L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Nagyböjt 5. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Törvényét bensőnkbe helyezi, szívünkbe írja az Úr
 
Jer 31,31-34
Íme, jönnek napok, -- mondja az Úr, -- amikor új szövetséget kötök Izrael házával és Júda házával. Nem olyan szövetséget, amilyet atyáikkal kötöttem azon a napon, amikor megfogtam kezüket, hogy kihozzam őket Egyiptom földjéről; azt a szövetségemet ők bontották fel, pedig én voltam az Uruk, -- mondja az Úr. -- Hanem ez lesz az a szövetség, amelyet Izrael házával kötök azok után a napok után, -- mondja az Úr: -- törvényemet a bensejükbe adom és a szívükre írom. Istenük leszek, ők pedig az én népem lesznek. Nem fogja többé így tanítani egyik a másikat, senki a testvérét: ,,Ismerjétek meg az Urat!'' Mert mindnyájan ismerni fognak engem, a legkisebbtől a legnagyobbig, -- mondja az Úr, -- mivel megbocsátom bűnüket, és vétkükre nem emlékezem többé.''
Zs 50
A karvezetőnek. Dávid zsoltára, amikor Nátán próféta eléje járult, miután ő Batsebával vétkezett. Könyörülj rajtam, Isten, irgalmad szerint, könyörületességed szerint töröld el gonoszságomat! Moss egészen tisztára vétkemtől, bűnömtől tisztíts meg engem! Mert elismerem gonoszságomat, és bűnöm előttem van szüntelen. Ellened vétkeztem, egyedül ellened, s azt cselekedtem, ami előtted gonosz, hogy igaznak bizonyulj beszédedben, és igzságos a te ítéletedben. Íme, gonoszságban fogantattam, és bűnökben fogant engem az én anyám. Íme, te a szív igazságát szereted; bölcsességedet titokban kinyilatkoztattad nekem. Hints meg engem izsóppal és megtisztulok, moss meg engem és a hónál fehérebb leszek! Add, hogy örömet és vidámságot halljak, hadd ujjongjanak csontjaim, amelyeket összetörtél! Fordítsd el bűneimtől arcodat, töröld el minden gonoszságomat! Tiszta szívet teremts bennem, Isten, s az erős lelket újítsd meg bensőmben! Színed elől ne vess el engem, szent lelkedet ne vond meg tőlem! Add vissza nekem üdvösséged örömét, és készséges lélekkel erősíts meg engem! Hadd tanítsam útjaidra a bűnösöket, hogy hozzád térjenek az istentelenek! Szabadíts meg a vértől, Isten, szabadító Istenem, hogy nyelvem ujjongva hirdesse igazságodat! Uram, nyisd meg ajkamat, hadd hirdesse szám dicséretedet! Hiszen nem kedveled a véres áldozatot, ha égő áldozatot hozok, nem tetszik neked. A töredelmes lélek áldozat Istennek, a töredelmes, alázatos szívet, Isten, nem veted meg. Tégy jót, Uram, jóságodban Sionnal, hogy felépüljenek Jeruzsálem falai. Akkor majd kedvedet leled az igaz áldozatban, ajándékokban, egészen elégő áldozatokban; Akkor majd fiatal bikákat tesznek oltárodra.
Zsid 5,7-9
Ő, testi mivoltának napjaiban imáit és könyörgéseit nagy kiáltással és könnyhullatással bemutatta annak, aki megszabadíthatta őt a haláltól; és meghallgatást is nyert hódolatáért. Bár Isten Fia volt, engedelmességet tanult abból, amit elszenvedett; és amikor eljutott a beteljesedéshez, örök üdvösség forrása lett mindazoknak, akik engedelmeskednek neki [Iz 45,17G].
Jn 12,20-33
Azok között, akik fölmentek, hogy imádkozzanak az ünnepen, volt néhány görög is. Ezek odamentek Fülöphöz, aki a galileai Betszaidából volt, és kérték őt: ,,Uram, látni szeretnénk Jézust!'' Fülöp elment és szólt Andrásnak, mire András és Fülöp elmentek, és szóltak Jézusnak. Jézus ezt felelte nekik: ,,Eljött az óra, hogy az Emberfia megdicsőüljön. Bizony, bizony mondom nektek: ha a földbe hullott gabonaszem meg nem hal, egymaga marad, de ha meghal, sok termést hoz. Aki szereti életét, elveszíti azt, és aki gyűlöli életét ezen a világon, megőrzi azt az örök életre. Aki nekem szolgál, kövessen engem, és ahol én vagyok, ott lesz a szolgám is. Azt, aki szolgál nekem, meg fogja tisztelni az Atya. Most megrendült a lelkem. Mit is mondjak? Atyám, ments meg engem ettől az órától? De hiszen ezért jöttem, ezért az óráért. Atyám, dicsőítsd meg nevedet!'' Erre szózat hangzott az égből: ,,Már megdicsőítettem, és újra meg fogom dicsőíteni.'' Az ott álló tömeg, amely ezt hallotta, azt mondta, hogy mennydörgés volt. Mások így szóltak: ,,Angyal beszélt hozzá.'' Jézus azt felelte: ,,Nem miattam hangzott el ez a szózat, hanem miattatok. Ítélet van most e világ felett, most fogják kivetni ennek a világnak a fejedelmét. Én pedig, ha majd felmagasztalnak a földről, mindent magamhoz vonzok.'' Ezt azért mondta, hogy jelezze, milyen halállal fog meghalni.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Miért kellett Jézusnak szenvednie?
Vannak szentírásmagyarázók, akik azt állítják, hogy Edessza pogány királya követeivel levelet küldött a Názáreti Jézusnak. A levélben közölte, hogy tudomására jutott a Jézusra váró halálos ítélet. Felkínálja, meneküljön Edesszába, ő védelmébe veszi. Jézus azonban nem szökött meg a keresztút elől, hanem tudatosan vállalta a földbe hullott gabonaszem sorsát.
Így volt, nem így volt, nem tudjuk eldönteni. Azt azonban János följegyezte evangéliumában, hogy pogány görögök keresték a Vele való találkozást, és Jézus a szenvedésének értelméről beszélt velük. Kifejtette, hogy a kereszt „élete nagy órája” lesz, amellyel megdicsőíti az Atyát, megdicsőül ő maga, és példaképpé lesz minden szenvedő ember számára.
Nagyböjt 5. vasárnapján, amelyet a liturgia a szenvedés első vasárnapjának nevez, szembesülünk azzal a misztériummal, miért kellett Jézusnak szenvednie. És talán az ő szenvedésének fényében a magunkéra is feleletet kapunk.

Miért szenvedett Jézus?
Amikor Clodvig, frank király, keresztelkedése előtt Jézus szenvedéséről hallott, kardjára csapott és így kiáltott: „miért nem lehettem én ott! Majd szétcsaptam volna frankjaimmal a zsidók közt!” Milyen jó, hogy Clodvig nem volt ott a frank sereggel! Megakadályozta volna a megváltást. Az Úr Jézus az őt kereső pogány görögök előtt kifejtette önkéntes szenvedésvállalásának okait:
1. Elvhűségből
Azt mondja passiójáról: „Most dicsőül meg az Emberfia.” Úgy érzi, gyáván elmenekülhetne, de akkor föl kellene adni elveit. El kellene árulni hivatását, ki kéne egyezni a farizeusokkal. Fel kellene hagyni a tiszta isteneszme hirdetésével. Ha viszont kitart meggyőződése mellett, akkor vállalnia kell a keresztutat és a halált. Ellenfelei megpróbáltak hízelegni, ráijeszteni, elhallgattatni. Jézus nem volt fakír, mazochista, aki keresi a fájdalmat vagy élvezi a szenvedést. Hanem hős volt, aki hűséges maradt elveihez élete árán is. Teljesítette kötelességét. Kitartott küldetése mellett.
A pompeji katona élete árán is hűséges volt őrhelyéhez. Akkor is, amikor hömpölygött feléje a Vezuv tüzes lávája, ő csak állt rendületlenül a kapunál. Állva temette be a hamueső. Jézus nem az őrállomásához, hanem az elveihez maradt hű. Egészen a vértanúságig. Ezt tükrözi a nagypénteki liturgia piros színe. Nem feketében gyászoljuk Jézus halálát, hanem pirosban ünnepeljük Őt, mint a vértanúk királyát.
+! Én se keressem a keresztet! Ne örüljek neki! Ne élvezzem a fájdalmat! De maradjak hűséges elveimhez akkor is, ha ezért szenvednem kell. A költő is erre figyelmeztet: „Vesd meg, kik egy jobb falatért eladják magokat. Százszorta inkább éltedet tagadd meg, mint magad. Hadd vesszen el az élet, ha a becsület marad!” (Petőfi Sándor: Ha férfi vagy, légy férfi)
Az Egyháznak szüksége van arra, hogy gerinces, elveihez hűségesen ragaszkodó hívei tudjanak NEM-et mondani hízelgésnek és fenyegetésnek egyaránt, ha az Isten ügyéről van szó. Úgy, mint Jézus. Ő nem kereste az összeütközést, kitért a provokálás elől, de gyávaságra nem lehetett rávenni. Akkor jöjjön inkább a Golgota és a kereszt.
2. Engedelmességből
Jézus földi életében gyakran beszélt szenvedéséről és haláláról. Úgy emlegette, mint „életének nagy óráját”. Szenvedése Isten üdvözítő tervének teljesítése volt. Ő nem úgy fogadta a szenvedést, mint véletlen katasztrófát, kikerülhetetlen tragédiát, hanem mint az Atya akaratát. Jézus passiójában bemutatta, hogy van még a földön tökéletes engedelmesség az Atya akaratának teljesítésében. Krisztus engedelmessége mellett minden emberi engedetlenség elvesztette igazi élét. A bűn lényege ugyanis abban áll, hogy az ember visszautasítja Isten akaratát: „Nem szolgálok!”, és visszautasítja Isten szeretetét: „Nem kell!” Jézus ezt tette jóvá halálig tartó engedelmességével és végtelen szeretetével. Nagypénteken 3 órakor ezért helyreállt a kapcsolat Isten és az ember között. Mert a Mennyei Atya az ő viselkedésében többet kapott engedelmességben és szeretetben, mint amennyit a világ bűne megtagadott tőle.
+! Ezért tör fel ajkunkon a hála a Keresztút minden állomásán: „Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert szent kereszted által megváltottad a világot!” Ezért ünnepeljük nagypénteken a leleplezett keresztet: „Íme, a szent keresztfa, rajta függött valaha a világnak váltsága. Jöjjetek hát keresztények, hódolattal hajtsunk térdet. Üdvözlégy szent keresztfa!”
3. Helyettesítő elégtételként
Krisztus helyettünk vetette alá magát az Atya ítéletének. Ilyen helyettesítő elégtételre ismer példát a történelem. Régi görög történetírók feljegyezték Kodrus király életét, aki önmagát áldozta fel, hogy megmentse népét a pusztulástól.
Az athénieket ellenség támadta meg, s ostrom alá vette a várost. A szorongatott város királya megkérdezte a delfi jósdát, mi lesz a sorsuk. Válasz: a város felszabadul, ha a király az ellenség által elesik. A hír eljutott az ellenség táborába is, és ezért senki sem merte bántalmazni. Végre Kodrus éjszaka álruhában a táborba lopódzott. Az őrök kémnek gondolták és leszúrták. Az athéniek megmenekültek. Ezt a szempontot állította előtérbe az Úr, amikor kijelentette: „Ha a búzaszem nem hull a földbe és el nem hal, egyedül marad, ha azonban elhal, sok gyümölcsöt hoz.”
+! Hány bűnös megtérését tudnánk mi is kiesdeni, ha saját szenvedésünket egyesítenénk Jézus áldozatával!
*
Miért a szenvedés? Örök emberi kérdés. Saját szenvedésem okát nem mindig tudom megfejteni. Csak annyit tudok, hogy Valaki tudja. És ebben nyugszom meg. Ehhez még hozzátehetem: és azt is tudom, hogy Valaki nem magyarázkodott, hanem magára vette a keresztet, és bemutatta, hogy együtt érez velem, és hogy a szenvedés nem a Gondviselés tévedése. Azon átcsillan a szentek által oly gyakran hangoztatott megállapítás: „Földi életünk legnagyobb értéke a néma, panasz nélküli szenvedés!”
 
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
Andersennek van egy meséje az ördög tükréről. Ennek a görbe tükörnek az a tulajdonsága, hogy a jó dolgokat összezsugorítja, kicsinek mutatja, míg a rosszakat felnagyítja, a valóságosnál sokszorta nagyobbnak tünteti fel. Egyszer ez a tükör széttört, és szilánkjai az emberek szemébe hullottak. Ez az oka annak, hogy világunkban a jót alig vesszük észre, a rosszat viszont többnyire hatalmasnak látjuk. Eddig a mitológiai ízű mese, a valóság azonban éppen az ellenkezője. Az, amit a mai vasárnaptól kezdődően húsvétig ünnepelünk: Jézus Krisztus, az Isten Fia, az emberiség egyetlen Megváltója valóban megtöretett értünk; szenvedésének és halálának értékei azonban nem a szemünkbe, hanem a szívünkbe hullottak, hogy azokból egész keresztény életünk folyamán meríteni tudjunk.
1. A mai evangélium Jézus belső szenvedéséről, lelki kínjairól beszél. Szavaival, képeivel értelmezi a rákövetkező tragikus események krónikáját, passióját. „Eljött az óra” – ezzel kezdődik Jézus megnyilatkozása. Akkor mondta ezt, amikor már csak hat nap volt az igazi húsvét előtt. Földi életének utolsó hete kezdődik. Tudja jól, hogy annakidején a kánai menyegzőn azt mondta Anyjának: „Még nem jött el az én órám”, de most már ütni kezd ez az óra, amelynek végkimenetele: az Emberfia megdicsőülése. Jézus irtózik a haláltól; félelme a szenvedéstől és az elmúlástól teljesen valóságos, jogos, megjátszhatatlan: „mélyen megrendült a lelkem” – mondja, sőt a Getszemáni-kertben nyíltan könyörög: „Atyám, ha lehetséges, vedd el tőlem ezt a kelyhet, de ne az én akaratom teljesedjék, hanem a tied!” (Lk 22,42) – Ez megérint minket: milyen világosan látja Jézus emberi sorsát. „Ő hangos kiáltással és könnyhullatással imádkozott és könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól”, mégis „a szenvedésből tanulta meg az engedelmességet” (Zsid 5,7–8). Isteni mivolta ellenére neki is, mint minden földre született embernek a néha emberfeletti teljesítményeket kívánó szenvedésből kellett az embersors tragédiájának engedelmességét, a halálraszántság, a kiúttalanság, a megsemmisülés engedelmességét megtanulnia.
2. Jézus egy hasonlattal szemlélteti sorsát: „Ha a búzaszem nem esik a földbe és el nem hal, egyedül marad; de ha elhal, sok termést hoz”. A fájdalomban megjelenik a vigasz tudata: az élet legnagyobb ellentmondása, „aki szereti életét, elveszíti azt, aki viszont gyűlöli (azaz kevésre tartja), az megmenti az örök életre”. Antióchiai Szent Ignác, akit egy római amfiteátrumban végeztek ki a II. század elején, így vallotta: „Isten gabonája vagyok, akit a vadállatok fogai őrölnek meg, hogy Krisztus tiszta kenyerének bizonyuljak” (ad Rom IV,1). Micsoda hatalmas tett! Az odaadás áldozata egy nagy termésért, az emberiség megváltásáért. Jézus ezért jött, hogy ezt elvégezze. A keresztény mártírok, vértanúk pedig ebbe az áldozatba kapcsolódva mondtak le földi életükről, ha arról volt szó, hogy hittagadás vagy halál. Nem könnyen tették, de megtették. A mi szenvedésünk és tudatosan elfogadott halálunk sem véletlen, hanem az örök életért vállalt legnehezebb lépcsőfok, a búzaszem sorsa.
3. „Megdicsőítettem, és továbbra is megdicsőítem! Ha pedig fölemelnek a földről, mindeneket magamhoz vonzok.” Prófécia az agóniában. Jézusban ismételten megdicsőült már az Atya: a keresztségekor, a táborhegyen, Lázár föltámasztásakor, minden egyes jótettében, csodájában, tanításában. A kereszten magasba emelve pedig a földön élő valamennyi ember szeme láttára nyilvánvalóvá lesz: „Ez valóban az Isten Fia volt” (Mt 27,54). „Föltekintenek arra, akit keresztül szúrtak” (Jn 19,37). Krisztus igazi dicsősége az lesz, amikor halála, föltámadása és a Szentlélek kiáradása után a világ népei vonzódnak majd hozzá, megtérnek, elismerik Megváltójuknak, és bebocsátást kérnek Országába. Ez szenvedésének a teljes értelme, a kereszt valódi elfogadása. Isten szeretete így nyilvánult meg a legtökéletesebb módon, amely ténylegesen egy új, a keresztből kibontakozó világ rendjét teremtette meg. Nincs másutt siker, boldogulás, kibontakozás, előrehaladás, csak az üdvözítő vérével festett keresztben.
Feketevasárnapnak nevezték elődeink a mait, amikor kezdetét veszi a szenvedés ideje a liturgiában. Sokhelyütt manapság is a gyász leplével borítják le a templom feszületét, oltárképét: Királyi zászló jár elől, keresztfa titka tündököl. Szívünkben újraéled Jézus szenvedéstörténete, elénk vetítődik keresztútjának minden állomása, saját életünk kínzó valóságának társképeivel. Mindez azért, hogy komolyabban vegyem egyszeri és megismételhetetlen életemet. Nézzek magamba, amíg elkísérem Krisztust az Olajfák hegyére. Szenvedésének és halálának értékei ne csak a szemembe, hanem a szívembe hulljanak, hogy jobbá legyek, megtisztuljak, s a jót a maga valóságában és nagyságában értékeljem! Ámen.
Pákozdi István/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
„Aki nekem szolgál, kövessen engem, és ahol én vagyok, ott lesz a szolgám is”
Jézusnak ez a meghívó, követésre felszólító mondata akkor szólal meg, amikor az ünnepre Jeruzsálembe zarándokolt görögök látni szerették volna őt, találkozni akartak vele. Az evangélium nem beszél arról, hogy mi indította ezt az igényt a szívükben, csak arról számol be, hogy az apostolok segítségét kérték a találkozáshoz. Jézus ezt az alkalmat használja fel arra, hogy föltárja az őt keresők előtt saját személyiségének titkát, és megismertessen minket is azzal az igazsággal, mit is jelent az ő követése, az az életforma, mely teljes közösséget kínál és ad mindazoknak, akik elfogadják és vállalják ezt a meghívást. Jézus titka a megdicsőülés: „Eljött az óra, hogy megdicsőüljön az Emberfia”. Ez a megdicsőülés kezdetét veszi akkor, amikor a világba lép, amikor az angyalok dicsőséget zengenek Betlehemben. Folytatódik a Jordánban történt alámerüléskor, amikor az Atya szózata nyilatkozik róla. Tündöklik a színeváltozás hegyének kimondhatatlan boldogságot adó élményében. És teljessé válik most, amikor elközeleg a szenvedés, a halál és a húsvéti öröm órája. Ez a megdicsőülés más, mint amit az ember, és különösen a mai ember a megdicsőülés fogalmán ért. Itt nem evilági sikerekről, gazdagságról, vagy emberi elismerésről van szó, hanem a búzamag titkáról.
A megdicsőülés Jézus gondolataiban abban mutatkozik meg, hogy meri minden helyzetben az Atya kezébe helyezni életét, és a végsőkig hűségesen megvalósítani az Ő akaratát. A búzamag megdicsőülése nem az időtállóság, nem a konzerválódás. Létének értelme nem önmagában kereshető, hanem abban, hogy a földbe hullva, életet, termést, gyümölcsöt hozzon. Meg kell halnia, hogy belőle élet fakadjon. Ezzel a megrendítő példával tanít bennünket Jézus önmagáról, és ismerteti meg velünk azt, hogy az ő megdicsőülésének lényege, hogy önmagát odaadva az emberért, megbocsátást, életet, feltámadást teremjen a számunkra, és megmutassa azt, hogyan lehet minden helyzetben az Atya akaratát teljesíteni. Ő nem önmagát szerette, nem önmagát akarta megmenteni, hanem képes volt saját érdekeit megvetve, az egyedül szükségesre és fontosra figyelni. Ennek a jézusi lelkületnek formálására tanítanak bennünket nagyböjti áldozatvállalásaink. Ez a feladat az ő számára sem volt könnyű, hiszen amikor elérkezik a cselekvés, a bizonyítás órája, így szól: „Most megrendült a lelkem. Mit is mondjak? Atyám, szabadíts meg ettől az órától? De hiszen éppen ezért az óráért jöttem”. Talán az evangélium legdrámaibb szavai ezek, melyeket mi is átélünk önmagunkban, amikor legnehezebb pillanatainkkal találkozunk életünkben. A szenvedés és a halál titka Jézus számára sem könnyen átléphető, gyerekes probléma. Szüksége van az Atya megerősítő szavára. De még inkább szükségünk van erre a szóra nekünk, hogy hinni tudjunk, amikor magához vonz bennünket fölmagasztaltságában. Hiszen azt mondta: „Aki nekem szolgál, kövessen engem, és ahol én vagyok, ott lesz a szolgám is”. Ha közösséget vállalunk vele a szenvedésben, az Atya iránti engedelmességben, a halálig menő szeretetben, akkor közösségben leszünk vele a megdicsőülésben, a felmagasztalásban, a feltámadásban is.
Ez a húsvéti áldozat, Jézus szenvedése, kereszthalála és feltámadása az Újszövetség áldozata, az a szövetség, melyről Jeremiás próféta által szól Isten a mai első olvasmányban. Ez nem olyan szövetség, mint amilyeneket oly gyakran kötött Isten az emberrel az Ószövetség idejében, és amelyek sorra felbomlottak hűtlenségeink miatt. Ez a szövetség Jézusban pecsételődik meg, aki halálig menő szeretetével szenteli meg örökre Isten irántunk való szeretetét és az ember Isten felé megélt hűségét. Nagyböjt elcsöndesedése bennünket is erre a szövetségi hűségre figyelmeztet. Életre kelti bennünk is a törvényt, a szívünkbe írt örök törvényt, azt a megmásíthatatlan szeretetet, mely arról tanúskodik: „Én Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek”. Amikor már egyre inkább a szenvedő, keresztre feszített Jézus képe jelenik meg előttünk a húsvéti készület napjaiban, lássuk meg benne a mi Istenünket és fedezzük fel, hogy mi az övéi vagyunk. Ne csak akkor álljunk mellette és valljuk őt Istenünknek, amikor megszaporítja a kenyeret, vagy más csodát művel, hanem akkor is, amikor a szenvedésében való részesedésről, a vele való teljes közösségvállalásról van szó. Ez a szenvedéstől eltorzuló arc tanít meg arra, hogy „megbocsátom gonoszságaikat és vétkeikre többé nem emlékezem”. Ezt köszönjük meg neki bűnbánatunkban.
A szenvedő Jézus-arc jelenik meg előttünk a Zsidókhoz írt levél részletéből is, a második olvasmányban, megvilágítva magának a szenvedésnek mély, belső igazságát. Jézus életében a szenvedésnek még sajátosabb vonása van, mint a miénkben. Mert ő Isten Fia, és mégis „a szenvedésből tanulta meg az engedelmességet”. Átéli emberségének megrendítő tapasztalatát, a szenvedéstől való félelmet, amikor „hangosan kiáltozva, könnyek között imádkozott, és könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól”. De meghozta a szeretet e legtökéletesebb áldozatát, az engedelmesség megváltó művét, melynek gyümölcse az üdvösség, Isten életet adó szeretetének boldog tapasztalata.
Mi pedig azért szemléljük szenvedését, hogy képesek legyünk azonosulni vele, és őt követve, a magunk életének szenvedéseit vele együtt fogadjuk el és ajánljuk fel az Atyának. Mert ott akarunk lenni vele, ahol ő van: az Isten országa boldogító közösségében. De az oda vezető utat, az engedelmesség gyötrődésekkel és küzdelmekkel teli királyi útját, nagy hűséggel nekünk is végig kell járnunk.
Hollai Antal/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP