L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 8. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Eljegyezlek magamnak a hit ajándékával, és megismered az Urat
 
Oz 2,16-17.21-22
Azért íme, én majd magamhoz édesgetem, és kiviszem a pusztába, hogy szívére beszéljek; és visszaadom neki attól kezdve szőlőit, és Ákor völgyét, a remény kapujául, hogy úgy válaszoljon, mint ifjúsága napjaiban, és mint abban az időben, amikor Egyiptom földjéről feljött. És eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek magamnak igazsággal és törvénnyel, jósággal és szeretettel, eljegyezlek magamnak hűséggel, és ismerni fogod az Urat.
Zs 102
Dávidtól. Áldjad, lelkem, az Urat, s egész bensőm az ő szent nevét. Áldjad, lelkem, az Urat, és ne feledd el jótéteményeit. Ő megbocsátja minden gonoszságodat, ő meggyógyítja minden betegségedet; Ő megóvja életed a pusztulástól, ő irgalommal és kegyelemmel koronáz meg téged. Ő kielégíti javaival kívánságodat: mint a sasé, visszatér ifjúságod. Igaz dolgokat cselekszik az Úr, és igazságot szolgáltat minden elnyomottnak. Megismertette Mózessel útjait, Izrael fiaival cselekedeteit. Irgalmas és könyörületes az Úr, hosszan tűrő és nagyirgalmú. Nem tartja meg haragját mindenvégig és nem fenyeget örökké. Nem bűneink szerint bánt velünk, és nem fizetett meg nekünk gonoszságainkért. Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy az ő irgalma azok számára, akik őt félik. Amilyen messze van kelet a nyugattól, olyan messzire veti tőlünk gonoszságainkat. Mint ahogy az atya könyörül fiain, úgy könyörül az Úr azokon, akik őt félik. Mert ő ismeri létrejöttünket, és megemlékezik arról, hogy porból vagyunk. Olyan az ember élete, mint a fűé: kivirul, mint a mező virága, de ráfúj a szél, és nincs többé, s a helyét sem ismerik. De az Úr kegyelme öröktől fogva és örökké kíséri azokat, akik őt félik, s igazsága azok unokáit, akik megtartják szövetségét, és gondosan teljesítik parancsolatait. Az Úr az égben állította fel trónusát, és királysága mindenen uralkodik. Áldjátok az Urat, angyalai mind, ti hatalmas erejűek, akik teljesítitek szavát, mihelyt parancsának hangját meghalljátok. Áldjátok az Urat, seregei mind, szolgái, akik akaratát megteszitek. Áldjátok az Urat, művei mind, mindenütt, ahol uralkodik. Áldjad lelkem az Urat!
2Kor 3,1b-6
S most kezdjük-e újra ajánlani magunkat? Talán nekünk is szükségünk van, mint egyeseknek, hozzátok szóló vagy tőletek való ajánló levelekre? A mi levelünk ti vagytok, beírva a szívünkbe, ismeri és olvassa azt minden ember. Mert nyilvánvaló veletek kapcsolatban, hogy Krisztus levele vagytok, amely a mi szolgálatunk által készült, nem tintával, hanem az élő Isten Lelkével írva, nem kőtáblákra, hanem a szív húsból való tábláira [Kiv 24,12; Ez 11,19]. Isten iránt ilyen bizalmunk Krisztus által van. Nem mintha magunktól, mintegy saját erőnkből képesek lennénk bármit is kigondolni, ellenkezőleg: a mi képességünk Istentől van. Ő tett minket alkalmassá arra, hogy az Újszövetség szolgái legyünk, nem a betűé, hanem a Léleké: mert a betű öl, a Lélek pedig éltet.
Mk 2,18-22
János tanítványai és a farizeusok böjtöltek. Odajöttek néhányan, és megkérdezték tőle: ,,Miért böjtölnek János és a farizeusok tanítványai, a te tanítványaid pedig nem böjtölnek?'' Jézus így felelt: ,,Vajon böjtölhet-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Amíg náluk van a vőlegény, nem böjtölhetnek. Eljönnek azonban a napok, amikor elveszik tőlük a vőlegényt: akkor majd böjtölnek, azon a napon. Senki sem varr régi ruhára nyers szövetből foltot, mert elszakítja az ép részt is, és a szakadás még nagyobb lesz. Senki sem tölt új bort régi tömlőkbe, különben a bor szétszakítja a tömlőket, és kiömlik, s a tömlők is tönkremennek. Az új bor új tömlőkbe való.''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
Három szokatlan, meglepő kijelentésben összegezhetnénk a mai vasárnap szentírási üzenetét: 1) „Eljegyeztelek magamnak örökre” (Oz 2,21); 2) „Velünk a vőlegény” (Mk 2,19); 3) „Ti Krisztus levele vagytok!” (2 Kor 3,3). Mit takarnak, mit jelentenek ezek a fogalmak?
1. Az ószövetségi olvasmányt egy a Kr. e. VIII. században, az északi birodalomban, kevéssel annak bukása előtt működött, különös sorsú prófétától olvassuk, aki először a történelemben azt hangoztatja, hogy Isten „szerelmes”. Jahve féltékeny szeretettel kötődik népéhez, az emberhez, akit nem kényszerít, de ismételten „magához édesget”, a szívére beszél, s akit eljegyez magának. Megható ez a gyöngéd szeretet, annál is inkább, hiszen nem egyenlő felek között bontakozik. Sőt, a jegyes hűtlenné válik, Izrael elárulja Jahve szeretetét, bálványokhoz fordul. Isten azonban, – s ez a prófécia lényege, – megtisztítja, visszavezeti, helyreállítja és eljegyzi magának örökre. Nem árt tudnunk, hogy Ozeás könyve azzal a meghökkentő ténnyel kezdődik, hogy a prófétának jelül egy prostituálttal, Gomerrel kell házasságot kötnie, akitől két gyermeke születik, s aki hűtlen hozzá, akitől szenved, de akiről nem tud, nem akar lemondani, akit visszavásárol, visszafogad otthonába. Ilyen az Isten is, feltétlenül, őrülten, képtelenül szeret. Erről szól még Izajás némely fejezete és az Énekek éneke egész könyve, ez ihleti a középkori misztikus teológusokat, Szent Bernát, Sienai Szent Katalin, Ávilai Szent Teréz és Keresztes Szent János gondolatait, akik a lelki élet magasára jutva tapasztalják meg Isten jegyesi hűségét, szeretetét és fenséges, költői módon szólnak róla úgy, hogy az olvasót is magukkal ragadják.
2. Teljesen egybecseng ezzel a különös hangvétellel az evangélium, Jézus kijelentése: „Velünk a vőlegény”. Egy konkrét kérdésre adja ezt a választ, de ismétlése többet sejtet: „jönnek majd napok, amikor elvétetik tőlük a vőlegény”. Jézus ezt magáról mondja, ő népének „vőlegénye, jegyese”, amint Ozeás megjövendölte. Nem feddi meg övéit, amiért nem tartanak böjtöt, mint Keresztelő János tanítványai, vagy az esszénusok. Ezt nem hiánynak tartja, éppen ellenkezőleg az öröm, az ünnep, a jubileum, a majd odaát tartó végtelen mennyei lakodalom kezdetének. Isten végre egybekel népével, szétszakíthatatlanul szereti, új szövetséggel köti magához, – s ez nem mérhető az előzővel: „új bor új tömlőbe való!” – az ó és az új szövetség egészen más világ. Az új s a régi összeegyeztethetetlen. Új bor, új ünnep, akár Kánában, akár az utolsó vacsora termében, akár a 2000 éves Egyház liturgiájában. Ez a radikális látás jellemző Jézusra. Mit jelent ez a menyegzős kép? Azt, amit az Emmánuel: velünk az Isten, aki értünk való, minket szerető, hozzánk kötődő Isten, akinek az emberhez való viszonyából természetesen teljesen kimarad az erotika, a testiség, a szexualitás. A házasság képe szimbolikus, de nagyon láttató, érzékelhető, megragadható.
3. A harmadik meglepő bibliai kijelentés pedig Szent Pál ajkáról hangzik fel: „Ti Krisztus levele vagytok!” Ezt mondja az, aki több mint tíz levelet intézett különböző személyekhez és egyházközségekhez, vajon miért nevezi a keresztényeket levélnek? Bizonyára azért, mert ezzel a hivatásukra utal, az a küldetésük, hogy életükből olvasson a világ, kiolvassa Isten végtelen szeretetét. Távoli utalás érezhető Ezekiel próféta képére: „Új szívet adok nektek, és új lelket adok belétek; elveszem testetekből a kőszívet, és hússzívet adok nektek!” (36,26) Nyitott könyv az életünk, a cselekedeteink, a gesztusaink, az érzésvilágunk: vajon kiolvasható belőle Isten jegyesi szeretete? Akinek jegygyűrű van az ujján, arról tudják, hogy jegyesi, vagy házastársi kapcsolatban él. Ez egyszerre jelez, véd, üzen valamit. Keresztény életünk miről szóló levél, tanúsítvány, dokumentum?
Jegyesiskolánkba az idén 30 pár jár. Szeretnénk azt megértetni, tudatosítani velük, hogy alakuló, lassan megpecsételődő kapcsolatuk Istennel kötött szövetség is, ha rábízzák az életüket. Milyen jó, hogy ez nemcsak a jegyesek, házasok, családosok privilégiuma, hanem minden, mélyen hívő emberé! – Ma, nagyböjt előtt az utolsó évközi vasárnapon emlékezünk meg a világ éhezőiről. Szomorú, hogy a fizikai eledelre vágyókon, az indiai lesoványodott gyermekeken itthonról nem nagyon tudunk segíteni. Ám közelünkben is vannak szeretetre, vígasztalásra, reményre éhezők és szomjazók. Tegyünk jót velük, törjük meg számukra az eucharisztikus lakoma kenyerét és éreztessük meg velük, hogy őket is szereti az Isten!
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
„Vajon böjtölhet-e a násznép, míg velük van a vőlegény?”
Ma ismét Jézusnak egy kérdésével találkozunk az evangéliumban, melyre tőlünk várja a feleletet. És mivel a kérdés onnan fakadt, hogy egyesek megbotránkoztak Jézus tanítványainak viselkedésén, ő maga adja meg a feleletet is nagyszerű pedagógiai bölcsességgel. Ma ismét arra tanít bennünket, mi az, amivel több az Újszövetség az Ószövetségnél. Ma ismét megvilágítja előttünk az igazságot, a szeretet mélyebb értelmének kinyilatkoztatását, mely tartalommal tölti meg a törvény betűjét. Egyszóval ma ismét életet visz Jézus a holt betűbe, hogy az is képes legyen életet közvetíteni az ember nem ritkán holt, formákba merevedett vallási gyakorlatainak.
A böjt a próféták ajkán megszólaló isteni parancs. Célja a szív megtisztítása minden hiábavalóságtól és bűntől. Már Izajás próféta könyve is felhívja a figyelmet arra, milyen az Istennek tetsző böjtölés: „Oldd le a jogtalan bilincseket, oldozd meg az iga kötelékeit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, és minden igát törj össze! Törd meg kenyeredet az éhezőnek…”(Iz 58,6-7). Mindezek a tettek olyan erőt ajándékoznak az embernek, hogy valóban képes lesz egész egyéniségét megújítani. Ez a fajta böjtölés az Újszövetségben sem veszíti értelmét és jelentőségét. Jézus nem is arról beszél, hogy nem lenne szükség az Isten iránti szeretetünk bizonyságául szolgáló böjtre, hanem azt világítja meg, hogy velünk van a vőlegény, és ez az öröm ideje. Ő azért jött, hogy megtanítson erre az örömre. A böjtnek is megvan az ideje. Jézus maga is böjtölt az evangéliumok tanúsága szerint. És világosan beszél arról is, hogy eljön majd az idő, amikor elviszik a vőlegényt, és akkor, azon a napon majd böjtölnek a tanítványai is. De ez a böjtölés új lelkületet kíván. Ez a böjtölés, ez az Isten iránti szeretet az új bor, amelyet nem lehet megvalósítani régi szokványos lelkülettel. „Az új bor új tömlőbe való”. Jézussal való találkozásunk éppen arra szolgál, hogy levessünk magunkról mindent, ami régi, és Krisztusba öltözködve, új emberként, új életet éljünk (Kol 3,9-10). Az Ószövetség előkép, mely Istenről beszél, és ahogyan azt Szent Pál apostol is tanítja: nevelőnk Krisztusra (Gal 3,22). Az Újszövetségben pedig maga Isten szólal meg, már nem közvetítők által, hanem Fiában.
Ő az a vőlegény, aki szereti, magához veszi jegyesét, az Egyházat, az Isten népét, hogy örökre magához kapcsolja szeretetének kinyilatkoztatása által. Erről a jegyesi szeretetről beszél a mai szentmise első olvasmánya is, melyben Ozeás prófétán keresztül szól az Úr. Mennyire megrendítőek és misztikus képekben gazdagok e szavak, melyek Isten irántunk való szeretetét talán az Ószövetségben nem mindig megszokott gyöngédséggel közvetítik: „Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek igazsággal, törvénnyel, jósággal és szeretettel. Eljegyezlek hűséggel, hogy megismerd az Urat”. Igen, ezek azok a pillérek és tartóoszlopok, melyekre valóban felépülhet a tartós, tiszta és értéket hordozó szeretetkapcsolat. Az igazság, a törvény, a jóság, a szeretet és a hűség az, amely megadja az Istentől rendelt dolgok értelmét. Megismertetnek magával az Úrral. Éppen ez az ismeret az, ami hiányzik a mai ember életéből. Ezért halványodik el az értelme ezeknek az értékeknek, s talán éppen itt fedezhető fel küldetésünk lényege: megismertetni újra embertársainkat az igazság, a törvény, a jóság, a szeretet és a hűség időtálló értékeivel, melyeket magától Istentől sajátítunk el mi magunk is. Mert az Istent kereső ember életének nem az a célja, hogy jó tetteket vigyen végbe, hanem, hogy közösségben legyen az Úrral. És ennek a közösségnek gyümölcsei, tanúságtevői a jó cselekedetek. Az Úrral való közösség vezet el az új, a lélek szerinti életre.
Szent Pál apostol, a második szentírási olvasmányban ugyancsak erre az új életre figyel és irányítja a mi figyelmünket is. Ennek az új életnek forrása az a bizalom Isten iránt, mely Krisztusból ered. Ő az a forrás, akihez érdemes odamenni, hogy merítsünk belőle. Bőven ajándékozza nekünk kincseit. Ahogyan Szent Efrém írja: „aki szomjas, az örül, amikor iszik, és nem búsul azon, hogy nem bírja kiinni az egész forrást. Hiszen ha kielégíti szomjadat a forrás anélkül, hogy teljesen kimerült volna, akkor majd később megszomjazva ismét ihatsz belőle”. A forrásból fakadó víz mindig sokkal több, mint amit meg tudunk inni, így másoknak is adja éltető erejét és mi is újra vissza tudunk térni hozzá megújulni. Állandóan meg kell újítani bizalmunkat Istenbe, ez mindennapos feladatunk. Nem önmagunk erejére támaszkodunk, hanem Istenhez fordulunk, mert „Ő tesz minket alkalmassá arra, hogy az Újszövetség szolgái legyünk, nem a betűé, hanem a Léleké. Hiszen a betű öl, a Lélek pedig éltet”. Itt érünk vissza a kiinduló kérdéshez: tartalommal megtölteni a törvény betűjét, életet vinni a holt betűbe, hogy az is képes legyen életet közvetíteni. Nem a régit foltozgatjuk, nem a megkopottat javítgatjuk, hanem új tömlőbe új bort töltünk, mely erővel teli. Ezt nevezzük tanúságtételnek, mely szavak nélkül is hirdeti a megújult élet boldogságát. A Krisztust követő ember egyéniségén átragyogó boldogság a legigazabb ajánlólevél az evangélium mellett. Ezt hordozzuk magunkon, a szívünkben. Ezt olvassa és értse meg minden ember, mert ezt az evangéliumi boldogságot az élő Isten lelkével írják az élő szív lapjaira. De boldogok lehetünk, ha merünk így új lendületet vinni mindennapi csöndes tanúságtételünkbe.
Hollai Antal/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP