L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Húsvét 1. vasárnap / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Jézust megölték, de Isten harmadnapon feltámasztotta őt Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 10,34a.37-43 Mi ettünk és ittunk vele, miután feltámadt a halálból Akkor Péter beszélni kezdett: ,,Valóban azt tapasztalom, hogy Isten nem személyválogató, Ti is tudjátok, hogy mi történt Galileától kezdve egész Júdeában, a János által hirdetett keresztség után; hogy miképpen kente föl Isten Szentlélekkel és erővel a Názáretből való Jézust, aki körüljárt, jót tett, és meggyógyította mindazokat, akiket az ördög a hatalmába kerített, mert Isten vele volt. Mi pedig tanúi vagyunk mindannak, amit ő a zsidók országában és Jeruzsálemben tett. Fára függesztve megölték őt. De Isten harmadnapon feltámasztotta, s megadta neki, hogy megjelenjen, nem az egész népnek, hanem Isten által előre kijelölt tanúknak, minekünk, akik ettünk és ittunk vele, miután halottaiból feltámadt. Meg is parancsolta nekünk, hogy hirdessük a népnek, és bizonyítsuk, hogy ő az, akit Isten az élők és a holtak bírájává rendelt. Róla tesz tanúságot az összes próféta, hogy az ő neve által mindenki elnyeri a bűnök bocsánatát, aki csak hisz benne.'' Zsoltár / Zs 117 Ezt a napot az Úristen adta: örvendjünk és vigadjunk rajta ALLELUJA! Magasztaljátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló! Mondja hát Izrael, hogy jó, hogy irgalma örökkévaló! Mondja hát Áron háza, hogy irgalma örökkévaló! Mondják hát, akik félik az Urat, hogy irgalma örökkévaló! Szorongatásomban segítségül hívtam az Urat, s az Úr meghallgatott és tágas térre vezetett. Az Úr velem van, nem félek, ember mit árthatna nekem? Az Úr az én segítőm, s én lenézhetem ellenségeimet. Jobb az Úrhoz menekülni, mint emberben reménykedni. Jobb az Úrhoz menekülni, mint fejedelmekben reménykedni. Mind körülvettek engem a nemzetek, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek, bizony körülvettek engem, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek engem, mint a méhek, föllobbantak, mint a tűz a bozótban, de az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Meglöktek, bizony meglöktek, hogy elessem, de az Úr megsegített engem! Az Úr az én erőm és dicsőségem, ő lett az én szabadítóm. Ujjongás és diadal szava hangzik az igazak sátraiban: ,,Az Úr jobbja győzelmet szerzett, az Úr jobbja fölmagasztalt engem, az Úr jobbja győzelmet szerzett!'' Nem halok meg, hanem élek, és hirdetem az Úr tetteit. Az Úr nagyon megfenyített engem, de nem engedett át a halálnak. Nyissátok meg előttem az igazság kapuit, hadd lépjek be rajtuk, hogy dicsérjem az Urat. Ez az Úr kapuja, az igazak lépnek be rajta. Hálát adok neked, hogy meghallgattál engem, és szabadítóm lettél. A kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr műve ez, csodálatos a mi szemünkben. Ezt a napot az Úr adta, ujjongjunk és vigadjunk rajta! Nyújts, ó Uram, segítséget, adj, ó Uram, jó sikert! Áldott, aki az Úr nevében jön! Áldunk az Úr házából titeket. Az Úr Isten világosított meg minket. Álljatok sort az ünnepi lombokkal, egészen az oltár szarváig. Istenem vagy te, hálát adok neked, Istenem vagy te, magasztallak téged. Áldjátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló. Szentlecke Szent Pál apostolnak a kolosszeiekhez írt leveléből / Kol 3,1-4 Azt keressétek, ami odafönt van, ahol Krisztus ül az Atya jobbján Ezért tehát, ha feltámadtatok Krisztussal, keressétek az odafent valókat, ahol Krisztus van, Isten jobbján ülve [Zsolt 110,1]. Az odafent való dolgokkal törődjetek, ne a földiekkel. Hiszen meghaltatok, és életetek Krisztussal el van rejtve Istenben. Amikor pedig Krisztus, a ti életetek, megjelenik, akkor majd ti is megjelentek vele együtt a dicsőségben. ALLELUJA / 1Kor 5,7b-8a Krisztus a mi húsvéti bárányunk már feláldozta magát. Üljük meg tehát az Úrral a húsvéti lakomát. Evangélium Szent János könyvéből / Jn 20,1-9 Jézusnak fel kellett támadnia a halálból Mária Magdolna a hét első napján kora reggel, amikor még sötét volt, a sírhoz ment, és látta, hogy a kő el van mozdítva a sírbolttól. Elfutott tehát, elment Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és azt mondta nekik: ,,Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hová tették!'' Erre Péter és a másik tanítvány elindultak, és a sírhoz mentek. Ketten együtt futottak, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és elsőként ért a sírhoz. Lehajolt, és látta lerakva a gyolcsokat, de nem ment be. Azután odaért Simon Péter is, aki követte őt, és bement a sírboltba. Látta letéve a gyolcsokat és a kendőt, amely a fején volt, nem a gyolcsok mellé helyezve, hanem külön egy helyen, összehajtva. Akkor bement a másik tanítvány is, aki először érkezett a sírhoz; látta és hitt. Még nem értették ugyanis az Írást, hogy fel kell támadnia halottaiból. | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008
Húsvét: felelet az élet értelmére és
orvoslás az elmúlás fájó sebére
A súlyos egyházüldözés idején egy fiatal pap
találkozott az utcán idősebb kollégájával, akihez az egyházmegyei központban
minden hír beérkezett. Reménykedve kérdezte: „Tudsz-e valami jó hírt?"
Paptársa megfogta a karját, és azt mondta: „Van egy jó hírem! Jézus Krisztus
él! Ennél jobb újság nem kell."
2000 évvel ezelőtt az apostolok is ezzel a
hírrel álltak a világ elé: „Emberek! Mi választ tudunk adni a legsúlyosabb
kérdésre: van-e értelme az életnek? És orvoslást tudunk nyújtani az emberiség
legfájóbb sebére, az elmúlásra. Mert mi találkoztunk a feltámadt Jézussal.
Jézus feltámadt a halálból, Jézus él! Benne megoldódott minden probléma. Ennél
jobb újság nem kell!"
Húsvét: felelet az élet értelmére
A
Szállnak a darvak c. filmben felhangzik
a bunkerben katonák ajkáról az örök emberi kérdés: „Miért élünk? Mi az élet
értelme?" Hirtelen becsap egy bomba. A kérdés elhangzik, de felelet nem jön. A
rendező nagyon tapintatosan jelezni akarja ezzel, hogy nem tartja magát
illetékesnek a válaszadásra.
Pedig nincs súlyosabb kérdés, amely jobban
izgatná az embert, mint ez. Mióta ember él a földön, mindig kereste rá a
választ.
Hiányos feleletek
A különböző bölcseleti rendszerek a
legkülönfélébb válaszokkal próbálkoztak:
Az ősi
indiai vallás a lélekvándorlást
hirdette: a földi élet büntetés előző életünkben elkövetett bűneinkért. Ha
végül megtisztul a lélek, akkor a halálban leveti a testet, és beleolvad az
„őslétbe". Az egyéni tudat, a személyiség megszűnik.
Az
élvezethajhászás hívei (Epikurosz görög
filozófus követői) szerint az élet értelme a gyönyör. Élvezzünk ki minden
órát: evés, ivás, szórakozás.
Az
egzisztencializmus azt tanítja: az
életnek nincs értelme. Mérhetetlen küzdelem, erőfeszítés, de a végén
visszahull az ember a semmibe.
A test halál utáni megdicsőüléséhez még a
materializmus
sem mert hozzányúlni, pedig az kizárólag az
anyagban bízik. Mégis szerintük az anyag az egyéni életet nem fogja
visszaadni.
A keresztény válasz
A keresztény kinyilatkoztatás az egyetlen,
amely megnyugtató választ ad erre a gyötrő kérdésre. A testből és lélekből
álló ember élete a másvilágon folytatódik. A lélek elnyeri jutalmát, a test a
feltámadásban megdicsőül. Ez lesz a teljes boldogság, amelynek nem lesz soha
vége. Mindezt azért merjük hirdetni, mert Jézus húsvéti feltámadásában
bizonyítékot kaptunk rá.
Honnét vették az apostolok a merészséget,
hogy a halálból való feltámadást hirdessék? Nem voltak természettudósok, akik
a laboratóriumban kikísérletezett eredményeiket tették közzé. Sem filozófusok,
akik íróasztal mellett spekulálják ki elméleteiket. Ők apostolok voltak, akik
Jézus tanítását hirdették. Húsvétkor előttük állt az a Jézus, akit láttak a
kereszten meghalni. A feltámadt Jézusban minden kérdés megoldódott: a halálban
megsemmisült élet a feltámadásban megdicsőül, a szenvedéssel teli élet elnyeri
jutalmát. A testre nem pusztulás vár, hanem feltámadás. Az élet a vég nélküli
boldogságba torkollik. Nem csoda, hogy ezt a tanítást örömhírnek,
evangéliumnak nevezték. És erről nem tudtak hallgatni. Szájukat nem lehetett
betömni. Az üldözések ellenére a szenzációs örömhírt tovább kellett adni: az
életnek van értelme, mert Jézus Krisztus feltámadt, Jézus Krisztus él!
Húsvét: orvoslás az elmúlásra
Kicsi gyermekek 3–4 éves korban még nem
tudják, mi a halál. Nem hisznek benne. Ha van is halál, nem lehet az komoly
dolog. Hiszen a mesében azt hallják, hogy a darabokra aprított királyfi, ha
életvízzel meglocsolják, talpra ugrik, a tündérek tavába dobott rózsából pedig
eleven Iluska válik.
A színházban sem kell megijedni a haláltól.
Hiszen a tőr pengéje nem az áldozat mellébe fúródik, hanem a tőr nyelébe
csúszik. Következik néhány tántorgó mozdulat, ünnepélyes földre zuhanás, taps.
A következő előadáson megint meghal a színész, majd újra fölkel.
A gondolkodó ember azonban tudja, hogy a
halál sajnos komoly dolog. Olyan tragédia, amelyre nem találunk gyógyírt,
bárhová tekintünk a természetben.
Ha Isten a föltámadással nem orvosolta volna
azt a sebet, amelyet a halál üt az emberiségen, akkor nem is lehetne
megváltásról beszélni. Mert ha csak a lélek jutna örök boldogságra, a test
pedig visszasüllyedne a romlásba, akkor az ember egy örökkévalóságon át
kérdezhetné: méltó volt-e ez a mű az Istenhez?
Nem volna ugyanis igazi megváltás az, ahol az
embernek le kellene mondania legkedvesebb élményeiről. Hiszen bennünk vannak
érzelmek, köztünk kialakulnak baráti kapcsolatok. Ezeket test és lélek együtt
hordozza. Ha nem volna feltámadás, akkor az ember az Isten kezében nem volna
más, mint egy rosszul sikerült kísérleti tárgy. Mert az élet tele van
szenvedéssel, és a problémák a halál előtt nem oldódnak mind meg.
De ha vár ránk feltámadás, akkor igazi
tragédia nincs is az életben. Akkor a földi élet nem a semmibe hullik, hanem
az Isten kezébe jut. Akkor nem a sötét sír vár ránk, hanem a föltámadás. Ez
lehet csak az emberi lét célba érése, igazi beteljesedés.
Ezért vagyunk mi keresztények! Nem azért, mert az egyház történelme tele van dicsőséges korszakokkal. Nem azért, mert csupa szent tagjai vannak az egyháznak. Nem azért, mert liturgiája szép, templomai művésziek, intézményei ősiek. Hanem mert egyes egyedül itt találjuk meg legsúlyosabb kérdésünkre a választ: van-e értelme az életnek. És itt kapunk gyógyírt legfájóbb sebünkre, az elmúlásra. Ezért legnagyobb ünnepünk a húsvét, mert ez ad tápot reményeinknek, és ez mutat a jövőbe. Ifjabb Plinius az I. században így jellemezte Traianus császárnak írt levelében a keresztényeket: „Vasárnap kora hajnalban fölkelnek, és Krisztusnak, az ő Istenüknek dicsőítő énekeket énekelnek". Nem jöhet olyan kor az egyház életében, amikor a keresztények ne örülnének, ne énekelnének. Nekünk ki kell állnunk a világ elé hirdetni, mint az apostoloknak: „Testvéreim, mi egy üzenet birtokában vagyunk. Tudtul akarjuk adni nektek az örömhírt: „Fel a fejjel! A megroggyant térdeket egyenesítsétek ki! Van az emberi életnek értelme, és van orvoslás az elmúlás fájó sebére!" A kereszténység tehát nem a fáradt öregember vallása. Ebben van erő, dinamizmus, élet. Előttünk cél lebeg, amely felé menetelünk! S az út végén vár ránk a feltámadt Krisztus, aki bevezet országába. Hajnal Róbert/Magyar Kurír |
|||
|
|||
HOMILIA 2005
„Mi tanúi vagyunk” (ApCsel
10,39). – Szokatlan húsvéti üdvözletet kaptam. Egy lap, rajta ez a szöveg: „A
sírban már ne keress! A többiről kérdezd a barátaimat! – aláírás: Jézus”.
Talán ez lehetett volna az első körlevele hozzánk, ha egyáltalán akart volna
ilyet írni föltámadása után. Nem akart, hanem rábízta az örömhírt és minden
földre hozott kincsét, hűségét, evangéliumát és szeretetét választottaira, az
Egyházra, akik századok és ezredévek multán hamisítatlanul, hitelesen és
megbízhatóan állítják: igenis mi vagyunk az ő tanúi! – A budapesti Nemzeti
Múzeumban őrzik azt a domborművet, amit a XIII. század közepén helyeztek a
szentkirályi templom bejárata fölé. A jákihoz hasonló, román stílusú
kőfaragáson Krisztus jobb kezével fölfelé, a baljával lefelé mutat, mindkét
oldalon pedig a templom építői, donátorai térdelnek és imádattal tekintenek a
föltámadt Krisztusra. Sokat mondó ez a kőbevésett jelenít: minket ábrázol,
akik ölelő hitünkkel vesszük körül Jézus Krisztus legnagyobb misztériumát,
dicsőséges föltámadását. 1. Ha valaki ma, a kereszténység legnagyobb ünnepén veszi a fáradságot és elolvassa mind a négy evangélista leírása szerint a Jézus föltámadásáról szóló híradásokat, annak szemébe ötlik a tény, hogy nincs bennük semmi rendkívüliség. Egyszerű, rövid, mondhatnánk szűkszavú tényközlések, melyek kiegészítik egymást. Semmi elragadtatás, álom, rémtörténet, mese, hanem éppen ellenkezőleg: „normális” körülmények között, mégis páratlanul rendkívüli esemény. A szűkszavúságból jellemző a Jánosról szóló állítás: „Látta és hitt!” (Jn 20,8) Az asszonyok híradása után ő ért legelőször a sírhoz, de csak Péter után lépett be, és saját élményéről jegyzi le: akkor látott és hitt. Mint ahogy majd a Tibériás-tónál is igen kevés szóval, csupán ennyit mond Simon Péternek: „Az Úr az!” (Jn 21,7) Jézus föltámadásának ténye valami olyan bizonyosság, amiről nem regények szólnak, nem lexikonnyi kötetek tárgyalják, – bár később a teológia igyekezett minden részletét körüljárni, megfogalmazni, tanításba tömöríteni, – elég róla egy-egy lényeges szóval beszélni, a valóságot nem a szavak áradata hitelesíti, hanem a tény ereje. Szinte ezeket a leglényegesebb szavakat, gesztusokat, szimbólumokat örökíti meg az Egyház, amikor a húsvéti vigíliában ünnepel, és velük fejezi ki a kifejezhetetlent. A tűzszenteléssel, a húsvéti gyertya meggyújtásával, a keresztségi ígéretek megújításával és az újra felharsanó Alleluja énekével, amely a zsoltárokból ismert régi felkiáltás: „áldott legyen Jahve!” Valaha a leviták énekelték, a nép megismételte, most hosszú idő után az evangéliumra, Isten örömhírére figyelve a feltámadás ünnepi kürtjelévé válik. 2. Az Újszövetség a Jézus feltámadására vonatkozó tudásunk kettős okát jelöli meg: az üres sír tényét, és Krisztus megjelenéseit. A sírt asszonyok találták meg felnyitva, ők Jézus föltámadásának legelső tanúi. Amennyiben ez legenda, vagy az apostolok kitalálása lenne, akkor egész biztosan nem asszonyokkal hitelesíttették volna, akik abban az időben nem számítottak érvényes tanuknak. Az üres sír arról beszél, aki benne feküdt, annak szentségéről, aki másként élt mint mi, mert másokért élt, halálával pedig a legtökéletesebb kiszolgáltatottságot vállalta értünk. Az üres sír beszél a síron túli életről, az örök élet valóságáról, amelyről annyit tanított, s ami több, mint a naimi ifjú, Jairus leánya, vagy Lázár élete, akiknek egyszer újra meg kellett halniuk. Jézus megjelenései pedig Péternek, az apostoloknak és mintegy 500 személynek azt bizonyítják, hogy ő nem kísértet, szemtanuk látták, ettek vele, beszéltek vele, sőt sokan a vérüket ontották a föltámadás hitének igazáért. 3. „Ha Krisztus nem támadt föl, hiábavaló a mi igehirdetésünk, és hiábavaló a ti hitetek” – állítja Szent Pál (1 Kor 15,14). A kétezer éves Egyház krisztusi hitében osztozva talán nem is az üres sír, vagy a megjelenések elfogadása a legnagyobb kérdés, hanem ennek a fáradt, elöregedett, kétségbeesett, közömbös emberiségnek a mindennapi élete, amelyhez alig jut közel Isten örömhíre. Hányan tartják csukva a szemüket, fülüket azok iránt az értékek iránt, amelyek a föltámadás hitigazságából erednek, amelyek felemelték az embert, az irodalom, a munka, az esztétika, a művészetek, az orvostudomány és betegápolás, a nevelés és a zene terén (meg még hány oldalról)? Hányan csukják be a fülüket, mindkét fülükbe egész napon át szóló walkmant kötve, keleti misztikus tanokat, életfilozófiákat hallgatva, a munka, a pénzszerzés lázában égve, vagy csak a hasznosság elvét követve. Mennyire más lenne az életük, és valamennyiünk élete, ha ők is hinni tudnának a „szép csendesen” világot teremtő Istenben, aki Mária méhében titokzatosan megtestesült, és aki húsvét hajnalán ugyanilyen „észrevétlenül” föltámasztotta a sírból Jézust; abban, aki ugyanígy, minden szenzáció nélkül, mégis csodálatosan rendezi a világot és benne a mi életünket is. Joggal érezzük nagyon fontosnak ezt a szerepünket, a tanúskodást: szóval, életpéldával annak hiteles közlését, hogy Jézus él, Isten nem mondott le semelyikünkről, a mi nemzedékünkről sem! Isten a keresztények tanúságtételén keresztül (is) meg akarja győzni a világot arról, hogy jobb dolog élni, mint meghalni, hogy jobb tisztán, nyílt szívvel fölfelé tekinteni, mint bujkálni, bujdosni, búsulni, rettegni, bűnhődni. A ma élő keresztényeknek az egész világon az a legfőbb kötelessége, hogy helyreállítsa a világ megrendült hitét a szeretetben. Ahogy az új-pozitivista filozófus, Ludwig Wittgenstein állítja: „Csak a szeretet hihet a föltámadásban. Vagy a szeretet az, ami hisz a feltámadásban... a megváltás az, ami legyőzi a kételyt” (Észrevételek, Atlantisz Kiadó 1995, 51-52). – Feltámadunk! – írták mélyen hívő elődeink a temetők kapui fölé; „béke – nyugalom – élet” – írták az őskeresztények a katakombák márvány sírzáró tábláira. Élj örökké! Krisztusban neked is életed van! Teérted is feltámadt! Neked is van üzenete! Mi biztosak vagyunk benne, hogy a feltámadt Krisztus valóban örömnappá, sőt állandó ünneppé teszi az emberi életet. A szenvedésre megdicsőülés következik. A budai Fő utcában lévő görög katolikus templomnak van egy ezüst kézi keresztje: egyik oldalán a megfeszített Jézus képe van belegravírozva, a másik oldalán a feltámadt, dicsőséges Krisztus. Áldásra emelve mindkét misztérium egyszerre magasodik fölénk. Mi tanúi vagyunk ennek! „A sírban már ne keress! A többiről kérdezd a barátaimat!” Ámen. Pákozdi István/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002 - | |||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |