L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Évközi 32. vasárnap / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
A bölcsességet könnyen felismerik, akik szeretik; megtalálják, akik keresik Bölcs 6,12-16 Ragyogó a bölcsesség és hervadhatatlan, és könnyen meglátják azok, akik szeretik; akik keresik, meg is találják. Eléje megy azoknak, akik vágyódnak utána, s előre megmutatja nekik magát. Aki kora hajnalban keresi, nem kell, hogy fáradjon, mert a portáján ülve találja. Róla elmélkedni tökéletes okosság, aki érte virraszt, csakhamar gond nélkül lesz, mert ő maga jár körül, s felkeresi azokat, akik hozzá méltók, vidáman jelenik meg nekik az utakon, és minden gondolatban találkozik velük. Zs 62 Dávid zsoltára, amikor Júda sivatagjában tartózkodott. Isten, én Istenem, pirkadatkor már előtted virrasztok. rád szomjazik a lelkem, utánad sóvárog a testem, puszta, úttalan, víztelen vidéken. Bárcsak megjelenhetnék előtted a szent helyen, és láthatnám hatalmadat és dicsőségedet! Hisz irgalmad jobb, mint az élet, ajkam téged dicsér. Áldani akarlak, amíg csak élek, és nevedben emelem fel kezemet. Szinte zsírral és kövérséggel telik el a lelkem, ujjong az ajkam és dicsér a szám. Ha reggelenként rólad elmélkedem, rád gondolok fekvőhelyemen. Hisz te megsegítettél engem, és szárnyad árnyékában örvendezhetem. Lelkem tehozzád tapad, és jobbod erősen tart engem. Akik pedig meg akarják rontani életemet, lesüllyednek a föld mélységeibe, kard hatalmába kerülnek, sakálok osztályrésze lesznek. Örvendezik akkor majd a király Istenben; Akik rá esküsznek, diadalmaskodnak valamennyien, mert elnémul a szája azoknak, akik gonoszat beszélnek. 1 Tessz 4,12-17 Dávid zsoltára, amikor Júda sivatagjában tartózkodott. Isten, én Istenem, pirkadatkor már előtted virrasztok. rád szomjazik a lelkem, utánad sóvárog a testem, puszta, úttalan, víztelen vidéken. Bárcsak megjelenhetnék előtted a szent helyen, és láthatnám hatalmadat és dicsőségedet! Hisz irgalmad jobb, mint az élet, ajkam téged dicsér. Áldani akarlak, amíg csak élek, és nevedben emelem fel kezemet. Szinte zsírral és kövérséggel telik el a lelkem, ujjong az ajkam és dicsér a szám. Ha reggelenként rólad elmélkedem, rád gondolok fekvőhelyemen. Hisz te megsegítettél engem, és szárnyad árnyékában örvendezhetem. Lelkem tehozzád tapad, és jobbod erősen tart engem. Akik pedig meg akarják rontani életemet, lesüllyednek a föld mélységeibe, kard hatalmába kerülnek, sakálok osztályrésze lesznek. Örvendezik akkor majd a király Istenben; Akik rá esküsznek, diadalmaskodnak valamennyien, mert elnémul a szája azoknak, akik gonoszat beszélnek. Mt 25,1-13 Akkor hasonló lesz a mennyek országa a tíz szűzhöz, akik fogták lámpásaikat és kimentek a vőlegény elé. Öt közülük ostoba volt, öt pedig okos. Az ostobák ugyanis, amikor fölvették lámpásaikat, nem vettek magukhoz olajat. Az okosak viszont lámpásaikkal együtt olajat is vittek edényeikben. Mivel a vőlegény késett, mindnyájan elálmosodtak és elaludtak. Éjfélkor aztán kiáltás támadt: ,,Itt a vőlegény, gyertek ki elébe!'' Ekkor a szüzek mindnyájan fölkeltek és rendbehozták lámpásaikat. Az ostobák ekkor így szóltak az okosakhoz: ,,Adjatok nekünk az olajotokból, mert lámpásaink kialszanak.'' Az okosak ezt válaszolták: ,,Nehogy ne legyen elég se nekünk, se nektek, menjetek inkább az árusokhoz és vegyetek magatoknak.'' Amíg azok elmentek vásárolni, megjött a vőlegény, és akik készen voltak, bementek vele a menyegzőre. Az ajtót bezárták. Később megjött a többi szűz is. Azt mondták: ,,Uram, uram! Nyiss ki nekünk!'' De ő így válaszolt: ,,Bizony, mondom nektek: nem ismerlek titeket.,, Legyetek tehát éberek, mert nem ismeritek sem a napot, sem az órát. | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008 - | |||
|
|||
HOMILIA 2005
Nem ismerlek titeket! (Mt 25, 1-13) Abban az időben Jézus a következő példabeszédet mondta tanítványainak: A mennyek országa olyan, mint a tíz szűz, akik vették lámpáikat, és kimentek a vőlegény elé. Öten közülük balgák voltak, öten pedig okosak. A balgák fogták a lámpásukat, de olajat nem vittek magukkal; az okosak azonban korsóikban olajat is vittek lámpásaikhoz. Késett a vőlegény, s ők mind elálmosodtak és elaludtak. Az éjszaka közepén egyszerre kiáltás hangzott: Íme, a vőlegény! Menjetek eléje! Erre a szüzek mindnyájan fölébredtek, és felszították lámpásaikat. A balgák kérték az okosakat: Adjatok az olajtokból, mert lámpásaink kialvóban vannak! Az okosak ezt válaszolták: Nem lehet, nehogy nekünk is, nektek is kevés legyen. Inkább menjetek el a kereskedőkhöz, és vegyetek magatoknak! Míg azok vásárolni mentek, megérkezett a vőlegény, és akik készen voltak, bementek vele a menyegzőre; az ajtó pedig bezárult. Később megérkezett a többi szűz is. Így szóltak: Uram, uram! Nyiss ajtót nekünk! De ő így válaszolt: Bizony mondom nektek, nem ismerlek titeket! Virrasszatok tehát, mert nem ismeritek sem a napot, sem az órát! Vajon Jézus kikre gondolt, amikor kereskedőkhöz küldte a balga szüzeket? Manapság könnyebb a válasz: a Végső Valóság szuperbazárjában túlkínálat mutatkozik! Sokan kínálgatják fennhangon portékájukat, és ahol ekkora a választék, miért is nyugtalankodjon az ember? A baj az, hogy az „olajpiac” elég szeszélyes, kiszámíthatatlan, és mindig akkor verik fel az olaj árát, amikor közel a tél és üres a kassza. Hol vannak azok az idők, amikor id. Rockefeller minden kínainak ingyen lámpást osztogatott, hogy nála vegyenek olajat! Lám, a lámpást már akkor sem üzemképes állapotban osztogatták, mint ahogy a mai nyomtatókban is a festék a drága. Pedig azzal írnak! De maradjunk az olajnál. A fukar milliárdos nem annyira a kínai otthonok kivilágításával lett mérhetetlenül gazdag, hanem kiderült, hogy az olaj nem csak világít, de motort is hajt. Ma, mint tudjuk, mindennek a motorja. S miközben egyre gyorsabban száguld a sok kocsi a sok szupersztrádán, még az okosak sem vihetnek magukkal annyi üzemanyagot, hogy biztosan célba érjenek. Azt hiszem, Jézus története ma így hangzana: Történt, hogy a nagy király meghirdette jó előre, hogy ha fia nagykorú lesz, nagy lakodalmat fog ülni! Készült is rá az egész királyság! A felsőbb tízezrek jó előre előjegyezték a topmodelleket, amiket az autógyárosok külön erre az alkalomra gyártottak; a busz- és a légi társaságok különjáratokat hirdettek: Már most takarékoskodjon! jelszóval – a középosztálynak, és a szegények kiszámolták, hogy ha azonnal felkerekednek épp a jeles napra érnek oda. Eljött a várva várt nap, a média nagy zajjal köszöntötte, de a nászünnep előtti éjszakán egy hurrikán pusztított végig az országon, az utak járhatatlanokká vártak, a hidak beomlottak, és a repülőknek nem volt hova leszállni. Így aztán, amikor megnyíltak a palota kapui, csak a koldusok álltak ott, akik még a vihar előtt odaértek. És sehol nem volt egy riporter, aki megörökítette volna! Nem garantálom, hogy a hasonlóság mai történésekkel pusztán a véletlen műve! Kiss Ulrich SJ/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002
1. A menyegzőről
szóló példabeszéd figyelmeztetés Szeptember végén a Legfelsőbb Bíróság II. fokon ítélkezett Ambrus Attila – a whiskys – rabló felett, aki mintegy félszáz bűncselekményben vett részt. A fegyveres rabló az ítélethozatal előtt úgy nyilatkozott, hogy ő szeretne megjavulni, de ehhez az is szükséges, hogy a bíróság csökkentse az I. fokon kiszabott 15 éves börtönbüntetését. Ha viszont a bíróság javíthatatlannak tartja, akkor ne kíméljék őt. Ezek után a bíróság jogerősen 17 év börtönre súlyosbította a büntetését. A whiskys rabló nyilatkozatából kiderül, hogy egy alapvető tévedésben élt: azt hitte, hogy a piacon van, ahol alkudozni lehet; holott a bíróságon volt, ahol nem az ügyfél diktál, hanem a bíró. Ez a történet igazolja, hogy mennyire komolyan kell venni a tíz szűzről szóló jézusi példabeszéd tanítását. A példabeszéd arról szól, hogy az élete végén minden ember találkozik az Úr Jézussal, aki itt a vőlegény alakjában jelenik meg. Feltűnő, hogy a vőlegény milyen keményen, sőt, szinte könyörtelenül bánik az öt felkészületlen szűzzel, akik nem gondoskodtak olajról. Kizárja őket, és azt mondja: „Nem ismerlek titeket” (Mt 25,12). Képtelennek tartjuk, hogy ilyesmi egy menyegzőn megtörténhet. Ne felejtsük azonban, hogy itt a menyegző csak egy példázat, amely a halálunk után Istennel való találkozásunk metaforája. A példabeszéd célja, hogy felkészítsen a végső találkozásra, mely ítélkezés is lesz. Jézus nem akarja, hogy bárkit készületlenül érjen az elszámolás pillanata. Egyértelművé akarja tenni, hogy a végső pillanatban nem lesz lehetőség a piaci alkudozásra, hanem vállalni kell a megérdemelt büntetést. Van azonban lehetőség a büntetés elkerülésére: az okos szüzekhez hasonlóan előrelátónak, bölcsnek kell lenni, előre kell gondoskodni a menyegzőre való bejutásról. Hogyan? Isten akarata szerinti erényes élettel. De 2. vajon eljut ez a jézusi figyelmeztetés ma minden emberhez? Nyilvánvalóan nem. Nemcsak azért, mert egész generációk maradnak távol a vallásos oktatástól és neveléstől, hanem azért is, mert a mai világban az erkölcstelenség és az erkölcs nélküliség lett a sikkes. Ki óvja meg a gyermekeket a televízió obszcén, ocsmány jellegű műsoraitól, a humornak mondott mételyezéstől, ha már a szülő sem lát abban semmi erkölcsrombolót? Kitől tanuljon a gyermek értékrendet, ha a szülő értékrendje a fogyasztói társadalom pénzistenét szolgálja, és egyedüli életcélja a materiális javak halmozása? Kire nézzen fel a gyermek, hogy magasabb életeszményt szerezzen, ha maga körül csak a konzumidiotizmust érzékeli? A szülők jó része ma nem tölti be feladatát, hogy elhárítsa a káros hatásokat, őrködjön az igazi értékek felett, és hogy jó példát adjon. Ennek okát Szent Pál kemény szavaival így jelölhetjük meg: „Nem méltatták az Istent arra, hogy megismerjék, az Isten is romlott eszükre hagyta hát őket, hogy alávaló tetteket vigyenek végbe.” (Róm 1,28) A pogány római társadalom romlott eszű tagjai megelégedtek a „panem et circenses”, a kenyeret és cirkuszi játékokat követelő élet ideájával. A mai viszonyok között ezt az életideált így fogalmazhatjuk meg: kenyeret és bulit. Aki ezt biztosítja, azt dicsőítik, mint egykor a római császárokat. A materiális javak bűvöletében nem is gondolnak a Jézussal való találkozásra. Hasonlítanak az öt balga szűzre, akik gondtalanul alszanak. Az alvás itt a nemtörődömség és a megvetés mutatója. Félő, hogy az ilyen ember a vőlegény helyett a könyörtelen bíróval találkozik, aki azt mondja: „Nem ismerlek titeket!” Félő, hogy akkor már későn ismeri fel mulasztását és hiába próbál alkudozni – a whiskyshez hasonlóan –, mert az örök Bíró nem piaci árus. Aki viszont megfogadva a példabeszéd figyelmeztetését, készenlétben éli életét, az a Vőlegénnyel is fog találkozni, és bejut a menyegzőre. Verőcei Gábor/MK |
|||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |