L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 33. vasárnap / A év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2008   2005   2002
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Az Urat félő asszony dicséretre méltó: dicsérjétek tetteiért minden helyen
 
Péld 31,10-13.19-20.30-31
Derék asszonyt ki talál? Becse a korallokét messze meghaladja! Férjének szíve bátran ráhagyatkozik, és nem lesz nyereség híján. Jóval fizet neki és nem rosszal, élete minden napján. Előszedi a gyapjút és a kendert, és ügyes kézzel végzi a munkát, Kezébe veszi a rokkát, és ujjai megfogják az orsót. Megnyitja tenyerét a szegénynek, és kinyújtja kezét a szűkölködő felé. A kedvesség csal, a szépség mulandó, de az istenfélő asszony dicséretet érdemel! Adjatok neki keze gyümölcséből, és tettei dicsérjék őt a kapuknál!
Zs 127
Zarándok-ének. Mind boldog az, aki féli az Urat, s az ő útjain jár! Élvezed akkor kezed munkáját, boldog vagy, és jó dolgod lesz. Feleséged olyan lesz, mint a bőven termő szőlőtő házad oldalán, fiaid, mint az olajfa-csemeték asztalod körül. Íme, ilyen áldás éri azt az embert, aki féli az Urat. Áldjon meg téged Sionról az Úr, hogy lásd Jeruzsálem boldogságát életed minden napján, és lásd fiaidnak fiait. Békesség legyen Izraelen!
1Tessz 5,1-6
Az időről és az óráról azonban, testvérek, szükségtelen írnom nektek. Hiszen magatok is igen jól tudjátok, hogy az Úr napja úgy jön el, mint éjjel a tolvaj. Amikor azt mondják: ,,Békesség és biztonság'', éppen akkor szakad rájuk hirtelen a veszedelem, mint a várandós asszonyra a fájdalom, és nem menekülnek meg. De ti, testvérek, nem vagytok sötétségben, hogy az a nap tolvaj módjára lepjen meg titeket. Mindnyájan a világosság fiai és a nappal fiai vagytok. Nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé. Ne is aludjunk tehát, mint a többiek, hanem legyünk éberek és józanok!
Mt 25,14-30
Úgy lesz akkor, mint amikor egy ember arra készült, hogy külföldre menjen. Hívta a szolgáit és átadta nekik vagyonát. Az egyiknek öt talentumot adott, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet, mindegyiknek a képessége szerint; és elment külföldre. Ekkor rögtön elindult az, aki öt talentumot kapott, dolgozott velük, és szerzett másik ötöt. Éppígy az is, aki kettőt kapott, szerzett másik kettőt. Az viszont, aki egyet kapott, elment, a földbe ásva elrejtette ura pénzét. Sok idő múltán megjött ezeknek a szolgáknak az ura és számadást tartott velük. Előállt ekkor az, aki öt talentumot kapott, hozott másik öt talentumot, és így szólt: ,,Uram, öt talentumot adtál nekem, nézd, másik öt talentumot nyertem rajta.'' Az ura azt mondta neki: ,,Jól van, derék és hű szolga! A kicsiben hű voltál, sokat bízok rád: menj be urad örömébe.'' Ezután jött az is, aki a két talentumot kapta és így szólt: ,,Uram, két talentumot adtál nekem, nézd, másik két talentumot nyertem rajta.'' Az ura azt mondta neki: ,,Jól van, derék és hű szolga, a kicsiben hű voltál, sokat bízok rád: menj be urad örömébe.'' Végül odajött az is, aki egy talentumot kapott, és azt mondta: ,,Uram, tudom rólad, hogy kemény ember vagy, aratsz, ahol nem vetettél, és begyűjtesz onnan is, ahová nem ültettél. Mivel féltem tőled, elmentem és elrejtettem a talentumodat a földbe. Íme, itt van, ami a tied!'' Az ura azt válaszolta neki: ,,Te gonosz és lusta szolga! Tudtad, hogy aratok, ahol nem vetettem és gyűjtök onnan, ahová nem ültettem. Éppen ezért el kellett volna helyezned a pénzemet a pénzváltóknál, hogy amikor megjövök, kamatostul kapjam vissza a magamét. Vegyétek hát el tőle a talentumot és adjátok annak, akinek tíz talentuma van! Mert mindannak, akinek van, még adnak és bővelkedni fog. Attól pedig, akinek nincs, még azt is elveszik, amije van. A haszontalan szolgát pedig dobjátok ki a külső sötétségre! Lesz majd ott sírás és fogcsikorgatás!''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2008   2005   2002  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2008
 
A talentumok kamatoztatása
A mise kezdetén felindított bűnbánatban négyféle bűnért kérjük Isten irgalmát: mellünket verjük azokért a bűnökért, amelyeket gondolattal, szóval, cselekedettel, vagy mulasztással elkövettünk. Meglepő a negyedik kategória. Néha nem is gondolunk arra, hogy ha nem teszünk, nem beszélünk rosszat, de még gondolatban sem szegjük meg a parancsokat, mégis vétkezhetünk. Méghozzá olyan súlyosan, hogy annak büntetése Jézus szerint a „külső sötétség, a sírás és fogcsikorgatás.” Ezek bibliai nyelven az örök kárhozatot jelképezik.
Az évközi 33. vasárnap szentírási olvasmányai nem fenyegetni akarnak, hanem a kiutat mutatják meg a céltévesztett ember számára.
Az üdvösség nagy tétje
Jézus nyilvános működése végén egyre többször beszélt az utolsó ítéletről, a nagy számadásról, második eljöveteléről. Példabeszédeiben kizárta a lakomáról a tartalékolajjal nem rendelkező balga szüzeket és a menyegzős köntös nélkül asztalhoz ülő vendéget. Most pedig a talentumát kamatoztatás nélkül hagyó szolgának mond fel büntetésből. Mindezekkel arra akar figyelmeztetni, hogy az élet nagy és szent vállalkozás. Ha jól kamatoztatjuk Isten ajándékait, az örök üdvösséget nyerhetjük meg velük, ha elvétjük, a kárhozat kockázatát vesszük magunkra. Óriási tehát a tét.
A példabeszéd értelme
A talentum eredetileg súlymérték volt Izraelben. 34,5 kg-ot nyomott. Egyetlen arany talentumnak az értéke milliós nagyságrendű volt. Isten tehát pazar bőkezűséggel, gazdagon árasztja ránk adományait, sugallja a példabeszéd. Milyen ajándékokat?
 
Adja a természetes adományokat
Isten ilyen vagy olyan képességekkel gazdagon elhalmozza teremtményeit. Éles értelmi képesség… gyakorlati érzék… szervezési tehetség… művészi hajlam… nyelvérzék… kézügyesség stb.
Főként pályaválasztás előtt álló fiatalok sürgető feladata:
  • felismerni értékeiket. Általában azt mondhatjuk, amihez vonzódik, amihez kedve van, annak tehetsége szunnyad benne. Tanulmányozni kell tehát a képességeket. Ha kielemeztük magunkat, a következő feladat:
  • kamatoztatni a talentumokat. A tehetség holt tőke, azt gyümölcsöztetni kell. A tehetségeket ki kell bontakoztatni. Egyéni tanulással, szakkörbe iratkozással, olvasással, gyakorlással fejleszteni kell a szunnyadó csírákat. A lustaság legyőzése, tervszerű programkészítés elengedhetetlen feladat.
  • az akadályokat pedig le kell győzni. Sok fiatal megtapasztalja, hogy a jövőre való tudatos felkészülés nem mindig népszerű. Bizony nem csekély lelki erőre van szükség, hogy tudjon szembe úszni az árral. Mécs László: „A pisztrángok példájá” -t ajánlja követendőnek:
A pisztrángok példájából azt tanultam:
hogy sohasem úsznak ők az árral.
De mindig szembe, mindig hősként,
őrült erőkkel szembeszállva.
Pisztráng-lelkű testvér, előre!
A forrás-álmú hegytetőre!

Isten adja a természetfeletti, kegyelmi ajándékokat
Romano Guardini, a nagy teológus írja: „Minden újszülöttnek születése pillanatában fülébe súg egy szót az Isten, amely csak az övé. Életünk nem más, mint lázas kutatás, hogy feltárjuk e szó értelmét. Az Örök Bíró is ezt a szót kéri majd számon tőlünk.”
Istenem, melyik volt az a szó, amelyet születésem pillanatában a fülembe súgtál? Van, aki azért született, hogy könnyítsen mások szenvedésén. Vannak, akiknek az a hivatásuk, hogy imára kulcsolt kezek legyenek ebben a pogány világban. Vianney Szent János megértette: ő arra született, hogy feloldozó kéz legyen. Lisieux-i Szent Teréz azért, hogy szeretet legyen az Egyház szívében. Mindenki valamiért született. Az ember csak akkor lehet megelégedett, ha megérti, miért született. Ez képes értelmet adni életének.
Van a lélektanban egy vizsgálati módszer, amelyet a befejezetlen mondatok tesztjének hívnak. Megkezdett mondatokból áll, melyeket be kell fejezni. A mi megkezdett mondatunk talán így kezdődhetnék: „Azért születtem, hogy legyek… szeretet az Egyház szívében… könny a szenvedők szemében…simogató kéz a kórteremben… népem vigasztalója … az ifjúság nevelője…” Gyakran kell ismételgetnem e mondatot, hogy mélyen belevésődjék lelkembe.
Az egyháztörténelem nehéz korszakaiban bővebben árasztja a karizmákat is
Szent Pál az 1Kor 12. fejezetében felsorolja azokat a rendkívüli isteni adományokat, amelyek nem is a magunk megszentelésére szolgálnak, hanem az Evangélium hatásosabb terjesztésére és a hívek lelki javára. Az őskereszténység idején a leggyakoribbak voltak: a bölcsesség adománya, a tudás, a gyógyítás, a prófétálás, az elragadtatott dicsőítés. Később ezek ritkábbak lettek, de soha nem szűntek meg. Korunkban mintha újból felélednének.
Feladatunk a példabeszéd alapján
A talentumokról szóló példabeszéd üzenete: az ajándékokat pazar bőséggel osztogató úr: Jézus Krisztus. A szolgák, akikre rábízza kincseit, a talentumokat: mi vagyunk. Amikor visszatér az ítéletkor, elszámoltat. Mindnyájunkat számon kér: hogyan használtuk fel, hogyan kamatoztattuk a talentumokat? Jutalmunk az örök élet lesz. Ajkáról halljuk: „Menj be Urad örömébe”.
Jézus nem akar fenyegetni, nem a megtorlást állítja középpontba. De nem bagatellizálja el a büntetést sem. Ha lélegzetelállító a jutalom, akkor érthető, hogy kozmikus a büntetés kilátása is. Ha az Úr örömébe való jutás vár az életüket szorgalmas tevékenységben töltő munkásokra, akkor nem meglepő, hogy a mihaszna, lusta vegetálókat viszont a külső sötétség és a sírás várja.
Isten nem tucatmunkát végez, a talentumokat egyéniségre szabva osztja szét: „kinek-kinek rátermettsége szerint.” A dallamot mindenki számára egyénileg határozza meg. Elvárja, hogy mi is eredeti módon reagáljunk rá. Ezért életünk összegezésekor a költő kérdéseit tegyük föl magunknak:
 
Lettél-e, mire ő hangolta lenned?
Vagy giccsbe fúladt és szirupba benned
A szeplőtelen hang, amit a Mester
A mindenségben egyetlenül egyszer
Számodra, csak számodra komponált?
Lehajtott fejű Krisztus a kereszten,
Ó teljes Krisztus, teljesíts meg engem!
/Sík Sándor: Keresztút XII. Stáció/
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2005
 
Hosszú idő elteltével megjött a szolgák ura (Mt 25, 14-30)
Egy ember egyszer idegenbe készült, ezért összehívta szolgáit, és rájuk bízta vagyonát. Az egyiknek öt talentumot adott, a másiknak kettőt, a harmadiknak egyet, kinek-kinek rátermettsége szerint, aztán útra kelt. Aki öt talentumot kapott, menten elkezdett vele kereskedni, és másik ötöt nyert rajta Ugyanígy az is, aki kettőt kapott: másik kettőt nyert rajta. Az pedig, aki csak egyet kapott, elment, ásott egy gödröt, és elrejtette a földbe urának ezüstjét.
Hosszú idő elteltével megjött a szolgák ura, és számadást tartott velük. Jött az, aki öt talentumot kapott: hozott másik ötöt is, és így szólt: Uram, öt talentumot adtál nekem, nézd, másik ötöt nyertem rajta. Az úr így válaszolt: Jól van, te derék és hűséges szolga! A kevésben hű voltál, sokat bízok rád: Menj be urad örömébe! Jött az is, aki két talentumot kapott, és így szólt: Uram, két talentumot adtál nekem, nézd másik kettőt nyertem rajta! Az úr így válaszolt: Jól van, te derék és hűséges szolga! A kevésben hű voltál, sokat bízok rád: Menj be urad örömébe! Végül jött az is, aki csak egy talentumot kapott. Így szólt: Uram! Tudtam, hogy kemény ember vagy, ott is aratsz, ahova nem vetettél, és onnan is szüretelsz, ahová nem ültettél. Félelmemben elmentem hát és elástam a földbe a talentumodat. Nézd, ami a tied, visszaadom neked! Válaszul az úr ezt mondta neki: Te gonosz és lusta szolga! Ha tudtad, hogy aratok ott is, ahová nem vetettem, és szüretelek onnan is, ahová nem ültettem, ezüstjeimet a pénzváltóknak kellett volna adnod, hogyha megjövök, kamatostul kapjam vissza! Vegyétek csak el tőle a talentumot és adjátok oda annak, akinek tíz talentuma van! Mert akinek van, annak még adnak, hogy bővelkedjék, és akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van! Ezt a hasznavehetetlen szolgát pedig vessétek ki a külső sötétségre! Ott sírás lesz és fogcsikorgatás!
Az első tény, ami elgondolkodtat, az hogy az Úr bizony hosszabb időre is magunkra hagyhat, nem fél ránk bízni mindenét. Hány vállalkozó merné ezt megtenni? A második szembeötlő tény, hogy akkor, amikor már azt hitted, hogy soha nem kérik számon tőled, ami végső soron nem a tiéd, akkor jön a számadás. A legmeglepőbb azonban, - és itt nem a mai piaci törvények érvényesek, hogy ez a Gazda nem a legnagyobb hozamot értékeli legnagyobbra! Lám, ugyanazon szavakkal dicséri meg azt, aki öt talentummal tette gazdagabbá, mint azt, aki csak kettővel. A jutalmuk is ugyanaz! De miért nem adta kezdettől fogva a legjobban sáfárkodónak a teljes tőkéjét, mind a 8 talentumot?
Számoljunk csak! Nemde, ha az első szolga a teljes tőkét megkettőzte volna, akkor most a gazdának 16 talentuma lenne. Hárman együtt 15 talentumot adtak át neki a számadásnál. A hiányt egyetlen szolga okozta: a harmadik! Innen a gazda haragja, és hiába minden mentegetőzés: csak az eredmény számít! Azt pedig a történet szerint végső soron aszerint ítéli meg a gazda, hogy kinek mennyi a rátermettsége! Más szóval, az első szolga nem biztos, hogy meg tudta volna kettőzni a nyolc talentumot, lehet, hogy csak az első öt fiadzott volna öt továbbit, a többi három már nem. Jó, hogy nem egyetlen ember vállán nyugszik a ránk bízott vagyon hozama! Jó, hogy az Úr mindenkire pont annyit bíz, amennyit hasznosan kamatoztatni tud! S éppen itt a baj a harmadikkal: a félelem bénította meg! A félelem sugallta neki, hogy elássa tehetségét – a magyarban talentum ugye, ennyit jelent? S mitől e félelem? Többnyire az összehasonlításból azokkal, akinek az úr szemmel láthatóan nagyvonalúbban bánt! Innen adódik a harmadik következtetésem: soha ne aggódjunk, hogy másokkal összehasonlítva eleget teszünk-e, hanem tegyünk meg mindent, amire saját erőnkből futja!
Kiss Ulrich SJ/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2002
 
1. Allegorikus példabeszéd a számonkérésről
Jézusnak a talentumokról szóló példabeszéde egy allegória, mely a számonkérésről szól. Egy gazdag emberről szól, aki az idegenbe való utazása előtt szétosztja vagyonát szolgái között. Amikor visszajön, elszámoltatja szolgáit, kettőt megjutalmaz – mivel kamatoztatták vagyonát –, egyiket pedig megbünteti, mert az nem mert kockáztatni és elásta talentumát, majd kamat nélkül adta vissza. Az allegória (hasonlat) világos: a gazdag ember itt Jézust jelenti, a szolgák pedig a tanítványokat, illetve Jézus akkori hallgatóságát, akik között voltak farizeusok és írástudók is. A gazdag ember távolléte Jézus mennybemenetele és a világ végi második eljövetele közötti időt jelöli, vagyis az egyház idejét. Az allegorikus példabeszéd mondanivalója, hogy a hívő ember tudja, hogy halála után és a végítélet napján számadással tartozik. Vagyis lesz számonkérés. Azonban a példabeszéd felvet egy kérdést, nevezetesen azt, hogy
2. merünk-e Jézusért, hitünkért kockáztatni?
A talentumokról szóló példabeszédet Jézus hallgatóságában először is a farizeusok és írástudók vonatkoztathatták magukra. Ők voltak megbízva azzal, hogy a hagyomány és a törvények fényében felelősséggel vezessék a népet, Jézus újszerű tanítása azonban válaszút elé állította őket: vajon elfogadják-e Jézus új gondolatait és ezzel kockáztatják-e addig elért egzisztenciájukat, vagy pedig elzárkóznak Jézus tanításától és „elássák” azt, mert így kockázatmentesebb, így kényelmesebb?! Mint ahogy Jézus újszerű tanítása a tanítványait is válaszút elé állította: követik Jézust, vagy maradnak a halászhálójuk és vámhivataluk mellett? Amíg a tanítványok (Péterék és Lévi, a vámos) kockára tették egzisztenciájukat és elfogadták Jézus tanítását; a farizeusok és írástudók a kényelmesebb megoldást választották, és „elásták” Jézus újszerű tanítását, mint a példabeszédbeli harmadik szolga.
Látjuk, Jézus újszerű tanítása válaszút elé állította hallgatóságát: tanítványait éppúgy, mint a farizeusokat. De Jézus tanítása – melyet megkaptunk többnyire gyermekkorunktól fogva – minket is válaszút elé állít. Arról van szó, hogy kifelé, az elhitetlenedett külvilág felé merjük-e képviselni ezt a tanítást? Merünk érte kockázatot vállalni? Vagy pedig elhallgatjuk keresztény mivoltunkat és „elássuk” a jézusi tanítást, hogy más ne is tudjon róla?
A mai elvallástalanodott világban egy hívő embernek számtalan alkalma van arra, hogy a jézusi tanítást szóban vagy cselekedetben nem hívő környezet elé tárja. Amikor a fiatalok az együtt járás és eljegyzés idejében önmegtartóztatásban (szüzesség) élnek, amikor a házastársak a család egysége érdekében hűségben élnek, amikor a magzati életet tiszteletben tartják és nem veszik el (abortusz), akkor demonstratív módon tesznek tanúságot a jézusi tanításról. És ha még adott esetben szóban is kifejtik ez irányú álláspontjukat a hitetlen emberek előtt, az ugyancsak tanúságtétel. „Aki megvall engem az emberek előtt, azt én is megvallom mennyei Atyám előtt.” (Mt 10,32) Erre gondoljunk, és ne arra, hogy csak nem fogom kinevettetni magamat mások előtt. Ez a félénk, Istenben nem bízó magatartás a példabeszédbeli harmadik szolgára jellemző, aki elásta kincsét.
Amikor mi Jézus tanítását képviseljük, vagy elmondjuk hitetlenek előtt, nem magunkban bízunk, hanem Isten erejében. Az isteni tanításnak ereje van, az képes átalakítani az elvadult világot és elvadult embert. Hitünkért bátran kockáztatunk két okból is:
- Jézus mondta: „Bízzatok, mert legyőztem a (bűnös) világot.” (Jn 16,33)
- Másrészt – mint a példabeszédben is láttuk – Isten bőségesen visszafizet annak, aki érte kockáztat. Ámen.
Verőcei Gábor/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP