L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Nagyböjt 3. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Irgalmasan bánik az Úr azokkal, akik szeretik őt 
 
Kiv 20,1-17
Akkor Isten elmondta mindezeket a szavakat: ,,Én, az Úr, vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a rabszolgaság házából. Rajtam kívül más istened ne legyen! Ne készíts magadnak faragott képet, és semmiféle képmást arról, ami fenn van az égen, vagy lenn a földön, vagy a föld alatt, a vizekben! Ne imádd ezeket, és ne szolgáld őket, mert én, az Úr, a te Istened erős és féltékeny vagyok, és az atyák vétkét megtorlom gyermekeiken, és azok harmadik és negyedik nemzedékén, akik gyűlölnek engem! De irgalmasságot gyakorlok ezer nemzedéken át azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsaimat. Ne vedd hiába az Úr, a te Istened nevét: mert nem hagyja büntetlenül az Úr azt, aki hiába veszi az Úr, az ő Istene nevét! Emlékezzél meg arról, hogy a szombat napját megszenteld! Hat napon dolgozzál, és végezd minden munkádat! A hetedik napon azonban az Úrnak, a te Istenednek szombatja van: semmiféle munkát se végezz azon se te, se fiad, se lányod, se rabszolgád, se szolgálód, se állatod, se a jövevény, aki a kapuidon belül van! Hat nap alatt alkotta ugyanis az Úr az eget és a földet, a tengert, és mindazt, ami bennük van, a hetedik napon azonban megpihent, azért áldotta meg az Úr a szombat napját, és azért szentelte meg. Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú életű légy azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad majd neked! Ne ölj! Ne paráználkodj! Ne lopj! Ne tégy hamis tanúságot felebarátod ellen! Ne kívánd meg felebarátod házát! Ne kívánd meg feleségét, se rabszolgáját, se rabszolganőjét, se marháját, se szamarát: semmijét se, ami az övé!''
Zs 18B
A karvezetőnek. Dávid zsoltára. Isten dicsőségét beszélik az egek, és keze művét hirdeti az égbolt. Ezt harsogja az egyik nap a másiknak, erre tanítja az egyik éj a másikat. Nem sustorgással, nem dadogással, hogy ne lehetne érteni őket: az egész földre elhat szózatuk, s a földkerekség határaira szavuk. Bennük ütötte fel a napnak sátrát, s az, mint a vőlegény, kilép nászházából, mint a hős, ujjongva indul neki útjának. Az ég egyik szélén kel föl, és útja annak másik széléig jut el, és nincs, aki melege elől elrejthetné magát. Szeplőtelen az Úr törvénye, felüdíti a lelket, az Úr rendelete megbízható, bölcsességet ad a kisdedeknek. Egyenesek az Úr végzései, vidámmá teszik a szívet, világos az Úr parancsa, felvilágosítja a szemet. Az Úr félelme tiszta, örökkön-örökké megmarad, igazak az Úr ítéletei, egytől-egyig igazságosak. Kívánatosabbak az aranynál, és megannyi drágakőnél, édesebbek a méznél, meg a csepegő lépes méznél. Szolgád meg is tartja őket, megtartásuk jutalma bőséges. Ki veszi észre a vétkeket? Tisztíts meg titkos bűneimtől, és a kevélységtől mentsd meg szolgádat, ne uralkodjék rajtam. Akkor szeplőtelen leszek, s a nagy vétektől tiszta maradok. Hadd legyen kedves előtted szám beszéde, és szívem elmélkedése mindenkor. Uram, én segítőm, én üdvözítőm!
1Kor 1,22-25
Mert a zsidók jeleket kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi azonban a keresztrefeszített Krisztust hirdetjük, ami ugyan a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig oktalanság; maguknak a meghívottaknak azonban, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége, mert Isten oktalansága bölcsebb az embereknél, és Isten gyöngesége erősebb az embereknél.
Jn 2,13-25
Közel volt a zsidók Pászkája, és Jézus fölment Jeruzsálembe. A templomban ökör-, juh- és galambkereskedőket talált, s az odatelepedett pénzváltókat. Akkor kötelekből ostort font, és mindnyájukat kizavarta a templomból a juhokkal és az ökrökkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, az asztalaikat fölforgatta. A galambárusoknak pedig azt mondta: ,,Vigyétek el innen ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!'' Akkor tanítványai visszaemlékeztek arra, hogy írva van: ,,Emészt engem a buzgóság házadért'' [Zsolt 69,10]. A zsidók azonban megszólították, és azt kérdezték tőle: ,,Milyen jelet mutatsz nekünk, hogy ezeket cselekszed?'' Jézus azt felelte nekik: ,,Bontsátok le ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem azt!'' A zsidók erre így szóltak: ,,Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt fölépítenéd?'' De ő a saját testének templomáról mondta ezt. Amikor föltámadt halottaiból, tanítványai visszaemlékeztek, hogy ezt mondta, és hittek az Írásnak, és a szónak, amelyet Jézus mondott. Amikor Jeruzsálemben volt Húsvét ünnepén, sokan hittek az ő nevében, mert látták csodajeleit, amelyeket művelt. De Jézus nem bízta magát rájuk, mert ismerte mindnyájukat, s mert nem szorult rá, hogy valaki tanúságot tegyen az emberről; jól tudta ugyanis, hogy mi lakik az emberben.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
A templom megtisztítása
Tavasszal minden kerületben megszervezik a lomtalanítást. A pincében, padláson, lakásban felhalmozódott szemetet, hasznavehetetlen holmikat kihordják a kapu elé és a szemetes elviszi. Így a húsvéti ünnepekre megtisztulnak a házak. Jézus húsvét előtt a jeruzsálemi templomból lomtalanította a nem odavaló dolgokat. Kihajigálta az ólakat, kalitkákat, fölborította a pénzváltó asztalokat és kötéllel kihajtotta a kufárokat. Lelkünk templomában is idők folyamán felgyülemlenek a bűnök. Húsvét előtt itt is nagytakarítást kell rendezni. Nagyböjt 3. vasárnapjának szentírási olvasmányai emlékeztetnek minket lelkünk lomtalanítására. Az Evangélium rejtett értelmét keresve, úgy tűnik, három dologtól kell lelkünk templomát megtisztítani.

1. A lanyhaságtól, a lelki restségtől
A tanítványok, amikor később visszaemlékeznek a jeruzsálemi templom megtisztítására, a 68. zsoltár szavait vonatkoztatják a Mesterre: „Buzgóság emészt el házadért”. Jézusban tehát lobog az Atya ügye iránti szent lelkesedés. Ég benne az Isten iránti hódolat. Árad lelkéből az elmélyült imádság utáni vágy. Ez az égő buzgóság ragadja a szokatlan cselekedetre: a kufárok kiűzésére.
+! Ha Jézus emésztő buzgóságának fellobbanására gondolunk, nem kell-e szomorúan megállapítanunk, hogy belőlünk meg éppen a buzgóság kezd kihalni. Meg is nyugtatjuk magunkat: Isten bizonyára meg van elégedve velünk. Nem kíván tőlünk többet. Nincs szükség további tökéletesedésre. Elvégezzük szokott imáinkat, elmegyünk vasárnap a szentmisére, súlyosabb erkölcsi kilengéseink nincsenek. Így arra gondolunk, hogy napjaink szépen, minden különös erőfeszítés nélkül belefolynak az örökkévalóságba. De ha felütjük a Jelenések Könyvét, megdöbbenve értelmezhetjük magunkra Krisztus kifogásait, amellyel a laodíceai egyházat vádolja: „Ismerem tetteidet. Nem vagy se hideg, se meleg. Bárcsak hideg volnál, vagy meleg. De mivel langyos vagy, kivetlek a számból.” Isten mindegyikünket meghatározott feladattal bízott meg. A feladathoz megadta a képességeket is. És elvárja, hogy feladatainkat buzgón végezzük el. Diogenész látta az embereket cél nélkül ténferegni az utcákon. Fogott erre egy üres hordót és kezdte föl-alá gurigatni. Nevetve kérdezték a járókelők: „Micsoda új trükk ez?” Így válaszolt: „Meg akarom mutatni, hogy én is csinálok valamit.” Vannak, akik oly ügyesen adminisztrálják magukat, hogy semmittevésükkel a lázas munka látszatát keltik. Legyen jelszavunk a buzgóság tekintetében: „Tevékenységünket 5-ös sebességgel járatjuk”. Mert 1-esben csak gyilkolja a motort és nem ad örömet a vezetőnek.

2. A dolgok varázsától, az öncélú gyűjtéstől
Pár évvel ezelőtt piacra dobták a kvarcórákat. Egyszerre minden gyermek agyonszekálta szüleit, hogy neki is ilyet vegyenek. Tízéves kislány hisztizve kiabálja: „Nem élhetek gördeszka nélkül!” A birtoklás szenvedélye könnyen úrrá lesz a lélekben. Azt hisszük, akkor élünk igazán, ha sok holmink van. Diogenész csak egy hordót tartott meg magának és egy poharat. A hordóban lakott, a pohárból meg ivott. De amikor észrevette, hogy egy fiú a tenyerével merített a forrásvízből, a poharat is eldobta. Mégis boldogabb volt, mint a modern kor embere, aki a párizsi világkiállításon 100.000 eszközt mutat be, amellyel életét könnyebbé teheti. Aztán elég egy negyedórás áramszünet, és tehetetlenebbnek érzi magát, mint az ősember, aki két kezével mindent megoldott. Kimondhatatlan csapást jelentene, ha a világ számunkra csupán megszerezhető tárgyakból állna. A tisztán anyagi dolgokból álló világ olyan sivár, amely elől csak az italba, meg a mámorba lehet menekülni. Jézus! Ostoroddal hajtsd ki lelkünk templomából a kuporgató élet ezer áldozati állatát, a luxuscikkeket és borítsd föl pénzváltó asztalainkat.

3. Önmagunk bálványozásától
Nagy a kísértésünk, hogy templomot emeljünk, de abban saját bálványképünket akarjuk imádni, vágyunk, hogy oltárt építsünk benne, de azon saját magunknak akarunk áldozatot bemutatni, s nem szolgálni akarjuk embertársainkat, hanem azt várjuk, hogy mindenki minket tömjénezzen. Nagyböjtben a magunkkal törődés helyett, fokozatosan észre kell vennünk a rászoruló embertársat is. Kövessük Urunk, Jézus példáját. Ő keresztjének hordozása közben is Jeruzsálem síró asszonyait vigasztalta. Hagyta, hogy megfosszák ruháitól és engedte, hogy a katonák szétosszák maguk között. Irgalmát a jobb latornak tartogatta, véres képmását Veronikának adta, Édesanyját Jánosnak ajándékozta, emberi lelkét az Atya kezébe ajánlotta. A töviskoronán kívül mindenét szétosztogatta. Ezt a magunkról elfeledkező lelkületet ápoljuk lelkünkben. Az önzést pedig engedjük lomtalanítani az Úrnak.

4. Töltsük be imádsággal
A vákuum, az üresség azonban visszariaszt. Lelkünk templomának sem szabad üresen maradni. Az imádság házává kell tenni. Be kell töltenünk imádsággal. Legyünk most nagyböjtben buzgóbbak az imádságban. Ne többet imádkozzunk, hanem mélyebben, összeszedettebben. Biztosítsuk a csendes lelkületet. Ne engedjük, hogy a vásárcsarnok lármája zavarja áhítatunkat.
* * *
Dolgozatírás. Csengetéskor a tanár kijelenti: nem szedem be a füzeteket. Mindenki kap egy piros ceruzát és saját maga javítja ki a hibákat. Az kap jó jegyet, aki több hibát vesz észre és javít ki a dolgozatában. Ne várjuk meg, míg Jézus ostorral űzi ki belőlünk a hibákat. Nagyböjtben vegyük kezünkbe a piros ceruzát és irtogassuk, javítgassuk hibáinkat. Imánk pedig a költővel szálljon az Úr elé: a langyosságtól segítsen leginkább megszabadulni. Amíg eredményt nem érünk el, kérve kérjük: „Langymeleget, Uramisten, ki ne vess a szádból!” (Sík Sándor: Júniusi körte)
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
„Arcod haragos fellegekből / Ismerős nekem, Isten” – írta egyik versében Ady (Könyörgés egy kacagásért).
1. A mai vasárnap evangéliumában Jézus úgy áll előttünk, mint egy forradalmár, mint egy fölforgató, akár egy régi próféta. A zsidóság egyetlen, legbecsesebb kultuszhelye, a jeruzsálemi templom körül nyüzsgő élet, adás-vevés, pénzváltás, kereskedelem folyik. Lármás kufárok adják el a jámbor hívek számára az áldozatbemutatáshoz szükséges galambokat, juhokat, ökröket, amikor Jézus hirtelen kötélből ostort fon és fölborogatja asztalaikat, szétszórja pénzüket, mi több, dühtől lihegve széjjelzavarja őket. Ostorcsapások között hangzik el Jézus egyetlen mondata: „Ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!” A tanítványok pedig, az evangélium leírása szerint megértették, hogy beteljesedett ebben a cselekedetében a 68. zsoltár: „Házadért való buzgóság emészt el engem”. Meghökkentő, elgondolkodtató epizód az Úr életéből; valószínűleg, aki sokszor kikapott gyermekkorában a szüleitől, még inkább érzi pszichikai erejét, hatását.
2. Jézus életének ez a jelenete felidézi bennünk az ószövetség különféle elbeszéléseit Isten szent haragjáról. Az a bibliai szakasz, amelyet ma Mózes 2., más néven a Kivonulás könyvéből olvasunk, a 10 ige, a 10 kijelentés, amelyet mi Tízparancsolat néven ismerünk, nemcsak valamikor Mózesnek adott kemény szabályrendszer, nemcsak Izrael ókori történetének törvénytára, hanem az egész emberiség egyetlen útja önmaga kibontakozása és a teremtő Isten felé. Ezért védelmezi azt Mózes az Úr tüzes, haragló tekintetével, amikor lejön a hegyről és népét bálványimádásban találja. Isten így szól ekkor Mózeshez: „Látom jól, hogy keménynyakú nép ez, engedd, hadd gyúljon fel ellenük haragom” (Kiv 32,10). Egyiptomban a Kr. előtti XVI–XII. századból ismerős az úgynevezett Halottak Könyve, amit szokás volt eltemetni az elhunyttal együtt. Ebben mentségeket találunk, amelyekre az eltávozott odaát, az istenség előtt hivatkozhatott: „Nem voltam igazságtalan. Nem raboltam. Nem voltam kapzsi. Nem loptam” stb. Ezzel szemben a 10 parancsolat Istene itt a földön lép elénk szabályaival, amelyek a lelkiismeretet kötelezik. Sok közülük magyarázattal is el van látva, mert életünk szabályozója, s mindig emlékeztetni akar Arra, aki nemcsak megteremtett minket, de akinek joga van beleszólni életünkbe, irányítani, vezetni azt. Ezeket az isteni parancsokat Jézus sem törli el, hanem beteljesíti. „Bizony mondom nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű, vagy egy vesszőcske sem vész el a törvényből, hanem minden beteljesedik” (Mt 5,17–18). Természetesen ő, mint az emberiség Üdvözítője, isteni tekintéllyel szól az ószövetségi törvényről. Ostorozza azokat, akik messze kerültek annak lelkületétől, csak szavain rágódnak. Ezért rámutat annak lényegére: „Szeresd Uradat, Istenedet, szeresd felebarátodat, (mert) ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták” (Mt 22,36–40). A két kőtábla szimbólum: a kinyilatkoztató, a szigorú, értünk aggódó, a mi javunkat akaró, teremtő Isten jelképe. Nem mindegy, hogyan élünk! – Jézus arcán, – még ha manapság nem szívesen beszélünk is róla, – az „értünk haragvó Isten” vonásai tükröződnek. Isten joggal haragszik az emberre: már a teremtés hajnalán, a bűnbeesés után, amikor a kígyót megátkozza, dühe a szabadságával visszaélt ember védelmében tör ki (vö. Gen 3,14). Illés próféta dühén át is Isten haragja nyer kifejezést, amikor a Kármel-hegyi áldozat után végeznek Baál bálványimádó prófétáival (vö. 1Kir 18,40). Az ószövetség népe tudja, hogy Jahve, a Seregek Ura él, ismeri tetteit, számon kér, elvár, nevel. Izajás próféta írja: „haragja izzó, elviselni nehéz... nyelve mint emésztő tűz, lehelete mint a megáradt patak” (30,27). Isten haragját úgy élik át, mint saját vétkük, eltévelyedéseik, szeretetlenségük következményét. Azt is tudják, hogy Isten nem dönt haragja hevében, mert ő mégiscsak Isten és nem ember (vö. Oz 11,9). – „Érted haragszom, és nem ellened!”
3. Ha hiteles képet akarunk formálni Jézusról, akkor ebben az ószövetségi háttérben kell őt szemlélnünk. Személyében továbbra is jelen van köztünk a miattunk és értünk aggódó Isten. Amikor indulattal parancsol a sátánnak, megfékezi a démoni erőket, szinte magán kívül száll szembe a képmutató, ravasz farizeusokkal, amikor a szívtelen szolga történetét meséli el, akinek sokat engedtek el, ő mégis kegyetlen maradt szolgatársával; s amikor a jeruzsálemi templomot nyilvánosan megtisztítja a rablók barlangjára emlékeztető kufároktól. Jézus azért jött, és arról tett tanúságot, hogy „aki nem hisz a Fiúban (azaz őbenne), arra Isten haragja száll” (Jn 9,36). Pál apostol is ír erről: „Isten haragja száll a hitetlenség fiaira” (Kol 3,6), vagy: „Megnyilvánul az égből Isten haragja az emberek gonoszsága fölött” (Róm 1,18). A Szentírás minden lapja ennek ellenére arról szól: „Isten nem haragra szánt minket, hanem az üdvösség elnyerésére” (1 Tessz 5,9). A harag nem öncél, nem ellenünk, hanem értünk való. Komolyabban kell vennünk azt, hogy féltékeny szeretettel fordul felénk, a javunkat akarja. Fenyítéke azt szolgálja, hogy megváltozzunk, észbe kapjunk, visszatérjünk hozzá, egyetlen Urunkhoz, Istenünkhöz. Jézus határozott mozdulatai azt jelzik, hogy ő tényleg tüzet jött bocsátani a földre (vö. Lk 12,49), s ez lehet, hogy kezdetben haragot jelent: a selejtnek, a bűnnek, a rossznak az elégetését, de azután a Szentlélek mindent átragyogó, sugárzó világosságát, rendet, értelmet, tiszta szándékot!
Föl kel hát nekem is tennem magamban a kérdést: komolyan veszem-e a haragvó Jézus személyében értem aggódó, felém forduló Istent? Komolyan számítanak-e életemben azok az értékek, amelyeket Isten annak tart: az istentisztelet, az igazság, a tisztaság? Sőt, ha Isten ilyen tulajdonságokkal nevel minket, akkor nekünk is következetes szigorral kell elsősorban önmagunkat formálnunk (munkában, tanulásban, sportban, élvezeteink mérséklésében); és a ránk bízottakat is ebben a tudatban nevelnünk! Így tölt el ma minket is az Úr házáért, ügyéért, üdvösségünkért való buzgóság igényes lelkülete. Ámen.
Pákozdi István/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
„Emészt a házadért való buzgóság”
A zsoltárok(68,10) imádságos gondolata fogalmazódik és szólal meg a tanítványok szívében, amikor a templomot megtisztító, az árusokat, pénzváltókat kikergető és asztalaikat felforgató, pénzüket szétszóró Jézust látják. És ez a mai, a harmadik nagyböjti vasárnap lényegét összefoglaló gondolat is: emésztő buzgóság. Vagyis tettekben megnyilvánuló imádás, tisztelet és szeretet. Mert Jézus templomot megtisztító prófétai cselekvése mindenekelőtt kinyilatkoztatás, mely az atyai ház új fényében mutatja be a templomot. Jézust nem az áldozathoz megvásárolható állatok látványa bántja elsősorban, hanem az a közöny és üres kereskedő szellem, ahogyan az Atya házával bánnak az ott lévők. „Ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká” – mondja, mintegy magyarázva tettének értelmét. Milyen megilletődött szeretet tölthette el lelkét, amikor belépett a templomba, amikor a kövekben, az épületben otthonra talált, mert az Atya házát fedezte fel bennük. Nem is állították meg cselekvésében, csupán jeleket kértek tőle, hogy mindezt megteheti. És Jézus nem is késlekedett a legszentebb és leghitelesebb jelről beszélni tettének igazolására: „Romboljátok le ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem!” Persze, akik a kőből emelt épületben nem látják már az atyai házat, hogyan is érthetnék Jézus szavait, melyek nem a kőtemplom újjáépítéséről, hanem a feltámadásról, az új élet kezdetéről szólnak. Mert az Atya ajándéka abban áll, hogy életre kelti a holtakat, és ezzel megvilágítja mindennek az értelmét.
Az evangélium üzenetének szimbolikus értelmét nekünk is meg kell látnunk. Testünk a bennünk lakó Szentlélek temploma, melynek hivatása, hogy megdicsőítse az Atyát. Jézus éppen azért vette magára a mi emberi természetünket, azért jelent meg közöttünk testben, hogy példát adjon, és megtanítson minket az Atya megdicsőítésére. Ha nagyböjt számunkra is az emésztő buzgóság ideje, akkor nekünk is meg kell szentelnünk testünket, hogy az Atyának tetsző áldozatokat mutathassunk be. A juhok, az ökrök, a pénzváltók pénze szimbolizálják azokat a kísértéseket, melyek elkényelmesítenek, megszokottá és közömbössé teszik életünket, Istenhez és egymáshoz való viszonyunkat. Jelképezik azokat a bűnöket is, melyek akadályozzák bennünk a lényeg meglátását, az Atya szeretetének fölfedezését. Mennyire szükségünk van nekünk is arra ezekben a napokban, hogy valódi buzgósággal kiűzzük magunkból mindazt, ami nem méltó Isten templomához, a keresztségben kapott fölszenteltségünkhöz, mely a mi szívünket is az Atya házává formálja. Le kell rombolnunk magunkban a régit, hogy fölépülhessen az új, meg kell halnunk bűnös önmagunknak, hogy életre kelhessünk Jézussal, az Atya dicsőségére. Jézus tudja, mi lakik bennünk. Nem szorul arra, hogy bárki is felvilágosítsa rólunk. Éppen ezért állítja elénk e napon ezt a képet, hogy ne féljünk radikálisan szakítani magunkban a bűnnel, hogy ezentúl már ne önmagunknak éljünk, hanem annak, aki értünk meghalt és föltámadt. Ez a radikalitás fájdalmas, de szükséges, hiszen az orvos sem sajnálni, hanem gyógyítani akarja a beteget, amikor belép a műtőbe.
A szeretet pedig nem kellemesen csengő, hízelgő szavak füzére, hanem tetteink gyümölcse, elkötelezettségünk igazolása. „Aki szeret engem, megteszi parancsaimat” – mondja Jézus az utolsó vacsorán többször is a tanítványoknak. Ebben az összefüggésben látjuk magunk előtt és olvassuk a Mózes második könyvéből vett ószövetségi olvasmányt, mely a Sínai-hegyen kihirdetett Tízparancsolat törvényét állítja elénk. A szeretet ezekben mérhető le. Aki engedelmeskedik Isten kinyilatkoztatott törvényeinek, az szereti Őt. Nagyböjt a Tízparancsolattal való szembesülésünk ideje is. Bizony nem ritkán nekünk is ostort kell fonnunk, hogy megtanítsuk önmagunkat a valódi szeretet titkát magában rejtő parancsok valódi értékére, és megtartásának útjára. Testünk temploma ezekből a súlyos kövekből épül fel. Mennyi önmegtagadásra, alázatra és szelídségre van szükségünk, hogy kilépjünk önzésünk világából és akarjuk élni az Isten és a felebarát iránti szeretet lehetőségeit. Hivatott tanúk vagyunk. Mert a világ, melyben élünk, egyáltalán nem a Tízparancsolat szellemében és szerint él. Sőt, pontosan az ellenkezőjét valósítja meg. Mert bőven van más istene az igaz Istenen kívül, hamis bálványainak sokaságával veszi körül magát, káromolja Istent és egyáltalán nem is akarja megszentelni az Úr napját. Nem tiszteli a családot, öl, házasságot tör, lop, hamisan tanúskodik, irigy és önző. Mindezt úgy fogalmazza meg: hiszek Istenben, de nem vagyok elvakult, tudok élni is. Szükségünk van-e nekünk is a Jézussal való találkozás megtisztító kegyelmére? Fölismerjük-e, hol nehéz a mi életünkben megvalósítani a szeretet Tízparancsolatban megfogalmazott útját? Mert így és itt válik igazán böjtté, vagyis szeretetté mindaz, amit teszünk.
A jó szándék megvan bennünk, de gyakran kevésnek érezzük az erőt önmagunkban a szándékok megvalósításához. Honnan az erő? Erre a kérdésre válaszol Szent Pál apostol a mai második olvasmányban, a korinthusiakhoz írt első levélben: „mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a meghívottaknak Isten ereje és Isten bölcsessége”. A nagyböjt idején gyakran szemléljük a Megfeszített arcát. Csak meg ne botránkozzunk és el ne utasítsuk hamis bölcsességünk rövidlátó gyöngesége miatt. Az Isten akarata szerinti élet, mindig a kereszt és a rajta megfeszített titkát szemlélteti velünk, aki megtanít arra, hogy halál nélkül nincs föltámadás és önmagunk megtagadása nélkül nem élhetünk Isten szeretetében. Boldog, aki megtalálja és befogadja Isten bölcsességét, hogy valódi és hiteles templomot építsen az Atya dicsőségére.
Hollai Antal/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP