L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 27. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
A férfi ragaszkodik feleségéhez, és lesznek egy testté
 
Ter 2,18-24
Azt mondta továbbá az Úr Isten: ,,Nem jó, hogy az ember egyedül van: alkossunk hozzá illő segítőt is!'' Az Úr Isten ugyanis megalkotta a földből a föld minden állatát és az ég összes madarát, és odavezette őket az emberhez, hogy lássa, minek nevezi el őket -- mert minden élőlénynek az lett a neve, aminek az ember elnevezte. -- Meg is adta az ember a maga nevét minden állatnak és az ég összes madarának és a föld minden vadjának, de az embernek nem akadt magához illő segítője. Ezért az Úr Isten mély álmot bocsátott az emberre, s amikor elaludt, kivette egyik bordáját, és hússal töltötte ki a helyét. Azután az Úr Isten asszonnyá formálta a bordát, amelyet az emberből kivett, és odavezette az emberhez. Az ember ekkor azt mondta: ,,Ez végre csont az én csontomból, és hús az én húsomból! Legyen a neve feleség, mert a férfiből vétetett!'' Ezért elhagyja a férfi apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és egy testté lesznek.
Zs 127
Zarándok-ének. Mind boldog az, aki féli az Urat, s az ő útjain jár! Élvezed akkor kezed munkáját, boldog vagy, és jó dolgod lesz. Feleséged olyan lesz, mint a bőven termő szőlőtő házad oldalán, fiaid, mint az olajfa-csemeték asztalod körül. Íme, ilyen áldás éri azt az embert, aki féli az Urat. Áldjon meg téged Sionról az Úr, hogy lásd Jeruzsálem boldogságát életed minden napján, és lásd fiaidnak fiait. Békesség legyen Izraelen!
Zsid 2,9-11
Láttuk azonban, hogy Jézust, aki kevéssel lett kisebb az angyaloknál, a halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisztelettel koronázta [Zsolt 8,5-7G], hogy Isten kegyelme szerint mindenkiért megízlelje a halált. Mert illett ahhoz, akiért és aki által minden van, s aki sok fiat akart a dicsőségbe vezetni, hogy üdvösségük szerzőjét szenvedés által vezesse el a teljességre. Mert aki megszentel és akik megszentelődnek, egytől vannak mindnyájan. Ezért nem szégyelli őket testvéreinek nevezni.
Mk 10,2-16
A farizeusok odajárultak hozzá, s hogy próbára tegyék, megkérdezték tőle: ,,Szabad-e a férfinak elbocsátani a feleségét?'' Ő így felelt nekik: ,,Mit parancsolt nektek Mózes?'' Erre azt mondták: ,,Mózes megengedte, hogy válólevet írjunk és elbocsássuk'' [MTörv 24,1]. Erre Jézus azt válaszolta nekik: ,,A ti szívetek keménysége miatt írta nektek e parancsot. A teremtés kezdetén azonban Isten férfivá és nővé alkotta őket [Ter 1,27]. Ezért az ember elhagyja apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és a kettő egy testté lesz [Ter 2,24]. Így már nem ketten vannak, hanem egy test. Amit tehát Isten egybekötött, azt ember szét ne válassza!'' Odahaza a tanítványai ismét megkérdezték őt erről a dologról. Azt felelte nekik: ,,Aki elbocsátja a feleségét és másikat vesz, házasságtöréssel vét ellene. És ha az asszony elhagyja férjét és máshoz megy, házasságot tör.'' Ekkor kisgyermekeket vittek hozzá, hogy érintse meg őket; de a tanítványok elkergették azokat, akik hozták őket. Ezt látva Jézus haragra gerjedt, és azt mondta nekik: ,,Hagyjátok a kisgyerekeket, hadd jöjjenek hozzám, és ne akadályozzátok őket, mert ilyeneké az Isten országa. Bizony, mondom nektek: aki nem fogadja Isten országát úgy, mint a kisgyermek, nem megy be oda.'' Azután karjaiba vette őket, rájuk tette a kezét, és megáldotta őket.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Az olvasmányhoz (Ter 2,18–24)
Izgalmasan szép, rejtélyes világ, amiben a dolgok és személyek neve lakik. E világ közepén Isten neve él. Mózest, aki legközelebb merészkedett (vagy kapott engedélyt) e titokhoz férkőzni, a név érdekelte. Mert a név, ha nem pusztán nyilvántartáshoz használt adat, akkor a dolognak vagy személynek legfinomabb és legtömörebb lényege. A névvel nemcsak az anyagi természetű dolgot, de még a leggazdagabban szellemi természetű lényt is össze tudjuk foglalni, és mintegy kezelhetővé tudjuk tenni, és ezáltal hatalmat szerzünk általa vagy fölötte. A Mózesnek adott válasz sokféle értelmezésre ad lehetőséget. A JAHVE szó jelentése abban az adott helyzetben számomra elsősorban ezt jelenti: „Ne törődj te a nevemmel. Veled vagyok és veled leszek! Elég ezt tudnod.”
A Názáreti Jézus nem is foglalkozik azzal, hogy milyen nevet adtak neki saját környezete hagyományai szerint. Ha nevet keres magának, sokirányú küldetését sűríti érthető és kezelhető fogalmakká: „Jó Pásztor”, „Világ Világossága”, „Élet Kenyere”, „Út, Igazság, Élet” stb. És mégis, mint valami varázsigének, a Názáreti Jézus nevének meglepő hatalma lesz tanítványai küldetésében: „Akik hisznek, azokat ezek a jelek fogják kísérni: Nevemben ördögöt űznek, új nyelveken beszélnek, kígyókat vehetnek kezükbe, és ha valami mérget isznak, nem árt nekik, ha pedig betegekre teszik a kezüket, azok meggyógyulnak.” (Mk 16,18) A tanítványok lenyűgözve szereznek tapasztalatot e legszentebb név használatáról. Mégis van ennél a tapasztalatnál fontosabb: „De mégse annak örüljetek, hogy a gonosz lelkek engedelmeskednek nektek, inkább annak örüljetek, hogy a nevetek föl van írva a mennyben.” (Lk 10,20) Mindenkit kell, hogy érdekeljen: milyen néven kerül be abba a mennyei nagy könyvbe? Azt hiszem erre a kérdésre a választ itt sejthetjük: „A győztesnek rejtett mannát adok és egy fehér követ. A kövön új név van, amelyet senki más nem ért, csak aki megkapja.” (Jel 2,17)
A szentleckéhez (Zsid 2,9–11)
Távol álljon tőlem, hogy görög módra teológiai viták sötét erdejébe tévedjek, de szöget ütött a fejembe a Zsidó-levél most idézett néhány kitétele: „Jézus, aki kevéssel lett kisebb az angyaloknál”; „a halál elszenvedéséért a dicsőség és nagyság koszorúját nyerte el”. Önként állnak e kijelentések mellé a Filippi-levél kijelentései, folytatva az olvasmányban előkerült gondolatot:
„Ezért Isten felmagasztalta, és olyan nevet adott neki, amely fölötte van minden névnek, hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban, s minden nyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus az Úr.” (Fil 2,9–11)
Az angyalok kiléte izgat leginkább. De kitérek az izgalmasnak ígérkező gondolatpárbaj megrendezése elől, mert még izgalmasabb kérdést tartalmaz – kikerülhetetlenül – az olvasmány és az evangélium összecsengő gondolata a házasságról.
Az evangéliumhoz (Mk 10,2–16)
A házasság mint intézmény általánosságban, természetesen és minden időben folyamatosan megoldandó kérdést, feladatot jelentett a házasságban élők és egyáltalán a társadalom számára. A Názáreti Jézus tanítványai felnőtt és tapasztalt emberként ezt világosan látták, és ki is jelentették: „Ha így áll a dolog a férj és feleség között, nem érdemes megházasodni.” (Mt 19,10) Jézus adott nekik egy ötletet, a cölibátus intézményét, de az talán mentes a gondoktól és nehézségektől? Nem is beszélve arról, hogy mi lenne, ha mindenki ideálisnak tartaná ez utóbbi életformát…
Ha ez a kérdéshalmaz, amit a mai olvasmány és az evangélium felvet, előkerül, csak úgy tudom megválaszolni, hogy a Mózesre visszavezethető parancs mellé odahelyezem a Názáreti Jézus magatartását, ahogy a házasságtörő asszony esetében viselkedik: Jn 8,3–11.
Ezt még kiegészítem azzal, amit így olvasunk: „Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele. Ezért ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el! Inkább egy tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a kárhozatra jusson.” (Mt 5,27–29)
Nem a kárhozattól félek, hanem erősen törekszem bejutni a mennyek országába. Ismerem is a magam természetét, és ezáltal embertársaimét is. Tudom, sokan vagyunk, akik komolyan vesszük a meghívást Isten országába, de évtizedek óta tudunk szemeink épségének alaptalanságáról. Isten irgalmában és szeretetében bízunk, és nem ítélkezünk, akkor sem, ha olykor már szorongatjuk a megkövezésre szánt köveket, mert egyszerre meglátjuk saját magunkat a kövek célpontjában. Aki ezt nem látja, annak tulajdonképpen ki sem kell vájnia szemét, hiszen úgysem lát vele, nem látja önmagát.
Buzgán József
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
1. Szabad-e a férjnek elbocsátania a feleségét? – tették fel a kérdést Jézusnak azok a farizeusok, akik próbára akarták őt tenni (Mk 10,2). A kérdésfeltevés valójában egy kelepcét tartalmazott, és így kifejezett rosszindulatot rejtett magában. A Jézus korabeli zsidóságban ugyanis szinte valamennyi házasságot fel lehetett bontani, és a válást a törvény szabályozta – akárcsak napjainkban.
A kérdés – „szabad-e a férjnek elbocsátania a feleségét?” – jól jellemezte a férfiak uralmi helyzetét. Minthogy a házassági szerződés folytán az asszonyt a férj tulajdonának tartották, a válás esetén a kezdeményezés és a végrehajtás a férjre hárult. Ilyenkor a férj kiállított egy válólevelet, azt átadta az asszonynak, és ezzel szabaddá tette. Ennek az volt a célja, hogy az asszony újraházasodása esetén ne lehessen házasságtöréssel vádolni.
A válás megengedettségére vonatkozó kérdés azért volt kelepce, mert ha Jézus nemet mond, törvénysértéssel vádolhatják; ha igennel válaszol, azt mondhatják róla, hogy inkább kerítő, mintsem Isten prófétája. A Jézussal ellenséges farizeusok szerették volna az Üdvözítőt beleráncigálni egy törvénysértésbe, nevezetesen abba, hogy a Mózes által megengedett válólevél – azaz válás – engedélyezésével ellentétes álláspontot képviseljen (vö. MTörv 24,1-4); vagy ha ez nem sikerül, akkor abba akarták becsalogatni, hogy liberális módon megengedje a válást. Jézus azonban most is kikerülte a csapdát egy egészen eredeti válasszal: nem bocsátkozik vitába a mózesi engedménnyel, hanem azt állítja, hogy a teremtés eredeti állapotát kell visszaállítani. A „teremtés kezdetére” utalva emlékeztet arra, hogy az asszony nem birtoka volt a férfinek, hanem egyenrangú társa. Az asszony tulajdonként való kezelése később alakult ki. Elsődlegességet élvez az eredeti isteni akarat. Ennek analógiájára a házasság felbonthatatlansága – mint isteni akarat – megelőzi a később kialakult mózesi előírást a válólevél kiállításáról.
Egyszerűbben fogalmazva: az isteni akarat megelőzi az emberi törvényt!
2. Jézusnak a válásra vonatkozó tilalma ma is érvényes! Ezt azért fontos tudatosítanunk, mert hasonló társadalmi közegben kell élnünk. Amint Jézus korában gyakorlat volt a válás és az elváltak újraházasodása, úgy van ma is. A polgári törvénykönyv megengedi a válást, nagyon sokan élnek is vele, majd újraházasodnak. Jézus kijelentése – „amit Isten összekötött, azt ember ne válassza szét” – ma is iránymutató kell, hogy legyen a krisztushívők között. Az állami törvények egy sor területen megengedőbbek az isteni törvényeknél (pl. válás, abortusz, újabban homoszexuálisok együttélésének kvázi házasságként való elismerése több országban), de az is igaz, hogy az állami törvények nem mindenkor adnak útmutatást a keresztény élethez. Aki Jézus követője akar lenni, annak nem a megengedő állami törvényeket kell követnie, még kevésbé a társadalmi szokásokat (pl. az élettársi viszonyt), hanem az isteni törvényt, mely tiltja a válást, az abortuszt, vagy a homoszexuálisok együttélését.
Nem kell kriminológusnak lenni ahhoz, hogy meg ne lássuk a válások és a deviáns, bűnöző magatartás kialakulása közötti összefüggést. Az ún. problémás gyermekek rendszerint a problémás családokból kerülnek ki. A családi problémák aztán szükségszerűen társadalmi problémákban jelennek meg.
Megfontolandók XIII. Leó pápának 1880-ban írt gondolatai: „A család és a társadalom legnagyobb ellensége a válás, mely a népek megromlott erkölcséből születik, s – a tények tanúsága szerint – mind a magán, mind a közéletben a legnagyobb bűnöknek nyit kaput.” (Arcanum divinae sapientiae enciklika III. 3.)
Napjainkra a család intézménye súlyos beteg lett. Gyógykezelésének módját Jézus meghatározta: amit Isten összekötött, azt ember szét ne válassza! Ámen.
Verőcei Gábor/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP