L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Húsvét 3. vasárnap / A év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Jézust feltámasztotta Isten, mivel lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa őt Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből/ ApCsel 2,14.22-28 Lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa. Akkor Péter, aki a tizeneggyel ott állt, felemelte szavát, és beszédet intézett hozzájuk: ,,Zsidó férfiak, és Jeruzsálem összes lakója! Tudjátok meg ezt, s halljátok szavamat! Izraelita férfiak, halljátok ezeket a szavakat: ti a Názáreti Jézust, azt a férfiút, akit Isten igazolt előttetek erőkkel, csodákkal és jelekkel, amelyeket, mint ti is tudjátok, Isten általa művelt közöttetek, ezt az embert istentelenek keze által felszegezve megöltétek, miután Isten elhatározott terve és előretudása szerint átadatott. Isten azonban föloldozta a halál bilincseit, és föltámasztotta őt, amint lehetetlen is volt, hogy azok fogva tartsák, mert Dávid róla mondja: ,,Magam előtt látom az Urat mindenkor, mert jobbomon áll ő, hogy meg ne inogjak. Ezért örvend a szívem, és ujjong a nyelvem, sőt testem is békében nyugszik el, mert nem hagyod lelkemet az alvilágban s nem engeded, hogy Szented rothadást lásson. Megmutatod nekem az élet útját, és színed előtt örömmel töltesz el engem'' [Zsolt 16,8-11]. Zsoltár / Zs 15 Az élet útját mutatod, Uram, nékem. Óvj meg engem, Uram, mert tebenned van reményem! Mondom az Úrnak: ,,Te vagy az én Istenem, nagyobb javam nincsen nálad.'' A szentekben, a jeles férfiakban, akik a földön vannak, bennük van minden gyönyörűségem. Sok gyötrődése van azoknak, akik más istenek után futkosnak. Nem veszek részt véres áldozataikban, nevüket sem veszem ajkamra. Az Úr az én örökségem és kelyhem osztályrésze: te adod vissza örökségemet. A mérőzsinór pompás részt juttatott nekem, valóban pompás nekem az én örökségem. Áldom az Urat, aki értelmet adott nekem, veséim még éjjel is figyelmeztetnek engem. Szüntelenül az Úr van szemem előtt, meg nem ingok, hisz ő áll jobbomon. Ezért örvend a szívem és ujjong a nyelvem, sőt testem is reménységben pihen: Mert nem hagyod az alvilágban lelkemet, s nem engeded, hogy szented romlást lásson. Megmutatod nekem az élet útját, az öröm teljességét színed előtt, és a gyönyörűséget jobbodon mindörökké. Szentlecke Szent Péter apostol első leveléből / 1Pét 1,17-21 Krisztusnak, a szeplőtlen báránynak drága vére váltott meg titeket. És ha Atyának hívjátok azt, aki személyválogatás nélkül ítél kinek-kinek cselekedete szerint, járjatok félelemmel zarándokságotok idején, tudva, hogy nem romlandó ezüstön vagy aranyon történt a megváltásotok az atyáitoktól rátok hagyományozott hiú életmódotokból [Iz 52,3], hanem a szeplőtlen és érintetlen Báránynak, Krisztusnak drága vérén, akit az Atya ugyan a világ alkotása előtt szemelt ki, de az utolsó időben jelentett ki tiértetek. Általa hisztek Istenben, aki őt feltámasztotta halottaiból, és dicsőséget adott neki, hogy Istenben legyen a hitetek és reményetek. ALLELUJA / Lk 24,32 Urunk, Jézus Krisztus, tárd fel az írások értelmét, hadd lángoljon a szívünk, midőn tanítasz minket! Evangélium Szent Lukács könyvéből / Lk 24,13-35 Amikor a kenyeret megtörte, felismerték. Aznap ketten közülük egy Emmausz nevű helységbe mentek, amely Jeruzsálemtől hatvan stádium távolságra volt, s beszélgettek egymással mindarról, ami történt. Miközben beszélgettek és tanakodtak, egyszer csak maga Jézus közeledett, és csatlakozott hozzájuk. De a szemüket akadályozta valami, hogy fel ne ismerjék. Megszólította őket: ,,Miről beszélgettek egymással útközben?'' Ők szomorúan megálltak. Az egyik, akinek Kleofás volt a neve, azt felelte: ,,Te vagy az egyetlen idegen Jeruzsálemben, aki nem tudod, mi történt ott ezekben a napokban?'' Ő megkérdezte tőlük: ,,Micsoda?'' Azt felelték: ,,A Názáreti Jézus esete, aki tettben és szóban hatalmas próféta volt Isten és az egész nép előtt. A főpapok és a főembereink azonban halálos ítéletre adták, és megfeszítették őt. Pedig mi azt reméltük, hogy ő fogja megváltani Izraelt. Azonfelül ma már harmadik napja, hogy ezek történtek. De néhány közülünk való asszony is megzavart bennünket, akik hajnalban a sírnál voltak, s mivel nem találták a testét, visszajöttek azzal a hírrel, hogy angyalok jelenését is látták, akik azt mondták, hogy él. Társaink közül néhányan a sírhoz mentek, és úgy találták, ahogy az asszonyok mondták, de őt magát nem látták.'' Erre ő azt mondta nekik: ,,Ó, ti oktalanok és késedelmes szívűek arra, hogy elhiggyétek mindazt, amit a próféták mondtak! Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Krisztusnak, hogy bemehessen dicsőségébe?'' És kezdve Mózesen és valamennyi prófétán, mindent megmagyarázott nekik, ami az Írásokban róla szólt. Mikor odaértek a faluhoz, ahová mentek, úgy tett, mintha tovább akarna menni. De marasztalták: ,,Maradj velünk, mert esteledik, és lemenőben van már a nap!'' Bement hát, hogy velük maradjon. Amikor asztalhoz ült velük, fogta a kenyeret, megáldotta, megtörte, és odanyújtotta nekik. Ekkor megnyílt a szemük, és felismerték, de ő eltűnt a szemük elől. Ők pedig így szóltak egymáshoz: ,,Hát nem lángolt a szívünk, amikor beszélt hozzánk az úton, és feltárta előttünk az Írásokat?'' Még abban az órában útrakeltek, és visszatértek Jeruzsálembe, ahol egybegyűlve találták a tizenegyet és a velük levőket. Azok elmondták: ,,Valóban feltámadt az Úr, és megjelent Simonnak!'' Erre ők is elbeszélték, ami az úton történt, és azt, hogy hogyan ismerték fel őt a kenyértöréskor. | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2008 2005 2002 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2008
Az emmauszi
tanítványok példája
Középkori festők szívesen festették saját
vonásaikat képük valamelyik szereplőjénak arcára. Jelezni akarták, hogy maguk
is részesei akarnak lenni az ábrázolt jelenetnek. Szívesen azonosulnának
hőseikkel.
Azt hiszem, amikor Lukács megfestette
tollával az emmauszi tanítványok tablóját, minden kor keresztény emberének
alkalmat kívánt adni az azonosulásra.
Két oldalról közelíthetjük meg az evangéliumi eseményt: ha a tanítványok szerepébe képzeljük magunkat, vagy ha Jézus szerepét akarjuk követni.
Ha a tanítványokkal
azonosulunk...
A jeruzsálemi országúton két fáradt,
poros vándor baktat Emmausz felé. Kiábrándultan térnek vissza vidéki kis
házukba. A késő délutáni nap kísértetiesen megnyújtja árnyékukat. Egyszer
csak a két árnyék mellé egy harmadik is csatlakozik. Ismeretlen vándor
alakjában a föltámadt Mester szegődik melléjük.
A tanítványok kiöntik szívük keserűségét,
csalódásukat az útitárs előtt. Értetlenül állnak a szenvedés misztériuma
előtt. A megszeretett jó barátot marasztalják, el nem engedik. Az Úrral
való asztalközösség helyreállítja lelki egyensúlyukat.
Nem nehéz az emmauszi tanítványok
lelkületében önmagunkra ismerni. Mai „emmauszi tanítványok":
Ha Krisztussal azonosulunk...
Még értékesebb az elmélkedésünk, ha Jézus
szerepét akarjuk követni. Akkor kortársainkra úgy tekintsünk, mint
emmauszi tanítványokra, és legyünk számukra „alter Christus"-ok.
Feladataink:
1. Szegődjünk melléjük.
Ne várjuk, míg kérik segítségünket.
Csatlakozzunk csüggedő embertársaink mellé. A mise Kánonjában olyan
meghatóan kérjük ehhez az Úr segítségét: „Nyisd meg szívünket a
körülöttünk élő emberek iránt, hogy szeretettel megosszuk bánatukat és
aggodalmaikat, reményeiket és örömeiket, és utat mutassunk nekik az
üdvösségre" („C" Kánon).
2. Hallgassuk meg őket.
Főként a társtalanokat. Néhány éve
gyerekek számára létrehoztak egy telefonos lelki segélyszolgálatot. Ha
egy gyermeknek szorongása van, szeretné kiönteni a szívét, felhívhat egy
telefonszámot. A „Családi Lap" c. újság megrendítő tapasztalatokról
számol be: „A telefonok nem szólnak egyébről, mint a gyermeki
kiszolgáltatottságról... testi-lelki bizonytalanságról... érzelmi
hiányérzetről... A gyerekek vágynak valakinek az érdeklődésére,
figyelmére. Egyre többen szorulnak az osztály peremére szégyellni való
családi problémáik miatt. Nem találnak sehol megértésre. Elmarasztalja a
szülőket, nevelőket, pedagógusokat, felnőtteket, hogy cserbenhagyják a
fiatalokat.
3. Segítsük a gyermekeket,
felnőtteket a Jézussal való találkozásra.
A gyermekeket irányítsuk a hittan felé,
fiatalokat a katekumenátusra, időseket lelki beszélgetésre pappal. Ha
eljuttatjuk az áldozásig, akkor megállapítják majd: „Ugye lángolt a
szívünk, amikor találkozott velünk, betért hozzánk, és a kenyértörésben
részesített minket?"
Uram, az élet országútjának poros és
fáradt vándora vagyok. Gyakran tele van panasszal az ajkam, hiányzik,
akinek kiöntsem a szívem. Megrendülve állok a szenvedés misztériuma előtt,
és nincs, aki megmagyarázza értelmét.Szegődj mellém társul, mint az emmauszi tanítványok mellé, és engedd, hogy az ő élményük részesévé legyek. És ha én rád találtam, megnyugodtam melletted, akkor hadd kövesselek téged, hadd legyek környezetem számára a te közvetítőd, hogy az emberek velem találkozva azt érezzék: Krisztus újra földre szállott, vándorlásunk társa lett. Mert szerette a világot, kenyérszínbe öltözött. Hajnal Róbert/Magyar Kurír |
|||
|
|||
HOMILIA 2005
Miért, mi
történt? Húsvétvasárnap ketten a tanítványok közül egy Emmausz nevű faluba mentek, amely Jeruzsálemtől hatvan stádiumra (mintegy két-három óra járásnyira) fekszik. Útközben megbeszélték egymás között mindazt, ami történt. Míg beszélgettek és vitatkoztak, egyszerre maga Jézus közeledett feléjük, és hozzájuk szegődött. Ők azonban nem ismerték meg őt, mert látásukban akadályozva voltak, Jézus megkérdezte őket: Milyen dolgokról beszélgettek egymással útközben? Erre szomorúan megálltak és egyikük, akit Kleofásnak hívtak, ezt válaszolta neki: Te vagy talán az egyetlen idegen Jeruzsálemben, aki nem tudja, mi történt ott ezekben a napokban? Ő megkérdezte: Miért, mi történt? Azok ezt felelték: A názáreti Jézus esete, aki szóban és tettekben nagyhatású próféta volt Isten és az egész nép előtt. Főpapjaink és elöljáróink kiszolgáltatták őt, hogy halálra ítéljék, és keresztre feszítsék. Pedig mi azt reméltük, hogy ő váltja meg Izraelt. Azóta, hogy ezek történtek, már három nap telt el, és néhány hozzánk tartozó asszony is megzavart bennünket. Hajnalban a sírnál voltak, de nem találták ott a holttestét. Azzal a hírrel tértek vissza, hogy angyalok jelentek meg nekik, akik azt állították, hogy él. Közülünk néhányan el is menetek a sírhoz, és úgy találtak mindent, ahogyan az asszonyok mondták, őt magát azonban nem látták. Jézus erre így szólt: Ó, ti oktalanok, késedelmes szívűek! Képtelenek vagytok hinni abban, amit a próféták jövendöltek! Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Messiásnak, hogy bemehessen dicsőségébe? Aztán Mózesen kezdve valamennyi prófétából megmagyarázta, ami az írásokban őróla szól. Közben odaértek a faluhoz, a hová tartottak. Úgy tett, mintha tovább akarna menni. De azok marasztaltak és kérték: Maradj velünk, mert esteledik, és lemenőben már a nap. Betért tehát, hogy velük maradjon. Amikor asztalhoz ültek, kezébe vette a kenyeret, áldást mondott, megtörte és odanyújtotta nekik. Erre megnyílt a szemük, és felismerték. De ő eltűnt előlük. Akkor azt mondták egymásnak: Ugye lángolt a szívünk, amikor útközben beszélt hozzánk, és kifejtette az írásokat? Még abban az órában útra keltek és visszatértek Jeruzsálembe. Ott egybegyűlve találták a tizenegyet és társaikat. Azok ezzel fogadták őket: Valóban feltámadt az Úr, és megjelent Simonnak! Erre ők is elbeszélték, mi történt az úton, és hogyan ismerték fel Jézust a kenyértörésben. Egyszer még könyvet írok a humorról a Bibliában! Vegyük csak Lukács mai történetét! Milyen finom irónia rejlik az emmauszi úton hazasietők és Jézus pátbeszédének nyitányában! „Miért, mi történt?” – kérdi Jézus szinte naivul. E kérdés miatt idegennek nézik. Majd a jól értesültek tudálékosságával kioktatják őt. „A názáreti Jézus esete” – akár regénycím is lehetne. Vagy riport. A média – ha egyáltalán tudomást vett volna az eseményekről – is körülbelül ennyiről számolt volna be. Tényekről: a népszerű néptribunt annak rendje és módja szerint kivégezték. Tanítványai keservesen csalódtak, hisz mást vártak. A nép is. Sok kortársunk ma is. Az asszonyok, akiknek Jézus elsőnek tárta fel az esemény valódi jelentőségét, ezért „zavarnak”. Akkor is, ma is. Nem illeszthetők be kulturális sémáinkba! A Feltámadásnak nincs helye a posztmodern kontextusban (ugye, szépen mondtam?). Miért egy felismerhetetlenségig agyonrestaurált freskóban keressük a „kódot”? Az ott lefestett alakok elrendezésében, hajszínében, arcvonásaiban? Miért a „kehely” a fontos? A beavatottak értik a célzást: A többinek annyit mondanék: nem a firenzei refektórium freskóján kell keresni Magdolnát, hanem a kertben, ahol vele együtt meg is érinthetik az Élőt. Valóban feltámadt! Sok-sok műszenzáció mellett eltörpül ez a valódi, ez az elképesztő szenzáció! A „kehely” keresése miatt elmarad a „kenyértörés”. Pedig abból és csak abból lehet Őt felismerni. Nem egyiptomi mítoszokban, hanem a zsidó hagyományban gyökeredzik: nem véletlenül Mózest és a prófétákat idézi sorra és hiánytalanul az utunkon mellénk szegődő Jézus, aki ma is azt kérdezi: Miről beszélgettek az úton? Ma is elmondhatja: Ó, ti oktalanok, késedelmes szívűek! Képtelenek vagytok hinni abban, amit a próféták jövendöltek? Egy rég kihalt frank dinasztia családfája és a Louvre festményei nem vezetnek el az örök élet kódjához. A mellénk szegődő Jézus és a Biblia igen. Ki a te kalauzod? Kiss Ulrich SJ/MK |
|||
|
|||
HOMILIA 2002 - | |||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |