha. Összetöri és
elpusztítja az összes többi birodalmat, * Isten országa pedig áll
örökké.
F. A kő,
amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett; akire ez a kő ráesik,
azt agyonzúzza. * Isten országa.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéből
(Cap. 3, l � 4, 5; 7. 1-6: Funk l,
149-153)
Cselekedetekkel valljuk
meg Istent!
Nézzük csak, mekkora
irgalmasságot gyakorolt velünk az Úristen: először is életre keltett, s
többé már nem áldozunk holt bálványoknak, nem imádjuk azokat, hiszen
Krisztus által már ismerjük az igazság Atyját. Az Atyához elvezető
ismeret lényege pedig abban
áll, hogy sose tagadjuk meg Krisztust,
aki által megismertük az Atyát. Az Úr maga is ezt mondja:
Aki megvall engem, én is megvallom őt
Atyám előtt (vö. Lk 12, 8). Tehát
akkor kapunk jutalmat, ha megvalljuk őt, aki megváltott minket. De
hogyan is valljuk meg? Ügy, hogy megtesszük, amiket parancsolt, és nem
vetjük meg rendelkezéseit, s nemcsak ajkunkkal, hanem egész szívünkkel
és egész lelkünkkel szeretjük őt. Erre figyelmeztet ugyanis Izajás is:
Ez a nép ajkával dicsőít engem, a
szíve azonban távol van tőlem (Iz
29, 13).
Ne csak szóval valljuk
meg őt Urunknak, hiszen ez nem üdvözít bennünket. Ő tanítja, hogy:
Nem fog mindenki üdvözülni, aki
mondja nekem: Uram, Uram, hanem aki teljesíti az igazságosságot
(vö. Mt 7, 21). Tehát, testvéreim,
cselekedetben valljuk meg őt, egymást szeretve, nem paráznaságban, nem
egymást gyalázva, nem irigykedve, hanem éljünk szent mérsékletben,
irgalmasságban és jóságban; testvéri érzület vezessen bennünket, ne az
anyagi érdek. Semmi másban, csali ilyen cselekedetekben tegyünk róla
tanúságot; nem emberektől kell félnünk, hanem egyedül Istentől. Ha így
cselekesztek, könnyen megértitek az Úr szavát:
Ha összegyűltök kebelemen, és nem
teszitek meg parancsaimat, elvetlek benneteket, és azt fogom szemetekbe
mondani: Távozzatok tőlem, nem tudom, honnét vagytok, ti gonosztevők
(vö. Mt 7, 23; Lk 13, 27).
Tehát vállaljuk a
harcot, testvéreim, tudva, hogy itt az ideje a küzdelemnek; hiszen sokan
vívják harcukat múlandó javakért, de ott csak az nyeri el a koszorút,
aki legtöbbet dolgozott, és legkiválóbban küzdött. Mi azért harcolunk,
hogy mindnyájan elnyerjük az égi koszorút. Fussuk hát meg az igaz utat,
harcoljunk örök javakért, evezzünk hozzá mindnyájan küszködve a
hullámokkal, hogy el is nyerjük ezt a jutalmat; és ha nem is jutunk
mindnyájan az első helyre, legalább ott legyünk a közelében. Idézzük
emlékezetbe, hogy a világi versenyeken azt a versenyzőt, aki elrontja a
versenyt, megkorbácsolják, és kizárják a versenypályáról.
Ezek után mit gondoltok
tehát? Milyen gyászos sors vár arra, aki az örök javakért való
versenyfutást rontja el? Akik az Úrtól kapott jelet nem őrizték meg,
azok sorsát így mondja el a Szentírás:
Férgük nem pusztul el, és tüzük ki nem
alszik, iszonyodni fog tőlük minden ember
(Iz 66, 24).
VÁLASZOS ÉNEK l Tessz l, 9-10; l Jn 2, 28
V.
Elfordultatok a bálványoktól, hogy az élő és igaz Istennek szolgáljatok,
és várjatok a mennyből Fiát, akit a halálból feltámasztott, * Aki
megment bennünket az eljövendő haragtól.
F. Különösen
most maradjatok benne, gyermekeim, hogy ha majd megjelenik, bizalommal
lehessünk iránta, és eljövetelekor ne kelljen szégyent vallanunk. * Aki
megment.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tolunk minden rosszat. Add, hogy minden
testilelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
3, 8-12.
19-24. 91-97
Az aranyszobor. Az ifjak
menekülése a tüzes kemencéből
Abban az időben kaldeus
férfiak siettek elő, és bevádolták a zsidókat, így szóltak Nebukadnezár
királyhoz: ?Király, örökké élj! Király, te parancsot adtál ki: Minden
ember, aki meghallja a trombita, fuvola és citera, hárfa és lant, duda
és a többi zeneszerszám hangját, boruljon le, és imádja az aranyszobrot.
Aki nem borul le, és nem imádja, azt tüzes kemencébe kell vetni. Itt van
néhány zsidó férfiú, akiket te Bábel tartományanak kormányzásával bíztál
meg: Sadrak, Mesak és Abednegó. Ezek a férfiak, ó, király, nem
teljesítik parancsodat. Nem tisztelik isteneidet, és az aranyszobrot sem
imádják, amelyet állíttattál."
Ekkor Nebukadnezár
haragra lobbant, arca lángba borult Sadrak, Mesak és Abednegó miatt, és
kiadta a parancsot, hogy a kemencét a szokásosnál hétszer jobban fűtsék
be. Aztán megparancsolta serege legerősebb vitézeinek, hogy kötözzek meg
Sadrakot, Mesakot és Abednegót, és vessék őket a tüzes kemencébe.
Azon nyomban meg is
kötözték a férfiakat nadrágostul, köpenyestül és süvegestül, és
bevetették a tüzes kemencébe. Mivel a király szigorú parancsára a
kemencét a szokásosnál is jobban befűtötték, a lobogó tűz megölte azokat
a férfiakat, akik Sadrakot, Mesakot és Abednegót bevetették. A három
férfiú, Sadrak, Mesak és Abednegó, megkötözve a tüzes kemence közepére
esett. Ott jártak-keltek a lángok között, dicsőítették az Istent, és
áldották az Urat.
Ekkor Nebukadnezár
király megdöbbent. Izgatottan felállt, és így szólt főembereihez: ?Nemde
három férfiút dobattunk megkötözve a tűzbe?" Ezt felelték a királynak:
?Egész biztos, ó, király!" Erre így folytatta: ?Én négy férfiút látok,
akik szabadon járnak-kelnek a lángok közepette anélkül, hogy valami
bántódásuk volna. A negyediknek pedig olyan alakja van, mint egynek az
istenek fiai közül."
Ekkor Nebukadnezár
odament a tüzes kemence ajtajához, és bekiáltott: ?Sadrak, Mesak és
Abednegó, a fölséges Isten szolgái, gyertek ki, és jöjjetek ide!" Erre
Sadrak, Mesak és Abednegó kijött a lángok közül. A satrapák, helytartók,
kormányzók és királyi tanácsosok összefutottak. Látták e férfiakon, hogy
testükön semmi hatalma nem volt a tűznek, fejüknek egyetlen hajszála sem
perzselődött meg, ruhájuk sem serült meg, sőt még a tűznek szaga sem
járta át őket.
Nebukadnezár ekkor így
szólt: ?Áldott legyen Sadrak, Mesak és Abednegó Istene, mert elküldte
angyalát, és megmentette szolgáit, akik benne bíztak. Inkább megszegték
a király parancsát, veszélynek tették ki testüket, semhogy Istenükön
kívül más istent tiszteljenek és imádjanak. Ezennel rendeletet bocsátók
ki: Minden nép, nemzet és nyelv! Aki káromolja Sadrak, Mesak és Abednegó
Istenét, azt vágják darabokra, háza meg változzék szemétdombbá! Nincs
ugyanis más Isten, aki ki tudna szabadítani a szorongattatásból."
Ekkor a király Bábel
tartományában előléptette Sadrakot, Mesakot és Abednegót.
VÁLASZOS ÉNEK Dán 3, 49. 50. 95
V. Az Úr
angyala leszállt a kemencébe Azarjához és társaihoz, és kiverte a tüzet
a lángoló kemencéből.
* Őket a tűz egyáltalán
nem érte, nem sértette.
F. Áldott
legyen az ő Istenük, mert elküldte angyalát, és megmentette szolgáit,
akik benne bíztak.
* Őket.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéből
(Cap. 8, l � 9, 11: Funk l, 153-157)
Őszinte szívből való
megtérés
Földi tartózkodásunk
egész ideje alatt gyakoroljuk a megtérést! Hiszen Alkotónk kezében mi is
agyag vagyunk. A fazekasmester is, ha valami edényt készít, és az a keze
közt elveszti formáját, vagy meghibásodik valamiben, újra kiformálja, és
csak akkor nem igazít rajta semmit, ha úgy látja, hogy már ki lehet
égetni. Ugyanígy mi is, akik itt e földön vagyunk, és testben élve
vetkeztünk, tartsunk őszinte szívből bűnbánatot, amíg időnk van rá, hogy
Urunk üdvözítsen bennünket.
Mihelyt ugyanis
eltávozunk e földi életből, többé már senki sem képes bűnbánatot
tartani, és Istenhez térni. Ezért, testvéreim, tegyük meg mindenkor
Atyánk akaratát, őrizzük testünket tisztaságban, és tartsuk meg az Úr
parancsait, hogy örök életünk legyen.
Az evangéliumban ezt halljuk az Úr ajkáról:
Ha a kicsinyben nem vagytok hűségesek, ki
biz rátok nagy dolgot? Aki kicsiben hű, az a nagyban is hű
(vö. Lk 16, 10). Ezzel azt akarja
mondani: Őrizzétek meg tisztán testeteket és a kegyelem pecsétjét
szeplőtelenül, hogy elnyerjétek az örök életet.
Senki se állítsa
közületek azt, hogy földi testünket úgysem ítéli meg Isten, és hogy ez a
test nem fog feltámadni. Hiszen tudjátok, hogy kiben kaptátok meg az
örök életet, és kiben kaptátok meg a hitben való látást, hacsak nem
gondolkoztok földiesen. Úgy kell tehát a testünkre vigyázni, mint Isten
templomára. Amiképp tehát a testben kaptátok a meghívást, testben is
juttok majd célba. Ha Krisztus Urunk, aki előbb csak szellem volt, de
emberi testet öltve váltott meg és hívott meg bennünket, akkor mi is
így, ebben a testünkben kapjuk meg örök jutalmunkat.
Szeressük egymást, hogy
mindnyájan bejussunk Isten országába! Addig gyógyuljunk meg, amíg időnk
van gyógyulásra, adjuk át magunkat az isteni Orvosnak, viszonzásul
ajánljuk fel neki hálánkat. S mi legyen ez? Az őszinte szívből való
megtérésünk! Hiszen ő előbb tud mindent, és ismeri szívünk minden
rezdülését. Mondjunk tehát hálás köszönetet neki, de ne csak az
ajkunkkal, hanem szívünk mélyéből azért, hogy gyermekeivé fogadjon
bennünket. Hiszen maga az Űr mondta:
Aki teljesíti mennyei Atyám akaratát, az
nekem mind testvérem! (Mt 12, 50).
VÁLASZOS ÉNEK. Ez 18, 31. 32; 2 Pét 3, 9
V. Vessetek
el magatoktól minden bűnt, szerezzetek magatoknak új szívet és új
lelket; * Mert nem lelem én örömömet a halálban � mondja az Úr; térjetek
hát meg, és éljetek!
F. Az Űr
türelemmel viseltetik irántatok, mert nem akarja, hogy valaki is
elvesszen, hanem hogy mindenki bűnbánatot tartson. * Mert nem.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
5, 1-2. 5-9.
13-17. 25-31
Isten ítélete Baltazár
lakomáján
Azokban a napokban
Baltazár király nagy lakomát rendezett főembereinek � szám szerint ezren
voltak � , és ezer ember előtt itta a bort. A bortól ittasan Baltazár
megparancsolta, hogy hozzák elő azokat az arany és ezüst edényeket,
amelyeket apja, Nebukadnezár elhozott a jeruzsálemi templomból. Az volt
a szándéka, hogy abból igyanak a király és főemberei, feleségei és
mellékfeleségei.
Ugyanabban az órában
emberi kéz ujjai jelentek meg, és írni kezdtek a lámpással szemben a
királyi paota falának mészfelületére. A király észrevette az író kéz
ujjait. Erre a királynak elváltozott az arca, s gondolatai
megrémítették. Csípőjének ina elernyedt, és térdei egymáshoz verődtek.
A király hangosan
követelte, hogy vezessék eléje a varázslókat, kaldeusokat és jósokat,
így szólt a király Bábel bölcseihez: ?Aki elolvassa ezt az írást, és
tudtomra adja értelmét, bárki lesz is az, bíbort ölt, aranyláncot kap a
nyakába, és harmadikként uralkodik országomban." A király bölcsei mind
összesereglettek, de sem az írást nem tudták elolvasni, sem az értelmét
nem tudták a királynak megmondani. Erre Baltazár király annyira
megijedt, hogy arca belesápadt; de főemberei is megrémültek.
Dánielt bevezették a
király elé. A király így szólt hozzá: ?Te vagy az a Dániel, az a júdeai
fogoly, akit atyám, a király Júdából hozott ide? Azt hallottam felőled,
hogy Isten lelke van benned, lángész, értelem és kiváló bölcsesség
található benned. Az előbb ide rendeltem a bölcseket és varázslókat,
hogy olvassák el nekem ezt az írást, de nem tudták megmondani a dolog
értelmét. De rólad azt hallottam, hogy te tudsz magyarázatot adni, sőt a
legnehezebb kérdéseket is meg tudod oldani. Ha csakugyan el tudod
olvasni ezt az írást, s meg tudod nekem fejteni az értelmét, akkor
bíborba öltöztetlek, aranyláncot kapsz a nyakadba, és harmadikként
uralkodhatsz országomban."
Dániel erre azt felelte
a királynak: ?Adományaidat tartsd meg magadnak, és ajándékaidat add
másnak! De az írást elolvasom a királynak, és tudtodra adom az értelmét.
Az írás, amelyet
felrótt: Mené, mené, tekél és parszin. A szavaknak ez a jelentésük:
Mené: Isten számba vette a királyságodat, és véget vetett neki.
Tekél: megmért a mérlegén, és könnyűnek talált. Parszin:
feldarabolta országodat, aztán a médeknek és a perzsáknak adta."
Akkor Baltazár
parancsára Dánielt bíborba öltöztették, aranyláncot tettek a nyakába, és
közhírré tették, hogy az országban ő a harmadik uralkodó. Még ugyanazon
az éjszakán megölték Baltazárt, a káldeusok királyát. Az országot a méd
Dárius foglalta el hatvankét éves korában.
VÁLASZOS ÉNEK. Zsolt 74, 6. 8. 9; Jel 14,
9. 10
V. Fejeteket
ne hordjátok fönn kevélyen, hiszen Isten a bíró, ő alázza le ezt, és
emeli magasba amazt. * Kehely van az Úr kezében, meg kell inniuk a föld
bűnöseinek.
F. Aki
leborul a vadállat és képmása előtt, az inni fog az Isten haragjának
borából. * Kehely.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéből
(Cap. 10, l � 12, 1; 13, 1: Funk l,
157-159)
Legyünk kitartóak a reménységben!
Testvéreim, tegyük meg
mindenben az Isten akaratát, aki arra hívott meg bennünket, hogy életünk
legyen, és mindig csak az erényes életre törekedjünk; kerüljük el a
kisebb hibákat is, mert ezek gyakran a súlyos bukások előfutárai, és
meneküljünk minden kötelességmulasztástól, nehogy a gonosz hatalmába
kerüljünk. Ha a jóra törekszünk, elnyerjük a lelki békét. Éppen ezért
nem is lehet részük ebben a békében azoknak, akik emberi tekintetektől
félve többre becsülik a jelen élet gyönyöreit, mint a jövő örök élet
ígéreteit. Ezek ugyanis nem tudják észrevenni azt, hogy a jelen világ
gyönyörűsége mekkora gyötrelmek okozója is, sem azt, hogy milyen
kívánatos kincseket rejt a jövendő ígéret. Biztosan elviselhetőbb lenne,
ha egyedül csali maguk cselekednének így, azonban e hamis tanaikkal
állandóan megfertőznek más ártatlan lelkeket is, nem sejtve, hogy ezzel
kétszeres ítéletet vonnak majd magukra: a magukét és azokét, akik
hallgatnak rájuk.
Mi tehát tiszta szívvel
szolgáljuk Istent, hogy a választottak között lehessünk, mert nincs
annál szerencsétlenebb, mint aki megtagadja az Istennek kijáró
szolgálatot, s nem hisz ígéreteiben. A prófétai szózat is erre utal:
Milyen
szerencsétlenek a kettős lelkületnek és kételkedő szívűek, akik azt
mondják: Hallottuk, hogy ez meg ez történt az atyák idejében régebben;
mi pedig napról napra várakozva mindezekből most semmit sem látunk.
Szerencsétlenek, vegyetek példát a fáról, nézzétek a szőlőt: először
ugyanis megmetszik vadhajtásaitól, azután erőteljes ága fakad, majd
keserű-savanyú fürtöcske, nagyvégre pedig, az édes, érett fürt. így az
én népem is előbb háborúságot és elnyomást szenved el, de utána boldog
jövőre virrad.
Ne legyünk tehát,
testvérek, kettős lelkületűek, hanem tartsunk ki szilárdan
reménységünkben, hogy elnyerjük egykor jutalmunkat is. Hűséges az Isten,
aki megígérte, hogy megfizet mindenkinek a cselekedetei szerint. Ha
tehát a hűség útján járunk Isten színe előtt, akkor be is jutunk boldog
országába, és megkapjuk, amiket megígért,
amiket fül nem hallott, szem nem látott,
és az emberi szív soha föl nem foghatott
(vö. l Kor 2, 9).
Minthogy senki sem
tudhatja Isten érkezésének pontos idejét, óráról órára várjuk
szeretetben és igazságban Isten országát. Már kezdjük is meg,
testvérek, a megtérés cselekedeteivel várakozásunkat, visszatérve a
helyes életmódra; hiszen mindnyájan telve vagyunk meggondolatlansággal
és rossz tulajdonsággal. Tisztogassuk meg magunkat bűneinktől, és
térjünk meg őszinte lélekkel, hogy üdvözüljünk; ne legyünk hízelgők, és
ne csak a hittestvérek kedvét keressük, hanem törekedjünk a pogányokkal
szemben is szerető bánásmódra, nehogy miattunk bárki is gyalázza Isten
szent Nevét.
VÁLASZOS ÉNEK l Kor 15, 58; 2 Tessz 3, 13
V. Legyetek
állhatatosak és kitartók, tegyetek mindig minél többet az Úr ügyéért, *
Hiszen tudjátok, hogy az Úr ügyében való fáradozástok nem hiábavaló,
F. Ne
fáradjatok bele a jótettekbe! * Hiszen tudjátok.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
9, l-4a. 18-27
Dániel imádsága és
látomása a hetven évhétről
Első éve volt annak,
hogy Achasvéros fia, a médek nemzetségéből való Dárius a kaldeusok
birodalma fölött uralkodott. Uralkodásának első esztendejében én, Dániel
megértettem a szent könyvekből, hogy annyi évnek kell elmúlnia, amennyit
az Úr Jeremiás próféta által előre megmondott, vagyis, hogy Jeruzsálem
pusztulása hetven évig tart. Istenhez, az Úrhoz fordultam, s böjtölve,
szőrzsákban és hamuban buzgón imádkoztam, és esdekeltem hozzá.
Könyörögtem az Úrhoz, az én Istenemhez, és bűnvallomást tettem ezekkel a
szavakkal:
Istenünk, fordítsd
felénk füled, és hallgass meg minket. Nyisd ki a szemed, és lásd meg
elhagyatottságunkat és a szent várost, amely a te nevedet viseli. Hiszen
nem a mi igaz voltunkban, hanem a te végtelen irgalmadban bízva
terjesztjük színed elé könyörgésünket. Hallgass meg, Uram! Bocsáss meg,
Uram! Figyelj rám, Uram! Városod és néped a te nevedet viseli, azért
cselekedj tenmagadért, és ne késlekedj!"
Egyre beszéltem:
imádkoztam, megvallottam bűneimet s népemnek, Izraelnek bűneit, s az Úr,
a mi Istenünk ele terjesztettem könyörgésemet Istenünk szent hegyéért.
Meg mondtam az imádságot, amikor Gábriel, az a férfiú, akit már láttam
az előbbi látomásomban, hirtelenül leszállt hozzám az esti áldozat
idején. Megszólított, és azt mondta: ?Máris eljöttem, hogy
felvilágosítást adjak. Amikor imádkozni kezdtél, egy szózat hallatszott.
Eljöttem, hogy tudtodra adjam, mert kedvelt férfiú vagy. Figyelj hat a
szózatra, és értsd meg A
látomást!
Hetven hete van népednek
és szent városodnak.
Akkor véget ér a
gonoszság, lepecsételik a bűnt, és levezeklik a vétket. Elérkezik az
örök igazság, megpecsételik a látomást és a jövendölést, és fölkenik a
Szentek Szentjét.
Tudd meg, és értsd meg:
Attól, hogy elhangzik a parancs: Jeruzsálem épüljön fel újra, hét hét
telik el a felként Fejedelemig. Hatvankét hét alatt újra felépül az utca
és a fal, mégpedig sok szorongattatás közepette. Hatvankét hét
elteltével megölnek egy Fölkentet, bírói ítélet nélkül. A várost és a
szentélyt elpusztítja egy eljövendő' nép és vezér. Áradat vet neki
véget, s a háború és az elhatározott pusztulás mindvégig tart.
Egy hétre szövetséget
köt sokakkal, s a hét közepén megszünteti a véres és ételáldozatot. A
templom szárnyán vészt hozó undokság lesz, egészen végig, míg a
kiszabott büntetés rá nem zúdul a pusztítóra."
VÁLASZOS ÉNEK Bár 2, 16; Dán 9, 18; Zsolt
79, 20
V. Tekints
le most hajlékodból, Urunk, és emlékezzél meg rólunk! Fordítsd felénk
füledet, Istenünk, és hallgass meg! * Nyisd ki a szemedet, és lásd meg
elhagyatottságunkat!
F. Újíts meg
minket, Urunk, mindenható Istenünk, ragyogtasd ránk arcodat, és szabadok
leszünk! * Nyisd ki.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéból
(Cap. 13, 2 � 14, 5: Funk l, 159-161)
Az élő egyház Krisztus
Teste
Így szól � a Szentírás
egyik helyén � az Úr: Nevemet
szüntelen káromolja az összes nemzet
(vö. Iz 52, 5), majd
ismét: Jaj annak, aki miatt káromolják a
nevemet! (Vö. Róm 2, 24). De mi
ennek a káromlásnak az oka? Az, hogy nem azt cselekedj ük, amit
hirdetünk. A pogány ok ugyanis csodálattal eltelve hallgatják a mi
szánkból Isten igéinek kiválóságát és nagyszerűségét; de amikor aztán
nyilvánvalóvá lesz előttük, hogy cselekedeteink
méltatlanok azokhoz a szent igékhez, amelyeket hirdetünk, gyalázzák
hitünket, kosza mesének és megtévesztő szószátyárságnak tartják azt.
Amikor például azt
hallják tőlünk, hogy ezt mond ta Isten:
Ha csak azokat szeretitek, akik titeket
szeret nek, semmi jutalmatok sem lesz, ellenben, ha azokat szeretitek,
akik ellenségeitek, és gyűlölnek benneteket, akkor érdemeltek jutalmat
(vö. Mt 5, 46), mondom, ha ezeket
hallják, akkor csodálják e szeretet magasztos értelmét; de ha azután
kiderül rólunk, hogy mi nemcsali azokat nem szeretjük, akik gyűlölnek
bennünket, hanem még azokat sem, akik szeretettel vannak hozzánk, akkor
kigúnyolnak bennünket, és káromolják Isten nevét.
Ennélfogva, testvérek,
tudjuk meg, hogy ha buzgón teljesítjük Istenünknek, Atyánknak akaratát,
akkor már beletartozunk abba az ősi, szellemi Egyházba, amelyik már a
nap és hold teremtése előtt létet nyert; ha azonban nem tesszük meg az
Úr akaratát, akkor ránk vonatkozik, amit a Szentírás mond:
Rablók barlangjává lett a házam
(vö. Mt 21, 13^ Éppen azért az élet
Egyházát válasszuk mindenekelőtt, hogy elérjük üdvösségünket.
Azt gondolom: előttetek
nem ismeretlen, hogy az élő Egyház
Krisztus teste (vö. l Kor 12, 27).
A Szentírás ugyanis azt mondja:
Isten az embert férfinak és nőnek teremtette
(Tér l, 27); a férfi Krisztus, a nő az
Egyház; de a Biblia és az apostolok is azt állítják, hogy a választottak
Egyháza nem ezekben a mai végső időkben keletkezett, hanem kezdettől
fogva létezik láthatatlan, lelki Egyházként, amint a mi Urunk, Jézus
Krisztus is, aki azonban napjainkban látható alakban jelent meg, hogy
minket üdvözítsen.
A láthatatlan, lelki
Egyház Krisztus testében jelent meg, ezzel arra tanít, hogy ha valaki
közülünk ezt a testet gondosan őrzi, és el nem veszti, az részese lesz
az Egyháznak a Szentlélekben, hiszen ez a test a képe annak a lelkinek.
Tehát nem kaphatja meg a valóságot az, aki annak képét nem becsüli meg.
Ezért mondja: ?Testvérek,
őrizzétek ezt a testet, hogy a lélek részesei lehessetek!" Ha pedig azt
mondjuk, hogy az Egyház a test, s benne Krisztus a lélek, ebből az is
következik, hogy aki megbecsteleníti a testet, az megbecsteleníti a
lelki Egyházat is. Az ilyen nem lehet részese a test lelkének, aki maga
az Úr Krisztus. Ez a test végül is a Szentlélek közreműködésével olyan
örök és romolhatatlan élet osztályrészese lehet, hogy emberi nyelv nem
képes kifejezni és elmondani, amit
Isten azoknak készített (l Kor 2,
9), akik az ő kiválasztottal
VÁLASZOS ÉNEK Jer 7, 3; Jak 4, 8
V. így szólt
a Mindenható Úr, Izrael Istene: Tegyétek jobbá utaitokat és
szándékaitokat, * És én ezen a helyen veletek lakom.
F.
Közeledjetek az Istenhez, s majd ő is közeledik hozzátok. Mossátok
tisztára kezeteket, bűnösök, és tisztítsátok meg szíveteket. * És én.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
10, 1-21
Angyal jelenik meg a
prófétának
Cirusznak, a perzsák
királyának harmadik esztendejében Dánielnek, akit Béltsacárnak is
neveztek, kinyilatkoztatásban volt része. A kinyilatkoztatás igaz, és
nagy háborút jelent. Odafigyelt a dologra, és egy látomásban felfogta az
értelmét.
Azokban a napokban, én,
Dániel három hétig gyászoltam. Jó ételt nem ettem, húst és bort még
számba se vettem, olajjal sem kentem meg magamat, míg a háromszor hét
nap el nem telt. Az első hónap huszonnegyedik napján a nagy folyam,
vagyis a Tigris partján voltam. Amikor körülnéztem, egyszerre egy
gyolcsruhába öltözött férfit láttam. Derekát színarany övezte. Teste
ragyogott, mint a drágakő, arca, mint a villám, szeme, mint a lobogó
tűz, karja és lába, mint a csiszolt érc felülete, szavának hangja meg,
mint a tömeg zúgása.
De csak én, Dániel
láttam ezt a látomást, a férfiak, akik velem voltak, nem látták a
látomást, mert akkora félelem fogta el őket, hogy elfutottak, és
elrejtőztek. Ahogy így magamra maradtam, s előttem a nagy látomás:
minden erőm elhagyott, arcom halálsápadt lett, s csaknem összeestem.
Amikor meghallottam a
hangját, amint beszélt, szavának hallatára elájultam, és el vágódtam
arccal a föld felé. Ekkor megérintett egy kéz, s térdemre és tenyeremre
segített. Majd azt mondta nekem: ?Dániel, te kedvelt férfiú! Értsd meg a
szavakat, amelyeket hozzád intézek! Állj fel, mert hozzád szól a
küldetésem!"
Azután, hogy közölte
velem ezeket a szavakat, remegve felálltam. Ekkor így szólt hozzám: ?Ne
félj, Dániel! Mert az első naptól fogva, amikor elhatároztad, hogy az
igazság ismeretére törekedve vezekelsz a te Istened színe elo'tt,
könyörgésed meghallgatásra talált. Éppen a könyörgésed miatt kellett
hozzad jönnöm. A perzsák országának (angyal) fejedelme huszonegy napon
át ellenállt nekem. De Mihály, az egyik legfőbb fejedelem, segítségemre
jött. Ott is hagytam, hogy küzdjön meg a perzsák királyával, magam pedig
eljöttem, hogy tudtodra adjam: mi fog történni népeddel a végső
napokban, mert a látomás azokról a napokról szól."
Míg ilyen módon beszélt
hozzám, szememet a földre sütöttem, és hallgattam. S lám, egy emberre
emlékeztető alak megérintette ajkamat. Erre már én is ki tudtam nyitni a
számat, hogy szóljak, így szóltam ahhoz, aki előttem állt: ?Uram, amikor
megláttalak, inaim elernyedtek, s nem maradt bennem semmi erő. Hogyan is
bírná ki uramnak szolgája, hogy beszéljen az én urammal? Hiszen
reszketek, minden erőm elhagyott, még az éltető lehelet is kiszállt
belőlem." Erre ismét megérintett az, aki embernek látszott, és
megerősített, így szólt: ?Ne félj, te kedvelt férfiú, béke veled! Légy
erős, és légy bátor!"
Amikor így beszélt
hozzám, újra erőre kaptam, és szólni tudtam hozzá: ?Beszélj, uram, mert
erőt adsz nekem!" Ekkor megkérdezte: ?Tudod már, miért jöttem el hozzád?
Nézd, most tudtodra adom, mi van megírva az igazság könyvében. Utána
visszatérek, hogy megküzdjek a perzsák fejedelmével. Amikor elmegyek,
jön Jáván fejedelme. És nem lesz velük szemben senki más segítségemre,
csak Mihály, a ti fejedelmetek."
VÁLASZOS ÉNEK Dán 10, 12. 19. 21
V. Az első
naptól fogva, amikor elhatároztad, hogy az igazság ismeretére törekedve
vezekelsz a te Istened színe előtt, * Könyörgésed meghallgatásra talált.
F. Ne félj,
Dániel, most tudtodra adom, mi van megírva az igazság könyvében. *
Könyörgésed.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéből
(Cap. 15, l � 17, 2: Funk l, 161-167)
Térjünk meg Istenünkhöz,
aki meghívott bennünket!
Úgy gondolom, hogy nem
értéktelen tanács csupán, amit az önmegtartóztatás szent erényéről
előadtam, és bizonyára nem bánja meg, aki ennek a követésére adja magát,
hiszen ezzel önmagát és engem, a tanácsadót is üdvözíti. Valóban, nem
kis érdem akár egyetlen tévelygő vagy veszni indult lelket is az
üdvösségre visszavinni. Ezt a viszonzást adhatjuk a minket teremtő
Istennek, ha az, aki szól, és aki hallgatja, igaz hittel és szeretettel
szól és hallgatja.
Maradjunk tehát szent
hitünkben igazak és szentek, hogy bizalommal kérjük Istent, aki ezt
mondja:
Még be sem fejezted kérő
imádat, máris felelek neked: íme, melléd állok
(vö. Iz 58, 9). Ez az
idézet nagy remény iele; hiszen ebben az Úr készebbnek nyilatkozik az
adásra, mint amennyire a hozzá könyörgő a kérésre. Amikor ilyen nagy
jóságban részesülünk, akkor ne irigyeljük egymástól, hogy
egyikünk-másikunk többet kapott. Hiszen amilyen nagy boldogságot
jelentenek az Úr eme szavai azoknak, akik kérnek tőle, éppen olyan nagy
elítélést je lentenek azok számára, akik nem kérnek tóié.
Tehát, testvéreim, ne
becsüljük le az üdvös megtérés jelen alkalmát, hiszen itt az idő, hogy
Istenhez térjünk � aki minket meghívott �, amíg alkalmunk van arra, hogy
visszafogadjon minket. Ha ugyanis most ellenállunk szenvedélyeinknek, és
legyőzzük bensőnk gonosz és érzéki kívánságait, akkor majd
megtapasztalhatjuk Jézus irgalmát. De vegyétek észre azt is, hogy
az ítélet napja, mint tüzes kemence, már
elérkezett, az égi testek meg a
földkerekség olvadoznak
(vö. Mal 3, 19), s mint az ólom folynak
szét a tűzben, s ezután már csak az következik, hogy feltáruljanak az
emberek rejtett és nyilvánvaló cselekedetei. Bűnünk jóvátételére jó az
alamizsnálkodás; még jobb a böjt imával, de leg jobb az alamizsnálkodás
böjttel és imával; a szeretet
befödi a bűnök sokaságát (l Pét 4,
8), a tiszta lélek imádsága pedig megszabadít a lelki haláltól. Mindenki
boldognak tudhatja magát, aki ezekben a dolgokban tökéletes; az
alamizsna ugyanis eltörli a bűnt.
Térjünk meg tehát
őszinte szívvel, senki se vesszék el közülünk. Ha ugyanis parancsunk van
arra, hogy a bálványimádástól eltérítsük és a helyes vallásra
megtanítsuk az embereket, akkor mennyivel inkább kell gondoskodnunk
arról, hogy el ne vesszék egy olyan lélek sem, amelyik már megismerte az
Istent. Segítsen egyikünk a másikon, hogy a hitben gyöngéket is jó
irányba tudjuk elvezetni; térítsük meg, és figyelmeztessük kölcsönösen
egymást, hogy mindnyájan üdvözüljünk.
VÁLASZOS ÉNEK Júd 21; Tit 2, 12
V. Tartsatok
ki az Isten szeretetében, * És várjatok
Urunknak, Jézus
Krisztusnak örök életet szerző irgalmára.
F.
Szakítsunk az istentelenséggel és az evilági vágyakkal, éljünk
fegyelmezetten, szentül és buzgón ezen a világon. * És várjatok.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Dániel próféta könyvéből
12, 1-13
Jövendölés a. végső
időkről és a feltámadásról
Ezt mondta nekem az
angyal: ?Abban az időben fölkel Mihály, a nagy fejedelem, néped fiainak
oltalmazója; mert olyan szorongattatás ideje következik, amilyen még nem
volt soha, amióta nemzetek vannak. Abban az időben megszabadul néped,
mind, aki be van írva a könyvbe. Akik a föld porában alszanak, azok
közül sokan feltámadnak, némelyek örök életre, mások gyalázatra, örök
kárhozatra. Akkor az érteni tudók ragyogni fognak, mint a fénylő égbolt,
és akik igazságra tanítottak sokakat, tündökölnek örökkön-örökké, miként
a csillagok.
Te meg, Dániel, zárd el
ezeket a szavakat, pecsételd le a könyvet a végső időkig. Sokan
eltévelyednek, és a gonoszság növekedni fog."
Ekkor én, Dániel azt
láttam, hogy két másvalaki is áll ott: az egyik a folyó innenső partján,
a másik pedig a folyó túlsó partján. Akkor megszólítottam azt a
gyolcsruhába öltözött férfiút, aki a folyóvíz fölött állt: ?Mikor lesz
vége ennek a sok csodálatos dolognak?" Érre a gyolcsruhába öltözött
férfi, aki a folyóvíz fölött állt, jobbját és balját az égre emelte. S
hallottam, amint megesküdött az Örökkévalóra: ?Egy idő, két idő, és egy
fél idő múlva ez mind beteljesedik, akkor, amikor az az erő, amely a
szent népet szétszórta, nem lesz többé."
Hallottam ugyan a szót,
de nem értettem, azért újra megkérdeztem: ?Uram, hogyan állunk ezekkel a
végső' dolgokkal?" így válaszolt: ?Eredj, Dániel, mert el vannak zárva,
és le vannak pecsételve ezek a szavak a végső időkig. Sokat
kiválasztanak, megtisztítanak, és próbára tesznek, ám a gonoszok tovább
folytatják gonoszságukat. A gonoszok közül senki sem jut el a belátásra,
de az értó' szívűek meg fogják érteni. Attól az időtől kezdve, hogy
megszűnik a mindennapi áldozat, és felállítják a vészt hozó undokságot,
ezerkétszázkilencven nap lesz. Boldog, aki bízni tud, és megéri az
ezerháromszázharmincötödik napot.
Te meg csak menj, és
légy nyugodt! Amikor véget érnek a napok, te is fölkelsz a végső' napon
kijelölt sorsodra."
VÁLASZOS ÉNEK Vö. Lk 20, 35. 36. 38
V. Akik
méltók rá, hogy eljussanak a halálból való feltámadásra, nem halnak meg
többé: * Az angyalokhoz hasonlítanak, és az Istennek a fiai, mert
feltámadtak.
F. Isten nem
a holtaké, hanem az élőké, hiszen mindenki érte él. * Az angyalokhoz.
MÁSODIK. OLVASMÁNY
Egy II. századi szerző
szentbeszédéből
(Cap. 18, l � 20, 5: Funk l, 167-171)
Cselekedjük az
igazságosságot, hogy végül üdvözüljünk!
Mi azok közé tartozzunk,
akik hálát adnak Isten nek, és szolgálnak neki, és ne a hitetlenek
közé, akik ítéletre kerülnek. De magamon kezdem, mert én is sok
mindenben vetkezem, a kísértést sem kerültem el, és még mindig a gonosz
lélek eszközei között vagyok, viszont félek az eljövendő ítélettől,
ezért igyekszem az igazságosság szerint élni, és amennyire csak tehetem,
meg akarom ezt valósítani.
Tehát, fivéreim és
nővéreim, miután felolvastam nektek Isten igéit, és azt meghallgattátok,
most buzdító szavaimmal is szólok hozzátok, hogy a Szentírás igazságaira
összeszedett lélekkel figyeljetek, és eljussunk az üdvösségre ti is meg
én is, aki most szólok hozzátok. Jutalomként ugyanis én is részesedni
szeretnék abból, hogy ti most őszinte szívvel megtértek, és így
üdvösségre és örök életre juttok, így cselekedve követendő példát
mutatunk az összes fiatalnak, akik elszánták magukat az Isten iránti
hűséges és erkölcsös életre. Ne vegyük rossz néven, és ne
méltatlankodjunk, ha oktalanságunkra valaki szeretettel figyelmeztet
bennünket, és a helytelen útról az igazság ösvényére térít vissza. Nem
egyszer ugyanis, ha rosszra csábít valaki, szinte észre sem vesszük
lelkünk kettőssége és szívünk kishitűsége miatt, és ezek a haszontalan
kívánságok elhomályosították
értelmünket is (vö. Róm l, 22).
Cselekedjük az
igazságosságot, hogy végül üdvözüljünk! Boldogok, akik engedelmesen
követik ezt a parancsot; mert még ha rövid ideig szenvedniük kell is itt
a földön, a feltámadás romolhatatlan gyümölcseit szüretelik le majd a
mennyben. Törekvő, vallásos ember sohasem szomorkodhat, bármilyen
nyomorúság szakadjon is rá ebben a múlandó életben; hiszen ezt nyomon
követi egy boldog idő, és ott fent új életre kelve az atyákkal együtt
fog örvendezni minden szomorúság nélkül, örökké.
Az se zavarja meg
gondolkodásunkat, ha azt látjuk, hogy a bűnösök gazdagok, Isten szolgái
pedig viszontagságoknak vannak kitéve. De hát higgyük, fivéreim és
nővéreim: mi az élő Isten harcát vállaltuk és vívjuk ebben az életben
azért, hogy a jövő életben megkapjuk tőle jutalmunkat. Egyetlen egy hite
szerint élő ember sem kapja meg azonnal jutalmát, hanem várakoznia kell
arra. Ha ugyanis Isten azonnal fizetne minden jóságért, akkor nem valódi
vallásosság, hanem azonnali adásvétel lenne az élet; ez esetben csak
látszat lenne a hit szerinti életünk, hiszen nem a bensőséges
vallásosságot, hanem csak a hasznot keresnénk. Az ilyen lelket azután a
legnagyobb zavarba ejtené az, ha büntetésekkel sújtaná Isten ítélete,
hiszen nem élt hite szerint.
Egyedül neki, a
láthatatlan Istennek, az igazság Atyjának � aki elküldötte nekünk az
Üdvözítőt, a romolhatatlan örök élet szerzőjét, hogy kinyilvánítsa
nekünk az igazságot és a mennyei örök életet � legyen dicsőség
örökkön-örökké! Ámen.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 36, 27. 28. l
V. Hagyd el
a rosszat, s tedd a jót, * Mert kedveli az Úr az igazságot, és nem
hagyja cserben híveit.
F. Ne
bosszankodj a bűnösökre, és ne háborogj a gonosztevők miatt. * Mert
kedveli.
Könyörgés
Mindenható, irgalmas
Isten, kegyelmeddel tarts távol tőlünk minden rosszat. Add, hogy minden
testi-lelki erőnkkel szolgálatodra álljunk, és készségesen teljesítsük
szent akaratodat. A mi Urunk.
|