L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Szentháromság vasárnapja / B év | ||||
|
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ SZENTÍRÁS Szentmise szentírási idézetei ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | ||
Az Úr az Isten a mennyben és a földön, nincs más MTörv 4,32-34.39-40 Kérdezősködj csak a régi napok felől, amelyek te előtted voltak, attól a naptól kezdve, hogy Isten megteremtette az embert a földön -- kérdezősködj az ég egyik szélétől a másikig, történt-e valaha ilyesfajta dolog, vagy lehetett-e hallani, hogy hallja egy nép Isten szavát, aki a tűz közepéből szól, mint ahogy te hallottad, s életben maradtál! Vagy hogy megtette-e Isten, hogy elmegy és nemzetet választ magának a nemzetek közül próbák, jelek, csodák, harc, erős kéz, kinyújtott kar és rettenetes látványok által, mindent aszerint, amit tiértetek tett az Úr, a ti Istenetek Egyiptomban, szemed láttára, Ismerd el tehát ma, és vésd a szívedbe, hogy az Úr az Isten fönn az égben és lenn a földön és senki más! Tartsd meg parancsait és rendeleteit, amelyeket parancsolok neked, hogy jó dolgod legyen neked, s utánad fiaidnak és hosszú ideig maradhass azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened majd ad neked.'' Zs 32 Örvendezzetek igazak, az Úrban, igaz emberekhez illik a dicséret! Áldjátok az Urat lanttal, zengjetek neki dalt tízhúrú hárfával! Daloljatok neki új éneket, ujjongó szóval ügyesen zsoltárt énekeljetek neki! Mert igaz az Úr igéje, és minden tette hűséggel teli. Az igazságot és a törvényt szereti; Az Úr irgalma betölti a földet. Az Úr szava alkotta az egeket, szájának lehelete minden seregüket. A tenger vizeit mintegy tömlőbe gyűjtötte, az örvényeket tárházakba helyezte. Félje az Urat az egész föld, remegjen előtte a földkerekség minden lakója! Mert ő szólt, és meglettek, parancsolt, és létrejöttek. Felforgatja az Úr a nemzetek szándékait, elveti a népek gondolatait. De megmarad az Úr terve mindörökre, szíve szándéka nemzedékről nemzedékre. Boldog az a nemzet, amelynek Istene az Úr, az a nép, amelyet tulajdonául kiválasztott! Letekint az Úr az égből, mind látja az emberek fiait. Hajlékából nézi a föld megannyi lakóját. Egytől-egyig ő alkotta szívüket, ismeri minden tettüket. Nem szabadítja meg a királyt a nagy sereg, s a hőst nem menti meg nagy ereje. Nem nyújt neki a ló biztos segítséget, nem szabadítja meg hatalmas ereje. De íme, nézi az Úr szeme azokat, akik félik őt, akik remélik irgalmát, és megmenti a haláltól lelküket, s éhínség idején is táplálja őket. Lelkünket az Úr hordozza, ő segít meg s oltalmaz minket. Valóban, benne örvend a szívünk, és szent nevében reménykedünk. Legyen, Uram, irgalmad rajtunk, amint benned bizakodunk! Róm 8,14-17 Mert akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. Nem a szolgaság lelkét kaptátok ugyanis, hogy ismét csak féljetek, hanem a gyermekké fogadás lelkét, amelyben azt kiáltjuk: ,,Abba, Atyánk!'' Maga a Lélek tesz lelkünkkel együtt tanúságot, hogy Isten fiai vagyunk. Ha pedig fiai, akkor örökösök is: Isten örökösei, Krisztusnak pedig társörökösei, mert vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk. Mt 28,16-20 A tizenegy tanítvány pedig elment Galileába, arra a hegyre, ahova Jézus rendelte őket. Amikor meglátták őt, leborultak, bár egyesek még kételkedtek. Jézus odament és azt mondta nekik: ,,Nekem adatott minden hatalom a mennyben és a földön. Menjetek tehát, és tegyetek tanítvánnyá minden népet. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket arra, hogy megtartsák mindazt, amit parancsoltam nektek! És íme, én veletek vagyok minden nap a világ végéig!'' | ||
á LAP |
L I T U R G I A ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ LELKISÉGI GONDOLATOK Homilia: 2009 2006 2003 - Forrás + ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ | |||
HOMILIA 2009 Ajándékok, amelyeket ki kell csomagolnunk! A Szentháromság titkával is így vagyunk. Általában idegenkedünk a hittitkok vizsgálatától, részben Isten misztériuma iránti tiszteletből, részben kényelemből. Egyfajta régi beidegződés él tovább, mondván, hogy készen fogadjuk el, amit Isten önmagáról mond. Ez rendjén van, de könnyen megfeledkezünk a folytatásról, hogy Isten világa nem valamiféle új tartalom, amelyet az emberek úgy kezelhetnek, ahogy akarnak, hanem üdvözítő és kikerülhetetlen találkozás Jézus Krisztussal, akit nem lehet megkerülni. Úgy vagyunk a hitigazságokkal, hogy vasárnaponként hallunk róluk a szentmisében, érezzük valamiféle kisugárzásukat, de nem annyira, hogy mindennapi életünkre, sőt erkölcseinkbe, testi-lelki zsigereinkbe behatoljanak. Ebből adódik, hogy egyazon templomban együtt lehetnek gyökeresen különböző hitvallású emberek. Vasárnap együtt mondják a Hiszekegyet, de hétköznap nem bírnak egymásra nézni. Eluralja őket saját észjárásuk, pártválasztásuk, és még sok minden más, ami nem összeköti, hanem elválasztja őket. Mégsem szabad őket képmutatóknak tartani, hanem lelkipásztorként az a feladatunk, hogy formáljuk őket. Például azzal a kérdéssel, hogy Jézus itt és itt, ebben a helyzetben mit tenne. Kevés plébánosi tapasztalatom van, de néhányszor már meglepődtem azon, ez az alapelv mennyire tudja tisztítani az emberek eszét. A Szentháromság titkát – éppen úgy, mint a többi hittitkot – ki kell csomagolnunk, hogy áthassa mindennapjainkat. Isten, amikor önmagáról beszél, nem blokkolja le józan eszünket, hanem megtoldja azt, és a világ darabokban való látásától az egységes látás felé mozdít. Mint minden hittikot, ezt is hasonlatokkal tudjuk megközelíteni. Ha hisszük, hogy Isten teremtette a világot, akkor abban mindhárom személy benne van. És ha körbenézünk a világban, lépten-nyomon különböző hármas egységeket fedezünk fel. Fizikai és szellemi dolgokban egyaránt. Egy folyónál az eredet, a folyó és a torkolat. Egy gondolatnál a gondolat megszületése, végbevitele és befejezése. Az idő titkában a múlt, a jelen és a jövő. Talán legismertebb hasonlat a család: apa, anya, gyermek. Egy fa esetében a gyökér, a törzs és a lombozat. Sorolhatnánk tovább. Mindegyiknek jellemzője, hogy egyszerre egy, de mégis három. Egyfajta szempontból egy, másfajta szempontból pedig három. Isten egy valami, de három valaki. Egyetlen istenség, de három személy, Atya, Fiú és Szentlélek. Az Istenhez közeledő ember a Szentháromság titkát úgy éli át, hogy különbségeit nem feladva egyetért a másikkal. S minél fontosabb kérdésekről van szó, annál jobban. A részletkérdésekben nem kell egyetérteni, ott a helye az egyéni ízlésnek és tehetségnek. Az Istentől távolodó ember fordítva működik. Azt, hogy „működik”, szinte szó szerint vehetjük, mert Istentől távolodva elveszítjük életünket, és sokféle külső erő játékszerévé válunk. Az Istentől távolodó (öntörvényű, önmegváltó) ember egy valaki marad, de egyre több valami szeretne lenni, végső soron mindennek birtoklója. Egy átlagos ember egy személyben mi minden tud lenni: családapa, postás, szomszéd, testvér, keresztapa, házfelügyelő, sporthorgász, kuratóriumi tag stb. Ez a sokféleség nem bűnös dolog, sőt, nagyon helyes, hogy az ember élete legyen sokszínű, és kapcsolatrendszere szerteágazó. Veszélyessé akkor válik a dolog, ha egyre több olyan dolgot vállalunk be, ahol nem tudunk tisztességesen jelen lenni, de akaratunkat ott is érvényesíteni szeretnénk. Ma divatossá vált, hogy egyre több dologban legyünk úgymond társtulajdonosok. Fontos, hogy életünk formálásába legyen beleszólásunk, de ma odáig jutottunk, hogy abba is beleszólhatunk, amihez semmi közünk. A telekommunikáció révén akár a másik magánéletébe is. Az isteni személyek azáltal mindenhatóak, hogy semmit se birtokolnak, hanem önmagukat adják. Az emberi személyeket megfertőzi a birtoklásvágy. Valójában semmi másnak nem kellene lennünk, egyes egyedül szentnek vagy Isten barátjának, és akkor ki fog tisztulni, hogy alacsonyabb szinten mit vállaljunk be. Ha istenítjük magunkat, akkor biztos, hogy személytelenné válunk. Isten nem isteníti magát, ez teljesen ellentmondana önajándékozó szeretetének. Az ember viszont csak akkor lesz ember, ha nem önmagát, hanem Istent akarja megvalósítani életében. Ma rengeteg az atya nélküli és a fiú nélküli ember. De még több a lelketlen ember. A Szentháromságot kihagyja életéből, ezért alapjában háromfelé esik szét az emberiség, persze ennek rengeteg felszíni szövevényével: Hiányzik az apa, tehát nem tudunk rendesen kezdeményezni, vagy bátortalanok vagyunk, vagy erőszakosak. Hiányzik a fiú, azaz nincs reményünk, és türelmünk bármit is létrehozni, mint szellemi vagy fizikai örökséget, és hiányzik a Szentlélek, azaz csak magunkra gondolunk, és a Szentlélek hiánya hozza magával anyátlan állapotunkat is. Kérjük a bennünk lakó Szentlélek erejében a Fiút, hogy közvetítse kiáltásunkat az Atya felé, hogy élni szeretnénk. Ámen Sánta János/Magyar Kurír | |||
|
|||
HOMILIA 2006 Formálódjunk a Szentháromság képmására Néhány éve fedezték fel Amerikában a „változó mályva” nevű virágot. Napkeltekor szirmai fehér színben tündökölnek. Délutánra pirosra változnak, estére pedig kékre. A virág emlékeztet a Szentháromságra: az Atya a teremtéskor a lelket a kegyelem fehér színébe öltöztette. Az Egyszülött Fiú a kereszten piros vérével megváltott. A Szentlélek pünkösdkor a kék égből áradt le a világ megszentelésére. Ha egy virág távolról emlékezet a Szentháromság titkára, nem meglepő, hogy az emberi lélek is az Atya, Fiú, Szentlélek képmására formálódik. Legalább is feladata, hogy tükrözze a Szentháromságot. Formálódjunk a Szentháromság képmására I. Vegyük át az Atya hasonmását! A teológia azt mondja Róla: Ő a kezdet nélküli Kezdet, az indítás nélküli Indulás, a színtiszta Ténylegesség. Neki tulajdonítjuk a teremtés szédületes fantáziájú Tervét és mindenható Létrehozását. Végtelen fokban él benne az aktivitás, tettereje tovább nem növelhető, kezdeményező fantáziája határtalan. Bennünk meg sokszor eluralkodik a tehetetlenség. Kezdjünk hozzá az önállóságra való törekvésre! A játékok kitalálásától a munkát könnyítő eszközökig, a saját virágoskert készítésétől az önálló zenei improvizációig, a fantáziadús szerkezetektől a kisközösségek megszervezéséig próbáljunk minél több kreativitást belevinni alkotásainkba! Így tükröződhet bennünk a Mennyei Atya teremtő zsenialitása. II. Alakuljunk a Fiú képmására! A Fiú a Szentháromságban rácsodálkozik az Atyára. Nem tud betelni nagyságának imádatával. Ebből ered határtalan engedelmessége, az Atya akaratának elfogadása. Másrészt bizalmas gyermekségtudata: nem kér bizonyítékokat, behunyt szemmel ráhagyatkozik. Ha a Fiú képmását akarjuk kiformálni magunkban, erre a két erényre törekedjünk elsősorban: az Atya iránti engedelmességre és az Ő akaratára bizalmas ráhangolódásra. Mivel Jézus ezeket az erényeket a legnehezebb helyzetben, a szenvedés közepette is megvalósította, mi se veszítsük el bizalmunkat az élet hullámverései közepette. III. Tükrözzük a Szentlélek stílusát! Benne az egész isteni élet visszaárad az Atya és a Fiú felé. Ezért Ő a dinamikus Életnek, a lendületnek, a Buzgóságnak a példaképe. A Lélek ellentéte mindannak, ami mechanizmus, sablon…, ami rutin, kicsinyes számítgatás…, ami egyhelyben toporgás, öregedés, halál. A Lélek: maga az élet! Ha célunk a Szentlelket tükrözni, vegyük át stílusát. Ő mindig újat kezd, áttöri a gátakat, és képesít minket is a merész vállalkozásokra. Ő a jó edző, aki biztatja játékosait: tudom, ezt még nem próbáltad, de ne félj, fog az menni. Bízom benned. Sokat várok tőled. A nagy egyházatya, Origenes apjáról jegyezték fel, hogy minden reggel áhítattal megcsókolta alvó kisfia keblét. Okát így magyarázta: mert a keresztséggel beköltözött szívébe a Szentháromság. A bennünk élő Szentháromság aztán úgy áthat bennünket, hogy lassan kezd átformálni minket saját tükörképévé. Dolgozzunk vele együtt! Éljünk az Atya szívével: törekedjünk az önálló, kezdeményező, kreatív cselekvésre! – Nézzünk minden eseményt Jézus fiúi szemével: bizalmas ráhagyatkozás az Atya gondviselésére! – Cselekedjünk szüntelenül a Szentlélek nyugtalan lobogásával, a folytonos buzgóság lendületével! Imádkozzunk, hogy hatalmával átjárjon bennünket a teljes Szentháromság! A Szentháromság képmására való formálódást költői módon fogalmazza meg Sík Sándor: Hiszek című versében (3.4.5. versszak). Ámen. Hajnal Róbert/Magyar Kurír | |||
|
|||
HOMILIA
2003
1. Mit hoz az ún.
kapcsolati tőke? Sokszor fordulnak az emberhez tanácsért azzal a kérdéssel, hogy nem ismersz valakit, aki ügyes-bajos dolgomban segíteni tudna? És milyen jó érzés tölti el az embert, mikor van olyan ismerőse, akit éppen keresnek, aki megoldást vagy segítséget tud nyújtani az adott témában. Az élet minden területén sokat számítanak a személyes kapcsolatok. A gazdasági, kulturális és politikai életben az ún. kapcsolati tőkét jól lehet hasznosítani. De a leghétköznapibb ügyintézésben is jól jöhet egy megfelelő személy ismeretsége. Ezek az ismeretségek sokszor felszínesek ugyan, de ettől még a célnak megfelelhetnek. 2. Mit hoz a Szentháromság ismerete? Tegyük fel, valaki azzal a kérdéssel fordulna hozzánk, hogy ismered-e Istent? Mit válaszolnánk rá? Hiszen „Istent soha senki nem látta” (Jn 4,12), így érzékszervi ismerettel nem rendelkezünk. De ismeretet nem csak látással, hallással, vagyis érzékekkel szerezhetünk, hanem értelemmel, tudással is. Amikor új embert alkalmaznak egy fontos vezetői állásban, életrajz alapján ismerik meg a jelöltet. Istenről sok könyvtárat megtöltő értekezést írtak a teológusok. De vajon Istenről kielégíthető lehet egy hittani meghatározás? Vagy elmondhatja-e bárki magáról, hogy jól ismeri Istent, mert teológiai doktorátussal rendelkezik? Nyilvánvalóan nem. „Kicsoda tehát Isten?” – teszi fel a kérdést a VII. században élt Szent Kolumbán apát, ír szerzetes, majd azt válaszolja: „Atya, Fiú és Szentlélek, egyetlen Isten. Többet ne akarj tudni Istenről… A Szentháromság ismeretét méltán hasonlítják a tenger mélységeihez…, mert amint a tenger mélysége el van rejtve az emberi tekintetek elől, úgy a Szentháromság isteni mivolta az emberi érzékek számára felfoghatatlan. Ezért ha valaki – úgymond – tudni akarja azt, amit hinnie kell, ne gondolja, hogy majd jobban megért valamit, ha beszél róla, mintha hittel elfogadja.” A szent apát arról ír, hogy Isten ismeretét nem tudással, hanem hittel kell elérni. A hit Isten ajándéka, Isten maga hívja meg az embert, és viszi a hit útjára. „Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki engem küldött, nem vonzza” – mondja Jézus (Jn 6,44). De többet is kapunk a hitnél a Szentháromságtól. Szent Bernát apát (XII. század) a Szentháromság hármas ajándékáról beszél: „Eljött az Atyától küldött Fiú és hozott hitet. A Fiú után eljött a Szentlélek és szeretetet hozott. E kettő, hit és szeretet által született meg bennünk a remény, hogy visszatérhetünk az Atyához.” Ez a három isteni erény (virtus theologica), a hit, remény és szeretet – keresztény egzisztenciánk hármas alapját alkotja (1Kor 13,13). A Szentháromság ismerete ezt a három, csak Istentől kapható erő-megnyilvánulást hozza számunkra. Most válaszoljunk arra a kérdésre: Mit adhat a hívő ember a mai világnak e három ajándék birtokában? Az istenhívő ember a maga természetfeletti gondolkodásával úgy tartja, hogy „a láthatatlan valóságosabb, mint a látható” (J. Ratzinger). Ezzel szemben a nem hívő ember a maga materialista gondolkodásával úgy tartja, hogy az a valóság, amit érzékeivel felfoghat és evilági céljai elérése érdekében fel- és kihasználhat. Illyés Gyula így fogalmaz: „mert az a való, amit én látok, / akkor is, ha mint délibábot, / fordítva látom a világot. (Haza, a magasban). A valóságot illetően hívő és nem hívő fordítva látja a világot. Bár ez a szemléletbeli különbség elbizonytalaníthat sok hívőt, az is igaz, hogy a mai világ legnagyobb baja a reménytelenség. Nem csak az elnyomottak és kizsákmányoltak találkoznak a reménytelenséggel, de a jólétben élő milliók is, akik nem hisznek a halál utáni életben, abban, amiben mi hívők hiszünk, hogy visszatérünk az Atyához. A hit megélése nem könnyű a mai világban, de a reménytelenség érzésével élni sem lehet könnyű dolog. Hiszen még a gyógyíthatatlan beteget is környezete reménnyel élteti, hogy állapota javulásra fog átváltani. A Szentháromság hármas ajándéka – a hit, remény és a szeretet olyan erővel látja el a hívő embert, hogy hittel tudja követni Jézus tanítását és életét; a Szentlélek ajándékával, a szeretettel lesz képes kitartani az istenszeretetben; és a reménnyel néz a jövő elé, mely végső soron a szentháromságos élet boldogságát hozza nekünk. Ha a hívő ember keresztény egzisztenciájának e hármas alapjáról tanúságot tesz a világ előtt, hozzájárulhat ahhoz, hogy sokak kigyógyuljanak materialista szemléletük délibábjától. Ámen. Verőcei Gábor /MK |
|||
|
|||
LELKISÉGI GONDOLATOK | |||
|
|||
á LAP |