L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 12. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Ezt mondtam: eddig jöhetsz, tovább nem
 
Jób 38,1.8-11
És felelt az Úr Jóbnak a fergetegből, és ezt mondta: Ki zárta el a tengert kapukkal, mikor kitört, s az anyaméhből előjött, amikor felhővel ruháztam, ködből pólyát adtam neki és körülvettem határaimmal, zárt és kapukat adtam neki, és mondtam: Idáig jössz és nem mégy tovább! Itt törjék meg hullámaid gőgje!
Zs 106,23-31
Amikor hajókon tengerre szálltak, s a nagy vizeken kereskedtek, látták az Úr cselekedeteit, csodatetteit a tenger mélységeivel. Szavára szélvész keletkezett, s az magasra verte a hullámokat. Ők az égig emelkedtek és a mélységbe süllyedtek; Kétségbeestek a veszedelemben. Szédelegtek, tántorogtak, mint a részeg, és minden bölcsességük odalett. De szorongatásukban az Úrhoz kiáltottak, s ő gyötrelmükből kiragadta őket. Szélvészét szellővé változtatta, és lecsendesedtek a habok. És amíg ők örültek, hogy nyugtuk lett, elvezette őket abba a kikötőbe, amelybe törekedtek. Áldják tehát az Urat irgalmasságáért, az emberek fiaival művelt csodáiért;
2Kor 5,14-17
Krisztus szeretete sürget minket. Azt gondoljuk ugyanis, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor valamennyien meghaltak; és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, már ne önmaguknak éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt. Mi tehát mostantól fogva senkit sem ismerünk test szerint. És ha Krisztust test szerint ismertük is, most már nem úgy ismerjük. Ezért aki Krisztusban van, új teremtmény; a régiek elmúltak, s íme, újak keletkeztek.
Mk 4,35-41
Amikor aznap beesteledett, így szólt hozzájuk: ,,Menjünk át a túlsó partra!'' Erre azok elbocsátották a tömeget, őt pedig magukkal vitték úgy, ahogy ott volt a bárkában. Több bárka is kísérte őket. Nagy szélvész támadt, s a hullámok becsaptak a bárkába, úgy, hogy már-már megtelt. Ő pedig a bárka hátsó végében egy vánkoson aludt. Felkeltteték: ,,Mester! Nem törődsz vele, hogy elveszünk?'' Ő fölkelt, megfenyegette a szelet, és azt mondta a tengernek: ,,Csendesedj és némulj el!'' Erre elállt a szél és nagy csendesség lett. Azután hozzájuk fordult: ,,Miért vagytok gyávák? Még mindig nincs hitetek?'' Erre nagy félelem fogta el őket, és azt kérdezgették egymástól: ,,Ki ez, hogy a szél és tenger is engedelmeskedik neki?''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Az alvó Jézus és a vihar
A mai evangéliumi részlet Jézus egyik természeti csodáját beszéli el. Parancsol a viharos szélnek, mire az elcsitul, a bárka biztonságosan kiköthet, és a tanítványok megnyugodhatnak.
Ma, amikor a természet rendje egyre inkább felborul, és világossá válik az ember felelőssége e téren, sokszor eszünkbe jut e jelenet; milyen jó lenne most is szólni Jézusnak, és elülne a vihar, lenne elegendő és arányos mennyiségű eső, annyit sütne a nap, hogy minden szépen beérjen, és folytatható a gondolatsor: szólnánk neki, hogy intézkedjen a föld klímájának helyreállításában.
Jézus ura a természetnek, de a szeretet nem terjed ki arra, hogy helyettünk dolgozzon. Főleg nem úgy, hogy bűneink következményeit helyettünk tüntesse el. El fog jönni az új ég és az új föld, de amit okoztunk, annak velejáróit nekünk kell viselnünk. Jézus úgy segít, hogy Szentlelkét adja az állandó megtéréshez, a megújuló tetterőhöz, és ez is csoda. Sőt nagyobb csoda, mintha egy-két vihart megszüntetne, vagy egy-két sivatag helyébe zöldellő természetet varázsolna.
Jézus nekünk adta Szentlelkét, de a modern ember szereti altatni őt. Ezt úgy is mondhatjuk, hogy elaltatjuk a lelkiismeretünket. Persze, ha rájövünk, hogy bajt okoztunk, felébred a lelkiismeretünk. Ekkor kétfajta válasz születhet, vagy szót fogadunk neki és javítunk életünkön, vagy újra elaltatjuk. Ha ez utóbbit sokszor ismételjük, akkor eljutunk egy ködös, nyomott, iszapos életállapotba, amely minden józan érzékünket elveszi. Élnénk a mának, de már ahhoz sincs kedvünk, és az azonnali élvezettől is félünk, mert mielőtt bárminek is örülnénk, belénk hasít, hogy el fog múlni. Nem könnyű a szabadulás, de nem lehetetlen.
Jézus, miután lecsendesítette a vihart, nem a módszert magyarázza el, hanem hitre szólítja a tanítványokat. És a hit ellentéteként a félelmet nevezi meg. Hit és biztonság, illetve hitetlenség és bizonytalanság összefüggenek. Pedig mennyien akarták már bizonyítani, hogy pont fordítva áll a dolog: A hit szerintük bizonytalanságunk jele, és nem biztonságunké. Ebben csak az a döbbenetes, hogy Krisztus nélküli észjárásukban mennyire magabiztosak. Ezek az emberek félelmüket azzal gyűrik le, hogy nem mozdulnak ki biztonságosnak vélt világukból.
Ma odáig jutottunk, hogy sokaknak Jézus még alvó állapotban sem kell. Teljesen ki akarják iktatni az életünkből. Mások viszont úgy gondolják, hogy Isten tényleg nem törődik a világgal, és ezért burjánzik a rossz.
Még az alvó Jézus társasága is jobb, mint az ébren levő ördögé. Ráadásul éppen őrá mondjuk, hogy sose alszik. A leninizmus egyik szlogenje volt, hogy az ellenség sosem alszik. A gonoszt sürgeti az idő, ezért nincs ideje pihenni. Ezzel akaratlanul is bevallja, hogy Isten erősebb, mint ő. Tudja, hogy erősebb, mégis nekiront. Isten belső világát nem tudja összekuszálni, ezért összekuszálja a természetet. Mindig annyit, ameddig az emberi tudás terjed. Ha Isten az embernek még hosszú időt ad, és például messzire fogunk jutni a világűrben, akkor biztos, hogy kozmikus méretű viharokat is fogunk produkálni. Ha a Föld egyensúlyát az önzésünkkel megbolygattuk, akkor biztos, hogy a világűr egyensúlyát is meg fogjuk bolygatni, ha odáig jutunk. Most még csak ott tartunk, hogy a működő műholdak belebotlanak a kimúlt és még vissza nem hullott műhold-maradványokba.
De ettől még folyjon a kutatás, és munkálja az ember a világot, mert a teremtés folytatása ránk lett bízva. Nem szabad félelemből begubóznunk, igenis lépjünk a kozmosz felé. A Máté-evangélium végén olvasható keresztelési parancs nem merül ki abban, hogy az embereket le kell önteni keresztvízzel, hanem azt is jelenti, hogy emeljük fel, amennyire bűneink ellenére tudjuk, isteni magasságokba a teremtett világot. De ehhez szükségünk van arra, hogy a rosszaságaink miatt keletkező viharokat Jézussal lecsendesíttessük.
Ha a nem hívő ember lelki viharba kerül, a hívő embert ébreszti. A hívő ember nem alszik, csak a nem hívő szerint alszik. Ha kellünk nekik, engedjük, hogy megrázzanak bennünket. Belterjes kísértésünk, hogy nem hisszük el a nem hívőről, hogy képes változni. És annyira bele tudunk szokni ebbe a „megszokott” kereszténységbe, hogy már nem vesszük észre, mikor ébreszt minket a külvilág. Ma a külvilág jelenségei nem engedik, hogy álomvilágba merüljünk.
Ébredjünk, hogy másokat is ébreszthessünk!
Ámen
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
Kirkegaard, dán filozófus (1813-1855) gondolatai indították el az egzisztencializmust. Ennek kiindulópontja: a modern ember alapélménye a félelem, szorongás, az aggodalom. Az egzisztencializmus azonban csak diagnosztizálja a tényt, de nem tud rá hatásos terápiát ajánlani. Az evangélium viszont nemcsak bemutatja a veszélyhelyzetet, hanem elénk tárja legyőzésének útját is. Ez az évközi 12. vasárnap miséjének témája.
I. A félelem okai. Mitől félünk? 2000 évvel ezelőtt az apostolok a vihartól rettegtek. Az elemek tombolásától. A széltől és a tajtékzó hullámoktól.
A természeti katasztrófák ma is félelmet keltenek. De azért a földrengés, árvíz, hegyomlás és bányarobbanás megfékezésében sokat fejlődött az ember. Hanem a lelki okokra visszavezethető félelmek inkább növekedtek az évszázadok folyamán. Melyek ezek a pszichés félelmek?
Életünk első felét inkább az életfélelem szorongatja. Csecsemőkorunkban féltünk minden idegen arctól… az elhagyástól… a sötéttől… zajtól. Iskoláskorban a rossz jegytől, meg a büntetéstől. A kamasz szorong, hogy rátalál-e önmagára. Lehet-e az, amivé lenni szeretne, azé lehet-e, akit szeret. És a két rém: a sikertelenségtől és a szeretethiány miatti félelem Életünk második felét pedig beárnyékolja a betegségtől… a fájdalomtól… és a kikerülhetetlen végtől való félelem. Valóban alapélmény a félelem!
II. A megszabadulás útja. Hogyan küzdhetjük le a félelmünket?
1. A pszichológia tanácsai:
a.) Elfogadás: Alázatosan tudomásul kell vennünk, hogy a félelem hozzátartozik az élethez. Nem szabad túlságosan félni a félelemtől, mert annál makacsabbul kínoz. Egy kisfiú a hittanórán nagyon frappánsan ezt így fogalmazta meg: „Nem szabad bepánikolni!”
b.) Helytállás: Feladatainkat a viharban is teljesítenünk kell! Az apostolok, ha féltek is, azért az evezőket keményen markolták, a vitorlaköteleket forgatták, a kormánylapátot irányították, a vizet merítgették. Nekünk is a vihar közepette is helyt kell állnunk!
c.) Elmondás: Bizalmas körben merjük feltárni szorongásunkat szüleink, barátaink, lelkiatyánk előtt. Megkönnyebbülünk, a feszültség oldódik.
d.) Szembefordulás: Kisfiú futott a kutya elől. Hirtelen megfordult, leguggolt és ráugatott a kutyára. Az vakkantott és eloldalgott. Az ember a történelem folyamán mindig így tett: ha villám csapott a fába, odakúszott, elleste titkát és befogta melegítésre. Félt a betegségtől és a kitenyésztett ellenbaktérium szérumát magába oltotta.
2. Az evangélium üzenete:
a.) Tudatosítjuk Jézus hatalmát: „A tomboló elemeket lába alá parancsoló Jézus úgy cselekszik, mint a Teremtő, aki szavával szétválasztja a tengert és a szárazföldet. Úgy mutatkozik be, mint Jahve, aki utat nyit a Vörös tengeren a népnek.” (Sulyok Elemér)
Xerxes ezer rabszolgával korbácsoltatta meg a tengert, amikor hajóhada a vihar miatt a kikötőben vesztegelt. De hiába! Jézus egy szavával tette!
b.) Erősítsük bizalmunkat Istenben.
Négyéves gyerek a Körúton belekapaszkodik szülei kezébe és szaltózik. Nem izgatta, mi lesz, ha a világ fejetetején áll, nem kérdezte meg: elég erősek vagytok-e, nem kötött életbiztosítást. Csak egyet tudott: szülei szeretik és ő megbízhat bennük. Babits: Ádáz kutyájá-nak mondja: „Bárcsak én is bizalommal tudnék megpihenni Annál, aki velem játszik…”
Valaki megszámolta: a Szentírásban 365-ször fordul elő a kifejezés: „Ne féljetek! Bátorság! Bízzatok!” Mintha csak azért lenne, hogy az év minden napjára jusson. Hogy ne legyen egy nap sem, amikor Jézus erősítő szava nem jut el hozzánk.
Jegyesek gyakran kívánják, hogy esküvőjükön hangozzék el: „Jézus Szíve szeretlek én, Segíts át az élet tengerén!” Ez feloldja félelmüket. Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP