L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 5. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Saul látta az Urat az úton, és beszélt vele
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 9,26-31
Sault Krisztus megjelenése átalakította üldözőből apostollá.
Mikor így Jeruzsálembe érkezett, a tanítványokhoz akart csatlakozni, de mindnyájan féltek tőle, mert nem hitték, hogy tanítvány. Barnabás azonban maga mellé vette, elvezette az apostolokhoz, és elbeszélte nekik, hogyan látta meg az Urat útközben, hogyan beszélt vele, és hogy milyen bátran tevékenykedett Damaszkuszban Jézus nevében. Velük volt, járt-kelt Jeruzsálemben, és bátran tevékenykedett az Úr nevében. Beszélt a pogányokhoz is, és vitatkozott a görögökkel, de azok az életére törtek. Mikor a testvérek értesültek erről, lekísérték őt Cézáreába, és elküldték Tarzusba. Az egyház ekkor egész Júdeában, Galileában és Szamariában békében élt és gyarapodott, az Úr félelmében járt, s telve volt a Szentlélek vigasztalásával.
 
Zsoltár / Zs 21,26-32
Dicsérlek téged, istenem, szent néped körében.
Rólad szól dicséretem a nagy gyülekezetben; amit fogadtam, teljesítem azok előtt, akik félik őt. Jóllakásig esznek majd a szegények, akik keresik az Urat, dicsérik majd őt: ,,Éledjen fel szívük mindörökre!'' Észbe kap és megtér az Úrhoz a föld minden határa, és leborul színe előtt a nemzetek valamennyi családja. Mert az Úré a királyi hatalom, és ő uralkodik a nemzeteken. Csak őt imádják mind, akik a földben alszanak; leborulnak előtte mindazok, akik a porba leszállnak.Neki él majd a lelkem, Neki szolgálnak majd utódaim. Az Úrról beszélnek az eljövendő nemzedéknek, az ő igazságát fogják hirdetni a születendő népnek: ,,Így cselekedett az Úr!''
 
Szentlecke Szent János apostol első leveléből / 1Jn 3,18-24
Az az ő parancsa, hogy higgyünk és szeressünk.
Gyermekeim! Ne szeressünk szóval, se nyelvvel, hanem tettel és igazsággal! Erről ismerjük meg, hogy az igazságból vagyunk, és az ő színe előtt megnyugodhat a szívünk. Mert ha a szívünk vádol is minket, Isten nagyobb a szívünknél, és tud mindent. Szeretteim! Ha a szívünk nem vádol minket, bizalmunk van Istenhez, és bármit kérünk, megkapjuk tőle, mert megtartjuk parancsait, és azt tesszük, ami kedves előtte. És az ő parancsa az, hogy higgyünk Fiának, Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük egymást, amint megparancsolta nekünk. Aki megtartja parancsait, az őbenne marad, ő pedig bennünk. Hogy pedig ő bennünk marad, azt a Lélektől tudjuk meg, amelyet nekünk adott.
 
ALLELUJA / Jn 15,4a 5b
Jézus mondja: Maradjatok bennem, és én bennetek, aki énbennem marad, bőséges termést hoz.
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 15,1-8
Aki bennem marad, és én őbenne, az bő termést hoz.
Én vagyok az igazi szőlőtő, Atyám pedig a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely nem hoz rajtam gyümölcsöt, lemetsz, és minden termőt megtisztít, hogy többet teremjen. Ti már tiszták vagytok az ige által, amelyet mondtam nektek. Maradjatok bennem, és én tibennetek. Miként a szőlővessző nem tud gyümölcsöt hozni önmagától, ha nem marad a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok bennem. Én vagyok a szőlőtő, ti pedig a szőlővesszők. Aki bennem marad, és én őbenne, az bő termést hoz, mert nálam nélkül semmit sem tehettek. Ha valaki nem marad bennem, azt kivetik, mint a szőlővesszőt, és elszárad; összeszedik, tűzre vetik és elég. Ha bennem maradtok, és az én igéim tibennetek maradnak, kérjetek, amit csak akartok, és megkapjátok. Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy sok gyümölcsöt hoztok, és tanítványaim lesztek.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők
A szőlőtermesztés ősi mesterség. Gondos figyelmet kíván, miként irányítja és metszi a szőlősgazda a szőlővesszőket, hogy azoknak ne a hossza, hanem a termése legyen elsőrangú. Nem véletlen, hogy éppen egy ilyen bonyolult gondosságot igénylő, de mégis minden kultúrában jelen levő gyümölccsel alapította Urunk Jézus az Oltáriszentséget.
A szőlővesszők egymástól függetlenül nőnek ki a földből. Első látásra úgy tűnik, mintha nem is tartoznának össze, de a földben ott a közös szőlőtő, amelyből kihajtanak. A keresztény emberek összetartoznak Krisztusban, de mégis különböző módon élik meg hitüket. Azonban nemritkán vitatkoznak, hogy melyikük éli meg helyesebben a hitét, és ez a vita abból adódik, hogy szeretünk önmagunkból kiindulni, és mindenki mást magunkhoz viszonyítani. Vannak keresztények, akik azt gondolják, hogy másoknak is úgy kell krisztuskövetőknek lenniük, mint nekik. A szőlőtő-szőlővessző hasonlattal élve ez annyi, mintha nem a szőlőtőből hajtanának ki a vesszők, hanem egyik vessző a másikból.
Ha megnézzük a szentek életét, bizony akkora különbségeket látunk közöttük, hogy ha nem Krisztust tekintenénk közös példaképüknek, azt hihetnénk, hogy nem is egy világban élnek. Krisztus arra ösztönöz, hogy maradjunk meg benne, és akkor ő is bennünk marad. Ki lesz tehát kiben? Nem kell aggódnunk, nem keveredünk össze, mert Szentlelke össze is köt és egészséges különbségeinkben is megtart minket.
Ez a kérdés, hogy ki kiben vagy miben él, elevenebb mint gondolnánk. Nem irreális, hogy egymásban élünk. Pl. édesanyánkban élünk fizikailag kilenc hónapig, lelkileg pedig mindig, de ő is bennünk él örökké. Az anyagvilág olyan különös eleme a kézzelfogható dolgoknak, hogy szétválasztja őket. Az anyag Istennek az a titka, amelynek segítségével különválasztva tart fenn minden teremtményt. A szellemi dolgok, amelyek az anyagon kívül vagy afölött állnak, nem alkotnak külön világot, hanem áthatják az anyagvilágot. Így jelenik meg a végtelenül változatos világegyetem. És még efölött állnak a személyes kapcsolatok.
Jézus mindig arra tanít, amit „otthon” látott, a Szentháromságon belül. A három személy egymásban él, de nem összekeveredve, és kifelé nézve megvan a szereposztásuk. Az Atya az ősforrás, akitől származik a Fiú. Benne teremt mindent, és ketten együtt a Szentlélekben szentelik meg a teremtett világot.
Ma egy átlagember milyen forrásból, milyen „szőlőtőkéből” él? Leginkább olyanból, amely nem személyes, és ez nagy baj. Olyan eszmére vagy reklámra alapozza életét, amelyek nem valódi élettel táplálják, hanem átmeneti jó érzést kínálnak, és nem többet. Persze, amikor az első élmény kimúlt, kell a következő, és a sokszoros ismétlésből így születik meg a függés. Jézusban élve is ismétlünk dolgokat, de ez az ismétlés ne tévesszen meg bennünket, nem a fantáziátlanság, hanem a hűség kifejezése miatt ismétlünk vallásos imákat, gesztusokat és cselekedeteket.
A szőlőtőke göcsörtös és nem esztétikus, de nagyon szívós, a belőle kihajtó ágak elevenek és frissek, viszont időjárásra és sok mindenre kényesek. Aki Jézus közelében, sőt belőle él, nem biztos, hogy ki tud egyenesedni. Sokan állnak rajta, és talán észre sem veszik, hogy kiből vagy miből élnek. Sok embertársunk most még nem fogja fel, hogy Jézus és a szentek a megmentői.
A szőlőtő épphogy a talajszint fölött található. Sok embertársunk elnéz fölötte, és belebotlik. Jézussal sokan nem tudatosan találkoznak, hanem belebotlanak. Pl. életük valamilyen tragédiája folytán, amely elteríti őket. Összeomlik számukra minden, s nem tudják milyen okból. Mi, akik Krisztus szőlővesszőinek tartjuk magunkat, segítsünk ezeknek az embereknek, hogy talpra álljanak. Jézust nem lehet megkerülni. A vele való véletlen találkozásokat mi tegyük személyessé. Hogy az elesés fájdalma a megtérés előszobája legyen.
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
A szőlővessző sorsa és feladata
A Föld ellipszis pályán kering a Nap körül. Néha napközelben, máskor naptávolban. Ha egyszer „megőrülne” és el akarna szakadni a Naptól, kirepülne a világűrbe és kihűlne. – Ilyen elválaszthatatlan kapcsolatban kell maradnia az Egyháznak és minden keresztény hívőnek is Krisztussal. Ezt a gondolatot világítja meg az Úr utolsó vacsorai példabeszédében a szőlőtőkéről és a szőlővesszőkről. – Szavait nem a zsidókhoz, a tömeghez, hanem apostolaihoz intézte. Ezért nagyon nekünk szól. (Gyökössy Endre kommentárja szerint két lehetőség áll előttünk: „az Isteni Szőlősgazda vagy lemetsz, vagy megmetsz minket”.)
I. Akiket lemetsz
1. Akik nem hoznak gyümölcsöt az apostolkodásban. Azt gondolják, a hit terjesztése nem az ő dolguk. A missziós szellem hiányzik belőlük. Hogy családtagjaik vallásosak-e, szomszédaik hisznek-e, osztálytársaik járnak-e hittanra, hogy az Egyház ügye előrehalad-e, hidegen hagyja őket. Terméketlen szőlővesszők. Sorsuk a „lemetszés”.
Ne feledjük: a Zsinat szerint minden keresztény: misszionárius… hazánkban meghirdették a „missziós évet” … készülünk a „városmisszióra”. Ne legyünk „parazitái” az Egyháznak, akik csak élvezik előnyeit. Legyünk „fogaskerekű vasutak”, akik hegymenetben fogyasztják az áramot, lejtmenetben rádolgoznak a felső vezetékre.
2. Akik gyümölcstelenek saját lelki életükben. Nem gyakorolják az erényeket, nem végeznek jócselekedeteket, lanyhák. A langyosságot megrója a Jelenések könyvének Krisztusa: „Bár volnál hideg, vagy meleg…” (Jel 3,14–16), Sík Sándor azért imádkozik: Ments meg, Uram, a szürkeségtől!
II. Akiket megmetsz
Vannak szőlővesszők, amelyek gyümölcsöt hoznak. Mit tesz ezekkel a szőlősgazda? Megmetszi. Ez éltető tisztogatás a több és jobb fürt érdekében. Ha beszélni tudnának, bizonyára jajonganának: „Miért bántasz?”, „Ne nyúlj hozzánk!”, „Fáj a késed”, Ezt érdemeljük tőled?”
A magunk nyelvén ezt így szoktuk mondani: „Miért engedi meg az Isten a jók szenvedését?” – Ha valaki megérti a szőlő-hasonlatot, akkor megsejti a szenvedés értelmét.
Tóth Árpád ezt az evangéliumi részletet elmélkedte át és fogalmazta meg jézusi üzenetét:
Tudom és érzem, hogy szeretsz:
Próbáid áldott oltó-kése bennem
Téged szolgál, mert amíg szívembe metsz,
Új szépséget teremni sebez engem.
(Isten oltókése)
Az Egyház történelme során sok tételt átértékelt, megváltoztatott (például a kamatszedésről, a nemzeti nyelvről a liturgiában). De soha pápának, zsinatnak eszébe nem jutott, hogy a Krisztussal való kapcsolatát megszakítsa. Abban a pillanatban megszűnnék létjogosultsága. Krisztus nélkül nincs Egyház! Sem egyéni keresztény életszentség! „Nálam nélkül semmit sem tehettek”. De ennek kiegészítő mondatát sem szabad elfelejteni: „Velem viszont mindent megtehettek”. – Ha eddig terméketlenek voltunk az apostolkodásban és a jellemformálásban, vagy lázadtunk a szenvedéssel megtisztító Szőlősgazda ellen, de most Krisztus kegyelmével vágunk bele a megújulásba, biztos a győzelmünk! Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003
 
A biológusok organizmusnak nevezik az élőlények fizionómiai egységét, az ember, az állat, a növény szövettani egységét, a szervek egymásra hangoltságát. Tudják ezt az orvostanhallgatók, de érezzük valamennyien, amikor megbetegszik egy testrészünk, szenved attól az egész szervezetünk. Jézusnak a szőlőtőről szóló hasonlata az utolsó vacsorán elhangzott búcsúbeszédébe iktatva olvasható. Mondanivalója a keresztény embernek vele való szoros életközössége.
1. „Én vagyok az igazi szőlőtő, Atyám a szőlőműves.” Jézus sokszor, és sohasem véletlenül kezdi szavait „Én vagyok” bevezetéssel. Én vagyok a jó Pásztor, én vagyok az élet Kenyere, én vagyok a Föltámadás és az Élet, én vagyok az út, az igazság és az élet, itt pedig: én vagyok az igazi szőlőtő. Ez a forma bemutatkozása a láthatatlan, mindenható Istennek, amint Mózesnek is ezt mondta a csipkebokorban: Én vagyok, aki vagyok!” (Kiv 3,14) Ebből az utóbbi hasonlatból kiolvasható az Ószövetség ismert képe, Izrael a szőlőhegy, amelyet Jahve ültetett, mint kiválasztott szőlővesszőt. Ennek ellenére kevés öröme telt benne: vadszőlő lett belőle (vö. Jer 2,21). Izajás próféta költői énekében megszemélyesítve beszél Istenről és szőlőjéről: „Mit kellett volna még tennem szőlőmmel, azt vártam, hogy cselekedete igaz legyen, s íme gonosz” (5,1-7). Ezzel a keserű tapasztalattal szemben Jézus határozott, ünnepélyes öntudattal jelenti ki: ő az Újszövetség gyökere, ő a szőlőtő, a mennyei Atya pedig a szőlőműves. Ebben az értelemben hangzanak el Jézus más hasonlatai is Isten országáról: a munkásokról a szőlőben (Mt 20,1-8), az emberről, aki két fiát küldte a szőlőbe dolgozni (Mt 21,31-41). A szereplő személyek: a mennyei Atya, egyszülött Fia, és a tanítványok, akik közösségben vannak vele. Mindezzel Jézus egy új kinyilatkoztatást fogalmaz meg: ő az igazi szőlőtő, akihez tanítványai tartoznak, s végül is ebben a szőlőben az Atya nem csalódik. - „Minden vesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt, lemetsz rólam... kivetik, elszárad, összeszedik, tűzre vetik és elég” (2.6.v). A vesszők a tanítványok, akik közül a gyümölcstelenek sorsa meg van pecsételve. Erről már Keresztelő János is beszélt: „Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem terem jó gyümölcsöt” (Mt 3,10), vagy más összefüggésben maga Jézus: „Előbb a konkolyt szedjétek össze, hogy tűzre kerüljön, a búzát pedig gyűjtsétek csűrömbe!” (Mt 13,30) Jézus öntudata itt még határozottabb: az utolsó vacsora szeretettől áttüzesedett hangulatában is rámutat a kárhozat lehetőségére. Nem részletezi, nem fenyeget vele, de kijelenti: az elszáradt vesszők sorsa a tűz, a megsemmisülés. – Majd pedig az igazi szőlővesszőkről olvasunk: „Ti már tiszták vagytok a tőlem kapott tanítás hatására”. Egybecseng e szavakkal az, amit Jézus a lábmosáskor mondott Péternek: „Aki megfürdött, annak csak a lábát kell megmosnia, akkor egészen tiszta lesz. Ti tiszták vagytok, de nem mindnyájan” (Jn 13,10). Igazi kinyilatkoztatás ez: „Ti már tiszták vagytok”. Mégpedig a tanítás által, a Jézussal való közösség által, amit az apostolok közvetlenül kaptak Jézustól, mi pedig a keresztség bűnöket lemosó, megtisztító fürdőjén keresztül. Ezt a gondolatot zárja le a mondat: „Aki bennem marad és én őbenne, az sok termést hoz. Mert nélkülem semmit sem tehettek”. Jézus a leghatározottabb öntudattal mondja ezt. A benne való megmaradás, a legszorosabb hozzá tartozás az élet feltétele (a gyümölcsöző, üdvöt hozó életé). Nélküle igazából semmi maradandót, hiteleset, boldogítót nem tehet az ember. A szőlővessző elszárad, ha nem a tőkéből nő ki, és nem tartozik szervesen, organikusan hozzá. A zárszó is ezt erősíti meg: „így lesztek a tanítványaim”.
2. Az olvasottak „meditációra”, elgondolkodásra sarkallnak: - Ez a mai világ is egy szőlőhegy, Isten ültette, ki is akar hozni valamit belőle. Kérdés, hogy ha az ószövetségi nép történetében nem lelte Isten a kedvét, mert a termés elmaradt, vajon az Újszövetség népe meghozza-e az igaz gyümölcsöt, beváltja-e a hozzá fűzött reményeket? A keresztények társadalma tényleg krisztusi tetteket hoz létre, vagy csak hivatkozik rá, közben másokat kizsákmányol, átlép, megaláz? Isten nem mond le új népe gyümölcshozó tetteiről, hanem számon kéri rajtunk. - A gyümölcstelen vesszők sorsa a kárhozat. Az öntörvényű, a hittől, egyházától elszakadó embernek tudnia kell, hogy „leszárad”, kivetik, elpusztul. Az Egyház így Jézus nyomán még a húsvéti időben sem hallgathat a végső halál lehetőségéről, a kárhozat valóságáról, sőt könyörög: „ments meg minket a kárhozattól” (I. kánon), vagy a pap egyéni imádságában az áldozás előtt minden szentmisében: „ne válják ítéletemre és kárhozatomra”. A bűnnel könnyen megalkuvó embernek szüksége van arra, hogy figyelmeztessék: „elaknásított területen jársz!” Vigyázz, elszakadtál az életadó gyökértől, elszáradsz, kivetnek, elkárhozol! Nagy Szent Teréz egyik legnagyobb kegyelemnek tartotta életében, amikor látomásában szembesült a kárhozattal, amelybe jutott volna Isten kegyelme nélkül. - Jézus nélkül semmit sem tehetünk. Ami igazán lényeges, ami hasznos, ami jó, ami javunkra válik, azt csakis benne, hozzá nőve, belőle erőt merítve tudjuk megtenni. Példa lehet ennek igazolására a betegápolók, a tanítók, a nevelők, az önzetlen szentek sora, akik Pál apostollal vallják: „Tagjai vagyunk (Krisztus) Testének” (Ef 5,30). „Halálának hasonlósága által egybenőttünk vele” (Róm 6,5). Minden szentmisében a Mi Atyánk előtt a szent színek fölemelésével egy időben mondjuk: Őáltala, ővele és őbenne, hiszen imánkban, munkánkban, szeretetünkben mindent így akarunk tenni!
3. Az elszakíthatatlan Krisztushoz tartozás példája, a XIV. századi domonkos nővér, Sienai Szent Katalin, egy gyapjúfestő 25-ik gyermeke volt, aki gyermekkorától olyan erősen ragaszkodott Krisztushoz, hogy egy zilált, ingadozó, harcokkal teli világban az egyház belső megújulásának, a pápa Avignonból való hazatérésének és a városok kibékülésének lett az eszköze. Írásait minden tanulatlansága ellenére (analfabéta volt, tollba mondta műveit) az olasz irodalom klasszikusai között tartjuk számon. Tudta, kihez kell ragaszkodnia. Hű maradt a szőlőtőhöz, Jegyeséhez, életadó Krisztusához. Erre hív minket is a mai evangélium. Egyéni imádságunkban, áhítatunkban szemlélni akarjuk életünk tápláló gyökerét, az Igazi Szőlőtőt, hogy szívünkből, értelmünkből és akaratunkból ragaszkodjunk Hozzá!
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP