L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Évközi 10. vasárnap / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Szeretetet kívánok, és nem áldozatot Olvasmány Ozeás próféta könyvéből Oz 6,3-6 Két nap múlva ismét életre kelt minket; harmadnapon feltámaszt, és élünk majd színe előtt. Ismerjük meg, törekedjünk megismerni az Urat! Biztosan eljön az Úr, mint a hajnal, eljön hozzánk, mint az őszi eső, és mint a tavaszi eső a földre.'' Mit tegyek veled, Efraim? Mit tegyek veled, Júda? Jámborságtok olyan, mint a reggeli felhő, és mint a reggel tovatűnő harmat. Ezért vertem őket a próféták által, megöltem őket szám igéjével. Ítéletem elérkezik, mint a világosság. Mert én irgalmasságot akarok és nem áldozatot, és Isten ismeretét inkább, mint égő áldozatokat. Zsoltár Zs 49 Ászáf zsoltára. Szól az Úr, az istenek Istene, és szólítja a földet napkelettől napnyugatig. Felragyog Sionból ékes szépséggel az Isten. Jön íme, Isten, íme, jön a mi Istenünk és nem hallgat: színe előtt emésztő tűz, körülötte hatalmas förgeteg. Szólítja onnan felülről az eget s a földet, hogy népe fölött ítélkezzék: ,,Gyűjtsétek elém szentjeimet, akik az áldozatban szövetségre léptek velem.'' Igazságát hirdetik az egek, mert Isten tart ítéletet. ,,Halljad én népem, hadd beszéljek, Izrael, hadd tegyek bizonyságot ellened: Én Isten, a te Istened vagyok. Nem áldozataidért perelek veled, hisz égő áldozataid folyton előttem vannak. Nem veszek el házadból fiatal bikákat, sem nyájaidból kecskebakokat. Mert enyém az erdő minden vadja, az állatok ezrei a hegyekben. Ismerem az ég minden madarát, és ami csak mozog a mezőn, az enyém. Ha éheznék, nem kellene neked szólnom, mert enyém a földkereksége, s mindaz, ami betölti. Eszem-e én a bikák húsát, iszom-e én a kecskebakok vérét? Dicséretet mutass be áldozatul Istennek, és teljesítsd fogadalmaidat a Fölségesnek; Hívj segítségül a szorongatás napján: megmentelek, és te dicsérni fogsz engem.'' A bűnöshöz azonban így szól az Isten: ,,Miért beszélsz te parancsolataimról, s miért veszed szádra szövetségemet? Hiszen te gyűlölöd a fegyelmet, és hátad mögé veted szavaimat. Ha tolvajt láttál, vele tartottál, házasságtörőkkel közösködtél. Szád gonoszságot árasztott, és nyelved csalárdságot szőtt. Leültél és testvéred ellen beszéltél, és gáncsot vetettél anyád fia elé. Így cselekedtél, s mivel én hallgattam, azt hitted, hogy olyan vagyok, mint te. Pedig perbeszállok veled és mindezt felhozom ellened. Értsétek meg ezt ti, akik megfeledkeztek Istenről, nehogy védtelenek legyetek, amikor elragadlak titeket! Aki a dicséret áldozatát mutatja be, az tisztel engem, és aki bűntelenül jár az úton, annak mutatom meg Isten üdvösségét.'' Szentlecke Szent Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből Róm 4,18-25 Ő reménységgel hitt a remény ellenére, így sok nemzet atyja lett, amint megmondatott neki: ,,Annyi lesz a te utódod'' [Ter 15,5]. És nem gyengült meg a hitben, holott már majdnem százesztendős volt, nem gondolt sem életerejét vesztett testére, sem Sára elapadt méhére, és Isten ígéretével szemben sem kételkedett hitetlenkedéssel, hanem megerősödött hitében, s megadta a tiszteletet Istennek abban a teljes meggyőződésben, hogy van hatalma megtenni, amit ígért. És ezt számították be neki megigazulásul [Ter 15,6]. De nemcsak róla írták meg azt, hogy beszámították neki, hanem rólunk is, akiknek beszámítják, ha hiszünk abban, aki feltámasztotta halottaiból Jézust, a mi Urunkat, aki bűneinkért átadatott, és megigazulásunkért feltámadt. Evangélium Szent Máté könyvéből Mt 9,9-13 Amikor Jézus továbbment onnan, meglátott egy embert, aki a vámnál ült. Máténak hívták. Megszólította: ,,Kövess engem!'' Az fölkelt és követte őt. Történt pedig, hogy amikor asztalhoz ült a házban, íme, sok vámos és bűnös jött, és letelepedett Jézussal és tanítványaival együtt. Ezt látva a farizeusok megkérdezték a tanítványait: ,,Miért eszik a ti Mesteretek vámosokkal és bűnösökkel?'' Ő meghallotta ezt és így szólt: ,,Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek és tanuljátok meg, mit tesz az: ,,Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot'' [Óz 6,6]. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket.'' | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008 Máté meghívása A híres svéd filmrendező, Ingmar Bergman egyik filmjének címe: Csend. Bemutatja, hogy csend uralkodik vízszintes síkon: az embereknek nincs mondanivalójuk egymás számára. De függőleges vonalon is érvényes ez: az ember és az Isten között sincs kapcsolat. Ez a „néma Isten", Bergman Istene. A mi Istenünk nem marad csendben. Ő megszólít. Az évközi 10. vasárnap evangéliumában Máté meghívásának történetében a megszólító, sőt az életet megfordító Jézus fenséges példája áll előttünk. Három gondolatot ragadjunk ki az evangéliumi történetből, amely valóban „evangélium", azaz örömhír számunkra. Jézus meglátja az esélytelent, és megáll előtte Ki ez a Máté? Meghívása előtt a másik nevét használta, a Lévit. A név héber eredetű. Magyarul annyit jelent, mint „körmönfont, dörzsölt". A pszichológus lelkész Gyökössy úgy jellemzi: „egy komplexusokkal körülfont ember". És Jézus meglátja ezt a körmönfont embert. Ez egy vámos. Akit mindenki utál. Az ilyen ember nem is lehet lelkileg igazán egészséges. Az Úr megáll előtte a vámasztalnál, és mélyen a szemébe néz. A görög nyelvben három, látással kapcsolatos igét találunk: „rápillantani" – „nézegetni" – és „átható tekintettel belelátni". Itt ez a harmadik ige található, ami azt jelenti: szíve mélyére tekint. Látja céltalan életét, reszkető szívét és azt, hogy milyen hallatlanul vágyódik valami értelmes életre. A mai ember egyik nagy tragédiája, hogy alig talál olyan személyt, aki megállna előtte, aki érdeklődne iránta, aki ne fojtaná bele a szót: „Az semmi! Az én bajomat hallgasd meg!" – Meg sem tudunk állni embertársunk előtt, mert egyfolytában rohanunk. Olyanok vagyunk, mint egy fölhúzott motor, mint egy folyton pörgő búgócsiga. Azt hisszük, ha egy percre megállnánk, hát eldőlnénk. – Egy nagyvállalat vezérigazgatója élete felét repülőgépen tölti. Lelkesen beszámol eredményeiről. Végén halkan hozzáteszi: „Csak azt tudnám, minek! A kisfiamról meg azt sem tudom, hányadikba jár. Pedig mennyire igényelné, hogy leüljek mellé." Jézus Máté meghívásával buzdít minket is: álljunk már meg az emberek előtt, vegyük észre őket, különösen az esélyteleneket, szólítsuk meg, és próbáljunk értelmes célt tűzni eléjük. Ne hanyagoljuk el ezt a lélektől lélekig ható szolgálatot! Jézus közösséget vállal a kiközösítettel A vámszedőket nyilvános bűnösnek, hazaárulónak tekintették és messziről elkerülték a tisztességes emberek. Jézus ezzel szemben elment otthonába, asztalához ült a vámosnak, akivel senki sem akart közösséget vállalni. Szent Ágoston azt írja: „Csak akkor tudok megváltoztatni valakit, ha elfogadom olyannak, amilyen." Egy orvos csak azt tudja meggyógyítani, akit elfogad abban a betegségben, amiben van. Nem mondhatja: „Fúj, maga menjen innen, én ilyen beteggel nem foglalkozom. Magának fertőző májgyulladása van!" Nem véletlen, hogy Jézus itt a farizeusok vádaskodására éppen egy orvosi szakkifejezéssel válaszol: „Nem az egészégeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek." Pontos fordításban: „azoknak, akik rosszul érzik magukat". Akik testileg vagy lelkileg betegek. Jézus jó irányba fordítja meghívottainak képességeit Máté mindent hátrahagyott, mindenről lemondott. Fölégette maga mögött a hidat. Fölmondott Heródes Antipásznak, leszámolt a római vámszedő hivatallal. A Jézussal való találkozás megfordította életét. Még a nevét is megváltoztatta: attól kezdve Lévi helyett a Mátét használta. Ez pedig annyit jelent: Isten ajándéka. A körmönfont, dörzsölt fickóból Isten ajándéka lett. Mindent hátrahagyott. Azaz mégsem. Két dolgot magával vitt új életébe. Magával vitte nyelvtudását. A szakemberek szerint ő maga fordította le evangéliumát arámról görögre. És vitte az írótollát, a pennáját. Amivel eddig az adósságokat írta, a vámcédulákat, statisztikákat. Írói tehetségét magával vitte új életébe, és kamatoztatta evangéliumának megírásakor. Volt egy külföldi dalénekes, aki hátborzongató, életunt szövegeket írt és szörnyűséges dallamokat komponált hozzá. Hallgatóit depresszióba kergette. Amikor megtért, elkezdett evangéliumi témákra vonatkozó melódiákat szerezni. Az idegbajt okozó gitárt életadó gitárrá alakította. Talán a mi életünkben is történt ilyen Jézussal való találkozás, megtérés. Új életünkbe vigyük át, ami érték volt a régiben. Talán műszaki képességünket... pedagógiai érzékünket... szervezői tehetségünket... vagy ki tudja, milyen értékünketvigyük át új életünkbe és kamatoztassuk Isten országának építésére. Kérjük az Urat, álljon meg mellettünk, nézzen a lelkünk mélyére, lássa meg bennünk a sérült, céltalan lelket, vállaljon közösséget velünk, és ezáltal fordítsa meg a rossz felé haladó életutunkat. Mi pedig ígérjük, hogy tehetségünket, képességeinket országának szolgálatába állítjuk, és életünket Isten dicsőségére és embertársaink javára kamatoztatjuk. Hajnal Róbert/Magyar Kurír | |||
|
|||
HOMILIA 2005
Az felállt és követte őt! Mt 9, 3-13 Amint Jézus továbbhaladt, látott egy Máté nevű embert a vámasztalnál ülni. Így szólt hozzá: Kövess engem! Az felállt és követte őt. Később, amikor Jézus az ő házában vendégeskedett, eljött sok vámos és bűnös, és helyet foglaltak az asztalnál Jézussal és tanítványaival együtt. Meglátták ezt a farizeusok és megkérdezték tanítványait: Miért eszik a ti Mesteretek vámosokkal és bűnösökkel? Jézus meghallotta ezt, és így válaszolt: Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek csak, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot várok és nem áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket. Mindig röstelkedtem, amikor ezt a történetet hallottam, vagy olvastam. Az felállt és követte őt! – ilyen egyszerű? Hisz magam is vámos voltam, hisz magam is követtem és követem őt, csupán a megszólítás és a „felállás” között az én esetemben eltelt 20 év. Felállni nem könnyű! Sok minden köt az üléshez. Kényelem, félelem, aggodalom… Ki miniszteri, ki egyéb hivatali székéhez ragaszkodik, de nem okos bárkire ujjal mutogatni, mert hisz hányan mondhatjuk Cézár stílusában: megszólított, felálltam, követtem. A történet azonban csak a filmekben (vagy regényekben) szokott itt véget érni. Máté ezt érezte, és – nagy szerencsénkre – tovább meséli a történetet. Az ő történetét. El kell tanulnunk a Mestertől még egy-két dolgot, miután felálltunk: először is személyválogatás nélkül el kell fogadnunk minden meghívást – és meg kell hívni mindenkit: a vámosokat és a bűnösöket. A 3/3-asokat, hogy aktuális legyek. Ha a párbeszédet csak magammal és követőimmel folytatom, annak neve monológ. Néha ezt elfelejtjük, ugye? Jézus a párbeszéd embere volt. Ehhez hozzátartozik, hogy nyitott füllel járunk a világban. Nem csak nyitott szemmel. Szemünkkel meglátjuk mások hibáit – mint a történet farizeusai. Jobb esetben a magunkéit is. De fülünkkel halljuk a kritikát, a bírálatot: hogyan állhatsz szóba ezekkel? Igen. Szóba állok. S legyen egy kis csattanó is! Menjünk és tanuljuk meg, hogy mit jelent ma az irgalmasság. Ma nem csak a betegeknek kell az orvos, hanem az egészségeseknek is, pontosabban azoknak, akik annak hiszik magukat. Kell egy diagnózis: süket vagy. S aztán jöhet a gyógykezelés. Kiss Ulrich SJ/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002
1. Pénzre és
gazdaságra nem lehet felépíteni emberhez méltó életet. Mindig vannak, akik azt hiszik, hogy a pénzre és gazdaságra fel lehet építeni emberi egzisztenciát, egy országot, sőt egy világrendszert is. Ilyen ember volt Máté, a vámos, akiről a mai evangéliumban hallottunk. Jól menő vállalkozása volt a határhoz közel fekvő Kafarnaum városában. Gazdag ember lévén úgy gondolhatta, mindent elérhet az életben, amire csak vágyik. Persze, tévedett, mert hiszen a pénz elvakít és beszűkíti a gondolkodást. Valószínűleg nem vette észre – vagy ha észrevette, elsiklott felette –, hogy ha csodálják is őt gazdagsága miatt, de nem szeretik. A vámosokat ugyanis nem szerették Izrael földjén. A zsidók szemében tisztátalan volt a foglalkozásuk, mert a vámosok a megszálló pogány római hatalmat szolgálták, ráadásul az előírtnál több adót szedtek be, a többletet pedig zsebre vágták. A vámosokat renegátoknak – a zsidóság elárulóinak – tartották, vagyonszerzési módjuk miatt bűnös embernek, és éppen ezért mélyen megvetették. A vámosokat nem szerették! Hiába volt sok pénzük, szeretetet nem lehet vásárolni az emberektől, azt csak kiérdemelni lehet. Máté szíve mélyén ott éghetett a vágy, melyet költőnk így fogalmazott meg: „Szeretném, ha szeretnének!” (Ady Endre, 1909) Máté saját tapasztalatából már tudhatta, hogy pénzre és gazdaságra nem lehet felépíteni emberhez méltó életet. 2. Irgalmas szeretetre lehet építeni emberi egzisztenciát. A kafarnaumi vámos életének kegyelmi pillanata az, amikor Jézus meglátta őt. Az evangélista igen szűkszavúan írja le a jelenetet. „Jézus szólt neki: Kövess engem! Az felállt és nyomába szegődött.” (Mt 9,9) Az evangélista hasonló szűkszavúsággal írja le Péter és András meghívását is (vö. Mt 4,20), de mindenki tudja, hogy a fáradságos halászmesterséget elhagyni nem ugyanaz, mint egy jól jövedelmező vámos foglalkozást elhagyni. Hogy Máté mégis első szóra követi Jézus, annak nyomós érve lehetett. Mi lehetett ez a nyomós érv? Az, hogy a bűnökre van bocsánat! A történet folytatásából ugyanis ez derül ki. Máté búcsúvacsorát rendez, mielőtt végleg Jézushoz csatlakozik. Vendégei a saját baráti köréből állnak: vámosokból. És láss csodát, Jézus is asztalhoz telepedik tanítványaival együtt. Jézus egy asztalhoz ül a közmegvetésnek örvendő bűnös emberekkel. Egy farizeus nem tett volna ilyet. Nem is hagyják szó nélkül az esetet. Ők nem mennek be a vendégek közé, de mivel az akkori szokások szerint az étkezés a szabadban folyt, arra jártukban meg is kérdezik Jézus tanítványait: „Miért eszik Mesteretek vámosokkal és bűnösökkel?” Jézus meghallotta a beszólást és azt válaszolta: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek…, nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem, hogy a bűnösöket.” Ez a vitabeszéd rávilágít arra, hogy micsoda óriási távolság volt Jézus és a farizeusok szemléletmódja között. A farizeusok elvetették a bűnös embert, Jézus viszont megkereste és felemelte. A farizeusok irgalmatlanok voltak a bűnösökkel szemben, Jézus pedig irgalmas. Máté, a vámos ezt az irgalmas szeretetet érezte meg Jézus meghívásában. Ez a megmentő és felemelő szeretet végleg levette a lábáról, pontosabban pénz- és gazdaságközpontú életszemléletéről. Felismerte, hogy a bűnökre van bocsánat, és ez számára többet ért minden vagyonnál. Ez volt az a nyomós érv, ami miatt első szóra követte Jézust. Felismerte, hogy irgalmas szeretetre fel lehet építeni emberi egzisztenciát. 3. A meghívás nekünk szól! Mindig vannak – ma is vannak –, akik azt hiszik, hogy a pénzre és gazdaságra fel lehet építeni emberi egzisztenciát és országot. Tévednek! Máté történetéből látjuk, hogy a pénz és jól menő vállalkozás nem elégíti ki az embert. Jézus hitet, természetfeletti remény és irgalmas szeretetet kínált fel neki, mert tudta, hogy ebben hiányt szenved. Valljuk meg, hogy a mai társadalom is hiányt szenved ezekben. Éppen ezért ez a meghívástörténet a mai emberekhez is szól. Vajon felismerjük-e, hogy a teljes emberi élethez nem csak pénzre van szükség, de hitre, reményre és szeretetre is? Felismerjük-e, hogy csak pénzzel sem emberi egzisztenciát, sem országot, sem uniót nem lehet felépíteni. Arról nem is szólva, hogy Isten országát még kevésbé lehet pénzzel felépíteni. Jézus bemutatta, hogy az emberi társadalomnak szüksége van az irgalmas szeretetre is. Aki felismeri ezt – úgy mint Máté –, az kövesse Jézust! Ámen. Verőcei Gábor/MK |
|||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |