|
L I
T U R
G I A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia:
2009
2006
2003
-
Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
|
|
|
|
|
|
HOMILIA
2009
„Mutasd meg
magad a papnak!”
Akik látták filmen a Ben Hurt, vagy
figyelemmel kísérik a tv-híradó képsorait az ázsiai vagy etiópiai
lepratelepekről, azok némi fogalmat tudnak alkotni maguknak a lepráról. A
borzalmas kór szétmállasztja a testet, szétroncsolja az embert. Ma már van
gyógyszer e betegségre, csak nagyon drága, és ezért kevesen élnek vele. A
testi lepránál azonban van egy súlyosabb betegség is, a lelki lepra, a bűn.
Erre az Úr Jézus ajánl az évközi 6. vasárnap evangéliumában egy hatásos
gyógymódot, amely ráadásul ingyenes. Azt üzeni a bűnösnek, mint az evangéliumi
leprásnak: „Menj és mutasd meg magad a papnak!” Bárcsak a „lelki leprások”
élnének ezzel a gyógyulási lehetőséggel!
A lelki megtisztulás lépcsőfokai azonosak a
testi gyógyuláséval.
I. Ismerjük el
bűnösségünket
A leprás elismerte betegségét. Nem akarta
letagadni. A törvény előírása szerint az utcán kiáltoznia kellett:
„Tisztátalan vagyok!” A lelki leprásnak is a gyógyulás első foka: ne tagadja
le önmaga előtt bűnösségét. Sajnos a bűntudat korunkban elhalványodott. A
legsúlyosabb vétkek után is azt mondjuk: „Nem tettem semmi rosszat!”
Ösztönökről, örökletes tulajdonságokról beszélünk, de személyi felelősséget
nem érzünk tetteinkért. Aki nem ismeri el lelki lepráját, az nem is fog
megszabadulni tőle.
II. Keressük a Jézussal való
találkozást
A leprás rádöbbenve tragédiájára, megértette,
hogy számára egyetlen út kínálkozik a gyógyulásra: ha Jézussal találkozik.
Ezért kiáltozott felé, leborult előtte, és kérte a gyógyítást. A bűnnel
terhelt ember számára sincs más kiút a megtisztulásra, mint találkozni az
irgalmas Jézussal. Egyedül az Úrnak van hatalma a bűnöktől való
megszabadításra. És Ő nem is utasítja vissza. Kijelenti: „Akarom, tisztulj
meg!” De ezzel még nem zárul le az ügy. Mert Jézus elküldi a tisztulni vágyót:
„Menj, mutasd meg magad a papnak!” Ennek a felszólításnak minden szaván
hangsúly van!
III. MUTASD meg magad a papnak
Mintha azt mondaná: „Mutatkozz be a pap
előtt!” A gyónásnál tehát „be kell mutatkoznunk”. Persze nem a nevünket kell
megmondanunk! De ha azt akarjuk, hogy a bűnbocsánat szentsége ne csak
sztereotip formula legyen, hanem lélektanilag is életalakító tényező, akkor
hasznos – főképp, ha a gyóntató személyesen nem ismer – hogy megmondjuk
állapotunkat, hivatásunkat, és a gyónási alkalmat. Egészen más tanácsokat fog
adni a gyóntató egy diáknak, mint a házas férjnek, egy magányos özvegynek,
mint a szerzetesnővérnek. A szülők jelezzék, hány gyermekük van és mekkorák.
Sok hosszas kérdezgetésnek lehet ezzel elejét venni.
Jó, ha megmondjuk, milyen alkalomból végezzük
a gyónást. Sokkal egyénibben eltalálja a buzdítást a pap, ha tudja, miért
gyónunk. Elég egy félmondat: „kórházba megyek, veszélyes operáció előtt
állok”, „ma lesz az egyetemi felvételi vizsgám”, „most temettem el a férjem”,
„rendszeres havi gyónásomat végzem”.
IV. Mutasd MEG magad a papnak
Nem elég, ha külsőleg mutatkozunk be, a
lelkünket is tárjuk fel. Belsőleg. Vagyis ne a lelki tükrök személytelen
stílusában soroljuk fel a kategóriákat, hanem ahogyan elkövettük azokat. Az
igényes hívek joggal elvárják papjuktól, hogy ne közhelyeket, üres szólamokat
mondjon, hanem egyéni, nekik szóló, személyes jellegű tanácsokat adjon. De
hogyan élje bele magát a pap a gyónó lelkiállapotába sablon gyónás esetén?
V. Mutasd meg MAGAD a papnak
Tehát ne mást, hanem magad mutasd meg. Főleg
a sok megpróbáltatáson keresztülment, sokat szenvedett embereknél nagy erre a
kísértés. Akiket itt a földön már senki sem ért meg, a gyónásban akarják
kisírni magukat. Ez nem baj. Megkönnyebbülnek, megvigasztalódnak. Csak a bajok
felsorolása közben megvádolják az egész világot. A lakó, a szomszéd, a rokon,
a főnök, a tisztviselő, az árus, a hangoskodó gyerek tetteit panaszolja, és
már észre sem veszi, hogy mások hibáit gyónja.
*
A teológiai irodalomban manapság sok szó esik
a bűnbánat szentségének reformálásáról. Próbálkoznak közösségi bűnbánati
ájtatosságok bevezetésével. Beszélnek arról, hogy a gyónás liturgiáját is ki
kellene fejleszteni, mert a kézföltétel és a feloldozás szavainak elsuttogása
túl egyszerű annak kifejezésére, ami ott történik. A gyóntatószéket is át
szeretnék alakítani. Ne legyen szűk, barátságtalan bútordarab, hanem inkább
beszélő szoba jellegű legyen. Ezek mind szépek és hasznosak. De ne várjuk mi
magunk se tétlenül a Szent Rítuskongregáció döntéseit. Saját
közreműködésünkkel is járuljunk hozzá a bűnbánat szentségének megújításához.
Talán éppen a most megbeszélt elvek átgondolásával és alkalmazásával.
Jókai nem volt katolikus ember. Írásaiban
sokszor csipkelődve szólt sok katolikus intézményről. A gyónásról azonban a
„Tengerszemű Hölgy” című írásában meglepő értékelést ad: „Van a katolikus
egyháznak egy intézménye, amely egymaga elég volna, hogy az egész világon
elterjedjen, ahol szenvedő emberek élnek. Ez a gyónás. Nagy hiba volt Kálvin
Jánostól, hogy nem tartotta meg hívei számára. Nem ismerte a szíveket.”
Valóban, ha pusztán csak mint pszichológiai intézményt tekintjük, akkor is
remekműnek kell tartanunk. Nekünk katolikusoknak rendelkezésünkre áll a lelki
leprából való megtisztulás eszköze. Éljünk vele, és akkor remélhetjük, hogy
gyónásaink nem lesznek sablonosak, hanem életalakító tényezővé válnak lelki
életünk fejlődésében.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
|
|
|
|
|
|
HOMILIA
2006
Pár éve az egész
országot félelemben tartotta a gennyes agyhártyagyulladás réme, most a
madárinfluenza ilyen. A napi híradások erről tudósítanak. Láthatjuk a
megbetegedetteteket, a kényszer-karantént, a bezártságot, nehogy a vírus
továbbterjedjen, tanúi lehetünk annak az őrületnek, amely sokakat pánikban
tart. Hogy a világ legnagyobb fertőzése, az AIDS mennyire tejed, azt is
tudjuk, 46 millió ember érintett, a fertőzöttek ¾-e Afrikában él. – Lepra,
betegség, szenvedés és halál, az emberiséget örökké izgató problémák.
1. Márk evangéliumának
első fejezetét zárja az a történet, amelyből megtudjuk, Jézus nemcsak
megszállottakat, lázas betegeket, hanem leprást is gyógyított. Az esemény
sugallja nem titkolt, határtalan jóságát: Ember, mégha leprás is vagy, akkor
is szeretlek! – A Leviták könyvéből az ószövetség egyik legkeményebb ítélete
hangzik el: a bélpoklos „mindaddig, amíg leprás és tisztátalan, lakozzék
egyedül a táboron kívül!” Ez vonatkozott még a királyokra is: Azariás leprás
lett, s élete végéig egy különálló házban lakott elkülönítve a társadalomtól
(vö. 2 Kir 15,5). A rabbik véleménye szerint „négy dolog hasonlít a
halotthoz: a szegény, a leprás, a vak és a gyermektelen” (Misna, Ned. 64b
Bar). A lepra házasságjogilag bontó akadály volt. A benne szenvedőnek a
gyász jeleit kellett viselnie (megszaggatott ruhában, födetlen fejjel,
betakart szakállal, ápolatlanul kellett mutatkoznia), a feléje közelítőt már
messziről figyelmeztető kiáltással kellett távolmaradásra szólítania
(minimálisan 4 könyöknyire). A lepra az ókori, különösképpen a bibliai világ
legszörnyűbb betegsége, amely félelmet kelt: a csonka végtagok, a nyílt
sebek, a sorvadás, a pusztulás. Ugyanakkor e betegséggel szemben
megnyilatkozott igen sokszor az egészséges ember gőgje, saját egészsége
túlértékelésének öntudata. – Amikor a leprás ember kérelmét hallva Jézus
megindul feléje és megérinti, megesett szívvel mintegy átöleli, akkor az
egyik leglényegesebb újszövetségi kinyilatkoztatást adja: közel van az Isten
azokhoz, akiket az írástudók, farizeusok és a rabbik véleménye megpecsételt
és kizárt Isten népe köréből. Akit az ember halottnak ítél, az az Isten
szemében élő, szeretetre méltó személy. Jézus szíve mélyéig megrendül,
akárcsak barátjának, Lázárnak a sírjánál (vö. Jn 11,38), s ahogy ott
visszaadja az életet, itt is legalább akkora „áttöréssel” bontja le az ember
által épített falakat; a beteget a fizikai távolságból a szeretet
közelségébe vezeti, hogy egyszer s mindenkorra tudatosítsa: nem szabad őket
magukra hagyni! Ha mi gyógyulást nem is tudunk adni, de jó szót, kötözést,
ennivalót, szeretetet minden körülmények között, gondolkodás nélkül adnunk
kell!
2. Nagy Szent Bazil
az Üdvözítő szándékát megértve állította fel a IV. században az első
bélpoklos kórházat a kappadóciai Cezáreában. A leprásokkal való
keresztény törődés hamar elterjedt az egész világon. Európában az első
kórházat 720-ban, a Sankt Gallen-i apát építtette, majd a XII–XIV.
században, a keresztes háborúk nyomán betört nagy fertőzés idején
földrészünkön 18 ezer szerzetesház, oratorium, lelkészség, menhely és
ispotály fogadta be a járvány áldozatait. Szent Gellért a saját ágyába
fektetett egy leprást, Szent László király elzarándokolt a leprások
veszprémi sírjához, Árpád-házi Szent Erzsébet és Margit életüket
szentelték a leprások ápolására. A XV. században számtalan különféle
házuk, kórházuk volt a Lázár-lovagoknak (Nagyváradon, Brassóban,
Kolozsvárott, Besztercén, Szebenben, Budán, Esztergomban). Ugyanezzel a
céllal működött a budai Rudas-fürdő, és a pesti Rókus kórház is. – Az
ezekben az intézményekben dolgozók nagy része mind megkapta a
betegséget, áldozatai lettek szolgálatuknak. – Napjainkban még kb. 12
millió leprás él a világban, nagy többségük a trópusi (szubtrópusi)
ázsiai, afrikai és dél-amerikai országokban; a betegségnek hosszú a
lappangási ideje, nehezen kutatható és még nehezebben gyógyítható.
3. Még ha leprás
is vagy, akkor is szeretlek! Ez a mélyen jézusi lelkület sugárzott
azokból a levelekből, amelyeket kispap koromban a dél-amerikai
Annunciáta-nővérektől kaptam, miután az Eucharisztia szállításához
szükséges burzát (kis tasakot) és hasznos apróságokat küldtünk
telephelyükre. Magyar nővérek voltak, ki tudja él-e még valaki
közülük? A híres belga katolikus misszionáriusnak, Devenster (ejtsd:
deföszter) Damjánnak, a 44 évesen meghalt lelkipásztornak a példájára
vállalkoztak erre a nehéz szolgálatra. Pál apostol intelme lebegett a
szemük előtt: „Nekünk erőseknek az a kötelességünk, hogy viseljük el a
gyengék betegségeit, anélkül, hogy a magunk kedvét keresnénk” (Róm
15,1).
Leprások
nincsenek környezetünkben, de vannak gyógyíthatatlan betegek,
öregek, végelgyengülésben szenvedők, fiatalon ágynak esettek, akik
mind a mi apánk, anyánk, férjünk, feleségünk, gyermekünk, rokonunk,
barátunk, szomszédunk. Miattuk, és az általunk nem szimpatikusoknak
kijelentett embertársainkért hangzik fel újra Jézus leprást gyógyító
története. Eljegyzettek vagyunk velük a házasság, az orvosi eskü, a
barátság, a szomszédság, az ismeretség, a közös hit szálain
keresztül is. Nekünk is azt kell mondanunk, hittel, meggyőződéssel,
szeretettel: Mégha leprás is vagy, akkor is szeretlek! Ámen.
Pákozdi
István/Magyar Kurír
|
|
|
|
|
|
HOMILIA
2003
„Ha akarod, te meg
tudsz tisztítani engem. Jézus kinyújtotta kezét, megérintette, és azt mondta
neki: Akarom! Tisztulj meg!”.
A lepra szörnyű betegség. Jézus korában is az volt, sőt egyenlőnek tekinthető
a halállal. Aki megbetegedett benne, az élő halottnak számított. A
reménytelen, kilátástalan élet értelmében teljességgel elszegényített ember
képe jelenik meg előttünk ebben az evangéliumi képben. A gyógyíthatatlanul
beteg ember áll előttünk, akiben nem csak kimondhatatlanul nagy életösztön,
élni akarás található, de még ennél is sokkal nagyobb bölcsesség és hit, mely
őt Jézushoz vezeti. Az evangéliumi jelenet jól alkalmazható a mai ember
sajátos vonásainak megrajzolására. Nem ritkán úgy tűnik ugyanis, hogy korunk
embere is kezdi fölfedezni saját magán a gyógyíthatatlanul beteg lelkület
jeleit, az önmagától is undorodó, de kitaszítottságát és magányát el nem
fogadó, reménytelenségébe bele nem nyugvó belső indításait. És keresi a
megoldást, a kiutat. Sokan még vakvágányon haladnak, de vannak már, akik
fölismerték, hogy Jézusban van a gyógyulás egyetlen esélye, és ezt megragadva,
ezt az egyetlen lehetőséget el nem szalasztva jönnek Jézushoz, és
kimondhatatlan boldogságot találnak a Szabadítóval való találkozás intim
pillanataiban.
Ugyanazt teszik, amit az evangéliumi ember: leborult Jézus előtt és kérlelte.
A gesztus és a szó együtt tanúskodnak arról, milyen mélységes meggyőződésből
fakadó hit lakik ebben az emberben. Ő nem csak valamit kér, nem is csupán
részvétre, együttérzésre szomjas, nem elégszik meg a jámbor rabbi imádságos
közbenjárásával, vagy vigasztaló szavaival, hanem olyan hitvallást tesz, mely
egyszerre beszél Isten nagyságáról és az ember bizalmáról. „Ha akarod, te meg
tudsz tisztítani engem.” Milyen utat járhatott be ez az ember, mire eljutott
erre a felismerésre? Hányszor tapasztalhatta meg kortársai megvető, esetleg
lesajnáló pillantásait. A kitaszítottságot, az emberségéből kiforgatott,
embertelen sorsot. Mi minden megfogalmazhatódott a lelkében, ami késztette
erre a hitvallásra. Mindezek a tapasztalások jelen vannak a mai ember életében
is. Nem kell távoli vidékekre mennünk, hogy lenézett, megvetett, kitaszított,
emberségében megalázott emberekkel találkozzunk. Megvan-e bennünk Jézus
lelkülete, akiről kifejezetten vallja az evangélium, hogy: „megesett rajta a
szíve, kinyújtotta a kezét, és megérintette”. Az evangéliumot hallgató
embernek is szüksége van arra, hogy fölismerje saját nyomorúságát és Jézus
isteni erejét, hogy képes legyen megtenni az evangéliumi mozzanatot: térdre
borulni Jézus előtt és megvallani az ő nagyságát és erejét.
A válasz sem lehet más, mint a szeretet evangéliumi parancsa: Akarom! Tisztulj
meg! Jézus nem egyszerűen elfogadja az ember vallomását, hanem
kinyilatkoztatja isteni dicsőségét, amikor nem csak annyit mond: Tisztulj meg!
Hanem azt is mondja: Akarom! Hiszen ezért jött, ez az ő messiási küldetése,
hogy szabadulást hirdessen a raboknak, hogy meghirdesse az Úr kegyelmének
esztendejét. Nem csupán a szavaival, de a tetteivel is, mert nem csak szólt az
emberhez, de meg is érintette. Pedig jól tudta, hogy a leprást nem szabad
megérinteni, mert maga is tisztátalan lesz. De éppen ezt nyilatkoztatja ki.
Benne valami új jelenik meg. Ő a tisztaságot, az újjáteremtést hozza, és ezzel
meg is érinti az embert, hogy ami tisztátalan, az legyen egészen tisztává.
Az ószövetségi olvasmány, Mózes harmadik könyvéből, még csak a diagnózist és
az elkülönítést ismeri. Az evangélium újszövetségi tapasztalása gyógyít. Ez a
különbség a kettő között. Ma evangéliumi emberekre van szüksége a világnak,
akik nem csupán megállapítják a pusztító bajokat, az emberiséget
reménytelenségbe és kilátástalanságba taszító sebeket, de képesek gyógyítani
is. Van-e erő és van-e gyógyszer a kezünkben a sebek és betegségek
gyógyítására? A legfontosabb gyógyszer az, hogy nem feledkezünk meg róla: mi
is gyógyult emberek vagyunk. Azt a Jézust kínáljuk a világnak, aki minket is
meggyógyított, aki egyedül volt képes nekünk is reményt és örömet adni. Az
ember is „alighogy elment, mindenfelé hirdetni és híresztelni kezdte a
dolgot”. És ennek az lett a következménye, hogy „mindenünnen özönlöttek
Jézushoz az emberek”. Valami hasonló tanúságtételre hív bennünket is Jézus.
Ez a tanúságtétel pedig olyan formákban valósul meg, ahogyan azt Szent Pál
apostol vallja a második szentírási olvasmányban, a korinthusi levélben: „Akár
esztek, akár isztok, vagy bármi mást tesztek, tegyetek mindent Isten
dicsőségére”. Az evés és ivás a legtermészetesebb mindennapi szükségletünk. Az
egyszerű, a természetes, a mindennapi, a leghétköznapibb dolgokban kell
megdicsőíteni Istent. De a tanúságtételhez tartozik az is, hogy „ne
botránkoztassunk meg másokat”. A botrányok a legélesebb akadályai evangéliumi
tanúságtételünk hitelességének. És ami talán a leglényegesebb szabály, de
egyben a legnehezebbnek tűnő is: „Nem azt keresem, ami nekem hasznos, hanem
ami másoknak van javára, hogy üdvözüljenek”. Talán éppen itt válhatunk
leginkább hasonlóvá Jézushoz, aki nem azért jött, hogy neki szolgáljanak,
hanem hogy ő szolgáljon másoknak. Aki nem azért jött, hogy a maga akaratát
cselekedje, hanem annak akaratát, aki küldte. Aki azért jött, hogy üdvözítse
mindazokat, akik hittel és alázattal közelednek felé, gyógyulást és életet
remélve a vele való találkozástól. Bármilyen gyönge is, mégis boldog, aki így
közeledik felé.
Hollai Antal/MK
|
|
|
|
|
|
LELKISÉGI GONDOLATOK
|
|
|
|
|
|
|
|