L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 21. vasárnap / A év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2008   2005   2002
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Vállára teszem Dávid palotájának kulcsát
 
Olvasmány Izajás próféta könyvéből / Iz 22,19-23
Kivetlek téged tisztségedből, és hivatalodból letaszítalak. Ez történik majd azon a napon: elhívom szolgámat, Eljakimot, Helkija fiát, ráadom köntösödet, és övedet ráerősítem; hatalmadat az ő kezébe adom, és atyja lesz Jeruzsálem lakóinak és Júda házának. Az ő vállára adom Dávid házának kulcsát; amit kinyit, nincs, aki bezárja, és amit bezár, nincs, aki kinyissa. Beverem őt, mint szeget, szilárd helyre, és dicsőséges trónusává lesz atyja házának.
 
Zsoltár / Zs 137
Dávidtól. Hálát adok neked, Uram, teljes szívemből, mert meghallgattad szájam szavát. Magasztallak az angyalok színe előtt, leborulok szent templomod felé; áldást mondok nevednek irgalmadért és igazságodért, mert mindenek fölött felmagasztaltad szent nevedet. Bármikor hívtalak segítségül, meghallgattál engem, és gyarapítottad az erőt lelkemben. Hálát ad neked, Uram, a föld minden királya, a te szád minden szavának hallatára, és megéneklik az Úr útjait, mert nagy az Úr dicsősége. Fölséges az Úr és rátekint az alázatosakra, de messziről megismeri a felfuvalkodottakat. Ha szorongatások között járok is, megőrzöd életemet; Ellenségeim haragjával szemben kinyújtod kezedet, és jobbod megszabadít engem. Az Úr mindezt véghezviszi értem, Uram, irgalmad örökkévaló: ne vesd meg kezed alkotásait!
 
Szentlecke Szent Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből / Róm 11,33-36
Milyen nagy Isten gazdagságának, bölcsességének és tudásának mélysége! Mennyire megfoghatatlanok az ő ítéletei, és kifürkészhetetlenek az ő útjai! Mert ki ismerte az Úr gondolatát? Vagy ki volt az ő tanácsadója? Vagy ki adott előbb neki, hogy vissza kellene fizetnie? [Iz 40,13-14] Mert minden belőle, általa és érte van. Dicsőség neki mindörökké. Ámen.
 
Evangélium Szent Máté könyvéből / Mt 16,13-20
Amikor Jézus Fülöp Cézáreájának vidékére ment, megkérdezte tanítványait: ,,Kinek tartják az emberek az Emberfiát?'' Ők ezt felelték: ,,Egyesek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, mások meg Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül.'' Erre megkérdezte őket: ,,És ti kinek tartotok engem?'' Simon Péter válaszolt: ,,Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.'' Jézus azt felelte neki: ,,Boldog vagy, Simon, Jónás fia! Mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van. És mondom neked: Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának kulcsait. Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, föl lesz oldva a mennyekben is.'' Ezután meghagyta a tanítványoknak, hogy senkinek se mondják el, hogy ő a Messiás.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2008   2005   2002  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2008
 
Isten népének legfőbb vezetője
Minden közösségnek szüksége van vezetőre. Egy országnak is kell, hogy legyen irányítója. Az uralkodó beleszülethet a hatalomba, mint a király a trón birtoklásába. Megválaszthatják a polgárok, mint a demokráciában az államelnököt. Magához ragadhatja erőszakkal a hatalmat, mint a zsarnokságban a hódító.
Az egyházban a főséget Jézus magának tartotta fenn. Ő maga az egyház feje. De ha azt akarta, hogy a benne hívők rendezett közösséget alkossanak, akkor gondoskodnia kellett, hogy az egyház élére látható főt is rendeljen. Ezt tette Péter apostol személyében és mindenkori utódjában, a pápában.
Az évközi 21.vasárnap evangéliuma az egyház legfőbb vezetőjét állítja elénk, és bemutatja, kitől kapta hatalmát, milyen alapon birtokolja, és mire jogosítja ez a hatalom.
 
Kitől kapta hatalmát a pápa?
A Zebedeus fiúk anyja Jézushoz járult, és kérte: „Uram, tedd, hogy egyik fiam jobbodon, a másik balodon üljön országodban.” A Mester a leghatározottabban elutasította. Nem tette függővé választását egy ambíciózus anya karriervadászatától. Prédikáló körútjuk után a tizenkettő maga próbálta eldönteni, ki a legnagyobb közöttük. Az Úr ezt is leállította. Végül Fülöp Cezáreájánál maga döntött. Megígérte Simonnak: „Te Péter vagy, azaz szikla, és én erre a Kősziklára építem Anyaszentegyházamat.” Jézus tehát ebbe a kérdésbe nem engedett beleszólást. Nem rendezett népszavazást, nem gyűjtött aláírásokat, nem kért senkitől tanácsot. Döntött. Szuverén módon kinevezett. És Péter, de a tanítványok sem felejtették soha, hogy a főpásztori hatalmat ő közvetlenül Krisztustól kapta.
 
Milyen alapon lett Péter az egyház feje?
Nem azért, mivel az Úr nem talált nála alkalmasabbat. Hiszen kinevezhette volna Keresztelő Jánost, akit egész Izrael prófétának tartott, és sokan gondolták róla, hogy ő a Messiás. Megbízhatta volna Nikodémust, a neves tudóst, aki akkor már titokban tanítványa volt. De még a tizenkettő között is talált volna Péternél alkalmasabbat. Jakab aszketikusabb életet élt, Máté műveltebb volt, András megfontoltabb, János szárnyalóbb lelkületű. És az Úr mégsem rájuk bízta Egyházát, hanem Simon Péterre, a heves, meggondolatlan, gyáva halászra. Hogy miért? Ez az Ő titka. Lehet, hogy mélységes hitét és odaadó szeretetét értékelte. De leszögezhetjük: az Úr senkinek sem tartozott elszámolással döntése miatt. A Szentírás sokszoros tanúsága szerint Isten néha a legalkalmatlanabb eszközt választja ki, hogy kitűnjék: Isten Országát maga az Isten irányítja.
 
Mire kapott hatalmat Péter?
Jézus három képpel világította meg Péter hatalmát Cezárea városánál: kaput, kulcsot és sziklát emlegetett.
Hogy Isten Országának kapusa legyen
Jeruzsálemben a Nagytemplomnak és a város falának óriási fakapuja volt. A kapuk fel voltak szerelve bonyolult zárrendszerekkel. A kapusnak volt a feladata, hogy esténként a zárakat elreteszelje, és a város nyugalmát őrizze. Az ószövetségi olvasmányban hallottuk, hogy a Kr. e. 8. században Sebna, a jeruzsálemi kapuőr felelőtlenül és hűtlenül végezte munkáját, és ezért az Úristen Izaiás prófétát megbízta, hogy váltsa őt le. Utóda Eljakim lett. Az új városkapus a beiktatáskor megkapta az őrök hatalmi jelvényét, a köntöst és az övet, valamint vállára vette a templom és a városkapu hatalmas méretű aranyozott kulcsát. Eljakim a templom, a királyi család és Isten egész népe hűséges kapuőrének bizonyult. Az Evangélium szerint Jézus úgy tekintett Péter apostolra, mint az Egyház kapusára, őrzőjére, aki vigyáz, hogy illetéktelenek ne árthassanak Isten szent népének.
Hogy az Egyház kincstárkezelője legyen
Jézus érdemei, a Boldogságos Szűz erényei és az összes szentek által kiérdemelt lelki kincsek befolynak mind az „Egyház kincstárába” /thesaurus Ecclesiae/. Mérhetetlen értékek halmozódnak itt fel. Jézus hatalmat adott Péternek, hogy bőkezűen osztogasson ebből a kincstárból kegyelmeket. Amit Péter kiutalványoz ebből a kincsgyűjteményből: bűnbocsánatot, feloldozást, a büntetés elengedését, lelki amnesztiát, búcsút, azt az Úristen is jóváhagyja, arra az égben is ráütik a pecsétet.
Hogy az Egyház sziklaalapjává legyen
Az igaz hit nem fogyatkozhat meg az egyetemes Egyházban. Az igazság és a tévedés közt nem mosódhat el a különbség, az istenellenes hatalmak nem pusztíthatják el Jézus művét. Ezekre isteni garancia biztosítja a Péterre épített Egyházat.
Péternek ezeket a kiváltságait a történelem folyamán a katolikus keresztények mindig is elismerték. Utódai, a római pápák pedig minden gyarlóságuk ellenére is mindig tudatában voltak Krisztustól kapott hatalmuknak. Tekintsünk mi is úgy a pápaság intézményére és magára a Szentatyára, mint a krisztusi ígéret mai hordozójára! Legyünk tudatában, hogy a pápaválasztásnál az új pápa személyére hiába van meg minden újságírónak a tippje, hiába van meg minden bíborosnak a jelöltje, úgyis az lesz a Szentatya, aki a Szentlélek Úristen jelöltje. És Isten Szent Lelke nem a külső szerint dönt, mivel a pápaválasztás – XXIII. János szerint – nem szépségverseny. Nem is a tudományos fokozat alapján; gondoljunk csak X. Piusra, aki egész életében „csupán” lelkipásztor volt, mégis megújította az Egyház életét. Nem is az egészség alapján. Ezt igazolja I. János Pál, akinek szíve 33 napos uralkodás után felmondta a szolgálatot, mégis maradandó nyomot hagyott az egyháztörténelemben, mint a „mosoly pápája”.
Franz Werfel Az elsikkasztott mennyország-ban bemutat egy hűségben megöregedett szolgálólányt, aki keresetét félrerakva összegyűjtötte egy római zarándoklat költségeit, és a pápai kihallgatás után összeesett, és ott temették el Rómában. Mintha az író illusztrálni akarta volna a közmondást: „A pápát látni és meghalni!” Örülünk, ha sikerül a Szentatyához kijutni, még inkább, ha ő meglátogat minket, de addig is buzgón imádkozunk érte: „Tartsd meg Isten Szentatyánkat, Krisztusnak Helytartóját.”
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2005
 
Ő tovább kérdezte őket. Mt 16,13–20
Abban az időben, amikor Jézus Fülöp Cézareájának vidékére ért, megkérdezte tanítványaitól: Kinek tartják az embere az Emberfiát? Ezt válaszolták: Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, mások Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának. Ő tovább kérdezte őket: Hát ti, kinek tartotok engem? Simon Péter válaszolt: Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia. Erre Jézus azt mondta neki: Boldog vagy Simon, Jónás fia, mert nem a test és a vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. Ezért mondom neked, hogy te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat, s a pokol kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának kulcsait: Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyben is, és amit feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is. Akkor lelkére kötötte a tanítványoknak, el ne mondják senkinek, hogy ő a Messiás.
Ott, ahol a közvélemény-kutatás befejeződik, azaz a többségi vélemény kiszámolásánál, ott kezdődnek az igazi kérdések. Korunk egyik legnagyobb illúziója, hogy az igazságot, melynek puszta megismerhetőségét amúgy megkérdőjelezi, többségi szavazattal igyekszik kimutatni. Jézus kérdésére lehet Szonda Ipszosszal kerestetni a választ, és valószínűleg ma is hasonló válaszokat kapnánk, mint amilyeneket Jézus kapott az első kérdésre. Ki ennek, ki annak tartja, ez tökéletesen megfelel az uralkodó relativizmusnak, és egybecseng a vallási szupermarketben csemegézők elvárásaival.
Egészen más a helyzet, amikor a második kérdést teszi fel Jézus: itt arra kell válaszolnunk, hogy mi hogyan állunk hozzá. Ilyenkor nem segít sem az átlag ismerete, sem a Google (vagy más kereső) számlálója. Pedig 0,354 másodperc alatt 25025 találatot jelez a „Ki Jézus?” kérdésre! Íme, az 1. számú találat: Jézus egy ember, aki csaknem 2000 éve élt. Egy József nevű ács fia volt, az édesanyját pedig Máriának hívták. Ők egy zsidó család voltak. No, tessék! Nem garantálom, hogy a többi 25024 találat ennél pontosabban felel arra, amit Jézus szeretne tudni tőlünk! 1970-ben közismerten a Vigília körkérdést tett fel: Ki nekem Jézus? A körkérdést – és ez mennyire más, mint a közvélemény-kutatás – érdemes volna tízévenként megismételni.
Magunknak pedig újra és újra fel kell tennünk a kérdést! Sok személyes válasz létezik, és Jézus személyes választ akar. Kinek Barát, kinek Tanító, kinek Mester, kinek Megváltó – mindezek a válaszok a maguk módján helytállók. De csak egy válasz van, amelyre olyan jutalom jár, amilyet Péter kapott: a mennyek országa kulcsai. S ma már el se kell titkolni a helyes választ. A valódi kérdés persze inkább az, hogy mi közöm ehhez a Máriához, Józsefhez meg a fiukhoz? Más szóval: mit változtatnak az életemen? Amennyit változtat, annyit jelent nekem a Fiú. S Péter a végső választ fejjel lefelé adta. Amiből kiderül, hogy a kérdés kényelmetlen. S mégis, válaszolnom kell.
Kiss Ulrich SJ/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2002
 
1. Genius loci – a hely szelleme. Ezzel a latin kifejezéssel szoktunk megjelölni olyan területet, melynek történelmi kisugárzása van. Minden nép történelmében vannak olyan helyek, amelyek kiemelkedő jelentőségük miatt rendelkeznek valami varázslatos hangulattal.
Például lehet említeni Visegrádot, ahol 1335-ben Károly Róbert magyar király a cseh és lengyel királyokkal kongresszust tartott és megvetette a három ország barátságát. Nem volt véletlen, hogy több mint 650 évvel később Antall József miniszterelnök éppen Visegrádra hívta meg a cseh, szlovák és lengyel kormányfőket egy találkozóra. A hely szelleme tovább él, azóta csak „visegrádi országoknak” hívják az említett kelet-európai államokat.
Hasonlóképpen rendelkezik a hely szellemével a budapesti Batthyány-örökmécses, vagy a Március 15. téren álló Petőfi szobor. A kommunista diktatúra idején március 15-én ezeken a helyeken való megjelenés felért egy tüntetéssel, amit a hatalom úgy is kezelt.
A genius loci-ról a hely szelleméről való hosszú bevezető nem felesleges, mert segít megérteni a mai evangéliumot. A Jézus és Péter közötti párbeszéd Fülöp Cezáreájának vidékén történt. (Mt 16,13) Az evangélista nem véletlenül említi meg a várost, hanem azért, mert ennek a helységnek is volt egy sajátos szellemisége, genius loci-ja.
A Genezáret-tótól 40 km-re fekvő várost nagy Heródes fia, Fülöp tetrarka (fejedelem) építette Kr.e. 3-ban. Mivel Fülöp fejedelem Augustus római császárnak köszönhette a terület feletti uralkodást, a császár, a caesar iránti tiszteletből Cezáreának nevezte el. Ebben a városban állt Augustus temploma, amelyben a császárt istenként imádták. Ez az egész város – úgy ahogy volt – a császárimádat szellemét jelenítette meg. Nem lehet véletlen, hogy Jézus ebben a császárt istenként imádó városban kérdezi meg tanítványaitól, hogy „kinek tartják az emberek az Emberfiát?” (Mt 16,13)
Cezárea városa – és benne Augustus temploma – létével azt sugallta, hogy nincs más hatalom égen és Földön Augustus császárén kívül, akit uralkodóként, de istenként is tiszteltek. Jézus kérdésében van tehát egy provokatív él, mely szinte megkérdőjelezi ezt a politikai-gazdasági-vallási hatalmat. A provokatív kérdésre merész választ ad Péter apostol:
2. „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia” (Mt 16,16). Péter válasza legalább olyan merész volt, mint ha valaki a kommunista diktatúra idején engedély nélkül kiállt volna a Batthyány-örökmécseshez szónokolni. Péter apostol ugyanis ezzel a hitvallásával szembeszállt a hivatalos római felfogással, mely szerint Augustus császár: isten. Péter válaszában benne van az, hogy nem Augustus császár a legfőbb hatalom birtokosa, hanem az élő Isten Fiának kezében van a legfőbb lelki hatalom.
Jézus boldognak mondja Pétert, mert nem test és vér nyilatkoztatta ki ezt neki, hanem a mennyei Atya. Vagyis Péter nem az emberi ész segítségével jutott erre a megállapítsa, hanem istentől kapta ezt a hitbeli meglátást. Jézus kérdése ma is elhangzik mifelénk:
3. Te kinek tartasz engem? A mi világunk Cezáreájában – ahol a politikai-gazdasági-információs hatalmat istenítik – újra elhangzik a provokatív kérdés: te kiben hiszel, kit vagy mit tartasz a legfőbb hatalomnak? Péter azonnal felelt, de a többiek életükkel tettek bizonyságot, hogy elfogadják mindazt, amit Jézus tanított nekik.
Mi is, ha elfogadjuk mindazt, amit Jézus tanított nekünk, élő egyházán keresztül, akkor ezzel bizonyságot teszünk arról, hogy őt az Isten fiának tartjuk, és ezért fogadjuk el tanítását. Amennyiben hűségesen kitartunk Jézus mellett, úgy minket is boldognak fog mondani, akárcsak Pétert. Ámen.
Verőcei Gábor/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP