L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 3. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Isten megdicsőítette Fiát, Jézust, akit ti kiszolgáltattatok
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 3,13-15.17-19
Az élet fejedelmét megöltétek. Isten azonban feltámasztotta a halálból.
Azokban a napokban Péter így beszélt a néphez: Ábrahám Istene és Izsák Istene, Jákob Istene [Kiv 3,6] és a mi atyáink Istene megdicsőítette Fiát, Jézust, akit ti kiszolgáltattatok ugyan és megtagadtatok Pilátus színe előtt, bár az úgy döntött, hogy szabadon bocsátja őt. Ti azonban megtagadtátok a Szentet és Igazat, s azt kívántátok, hogy a gyilkost adják nektek ajándékul az élet szerzőjét pedig megöltétek, de Isten feltámasztotta őt halottaiból. Ennek mi tanúi vagyunk. Tudom azonban, testvérek, hogy tudatlanságból cselekedtetek, mint ahogy a ti elöljáróitok is. Isten azonban ily módon teljesítette, amit minden prófétájának ajka által előre hirdetett, hogy az ő Krisztusa szenvedni fog. Tartsatok tehát bűnbánatot és térjetek meg, hogy eltöröljék bűneiteket.
 
Zsoltár / Zs 4
Ragyogtasd ránk, Uram, arcod fényességet.
Dávid zsoltára. Meghallgatott igazságom Istene, amikor segítségül hívtam. Szorongatásomban tágas teret adtál nekem. Könyörülj rajtam, hallgasd meg imámat! Emberek fiai, meddig lesz nehéz a szívetek? Miért szerettek hiábavalóságot, hajszoltok hazugságot? Tudjátok meg: az Úr csodát művel szentjével, meghallgat az Úr, ha hozzá kiáltok. Bár haragudtok, ne vétkezzetek, rejtsétek azt szívetekbe nyugvóhelyeiteken, és békéljetek meg. Áldozzatok igaz áldozatokat és bizalmatokat az Úrba vessétek. Sokan mondják: ,,Ki mutat jót nekünk?'' Ragyogtasd ránk jelként arcod fényességét, Uram! Több örömöt öntöttél szívembe, mint amikor a búza és a bor bőven terem. Éppen azért békében alszom és megnyugszom, mert te, Uram, különösen megerősítettél a reménységben engem.
 
Szentlecke Szent János apostol első leveléből / 1Jn 2,1-5a
Krisztus az engesztelő áldozat bűneinkért, sőt az egész világ bűneiért.
Gyermekeim, ezeket azért írom nektek, hogy ne vétkezzetek. De ha valaki vétkezett is, van szószólónk az Atyánál, Jézus Krisztus, az igaz. Ő az engesztelés a mi bűneinkért, de nemcsak a mieinkért, hanem az egész világ bűneiért is. Abból tudjuk meg, hogy ismerjük őt, ha megtartjuk parancsait. Aki azt mondja: ,,Ismerem őt'', de parancsait nem tartja meg, az hazug, és nincs benne igazság. Aki azonban megtartja az ő igéjét, abban Isten szeretete valóban tökéletes, és ebből tudjuk meg, hogy őbenne vagyunk.
 
ALLELUJA / Lk 24,32
Urunk, Jézus, tárd fel az írások értelmét! Hadd lángoljon a szívünk, midőn tanítasz minket!
 
Evangélium Szent Lukács könyvéből / Lk 24,35-48
A Messiásnak szenvednie kellett, és harmadnapra feltámadnia a halálból.
Erre ők is elbeszélték, ami az úton történt, és azt, hogy hogyan ismerték fel őt a kenyértöréskor. Amíg ezekről beszéltek, Jézus maga állt meg közöttük, és azt mondta nekik: ,,Békesség nektek!'' Megrémültek és féltek, mert azt hitték, hogy szellemet látnak. De ő megkérdezte tőlük: ,,Miért rémültetek meg, és miért támad kétely szívetekben? Nézzétek meg a kezemet és lábamat, hogy valóban én vagyok! Tapintsatok meg, és lássátok, mert a szellemnek nincs húsa és csontja, de amint látjátok, nekem van.'' Ezt mondta, azután megmutatta nekik a kezét és a lábát. Mivel örömükben még mindig nem hittek, és csak csodálkoztak, azt mondta nekik: ,,Van itt valami ennivalótok?'' Erre adtak neki egy darab sült halat. Elvette, és a szemük láttára evett belőle. Azután így szólt hozzájuk: ,,Ezek azok az igék, amelyeket elmondtam nektek, amikor még veletek voltam, hogy be kell teljesedni mindannak, ami meg van írva rólam Mózes törvényében, a prófétákban és a zsoltárokban.'' Akkor megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az Írásokat. Azt mondta nekik: ,,Úgy van megírva, hogy a Krisztusnak szenvednie kell, és harmadnapon feltámadni halottaiból. A nevében megtérést kell hirdetni a bűnök bocsánatára Jeruzsálemtől kezdve minden népnek. Ti tanúi vagytok ezeknek.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Emmausz másnapja
Az emmauszi tanítványok nem ismerik fel a hozzájuk szegődő Jézust, csak akkor, amikor a kenyeret megtöri. De az események ettől függetlenül felgyorsulnak. Kilépünk az időből, s már mellékes, hogy mikor van reggel és este, mi meddig tart, hiszen az időn kívüli világ kopogtat a feltámadott Jézus személyében.
Milyenek a mi másnapjaink? Felgyorsulnak-e hétfőtől az események, amelyek kegyelmi alapját a vasárnapi szentmisében megkaptuk? A szentmisében ugyanaz történik, mint az emmauszi út végén: a tanítványok felismerik Jézust a kenyértörésben. A folytatás azonban leginkább eltér. Ott csodás jelenésről hallunk, bennünket pedig a fásultság környékez, hogy már megint kezdődik egy új hét. Vagy mégis van azonosság? Jó lenne, ha az emmauszi úti eseményekből élnénk mi is! Ha hétfőtől szombatig az előző vasárnap kenyértörése hatná át napjainkat. Miért nem fogjuk fel pl. úgy a soron következő munkanapot, hogy Jézus jön hozzánk a sokszor látott munkatársakban? Akik pl. enni kérnek, mint Jézus is. Miért nem fogjuk fel úgy a hétfőt, hogy ott is a szenvedésre és a feltámadásra hivatott emberekkel találkozunk? A legközönségesebb munkahelyeken is.
A polgári naptárunk egyik szerencsétlen vonása, hogy a hét első napjának nem a vasárnapot, hanem a hétfőt tekinti. Még majdnem rosszabb, mint az, amelyet némely diktatúra produkált, amikor felborították az ember hétnapos életritmusát. Az meg igen sajnálatos dolog, hogy politikusaink vasárnap is dolgoznak. Legalábbis erről szól a média. Ha állandóan dolgoznak, persze, hogy elveszítik a fonalat, és egy idő után már nem tudják megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől.
Ha nem ünneppel indítjuk a hetet, akkor mivel? A mai ember úgy indul neki a hétnek, hogy nem gondolja át vasárnap, mi lesz a teendője. És ez nem munkaterv készítése, hanem messze több; rácsodálkozni arra a teremtett és feltámadásra meghívott világra, amelynek első és legfőbb hírhozója a feltámadott Jézus. Ha nem fedezzük fel Jézust vasárnap a kenyértörésben, akkor hétköznap sem fogjuk felfedezni mindazokban, akikkel találkozunk. Persze, elfoghat a mosoly, hogy ugyan mi köze a vasárnapi szentmisének a hétfői vasesztergáláshoz. Nagyon is sok. Nem mindegy, hogy teremtett világot tisztelő vagy nem tisztelő munkás esztergályoz. Meglátszik munkája eredményén, és még talán a munkanélküli is nagyobb reménnyel kezdi a hétfőt, ha vasárnap jelzést kapott Jézustól, a kisemmizettek barátjától.
Az emmauszi úton a tanítványok nem rögtön ismerik fel Jézust, csak bizonyos fáziseltolódással. Akkor ismerik fel, amikor megtöri a kenyeret, de abban a pillanatban eltűnik előlük. Ez igen különös jelenet. De nem kevésbé különös az sem, amikor kicsit később a feltámadott Jézus felismerhető módon megjelenik közöttük, és enni kér. Hiszen a feltámadott testnek már nem kell földi táplálék. Itt nem arról van szó, hogy majd a mennyországban is meg fogunk éhezni, hanem arról, hogy földi testünk és mennyországi testünk között van folytonosság. Minden látszat ellenére. Annak ellenére, hogy holttestünket eltemetik, és apránként szétoszlik a földben, nincs lényegi szakadás jelen életünk és örök életünk között, mert személyes lelkünk elpusztíthatatlan. Nem azért szörnyű a halál gondolata, mert megsemmisülünk, hanem azért, mert mozdulatlanná dermedünk, és teljesen másokra szorulunk. Rokonainkra, de főleg Istenre és a szentekre. A dinamikusnak induló ember teljesen megdermed. Ezért irtózunk a haláltól.
A feltámadt Jézus azt mutatja meg, hogy az ember fagyáspontja nem a halál, hanem a halálos bűn, de még inkább a bűnökbe való belecsontosodás. Az a koporsó, amit magunknak csinálunk a bűneinkből, azzal Isten sem tud mit kezdeni, hiszen szabadnak alkotott bennünket, s ezzel a szabadsággal élhetünk így is, úgy is. Az a koporsó, amit mások ácsolnak a végtisztesség pillanataira, csak egy eszköz, csak egy különös küszöb, amelyen átlépve Isten országába jutunk.
A feltámadott Jézus nem azért kér táplálékot, mert megéhezett, hanem azért, hogy bizonyítsa, ugyanaz a teste, mint korábban. Sőt, azért, hogy létezik testi feltámadás, amelyet annak idején lehetetlennek tartottak. E tekintetben korunk sem sokkal különb.
Az emmauszi történések után jönnek a dolgos hétköznapok, de már a feltámadott élet levegőjéből lélegezve, amelyet a nekünk ajándékozott Szentléleknek köszönhetünk.
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
Húsvét lényege, bizonyítéka és üzenete
A történelem folyamán több elmélete gyártottak Jézus feltámadásának megcáfolására: „lopás-elmélet”: amíg az őrök aludtak, a tanítványok kilopták Jézus holttestét a sírból. „Tetszhalál-elmélet”: Jézus nem halt meg, hanem mint tetszhalottat eltemették. 3 nap múlva kivánszorgott és tanítványai hirdetni kezdték, hogy feltámadt. „Mítosz-elmélet”: az evangéliumokat akkor írták, amikor már kortársak nem éltek. Idők folyamán sok csodás eseményt aggattak Jézus alakjára.
Az Egyház Krisztus feltámadásának hitére épül. Ezért akarják mindenáron cáfolni. Ezért kell megismernünk: mit jelent a húsvéti hit?, milyen bizonyítékai vannak?, milyen feladatot ró ránk. – Lukács utolsó mondatai ezekre válaszolnak.
I. Mit hiszünk?
Egy mondattal: hogy Jézus legyőzte a halált. Pl.: Az orvostudomány képes reanimációra. A klinikai halálból vissza tudja hozni a beteget. Ezt „felélesztésnek” nevezzük. Ezekiel ráfeküdt a halott fiúra és az lélegezni kezdett. Ez az „életre-keltés”. Húsvétkor nem ez történt. Nem arról volt szó, hogy lelke visszatért testébe és megint dobogni kezdett a szíve. Ő a feltámadt testet öltötte magára, létmódja már nem evilági élet volt. Rá a fizika törvényei már nem voltak érvényesek. Többé már nem halt meg. Tehát Ő magát a halált győzte le, nem a meghalás folyamatát. Ilyenre a történelemben még nem volt példa. Ezért „elsőszülött a holtak közül”.
II. Miért hiszünk?
Mi a bizonyíték Krisztus feltámadása mellett?
1. Az érzékszervek bizonyosságát Jézus szinte a túlzásig halmozta. Megengedte, hogy a tanítványok lássák az egyébként láthatatlan feltámadt testét. Beszélt hozzájuk, hogy fülükkel is bizonyosságot szerezzenek róla. Felszólította őket, hogy érintsék meg lándzsával átszúrt szíve sebét. Az ízlelő érzéket sem hagyta ki: ezért enni kért.
2. Az ószövetségi jövendölések beteljesedésére hivatkozott. Csodálatos bibliaóra lehetett, amikor Jézus végigmagyarázta a mózesi törvények, próféták és zsoltárok messiási jövendöléseit. A bibliai idézetek sok-sok mozaikkockája egyetlen Krisztus-képpé állt össze.
3. Egybehangzó tanúk hiteles vallomásai bizonyították, hogy tévedés nem foroghat fenn. Az asszonyok, Magdolna, a 11, az emmauszi tanítványok, az 500 testvér azonosan igazolták, hogy találkoztak a feltámadt Úrral. Ennyi szavahihető bizonyságtevő minden kétséget kizárt.
III. Mit jelent számunkra?
1. Megtérésre késztet. Nagypénteken délután 3 órakor Isten Jézus kedvéért kiengesztelődött a világgal. Jézus mindhalálig való engedelmessége több örömet jelentett az Atyának, mint amennyi dicsőséget az emberiség engedetlensége megtagadott tőle. Ezért helyreállt a kapcsolat isten és az ember közt. Megnyílt a bűnbocsánat lehetősége. Az ég már nagypénteken tudta ezt. Az emberiség azonban Jézus húsvéti feltámasztásával kapott bizonyosságot róla. Éljünk hát a húsvéti „közkegyelem” = amnesztia lehetőségével, a gyónás „rehabilitációjával”!
2. Megerősíti egyházhűségünket. Mi nem azért vagyunk keresztények, mert az Egyház történelme tele van fénylő lapokkal, vagy mert tagjai csupa szentek, mert templomai művésziek. Egyes egyedül azért, mert itt találjuk meg életünk értelmére a választ és nyerünk orvosságot az elmúlás fájó sebére.
Kételkedhetem szememben, mert vannak optikai csalódások, fülemben, mert vannak hallucinációk, a filmfelvételekben, mert ravasz trükkökre képes. De a mindenható és szerető Jézus ígéretében nem, mert húsvéti ajándéka abszolút biztos. Akik hozzákötik életüket, nem süllyedő hajóhoz láncolják magukat, hanem a halálon is diadalmaskodó Krisztushoz! „Christus vincit, regnat, imperat!” Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
1. Franz Werfelnek van egy regénye: Az elsikkasztott menny. Ismételten visszatér benne egy gondolat: „A modern kor ismertetőjele az ember metafizikai elbutulása”. Metafizikai az a dolog, ami valóságos, de egy más dimenzióban létezik. Metafizikai tompulás az, ha az ember elveszíti a képességét arra, hogy számoljon Istennel, a másik dimenzióval, egy nem várt új megoldással. Olykor, egészen váratlanul birtokunkba kerül egyfajta képesség, hogy úrrá legyünk a kábultságon. Hol, s mi módon?
2. Jézus még húsvét vasárnapján este megjelenik az apostoloknak. Ennek leírása az asszonyok híradása, meg az emmauszi tanítványok lelkesedése után nem pusztán egy megjelenés rögzítése, hanem egy olyan esemény, amelyben helyre kerülnek a dolgok, s amelynek mozzanatai azért különlegesen jelentősek, mivel a hívő ember mindenkori helyzetét ábrázolják az élő Krisztussal szemben. Figyeljünk az öt mozzanatra: – a) Jézus megjelenik közöttük és így szól: „Békesség nektek!” Nem álomképben, hanem valóságban a feltámadt Krisztus van jelen köztük – az, aki ilyen volt halála előtt, mégis valahogy másként (megdicsőült testtel). Átlépi a fizikai világ határait, meg tud jelenni ott és akkor, amikor és ahol akar. Köszöntése ugyanolyan nyugalmat áraszt, mint földre születésekor az angyalok éneke: „Békesség a földön a jóakaratú embereknek!” Ismerősek már ezek a szavak, hiszen a tenger lecsendesítésekor is mondta: „Bátorság! Én vagyok, ne féljetek!” Ahol Jézus ott van, ott nincs ok félelemre. – b) Az apostolok mégis megijednek, megzavarodnak, mire ő megmutatja nekik kezét és lábát (János evangéliumában kezét és oldalát). Antiochiai Szent Ignác ezt úgy kommentálja: azért tette ezt, hogy lássák, nem testetlen démon, hanem valóságos teste van. „Tüstént meg is tapintották és hittek, miután áthatotta őket teste és lelke” (Smyr III,1-2). Fontos azonban a kísérő szó is: „Én vagyok!” – ami azt jelzi, hogy nem fantom, hanem valóság, de utal Jahve ószövetségi bemutatkozására is Mózesnek az égő csipkebokorból: „Én vagyok, aki vagyok” (Kiv 3,14). Ezt Jézus többször megismétli, mindig önmagára alkalmazva: Én vagyok az út, az igazság és az élet, Én vagyok a szőlőtő, Én vagyok a jó pásztor. S ez a szó változást eredményez: – c) öröm száll a tanítványokba, igaz, „örömükben még mindig nem hittek”. Lukács evangélista leírása egy érdekes pszichikai jelenségre utal: a nagyhatású öröm élménye elveszi az értelmet, ez nem lehet igaz, ilyen nincsen! – d) Jézus ezután enni kér: „van itt valami ennivalótok?” Ez a legreálisabb emberi gesztus, az étkezés is bizonyítja, hogy emberi teste van. Nem utasítja vissza a sült halat, fogja és eszik velük. Felhasználja úgy, mint a kenyérszaporításnál az öt kenyeret és a két halat, bár megdicsőült testének nincs szüksége földi táplálékra. Itt is, mint Emmauszban az étkezésnél, nagyobb dologról van szó. – e) Ezen a ponton Jézus megnyitja értelmüket, hogy megértsék az Írásokat, elmagyarázza, hogy mindannak, ami történt, így kellett végbemennie. Előre megjövendölt halála és föltámadása megtérést és bűnbocsánatot szerzett az egész világnak. Étkezés közben helyre kerül minden az apostolok lelkében. Ők is megértik azt, ami valójában érthetetlen. Az apostoli igehirdetés kiindulópontja és folytonosan ismétlődő témája lesz ez: Jézusnak szenvednie kellett és föltámadnia a halálból. Ez az ősegyház prédikációja, ezért vállalják később a vértanúságot is.
3. Ebben a felületes olvasásra jelentéktelennek tűnő elbeszélésben minden mozzanat hangsúlyos, fontos: a megjelenés (1), a félelem (2), az öröm (3), az étkezés (4) és a megtérés (5). Ez az útja az apostolok átalakulásának. – De ez az útja a megdicsőült Krisztus mindenkori közösségének, az Egyháznak is: megjelenése, ha nem is látható módon, de valóságos, reális szimbólumokon keresztül az Eucharisztia ünneplésében, a szentmisében ugyanezzel a hatással ismétlődik meg újra meg újra. Amikor összegyülekezünk, Jézus köszönt minket: „Békesség nektek!” Majd ő jelenik meg bűneink zavara, félelmei közepette, hogy életünket örömre hangolja. Együtt étkezik velünk, saját testével és vérével táplál, hogy megossza velünk verejtékes munkánk gyümölcseit, de egyben megajándékozzon általuk a megdicsőült élet zálogával. Ezek a vele való találkozásaink megértetik velünk életünk, áldozataink, hitünk nagy kérdéseit és megtérésre, bűnbocsánatra vezetnek.
4. Kétezer év óta templomainkban mindennap megjelenik Urunk, a feltámadt Krisztus, szétoszlatja kísértetektől, fantomoktól, aggályoktól terhelt gondolatainkat, hogy az elsikkasztott mennyet visszaadja számunkra és életünket metafizikai távlatokba állítsa. Sebektől ékes keze, lába, oldala gyógyítani igyekeznek a mi sebeinket. Jön hozzánk a dicsőséges Krisztus, hogy bennünk, – bennem és benned – mindent helyre tegyen, erőt és lendületet adjon életünk húsvéti távlatokban való alakításához. Fogadjuk, imádjuk, kövessük! Ámen.
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP