|
HOMILIA
2009
Az olvasmányhoz
(Ter 2,18–24)
Izgalmasan szép, rejtélyes
világ, amiben a dolgok és személyek neve lakik. E világ közepén Isten neve él.
Mózest, aki legközelebb merészkedett (vagy kapott engedélyt) e titokhoz
férkőzni, a név érdekelte. Mert a név, ha nem pusztán nyilvántartáshoz
használt adat, akkor a dolognak vagy személynek legfinomabb és legtömörebb
lényege. A névvel nemcsak az anyagi természetű dolgot, de még a leggazdagabban
szellemi természetű lényt is össze tudjuk foglalni, és mintegy kezelhetővé
tudjuk tenni, és ezáltal hatalmat szerzünk általa vagy fölötte. A Mózesnek
adott válasz sokféle értelmezésre ad lehetőséget. A JAHVE szó jelentése abban
az adott helyzetben számomra elsősorban ezt jelenti: „Ne törődj te a nevemmel.
Veled vagyok és veled leszek! Elég ezt tudnod.”
A Názáreti Jézus nem is
foglalkozik azzal, hogy milyen nevet adtak neki saját környezete hagyományai
szerint. Ha nevet keres magának, sokirányú küldetését sűríti érthető és
kezelhető fogalmakká: „Jó Pásztor”, „Világ Világossága”, „Élet Kenyere”, „Út,
Igazság, Élet” stb. És mégis, mint valami varázsigének, a Názáreti Jézus
nevének meglepő hatalma lesz tanítványai küldetésében: „Akik hisznek, azokat
ezek a jelek fogják kísérni: Nevemben ördögöt űznek, új nyelveken beszélnek,
kígyókat vehetnek kezükbe, és ha valami mérget isznak, nem árt nekik, ha pedig
betegekre teszik a kezüket, azok meggyógyulnak.” (Mk 16,18) A tanítványok
lenyűgözve szereznek tapasztalatot e legszentebb név használatáról. Mégis van
ennél a tapasztalatnál fontosabb: „De mégse annak örüljetek, hogy a gonosz
lelkek engedelmeskednek nektek, inkább annak örüljetek, hogy a nevetek föl van
írva a mennyben.” (Lk 10,20) Mindenkit kell, hogy érdekeljen: milyen néven
kerül be abba a mennyei nagy könyvbe? Azt hiszem erre a kérdésre a választ itt
sejthetjük: „A győztesnek rejtett mannát adok és egy fehér követ. A kövön új
név van, amelyet senki más nem ért, csak aki megkapja.” (Jel 2,17)
A szentleckéhez
(Zsid 2,9–11)
Távol álljon tőlem, hogy
görög módra teológiai viták sötét erdejébe tévedjek, de szöget ütött a
fejembe a Zsidó-levél most idézett néhány kitétele: „Jézus, aki kevéssel
lett kisebb az angyaloknál”; „a halál elszenvedéséért a dicsőség és nagyság
koszorúját nyerte el”. Önként állnak e kijelentések mellé a Filippi-levél
kijelentései, folytatva az olvasmányban előkerült gondolatot:
„Ezért Isten
felmagasztalta, és olyan nevet adott neki, amely fölötte van minden névnek,
hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az
alvilágban, s minden nyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus
Krisztus az Úr.” (Fil 2,9–11)
Az angyalok kiléte izgat
leginkább. De kitérek az izgalmasnak ígérkező gondolatpárbaj megrendezése
elől, mert még izgalmasabb kérdést tartalmaz – kikerülhetetlenül – az
olvasmány és az evangélium összecsengő gondolata a házasságról.
Az evangéliumhoz
(Mk 10,2–16)
A házasság mint
intézmény általánosságban, természetesen és minden időben folyamatosan
megoldandó kérdést, feladatot jelentett a házasságban élők és egyáltalán a
társadalom számára. A Názáreti Jézus tanítványai felnőtt és tapasztalt
emberként ezt világosan látták, és ki is jelentették: „Ha így áll a dolog a
férj és feleség között, nem érdemes megházasodni.” (Mt 19,10) Jézus adott
nekik egy ötletet, a cölibátus intézményét, de az talán mentes a gondoktól
és nehézségektől? Nem is beszélve arról, hogy mi lenne, ha mindenki
ideálisnak tartaná ez utóbbi életformát…
Ha ez a kérdéshalmaz,
amit a mai olvasmány és az evangélium felvet, előkerül, csak úgy tudom
megválaszolni, hogy a Mózesre visszavezethető parancs mellé odahelyezem a
Názáreti Jézus magatartását, ahogy a házasságtörő asszony esetében
viselkedik: Jn 8,3–11.
Ezt még kiegészítem
azzal, amit így olvasunk: „Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot. Én
pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már
házasságtörést követett el vele. Ezért ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd
ki és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a
kárhozatra jusson.” (Mt 5,27–29)
Nem a kárhozattól félek,
hanem erősen törekszem bejutni a mennyek országába. Ismerem is a magam
természetét, és ezáltal embertársaimét is. Tudom, sokan vagyunk, akik
komolyan vesszük a meghívást Isten országába, de évtizedek óta tudunk
szemeink épségének alaptalanságáról. Isten irgalmában és szeretetében
bízunk, és nem ítélkezünk, akkor sem, ha olykor már szorongatjuk a
megkövezésre szánt köveket, mert egyszerre meglátjuk saját magunkat a kövek
célpontjában. Aki ezt nem látja, annak tulajdonképpen ki sem kell vájnia
szemét, hiszen úgysem lát vele, nem látja önmagát.
Buzgán József
|
|
|
HOMILIA
2003
1. Szabad-e a
férjnek elbocsátania a feleségét? – tették fel a kérdést Jézusnak azok a
farizeusok, akik próbára akarták őt tenni (Mk 10,2). A kérdésfeltevés
valójában egy kelepcét tartalmazott, és így kifejezett rosszindulatot rejtett
magában. A Jézus korabeli zsidóságban ugyanis szinte valamennyi házasságot fel
lehetett bontani, és a válást a törvény szabályozta – akárcsak napjainkban.
A kérdés – „szabad-e a férjnek elbocsátania a feleségét?” – jól jellemezte a
férfiak uralmi helyzetét. Minthogy a házassági szerződés folytán az asszonyt a
férj tulajdonának tartották, a válás esetén a kezdeményezés és a végrehajtás a
férjre hárult. Ilyenkor a férj kiállított egy válólevelet, azt átadta az
asszonynak, és ezzel szabaddá tette. Ennek az volt a célja, hogy az asszony
újraházasodása esetén ne lehessen házasságtöréssel vádolni.
A válás megengedettségére vonatkozó kérdés azért volt kelepce, mert ha Jézus
nemet mond, törvénysértéssel vádolhatják; ha igennel válaszol, azt mondhatják
róla, hogy inkább kerítő, mintsem Isten prófétája. A Jézussal ellenséges
farizeusok szerették volna az Üdvözítőt beleráncigálni egy törvénysértésbe,
nevezetesen abba, hogy a Mózes által megengedett válólevél – azaz válás –
engedélyezésével ellentétes álláspontot képviseljen (vö. MTörv 24,1-4); vagy
ha ez nem sikerül, akkor abba akarták becsalogatni, hogy liberális módon
megengedje a válást. Jézus azonban most is kikerülte a csapdát egy egészen
eredeti válasszal: nem bocsátkozik vitába a mózesi engedménnyel, hanem azt
állítja, hogy a teremtés eredeti állapotát kell visszaállítani. A „teremtés
kezdetére” utalva emlékeztet arra, hogy az asszony nem birtoka volt a
férfinek, hanem egyenrangú társa. Az asszony tulajdonként való kezelése később
alakult ki. Elsődlegességet élvez az eredeti isteni akarat. Ennek analógiájára
a házasság felbonthatatlansága – mint isteni akarat – megelőzi a később
kialakult mózesi előírást a válólevél kiállításáról.
Egyszerűbben fogalmazva: az isteni akarat megelőzi az emberi törvényt!
2. Jézusnak a válásra vonatkozó tilalma ma is érvényes! Ezt azért
fontos tudatosítanunk, mert hasonló társadalmi közegben kell élnünk. Amint
Jézus korában gyakorlat volt a válás és az elváltak újraházasodása, úgy van ma
is. A polgári törvénykönyv megengedi a válást, nagyon sokan élnek is vele,
majd újraházasodnak. Jézus kijelentése – „amit Isten összekötött, azt ember ne
válassza szét” – ma is iránymutató kell, hogy legyen a krisztushívők között.
Az állami törvények egy sor területen megengedőbbek az isteni törvényeknél
(pl. válás, abortusz, újabban homoszexuálisok együttélésének kvázi
házasságként való elismerése több országban), de az is igaz, hogy az állami
törvények nem mindenkor adnak útmutatást a keresztény élethez. Aki Jézus
követője akar lenni, annak nem a megengedő állami törvényeket kell követnie,
még kevésbé a társadalmi szokásokat (pl. az élettársi viszonyt), hanem az
isteni törvényt, mely tiltja a válást, az abortuszt, vagy a homoszexuálisok
együttélését.
Nem kell kriminológusnak lenni ahhoz, hogy meg ne lássuk a válások és a
deviáns, bűnöző magatartás kialakulása közötti összefüggést. Az ún. problémás
gyermekek rendszerint a problémás családokból kerülnek ki. A családi problémák
aztán szükségszerűen társadalmi problémákban jelennek meg.
Megfontolandók XIII. Leó pápának 1880-ban írt gondolatai: „A család és a
társadalom legnagyobb ellensége a válás, mely a népek megromlott erkölcséből
születik, s – a tények tanúsága szerint – mind a magán, mind a közéletben a
legnagyobb bűnöknek nyit kaput.” (Arcanum divinae sapientiae enciklika III.
3.)
Napjainkra a család intézménye súlyos beteg lett. Gyógykezelésének módját
Jézus meghatározta: amit Isten összekötött, azt ember szét ne válassza! Ámen.
Verőcei Gábor/MK
|
|