L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Évközi 11. vasárnap / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Ti lesztek az én tulajdonom: papok királysága és szent nép lesztek Olvasmány Kiv 19,2-6a Elindultak ugyanis Rafidimból, és amikor a Sínai pusztába érkeztek, tábort vertek ezen a helyen. Izrael itt a heggyel szemben verte fel sátrait. Mózes pedig felment Istenhez. Ekkor az Úr szólította őt a hegyről, és azt mondta: ,,Ezt mondd Jákob házának s ezt hirdesd Izrael fiainak: Ti magatok láttátok, mit műveltem az egyiptomiakkal, és hogyan hordoztalak titeket sasszárnyakon, amíg idehoztalak titeket magamhoz. Ha tehát majd hallgattok szavamra és megtartjátok szövetségemet, tulajdonommá lesztek minden nép közül -- hiszen az egész föld az enyém --, és ti lesztek az én papi királyságom és szent népem. Ezek azok a szavak, amelyeket el kell mondanod Izrael fiainak.'' Zsoltár Zs 99 Zsoltár. Hálaadásra. Ujjongjatok Istennek, minden földek, örvendezve szolgáljátok az Urat, járuljatok eléje lelkendezve! Tudjátok meg, hogy az Úr az Isten; ő alkotott minket és az övéi vagyunk az ő népe s az ő legelőjének nyája. Lépjetek be kapuiba hálaadással, udvaraiba magasztalással. áldjátok őt, dicsérjétek nevét. Mert jó az Úr; Örökké tart kegyelme, nemzedékről nemzedékre hűsége. Szentlecke Szent Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből Róm 5,6-11 Krisztus ugyanis akkor, amikor még erőtlenek voltunk, a meghatározott időben, meghalt a gonoszokért. Pedig az igaz emberért is aligha hal meg valaki; esetleg a jóért képes valaki meghalni. Isten azonban azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy abban az időben, amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk. Azért most, miután az ő vére által megigazultunk, még sokkal inkább megment minket a haragtól. Ha mi, amikor még ellenségek voltunk, kiengesztelődhettünk Istennel Fiának halála által, most, mint kiengesztelődöttek, sokkal inkább üdvösséget nyerünk az ő élete által. Sőt még dicsekszünk is Istenben a mi Urunk, Jézus Krisztus által, aki most megszerezte nekünk a kiengesztelődést. Evangélium Szent Máté könyvéből Mt 9,36 - 10,8 Mikor a tömegeket látta, megesett rajtuk a szíve, mert elgyötörtek voltak és levertek, olyanok, mint a pásztor nélküli juhok [Ez 34,5]. Erre így szólt tanítványaihoz: ,,Az aratni való sok, de a munkás kevés. Kérjétek az aratás Urát, küldjön munkásokat aratásába.'' Ezután magához hívta a tizenkét tanítványát. Hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek felett, hogy kiűzzék azokat, és meggyógyítsanak minden betegséget és minden bajt. A tizenkét apostol nevei pedig ezek: az első Simon, akit Péternek neveznek, és András, a testvére, Jakab, Zebedeus fia, és a testvére, János, Fülöp és Bertalan, Tamás és a vámos Máté, Jakab, Alfeus fia, Tádé, a kánaáni Simon, és az iskarióti Júdás, aki el is árulta őt. Ezt a tizenkettőt küldte Jézus, és megparancsolta nekik: ,,A pogányokhoz vezető útra ne térjetek le, és szamaritánus városba ne lépjetek be! Menjetek inkább Izrael házának elveszett juhaihoz! Menjetek és hirdessétek: ,,Elközelgett a mennyek országa!'' Gyógyítsatok betegeket, támasszatok föl halottakat, tisztítsatok meg leprásokat, űzzetek ki ördögöket! Ingyen kaptátok, ingyen adjátok! | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008
Az apostolok névsora
Minden futballmeccs előtt az edző közli a
csapat felállását. Felsorolja a játékosok nevét és egy-két kiválóságát.
Elmondja, hány arany- vagy ezüstérme van, hányszor vett részt nemzetközi
rangadón. Az újonnan megválasztott miniszterelnök is bemutatja kabinetje
tagjait a parlament előtt, rámutatva addigi eredményeikre. A színházi
előadások szereplőit is közlik a színlapon, nevük mellett kitüntetéseikkel.
Az évközi 11. vasárnap evangéliumában is egy
névsort találunk. Máté 12 nevet sorol fel, akiket Jézus személyesen meghívott.
Az evangélista nem sok kiválóságot tudna említeni róluk. Azért inkább csak a
neveket említi. Számunkra maga az apostolok névsora mégis gazdag elmélkedési
anyagot kínál, papnak és hívőnek egyaránt. Rámutat az apostoli küldetés
merészségére, motívumaira és hatókörére.
Merészsége
Miféle érdemeket sorolhatott volna fel az
evangélista a Tizenkettőről? Írja le, hogy Simon Péter háromszor megtagadta
Mesterét, Jakab és János karrieristák voltak, Tamás hitetlen? Hogy
valamennyien gyáván elfutottak Jézus elfogatásakor, hogy féltékenykedtek
egymásra, és hogy a kereszt alatt Jánoson kívül egy sem volt ott? A nevek
hallatára ezek mind eszünkbe jutnak. Meg kell állapítanunk, hogy ezek
valamennyien kis kaliberű, filiszterlelkű halászemberek voltak.
Felmerül bennünk a kérdés: miért ezeket
választotta Krisztus? Miért nem Keresztelő Jánost, akire akkor már egész
Palesztina hallgatott? Vagy a nagy hitű kafarnaumi századost? Ott voltak a
főtanács jószándékú tagjai: Arimateai József vagy Nikodémus, a tudós rabbi.
Misztérium, hogy Jézus miért a halászokat választotta, és miért tartott ki
mellettük.
Talán Szent Pál mutat rá legjobban Isten
merészségének bravúrjára. A korintusi levélben így ír: „Isten azokat
választotta ki, akik a világ szemében oktalanok, hogy megszégyenítse a
bölcseket. Azokat választotta ki, akik a világ szemében gyengék, hogy
megszégyenítse az erőseket. S akik a világ előtt közönségesek és megvetettek,
azokat választotta ki. A semminek látszókat, hogy megszégyenítse azokat, akik
látszani akarnak valaminek. Így senki sem dicsekedhet Isten előtt." (1Kor
1,27-29)
Hát az apostolok nem is dicsekedhettek! Az
apostolok névsora, átlagos képességeik a pap számára gazdag elmélkedési
anyagot kínál. Hiszen az apostolokban elődeit ismeri fel. Ez erőt ad számára,
és nyugalommal tölti el. Minden lelki életet élő papnak ugyanis egyik
legalapvetőbb élménye az elégtelenség érzése, saját kicsinységének és
alkalmatlanságának tudata. Ez az érzés teszi őt igazán alázatossá. Vianneyvel
elmondhatja: „Ha az Istennek még alkalmatlanabb eszköz került volna a kezébe,
mint én, azzal még több jót tett volna, mint velem."
De a hívő is
megszívlelendő következtetéseket vonhat le az apostoli névsor hallatán. Ha
Jézus merte vállalni az átlagemberekre épített Egyház kockázatát, akkor a
világi hívő se lépjen fel emberfeletti követelményekkel a papokkal szemben.
Egyetlen jogos igényünk, hogy Jézusra hagyatkozva hitelesen hirdesse, hogy
„elközelgett az Isten országa.”
Motívumai
– Jézus iránti szeretetAz Úr látja az elcsigázott tömeget. Éhesek, betegek, szomorúak, fáradtak. De testi éhségük mögött ott ásít a lelki értékekre való vágy. Szomjúságuk mögött az igazság keresése. Testi betegségük mögött a lélek kórokozójával, a bűnnel való küzdelem. A fáradtság mögött az erkölcsi céltalanság. És hozzájuk küldi apostolait. Ők indulnak Jézus iránti szeretetükből. A mai papot és hívőt ugyanez a szeretet űzi, hajtja az apostolkodásra. Csak akkor tud szívből örülni, ha lelkeket hódított Krisztus számára, és csak akkor szomorkodik, ha ez nem sikerül neki. Egyedül az bántja, ha Krisztus ügye rosszul megy a világban. – a lelkek iránti részvét Az óceán közepén léket kap egy hajó, és süllyedni kezd. A kapitány azonnal leadja a segélykérő S. O. S. jelet. Ez egy angol kiáltásnak a rövidítése: „Mentsétek meg lelkünket!” Amikor a közelében lévő helikopterek meghallják a segélykérést, azonnal odasietnek. Hány lélek ad ma is ilyen jelet! Hívnak a társtalanok, a kételyekkel viaskodók, a rossz útra tértek. Vajon mi indulunk-e azonnal segítségükre? Nem mondhatjuk ki a gyilkos káini szót: „Hát őrzője vagyok én testvéremnek?” Mert igenis, őrzői vagyunk. Az Úr ránk bízta embertestvéreink lelkének szolgálatát. Hatóköre Jézus a 12-nek felsorolja munkaterületeiket: „Menjetek és hirdessétek, hogy elközelgett a mennyek országa. Gyógyítsátok a betegeket. Támasszatok fel halottakat, tisztítsátok meg a leprásokat, űzzétek ki a gonosz szellemeket.” A mai apostoloknak, papoknak és világi híveknek egyaránt szintén széles a feladatkörük. A jézusi szavakat átvitt értelemben kell ma gyakorolni. A szavakkal való tanúságtétel, a lélek betegségéből, a bűnből való gyógyulás, a lelki halálból, a céltalanságból való életrekeltés, ezek napjainkban az apostoli feladatok. A püspöki bazilikában most történnek a papszentelések. Az újmisések átélik Isten „merészségét”, amellyel az Úr szolgálatra hívja munkatársait, felkészíti a feladatra, és megbízatást ad a küldetésre. Kérjük számukra a kegyelmet, hogy az „első szeretet” lelkesedésével vessék bele magukat az Isten Országáért való munkába. Az Úr szőlőjében dolgozó munkatársak vigyázzanak, hogy az eredménytelenség el ne csüggessze, a siker el ne kábítsa őket. Krisztus világban élő hívei, követői pedig elsősorban tanúságtevő életükkel, imájukkal, áldozatukkal vigyék előre Krisztus ügyét. Legyenek a Jó Pásztor munkatársai, és buzgón kérjék az aratás Urát, küldjön munkásokat aratásába. Hajnal Róbert/Magyar Kurír |
|||
|
|||
HOMILIA 2005
Jézus meglátta a tömeget, és megesett
rajta szíve. Mt 9, 36-10,8 Jézus meglátta a tömeget, és megesett rajta szíve, mert olyan kimerültek és levertek voltak, mint a juhok, amelyeknek nincsen pásztoruk. Így szólt tanítványaihoz: Az aratnivaló sok, de a munkás kevés. Kérjétek az aratás Urát, küldjön munkásokat aratásába. Majd odahívta magához tizenkét tanítványát, és megadta nekik a hatalmat, hogy kiűzzék a tisztátalan szellemeket, és meggyógyítsanak minden bajt és minden betegséget. A tizenkét apostol neve a következő: Az első Simon, más néven Péter, azután a testvére, András, Zebedeus fia Jakab és testvére, János; továbbá Fülöp és Bertalan, Tamás és Máté, a vámos; Alfeus fia Jakab, Tádé, a kánaáni Simon, és végül karióti Júdás, aki később elárulta őt. Ezt a tizenkettőt küldte Jézus. És megparancsolta nekik: Ne lépjetek a pogányokhoz vezető útra, s a szamaritánusok városába ne térjetek. Menjetek inkább Izrael házának elveszett juhaihoz. Menjetek és hirdessétek, hogy elközeledett a mennyek országa. Gyógyítsátok a betegeket, támasszatok fel a halottakat, tisztítsátok meg a leprásokat, űzzétek ki a gonosz szellemeket. Ingyen kaptátok, ingyen is adjátok! Előfordult már velünk, hogy megesett a szívünk a tömegen? Jobb körökben nem is illik nagyon a tömeggel érintkezni. Mintha a közelsége is bemocskolna, mintha fertőző lenne. Persze, néha az. Gondoljunk a tömegdemonstrációkra, a parádékra, a stadionokban kitörő verekedésekre. A tömeg egyébként is a többiek. Mi mások vagyunk. Elit. Jézus azonban azt mondta az Egyház leendő szuperelitjének: szeressétek őket. Szolgáljátok őket. S milyen szolgálatok! A rossz szellem kiűzése, a betegségek gyógyítása. A társadalmi bajoké is? Igen. Nem, nem, és nem: nem a jámboroknak, az amúgy is jóknak, hanem a megfertőzött – a leprás, az AIDS-es – tömegeknek kell hirdetni az örömhírt. Ingyen. Ne mondjuk hát, hogy kevés a hivatás. Mondjuk ki kertelés nélkül: nem vagyunk elegen, akik kérnénk az Aratás Urát. Jézust még az se zavarta, hogy tizenkettőből egy Júdás. A gyógyító hatalmat ő is megkapta. A gyógyultak hálásak neki is. Kiss Ulrich SJ/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002
1. Az egyház nem
civil szervezet Az utóbbi évek polgári átalakulása magával hozta az ún. civil szervezetek megszületését. Ezek a közösségek a legkülönbözőbb céllal – tudományos, társadalmi, gazdasági – alakulnak meg, létrehozóik szándékainak megfelelően. Ha megkérdeznénk az embereket, minek tartják az egyházat, bizonyosan lenne olyan válasz, mely az egyházat a civil szervezetek közé sorolná be. Ez azonban alapjában véve téves felfogás. Mi a különbség pl. egy horgászegyesület és az egyház között? A horgászegyesület néhány ember szabadidő-hasznosítási igényéből születik és addig marad fenn, amíg tagjai lelkesednek a horgászatért. Ha megszűnik az igény, megszűnik a szervezet. Az egyház azért nem civil szervezet, mert nem az emberek lelki igényéből született, hanem Jézus akaratából. Ezen felül nem csak addig marad fenn, amíg a tagoknak erre lelki igényük van, hanem olyan szervezet, melyen „az alvilág kapui sem vesznek erőt” (Mt 16,18), vagyis örök. Mire alapozzuk ezt a megállapításunkat, miszerint az egyház nem civil szervezet, hanem Jézus által egybehívott szent gyülekezet (görögül ekklésia)? A mai evangéliumban hallottakra, mely beszámol a tizenkét tanítvány kiválasztásáról és küldetéséről. 2. A tizenkét tanítvány meghívása és felhatalmazása A tizenkét tanítvány névlistája négy helyen szerepel az Újszövetségben: a három szinoptikusnál és az ApCsel-ben. A tizenkettővel Jézus profetikus jelet szánt Izraelnek, s azt akarta ezzel megmutatni ennek a népnek, hogy össze kell gyűlniük Isten küszöbén álló országa számára. A tizenkét apostol a tizenkét pátriárkára emlékeztetett, s ez már önmagában jelezte, hogy Jézus szeme előtt Isten új népe, az egyház képe lebegett. Ami a tizenkettő küldetését illeti, az egészen más volt, mint a rabbik tanítványainak küldetése. A rabbik tanítványai ugyanis mesterük tanítását képviselték, Jézus tanítványai viszont magát Jézust képviselték. Ezért mondta Jézus tanítványainak, hogy „aki titeket hallgat, engem hallgat, aki titeket elutasít, engem utasít el!” (Lk 10,16) A tizenkettő küldetése tehát nem egy tanítás képviselete, hanem Jézus személyének képviselete. Jézus azonosította magát tanítványaival, saját hatalmában részesítette küldötteit: „Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket” (Jn 20,21). 3. Az egyházért végzett imádság Jézus hasonló tettek véghezvitelére hatalmazza fel őket, mint amit maga is végbevitt: tisztátalan szellemek kiűzésére, beteggyógyításokra, halottak feltámasztására. E felhatalmazásra egyikük – karióti Júdás – nem volt méltó. Feltűnő, hogy a négy apostollista mindegyikét Péter neve kezdi, és karióti Júdás fejezi be. Mindkettő elhelyezése értékelést fejez ki. Júdás alakja mintha csak előre vetítené az egyháztörténelem fájdalmas eseményeit, beleértve napjaink botrányos történeteit is: az amerikai pedofil papok esetét. Júdástól kezdve voltak olyan egyházi személyek, akik „elárulták Jézust” (Mt 10,4). Mindig voltak olyan pásztorok, akik ahelyett, hogy – Jézus megbízása alapján – összegyűjtötték volna a rábízottakat, individualista önzésüktől irányítva önmagukat keresték. Önmaguk keresése olykor a hatalom és vagyon megragadásában, olykor pedofil vágyak kielégítésében, vagy más bűnben nyilvánult meg. Júdástól fogva minden korban voltak rossz pásztorok. Nem eredendően voltak rossz pásztorok, hanem engedve a kísértéseknek belesodródta jézusi küldetésük elárulásába. Lehet ezen botránkozni, és a szenzációéhes sajtó meg is teszi. A hívő ember magatartása más kell legyen! Imádkozni kell! Amint a pap feladata a hívekért végzett ima, a hívek is imádkozzanak a pásztorért, amint Jézus is mondta: „Kérjétek hát az aratás urát, küldjön munkásokat az aratáshoz” (Mt 9,38). Az ApCsel leírja, hogy a jeruzsálemi ősegyház hívei buzgón imádkoztak Péter és János apostolért (4,24 kk), és imájuk eredményes volt. A mai egyházban is meg kell érezni a kölcsönös felelősséget, nem engedhetjük, hogy a mai közszellem hatására úgy gondolkodjunk az egyházról, mint egy lelki igényeket kielégítő civil szervezetről. Nem engedhetjük, hogy a sajtó hatására mi is lecövekeljünk a botránkozás szintjén. A kölcsönös felelősség ennél többre indítson: az imádságra. A rossz szándékú emberek ereje a kimondott és leírt szavakban van, ahogy a Ps 12,5-ben olvassuk: „Nyelvünk az erőnk, ajkunk a segítőnk.” A mi erőnk nem a nyelvünkben van, hanem Istenben. Ebbéli meggyőződésünket fejezzük ki az egyházért végzett imánkkal. Ámen. Verőcei Gábor/MK |
|||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |