L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 4. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
A kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 4,8-12
Nem adatott más név, amelyben üdvözülhetünk.
Ekkor Péter Szentlélekkel eltelve így szólt hozzájuk: ,,Népünk vezetői és ti vének, halljátok! Ti ma felelősségre vontok minket, mert jót tettünk egy beteg emberrel, hogy megtudjátok, hogyan lett újra egészséges. Vegyétek hát tudomásul mindnyájan, ti és Izrael egész népe, hogy a mi Urunknak, a Názáreti Jézus Krisztusnak neve által, akit ti keresztre feszítettetek, akit Isten feltámasztott halottaiból: őáltala áll ez itt előttetek egészségesen. Ez az a kő, amelyet ti, az építők, elvetettetek, s amely szegletkő lett [Zsolt 118,22]; és nincs üdvösség senki másban, mert más név nem is adatott az embereknek az ég alatt, amelyben üdvözülnünk kell.''
 
Zsoltár / Zs 117
A kő, amelyet az építők félredobtak, íme, az lett szegletkővé.
Magasztaljátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló! Mondja hát Izrael, hogy jó, hogy irgalma örökkévaló! Mondja hát Áron háza, hogy irgalma örökkévaló! Mondják hát, akik félik az Urat, hogy irgalma örökkévaló! Szorongatásomban segítségül hívtam az Urat, s az Úr meghallgatott és tágas térre vezetett. Az Úr velem van, nem félek, ember mit árthatna nekem? Az Úr az én segítőm, s én lenézhetem ellenségeimet. Jobb az Úrhoz menekülni, mint emberben reménykedni. Jobb az Úrhoz menekülni, mint fejedelmekben reménykedni. Mind körülvettek engem a nemzetek, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek, bizony körülvettek engem, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek engem, mint a méhek, föllobbantak, mint a tűz a bozótban, de az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Meglöktek, bizony meglöktek, hogy elessem, de az Úr megsegített engem! Az Úr az én erőm és dicsőségem, ő lett az én szabadítóm. Ujjongás és diadal szava hangzik az igazak sátraiban: ,,Az Úr jobbja győzelmet szerzett, az Úr jobbja fölmagasztalt engem, az Úr jobbja győzelmet szerzett!'' Nem halok meg, hanem élek, és hirdetem az Úr tetteit. Az Úr nagyon megfenyített engem, de nem engedett át a halálnak. Nyissátok meg előttem az igazság kapuit, hadd lépjek be rajtuk, hogy dicsérjem az Urat. Ez az Úr kapuja, az igazak lépnek be rajta. Hálát adok neked, hogy meghallgattál engem, és szabadítóm lettél. A kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr műve ez, csodálatos a mi szemünkben. Ezt a napot az Úr adta, ujjongjunk és vigadjunk rajta! Nyújts, ó Uram, segítséget, adj, ó Uram, jó sikert! Áldott, aki az Úr nevében jön! Áldunk az Úr házából titeket. Az Úr Isten világosított meg minket. Álljatok sort az ünnepi lombokkal, egészen az oltár szarváig. Istenem vagy te, hálát adok neked, Istenem vagy te, magasztallak téged. Áldjátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló.
 
Szentlecke Szent János apostol első leveléből / 1Jn 3,1-2
Isten gyermekei majd színről színre látják a mennyei Atyát.
Nézzétek, mekkora szeretetet tanúsított irántunk az Atya, hogy Isten fiainak neveznek, és azok is vagyunk! Azért nem ismer minket a világ, mert őt sem ismeri. Szeretteim, most Isten fiai vagyunk, de még nem lett nyilvánvaló, hogy mik leszünk. Tudjuk azonban, hogy amikor meg fog jelenni, hasonlók leszünk hozzá, mert látni fogjuk őt, amint van.
 
ALLELUJA / Jn 10,14
Jézus mondja: Én vagyok a jó Pásztor. Ismerem juhaimat, és juhaim ismernek engem.
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 10,11-18
A jó Pásztor életét adja juhaiért.
Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, amikor látja, hogy jön a farkas, elhagyja a juhokat és elfut -- a farkas pedig elragadja és szétszéleszti azokat --, mert béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó pásztor: ismerem enyéimet, és enyéim ismernek engem, amint engem ismer az Atya, és én is ismerem az Atyát; és én életemet adom a juhokért. Más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Azokat is vezetnem kell. Hallgatni fognak szavamra, és egy akol lesz, és egy pásztor. Azért szeret engem az Atya, mert odaadom az életemet, hogy ismét visszavegyem azt. Senki sem veszi el tőlem: én adom oda magamtól. Hatalmam van odaadni, és hatalmam van újra visszavenni. Ezt a parancsot kaptam Atyámtól.''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Mindenkinek van papja
A mai evangéliumban Jézus jó pásztornak nevezi magát. Életét adja a rábízottakért. Ezt bebizonyította nagypénteken, de aztán megdicsőülve még inkább bebizonyítja azzal, hogy már 2000 éve létezik egyházunk.

A mai napon papi és szerzetesi hivatásokért imádkoznak világszerte. Égető valóság, bár néha úgy tűnik, szlogenként is szeretünk dobálózni a mondattal, hogy paphiány van. A legutóbbi vatikáni statisztika arról számolt be, hogy világviszonylatban némileg nőtt a papok száma. De valóban szükség lenne több papra, hogy Jézus Krisztus evangéliuma minél jobban áthassa az embereket. A paphiány számtani adat. A hiányzó papok száma nem azonos a papok által nem lakott plébániaépületek számával. Itt minőségi kérdésről és a szív odaadottságáról van szó. Lengyelországban is igazak Jézus szavai, mely szerint „Sok az aratnivaló, és küldjetek munkásokat az aratásba”, nemcsak Magyarországon, vagy pl. Brazíliában, ahol átlagban kb. 100 ezer katolikus jut egy papra.
Hétköznapi életünkben látjuk, mennyire számít a jó szó. Krisztust nem ismerve is minden normális ember belátja, hogy egymásra szorulunk. Egymásnak valamiként pásztorai vagyunk. Jézus megerősíti és beteljesíti ezt a természetes emberi igényt; ha rá tekintünk, világossá válik, hogy mitől nevezhetünk valakit jó pásztornak. Természetes, hogy nekünk, akik életünket erre a hivatásra tettük, állandóan fejlődnünk kell e téren.
A pásztorok között különleges szolgálati forma a papság. Minden vallásnak vannak papjai. A papnak az a feladata, hogy összekösse a rábízottakat Istennel. Más szavakkal: a rábízottak áldozatát felajánlja Istennek. A katolikus pap pedig Jézus mint Örök Főpap egyetlen áldozatát jeleníti meg minden szentmisében. De nem egyszemélyes magánügyként, hanem a hívekkel együtt. S ha „magánmisét” mutat be, akkor is ott a világegyház, hiszen az átváltoztató szavak nyomán Jézus jelen lesz a kenyérben és a borban, s mivel ő a Fő, ott vannak a tagok is.
Modern világunk sokféle valláspótlékot kitermelt. Anyagi és szellemi értékek tömkelege lép az élő Isten helyébe, pontosabban nem maguktól lépnek oda, hanem önjelölt „vallásalapítók” által.
Nincs nem hívő ember, mert ha valaki nem az élő Istenben hisz, akkor helyette valami vagy valaki másban kezd hinni. S ha ezekből is kiábrándul, akkor önmagában hisz. A hívő magatartással viszont együtt jár, hogy kellenek papok. Olyanok, akik a pót-isteneknek bemutatott áldozatokat közvetítik. Akiknek a divat az istene, azoknak a papjai például a kozmetikusok vagy a ruhatervezők. Rajtuk keresztül áldoznak a divat istenének. Akinek saját igazsága az istene, és ezt akarja tűzzel-vassal érvényre juttatni, azoknak a papjai az ügyvédek. Rajtuk keresztül áldoznak az igazság istenének. Akinek egy politikai eszme az istene, annak az eszme hirdetője válik a papjává. Akinek a pénz az istene, azoknak pl. a brókerek a papjai, vagy ha szegény csóró az illető, akkor a nyerőgépek gazdái. Rajtuk keresztül áldoznak a pénz istenének. És sorolhatnánk tovább. Ezzel nem az illető foglalkozásokat szólom le, hanem csak arra hívom fel a figyelmet, hogy Isten nélkül mennyire viszonylagossá válik minden. Elszakítva teremtőjétől minden teremtmény önálló életet kezd élni, s mind fel akarja falni az embert. Ugyanez a helyzet az intézményekkel is, amelyek emberi szabályrendszerek, s arra hivatottak, hogy rendezzék egymás közötti kapcsolatunkat, s ráadásul valamennyire fölöttünk is állnak (hivatalok, szervezetek, törvényhozás), ezért könnyű őket összetéveszteni az élő Istennel. Határesetet képeznek az emberi nyelv és a család, az emberi kapcsolatok legszentebb formái, mert az előbbi az örök Ige megtestesülésére utal, az utóbbi pedig a Szentháromságra. E kettő pedig a kereszténység két alapvető hittitka, amelyből az összes többi forrásozik.
Nem kis számban élnek olyan embertársaink, akik több istenben hisznek, ezért annyiféle papra is szükségük van. Ez egyfajta modern politeizmus. Például vasárnap Istenben hisznek, hétköznap pedig a közvéleménynek. Vasárnap a lelkipásztor a papjuk, hétköznap pedig a médiacsinálók. Persze, akik így élnek, azoknak Jézus szolgája sem válik igazi papjává, mert az illető nem engedi, hogy az evangélium szava áthassa hétköznapjait. Ennek eredménye pedig az, hogy végül is egyiknek sem hisz igazán, hanem a kettőből összerak egyfajta saját világot. Ez a harmadik istene. Ott pedig már önmaga papjává válik, mert senkinek sem enged beleszólást az ún. magánéletébe.
Ha a fentieket figyelembe vesszük, egyáltalán nincs paphiány. Az ember nem tud áldozatok nélkül élni, áldozatbemutatók pedig kellenek. Ha nem Jézust, a jó Pásztort követjük, akkor követni fogunk másvalakit vagy valamit – kérdés, hogy miféle üdvösségre vezet.
Bárcsak mindenki idejében felismerné a Jézusban a jó Pásztort, aki az igazi emberi kiteljesedést akarja ajándékozni mindegyikünknek!
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
Ki a pap?
Peter Jakobs amerikai papot hároméves korában választás elé állította nagyapja: egy üveg whisky, egy dollár, meg egy Biblia között kellett döntenie. Zsidó rabbi nagyapja kijelentette: ha a whiskyhez nyúl, részeg garázda lesz, ha a dollárhoz, üzletember, ha a Szentíráshoz, ő is rabbi lesz. – Peter mindhármat felnyalábolta. A nagyapa felkiáltott: „Úristen! Ebből a gyerekből katolikus pap lesz!” Így is történt, ma is él New Yorkban. (RTV Újság, 1978. 01.09.)
Ki hát a katolikus pap? Aki nem veti meg az életörömöket, árulja természetfeletti portékáját és mindezt vallási mázzal leönti? Ma Jó Pásztor vasárnapján az Egyház a papi hivatásról elmélkedik.
I. Ki nem a pap?
Nem orvos. Nem ért az anatómiához, sem a gyógyításhoz. Mégis gyakran hívják beteghez. Olyankor is, amikor az orvos kijelenti: „Nekem már nincs dolgom vele.” – Tehát mégis orvos, a lélek orvosa!
Nem mérnök. Nem tervez házakat, nem konstruál gépeket. Mégis hasonlít munkája a hídmérnökséghez: ég és föld közé épít hidat. – Tehát mégis mérnök, a természetfeletti élet hídjának mérnöke!
Nem ügyvéd. Nem ismeri a BTK paragrafusait. Mégis azt írja Szent Pál: „Minden főpap az emberek képviseletére van rendelve Isten előtti ügyekben” (Zsid 5,1) – Tehát mégis ügyvéd, az emberek ügyének képviselője Isten előtt!
Nem tanító. Nem hivatása a képletek levezetése, fizikai törvények magyarázása. – Mégis elmondhatja magáról: „Én egész népemet fogom / Nem középiskolás fokon Taní-tani” (József Attila: Születésnapra) – Tehát mégis tanító. Katedrája a szószék, és tantárgya az Isten!
Ezekkel az emberi kategóriákkal alig lehet megközelíteni a papot. Körülírják munkakörét, de nem mutatják hivatásának igazi lényegét.
II. Ki is voltaképpen a pap?
1. Isten embere. Napjainkban a technikai civilizáció, a társadalmi élet, a szórakoztatóipar stb. tökéletesen istenmentes lett. Az Úr azt mondja Ezekielnek: „Elküldelek a lázadó néphez. Meghallgatnak-e vagy sem, nem tudom. De tudniok kell: Isten embere él közöttünk.” Ez a pap. Akit Isten elküldött, hogy puszta jelenlétével igazolja Istent. Amikor a világ azt hirdeti: „Isten meghalt”, a pap azt mondja: „Uraim! Puszta jelenlétem bizonyítja, hogy Isten él!” Nem lehet agyonhallgatni.
2. Krisztus hordozója. Szent Kristóf a legenda szerint vállán hordozta a gyermek Jézust. A pap nem a hátán, hanem a személyiségében hordozza. Követi Mesterét, a Jó Pásztort. Olyan akar lenni, amilyennek a mai evangélium lefesti: ismeri övéit, utánukmegy, bekötözi, táplálja őket.
3. A Szentlélek antennája. Mint az antenna, fölfogja Isten sugallatát és sugározza tovább. A Szentléleknek kell áradnia minden szavából. Akkor szól, és azt mondja, amit a Lélek sugall. Mint az apostolok: először elteltek Szentlélekkel, utána kezdtek szólni. (ApCsel 2,4). A pap feladata: belelehelni a lelket a családokba, otthonokba, kultúrákba. Belelehelni az örömöt, a békét, a bizalmat, a reményt.
A hívek feladata a pap felé: Imádkozni értük. Alájuk állni, karjukat magasra emelni, mint Áron és Húr Mózesét az amalekiták feletti győzelemért. Ha hív valakit az Úr: vállalni a szólítást Sámuel lelkületével: „Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!” (1Kir 3,10.) Nem állni eléjük emberfeletti igényekkel: elégedjünk meg, ha „csak” jó pásztorok akarnak lenni. Segíteni őket lelkipásztori munkájukban. Egy édesanya kisgyermeke kezébe piros rózsát adva fölemelte a Krisztus-szoborhoz, hogy tegye az Úr kezébe. Legyenek szülők, akik gyermekeik élő, piros szívét emelik fel és teszik Krisztus kezébe, legyenek Isten emberei, Krisztus hordozói, a Szentlélek antennái! Aratás Ura! Küldj munkásokat aratásodba! Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
A II. világháborúban az egyik német város középkori székesegyházát a bombatámadás földig rombolta. A háború után nagy igyekezettel láttak hozzá az újjáépítéshez. A munkálatok befejezéséhez közeledve vissza akarták helyezni a főoltár fölött álló hatalmas feszületet a régi helyére. A feszület teste sértetlenül megmaradt, a szobor két karját azonban nem sikerült a romok között megtalálni. Mit tegyenek? - Faragjanak újat? Úgy döntöttek, hogy a korpuszt karok nélkül erősítik a keresztre és a feszület alá pedig egy márványtáblán ezt írják ki: Ti vagytok az én karjaim!
1. A Hivatások világnapján, Jézusnak a Jó Pásztorról mondott evangéliumát hallgatva elsősorban a papi és szerzetesi hivatások ügyére gondolunk. Milyen szép ez a kép: a ma élő és működő lelkipásztorok és szerzetesek az Úr kitárt karjai, a Megfeszítettnek és a Föltámadottnak egyszerre. a) Kétszer is visszatér ez a mondat: életét adja a juhokért. Jézus az Atya iránti szeretetből odaadja, maga adja, föláldozza életét övéiért. Ez az, ami megkülönbözteti a bérestől, akinek nem sajátjai a juhok. A pásztori hivatás lényege ez az önfeláldozó szeretet. Itt nem arról van szó, hogy valaki napi 8 órában (esetleg túlórákkal) egy ügyet képvisel, hanem arról, hogy sejtjeiben, szíve mélyéig átadja magát az emberek üdvözítésének: legyen az beteg, öreg, magányos, lelki beteg, gyónó, fiatal, gyermek, akit tanítani kell, imádkozó, akit bátorít, messziről érkezett, vagy mindig a templomba járó, vagy megtérő. Mindegyiket magáénak kell ismernie, mint a pásztor aklának minden egyes báránykáját. b) A pásztor-juh kép ennek ellenére mégsem megalázó, lealacsonyító. A juhok nem butaságukban, tehetetlenségükben követik az élen járó pásztort, hanem azért, mert ismerik hangját, ismerik őt magát, és a pásztor ismeri övéit. Ez a mély kötődés, ismeret a hit útján jön létre a lelkipásztor és a hívő között. Ez az öntudatos Krisztushoz tartozás lesz egyre mélyebb a hitoktatás, a katekézis, a bibliaórák, a lelki beszélgetések, a szentgyónások, a tanácskérések, a családlátogatások, a baráti beszélgetések által. Az embereknek nem a pap, vagy a szerzetes személyét kell egyre jobban meg-, vagy kiismerniük (persze ez is kialakul), hanem akit ő képvisel, akiről beszél, akinek a nevében cselekszik.
2. A számarányok, a statisztikák itthon, de világszerte is elég szomorúak: a legszentebb hivatás mintha egyre kevésbé lenne vonzó, sikeres, elismert pálya. Ennek oka azonban nemcsak a teljes odaadás hiánya, a jövőt is magában foglaló életáldozat vállalásához való bátorság hiánya, hanem általában az elhivatottság hiánya. Sok mindent csinálunk, sok mindenben látunk fantáziát, ami rövid távon kifizetődő, aminek hasznát látjuk, ami pénzt hoz, ami közmegbecsülésnek örvend. Nehezebben vállaljuk viszont az éjjeli műszakot, a szolgáló munkaköröket, a készenlétet igénylő, megterhelő, szabadidőt felőrlő tevékenységet. Ezért kevés az éjszakai nővér, a mentős orvos, az áldozatos pedagógus, a nevelő tanár. Nem elég ezeket a pályákat jól megfizetni, szimpatikussá is kell azokat tenni a közvélemény, a fiatalság előtt.
3. Ti vagytok az ő karjai! Papjaink, szerzeteseink. Mennyire nagy szükség van rájuk, mennyire rászorulnak arra, hogy fizikailag, szellemileg, felelősségvállalásukban és teherviselésükben mindannyian melléjük álljunk. Legtöbbjük idős, megviselt, elgyengült, a keresztjét egyedül hordozó – mégis pásztoraink. "Az aratnivaló sok, a munkás kevés" (Mt 9,37). Mielőtt kérnénk az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat, önmagunkba akarunk pillantani: kevesebb kritikával, önző elvárással, megszólással, indulattal akarom fogadni pásztoraim megszólalását, iránymutatását, szolgálatát. Nagyobb tisztelettel akarok fölnézni a hivatásokra; a magamét keresni, kutatni, ápolni, gondozni. És, ha tehetem, minél nagyobb részt akarok vállalni a legszentebb hivatás sikerében, nem elhúzódni, elfoglaltságokra hivatkozni, hanem erőt, szívet, energiát áldozni a közös Egyházunk építésének gondjára. Mindezek után persze őszintén és gyakran imádkozni működő papjainkért, püspökeinkért, diakónusainkért, szerzeteseinkért, s azért, hogy küldjön az Úr friss hivatásokat, fiatalokat, lelkeseket, önfeláldozókat, értünk élőket! Mózes az amalekitákkal folytatott harc során egy domb tetején kitárt karral imádkozott az izraeliták sikeréért, Áron és Húr tartották jobbról és balról a kezeit, hogy el ne fáradjon (vö. Kiv 17,8-15). – Ti vagytok az én karjaim! – szólítja a Megfeszített papjait. – Minket pedig arra hív, segítsünk e karoknak, hadd maradjanak imára kitárva, áldva fölöttünk!
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP