L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Advent 2. vasárnap / A év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Tele lesz a föld az Úr ismeretével
 
Iz 11,1-10
Vessző kél majd Jessze törzsökéből, és hajtás sarjad gyökereiből. Rajta nyugszik az Úr lelke: a bölcsesség és az értelem lelke, a tanács és az erősség lelke, a tudásnak és az Úr félelmének lelke; és kedve telik az Úr félelmében. Nem aszerint ítél majd, amit a szem lát, és nem aszerint dönt, amit a fül hall, hanem igazságosan ítéli majd a gyengéket, és méltányosan dönt a föld szegényeinek érdekében; megveri a földet szája vesszejével, és ajkának leheletével megöli az istentelent. Igazságosság lesz derekának öve, és a hűség csípőjének kötője. Akkor majd a farkas a báránnyal lakik, és a párduc a gödölyével heverészik; borjú és oroszlánkölyök együtt híznak, és kisgyermek terelgeti őket. Tehén és medve együtt legelnek, együtt heverésznek kölykeik, és az oroszlán szalmát eszik, mint a tehén. A csecsemő a vipera fészkénél játszik, s az áspiskígyó üregébe dugja kezét az anyatejtől elválasztott gyermek. Nem ártanak és nem pusztítanak sehol szent hegyemen, mert tele lesz a föld az Úr ismeretével, mint ahogy a vizek betöltik a tengert. Ez történik majd azon a napon: Jessze sarja a népek zászlajaként áll, őt keresik a nemzetek, és lakóhelye dicsőséges lesz.
Zs 71
Salamontól. Isten, add át ítéletedet a királynak, igazságodat a király fiának, hogy igazságosan ítélje népedet, és méltányosan szegényeidet. Békét teremjenek a hegyek a népnek, és igazságot a halmok. Szolgáltasson igazságot a nép szegényeinek, nyújtson a szegények fiainak segítséget, s alázza meg az erőszakoskodót. Éljen, amíg a nap és a hold, nemzedékről nemzedékre. Úgy szálljon le, mint az eső a rétre, s mint ahogy az esőcsepp öntözi a földet. Virágozzék napjaiban az igazság és a béke teljessége, amíg a hold el nem múlik. Uralkodjék tengertől tengerig, A folyamtól a földkerekség széléig. Boruljanak le előtte a sivatag lakói s ellenségei nyalják a port. Tarzis királyai és a szigetek hordjanak adományokat, Arábia és Sába királyai ajándékokat hozzanak. A föld minden királya hódoljon előtte, s legyen minden nemzet a szolgája. Mert ő megszabadítja a szegényt, aki hozzá kiált, s a szűkölködőt, akin senki sem segít. Megkönyörül a szegényen és a nincstelenen és megszabadítja a szűkölködőket. Megmenti őket az elnyomástól és az erőszaktól, mert szemében drága az ő vérük. Éljen és legyen része Arábia aranyában, imádkoznak is majd érte mindenkor; Áldják őt minden nap. Bőséggel legyen gabona a földön, s hullámozzék a hegyek tetején, mint a Libanon, olyan legyen termése; A város népe virágozzék mint a rét füve. Áldott legyen neve mindörökre, maradjon meg neve, amíg a nap ragyog; Benne nyerjen áldást a föld minden nemzetsége, dicsérje őt minden nemzet! Áldott legyen az Úr Isten, Izrael Istene, egyedül ő művel csodákat. Áldott legyen az ő fölséges neve örökre, teljék be fölségével az egész világ! Ámen! Ámen!
Róm 15,4-9
Márpedig mindazt, amit előre megírtak, okulásunkra írták meg, hogy reménységünk legyen az Írásokból származó béketűrés és vigasztalás által. A béketűrés és a vigasztalás Istene pedig adja meg nektek, hogy Jézus akarata szerint egyetértés legyen köztetek, hogy egy lélekkel és egy szájjal dicsőítsétek Jézus Krisztusnak, a mi Urunknak Istenét és Atyját. Fogadjátok el tehát egymást, ahogyan Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére. Azt mondom ugyanis, hogy Krisztus Jézus a zsidók szolgája lett, hogy bebizonyítsa Isten igazmondását, megvalósítva az atyáknak tett ígéreteket; a pogányok azonban irgalmasságáért dicsőítik Istent, amint meg van írva: ,,Ezért magasztallak, Uram, a pogányok között, és zengek dalt nevednek'' [Zsolt 18,50].
Mt 3,1-12
Azokban a napokban eljött Keresztelő János, és hirdette Júdea pusztájában: ,,Térjetek meg, mert elközelgett a mennyek országa.'' Ő az, akiről Izajás próféta beszél: ,,A pusztában kiáltónak szava: ,,Készítsétek az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit'''' [Iz 40,3]. Jánosnak teveszőrből volt az öltözete és bőröv a csípője körül, az étele pedig sáska volt és vadméz. Akkor kiment hozzá Jeruzsálem, az egész Júdea és a Jordán egész környéke. Megkeresztelte őket a Jordán folyóban, és megvallották bűneiket. Amikor pedig látta, hogy a farizeusok és a szaddúceusok közül sokan jönnek, hogy felvegyék a keresztségét, ezt mondta nekik: ,,Viperák fajzata! Ki tanított titeket menekülni a jövendő haragtól? Teremjétek hát a megtérés méltó gyümölcsét. És ne gondoljátok, hogy azt mondhatjátok magatokban: ,,Ábrahám a mi atyánk''. Mert mondom nektek, hogy ezekből a kövekből is képes az Isten fiakat támasztani Ábrahámnak. A fejsze már a fák gyökerén van. Minden fát ugyanis, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágnak és tűzre vetnek. Én vízzel keresztellek titeket a megtérésre, de aki utánam jön, erősebb nálam: a saruit sem vagyok méltó hordozni. Ő Szentlélekkel és tűzzel fog megkeresztelni titeket. Szórólapátja a kezében van már, és meg fogja tisztítani szérűjét: összegyűjti búzáját a magtárba, a pelyvát pedig olthatatlan tűzzel elégeti.''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
 
Keresztelő János adventi üzenete
130 km-es sebességgel száguldanak az autók a sztrádán. Az útra híd fut fel, amely sebes folyamot ível át. A megáradt folyó azonban elsodorta a hidat. A közlekedési rendőr egyenruhában kiáll az út közepére és feltartott karral, kézjelzésekkel hadonászva kiáltja: „Álljatok meg! A szakadékba zuhantok! Forduljatok vissza!” – Vannak, akik engedelmeskednek a felszólításnak, mások még nagyobb sebességre kapcsolnak és a sebességtől megmámorosodva száguldanak a biztos pusztulás felé.
Az emberiség kocsija 1900 évvel ezelőtt az erkölcsi mélyzuhanás felé sodródott. Keresztelő János, az utolsó próféta azonban föltartott kézzel, nagy hanggal próbálta visszatartani. Ruhájával: teveszőr öltözékével, életmódjával: sáska és vadméz eledelével, furcsa viselkedésével igyekezett felhívni magára a figyelmet.
Ajkán felhangzott a nagy figyelmeztetés: „Térjetek meg! Teremjétek a bűnbánat méltó gyümölcsét! Ne legyetek viperák fajzatai: szadduceusok vagy farizeusok! És készítsétek az Úr útját!”
Egyesek hallgattak rá, mások tovább haladtak mellette. Keresztelő János figyelmeztetése nyomán legyen elmélkedésünk tárgya a próféta adventi üzenete.
Térjetek meg!
Mit jelent a „megtérés”? Amikor Szent Remig püspök a rheimsi székesegyházban megkeresztelte Clodvig frank királyt, felszólította: „Hajtsd meg fejedet kemény szikambriai. Égesd el, amit eddig imádtál és imádd, amit eddig elégettél!” Radikális elfordulás a bűntől és tökéletes odafordulás az istenhez. Ez a megtérés lényege.
Mi a keresztség alkalmával nem éltük át ezt a gyökeres döntést. A bűnbánatban azonban nekünk is el kell fordulnunk a bűntől és teljes határozottsággal kell az Isten felé vezető útra lépni.
Az evangélium vonzópéldaképet állít elénk a gyökeres életfordulatra. Magdalai Mária leül az Úr lába elé, hallgatja a Mester szavait. És az utcanőből szent lesz. – Máté otthagyja pénzváltó asztalát Jézus hívó szavára. És a pénztárkönyv vezetőjéből az evangélium írója lesz. – Zakeushoz betér az Úr. És a harácsoló kis vámosból a szegények gondozója lesz. – Sault a damaszkuszi jelenés vakbuzgó farizeusból a nemzetek apostolává formálja. Mindegyikben megmozdul valami: addig magának élt, azután Istennek. Addig vagyonát, karrierjét szolgálta, azután munkájával Istent szolgálta.
Szakítsatok a szadduceusi, farizeusi lelkülettel!
Mindkettő vallásos típus, de vallásosságuk alapvetően hamis. A szadduceusok azért voltak vallásosak, hogy földi életükben megsegítse őket az Isten. Túlvilági életben nem hittek, kizárólag a földön rendezkedtek be. Megelégedtek volna a gondnélküli, evilági élettel. Ehhez akarták biztosítani az ég segítségét. Hány szadduceus ül ma is templomainkban! Akik szintén csak evilági segítséget várnak Istentől. Ha felfedeznénk magunkban a szadduceust, szakítsunk vele!
A farizeusok hite teljesebb volt. Az ő hibájuk abban állt, hogy megragadtak a vallás betűjénél, a külsőségeknél. Ima, templomba járás, böjt, hagyománytisztelet megvolt. De belül semmiben nem különböztek a vallástalanoktól. Ha hasonlítanék a farizeushoz, forduljak el ettől a lelkülettől. Külsőség helyett szeretet domináljon. Akkor nem kell félnem, hogy Keresztelő János viperának titulál.
Teremjétek a bűnbánat gyümölcseit.
Nem elég csak üres, jó feltételeket tenni adventre. Nem elég csupán szavakkal ígérni a megjavulást. Tettekkel is igazolnunk kell megtérésünk őszinteségét. Lépjünk már végre a megvalósítás útjára! Nehogy elfogyjon egyszer gazdánk türelme és kimondja vincellérjének az utasítást: „Vágd ki! Minek is foglalja itt a helyet!” Tegyem alkalmassá szívemet, hogy Jézus megszülethessék bennem!
Készítsétek az Úr útját.
A babiloni fogságból hazatérő foglyok számára útmunkásokkal lehordatták a homokdombokat, bukkanókat, a folyók alámosott, leszakadt partszakaszait sima úttá töltötték fel. Így egyengeti a Messiás útját a lelkek felé Keresztelő János. Tespedésbe süllyedt kortársait felszólítja: maguk is álljanak be a munkába: a bűnök hegynagyságúra növekedett akadályait távolítsák el. A jótettek hiányának szakadékait pedig töltsék fel. El ne torlaszoljátok az Úr útjait!
Szívleljük meg mi is a pusztai prédikátor tanácsait. Mindenki maga ismeri leginkább saját akadályait. Hogy melyek azok a bűnök, amelyek leginkább eltorlaszolják a hozzánk érkező Megváltó útját. És melyek azok a kátyúk, amelyek késleltetik a Messiás érkezését. Itt az ideje a jó feltételek kitervezésének és a munkába állásnak.
Egy kerületi kulturális ünnepség után a rendező gerezdekre vágott almával és csoki szelettel kínálta a résztvevőket. Arra hivatkozott, a kerület ősi hagyománya ez. Aki az almaszeletekből részesedik, a közösség tagjának érezheti magát. Ha elfogadja, ezzel kifejezi, továbbra is közösségben akar maradni társaival. – Ma sok templomban apró kis ajándékkal, gyümölccsel kínálja Szent Miklós püspök megszemélyesítője a gyermekeket. Ez a csepp figyelmesség jelképezze az Egyház közösségéhez, családjához való tartozást. Egyúttal emlékeztessen az adventi jótettek gyakorlásának fontosságára gyermekeket és felnőtt híveket egyaránt. Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
1. Mixelt világban élünk, ahol a jó és rossz össze van keverve, mint a tiszta magyar pirospaprika a mérgező anyagot tartalmazó, de olcsó külföldi paprikával. Az összekevert, mixelt pirospaprika a mai világ emblematikus terméke lett. Magyarnak ugyan nem magyar, de azért pirosnak piros, tehát úgy néz ki, mintha színtiszta magyar lenne. Lényegét tekintve hamis. És bár „tekintetre szép” (Ter 3,6) – mint ama tudás fája a paradicsomkertben – valójában veszélyes, életveszélyes!
Mixelt világban élünk, ahol sok keresztény összekeveri a színtiszta krisztusi tanítást a bűnös világ tanításával: a test kívánságával, a szem kívánságával és az élet kevélységével. (1 Jn 2,16). Azt hiszi, hogy fennállhat egy mixelt kereszténység is, egy bűnnel kevert kereszténység is. Csakhogy a paprikabotrányból tudhatjuk, hogy a mixelt dolog hamis és életveszélyes. Élvezete tiltott!
A tiszta szerelem és házasság összekeverése a felelőtlen élettársi vagy homoszexuális együttéléssel, vagy a promiszkuitással: ez nem kereszténység.
A tisztes és becsületes megélhetés összekeverése a kapzsi birtoklási vággyal: ez nem kereszténység.
Az embertárs szolgálatának felcserélése és összekeverése a hatalomvággyal, gőggel: ez nem kereszténység.
A mixelt kereszténység nem kereszténység, csak annak látszik; valójában hamis és életveszélyes. Az örök életet kockáztatja az, aki így akar élni. Ezt a mixelt világot nem a jó Isten teremtette – hisz Ő mindent jónak teremtett –, ez a mixelt világ a Sátán műve, aki összekeveri a jót a rosszal. Mit kell tenni ebben a kevert, hamis világban? Vizsgálatot tartani, miként paprikaügyben is történt.
2. „Térjetek meg!” (Mt 3,1) – hallottuk Keresztelő János felszólítását, aki egy hasonló mixelt világban élt. A Jordán partjához – ahol keresztelt – kivonult egész Jeruzsálem, volt ott farizeus is. Meg szadduceus is, a zsidó törvények szigorú, ámbár önelégült megtartói. Elképzelhetjük, amint csodálkozva körülnéztek, amikor Jánostól ezt hallották: térjetek meg! Ugyan kinek szólnak e szavak? Nekünk biztos nem – gondolhatták magukban a törvény őrei –, hisz mi Ábrahám leszármazottai vagyunk, a zsidó hit eminensei, bennünket semmilyen kritika nem érhet.
És a mai keresztények között vajon nincsenek hozzájuk hasonlók, akik körülnéznek: ugyan kinek szólnak e szavak a megtérésről. Nálam minden rendben, nekem gyónásra sincs szükségem. Erre csak annyit lehet kérdezni: miért, te talán márt szent vagy? Mert ha nem vagy szent, ami valószínű, akkor igenis szükséged van a megtérésre, azaz irányváltozásra.
A megtérés nem más, mint irányváltoztatás. Szent Josemaría Escrivá írja: „ha tudod, hogy ezen az úton – ezzel az olvasmánnyal, ezekkel a társakkal… szakadékba kerülhetsz… akkor miért áltatod magad azzal, hogy mindez talán előnyös képzésed vagy személyiséged kifejlődése szempontjából: Változtass irányt – radikálisan.” (Barázda 138).
Persze az irányváltoztatáshoz az kell, hogy elfogadjam Isten akaratát. És ez a legnehezebb. A legtöbb esetben azért nem sikerül az irányváltoztatás, megtérés, mert jól érzed magad abban a helyzetben – abban a bűnös helyzetben –, amiben élsz. Tehát nem akarsz változtatni az életeden, nem akarsz irányváltoztatást. Jól érzed magad ebben a mixelt világban, mely persze rád nézve veszélyes. Ráadásul azt hiszed, hogy ez a mixelt világ nyújt neked örömöt az életben, az Isten akarata szerint élet túl szürke lenne. Szent Josemaría a durcás gyerekhez hasonlítja azt, aki a saját akaratát akarja megvalósítani az Isten akarata helyett. (Barázda 146). Milyen a durcás gyerek? Örömtelen. Nos, ilyen a mixelt keresztény is, aki a maga akaratát egy keresztény öntettel locsolja le: örömtelen.
Nincs más kiút ebből a mixelt világból, mint a megtérés, irányváltoztatás: önimádat helyett Isten imádata. Ámen.
Verőcei Gábor/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP