|
HOMILIA
2009
Jézus teste
nemcsak lehetséges, hanem szükséges táplálék
Több vasárnap óta az a gondolat áll az
evangéliumi részletek központjában, hogy Jézus az élet kenyere. Jézus a
csodás kenyérszaporítással nyitotta fel szemünket arra, hogy ura a
természetnek, étellel tudja ellátni az embereket, s nem csak lelki, hanem
fizikai táplálékkal is, sőt már arról is hallottunk, hogy Jézus maga a
kifogyhatatlan forrás.
A mai vasárnap arra utal, hogy ő mint az
örök élet kenyere, nem egyfajta alternatív étel, nem egy svédasztal egyik
darabja vagy, vallásszerű szemüvegen át nézve, valamilyen természetfeletti
reformkonyha készítménye, hanem a legsúlyosabb létszükségletünk. Ha nem
esszük az ő testét és nem isszuk a vérét, nem fogunk élni. Szeretethiányba
fogunk zuhanni, amely egy lelki fekete lyuk. Nem halunk meg végleg, mert
Isten a bukott angyalokat is létben tartja, de nem is fogunk élni igazán.
Az örök élet kenyerének tudatos és
rendszeres vétele az Istentől kapott szabad akaratunk jó irányú
felhasználásának is a jele. Az Oltáriszentség vétele az örök életünk
feltétele. Persze, ez nem jelenti azt, hogy aki soha nem áldozik, el fog
kárhozni, hiszen lehet, hogy még nem ismeri Jézust, de aki ismeri Jézust,
nem hagyhatja ki életéből azt a fajta átalakulást, amelyre ő adott példát.
Egyszerű szóval, ne az legyen életünk célja, hogy mi együnk, hanem az, hogy
másokat tápláljunk! Ne szolgáltassunk, hanem szolgáljunk… Mennyivel más
lenne világunk, ha a szolgáltatóipart a „szolgálóipar” váltaná le, persze ez
már nem ipar lenne, hanem a szeretet győzelme.
Jó, hogy készülnek ünnepi asztalok, és
Jézus nem akarja, hogy megszűnjön a szakácsok képzése, mégis hadd hozzam elő
egy egyszerű személyes benyomásomat. Nem kevés ünnepi asztalnál ültem már,
és azt figyeltem meg, hogy tulajdonképpen mindent az asztalra hoznak, kivéve
a kenyeret. Nem tagadom, szeretem a kenyeret, talán a tanyai génjeimben is
hordozom ezt az igényt. Majdnem mindenhez eszem egy kicsit, mert számomra
valahogy úgy kerek az étkezés, és volt már olyan eset, hogy akaratomon kívül
némi zavart okoztam az ételköltemények készítőinek, amikor egy kis kenyeret
kértem. Úgy tűnt, mintha ott már ez nem lenne „divatos”. Bevallom őszintén,
nem érdekelt a dolog divatos jellege, egyébként is nem csak én kértem
kenyeret.
Jézus a pap szavára közénk lép, átformálja
percről percre a világ minden pontján az anyagvilág egy darabkáját, hogy
ezzel jelezze, egykoron majd az egész univerzum átalakul. A kenyér léte azt
az üzenetet is hordozza, hogy a természetes világ a természetfeletti világ
megjelenését várja. Nem a globális véletlen sodorja a világot valahová,
hanem a világnak van célja. Lehet, hogy az ősködből érkezett, vagy az
ősrobbanásból, de nem oda tér vissza. A tudósok egy része azt mondja, hogy
tulajdonképpen fordítva is telhetne az idő. Szerintem itt is és oly sok más
helyen éppen a teológia tisztogatja emberi fantáziálásunkat. Az idő
egyirányú, és a világ a gonosz minden mesterkedése ellenére le fog nyugodni
annyira, vagy éppen ezért fel fog pörögni annyira, hogy mintegy táplálékként
szolgálja Isten dicsőséges világának elérkezését. Amiről a Jelenések könyve
szól, az nem valamiféle óriási felemésztődés? És nem elpusztulunk, hanem
megdicsőülünk. Mert aki felemészt bennünket, az nem valamiféle fetrengő és
végeláthatatlan étvágyú világlény, hanem Istenben emésztődünk fel, ami már
elkezdődött a keresztségünkkel, amikor belénk költözött a Szentlélek, más
szóval megkaptuk a megszentelő kegyelmet.
Az ember mint a teremtés koronája
megdicsőül, és rá való tekintettel a világ is. Ha a világ összefüggő
egységet alkot, márpedig ezt a tudomány is vallja, vagy inkább hiszi, akkor
Isten szentháromságos szeretetáramlása majd át fogja hatni annyira a
világot, hogy egyetlen részecskéje sem degradálódik azzal, hogy egy másik
teremtmény „megeszi”. Egyébként is ez csak itt van így, Isten örök
országában már az étkezés, a kívülről jövő energiapótlás kényszere
megszűnik, mert Isten lesz minden mindenben. Felértékelődik az „evés”
igénye, vagy inkább beteljesül: a birtoklás helyett a létezés válik az igazi
életminőséggé. De ehhez most még érlelődnünk kell, pl. azzal, hogy
észrevesszük: Jézus szentségi teste nélkülözhetetlen az üdvösséghez.
A kenyér Jézus által adott felértékelése
jelzi, hogy a hétköznapjaink hogyan válnak folyamatos ünneppé a
mennyországban. Most még verejtékkel „keressük kenyerünket”, nemcsak a
hétköznapit, hanem a vasárnapit is, de Jézus második dicsőséges elérkezése
azt is jelenti, hogy megszűnik a téridő által behatárolt világ, amely a
hétköznapok világa, és elérkezik az örök ünnep.
Aki Jézus útján jár, jó ételt eszik, és
szellemileg is minőségi táplálékot épít magába. Aki nem Jézus útján jár,
lehet, hogy jókat eszik, de szellemileg igen senyvedt maradhat. Nézzünk
körbe, sokan vannak, akik testileg igen fejlettek, de szellemileg roppant
alultápláltak. Ne ítéljük el őket, jórészt nem tehetnek róla, inkább adjunk
jó példát nekik. Gondoljunk arra, hogy az Örök Igének közénk lépni nagyobb
dolog volt, mint nekünk őket megszólítani.
Akkor érünk valamit, ha merünk táplálékká
válni. Ha Jézus ezt tette, mi sem vonakodhatunk tőle.
Sánta János/Magyar Kurír
|
|