L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 6. vasárnap / B év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2009   2006   2003
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
A Szentlélek ajándéka a pogányokra is kiáradt
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 10,25-26.34-35.44-48
A pogányokra is kiáradt a Szentlélek kegyelme.
És történt, hogy amikor Péter belépett, Kornéliusz elébe jött, és a lábaihoz borulva hódolt neki. Péter azonban fölemelte őt és így szólt: ,,Kelj föl, én magam is ember vagyok!'' Akkor Péter beszélni kezdett: ,,Valóban azt tapasztalom, hogy Isten nem személyválogató, ellenkezőleg, kedves előtte bármelyik nép fia, aki féli őt és igazságot cselekszik. Miközben Péter ezeket a szavakat mondta, a Szentlélek leszállt mindazokra, akik az igét hallgatták. A körülmetéltségből származó hívek, akik Péterrel jöttek oda, elcsodálkoztak, hogy a Szentlélek kegyelme a pogányokra is kiáradt. Hallották ugyanis őket nyelveken beszélni és magasztalni Istent. Ekkor Péter azt mondta: ,,Vajon megtagadhatjuk-e a keresztség vizét azoktól, akik a Szentlelket éppúgy elnyerték, mint mi?'' Elrendelte tehát, hogy kereszteljék meg őket Jézus Krisztus nevében. Ekkor megkérték őt, hogy maradjon náluk néhány napig.
 
Zsoltár / Zs 97
Az Úr megmutatta üdvösségét a nemzetek színe előtt.
Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodálatos dolgokat cselekedett. Győzelmet szerzett jobbja, az ő szentséges karja. Megismertette szabadítását az Úr, megmutatta igazságosságát a nemzetek előtt. Megemlékezett irgalmáról, Izrael házához való hűségéről. A föld minden határa látta Istenünk szabadítását. Ujjongjatok Istennek, minden földek, énekeljetek, örvendjetek, zengjetek! Zengjetek az Úrnak lanttal, lanttal és a zsoltár szavával; Trombitával és kürtszóval, ujjongjatok az Úr, a király előtt! Zúgjon a tenger s ami betölti azt, a földkerekség és lakói. Tapsoljanak a folyóvizek, és a hegyek is mind ujjongjanak az Úr előtt, mert eljön megítélni a földet. Igazságban ítéli meg a földkerekséget, és méltányosan a népeket.
 
Szentlecke Szent János apostol első leveléből / 1Jn 4,7-10
Isten előbb szeretett minket.
Szeretteim! Szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van. Mindaz, aki szeret, Istentől született, és ismeri Istent. Aki nem szeret, nem ismeri Istent, mert Isten a szeretet. Isten szeretete abban nyilvánult meg irántunk, hogy egyszülött Fiát küldte a világra, hogy általa éljünk. Ebben áll a szeretet. Nem mintha mi szerettük volna Istent, hanem mert ő szeretett minket, és elküldte Fiát engesztelésül a mi bűneinkért.
 
ALLELUJA / Jn 14,23
Jézus mondja: Aki szeret engem, megfogadja szavamat. Atyám is szeretni fogja, és hozzá költözünk.
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 15,9-17
Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért.
Ahogy engem szeretett az Atya, úgy szerettelek én is titeket. Maradjatok meg szeretetemben. Ha parancsaimat megtartjátok, megmaradtok szeretetemben, mint ahogy én is megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok az ő szeretetében. Azért mondtam nektek ezeket, hogy az én örömöm bennetek legyen, és örömötök teljes legyen. Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért. Ti a barátaim vagytok, ha megteszitek, amiket parancsolok nektek. Már nem mondalak benneteket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura. Barátaimnak mondtalak titeket, mert mindent, amit hallottam Atyámtól, tudtul adtam nektek. Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket. Arra rendeltelek benneteket, hogy elmenjetek, gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök megmaradjon, s hogy bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek. Azt parancsolom nektek: szeressétek egymást!
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2009   2006   2003  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2009
 
Isten a szeretet
Ha Isten a szeretet, akkor a második parancsot betartva a szeretet szót sem szabad hiába emlegetni. Ma annyi mindent „szeretünk”, hogy nagyfokú bizonytalanság adódik abból, minek milyen értéke van. A modern ember eljutott oda, hogy teljesen szabadon eldöntheti, mit szeret. Érezzük azonban a dolog hátulütőjét, hiszen ez a nagyfokú szabadság oda vezetett, hogy egyéni szeretet-ízléseink miatt roppant szeretetlenek tudunk lenni, és egymásnak ugrunk. Ebből is látjuk, hogy kell egy közös alap, amely rendezi szeretetünk „szeszélyes” fellángolásait.
Nem ugyanúgy szeretjük a bablevest, a szép hegyeket, a baráti társaságot és végső soron Jézus Krisztust. Az Istentől elszakadt ember egyenrangúnak tekinti mindezt. Sőt odáig elment, hogy eddig ismeretlen dolgokról elmondja, hogy szereti. Fantáziájának bármely termékét. Az egyenrangúság eme erőltetett formájától azonban nem lesz szívében béke, mert miután mindent behabzsolt, olyan címen, hogy „szereti”, már nem lesz mit birtokolni. A birtoklás szeretetétől el kellene jutni mindenkinek a létezés szeretetéig. Máskülönben nem tud bekapcsolódni a szentháromságos Isten életébe.
Az igazi szeretet nem birtoklásra, hanem önajándékozásra épül. A mai vasárnapot nyilvánította egyházunk a tömegtájékoztatás világnapjának. Isten úgy tájékoztat bennünket, hogy nem messziről üzenget, hanem közénk jön, és személyesen szólít meg. Sőt, nekünk adja Szentlelkét, hogy legyen természetfeletti szűrőnk; lássuk, mi az értékes hír, és mi az, ami csak koptatta a nyomdát, vagy fölöslegesen pörgette a számítógép lemezeit.
A szeretet szót, mint említettem, nem szabad hiába venni. Vegyük észre, hogy senki sem tudja a szeretet összes formáját megélni. Ezt egyedül Jézusnál látjuk, és a Szűzanyánál, akik bűntelenek. Mindenki más, beleértve a szenteket is, a szeretetnek csak valamilyen oldalát élik meg, más oldalát pedig kevésbé. A szeretet olyan, mint a fehér szín, a szeretet sokféle módja pedig olyan, mint a szivárvány színei egymás mellett. Együtt alkotják a harmóniát. Csak úgy válhatunk szentekké, hogy jó tulajdonságainkat olyan fokon éljük meg, hogy ne legyen időnk rossz tulajdonságainknak teret engedni. Ez napi küzdelem.
Szeretni tehát sokféle szinten tudunk, s mindegyik szint valamiként utal a szeretet forrására, Istenre. Lehet olvasni sokféle elemzésről, már amennyire a szeretet elemezhető. A Főtisztelendő Oltártestvérek és a Kedves Olvasók figyelmébe ajánlom Erich Fromm „A szeretet művészete" és „Birtokolni vagy létezni” c. könyveit.
Végezetül egyfajta emberi támpont. Jézus életének fényében a szeretetnek három fokozata aránylag egyértelműen elkülönül. Az első fokozat az, amikor a szeretett személy viszontszeret, s ezzel mindkét fél úgymond „jól jár”. Ez nem sokkal több, mint a piacgazdaság szintje. Ide tartozik a kölcsönös előnyök mentén berendezett társas kapcsolat helyi vagy szélesebb körben. Már ez is fontos, de még igencsak kezdetleges. Második szint, amikor annak ellenére szeretem a másikat, hogy ő már nem tudja „meghálálni”. Pl. a feleség ápolja ágyban fekvő férjét. Jézus megélte ezt az első kettőt is, de a kereszt vállalása egy harmadik szintet mutat meg: annak ellenére szeretni a másikat, hogy még gáncsoskodik is, vagy az életemre tör. Ez a Jézus által hozott életminőség és az ellenségszeretet szintje. A szeretet Istene ilyen szinten nyilvánul meg, ez a szint erősebb, mint a halál, s ennek jegyében győz, mert a gonosz lelkek erejéből erre nem futja.
Sánta János/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2006
 
A szeretet erénye
Nincs még egy szó, amellyel annyit szélhámoskodtak volna, mint a szeretettel. Hiába hangoztatják, mégis sokszor nem szeretetből történik a kölcsönzés, hanem haszonlesésből. A sötét padon való összebújás inkább ösztönös vágy. A kéregetőnek adott aprópénz inkább a lelkiismeret megnyugtatása.

Ezek pótcselekvések. Az igazi szeretet egészen más.
A „szeretet vasárnapján” a szentmise Jézus példáján és tanítása tükrében mutatja be a hiteles szeretetet… annak újdonságát… és buzdít utánzására.
I. A szeretet hiteles tulajdonságai
Kiolvashatók Jézus utolsó vacsorai szavaiból.

1. Mások „igazi javát” kereste
Az apostolok vélt javát, látszólagos hasznát szolgálta volna, ha kikerüli a szenvedést… lemond a megváltásról… velük marad… Ehelyett igazi javakat adott nekik: barátaivá avatta őket… tudtul adta az Atya teljes üzenetét… életét áldozta megmentésükért…

2. Önzetlenség jellemezte
Jézus nem a saját dicsőségét hajszolta. Elment az önfeláldozás végső fokáig: „Életemet adom barátaimért.” Elfogatásakor sem a maga bőrét mentette, hanem apostolait védte: „Ha engem kerestek, hagyjátok ezeket elmenni.”

3. Készség
Az Ószövetségi Jákob pátriárka így szólt Józsefhez: „Menj fiam, és nézd meg, minden rendben van-e testvéreid körül.” József így felelt: „Készen vagyok, atyám!” Ez ismétlődött meg Jézussal.
Azt mondta neki a Mennyei Atya: „Menj, Fiam, a világba, a testvéreid közé… Menj Kánába és segíts a szegény emberek zavarán… Menj Jerikóba, az út mellett vár rád egy vak koldus… Menj Kafarnaumba, ott találod a béna kezű férfit… Menj Naimba, és add vissza a szegény özvegy egyetlen vigaszát…” És Jézus ment, szívében készséges szeretettel: „Igen, Atyám! Megyek, hogy teljesítsem akaratodat!”
A mi szeretetünk is akkor hiteles, ha azt adjuk a másiknak, amire annak igazán szüksége van: az éhesnek ebédre, az ügyetlennek bátorításra, a kórházban fekvőnek látogatásra, a fáradtnak csendes ajtóbecsukásra, a szemközt vezető sofőrnek, hogy ne reflektorozzanak a szemébe, a pszichés betegnek meghallgatásra stb.
Az önzetlenség azt követeli, hogy magunkról elfeledkezve, saját érdekeinket félretéve, drága időnket feláldozva, áldozatot hozva szolgáljuk társaink érdekeit.
Jézus s készséges szeretetre is példát adott: Tudjunk mi is azonnal, halogatás nélkül, fontos dolgokat is abbahagyva segítségére sietni a bajbajutottaknak!
II. A szeretet-parancs újdonsága
Jézus előtt is volt szeretet. Az Ő parancsa mégis gyökeresen új, mert:

1. Fenntartás nélküli szeretetet követel
A görög világ, ha szeretetről beszélt ezt a szót használta: eros. Jelentése: szeretlek, mert ilyen vagy. Az Újszövetség: agapé szavát így fordíthatjuk: szeretlek annak ellenére, hogy ilyen vagy. Jézus „agapé”-val szeretett.

2. Illusztrált
Krisztus be is mutatta. Igazolta, hogy megvalósítható, Neki sikerült még az ellenségszeretet, a megbocsátás, a hóhérokért való imádság is.
3. Általános
Mindenkire kiterjedt. Nincs olyan rétege környezetének, amelyre nem vonatkozott volna: gyermekek és betegek, tanítványok és ellenfelek, latrok és bűnösök, egyének és tömegek, Kaifások és Pilátusok, Péterek és Júdások mind belefértek szeretetének extenzitásába.
A Mester példáját követve lepjük meg a világot mi is szeretetünk újdonságával. Árasszunk olyan szeretetet, amilyenre csak Krisztus tanítványai képesek. Építeni, adminisztrálni, szervezni, ünnepséget rendezni jobban tud nálunk. De a legnagyobb hiánycikket csak mi tudjuk adni: a királyi szeretetet!
Ne átmelegedett érzelem legyen csupán, hanem cselekedetekben nyilvánuljon meg… feltétel nélküli legyen… és ne vonjunk ki senkit alóla. Ne alkalmi, hanem állandó, ne zártkörű, hanem nyitott.
Szalézi Szent Ferencről mondták: „Milyen jó lehet az isten, ha már Ferenc ilyen jó!” Bárcsak rólunk is elmondhatnák! Éljünk úgy, hogy alkalmazhassuk magunkra: „Én tükre vagyok minden mosolyoknak, / Én azért élek, hogy visszamosolyogjak.” (Mécs: A gyermek játszani akart).
Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2003 -
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP