L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Vízkereszt / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Az Úr dicsősége ragyogott rád Iz 60,1-6 Kelj fel, tündökölj, mert eljött világosságod, és az Úr dicsősége felragyogott fölötted! Mert íme, sötétség borítja a földet, és homály a népeket, de fölötted felragyog az Úr, és dicsősége megjelenik fölötted. Nemzetek jönnek majd világosságodhoz, és királyok felragyogó fényedhez. Hordozd körül szemedet, és lásd: mindnyájan összegyűltek, eljöttek hozzád! Fiaid messziről jönnek, és leányaidat ölben hozzák. Akkor meglátod majd, és földerülsz, megdobban és kitágul a szíved; mert rád száll a tenger vagyona, nemzetek gazdagsága jön hozzád. Tevék áradata borít el téged, Mádián és Éfa dromedárjai, mindnyájan Sábából jönnek; aranyat és tömjént hoznak, és az Úr dicső tetteit hirdetik. Zs 71 Salamontól. Isten, add át ítéletedet a királynak, igazságodat a király fiának, hogy igazságosan ítélje népedet, és méltányosan szegényeidet. Békét teremjenek a hegyek a népnek, és igazságot a halmok. Szolgáltasson igazságot a nép szegényeinek, nyújtson a szegények fiainak segítséget, s alázza meg az erőszakoskodót. Éljen, amíg a nap és a hold, nemzedékről nemzedékre. Úgy szálljon le, mint az eső a rétre, s mint ahogy az esőcsepp öntözi a földet. Virágozzék napjaiban az igazság és a béke teljessége, amíg a hold el nem múlik. Uralkodjék tengertől tengerig, A folyamtól a földkerekség széléig. Boruljanak le előtte a sivatag lakói s ellenségei nyalják a port. Tarzis királyai és a szigetek hordjanak adományokat, Arábia és Sába királyai ajándékokat hozzanak. A föld minden királya hódoljon előtte, s legyen minden nemzet a szolgája. Mert ő megszabadítja a szegényt, aki hozzá kiált, s a szűkölködőt, akin senki sem segít. Megkönyörül a szegényen és a nincstelenen és megszabadítja a szűkölködőket. Megmenti őket az elnyomástól és az erőszaktól, mert szemében drága az ő vérük. Éljen és legyen része Arábia aranyában, imádkoznak is majd érte mindenkor; Áldják őt minden nap. Bőséggel legyen gabona a földön, s hullámozzék a hegyek tetején, mint a Libanon, olyan legyen termése; A város népe virágozzék mint a rét füve. Áldott legyen neve mindörökre, maradjon meg neve, amíg a nap ragyog; Benne nyerjen áldást a föld minden nemzetsége, dicsérje őt minden nemzet! Áldott legyen az Úr Isten, Izrael Istene, egyedül ő művel csodákat. Áldott legyen az ő fölséges neve örökre, teljék be fölségével az egész világ! Ámen! Ámen! Ef 3,2-3a.5-6 Bizonyára hallottátok, hogy Istennek milyen kegyelmi adományában részesültem a ti javatokra, vagyis azt, hogy kinyilatkoztatásból megismertem a titkot, ahogyan már fentebb röviden megírtam. amely más nemzedékek idejében nem volt ismert az emberek fiai előtt, úgy ahogyan most a Lélek által kijelentette szent apostolainak és prófétáinak: azt ugyanis, hogy a pogányok Krisztus Jézusban társörökösök, tagjai az egy testnek, és együtt részesülnek az ígéretben az evangélium által. Mt 2,1-12 Amikor Heródes király napjaiban Jézus megszületett a júdeai Betlehemben, íme, napkeletről bölcsek érkeztek Jeruzsálembe, és megkérdezték: ,,Hol van, aki született, a zsidók királya? Mert láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk, hogy hódoljunk neki.'' Amikor Heródes király meghallotta ezt, megrettent, és vele együtt egész Jeruzsálem. Azután összegyűjtötte a nép minden főpapját és írástudóját, és tudakozódott tőlük, hogy hol születhetett a Krisztus. Azok ezt felelték neki: ,,A júdeai Betlehemben, mert így van megírva a próféta által: ,,És te Betlehem, Júda földje, semmiképp sem vagy a legkisebb Júda fejedelmi városai között, mert belőled támad majd a fejedelem, aki pásztora lesz népemnek, Izraelnek'''' [Mik 5,1-3; 2 Sám 5.2]. Akkor Heródes titokban magához hívta a bölcseket, és pontosan megtudakolta tőlük a csillag megjelenésének idejét. Azután elküldte őket Betlehembe ezekkel a szavakkal: ,,Menjetek, tudakozódjatok pontosan a gyermek felől, és amikor megtaláltátok, jelentsétek nekem, hogy én is elmenjek és hódoljak neki.'' Azok pedig, miután meghallgatták a királyt, elmentek. És íme, a csillag, amelyet napkeleten láttak, előttük haladt, majd odaérkezve megállt a hely fölött, ahol a kisgyermek volt. Mikor a csillagot meglátták, örvendeni kezdtek igen nagy örömmel. Azután bementek a házba. Meglátták a kisgyermeket Máriával, az anyjával, és a földre borulva hódoltak neki. Majd felnyitották kincsesládáikat és adományokat ajánlottak föl neki, aranyat, tömjént és mirhát. Mivel álmukban intést kaptak, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza országukba. | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008
A népligeti Planetáriumban a karácsony előtti
héten több alkalommal is bemutatták a „Betlehemi csillag” című programot. Az
előadás megpróbál feleletet adni a kérdésre: hogyan magyarázható tudományosan
ez a rendkívüli fényjelenség. Kepler szerint a Jupiter és a Szaturnusz bolygó
együttállása a Halak csillagképében a jelenség oka. Más csillagászok egy addig
ismeretlen, nagy fényerejű üstökösnek tartják. Vannak, akik szupernóva
csillagra gyanakszanak, amely 24 óra alatt több energiát sugároz ki, mint a mi
Napunk 40 ezer év alatt. A biblikusok szerint csillagászatilag maradéktalanul
nem is magyarázható. – Nos, vitatkozzanak rajta a tudósok. Őszintén szólva, ez
minket nem is nagyon izgat. Ne is annyira égen feltűnő fényjelenségnek
tekintsük, inkább isteni jelnek, amely belső kegyelmi ösztönzést adott a
nyitott lelkű embereknek az istenkeresésre, átsegítette a nehézségeken és
elvezette őket Istenhez, aki Jézusban eljött közénk. – Ha így tekintjük, akkor
állíthatjuk, hogy mindannyiunk lelkében gyulladnak fénylő jelek, amelyek Isten
felé irányítanak. Istenhez vezető csillagok 1. A természet szépsége Vannak, akik megállnak az égbenyúló hegycsúcsok előtt, kitárják karukat a végtelen óceán partján, engedik, hogy ráboruljon lelkükre a csillagos éjszaka sejtelmes hangulata. Elcsodálkoznak a hópehely kristályos szerkezetén, a pillangó szárnyának ezüstös rajzolatán, vagy a falevél titokzatos felépítésén. Láttukra feltör lelkükből Petőfi elragadtatott verssora: „Oh természet, oh dicső természet, mely nyelv merne versenyezni véled. Mily nagy vagy te, mentül inkább hallgatsz, annál többet, annál szebbet mondasz. És mit mond a természet? „A Mindenség ezer hangon egyet zeng: szent az Isten, szent az Isten, szent, szent, szent!” /Sz.V.U. 79/6/ 2. A tudomány Az elmélyült tudomány is sokakat közelebb visz Istenhez. Jegyesoktatáson jelentette ki egy III. éves medika. „Mióta anatómiából leszigorlatoztam, azóta megszűnt minden kételyem Isten létére vonatkozólag.” Az emberi test zseniális Tervezőt feltételez. – Linné laboratóriumában csendre intette a belépőt: „Pszt”! Az Istent láttam elhaladni a mikroszkóp tárgylencséje előtt!” – A félműveltség, a butaság eltávolít Istentől, az igazi tudomány közelebb visz. 3. A szerelem-élmény, halál-élmény A Kecskeméti Piarista Gimnázium Igazgatója dolgozatot íratott érettségi előtt álló diákjaival. „Volt-e már szerelem-élményem, istenélményem?” Megállapította: aki már volt szerelmes, annak életében rendszerint Isten élményszerűen jelentkezett. – Ilyen értelemben jelentette ki Karl Rahner teológus: Aki megéli a feltétlen hűséget, megtapasztalja az odaadó szeretetet, az akkor is tud Istenről, ha úgy tudja, hogy nem tud róla. Nem csoda: a legmagasabb földi szeretettől már csak egy lépésre van a Végtelen Szeretet! De így van ez a szenvedés és halál megtapasztalása esetén is. Ezért mondják: „Zuhanó repülőgépben nincs ateista.” – Kórházi elkülönítőben egy beteg nyilatkozata: „Az intenzív osztályon ideállt ágyam mellé az Isten.” Kosztolányi Dezső halála előtt meggyónt és megáldozott. – Móra Ferenc haldoklása idején Sík Sándort hívatta. – Városi István esztergomi papküldő szerint végül Babits Mihály is meggyónt. Szabó Dezső élete utolsó heteiben egy budai katolikus paphoz járt hittanra. 4. Templomi szertartás Paul Claudel, francia drámaíró így nyilatkozott: „1886 karácsonyán kíváncsiságból a Notre Dame-ba léptem be. Álltam a tömegben a szentély bejáratánál, a sekrestye oldalán, jobb oldalt, a második oszlopnál. A kórus énekelte a Magnificatot. Szívemet egyetlen pillanatban megihlette valami. Egyszerre hittem! Hittem, olyan bizonyossággal, hogy azóta sem ingatta meg hitemet semmi. A templomban márványtábla jelzi az esemény helyét. 5. Vallásos családi közösség Legtöbb ember számára az Istenhez vezető legfényesebb csillag a család. Boldog az a Gyermek, aki Édesanyja ölében tanulja az imádságokat, nagyanyja vezeti először a templomba és áldozás után a padba visszatérő apja arca a legerősebb érv az eukarisztikus jelenlét mellett. 6. Mi magunk is lehetünk fényt árasztó csillagok, akik példánkkal támogatjuk környezetünk, társaink Isten felé való közeledését. Hittanórára egyik gyerek hozza a másikat, egyik szülő figyelmezteti a másikat. – A Hagyomány szerint a Napkeleti Bölcsek is visszatérve hazájukba elujjongták a kozmosz Urával, a csillagok királyával való találkozásukat, a pogány népek nevében végzett hódolatukat. Ők lettek a Messiás fellépésére váró közösség első vezetői. – Környezetünk számára nekünk kell lennünk a leghitelesebb misszionáriusoknak, akik a megtalált Istentől az élmény erejével tanúskodhatunk. Ha viszont mi magunk nem akarunk csillagok lenni, másokat Isten felé vezetni, akkor a zsidó Főpapok szégyenletes sorsára juthatunk, akik ugyan tudomást szereztek a várva várt Megváló érkezéséről, de ők maguk egy tapodtat sem mozdultak feléje és népüket sem vezették el hozzá. Szent Johanna, az orleans-i szűz hallgatott a belső Hangra. Úgy érezte, Isten titokzatos módón szól hozzá, feladatot bíz rá: mentse meg népét és hazáját. Isten mindannyiunkhoz szól. Legtöbbször nem misztikus látomásban. Ha nem követeket, üzenetvivőket indít hozzánk. Ilyen Istenhez vezető postások az istenélmények. Amikor ezek feltűnnek életünkben, a próféták készségével ismételjük: „Szólj Uram, mert hallja a te szolgád!” Haynal Róbert/Magyar Kurír |
|||
|
|||
HOMILIA 2005
Vízkereszt táján
Magyarországon házszentelést tartunk, azt akarjuk kifejezésre juttatni, hogy
Jézus van itt köztünk. Ezt mélyítik el az ajtófélfára írott betűk C-M-B és az
aktuális évszám, eredetileg egy latin áldás kezdő betűi: Christus Mansionem
Benedicat, Krisztus áldja meg a tartózkodási helyünket, ő, aki mindig itt van
velünk. A C-t G-nek olvasva tulajdonították a kezdőbetűket
Gáspár-Menyhért-Boldizsár legendás neveinek. 1. A napkeleti bölcsek bibliai eseményét olvasva Máté evangéliumából elgondolkozhatunk azon, hogy nemcsak az Isten indult el felénk, (ezt ünnepeltük karácsonykor: megtestesült, megszületett), hanem az ember is „mozgásba lendül”. A mágusok, a „háromkirályok”, – akkor is, ha történetük legendás elemekkel színeződött, – kétségkívül jelentik a népek, nemzetek, az egész világ keresését és a megtalálás örömét, ami valójában ennek a mai napnak a mondanivalója. A napkeleti bölcsek a messze távolból indultak, Babilonból, a csillag vezetésével jöttek pusztaságon át, nem érdekelte őket a bizonytalanság, a politika, Heródes aljas, számító, hatalmi szempontjai, de mások közönye, érdektelensége sem. Ők elindultak, és végül megtalálták, akit kerestek. – Ez a mi történelmünk. Nem mindenki kel útra, valaki otthon marad, jobb neki a fűtött, kényelmes szoba, a kandalló, a biztos menedék. Nem kevesen viszont elindulnak, fiatalon, korosabban, vagy már idősebben, mert felismerik, hogy az emberszív mozog, ver, kalapál, amíg él, nem szűnhet meg dobogni! 2. Mennyi mindenért sietünk a mindennapi életben, rohanunk, hajszoljuk magunkat, pedig „csak egy a szükséges”, amit nem veszíthetünk el (vö. Lk 10,42). Úgy kell sietnünk, ahogy Mária örömével Erzsébethez, ahogy a pásztorok és a bölcsek Jézus jászolához, ahogy az apostolok pünkösd után a birodalom nagy városai felé, ahogyan Lisieuxi Szent Teréz mondta: „ahhoz, hogy Istent szeressem, úgy kell tennem, mintha csak ez a mai nap állna rendelkezésemre”. – Az istenkereső ember ünnepe ez a mai, mert életünk legnagyobb kalandja ez a valóság: Isten tényleg ott van a betlehemi jászolban, ott van dolgaink mélyén, Ady szavaival: „Az Isten van valamiként: / Minden Gondolatnak alján” (Az Isten balján c. verse), ott van a csöndben, az erőtlenségben, a szegénységben, az elhagyatottságban, mindenütt meg lehet találni őt! Hagyjuk a szívünket feléje futni! Engedjük, hogy Izajás szavai szerint örömfényeket gyújtson Jeruzsálem, lángoljon a szívünk, mint az emmauszi tanítványoknak, hogy betöltsön a keresés és a megtalálás boldogsága. 3. Az evangéliumi történet azonban nemcsak arról beszél, hogy a vágyakozó, a szomjazó ember keres, aztán a forrásnál mintegy rátapad a friss vízre. A mágusok miután leborultak és hódoltak az újszülött Király előtt, „fölnyitották kincses ládájukat, és ajándékokat adtak neki”. Nem üres kézzel érkeztek, volt mit adjanak az Úrnak. Alfred Gottwald karácsonyi triptichonján a jobb oldali képen az egyik térdeplő király kezében aranyaktól, láncoktól, koronától roskadozó tál látható, a kopasz, fehérszakállú öreg egy élet gyűjteményét tartja a kezében. Mások csak parányi semmiséggel érkeznek, mint a kenyérszaporításkor a fiú: „öt árpakenyérrel és két hallal” (Jn 6,9); az Úr azonban mindent örömmel fogad. Az egyházatyák magyarázata szerint a három mágus-ajándék szimbolikus értékű: az arany Krisztus dicsőségét, a tömjén a neki járó tiszteletet, a mirha a szenvedését, a halálát jelenti. Az ajándékokat nem utasítja vissza Jézus, hanem elfogadja és átváltoztatja: a föld terméséből és az emberi munka eredményéből lesz a kenyér és a bor kezei között isteni testévé és vérévé. – Valamit kell vinnünk, adnunk, magunkból ajándékoznunk, amikor megtaláltuk az Istent. Zakeus is adott, a vagyona felét (vö. Lk 19,8), a szegény asszony két fillérét (Lk 21,2), Pál és a többi apostol is az egész életüket. Hogy lehetne üres a kezem, ha feléje indulok: övé a tehetségem, az ötleteim, a sikereim, szeretteim, szolgálatom. Kérjük Istent, nyissa meg értelmünket, szemünket, szívünket, hogy keresni tudjuk, – hogy az a számtalan sok ember, aki rá vár, ne hiába kutassa, – s valamennyien odaadással induljunk a nyomába, hogy felismerjük őt! Ámen. Pákozdi István/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002 - | |||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |