ÉVKÖZI XXXIII.
VASÁRNAP
Zsoltáros
rész, I. hét
I. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Jól van, te hűséges, derék szolga. Mivel a kevésben hű voltál, menj be
Urad örömébe.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Joel próféta könyvéből
2, 21-32
A végső idők leírása.
Ezt mondja az Úr: ?Ne
félj, termőföld, ujjongj, és örülj, mert nagy dolgot vitt végbe az Úr!
Mezei állatok, ne féljetek, mert kizöldülnek a puszta legelői! A fa
meghozza gyümölcsét, a fügefa és a szőlő megadja termését.
Sion fiai,
ujjongjatok, örüljetek az Úrban, a ti Istenetekben, mert
igazságosságban megadja nektek az őszi esőt; esőt küld nektek: tavaszi
és őszi esőt, mint hajdanában. A szérűk megtelnek gabonával, a sajtók
ontják a bort és az olajat. Karpótollak benneteket az esztendőkért,
amikor pusztított a sáska és a jelek, a haszil és a gázám: hatalmas
seregem, amelyet ellenetek küldtem. Ehettek és jóllakhattok, s akkor
majd magasztaljátok az Úrnak, a ti Isteneteknek nevét, aki csodálatos
dolgot tett veletek. Népem soha többé nem vall szégyent.
És tudni fogjátok,
hogy Izraelben lakom, hogy én vagyok az Úr, a ti Istenetek, és nem
más, és népemet soha többé nem éri szégyen.
Mindezek után
kiárasztom Lelkemet minden testre. Fiaitok és leányaitok jövendölni
fognak, véneitek álmokat álmodnak, ifjaitok meg látomásokat látnak.
Sőt még a szolgákra és a szolgálókra is kiárasztom Lelkemet azokban a
napokban. Egén és földön jeleket mutatok, vért és tüzet,
füstoszlopokat. A nap elsötétedik, a hold vérré változik, mielőtt
eljön az Úr nagy és rettenetes napja.
Aki segítségül hívja
az Úr nevét, az megmenekül, mert Sion hegyén és Jeruzsálemben lesz a
menedék � amint megmondta az Úr � a menekültek számára, akiket meghív
az Úr."
VÁLASZOS ÉNEK Lk 21, 25. 31; Mk 13, 33
V. Jelek
lesznek a napban, a holdban és a csillagokban, a földönedig
kétségbeesett rettegés a népek között. * Mihelyt látjátok, hogy ezek
mind bekövetkeznek, tudjátok, hogy közel van az Isten országa.
F.
Vigyázzatok, legyetek éberek, mert nem tudjátok, mikor jön el az idő.
* Mihelyt.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston
püspöknek a zsoltárokról szóló fejtegetéseiből
(Ps. 95, 14. 15: CCL 39, 1351-1353)
Ne álljunk ellene az Úr
első eljövetelének, hogy ne féljünk majd a, másodiktól!
Ujjongjon az erdő minden
fája az Úr előtt, mert eljön, jön, hogy ítélje a földet
(Zsolt 95, 12).
Az, aki egyszer már
eljött, majd ismét eljön. Ezt így ígérte meg az evangéliumban:
Majd akkor meg fogjátok látni az
Emberfiát, amint eljön az ég felhőin
(Mt 26, 64). Mit jelent a
majd akkor
kifejezés? Nemde az Úr majd akkor jön
el, amikor a föld minden népe jajgat? Először igehirdetői által jött
el, és betöltötte az egész földkerekséget. Ne álljunk ellene az első
eljövetelének, hogy ne féljünk majd a másodiktól!
Mit kell tehát tennie
egy keresztény embernek? Használnia kell ezt a világot, de nem szabad
szolgálnia
e világnak. Mit jelent ez? Legyünk
olyanok, mint akiknek mindenük megvan, és még sincs semmijük. Az
Apostol így tanít: Azt mondom
tehát, testvérek: az idő rövid, azért akinek van felesége, éljen úgy,
mintha nem volna, aki sír, mintha nem sima, aki örül, mintha nem
örülne, aki vásárol, mintha meg sem tartaná, s aki felhasználja a
világ dolgait, mintha nem élne velük, mert ez a világ elmúlik. Azt
szeretném, ha mentek volnátok a gondtól
(l Kor 7, 29-32). Akinek tiszta a
lelkiismerete, az nyugodtan várja, hogy mikor jön el az Úr. Mert
miféle Krisztus iránti szeretet az, amely retteg az ő eljövetelétől?
Testvérek, nem szégyelljük magunkat? Szeretjük, és mégis attól félünk,
hogy eljön? Valóban szeretjük őt? Vagy inkább a bűneinket szeretjük
jobban? Jobb, ha magukat a bűneinket gyűlöljük, és őt szeretjük, aki
azért jön majd el, hogy megtorolja a bűnöket. El fog jönni, akár
akarjuk, akár nem; abból, hogy mindeddig még nem jött el, nem
következik, hogy nem is fog eljönni. Eljön, amikor nem is sejted, és
ha felkészülve talál, semmi károd nem lesz abból, hogy nem tudod
eljövetele idejét.
Ujjongjon az erdő minden
fája.
Először eljön, és azután megítéli a földet: örvendezve találja azokat,
akik hittek az ő első eljövetelében,
mert eljön.
Igazságosan ítéli meg a
földkerekséget, és a népeket az ő igazsága szerint
(Zsolt 95, 13). Mit
értsünk az .alatt, hogy igazságosan és az ő igazsága szerint? Az
ítéletkor maga köré gyűjti választottak, a többieket pedig elkülöníti
tőlük: azokat ugyanis majd a jobbjára állítja, ezeket pedig a baljára.
Nemde nagyon is igazságos és nagyon is az ő igazsága szerint van az,
hogy ne is reméljenek irgalmat bírájuktól azok, akik nem akartak
irgalmasságot gyakorolni, amíg el nem jön a bírájuk? Mindazokat pedig,
akik örömmel gyakorolták az irgalmasságot, ő maga is irgalmasan fogja
megítélni, így szól majd a jobbján állóknak:
Gyertek, Atyám áldottai, vegyétek
birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot!
És érdemül számítja be nekik irgalmas
cselekedeteiket: Mert éhes
voltam, és adtatok ennem, szomjas voltam, és adtatok innom,
és így tovább (Mt 25, 34-46).
Mit fog viszont
beszámítani a balján állóknak? Hiszen ők maguk sem akartak
irgalmasságot gyakorolni! Hová fognak kerülni?
Távozzatok az örök tűzre!
(Mt 25, 41). E szörnyű ítélet
hallatára jajveszékelni fognak. De mit tanít egy másik zsoltár?
Őrök emlékezete marad az igaznak, vészt
hozó hírtől nem kell félnie
(Zsolt 111, 6-7). Hogyan szól ez a vészt hozó hír?
Távozzatok az örök tűzre, amely a
sátánnak és angyalainak készült
(Mt 25, 41). Aki örül a kedvező ítéletnek, az nem fog félni a szörnyű
ítélettől. Ez az az igazságos és ígérete szerinti ítélet.
Vajon úgy gondolod,
hogy mivel te igazságtalan vagy, majd az igazságszolgáltató nem lesz
igazságos? Vagy mivel te hazug vagy, majd az igazság nem lesz
igazmondó? Viszont ha te irgalomban akarsz részesülni, akkor légy te
is irgalmas másokhoz, még mielőtt ő eljönne: bocsásd meg, amit ellened
vétettek, adj abból, amiben bővelkedsz. Hiszen kiéből adsz, ha nem az
övéből? Ha a magadéból adnál, az ajándékozás lenne, ámde ha az övéből
adsz, az nem más, mint visszatérítés.
Mid van ugyanis, amit nem kaptál?
(l Kor 4, 7). íme, ezek az Istennek
legkedvesebb áldozati adományok: irgalmasság, alázatosság, bűnbánat,
békesség és szeretet. Mindezeket felajánljuk, és így bizakodva várjuk
majd a bíró eljövetelét, aki
igazságosan ítéli meg a földkereksé get, és a népeket az ő igazsága
szerint (Zsolt 95, 13).
VÁLASZOS ÉNEK Mt 16, 27; Zsolt 95, 13
V. Az
Emberfia eljön Atyja dicsőségében, angyalai kíséretében, * És megfizet
mindenkinek a tettei szerint.
F.
Igazságosan ítéli meg a földkerekséget, és a népeket az ő igazsága
szerint. * És megfizet.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
REGGELI DICSÉRET
Benedictus-ant.
Meglátják majd az Emberfiát, amint eljön a felhőkön, hatalommal és
dicsőséggel.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
II. ESTI DICSÉRET
Magnificat-ant.
Ha kitartotok, megmentitek lelketeket, mondja az Úr.
HÉTFŐ
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY 4, 1-3.
9-21
Joel próféta könyvéből
Utolsó ítélet és örök
boldogság
Ezt mondja az Úr:
?Bizony, azokban a napokban, abban az időben, amikor helyreállítom
Júdát és Jeruzsálemet, összegyűjtöm majd a népeket, leviszem őket a
Jozafát völgyébe, és ítéletet tartok ott fölöttük népem és örökségem,
Izrael miatt, amiért szétszórták a népek közé, s megosztották
országomat. Sorsot vetettek népem fölött; céda nőért gyermeket adnak
cserébe, lányt adnak borért, hogy ihassanak.
Hirdessétek ki a népek
között: Készüljetek fel a harcra! Jöjjenek, és álljanak csatasorba
mind a harcosok! Öntsetek kardot az ekevasból, lándzsát a sarlóból!
Mondja az erőtlen is: Hős vagy ok! Siessetek, gyertek, minden népek,
körös-körül, és gyűljetek ott egybe! Vezesd elő, Uram, a hőseidet!
Keljenek fel,
vonuljanak fel a népek Jozafát völgyé be, mert ott ülök ítéletet
körös-körül minden nép felett. Lendítsétek meg a sarlót, mert megért a
vetés; gyertek, tapossátok, mert megtelt a sajtó, és túlárad a prés:
oly nagy a gonoszságuk! Egyre több a nép a Döntés völgyében, mert
közel van az Úr napja a Döntés völgyében.
Elsötétedik a nap és a
hold, a csillagok elvesztik fé nyüket. Az Úr szózata zeng a Sionon,
Jeruzsálemben hallatja szavát, ég és föld megremeg belé. De népének
mentsvára az Úr, Izrael fiai számára menedék. Alikor majd megtudjátok,
hogy én vagyok az Úr, a ti Istenetek, aki a Sionon, szent hegyemen
lakom. Szent hely lesz akkor Jeruzsálem, nem lephetnek be többé oda
idegenek.
Azon a napon új bor
fakad a hegyekből, tej folyik a halmokból, Júda minden folyójának víz
árasztja el a medrét. Forrás fakad az Úr házából, és megöntözi az
Akácok völgyét. Egyiptom meg pusztasággá lesz, Edom kietlen sivataggá,
mert nyomorgatta Júda fiait, ártatlan vért ontott országukban. Júdának
meg mindig lesz lakója, Jeruzsálemnek örökkön-örökké. Megboszszulom
vérüket, nem kegyelmezek, és az Úr Sionon fog lakni."
VÁLASZOS ÉNEK Jo 4, 18; Jel 22, 17. l
V. Új bor
fakad a hegyekből, Júda minden folyójának víz árasztja el a medret, és
forrás fakad az Úr házából. * Aki szomjazik, jöjjön; aki kívánja az
élet vizét, ingyen igyék.
F.
Megmutatta nekem az angyal az élet vizének a folyóját, amely
kristálytisztán fakadt az Isten és a Bárány trónjából. * Aki
szomjazik.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Fulgentius
ruspei püspöknek ?A bűnbocsánat" című értekezéséből
(Liber 2, 11, 2 - 12, 1. 3-4: CCL 91 A,
693-695)
A győztesen nem vesz
erőt a második halál
Hirtelen, egy
szempillantás alatt, a végső harsonaszóra, amikor megszólal a harsona,
a halottak feltámadnak a romolhatatlanságra, mi pedig elváltozunk
(l Kor 15,
52). Amikor azt mondja Pál apostol: ?mi", akkor arra gondol, hogy vele
együtt részesülnek e jövendő elváltozás ajándékában mindazok, akik
abban az időben vele és társaival együtt az Egyházhoz és a szent
életre törekvők közösségéhez tartoznak. Magának az átalakulásnak a
módját pedig így fejezi ki:
Ennek a romlandó testnek fel kell öltenie a romolhatatlanságot, ennek
a halandónak a halhatatlanságot
(l Kor 15, 53). Hogy pedig ezek számára valóra váljék majd igazságos
jutalomként a végső átalakulás, ezt meg kell előznie most az önként
vállalt lelki átalakulásnak.
Mert azoknak van
megígérve a jövendő átalakulás jutalma, akik a jelen életben a
rosszból a jóra változtak át.
A kegyelem hatására
ugyanis ez történik: először is a megigazulás által, amikor lelkileg
feltámadnak, az átalakulás itt megkezdődik bennük Isten ajándékából,
aztán majd a testi feltámadáskor, amikor a megigazultak átalakulása
tökéletessé válik, az átalakulás, mint tökéletes dicsőség, örökre
megmarad, és többé nem változik. Azért változtatja meg őket előbb a
megigazulás, és azután a megdicsőülés kegyelme, hogy maga a
megdicsőülés már változhatatlanul és örökre megmaradjon.
Itt a földön az első
feltámadás által alakulnak át, amikor megvilágosodnak és megtérnek,
vagyis amikor átmennek a halaiból az életbe, a bűnből az
igazlelkűségbe, a hitetlenségből a hitbe, a gonosz tettekből a szent
életbe. Ezért a második halálnak már nincs hatalma rajtuk. Róluk
mondja a Jelenések könyve:
Boldog, akinek része van az első feltámadásban a második halálnak
ezeken nincs hatalma (Jel 20,
6). Ugyanebben a könyvben olvashatjuk:
A győztesen nem vesz erőt a második
halál (Jel 2, 11). Amint a
szívbeli megtérés jelenti az első feltámadást, úgy az örök gyötrelem a
második halált.
Siessen tehát az első
feltámadásban még itt részesedni mindaz, aki nem akar elkárhozni a
második halál örök büntetésében. Azok ugyanis, akiket a jelen életben
az istenfélelem átalakított, átmennek a gonosz életből az igazi
életbe, eljutnak a halálból az életre, végül pedig a dicstelenségből
is átkerülnek a dicsőségbe.
VÁLASZOS ÉNEK Kol 3, 3-4; Róm 6, 11
V.
Meghaltatok, és életetek Krisztussal el van rejtve az Istenben. *
Amikor majd Krisztus, a ti életetek megjelenik, vele együtt ti is
megjelentek dicsőségesen.
F. Ezért
tekintsétek magatokat úgy, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek az
Istennek, Jézus Krisztusban. * Amikor majd Krisztus.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
KEDD
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
9, l � 10, 2
Ígéret Sión
megszabadulására
Jövendölés. Az Úr
áthaladt Hadrak földjén, Damaszkuszon és lakóhelyén; mert Arám városai
az Úr tulajdonai éppen úgy, mint Izrael törzsei. Hamat is az övé,
amely szomszédos vele, Tirusz és Szidon is, bár nagyon bölcsnek tartja
magát. Erődöt épített magának Tirusz, annyi ezüstöt halmozott fel,
mint a por, annyi aranyat, mint utcán a sár. De lám, tulajdonába veszi
az Úr, seregét a tengerbe űzi, őt magát meg lángba borítja.
Ennek láttán megrémül
Askalon, nagy fájdalom lepi meg Gázát, s Ekront is, mert meghiúsul a
reménye.
Gázából eltűnik a
király, Askalon lakatlanná válik, és Asdódban fattyú fog lakni. A
filiszteusok gőgjét eltiprom, kiragadom a vert a szájából, fogai közül
a gyalázkodást. Belőle is maradék lesz Istenünk számára, mintha csak
Júda egyik családja volna; úgy jár Ekron, mint a jebuziták. Hazam
mellé rendelem őrnek a csavargók ellen. Hódító többé nem gázol rajtuk,
mert lám, most tekintetbe vettem nyomorúságát.
Ujjongj, Sión leánya!
Zengj éneket, Jeruzsálem leánya! Nézd, közeleg királyod: igaz és
győzedelmes; alázatos ő, szamáron jő, szamár hátán, szamárnak csikaján.
Szétzúzza Efraimban a harci szekereket, Jeruzsálemben a méneket.
Széttöri a harci íjakat, békét hirdet a népeknek, uralkodik tengertől
tengerig, a Folyótól egészen a föld határáig.
Ami téged illet:
szövetséged véréért kiengedem foglyaidat a gödörből, amelyben víz sem
volt. Visszatérnek hozzád, Sion leánya, a foglyok, akik várakoznak.
Rabságod napjaiért viszonzásul kétszer annyit adok neked vissza.
Kifeszítem íjamat, Júdát fölfegyverzem Efraimmal; meglengetem a
fiadat, Sión, (a te fiad ellen, Jáván,) s mint a hősök kardja, olyanná
teszlek. Az Úr, az Isten megjelenik fölöttük, s nyilai repülnek, mint
a villám. Az Úr megfújja a harsonát, előrenyomul dél fergetegében.
A Seregek Ura
megvédelmezi őket: a parittyaköveket a földön tapodják, isszák a vért,
mint a bort, és eltelnek vele, mint az oltár szarvai. Az Úr, az ő
Istenük megszabadítja őket azon a napon, nyájként legelteti népét,
(mint a ragyogó drágakövek a fejéken) a saját földjén. O, milyen jó
lesz! Ó, milyen szép lesz! Felderülnek az ifjak a búzától, a lányok az
édes bortól.
Az Úrtól kérjetek esőt
a késői eső idején! Az Úr küldi a villámot, és adja az esőt; kenyeret
ad az embernek, és füvet a juhoknak. A terafim megtévesztő módon
beszél, a jósok hamis látomásokat látnak, hazug álmokat hirdetnek,
ostobaságokat jövendölnek. Lám, kóborolnak, mint a nyáj, tévelyegnek,
mert nincsen pásztoruk.
VÁLASZOS ÉNEK Zak 9, 9; Jn 12, 14
V.
Ujjongj, Sion leánya! Zengj éneket, Jeruzsálem leánya! * Nézd, közeleg
királyod: igaz és győzedelmes; alázatos ő, szamáron jő, szamár hátán,
szamárnak csikaján.
F. Jézus
talált ott egy szamárcsikót, s felült rá, ahogy az írás mondja. "
Nézd.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent András krétai
püspök szónoklataiból
(Orat. 9, ín ramos palmarum: PG 97,
1002)
Íme, jön a te igaz és
üdvözítő királyod
Kiáltsuk mi is
Krisztus felé, kiáltsuk: Áldott,
aki jön az Úr nevében, Izrael királya
(vö. Mt 21, 9; Zsolt 117, 26).
Figyeljünk, mint pálmaágakra, a kereszten elhangzott utolsó szavaira.
Ne is az olajfaágakkal, hanem az egymásnak nyújtott alamizsnálkodás jó
cselekedeteivel dicsőítsük meg őt. Ruháink helyett terítsük lába elé
szívünk égő vágyait, hogy szívünkbe vonulva már egészen bennünk is
maradjon, s mi egészen őbenne, ő pedig egészen mibennünk legyen.
Zengjük el Sionnak a próféta ujjongó szavait: Bízzál, Sión leánya, és
többé már ne félj: Nézd,
Királyod vonul be hozzád, szerényen, szamárháton, a teherhordó állat
csikaján (Mt 21, 5).
Az jön hozzád, aki
mindenütt jelen van, mindent betölt, hogy benned is munkálja a
megváltás mindenkinek szóló művét. Az érkezik most hozzád, aki
nem azért jatt, hogy az igazakat hívja,
hanem a bűnösöket a megtérésre
(vö. Mt 9, 13), hogy a vétekben tévelygőket magához visszaédesgesse.
Ne félj tehát! Mert körödben van
az Isten, hogy meg ne inogj (vö.
MTörv 7, 21).
Fogadd őt tart
karokkal! Fogadd azt, aki saját te nyerébe rajzolta városod falait!
Azt fogadd be, aki saját kezével rakta le alapköveidet, őt fogadd, aki
egész embertermészetünket magára vállalta, a bűnt kivéve. Örvendezz,
anyavárosunk, Sion, és ne félj:
Tartsd meg ünnepeidet! (Náh 2,
1). Dicsőítsd őt irgalmas szeretetéért, aki most falaid között jön
hozzánk. De te is, Jeruzsálem leánya, te is ujjongj örömödben, és
énekelj, táncolj! Ragyogj fel,
ragyogj fel, Jeruzsálem (zengjük
mi is Izajással, ezzel a harsogó szent kürttel),
mert elérkezett világosságod, és az Úr
dicsősége felragyogott fölötted
(Iz 60, 1).
De milyen világosság
ez? Bizonyára az, amely
megvilágosít minden e világra jövő embert
(vö. Jn l, 9). Világosság, de örök
világosság; időtlenül sugárzó, mégis az időbe belépő világosság,
emberi testben megjelent, de abban el is rejtett világosság.
Világosság, amely körülragyogta a pásztorokat, és a napkeleti
bölcseknek megmutatta az utat. Világosság, amely kezdettől e világon
volt, és a világ őáltala lett, de mégsem ismerte fel őt a világ.
Világosság, amely a tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be.
Az Űr dicsősége...
Mire kell
itt gondolnunk? Természetesen a keresztre, amelyen Krisztus
megdicsőült. Ő, igenis ő az Atya dicsőségének kisugárzása, amint maga
is mondotta, amikor közeledni látta szenvedését:
Most dicsőül meg az Emberfia, és benne
megdicsőül az Isten is, és szüntelen meg fogja őt dicsőíteni
(Jn 13, 31-32). Ezen a helyen
dicsőségnek nevezi a kereszten történő felmagasztaltatását. Mert
Krisztus keresztje valóban az ő dicsősége, és ugyanakkor az ő
felmagasztaltatása is. Hiszen erről mondja:
És én, ha majd felmagasztaltatom,
mindenkit magamhoz vonzók (Jn
12, 32).
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 117, 26. 27. 23
V. Áldott,
aki az Úr nevében jön hozzánk, * Isten az Úr, ő ragyog felettünk.
F. Mindezt
az Úr vitte végbe, a csodát saját szemünkkel látjuk. * Isten az Úr.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
SZERDA
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
10, 3 � 11, 3
Izrael megszabadul, és
visszatér
Ezt mondja az Úr: ?A
pásztorok ellen fellángolt haragom, a vezérbakot megbüntetem. Bizony,
meglátogatja a Seregek Ura a nyáját, Júda házát, s megteszi
dicsőségének paripájává az ütközetben. Tőle származik a bástya, tőle a
sátorkaró, tőle az íj a csatához, tőle származik minden fővezér.
Olyanok együtt, mint a hősök, akik az utcák sarát tiporjak a harcban.
Harcolni fognak, mert velük lesz az Úr, s a lóháton érkezők szégyent
vallanak. Júda házát erőssé teszem, József házát diadalmassá.
Megújítom őket, mert megkönyörültem rajtuk, olyanok lesznek, mintha el
sem vetettem volna őket (mert én vagyok az Úr, az ő Istenük, és
meghallgatom őket).
Efraim olyan lesz,
mint egy hős. Szívük örül, mintha bort ittak volna; fiaik is látják
majd, és ujjonganak, szívük Örül az Úrban.
Összegyűjtöm őket
sípszóval, mert megváltottam őket: olyanok lesznek, mint régen voltak.
Szétszórtam őket a népek közé, de a távolban megemlékeznek rólam;
fiákat nevelnek, akik majd visszatérnek.
Visszahozom őket
Egyiptom földjéről, összegyűjtöm őket Asszíriából, elvezérlem őket
Gileád és a Libanon földjére. De ez még nem lesz elég. Átkelnek
Egyiptom tengerén, és ő szétválasztja a tenger hullámait, s a Nílus
minden mélysége kiszárad. Asszíriának megtörik a gőgje, és elragadják
Egyiptomtól jogarát. Az Úr lesz az erejük, dicsőséget szereznek
nevében � mondja az Úr."
Nyisd ki kapuid,
Libanon, cédrusaid hadd eméssze meg a tűz! Jajgass, cédrus, mert
ledőlt a cédrus: elestek a hatalmasok. Jajgassatok, Basán tölgyei,
mert kivágták a járhatatlan erdőt. Pásztorok jajgatása hallik: mert
kiszáradtak a dús legelők. Haliga! Bömbölnek az oroszlánkölykök, mert
elpusztult a Jordán dicsősége!
VÁLASZOS ÉNEK Zak 10, 6. 7; íz 28, 5
V.
Megújítom őket, mert megkönyörültem rajtuk, én, az Úr, az ő Istenük: *
Szívük örül majd az Úrban.
F. Azon a
napon a Seregek Ura lesz dicsőséges koronája és ragyogó koszorúja népe
maradékának. * Szívük örül.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Szent Ágoston püspök
beszédeiből
(Sermo 21, 1-4: CCL 41, 276-278)
Az igaz örvend az Úrban
Az igaz örvend az Úrban,
és őbenne bízik, őbenne dicsekszik minden igaz szívű
(Zsolt 63, 11). Ezt
énekeltük tényleg a szavunkkal és a szívünkkel. Ezeket a szavakat
Istenhez intézte a keresztény lelkület és nyelv is:
az igaz örvend,
nem ennek a világnak, hanem
az Úrban
örvend.
Fényesség virrad az igazra,
mondja a
Zsoltáros máshol, s az
igaz szívűre vigasság (Zsolt 96,
11). Azt kérdezed, honnan van ez az örvendezés? Itt meghallod:
Az igaz örvend az Úrban
(Zsolt 63, 11). És máshol ezt hallod:
Örömed az úrban keresd, ő majd
teljeúti szíved vágyait (Zsolt
36, 4).
Mit mondanak nekünk?
Mit ajándékoznak? Mit parancsolnak? Mit adnak? Azt, hogy örvendezzünk
az Úrban! Ki fog abban örvendezni, amit nem lát? Avagy talán látjuk az
Urat? Erre még csak ígéretünk van. Most meg
a bitben élünk, amíg a testben
vándorként élünk, távol járunk az Úrtól (2
Kor 5, 7. 6). Tehát még a hitben, és
nem a látásban élünk. Mikor kerül sor erre a látásra? Akkor, amikor
majd beteljesedik, amit Szent János mond:
Szeretteim, most Isten
gyermekei vagyunk, de még nem nyilvánvaló, hogy mik leszünk. Azt
tudjuk, hogy ha megjelenik, hozzá leszünk hasonlók, mert látni fogjuk,
amint van
(l Jn 3, 2).
Tehát akkor lesz majd
nagy és tökéletes ez az örvendezés, akkor lesz teljes boldogság,
amikor már nem a remény táplál bennünket, hanem a tiszta látás éltet.
De már most is, mielőtt ez a látás elérkeznék hozzánk, vagy még
mielőtt mi magunk eljutnánk erre a látásra, mar most is örvendezzünk
az Úrban! Nem kis örvendezést kelt az a remény, amelyet végül is a
látás vált fel.
Most tehát a reményben
gyakoroljuk a szeretetet. Ezért
az igaz örvend az Úrban. Majd
így folytatja, mivel még nem látja:
és őbenne bízik
(Zsolt 63, 11).
Lélekben azt az örömet
már talán meg is kezdtük, mert egyrészt, akit szeretünk, ahhoz már
közeledünk, másrészt pedig, amit majd ott boldogan fogunk enni és
inni, azt már egy kissé most is ízlelgetjük és kóstolgatjuk.
Ezért tehát
örvendezzünk az Úrban, ha az Úr távol is van tőlünk? De nincs is
távol! A te cselekedeteid miatt van az, hogy távol van tőled az Úr.
Szeresd őt, és majd közeledik hozzád, szeresd őt, és majd benned
lakozik. Az Úr közel van, ne
aggódjatok semmi miatt! (Fii 4,
6). Akarod tudni, hogy mennyire veled együtt van, ha szeretsz? Íme:
Az Isten a Szeretet
(l Jn 4, 8).
Azt fogod majd nekem
mondani: ?Tudod-e, mi a szeretet?" A szeretet az a valóság, amivel
szeretünk. Mit szeretünk? A kimondhatatlan jót, az ajándékozó jót,
minden jónak jóságos Teremtőjét szeretjük. Ö ad neked minden örömet,
mert tőle kaptad mindazt, aminek te örülsz. Nem a bűnről beszélek
most, mert egyedül a bűnöd az, ami nem tőle származik. A bűnödet
kivéve mindent, amid csak van, ő adott neked.
VÁLASZOS ÉNEK
V. Mielőtt
látnád, amit nem láthatsz, hidd, amit még nem látsz. * Járj a hit
útján, hogy eljuss a színelátásra.
F. A
színelátás nem boldogítja a mennyben azt, akit a hit nem vigasztalt
földi életében. * Járj a hit.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
CSÜTÖRTÖK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
11, 4 � 12, 8
Példabeszéd a
pásztorokról
Így szólt hozzám az
Úr: ?Legeltesd ezeket a leölésre szánt juhokat! Azok, akik
megvásárolták, büntetlenül öldösik őket. Akik meg eladták, azok így
szólnak: Áldott az Isten! Lám, meggazdagodtam! És pásztoraik is
kíméletlenül bánnak velük. Én sem fogom többé kímélni az ország
lakóit! � mondja az Úr. Inkább kiszolgáltatok minden embert a
szomszédjának és a királynak. Feldúlják az országot, és nem szabadítom
ki őket a kezükből."
Hozzá is láttam, hogy
legeltessem a leölésre szánt nyájat a kereskedőiknek. Két botot vittem
magammal. Az egyiket elneveztem ?Kegyelem"-nek, a másikat meg ?Egység"-nek.
Elkezdtem tehát legeltetni a juhokat. Egy hónap alatt három pásztort
űztem el. (Végül azonban a juhok miatt is) keserűség fogta el a
lelkem, és ők is megvetettek. Ekkor azt mondtam: ?Nem legeltetlek
tovább benneteket! Aki meg akar halni, csak haljon meg, aki el akar
pusztulni, csak pusztuljon ki. Akik pedig megmaradnak, egyék meg
egymás húsát!"
Ezzel megfogtam a
?Kegyelem" nevű botomat, és széttörtem, hogy felbontsam a szövetséget,
amelyet az Úr kötött minden néppel, így fel is bomlott azon a napon. A
kereskedők, akik figyeltek, megtudták, hogy ez az Úr szava, így
szóltam hozzájuk: ?Ha jónak látjátok, fizessétek meg a béremet; ha
nem, akkor csak maradjon!" Erre kimérték béremet: harminc sékel
ezüstöt.
Az Úr ekkor azt mondta
nekem: ?Dobd be a kincstárba azt a szép bért, amennyit érek nekik!"
Fogtam hát a harminc sékel ezüstöt, és bedobtam az Úr házának
kincstárába. Azután eltörtem a másik botomat is, amelynek ?Egység"
volt a neve, hogy megszüntessem a testvéri egységet Júda és Izrael
között.
Az Úr ismét szólt
hozzám: ?Végy magadhoz olyan felszerelést, mint az esztelen pásztoré.
Mert nézd, az országban esztelen pásztort támasztok: nem keresi, ami
elveszett, nem kutat a tévelygő után, nem gyógyítja a sebesültet, nem
támogatja a kimerültét, hanem megeszi a kövér állatok húsát, és
letépdesi a körmüket.
Jaj a gonosz
pásztornak, aki magára hagyja a nyájat! Érje utol a kard a kezét meg a
jobb szemet! Száradjon el a karja egészen, vakuljon meg a szeme
teljesen!"
Jövendölés. Az Úr
szava Izraelről. Ezt mondja az Úr, aki kifeszítette az egeket,
megvetette a föld alapjait, és aki lelket alkotott az emberbe.
Lám, Jeruzsálemet
mámorító serleggé teszem minden környező nemzet számára (még Júda
számára is, amikor ostromolják Jeruzsálemet).
Azon a napon
Jeruzsálemet kővé teszem, amelyet föl kell emelni a többi népnek. Aki
föl akarja emelni, az mind megszakad. (És a föld minden népe
egybegyűlik ellene.) Azon a napon � mondja az Úr � rémülettel sújtok
minden lovat, és tébollyal minden lovast. Júda házára nyitott szemmel
tekintek.) Vaksággal sújtom a népek minden lovát. Amikor így szólnak
majd szívükben Júda törzsei: Jeruzsálem lakóinak Istenükben, a
Seregek Urában van az erejük.
Azon a napon olyanná
teszem Júda törzseit, mint a forró serpenyő' a fadarabok tetején, és
mint az égő csóva a szalmában: jobb felé is, bal felé is minden népet
körös-körül. De Jeruzsálem megmarad a maga helyén.
Az Úr először Júda
sátrait menti meg, hogy Dávid házának dicsősége és Jeruzsálem lakóinak
dicsősége ne múlja felül Júdáét.
Azon a napon az Úr
védelmébe veszi Jeruzsálem lakóit, azon a napon még a botladozó is
olyan lesz közöttük, mint Dávid, és Dávid háza, mint az Isten (mint az
Úr angyala) fog állni az élükön."
VÁLASZOS ÉNEK Zak 11, 12. 13; Mt 26, 15
V.
Kimérték béremet: harminc sékel ezüstöt, * Amennyit érek nekik.
F. Júdás
megkérdezte: Mit adtok nekem, ha kezetekre adom? Azok harminc ezüstöt
fizettek neki. * Amennyit.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Nyssai Szent Gergely
püspöknek az Énekek énekéhez írt magyarázatából
(Cap.
2:
PG 44,802)
Ima a, jó Pásztorhoz
Hol legeltetsz, jó
Pásztorom, aki válladon hordozod az egész nyájat? (Hiszen egyetlen juh
az egész emberiség, amelyet felemeltél, és most a válladon viszel.)
Mutasd meg nekem a pihenőhelyet, vezess el a zöldellő rétre, a dús
legelőkre, szólíts nevemen, hogy meghalljam hangodat én, a te
báránykád. S ha valóban meghallom hangodat, akkor add meg nekem az
örök életet: Te, akit szeret a
lelkem, mondd, hol legeltetsz?
(Én l, 7).
Így emlegetlek ugyanis
téged, hiszen a te neved felülmúl minden más nevet, minden értelmet,
és minden értelmes teremtmény számára kimondhatatlan és
felfoghatatlan. A te neved feltárja jóságodat, én pedig neved
hangoztatásával fejezem ki lelkem irántad való ragaszkodását. Miért is
ne szeretnélek én téged, aki engem � ha megannyira fekete voltam is �
olyan nagyon szerettél, hogy életedet adtad bárányaidért, akiket te
legeltetsz? Életedet cserébe adtad, hogy engem üdvözíts; ennél nagyobb
szeretetet kigondolni sem lehet.
Mutasd meg hát nekem,
mondja a lélek, hol legeltetsz
(Én l, 7): szeretném megtalálni
azt az életet adó legelőt, hadd töltekezzem a mennyei táplálékkal.
Mert aki abból nem eszik, az nem juthat be az örök életbe. Odafutok a
forráshoz, iszom abból az isteni italból, amelyet te mint forrás
árasztasz ki a szomjazóknak; hiszen vizet fakasztottál oldaladból,
amikor a lándzsa megnyitotta szívedet. Aki e vizet megízleli, annak
számára ez az örök életre
szökellő vízforrás lesz (Jn 4,
14).
Ha te ilyen helyeken
legeltetsz engem, és ha déltájban nyugvóhelyre vezetsz, akkor
békességben szendergünk mindannyian, és az árnyéktalan verőfényben
pihenünk. Árnyékmentes ugyanis a délidő, teljes fényét ontja a delelő
nap. Te ekkor pihenteted le azokat, akiket legeltettél, és ekkor adsz
magad mellett helyet gyermekeidnek a pihenőhelyen. Senki sem méltó
erre a délidei nyugvásra, csak az, aki már a világosságnak és a
nappalnak gyermeke lett. Azt pihenteti le délidőben az igazságosság
Napja, aki úgy, amint kell, elszakadt az esti és a hajnali árnyéktól,
azaz mindattól, ahol kezdődik, illetve ahol végződik a bűn.
Taníts meg tehát
engem, kéri a lélek, hogyan jutok el ehhez a pihenéshez és ehhez az
életet adó legelőhöz, milyen út vezet ehhez a délidei nyugváshoz.
Nehogy esetleg a te nyájadtól idegen nyájhoz tereljenek engem azért,
mert nem ismerem az igazságot, és akkor így nem élvezhetem többé kezed
jóságos vezetését.
Így beszélt a lélek
arról a gyönyörűségről, amelyben Isten jóvoltából részesült. Szeretné
megtudni azt is, hogy miként szerezheti meg és miként biztosíthatja a
maga számára ezt a boldogságot mindörökre.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt 26, 13. 4; Fii l,
21
V. Hiszem,
hogy meglátom az Űr javait az előli országában. * Csak egyet kérek az
Úrtól, egy a vágyam: hogy az Úr házában lakjam életem minden napján.
F.
Számomra az élet Krisztus, a halál pedig nyereség. * Csak egyet.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
PÉNTEK
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
12, 9-12a; 13, 1-9
Jeruzsálem
megszabadulása
Ezt mondja az Úr:
?Azon a napon hozzálátok, és mind kiirtom azokat a népeket, amelyek
Jeruzsálem ellen kivonulnak. Dávid hazára pedig és Jeruzsálem lakóira
kiárasztom a jóindulat és az imádság lelkét. Arra emelik majd
tekintetüket, akit átszúrtak; gyászolják, mint az egyszülött fiút
szokás, megsiratják, mint az elsőszülöttet. Azon a napon olyan nagy
gyász lesz Jeruzsálemben, mint Hadad-Rimmon gyásza Megiddó mezején.
Gyászolni fog az ország, gyászolni fog minden törzs.
Azon a napon forrás
fakad Dávid háza és Jeruzsálem lakói számára, hogy megtisztuljanak a
bűntől és a tisztátalanságtól. Azon a napon � mondja a Seregek Ura �
kiirtom a bálványok nevét az országból, úgyhogy nem is említik őket
többé. Kiirtom az országból a prófétákat és a tisztátalanság lelkét
is. Ha valaki jövendölni akar, a szülei, az apja és az anyja azt
mondja majd neki: Nem maradhatsz életben, mert hazugságot beszéltél
az Úr nevében. Ezért, amikor jövendöl, a szülei, az apja és az anyja
átszúrják.
Azon a napon minden
próféta szégyelli majd a látomását. Nem öltenek zsákruhát, hogy
hazudjanak, hanem azt mondja mindegyikük: Nem vagyok próféta!
Földműves vagyok, földem van gyermekkorom óta. Ha akkor valaki
megkérdezi tőle: Mik ezek a sebek a testeden? Azt feleli: Ezeket
barátaim házában szereztem.*
Kelj fel, kard,
pásztorom és társam ellen � mondja a Seregek Ura. Lesújtok a
pásztorra, és szétszélednek a juhok: kezem a gyöngék ellen fordul.
Ezen az egész földön � mondja az Úr � két rész elpusztul és elvész, a
harmadik rész megmarad. Ezt a harmadik részt tűzbe vetem, és kiégetem,
mint az ezüstöt is kiégetik; megtisztítom őket, amint az aranyat is
megtisztítják. S majd segítségül hívja nevemet, én pedig meghallgatom,
és azt mondom: Ez az én népem! Ő meg azt mondja: Az Úr az én
Istenem."
VÁLASZOS ÉNEK Mt 26, 31; Zak 13, 7
V. Ma
éjszaka mindnyájan megbotránkoztok bennem, írva van: * Megverem a
pásztort, és szétszélednek a nyájból a juhok.
F. Kelj
fel, kard, pásztorom és társam ellen, mondja az Úr. * Megverem a
pásztort.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Eudes Szent János
áldozópapnak ?Jézus országa" című értekezéséből
(Pars 3, 4: Opera omnia l, 310-312)
Krisztus misztériuma
bennünk és az Egyházban
Követnünk és
beteljesítenünk kell magunkban Krisztus életét és misztériumait, s
gyakran kell kérnünk tőle, hogy mindezt bennünk is meg az egész
Egyházban is ő vigye tökéletességre, és ő teljesítse be.
Jézus misztériumai
ugyanis nincsenek még teljesen befejezve és beteljesülve. Bár magában
Jézus személyében már befejezettek és beteljesültek, de még nem
ilyenek mibennünk, akik az ő tagjai vagyunk, sem az Egyházban, amely
az ő titokzatos teste. Isten Fiának ugyanis az a szándéka, hogy
misztériumait közli velünk, és bizonyos módon kiterjeszti,
folytatólagossá teszi bennünk is és az egész Egyházban is részint
kegyelmeivel, amelyeket nekünk akar juttatni, részint pedig azokkal az
eredményekkel, amelyeket e misztériumok által akar bennünk elérni.
Ilyen értelemben akarja azokat beteljesíteni bennünk.
Ezért mondja Szent
Pál, hogy Krisztus teljessé válik Egyházában, és mi is mindnyájan
hozzájárulunk ennek felépítéséhez, s eljutunk arra
a felnőtt korra, amelynek a mértéke
Krisztus teljessége (vö. Ef 4,
13), tudniillik arra a titokzatos korra, amely az ő titokzatos
testében van, amely azonban csak az ítélet napján éri majd el a maga
tökéletességét. Egy másik helyen ugyanez az apostol azt mondja, hogy
ó' testében kiegészíti azt, ami
még hiányzik Krisztus szenvedéséből
(vö. Kol l, 24).
Úgy hagyta meg az
Isten Fia, hogy ilyen értelemben vigyük tökéletességre és teljességre
magunkban az ő egész életét és misztériumait. Meg akarja valósítani
bennünk megtestesülésének, születésének, visszavonultságban töltött
életének misztériumát, bennünk is jelen akar lenni, és a mi lelkünkben
is újjászületik a keresztségnek és az Eukarisztia mennyei kenyerének
szentsége által, és így éri el, hogy mi is olyan lelki és bensőséges
életet éljünk, amely Krisztussal
van elrejtve Istenben (Kol 3,
3).
Szenvedésének,
halálának és feltámadásának misztériuma azt igyekszik bennünk elérni
és megvalósítani, hogy ővele és őbenne szenvedjünk, haljunk meg, és
támadjunk fel. Végül mibennünk akarja az ő dicsőséges és halhatatlan
életét is beteljesíteni, amikor arról biztosít, hogy ővele és ómenné
dicsőséges és örök életet élünk majd a mennyben. Azt szándékozik
elérni, hogy egész élete és többi misztériuma bennünk is meg
Egyházában is tökéletességre jusson, és beteljesüljön, így azt akarja,
hogy egyrészt ezeket velünk közölje, és részesítsen minket bennük,
másrészt pedig, hogy ezek bennünk folytatódjanak, és őket mi is
továbbadjuk.
Így tehát Krisztus
misztériumai nem fejeződnek be teljesen egészen addig az időig,
amelyet ő szabott meg misztériumainak bennünk és Egyházában való
beteljesítésére, tudniillik a világ végezetéig.
VÁLASZOS ÉNEK Kol l, 24. 29
V. Örömmel
szenvedek értetek, * És testemben kiegészítem, ami Krisztus
szenvedéséből hiányzik, testének, az Egyháznak a javára.
F. Ezért
fáradok és küzdők Krisztus erejével, amely hatékonyan működik bennem.
* És testemben.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
SZOMBAT
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
ELSŐ OLVASMÁNY
Zakariás próféta
könyvéből
14, 1-21
Jeruzsálem küzdelme és
dicsősége az utolsó időkben
Ezt mondja az Űr:
?Nézd, elérkezik a nap az Úr számára, amikor szétosztják zsákmányodat.
Az Úr minden népet harcba gyűjt Jeruzsálem ellen. Elfoglalják a
várost, kifosztják a házakat, meggyalázzák az asszonyokat. A város
fele fogságba megy. A lakosság másik részét azonban nem űzik el a
városból.
Akkor az Úr kivonul,
és harcba száll: harcolni fog a népek ellen, amint háború idején
szokás harcolni. Lába azon a napon az Olajfák-hegyére hág, amely
Jeruzsálemmel szemben áll, keletre, s az Olajfák hegye középen
kelet�nyugati irányban kettéválik, úgyhogy egy igen mély völgy
keletkezik. A hegy egyik fele északra, a másik fele dél felé húzódik
vissza. A Hinom völgye pedig beomlik Goától a Jasolig. Beomlik úgy,
amint már Uzijának, Júda királyának idejében is beomlott a földrengés
következtében. Az Úr, a te Istened pedig bevonul, és vele együtt a
szentek is mindnyájan.
Azon a napon nem lesz
többé sem hideg, sem fagy. Csodálatos nap lesz, csak az Úr ismeri. Nem
lesz nappal, és nem lesz éjjel; és este is világos lesz. Azon a napon
élő víz fakad Jeruzsálemben. Az egyik fele a keleti tenger felé, a
másik fele a nyugati tenger felé folyik: télen és nyáron így lesz.
Az Úr lesz a király az
egész földön. Azon a napon az Úr lesz az egyetlen, és az ő neve lesz
az egyetlen. Az egész ország síkság lesz Gebától egészen Rimmonig,
amely a Negeben van. Jeruzsálemet magasra emelik, de minden a maga
helyén marad. Benjámin kapujától az Elsőkapu tájékáig, vagyis a
Vártorony kapujáig, valamint a Hananél tornyától a királyi sajtóig
mindenütt lakni fognak benne. Átok nem sújt többé semmit; biztonságban
élnek majd Jeruzsálemben.
Ez lesz a csapás,
amellyel az Úr minden népet sújt, amiért Jeruzsálem ellen harcolt.
Szétmállik a testük még amikor lábon járnak, szétmállik a szemük a
gödrében, szétmállik a nyelvük a szájukban. Ugyanez a csapás sújtja a
lovakat és az öszvéreket, a tevéket és a szamarakat, és minden
állatot, amely a táborukban lesz.
Azon a napon nagy
rémületet támaszt köztük az Úr: mindenki megragadja a másik kezét, és
kezet emelnek egymásra. Júda is küzd majd Jeruzsálemben. Minden
körülöttük élő népnek összehordják a kincsét: aranyat, ezüstöt és
tömérdek ruhát.
Aki életben marad
azokból a népekből, amelyek felvonultak Jeruzsálem ellen, évről évre
feljön, és leborul a Király, a Seregek Ura előtt, és megünnepli a
sátoros ünnepet.
S azoknak, akik a föld
nemzetségei közül nem jönnek fel Jeruzsálembe, hogy leboruljanak a
Király, a Seregek Ura előtt, nem esik majd eső. Ha Egyiptom népe nem
vonul és nem jön fel, ugyanaz a csapás sújtja őket, amellyel az Úr
azokat a nemzeteket fogja sújtani, amelyek nem jönnek fel, hogy
megünnepeljék a sátoros ünnepet, így bűnhődik Egyiptom, és így
bűnhődik minden nép, amely nem jön fel, hogy megünnepelje a sátoros
ünnepet.
Azon a napon még a
lovak csengőjére is ez lesz írva: Az Úr szent tulajdona. Az Úr
templomában pedig olyanok lesznek az edények, mint a csészék az oltár
előtt. Minden edény, ami csak Jeruzsálemben és Júdában lesz, a Seregek
Urának szent tulajdona lesz. Azok, akik áldozatot akarnak bemutatni,
eljönnek, vesznek belőlük, és főznek bennük. Nem lesznek többé
kereskedők a Seregek Urának templomában azon a napon."
VÁLASZOS ÉNEK Zak 13, 1; 14, 8; Jn 19,
34
V. Azon a
napon élő víz fakad Jeruzsálemben, és forrás Dávid háza számára, *
Hogy megtisztuljanak a bűntől.
F. Az
egyik katona Jézus oldalába döfte a lándzsáját, nyomban vér és víz
folyt belőle. * Hogy.
MÁSODIK OLVASMÁNY
Aquinói Szent Tamás
áldozópap rövid szentbeszédeiből
(Coll. super
Credo in Deum:
Opuscula theologica 2, Taurini, 1954,
pp. 216-217)
Vágyaim kielégülést
nyernek, amikor megjelenik dicsőséged
Találóan szól a
Hitvallás utolsóként minden vágyakozásunk céljáról, vagyis az örök
életről:
Hiszem... az örök életet. Ámen.
Az örök életben az a
legfőbb jó, hogy az ember élő kapcsolatba kerül Istennel. Mert maga
Isten lesz minden küzdelmünk jutalma és célja:
Én védőpajzsod vagyok, és a jutalmad
igen nagy lesz (Ter 15, 1). Ez
az élő kapcsolat a tökéletes istenlátásban áll:
Ma még csak tűkörben,
homályosan látunk, akkor majd színről színre
(l Kor 13, 12).
Szintúgy megvan ez az
élő kapcsolat abban a legnagyobb dicsőségben is, amelyről a Próféta
mondja: Orom és vidámság lesz
benne, a hálaadás és a dicséret szózata
(Iz 51, 3).
Ugyanígy megvan ez az
élő kapcsolat a vágyak tökéletes kielégítésében is, mert amiben minden
egyes szent ott részesül, az meghaladja minden vágyát és reményét.
Ennek az a magyarázata, hogy senki sem érheti el ebben az életben
vágyai beteljesülését, és soha semmiféle teremtmény sem képes
kielégíteni az ember vágyát; csak egyedül Isten tudja kielégíteni, sőt
végtelenül felül is múlja azt. Ezért az ember semmi másban nem
nyugszik meg, csakis Istenben, amint Ágoston is mondja:
Magadnak teremtettél
bennünket, Urunk, és nyugtalan a szívünk, míg meg nem nyugszik benned,
Mivel a szentek a
mennyei hazában tökéletesen birtokolják Istent, nyilvánvaló, hogy majd
kielégítést nyer a vágyakozásuk, és még a dicsőségük is vég nélküli
lesz. Ezért mondja az Úr: Menj
be Urad örömébe (Mt 15, 21).
Ágoston pedig azt mondja: Nem a
teljes öröm hatol be az örvendezőkbe, hanem az örvendezők mennek majd
be teljesen az örömbe. Teljesen kielégített leszek, amikor majd
megjelenik a te dicsőséged;
másutt pedig azt mondja:
ő tölti be jóságos ajándékaival vágyakozásodat.
Mindaz, ami
gyönyörködtet, az itt túláradóan van meg. Ha ugyanis gyönyör után
vágyódik valaki, itt lesz a teljes és tökéletes gyönyörűség, hiszen a
legfőbb jótól, tudniillik Istentől van az:
Mindörökké jobbodon a gyönyörűség
(Zsolt 15, 11).
Szintén megvan ez az
élő kapcsolat az összes szent boldog társaságában is. Ez a társaság a
legboldogabb, mivel az összes szenttel együtt mindegyikük birtokol
minden jót. Mindegyik úgy szereti a másikat, mint önmagát, ezért
örvendezik mindegyik a társa boldogságának úgy, mint a sajátjának.
Ezért van az, hogy annyira növekszik az egyikük öröme és boldogsága,
amennyire öröme az mindnyájuknak.
VÁLASZOS ÉNEK Zsolt
16, 15; l Kor 13, 12
V. Igaz
voltomban látom meg arcodat, Uram; * És színed látása tölt el, ha
felébredek.
F. Most
még csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy ismerek mindent, ahogy
most engem ismernek. * És színed látása.
Könyörgés
Urunk, Istenünk, add,
hogy örvendezve mindig neked éljünk, mert soha meg nem fogyatkozó és
teljes öröm az, ha szüntelenül szolgálhatunk neked, minden javak
szerzőjének. A mi Urunk.
ÉVKÖZI XXXIV.
VASÁRNAP
KRISZTUS KIRÁLY
Főünnep
I. ESTI DICSÉRET
HIMNUSZ
A századoknak szent
Ura,
népek Királya, Krisztusunk,
egyetlen Bíránk vagy nekünk,
ítélsz elméket, szíveket.
A fényes égi kórusok
téged
hódolva áldanak, s mi velük
valljuk, földiek: a mindenség
Királya vagy!
Ó, békeszerző
Krisztusunk,
hajlíts meg minden lázadót,
hozd vissza Egyházadba mind
a szerteszéledt híveket!
A Fán ezért függsz
véresen
kitárva értünk két kezed,
feltárod értünk lángoló,
lándzsával átvert Szívedet.
Itt, oltárunknak
asztalán
ezért rejt értünk bor, kenyér,
s általvert Szíved vére ad
népednek üdvöt, életet.
Szép áldás néked,
Jézusunk,
mindent vezérlő Szeretet!
Atyával, Lélekkel neked
most és örökre tisztelet! Ámen.
ZSOLTÁROZÁS
1. ant. A
Béke Fejedelmének fogják hívni, és uralma megmarad mindörökre.
450. oldal
112. zsoltár
Dicsérjétek, Isten
szolgái, *
dicsérjétek az Úr
nevét. Áldott legyen az Úr neve *
mostantól fogva
mindörökké.
Dicsértessék az Úr
neve *
napkelettől
napnyugatig!
Fölséges az Isten
minden nép fölött, *
dicsősége magasabb az
egeknél.
Ki hasonlítható
Istenünkhöz, az Úrhoz? ?
A magasságokban áll a
trónja, *
onnan tekint alá égre
és földre.
Az elhagyatottat a
porból magához vonja,
*
fölemeli a szegényt a
sárból, hogy odaültesse a gazdagok közé, *
népének gazdagjai
közé.
S aki gyermek nélkül
élt házában, *
azt gyermekek boldog
anyjává teszi.
Ant. A
Béke Fejedelmének fogják hívni, és uralma megmarad mindörökre.
2. ant. Az
ő országa örökkévaló ország, neki szolgál, és neki engedelmeskedik
minden uralkodó.
116. zsoltár
Dicsérjétek az Urat,
minden népek, * magasztaljátok őt, minden nemzetek.
Mert erős fölöttünk az
ő irgalma, *
és az Úr hűsége örökké
megmarad!
Ant. Az ő
országa örökkévaló ország, neki szolgál, és neki engedelmeskedik
minden uralkodó.
3. ant.
Krisztus kapott minden hatalmat és tiszteletet az Országban; minden
nép, törzs és nyelv neki szolgál mindörökké.
451. oldal
Kantikum Jel 4, 11; 5,
9. 10. 12
Méltó vagy, Urunk,
Istenünk, *
hogy a dicsőség, a
tisztelet
és a hatalom tied
legyen, mert a mindenséget te alkottad, *
akaratod hívott létre
és teremtett mindent.
Méltó vagy, Uram, hogy
átvedd a könyvet, *
és feltörd pecsétjeit,
mert megöltek, ?
de megváltottál minket
Istennek véred árán *
minden törzsből,
nyelvből, népből és nemzetből. Istenünk országává és papjaivá tettél
minket, *
és uralkodni fogunk a
földön.
Méltó a Bárány, akit
megöltek, ? hogy övé legyen a hatalom,
a gazdagság és a
bölcsesség, *
az erő, a tisztelet, a
dicsőség és az áldás!
Ant.
Krisztus kapott minden hatalmat és tiszteletet az Országban; minden
nép, törzs és nyelv neki szolgál mindörökké.
RÖVID OLVASMÁNY Vö. Ef
l, 20-23
Isten feltámasztotta a
halálból Krisztust, s a mennyben jobbjára ültette, minden
fejedelemségnek, hatalomnak, erőnek és uralomnak s minden nevén
nevezhető méltóságnak fölé emelte, nemcsak ezen a világon, hanem az
eljövendőben is. Mindent lába alá vetett, őt magát meg az egész Egyház
fejévé tette: ez az ő teste és a teljessége annak, aki mindenben
mindent teljessé tesz.
RÖVID VÁLASZOS ÉNEK
V. Tied a
fönség és a hatalom, * Tied, Uram, a királyság. Tied.
F. Te
uralkodói mindenen. * Tied, Uram, a királyság. Dicsőség az Atyának.
Tied.
452. oldal
Magnificat-ant.
Az Úristen neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog
Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége, alleluja.
FOHÁSZOK
Kérjük könyörögve
Krisztus Királyt, aki előbb van mindennél, és benne áll fenn minden:
Jöjjön el a te országod,
Urunk!
Krisztus, Királyunk és
Pásztorunk, gyújtsd össze bárá nyaidat a föld minden tájáról,
- és
terelgesd őket termékeny, zöldellő mezőkön!
Vezérünk és Üdvözítőnk, fogadj be mindenkit néped
közösségébe: gyógyítsd
a betegeket, vezesd vissza az elveszetteket, őrizd az erőseket,
- hívd
haza a távollevőket, gyűjtsd össze a szétszórtakat, bátorítsd az
elcsüggedteket!
Örök Bíránk, amikor
átadod országodat az Atyaisten nek, állíts minket jobbodra,
- és add,
hogy birtokba vehessük a világ kezdetétől
nekünk készített országot!
Béke Fejedelme, űzd el
a háború rémét,
- és add a
te békédet a nemzeteknek!
Mindenség Örököse,
gyűjtsd össze Egyházadba az emberiséget minden értékével együtt,
- hogy
mindnyájan elismerjenek téged Uruknak az
Atyával és a Szentlélekkel egységben!
Krisztus, elsőszülött
a holtak közül, aki elsőnek támadtál fel a halálból,
-
részesítsd meghalt testvéreinket feltámadásod dicsőségében!
Mi Atyánk . . .
Könyörgés
Mindenható Istenünk,
te öröktől fogva úgy határoztál, hogy szeretett Fiadban, a mindenség
Királyában megújítasz mindent. Add, hogy az egész teremtett világ
megszabaduljon a bűn szolgaságától, Fölségednek hódoljon, és
szüntelenül dicsőítsen téged. A mi Urunk.
453. oldal
IMÁDSÁGRA HÍVÁS
Ant. Jézus
Krisztust, a Királyok Királyát, jöjjetek, imádjuk!
Az Imádságra hívás zsoltára, mint az
Általános részben, 497.
OLVASMÁNYOS IMAÓRA
HIMNUSZ
Jézus Király,
csodálatos
győző, ki poklokon tapos,
nincs édesség hasonlatos,
mindenben íly kívánatos.
Király, hatalmas és
dicső,
Király, győztesen érkező,
Jézus, lelkünket éltető,
előtted hódol ég, erő:
az égi kórus zeng
neked
elfogyhatatlan éneket.
Az embert örvendezteted,
Istennel megbékélteted.
Jézus békét hoz,
mennyeit,
túlszárnyal minden emberit;
a lélek őrá éhezik,
élvezni őt a vágy hevít.
Mi is kísérjük áldva
őt,
Jézust dicsérve kérlelők,
hogy adjon nekünk szent erőt:
állhassunk égi trón előtt.
Virágként termett
Szűzanya,
Jézus, szívünknek óhaja,
örökre áld imánk szava,
ó, boldog Ország szent Ura. Ámen.
ZSOLTÁROZÁS
l. ant. ő
tett engem királlyá Sionon, szent hegyén; az ő végzését hirdetem.
454. oldal
2. zsoltár
Miért zúgnak a
nemzetek, *
miért szőnek hiú
terveket a népek? Fölkelnek a föld királyai, ?
összeesküsznek nagyjai
*
az Úr ellen és
Fölkentje ellen: ?Bilincsüket törjük le magunkról, *
igájukat rázzuk le
nyakunkról!"
A Mennybenlakó csak
mosolyog rajtuk, *
az Úr kineveti őket.
De haragjában egyszer
majd rájuk rivall, *
dörgő szava rémületbe
ejti őket: ?Királyommá magam tettem őt*
szent hegyemen, a Sion
hegyén!"
Az Úr végzését
hirdetem: ?
ő szólt hozzám: ?Fiam
vagy nekem, *
ma adtam neked életet.
Csak kérd, és
örökségül neked adom a népeket,
*
tulajdonod lesz a föld
minden határa. Vasvesszővel verheted őket, *
és mint a
cserépedényt, összetörheted."
Nos, királyok, bölcsek
legyetek, *
ti, föld bírái ;
értsetek belőle: Szolgáljatok az Urnák félelemmel, *
remegő szívetek
ujjongjon előtte! Csókoljátok lábát rettegéssel, ?
hogy haragjától el ne
vesszetek,
*
ha egyszer haragja
lángra lobban.
Üdv és boldogság
azoknak, *
akik oltalmában bízva
élnek!
Ant. ő
tett engem királlyá Sionon, szent hegyén; az ő végzését hirdetem.
2. ant.
Minden király leborul előtte, minden nép az ő szolgája lesz.
455. oldal
71. zsoltár, I,
Istenem, ítéletedet
add a királynak, *
és igazságodat a
király fiának, hogy igazságosan ítélkezzék népeden, *
és méltányosan
szegényeiden.
Teremjenek a hegyek
békét a népnek,
*
és a dombok igazságot.
Igazságosan ítéli majd a nép szegényeit, ?
megszabadítja a
szűkölködők fiait, *
és a rágalmazókat
megalázza.
És élni fog, amíg a
nap és a hold világít, *
nemzedékről
nemzedékre!
Leszáll, mint eső a
rét füvére, *
mint a zápor, amely a
földet öntözi. Napjaiban virágzik az igazság és a teljes béke, *
míg csak a hold meg
nem szűnik.
A tengertől a tengerig
uralkodik, *
a Folyótól a
földkerekség határáig.
A puszták lakói is
leborulnak előtte,
*
és ellenségei a port
nyaldossák.
Ajándékot hoznak a
szigetek és Tarzisz fejedelmei,
*
és adományokat Arábia
és Sába királyai. Minden király leborul előtte, *
minden nép az ő
szolgája lesz.
Ant.
Minden király leborul előtte, minden nép az ő szolgája lesz.
3. ant.
Áldott legyen benne a föld minden népe, minden nemzet magasztalja őt.
II.
Megszabadítja a hozzá
kiáltó szegényt,
*
a nyomorultat, akin
nem segít senki.
Kíméli a kicsinyt és a
gyengét, * megsegíti a szegényeket.
456. oldal
megmenti őket az
elnyomástól és az erőszaktól, * mert szemében drága az ő vérük.
Éljen, és adjanak neki
Arábia aranyából,?
imádkozzanak mindig
érte, *
és egész nap áldják!
Földjén bőven teremjen
a gabona,
*
a hegytetőkön is
hullámozzék a kalász. Viruljon bő gyümölcse, mint a Libanon, *
s ha begyűjtik, legyen
dús, mint réten a fűszál.
Legyen áldott a neve
mindörökké,
*
neve maradjon fenn,
amíg a nap ragyog! Áldott legyen benne a föld minden népe, *
minden nemzet
magasztalja őt! Áldott az Úr, Izrael Istene,
*
aki egyedül művel
csodákat.
Áldott legyen fölséges
neve mindörökké, *
fölségével teljék be
az egész föld! Ámen, ámen.
Ant.
Áldott legyen benne a föld minden népe, minden nemzet magasztalja őt.
V. Nézd, a
nemzetek világosságává tettelek,
F. Hogy
üdvösségem eljusson a föld határáig.
ELSŐ OLVASMÁNY
A Jelenések könyvéből
l, 4-6. 10. 12-18; 2, 26. 28; 3, 5. 12. 20-21
Látomás a megdicsőült
Emberfiáról
Kegyelem és békesség
nektek attól, aki van, aki volt és aki eljő, meg a hét lélektől, aki
trónja előtt áll, és Jézus Krisztustól, a hűséges tanútól, a halottak
elsőszülöttétől és a földi királyok fejedelmétől! ő szeret minket,
vérével megváltott bűneinktől, s Atyjának, az Istennek országává és
papjaivá tett bennünket. Övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké!
Ámen.
Az Úr napján
elragadtatásba estem. Hátam mögül, mint valami harsona, megszólalt egy
hang. Erre meg-
457. oldal
fordultam, hogy
megnézzem, ki szól hozzám. Amint elfordultam, hét arany gyertyatartót
láttam, a gyertyatartók közt pedig valakit, aki az Emberfiához
hasonlított. Bokáig érő ruhát viselt, aranyöv övezte mellét. Feje és
haja fehér volt, mint a hófehér gyapjú, szeme, mint a lobogó tűz,
lába, mint a kohóban izzó sárgaréz, hangja, mint a nagy vizek zúgása.
Jobbjában hét csillagot tartott, szájából kétélű hegyes kard tört elő,
arca pedig olyan volt, mint a teljes fényében ragyogó nap.
Amikor
megpillantottam, mint egy halott lába elé rogytam, de megérintett
jobbjával, és megszólított: ?Ne félj! Én vagyok az első és az utolsó
és az élő. Meghaltam, s lám, mégis élek, örökké. Nálam van a halálnak
és az alvilágnak a kulcsa.
A győztesnek, aki
mindvégig kitart szolgálatomban, hatalmat adok a népek fölött. Ezt a
hatalmat Atyámtól kaptam. És neki adom a hajnalcsillagot. Nevét nem
törlőm ki az élet könyvéből, hanem megvallom majd Atyám és angyalai
előtt. A győztest oszloppá emelem Istenem templomában, és többé nem
kerül ki onnan. Ráírom Istenem nevét és Istenem városának nevét, az új
Jeruzsálemét, amely Istenemtől száll alá az égből, és az én új
nevemet.
Nézd, az ajtóban állok
és kopogok. Aki meghallja szavam és ajtót nyit, bemegyek hozzá, vele
eszem, ő meg velem. A győztest magam mellé ültetem a trónra, ahogy én
is győztem, és együtt ülök Atyámmal a trónon. Akinek van füle, hallja
meg, mit mond a Lélek az egyházaknak."
VÁLASZOS ÉNEK. Mk 13, 26-27; Zsolt 97,
9
V. Akkor
majd meglátjátok az Emberfiát, amint eljön a felhőkön, hatalommal és
dicsőséggel. Szétküldi angyalait, * És összegyűjti választottait, a
szélrózsa minden irányából, a föld szélétől az ég határáig.
F.
Igazságban ítéli meg a földtekét, hűsége szerint mond ítéletet a
népeken. * És összegyűjti.
458. oldal
MÁSODIK OLVASMÁNY
Origenész áldozópapnak
az ?Imádság" című könyvecskéjéből
(Cap. 25: PG 11,495-499)
Jöjjön el ct te
országod!
Isten országa
Urunk és
Üdvözítőnk mondása szerint nem
jön el szembetűnő módon. Nem lehet azt mondani: Nézzétek, itt van vagy
amott (Lk 17, 21); hanem
az Isten országa bennünk van, mert
közel van hozzánk az ige: ajkunkon és szívünkben
(vö. Róm 10, 8). Aki imádkozik azért,
hogy jöjjön el Isten országa, az kétségtelenül helyesen teszi, ha
azért imádkozik, hogy Isten országa benne megerősödjék, gyümölcsözzék
és beteljesedjék. Hiszen a szentek mindegyikében Isten uralkodik, és
minden szent engedelmeskedik Isten szellemi törvényeinek, aki
szentjeiben lakik, mint jól kormányzott varosban. Az ilyen tökéletes
lélekben ott van az Atya, és az ilyenben az Atyával együtt uralkodik
Krisztus, eme szavai szerint:
Hozzá megyünk, és lakást veszünk nála
(Jn 14, 23).
Isten bennünk levő
országa akkor fog folytonos előrehaladásunk révén betetőzéséhez
eljutni, amikor beteljesedik az, amiről az Apostol szól: Krisztus �
miután minden alája van már vetve � átadja
az uralmat Istennek, az Atyának, hogy
Isten legyen minden mindenben (l
Kor 15, 28).
Ezért hát olyan
szerető, ragaszkodó lélekkel, mint amilyen az Igében volt, mondjuk
csak szüntelenül mennyei Atyánknak:
Szenteltessék meg a te neved, jöjjön el
a te országod! (Mt 6, 9-10).
Isten országáról meg
kell azt értenünk, hogy amiként ott nincs
köze az igazságnak a gonoszsághoz,
és
nem fér össze a világosság a
sötétséggel, és
nem hozható össze Krisztus Beliállal (2
Kor 6, 14-15), úgy Isten országa
sem állhat fenn a bűn országával együtt.
Ha tehát azt akarjuk,
hogy Isten uralkodjék bennünk, akkor semmi módon se
uralkodjék a bűn a mi
459. oldal
halandó testünkben
(Róm 6,
12), hanem sanyargassuk
tagjainkban azt, ami földies (Kol
3, 5), és hozzunk gyümölcsöt a Szentlélekben, hogy bennünk, mint
valami lelki Paradicsomban, maga Isten járjon-keljen, s kizárólag ő
uralkodjék bennünk Fölkentjével, Krisztussal. Ö trónoljon bennünk
annak a lelki erőnek dicsőségében, amelyet megkapni óhajtunk, s
trónoljon addig, amíg bennünk levő valamennyi ellensége
lábainak zsámolyává nem lesz
(vö. Zsolt 109, 1); és meg nem szűnik
bennünk az ő ellenségének minden uralma, hatalma és ereje.
Már meg is valósulhat
mindez mindegyikünkben, és az
utolsó ellenség, a halál is (l
Kor 15, 26) megszűnhet, úgyhogy Krisztus bennünk mondhatja:
Halál, hol a te fullánkod? Halál, hol a
te győzelmed? (l Kor 15, 55.)
Már most megvalósulhat, hogy
romlandó testünk elnyerje a
szentséget és
romolhatatlanságot, és hogy
a halandó
levetve a halált az Atya
halhatatlanságába
(l Kor 15, 53) öltözzék, hogy a
bennünk lévő Isten uralkodása révén az újjászületés és feltámadás
javainak már most is örvendjünk.
VÁLASZOS ÉNEK Jel 11, 15; Zsolt 21,
28-29
V. Urunk
és Fölkentje megszerezte az uralmat a világ felett, * És uralkodni fog
örökkön-örökké.
F.
Boruljanak le előtte a nemzetek családjai, mert az Úré a hatalom. * És
uralkodni fog.
HIMNUSZ
Téged, Isten, dicsérünk, 500.
Könyörgés, mint a
Reggeli dicséretben.
REGGELI DICSÉRET
HIMNUSZ
A Fölséges képmása
vagy,
Fényből való Fény, Istenünk,
dicsőség, Megváltónk, neked,
áldás, királyi hódolat!
460. oldal
Szálló idők közponja,
te,
örök reményünk vagy nekünk,
minden leiekre van jogod,
s mi néked önként hódolunk.
A tiszta Szűz virága
vagy,
és minden nemzedék feje,
a hegyről gördült sziklakő:
betöltesz roppant földeket.
A zsarnoktól rég
elnyomott
és kárhozatra szánt sereg
jármát levetve általad,
immár a mennyre tart igényt.
Pap, mester és
törvényhozó,
ruhádon vérrel írt írás:
?Királyoknak Királya ő,
uralkodók közt legnagyobb!"
Atyának, Léleknek
veled,
örök dicső'ség, Krisztusunk,
ki megváltottál véreden
és országodba felvezetsz. Ámen.
1. ant.
íme a férfi, akinek ?Sarj" a neve; trónon fog
ülni, és uralkodik, és békét hirdet a népeknek.
Zsoltárok és kantikuni az I. hét
vasárnapjáról, 535.
2. ant.
Hatalmát kiterjeszti egészen a föld határáig,
ó' maga lesz a béke.
3. ant. Az
Úr hatalmat, méltóságot és királyságot
adott neki; minden nép, nemzet és nyelv neki szolgai.
RÖVID OLVASMÁNY Ef 4,
15-16
Igazságban kell élnünk
és szeretetben, hogy egyre inkább összeforrjunk a Fővel: Krisztussal,
ő az, aki az egész testet egybefogja és összetartja a különféle
ízületek segítségével, hogy a tagok betöltsék az erejükhöz szabott
feladatkört, így növekszik a test, és építi fel saját magát a
szeretetben.
461. oldal
RÖVID VÁLASZOS ÉNEK
V.
Szentjeid, Uram, * Királyságod fényét hirdessék. Szentjeid.
F. És
hatalmadról beszéljenek! * Királyságod fényét hirdessék. Dicsőség az
Atyának. Szentjeid.
Benedictus-ant.
Atyjának, az Istennek országává tett bennünket a holtak elsőszülöttje,
a földi királyok Fejedelme, alleluja.
FOHÁSZOK
Kérjük könyörögve
Krisztus Királyt, aki előbb van mindennél, és benne áll fenn minden:
Jöjjön el a te országod,
Urunk!
Üdvözítő Krisztusunk,
te, aki Urunk és Istenünk, Királyunk és Pásztorunk vagy,
- vezesd
népedet az örök élet vizéhez!
Jó Pásztorunk, aki
életedet adtad juhaidért,
- vezess
minket, és semmiben sem lesz hiányunk!
Megváltónk, ég és föld Királya,
- egyesíts
magadban mindnyájunkat!
Mindenség Királya, aki
azért jöttél a világra, hogy tanúságot tégy az igazságról,
- add,
hogy minden ember elismerje: tiéd az elsőség
mindenben!
Példaképünk és
Tanítómesterünk, aki áthelyeztél minket országodba,
- add,
hogy ma feddhetetlen, szeplőtelen és szent életet éljünk színed előtt!
Mi Atyánk . . .
Könyörgés
Mindenható Istenünk,
te öröktől fogva úgy határoztál, hogy szeretett Fiadban, a mindenség
Királyában megújítasz mindent. Add, hogy az egész teremtett világ
megszabaduljon a bűn szolgaságától, Fölségednek hódoljon, és
szüntelenül dicsőítsen téged. A mi Urunk.
462. oldal
NAPKÖZI IMAÓRA
Zsoltárok az I. hét
vasárnapjáról, 539.
Délelőtt
Ant. Az Úr
a bíránk, az Úr a törvényhozónk, az Úr a királyunk, ő ment meg minket.
RÖVID OLVASMÁNY Kol l,
12-13
Adjunk hálát az
Atyaistennek, aki minket arra méltatott, hogy részünk legyen a szentek
fényességében. A sötétség hatalmából kiragadott minket, és helyet
adott szeretett Fia országában.
V. Királyi
trónján örökké ülni fog az Úr,
F. És
békével áldja meg népét.
Délben
Ant. Élő
víz fakad Jeruzsálemben, az Úr lesz a király az egész földön.
RÖVID OLVASMÁNY Kol l,
16-17
Általa és érte
teremtetett minden, ő előbb van mindennél, és benne áll fönn minden. Ö
a testnek, az Egyháznak a feje, ő a kezdet, elsőszülött a halottak
közül, hogy övé legyen az elsőség mindenben.
V.
Zengjetek dalt királyunknak, zengjetek,
F. Mert
Isten az egész föld királya!
Délután
Ant.
Uralma nagyra növekszik, és békéje nem lát soha véget.
RÖVID OLVASMÁNY Kol l,
19-20
Úgy tetszett az
Atyának, hogy benne lakjék az egész teljesség, és általa békítsen ki
magával mindent, békességet szerezve a kereszten kiontott vére árán
mindennek a földön és a mennyben.
V.
Mondjatok éneket az Úr s Király előtt,
F.
Mivelhogy jön, és megítéli a földet!
Könyörgés, mint a
Reggeli dicséretben.
463. oldal
II. ESTI DICSÉRET
HIMNUSZ A
századoknak szent Ura,
mint az I. Esti dicséretben, 449.
ZSOLTÁROZÁS
1. ant.
Dávid trónján fog ülni, és uralkodik mindörökké, alleluja.
109. zsoltár, 1-5. 7
Így szólt az Úr az én
Uramhoz: ?
,Jobbom felől foglalj
helyet, *
míg én ellenségeidet
zsámolyul vetem lábad alá."
Kinyújtja az Úr
Sionból hatalmad vesszejét: *
?Ellenségeid közt
uralkodjál! Születésed napjától tiéd a királyság ?
szentséges
fényességben; *
a hajnalcsillag előtt
szültelek téged."
Megesküdött az Úr, és
nem vonja vissza: *
?Pap vagy te mindörökké
Melkizedek rendje
szerint."
Az Úr áll a te jobbod
felől, *
és eltiporja a
királyokat haragja napján. Patakból oltja útközben szomját, *
és újra fölemeli a
fejét.
Ant. Dávid
trónján fog ülni, és uralkodik mindörökké, alleluja.
2. ant.
Örökkévaló ország a te országod, uralmad
minden nemzedéken át megmarad.
144. zsoltár, 1-13
Magasztallak, Istenem,
Királyom,? és áldom nevedet * mindörökkön-örökké.
464. oldal
Naponta áldalak, ?
és nevedet magasztalom
* mindörökkön-örökké.
Nagy az Úr, és minden
dicséretre méltó, *
és nagyságát felfogni
nem lehet.
Nemzedékről nemzedékre
dicsérjék tetteidet, *
és hangosan hirdessék
hatalmadat!
Magasztos fölséged
nagyságáról beszéljenek, *
és beszéljék el
csodatetteidet! Félelmetes tetteid erejéről szóljanak, *
és hirdessék a te nagy
voltodat! Terjesszék végtelen jóságod hírét,
*
és igazságosságodat
ujjongva áldják!
Irgalmas és kegyelmes
az Úr, *
hosszan tűrő és nagy
irgalmú. Jóságos az Úr mindenkihez, *
irgalmas minden
teremtményéhez.
Magasztaljon téged,
Uram, minden műved,
*
és szentjeid áldást
mondjanak!
Hirdessék, hogy
országod milyen dicsőséges,
*
és hatalmadról
beszéljenek, hogy megismertessék az emberekkel hatalmadat
*
és nagyszerű országod
dicsőségét. Örökkévaló ország a te országod, *
uralmad minden
nemzedéken át megmarad.
Ant.
Örökkévaló ország a te országod, uralmad minden nemzedéken át
megmarad.
3. ant.
Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és
Urak Ura. Övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké.
A következő kantikumot
Allelujával kell mondani, ahányszor jelezve van, ha énekelnek; éneklés
nélküli zsolozsmázás esetén elegendő az Alleluját az egyes versszakok
elején és végén venni.
465. oldal
Kantikum Vö. Jel 19,
1-7
Alleluja.
Üdv, dicsőség és
hatalom Istenünknek,
*
(F. Alleluja )
mert igazak és
jóságosak ítéletei.
F. Alleluja ( alleluja
).
Alleluja.
Dicsérjétek
Istenünket, ti, összes szolgái,
*
(F. Alleluja )
és akik félve
tisztelitek őt, kicsinyek és nagyok.
F. Alleluja ( alleluja
).
Alleluja.
Átvette uralmát Urunk,
mindenható Istenünk, *
(F. Alleluja )
örvendezzünk,
ujjongjunk és dicsőítsük őt!
F. Alleluja ( alleluja
).
Alleluja.
Elérkezett a Bárány
menyegzőjének napja,
*
(F. Alleluja ).
már fel is készült
menyasszonya.
F. Alleluja ( alleluja
).
Ant.
Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és
Urak Ura. Övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké.
RÖVID OLVASMÁNY l Kor
15, 25-28
Addig kell Krisztusnak
uralkodnia, amíg ellenségeit mind lába alá nem veti. Utolsó
ellenségként a halál semmisül meg, hiszen ?mindent lába alá vetett".
Amikor arról van szó, hogy ?minden alá van neki vetve", természetesen
kivétel az, aki mindent alávetett neki. S ha majd minden alá lesz neki
vetve, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki mindent alávetett neki,
hogy Isten legyen minden mindenben.
466. oldal
RÖVID VÁLASZOS ÉNEK
V. Trónod,
Isten, * Áll örökkön-örökké. Trónod.
F.
Kormánypálcád az igazság jogara. * Áll örökkön-örökké. Dicsőség az
Atyának. Trónod.
Magnificat-ant.
Én kaptam minden hatalmat égen és földön, mondja az Úr.
FOHÁSZOK
Kérjük könyörögve
Krisztus Királyt, aki előbb van mindennél, és benne áll fenn minden:
Jöjjön el a te országod,
Urunk!
Krisztus, Királyunk és
Pásztorunk, gyújtsd össze bárányaidat a fold minden tájáról,
- és
terelgesd őket termékeny, zöldellő mezőkön!
Vezérünk és
Üdvözítőnk, fogadj be mindenkit néped közösségébe: gyógyítsd a
betegeket, vezesd vissza az elveszetteket, őrizd az erőseket,
- hívd
haza a távollevőket, gyújtsd össze a szétszórtakat, bátorítsd az
elcsüggedteket!
Örök Bíránk, amikor
átadod országodat az Atyaistennek, állíts minket jobbodra,
- és add,
hogy birtokba vehessük a világ kezdetétől nekünk készített országot!
Béke Fejedelme, űzd el
a háború rémét,
- és add a
te békédet a nemzeteknek!
Mindenség Örököse,
gyújtsd össze Egyházadba az emberiséget minden értékével együtt,
- hogy
mindnyájan elismerjenek téged Uruknak az Atyával és a Szentlélekkel
egységben!
Krisztus, elsőszülött
a holtak közül, aki elsőnek támadtál fel a halálból,
-
részesítsd meghalt testvéreinket feltámadásod dicsőségében!
Mi Atyánk . . .
467. oldal
Könyörgés
Mindenható Istenünk,
te öröktói fogva úgy határoztál, hogy szeretett Fiadban, a mindenség
Királyában megújítasz mindent. Add, hogy az egész teremtett világ
megszabaduljon a bűn szolgaságától, Fölségednek hódoljon, és
szüntelenül dicsőítsen téged. A mi Urunk.
|