L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 23. vasárnap / A év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2008   2005   2002
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Emberfia! Téged őrállóvá tettelek Izrael házában
 
Olvasmány Ezekiel próféta könyvéből / Ez 33,7-9
Téged pedig, emberfia, őrállónak rendeltelek Izrael háza számára; ha tehát beszédet hallasz számból, mint az enyémet hirdesd azt nekik. Ha azt mondom az istentelennek: Halállal halsz meg, te istentelen! -- de te nem szólsz, hogy az istentelen tartózkodjék az ő útjától, az istentelen ugyan a saját gonoszsága miatt hal meg, vérét azonban a te kezedből kérem számon. Ha azonban hirdeted az istentelennek, hogy útjairól térjen meg, de ő nem tér meg útjáról, akkor a saját gonoszsága miatt meg fog halni, te azonban megmentetted lelkedet.
 
Zsoltár / Zs 94
Jöjjetek, örvendezzünk az Úrnak, ujjongjunk szabadító Istenünknek. Járuljunk eléje magasztalással, vigadjunk előtte zsoltárokkal. Mert nagy Isten az Úr, hatalmas király ő minden istenen. Kezében vannak a föld mélységei, s övé a hegyek csúcsa. Övé a tenger, ő alkotta meg, s az ő keze formálta a szárazföldet. Jöjjetek, imádjuk, hajoljunk meg, boruljunk térdre az Úr, a mi alkotónk előtt! Mert ő az Úr, a mi Istenünk, mi pedig az ő legelőjének népe, s kezének juhai vagyunk. Ma, ha szavát meghalljátok: ,,Ne keményítsétek meg szíveteket, Mint Meribánál s Massza napján a pusztában, hol atyáitok megkísértettek engem: próbára tettek, bár látták műveimet. Negyven esztendeig undorodtam e nemzedéktől, s azt mondtam: Tévelygő szívű nép ez. Nem ismerték útjaimat, ezért haragomban megesküdtem: Nem mennek be nyugalmamba!''
 
Szentlecke Szent Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből / Róm 13,8-10
Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak azzal, hogy egymást szeretitek, mert aki embertársát szereti, teljesítette a törvényt. Azt ugyanis, hogy ne paráználkodjál, ne ölj, ne lopj, hamis tanúságot ne szólj, ne kívánd meg a másét [Kiv 20,13-17; MTörv 5,17-21], és ami egyéb parancs még van, újra egybefoglalja ez az egy ige: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat [Lev 19,18]. A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A törvény teljesítése tehát a szeretet.
 
Evangélium Szent Máté könyvéből / Mt 18,15-20
Ha a testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted testvéredet. Ha azonban nem hallgat rád, végy magad mellé még egy vagy két társat, mert minden dolgot két vagy három tanú szavával kell igazolni [MTörv 19,15]. Ha rájuk sem akar hallgatni, mondd meg az egyháznak. Ha pedig az egyházra sem akar hallgatni, legyen számodra olyan, mint a pogány és a vámszedő. Bizony, mondom nektek: mindaz, amit megköttök a földön, meg lesz kötve a mennyben is, és amit föloldotok a földön, föl lesz oldva a mennyben is. És bizony, mondom nektek: ha ketten egyetértenek közületek a földön bármely dologban, mindent, amit csak kérnek, megkapnak Atyámtól, aki a mennyben van. Mert ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2008   2005   2002  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2008
 
Testvéri feddés
Bev. Nincs emberi közösség, amelyben hibák, súrlódások ne fordulnának elő. Ha az ország legkiválóbb orvosaiból, mérnökeiből, sportolóiból alakítanának egy szuper egyesületet, ebben a társaságban is felütné fejét a féltékenység, irigység, veszekedés. Az Úr Jézus eleve számolt azzal, hogy Egyházában is lesznek hibák, hívei között is előfordulnak vétkek. Ezért felkészítette követőit a konfliktusoknak az ő szellemében történő feloldására. Mit kell tennünk, ha bántanak, sértenek embertársaink? Vagy általánosan fogalmazva: ha környezetünkben valaki vétkezik?
Az evangélium szövegéből kikövetkeztethető, hogy

Tárgy:
I. Mit kerüljünk?
1. Ne adjuk vissza kamatostul!
Vannak, akik átfogalmazzák a közmondást ilyenképpen: „Ha megdobnak kővel, dobd vissza mennykővel!” A világ fiai azt mondják: ha megütnek, add vissza kétszeresen, ha gúnyolnak, szúrj vissza még erősebben. Vajon nem ez a „dzsungel törvénye” érvényesül a nemzetközi életben is, nem erre épül a világpolitika is?
„Ha megtorpedózod a tengeralattjárómat, én felgyújtom olajmezőidet.”
„Ha lelövöd egy gépemet, lebombázom a repülőteredet.”
„Ha elfogod egy terroristámat, tízszer annyi túszt szedek helyette.” Nos, az evangélium szerint, ez nem jézusi mentalitás! Ő a békét, a nagylelkűséget, a szeretetet, a megbocsátást hirdette.
2. Ne a bűnös háta mögött tárgyaljuk meg vétkét!
Vannak gyáva emberek, akik az ütést nem merik visszaadni, akik nyílt sisakkal nem harcolnak. Ehelyett alattomosan, hátulról döfnek. Nem karddal, hanem szóval. Nyilvánvaló, hogy a pletyka, a fúrás, az uszítás, a föld alatti aknamunka sem keresztény módszer.
3. Ne nyeljük le szótlanul a sértést!
Az indulatok elfojtása, tudat alá szorítása csak annyit ér, mintha a lőporos hordót jól megtömködnénk és erősen bedugaszolnánk. Csak egy szikra kell hozzá és a legváratlanabb pillanatban elképesztő robbanást okoz. Vagy gyűlölet lesz belőle. Ezek tévutak!
II. Mit tegyünk?
1. Menj!
Azt mondja Krisztus: „Ha vétkezik ellened felebarátod, menj…” Vagyis ne várd meg, amíg a másik kezdeményezi a békülést, hanem te tedd meg az első lépést. Kelj föl a bénító állapotból és te indulj meg feléje.
2. „Intsd meg négyszemközt!”
Ez a következő lépés Jézus szerint. Vagyis: Kezdjél vele beszélgetni! Az Úr azt tanácsolja, hogy egy jó kiiadós beszélgetést kell kezdeményezni,ha felgyülemkedtek a problémák.
Már az, hogy leülök a haragvó családtag ágya szélére, felkeresem duzzogó szomszédomat, elhívom a presszóba sértett munkatársamat, meghatja a dühös embert. Sok előítéletet fel lehet oldani, félreértéseket lehet tisztázni, feszültségeket levezetni nyugodt beszélgetés közben. Ezt ajánlja Jézus, amikor sürget: „intsd meg négyszemközt!” Páter Duval, az alkoholizmusba csúszott jezsuita énekes „Miért olyan hosszú az éj?” című könyvében azon kesereg, miért nem figyelmeztették rendtársai, elöljárói. A legborzasztóbbnak azt tartotta, hogy áltapintatból hallgattak.
3. Tanúk előtti megintés
„Végy magad mellé két, vagy három embert…” Itt arról van szó, hogy amit nem tud egy ember elérni a szeretetével, a szót, amit nem tud megtalálni egy ember a bölcsességével, azt többen biztosabban megtalálják. Először ketten, hárman, aztán majd az egyházközség, élén a lelkipásztorral. A több ember több szeretetétől többet várhatunk.
4. „Vedd úgy, mintha pogány, vagy vámos volna!
A vallásos embernek talán a legnagyobb keresztjét érinti itt az Úr Jézus. A bűnben megmaradni akaró hozzátartozó problémájáról van itt szó.
Mit tegyen egy mélyen vallásos szülő, ha gyermeke bűnös kapcsolatot tart fenn, vagy nem hajlandó templomban esküdni? Persze: először kérleli őt. De ha nem hajlik szavára? Akkor mozgósítja a családi tanácsot. S ha arra sem hallgat? Az Egyházra pláne nem hallgat, hiszen nem fogadja el tekintélynek. Jézus azt mondja: „Vedd úgy, mintha pogány volna, vagy vámos.” De mit jelent ez? Kiközösítést? Elkülönülést?
Nos, azt mindenképpen megköveteli az Úr, hogy elvileg foglaljunk állást a bűnössel szemben. Erkölcsi állásfoglalásunk legyen egyértelmű! A bűnt ne bagatellizáljuk el!
Ne mondjuk: „Hát igen, manapság a fiatalok ezt csinálják.” Vagy: „nem a tiétek az első házasság, amely felbomlott.” De a kapcsolat megszakítását nem kívánja az Úr.
Hiszen Ő maga is érintkezett a vámosokkal, egy asztalhoz ült velük, egyenesen a „vámosok és bűnösök barátjának” nevezték. Érdekes az is, hogy a farizeusokra nyolcszoros jajt kiáltott Jézus, a törvénytudókat megfeddette, de a vámosok és pogányok ellen sohasem beszélt. Jézus tehát azt mondja: Próbáld megtéríteni hozzátartozódat. De ha nem sikerül, nem kell unos-untalan vitáznod vele. Bízd az Isten kezére és a maga lelkiismeretére. És ne ess kétségbe üdvössége felől. A hittudomány tanítása szerint ugyanis „az Egyház tagjai a speciális üdvrendben üdvözülnek a parancsok megtartása által. A nem-hívők, a pogányok viszont az általános üdvrend szerint üdvözülhetnek, ha lelkiismeretük szavát teljesítik.”
Bef. Reményik Sándor: Ne ítélj!
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2005
 
Ha rájuk sem hallgat, mondd meg a hívek közösségének. Mt 18,15-20
Abban az időben Jézus így szólt apostolaihoz: Ha testvéred vétkezik ellened, menj és figyelmeztesd őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted testvéredet. Ha azonban nem hallgat rád, vigyél magaddal egy vagy két társat, hogy kettőnek tanúbizonysága vagy háromé tanúsítsa a dolgot. Ha rájuk sem hallgat, mondd meg a hívek közösségének. Ha a hívek közösségére sem hallgat, vedd úgy, minta pogány volna vagy vámos. Bizony mondom nektek: Amit megköttök a földön, meg lesz kötve a mennyben is; és amit feloldotok a földön, fel lesz oldva a mennyben is. És bizony mondom nektek: Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön és úgy kérik, megkapják azt mennyei Atyámtól. Mert ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.
Az elharapódzó, sőt burjánzó „do it yourself” – tedd magad – vallásnak nem kedvez Jézus szemlélete. A kereszténység közösségi vallás. A közösségnek pedig szabályai vannak. Elsőként azt határozzák meg, ki a közösség tagja, ki nem. Így van ez a legkisebb egyesületben is. A gyülekezetben, az egyházközségben sincs ez másképp. E gyülekezet minőségét Jézus jelenléte adja meg. Első pillantásra nagyon is alacsony a mérce: elég, ha ketten vagy hárman összejönnek. Az összejövetel azonban még nem közösség, és végképp nem krisztusi közösség: az Ő nevében kell összejönnünk. Az ő nevében azt jelenti – ahogy analóg módon a „király” vagy a „köztársaság” nevében ítélkezik a bíró – hogy az ő hatalma alatt állunk. E minimális előfeltétel mellett azonban a közösség – és csakis a közösség – elképesztő hatalommal rendelkezik: Isten mindent megad nekik, amit kérnek, és döntéseik az égre is kötelezők! Isten elkötelezi magát. Kiszolgáltatja magát a mi ítéletünknek! Delegál, ahogy egyetlen menedzser, vagy politikai vezető se tenné! Érthető hát, hogy nem mindegy, ki alkot ilyen közösséget. A ki-közösítés ezért nem a szeretetlenség jele, hanem azé a makacsságé, mely az öntörvényű ember sajátja, hisz tenmagának önmaga a mérce. Ráismerünk a ma uralkodó nézetre? Akkor rá kell döbbennünk arra is, hogy épp manapság, amikor az ünnepélyes kiközösítés rég kiment a divatból, a hallgatólagos és önkéntes ki-közösítés egyre több hívőt érint, és még maguk se tudják! A baj talán ott van, hogy többnyire elmarad a figyelmeztetés: négyszemközt éppúgy, mint a közösségi szinten. Annyira félünk, hogy „elveszítjük” a vétkest, hogy inkább toleráljuk a vétket. Eközben végképp elveszítjük őt, és vele pusztul a közösség és vele haldoklik a barátság is.
Barátom, vedd úgy, hogy ez egy figyelmeztetés a fenti értelemben. Remélem, megnyertem testvéremet!
Kiss Ulrich SJ/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2002
 
1. Ha vétkezik testvéred, intsd meg! (Mt 18,15)
Szülők és nagyszülők sokszor fordulnak lelkipásztorukhoz tanácsért: Mit tegyek atya? Gyermekemet vallásosan neveltem, mégsem úgy él, ahogyan szeretném, mert élettársi viszonyban él valakivel, hitét elhagyta, gyermekét már meg sem keresztelteti vagy nem neveli vallásosan stb. A lelkipásztor azt is tudja, hogy sok szülő és nagyszülő annyira szégyelli az ilyen eseteket, hogy meg sem meri említeni. Fura világban élünk, ahol a bűnös életet élő keresztény nem szégyelli életmódját, míg a krisztusi tanítást követő keresztény szégyenkezik és önvád mardossa, hogy talán nem tett meg valamit a nevelés területén.
Akár megnyugtatásként is mondhatjuk az érintett szülőknek és nagyszülőknek, hogy botrányos esetek mindig voltak. Pál apostol az 1 Kor. Levél 5. fejezetében beszámol arról, hogy egy korinthusi keresztény saját apjának volt feleségével él együtt, majd hozzáteszi, hogy az ilyet ki kell zárni a közösségből.
Könnyű volt Pál apostolnak – mondhatják a mai panaszkodó szülők –, mivel a botrányos életű keresztény nem az ő családjában volt. De mit tegyek én? Nem tagadhatom ki a családból, ugyanakkor nem hagyhatom szó nélkül.
Nos, ne is hagyja szó nélkül! Jézus is ezt javasolja a mai evangéliumban: Ha vétkezik testvéred, intsd meg! Tételezzük fel azt, ami sajnos nem mindig történik meg, hogy a szülő figyelmezteti gyermekét. Sok esetben a fiatal figyelmen kívül hagyja a jó szót, azt konzervatív csökevények tartván. Mit lehet tenni egy sokadik figyelmeztetés után? Jézus azt mondja, hogy
2. tekintsd olyannak, mint a pogányt vagy a vámost (Mt 18,17).
Jézus korában a „pogány és a vámos” kifejezés szabványos jelző volt: azokat jelölte, akiket nem lehetett felvenni a zsidó közösségbe, mert a törvény előtt tisztátalannak számítottak. Itt azokat jelöli, akiket botrányos életük miatt nem lehetett felvenni vagy meghagyni a keresztények közösségében.
Egyszerűbben szólva, aki figyelmeztetések ellenére bűnbánat nélkül megmarad bűnös életében, azt úgy kell tekinteni, mint az egyházon kívül állót. Az egyházon kívül állók pedig nem részesednek a szentségekben. Az egyház érezteti is az ilyen „keresztényekkel”, hogy letértek a helyes útról, és bizonyos esetekben megtagadja tőlük a feloldozást és a szentáldozást, mivel nem változtatnak magatartásukon. Az egyház lelkipásztori megfontolásból úgy tekinti őket, mint az egyházon kívülálló pogányokat. Teszi ezt elsősorban a közösség védelmében, hiszen a rossz példa is vonz, és lesüllyeszti az erkölcsi színvonalat.
Ezt a szemléletet ajánljuk ma a gyermekük hitetlensége miatt panaszkodó szülőknek is. Figyelmeztessék őket a krisztusi tanításra, de ha ez kudarcot vall, akkor nem kell unos-untalan vitázni velük, hanem tekintsék olyannak, mint aki az egyházon kívül él. Ez felel meg a valóságnak, valóban kívül él az egyházon. Ezzel rábízzuk őket a saját lelkiismeretükre és Isten kezére. Szent Pál tanítása szerint „a kívül lévők fölött majd isten ítélkezik.” (’Kor 5,13). Ámen.
Verőcei Gábor/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP