L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 5. vasárnap / A év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2008   2005   2002
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Eljön világosságod, mint a hajnalhasadás
 
Olvasmány Izaiás próféta könyvéből Iz 58,7-10
Íme, törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a bujdosó szegényeket vidd be házadba! Ha mezítelent látsz, takard be, és testvéred elől ne zárkózz el! Akkor majd előtör, mint a hajnal, világosságod, és sebed gyorsan beheged; színed előtt halad igazságod, és az Úr dicsősége zárja soraidat. Akkor majd, ha szólítod, az Úr válaszol, ha kiáltasz, így szól: ,,Íme, itt vagyok!'' Ha eltávolítod körödből az igát, az ujjal mutogatást és a hamis beszédet, ha lelkedet adod az éhezőért, és a meggyötört lelket jóllakatod, akkor felragyog a sötétségben világosságod, és homályod olyan lesz, mint a déli verőfény.
Zsoltár Zs 111
Boldog az az ember, aki az Urat féli, és nagy tetszését leli parancsaiban! Utóda hatalmas lesz a földön, áldott lesz az igazak nemzedéke. Dicsőség és gazdagság lesz házában, és igazsága mindörökre megmarad. Világosságként ragyog fel a sötétségben az igazaknak az irgalmas, a kegyes, az igaz. Jó annak az embernek, aki könyörül és kölcsönt ad, aki a törvény szerint intézi dolgait, mert az soha meg nem inog. Örökké emlékezetben marad az igaz, rossz hírtől nem kell félnie. Erős a szíve, bízik az Úrban, rendületlen a szíve, nem fél, amíg le nem nézheti ellenségeit. Osztogat, adakozik a szegényeknek; Igazsága örökre megmarad, hatalma dicsőségesen emelkedik. Látja a bűnös és bosszankodik, fogát csikorgatja és emészti magát. A bűnösök kívánsága meghiúsul.
Szentlecke Szent Pál apostolnak a korintusiakhoz írt első leveléből 1Kor 2,1-5
Én is, amikor hozzátok mentem, testvérek, nem a beszéd vagy a bölcsesség fölényével mentem, hogy hirdessem nektek Isten titkát. Mert nem akartam másról tudni köztetek, mint Jézus Krisztusról, a megfeszítettről. Gyöngeségben, félelemben és nagy rettegésben voltam nálatok. Beszédem és igehirdetésem nem a bölcsesség meggyőző szavaiból állt, hanem a Lélek és az erő bizonyságából, hogy hitetek ne emberek bölcsességén, hanem Isten erején nyugodjék.
Evangélium Szent Máté könyvéből Mt 5,13-16
Ti vagytok a föld sója. De ha a só ízetlenné válik, mivel sózzák meg? Semmire sem jó többé, mint hogy kidobják és eltapossák az emberek. Ti vagytok a világ világossága. Nem lehet elrejteni a hegyre épült várost. Lámpát sem azért gyújtanak, hogy aztán a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra, hogy világítson mindenkinek, aki a házban van. Úgy világítson a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jótetteiteket és dicsőítsék Atyátokat, aki a mennyekben van.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2008   2005   2002  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2008 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2005
 
Só, világosság, hegyre épült város... Ezeket a szimbólumokat látja bennünk Jézus; nem ilyenekké akar tenni, hanem máris alkalmasnak ítél arra, hogy íze és tájékozódási pontja legyünk a világnak. Ehhez kell öntudat, bátorság és felelősség. Csak Őtőle kérhetünk erőt. Tegyük ezt tiszta lélekkel!
Egy római anekdota szerint, amikor Michelangelo a XVI. század elején elkészült a Sixtus-kápolna mennyezetén Ádám teremtésének képével, a megrendelő, II. Gyula pápa megkérdezte a festőt: mondd, te tényleg ilyen szépnek látod az embert? Mire a művész ezt válaszolta: én olyannak igyekszem ábrázolni, amilyennek Isten akarta látni az embert.
1. Jézus is ilyennek lát minket: nem mondja, hogy legyetek olyanok, igyekezzetek olyanok lenni, majd ha egy élet küzdelme áll mögöttetek, olyanok lesztek, mint a só, a világosság, vagy a hegytetőn álló várkastély. A Hegyi Beszéd most hallott szakaszában Jézus nem óhajt, nem ad parancsot, még csak jövendölést sem tesz: majd meglátjátok, ti ilyenekké lesztek! Kijelentő módot használ: ti vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága Ez annál inkább meglepő, mivel másutt önmagáról mondja, hogy ő az élet világossága (Jn 8,12). Szándéka nyilvánvaló: ő ilyennek lát minket, akkora a bizalma irántunk, hogy kitüntet minket, máris a célt szemléli, nem az oda vezető utat. Ilyen sokra tart minket az Isten, ennyit néz ki belőlünk. Ez a krisztusi szó kétségtelenül megerősíti keresztény öntudatunkat.
2. A Szentírás szinte mindenütt jelképes módon beszél a világosságról. Amint a sötétség az alvilág, a megsemmisülés képe, úgy a világosság az életé. „Akinek nincs jövője, annak kialszik a lámpása” a Példabeszédek könyve szerint (24,20), de az igaz ember Jahve arcának fényességében jár (ld. Zsolt 4,7). A világosság Izrael fáklyája a király személyében, a szabadítókban vagy a vörös-tengeri átkeléskor a fényoszlopban. Isten az igazi világosság, az ő dicsősége a tűzoszlop, a próféták szerint pedig Isten szolgája lesz a nemzetek világossága (ld. Iz 42,6 stb.). Jézus Krisztus, mint az emberiség megígért Messiása ilyen értelemben alkalmazza magára: „Én vagyok a világ világossága. Aki engem követ, nem jár sötétben, hanem övé lesz az élet világossága” (Jn 8,12). A megközelíthetetlen fényben lakó Isten (vö. 1 Tim 6,16) benne válik fogható világossággá, láthatóvá, érzékelhetővé. Ő a hegyre épült város, akit nem lehet elrejteni, aki fényeskedik, világít, vonz. Róla énekelt az agg Símeon a templomba való bemutatásakor: „világosság a pogányok megvilágítására” (Lk 2,30), ő az igazi és kifogyhatatlan olaj az okos szüzek lámpásában... „A világosság a világba jött, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a világosságot, mert gonoszak voltak a tetteik” (Jn 3,19). Tudjuk, hogy a világ minden időben inkább elrejtené őt a sötétben, nehogy szerinte kelljen élnie. Isten fiainak viszont az a dolguk, hogy a világosság fiai maradjanak (Jn 12,36).
3. A felelősség óriási. Az egyháznak, a hitből élő embereknek meg kell érteniük: ők a világ sója és világossága. Erre szólít a II. Vatikáni zsinat Lumen Gentium (A népek világossága Krisztus) dogmatikai konstitúciója is: az egyház feladata az, hogy minden embert megajándékozzon Krisztus világosságával, amely ott tündöklik az egyház arcán... (LG 1) Biztos, hogy nem könnyű tartóra helyezett világosságként élni, pláne akkor, ha bennünk is olykor csupán kialvó mécsesként pislákol. Mindig vannak azonban követhető „fáklyák”: Edith Stein, Marcel Callo, Márton Áron, Apor Vilmos, Batthyány-Strattmann László, vagy éppen közvetlen környezetünkben egy-egy tanár, rokon, ismerős, akire fel lehet nézni.
Boldog XXIII. János pápáról mondják, hogy amikor francia nuncius volt, egyszer meglátogatta a súlyos gondok között tépelődő miniszterelnököt, s ajándékba egy könyvet hagyott nála. Az volt beleírva: őszinte tisztelettel... Egy vicceskönyv volt. A depresszióra hajló miniszterelnök azt mondta róla: ha minden pap olyan lenne, mint Roncalli, akkor nem lenne annyi hitetlen Franciaországban! Só és fény volt, világító város, nemcsak testi kiterjedettsége miatt (igen kövér volt ugyanis), hanem nagy lelke miatt.
4. A sóból, a fényből, a látható jelből sokszor elég egy kevés is, hogy rendeltetését betöltse: elég egy piciny só az étel ízesítésére, egy kis fénysugár, amely segít a barlang-labirintusból kitalálni, egy dombtetőn álló várrom, amely biztos eligazodást nyújtott a KRESZ-táblák nélküli, ókori világban. Jézus sokszor dicséri a mustármagnyi hitet (vö. Mt 17,19; Lk 17,6), a kis magot, amely bő gyümölcsöt hoz (vö. Jn 12,24). S ez már az Ószövetségben is igaz: Dávid kistermetű volt és fiatal, mégis legyőzte Góliátot, Gedeon 300 emberével legyőzte a mádianitákat.
Olykor elég egy szó, egy mozdulat, egy gondolat, egy előzékeny gesztus, máris napnál világosabb: jótetteinket látva dicséret illeti a mennyei Atyát. A neves református lélekbúvár-lelkésznek, Gyökössy Endrének mondása: a keresztény ember ne beszéljen a hitéről, hacsak nem kérdezik, de úgy éljen, hogy kérdezzék! Az egyház gyertyát ad a kezünkbe keresztségünkkor, elsőáldozásunkkor, és minden évben Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepén. A Balázs-áldáskor pedig két összekötött gyertyaszállal áld meg minket. Ma ahhoz kérünk sok kegyelmet, hogy sokszor megtapasztaljuk, milyen nagy öröm mások életét megfűszerezni, világítani, lángolni! „Gyújts éjszakánkba fényt, hadd égjen a soha ki nem alvó tűz!” (Taizéi ének)
Ámen
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2002
 
Ha a só ízét veszti; ha a hegyre épült várost, elrejtik; ha a világosságot véka alá rejtik, nem valók már egyébre, minthogy kidobják, s eltapossák az emberek. Szemléletesek ezek a képek, melyek alkalmasak arra, hogy példaszerűen, könnyen érthetően bemutassák előttünk a lényegre törő igazságot: ha a dolgok elveszítik önazonosságukat, ha valami megszűnik azzá lenni, ami és csupán tartalom nélküli üres formalizmussá merevedik, elveszíti létértelmét, létben tartó erejét és semmivé válik, vagyis meghal. Ez a farizeusi magatartás és lelkület, mely külső vonásokat hordoz, de belül tartalmatlan. A Krisztust követő ember életének is nagy kísértése a megszokottság, a külső megtartása mögött a tartalom, a lélek elvesztése, az elkényelmesedés, a középszerűség. Ez a állapota, mely elhiteti velünk, hogy erőfeszítések, áldozatok nélkül is, vagy azoknak csak külsődleges megélése által tökéletesek, jó keresztények vagyunk. "Élő a neved, de halott vagy" (Jel 3,1) olvassuk a Jelenések könyvében, a szárdeszi egyház angyalának írt levélben. Ez azt jelenti: krisztusi ember (keresztény) a neved, de valójában távol jársz Krisztustól. Maga Jézus is meglehetősen kemény szavakkal beszél az evangélium egy helyén erről, amikor a farizeusokat, az önmagukra olyannyira büszke írástudókat meszelt sírokhoz hasonlítja, melyek kívülről szépek, de belül tele vannak mindenféle undoksággal, rothadással, halállal (Mt 23,27-28).
Az Úr, követői és hallgatói számára meghatározza a feladatot, melyet meg kell valósítaniuk. Ezt mondja "Ti vagytok a Föld sója… Ti vagytok a világ világossága". Vagyis a bűn következtében sivár, romlandó, íztelen és sötét világba a krisztusi embernek kell életet, maradandóságot, állandóságot, és fényt, valódi világosságot vinni. Az íz, az állandóság, a világosság maga Krisztus, míg a tanítvány az ízt hordozó só és a fényt hordozó lámpa. Keresztelő János küldetése ez: "Nem ő volt a világosság, csak tanúságot kellett tennie a világosságról" (Jn 1,8). A vallásosság azt jelenti: vallani a szavaikkal, de a cselekedeteinkkel, az egész életünkkel is arról, hogy Krisztus bennünk él. Ez pedig elkötelezett tudatosságot, állandó odafigyelést kíván az embertől, ami nem fér össze az értelmetlen, gondolat nélküli cselekvéssel. Sajnos nagyon sok olyan ember él a Földön, aki valójában csupán ösztönlény. A legszentebb emberi kapcsolatok válnak semmivé, mert nem tudatos odafigyelésre, hanem megszokott cselekvésre épülnek. Így a szeretet kihűl és lélektelen emberi együttéléssé silányul, mely nem ritkán poklot teremt a valódi öröm helyébe. A szeretet titka, hogy állandó odafigyelést, megújuló gazdagodást kíván tőlünk, mert az íztelen sót eltapossák, és a valódi értékeket megjelenítő élő szeretet helyett, hamis ízeket kínáló önzés uralkodik el az ember lelkén. Ennek a világnak soha nem látott szüksége van a tiszta szeretet romolhatatlan ízére és világosságára. Ezért küld ma bennünket Jézus, hogy mi vigyük ezt az ízt és világosságot az önpusztító nihilben élő, és ezért mindent elutasító világba. A só és a fény titka, hogy nem kell belőle emberfeletti, hatalmas mennyiség ahhoz, hogy az íztelen és sötét valóságoknak reményt és békét adjon. Csak éppen egy kicsi, de az mindennap újra.
Erről tanít minket Izajás próféta is az első olvasmányban. Hiszen életet adó ízzé és reményt keltő világossággá válni ebben a világban azt jelenti: "Oszd meg az éhezővel kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be házadba. A mezítelent öltöztesd föl, és ne fordulj el embertársad elől! Akkor majd felragyog világosságod, mint a hajnal" (Iz 58,7-8). Amire a próféta buzdít, azok nem elméleti igazságok, nem elvont, tőlünk távoli hitek, hanem mélységesen emberi cselekvések, melyek emberségünk titkát ragyogtatják föl. Evangélium szerint élni azt jelenti, tettekre váltani az igazságot, élni a szeretetet. Jézus pedig arra tanít minket, hogy az szereti őt, aki ismeri és megteszi mindazt, amit parancsol neki (Jn 14,21.23-24). És ez az igazi és hiteles kereszténység. Nem elég a jámborság külső álarca mögé bújni, de szükséges az elmélyült Isten-kapcsolatból fakadó tetteinkkel tanúskodni. És ez az, amit számon is kérnek tőlünk az ítéleten (Mt 25,35-36).
Szent Pál apostol is tapasztalatból ismeri ezt az igazságot. Ő, aki nagy tudású, kiváló igehirdető képességekkel rendelkező, valódi apostoli lelkületű ember volt, megrendülten vall a korinthusi keresztény közösség tagjainak arról (második olvasmány), hogy nem választékos beszéddel vagy emberi bölcsességgel akarta hirdetni az Isten titkát, hogy a hívők hitének ne emberi bölcsesség, hanem Isten ereje legyen az alapja. Nem akart másról tudni, csak Jézus Krisztusról, a megfeszítettről. Átélte, hogy amikor Athénben bölcs igehirdetéssel beszélt Jézusról, tanítása csak addig érdekelte az embereket, amíg a jó képességű rétort látták benne. Az igazság örömhíre, már nem lelkesítette hallgatóit. Valahogy így van ez ma is. Szívesen hallgatják az emberek a szép okfejtéseket, de az igazság már nem lelkesíti őket. Mert az igazság a keresztre feszített Jézusban van, aki keresztje tanúságával kívánja tőlünk életünk gyökeres átformálását. Ma is nagy kérdés, hogy a szavak mesteri megformálása, vagy tetteink tanúsága, a külső ékesség vagy a szív tartalma, gazdagsága vezet-e Krisztushoz. A válasz egyszerű: mindkettő együtt, mert ez az ízes só és a világosságot sugárzó fény. És hogy a kettő, vagyis a külső és a belső, valódi harmóniában legyen egymással, van egy aranyszabály. "Úgy világítson a ti világosságtok az emberek előtt, hogy látva jótetteiteket, magasztalják mennyei Atyátokat!" (Mt 5,16). Ez teszi cselekvéseinket helyessé, ha nem a magunk emberi dicsőségét, hanem az Atya megismertetését szolgálják. Ahogyan magának Jézusnak a küldetése is abban állt, hogy megdicsőítse az Atyát. És erre a halálig menő szeretetre kapta Ő is válaszul az Atyától a megdicsőítést.
Hollai Antal/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP