L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 20. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Egyétek kenyeremet, és igyatok a borból, melyet nektek elegyítettem
 
Olvasmány a Példabeszédek könyvéből / Péld 9,1-6
A bölcsesség házat épített magának, kifaragta hét oszlopát, leölte áldozatait, elegyítette borát, meg is terítette asztalát. Elküldte szolgálóit, hogy kiáltsák a várban és a város falain: ,,Aki tudatlan, jöjjön hozzám!'' S a dőréknek üzente: ,,Jöjjetek, egyétek étkemet, és igyatok a borból, amelyet nektek elegyítettem! Hagyjatok fel az együgyűséggel, hogy élhessetek, és járjatok a belátás útjain!''
 
Zsoltár / Zs 33
Dávidtól, amikor őrültséget színlelt Abimelek előtt, és az továbbengedte őt. Áldom az Urat minden időben, ajkamon van dicsérete szüntelen. Az Úrban dicsekszik lelkem, hallják meg a szelídek s örvendezzenek. Magasztaljátok az Urat velem, dicsérjük együtt az ő nevét. Kerestem az Urat és meghallgatott, minden rettegésből kiragadott engem. Nézzetek rá és megvilágosultok, és arcotok meg nem szégyenül. Íme ez a szegény kiáltott, az Úr meghallgatta, és kiszabadította minden szorongatásából. Az Úr angyala az őt félőket körülsáncolja, és kiragadja őket. Ízleljétek meg és lássátok, milyen édes az Úr, boldog az az ember, aki őbenne bízik! Féljétek az Urat, szentjei mind, mert nem szenvednek szükséget, akik őt félik! Gazdagok nyomorba juthatnak s éhezhetnek, de akik az Urat keresik, semmi jót sem nélkülöznek. Jöjjetek, fiaim, hallgassatok rám, az Úr félelmére tanítlak titeket. Ki az, aki élni akar, s jó napokat kíván látni? Őrizd meg nyelvedet a gonosztól, s ajkad ne beszéljen csalárdságot! Fordulj el a rossztól és tégy jót, keresd a békét és azt kövesd! Az Úr szemmel tartja az igazakat, és imádságukat meghallgatja. De az Úr tekintete ott a gonosztevőkön is, hogy eltörölje emléküket a földön. Kiáltottak az igazak és az Úr meghallgatta, és minden szorongatásukból kiszabadította őket. Közel van az Úr a megtört szívűekhez, és megmenti az alázatos lelkűeket. Sok nyomorúság éri az igazakat, de az Úr valamennyiből kimenti őket. Megőrzi minden csontjukat, egy sem törik el belőlük. Gonoszságuk öli meg a bűnösöket, s megbűnhődnek akik gyűlölik az igazat. De szolgáit az Úr megszabadítja, és senki sem bűnhődik, aki benne bízik.
 
Szentlecke Szent Pál apostolnak a efezusiakhoz írt leveléből / Ef 5,15-20
Gondosan ügyeljetek tehát arra, hogyan éltek, ne mint esztelenek, hanem mint bölcsek. Jól használjátok fel az időt, mert rossz napokat élünk. Ne legyetek tehát ostobák, hanem értsétek meg, hogy mi az Úr akarata! Ne részegedjetek le bortól, mert abból erkölcstelenség fakad, inkább teljetek el Lélekkel! Magatok közt zsoltárokat, szent dalokat és lelki énekeket zengjetek, énekeljetek és zengedezzetek szívetekben az Úrnak! Adjatok hálát mindenkor mindenért a mi Urunk Jézus Krisztus nevében az Istennek és Atyának!
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 6,51-58
Én vagyok az élő kenyér, amely a mennyből szállt alá. Ha valaki ebből a kenyérből eszik, örökké él. A kenyér pedig, amelyet majd én adok, az én testem a világ életéért. Vitatkozni kezdtek erre a zsidók egymás közt, és ezt kérdezték: ,,Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?'' Jézus azt felelte nekik: ,,Bizony, bizony mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet tibennetek. De aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóságos étel, és az én vérem valóságos ital. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, az bennem marad, és én őbenne. Amint engem küldött az élő Atya, és én az Atya által élek, úgy aki engem eszik, az is általam él. Ez az a kenyér, amely az égből szállt alá. Nem olyan, mint amit az atyák ettek és meghaltak; aki ezt a kenyeret eszi, örökké élni fog.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Jézus teste nemcsak lehetséges, hanem szükséges táplálék
Több vasárnap óta az a gondolat áll az evangéliumi részletek központjában, hogy Jézus az élet kenyere. Jézus a csodás kenyérszaporítással nyitotta fel szemünket arra, hogy ura a természetnek, étellel tudja ellátni az embereket, s nem csak lelki, hanem fizikai táplálékkal is, sőt már arról is hallottunk, hogy Jézus maga a kifogyhatatlan forrás.
A mai vasárnap arra utal, hogy ő mint az örök élet kenyere, nem egyfajta alternatív étel, nem egy svédasztal egyik darabja vagy, vallásszerű szemüvegen át nézve, valamilyen természetfeletti reformkonyha készítménye, hanem a legsúlyosabb létszükségletünk. Ha nem esszük az ő testét és nem isszuk a vérét, nem fogunk élni. Szeretethiányba fogunk zuhanni, amely egy lelki fekete lyuk. Nem halunk meg végleg, mert Isten a bukott angyalokat is létben tartja, de nem is fogunk élni igazán.
Az örök élet kenyerének tudatos és rendszeres vétele az Istentől kapott szabad akaratunk jó irányú felhasználásának is a jele. Az Oltáriszentség vétele az örök életünk feltétele. Persze, ez nem jelenti azt, hogy aki soha nem áldozik, el fog kárhozni, hiszen lehet, hogy még nem ismeri Jézust, de aki ismeri Jézust, nem hagyhatja ki életéből azt a fajta átalakulást, amelyre ő adott példát. Egyszerű szóval, ne az legyen életünk célja, hogy mi együnk, hanem az, hogy másokat tápláljunk! Ne szolgáltassunk, hanem szolgáljunk… Mennyivel más lenne világunk, ha a szolgáltatóipart a „szolgálóipar” váltaná le, persze ez már nem ipar lenne, hanem a szeretet győzelme.
Jó, hogy készülnek ünnepi asztalok, és Jézus nem akarja, hogy megszűnjön a szakácsok képzése, mégis hadd hozzam elő egy egyszerű személyes benyomásomat. Nem kevés ünnepi asztalnál ültem már, és azt figyeltem meg, hogy tulajdonképpen mindent az asztalra hoznak, kivéve a kenyeret. Nem tagadom, szeretem a kenyeret, talán a tanyai génjeimben is hordozom ezt az igényt. Majdnem mindenhez eszem egy kicsit, mert számomra valahogy úgy kerek az étkezés, és volt már olyan eset, hogy akaratomon kívül némi zavart okoztam az ételköltemények készítőinek, amikor egy kis kenyeret kértem. Úgy tűnt, mintha ott már ez nem lenne „divatos”. Bevallom őszintén, nem érdekelt a dolog divatos jellege, egyébként is nem csak én kértem kenyeret.
Jézus a pap szavára közénk lép, átformálja percről percre a világ minden pontján az anyagvilág egy darabkáját, hogy ezzel jelezze, egykoron majd az egész univerzum átalakul. A kenyér léte azt az üzenetet is hordozza, hogy a természetes világ a természetfeletti világ megjelenését várja. Nem a globális véletlen sodorja a világot valahová, hanem a világnak van célja. Lehet, hogy az ősködből érkezett, vagy az ősrobbanásból, de nem oda tér vissza. A tudósok egy része azt mondja, hogy tulajdonképpen fordítva is telhetne az idő. Szerintem itt is és oly sok más helyen éppen a teológia tisztogatja emberi fantáziálásunkat. Az idő egyirányú, és a világ a gonosz minden mesterkedése ellenére le fog nyugodni annyira, vagy éppen ezért fel fog pörögni annyira, hogy mintegy táplálékként szolgálja Isten dicsőséges világának elérkezését. Amiről a Jelenések könyve szól, az nem valamiféle óriási felemésztődés? És nem elpusztulunk, hanem megdicsőülünk. Mert aki felemészt bennünket, az nem valamiféle fetrengő és végeláthatatlan étvágyú világlény, hanem Istenben emésztődünk fel, ami már elkezdődött a keresztségünkkel, amikor belénk költözött a Szentlélek, más szóval megkaptuk a megszentelő kegyelmet.
Az ember mint a teremtés koronája megdicsőül, és rá való tekintettel a világ is. Ha a világ összefüggő egységet alkot, márpedig ezt a tudomány is vallja, vagy inkább hiszi, akkor Isten szentháromságos szeretetáramlása majd át fogja hatni annyira a világot, hogy egyetlen részecskéje sem degradálódik azzal, hogy egy másik teremtmény „megeszi”. Egyébként is ez csak itt van így, Isten örök országában már az étkezés, a kívülről jövő energiapótlás kényszere megszűnik, mert Isten lesz minden mindenben. Felértékelődik az „evés” igénye, vagy inkább beteljesül: a birtoklás helyett a létezés válik az igazi életminőséggé. De ehhez most még érlelődnünk kell, pl. azzal, hogy észrevesszük: Jézus szentségi teste nélkülözhetetlen az üdvösséghez.
A kenyér Jézus által adott felértékelése jelzi, hogy a hétköznapjaink hogyan válnak folyamatos ünneppé a mennyországban. Most még verejtékkel „keressük kenyerünket”, nemcsak a hétköznapit, hanem a vasárnapit is, de Jézus második dicsőséges elérkezése azt is jelenti, hogy megszűnik a téridő által behatárolt világ, amely a hétköznapok világa, és elérkezik az örök ünnep.
Aki Jézus útján jár, jó ételt eszik, és szellemileg is minőségi táplálékot épít magába. Aki nem Jézus útján jár, lehet, hogy jókat eszik, de szellemileg igen senyvedt maradhat. Nézzünk körbe, sokan vannak, akik testileg igen fejlettek, de szellemileg roppant alultápláltak. Ne ítéljük el őket, jórészt nem tehetnek róla, inkább adjunk jó példát nekik. Gondoljunk arra, hogy az Örök Igének közénk lépni nagyobb dolog volt, mint nekünk őket megszólítani.
Akkor érünk valamit, ha merünk táplálékká válni. Ha Jézus ezt tette, mi sem vonakodhatunk tőle.
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP