L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 2. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Ahogy a vőlegény örül menyasszonyának, úgy örül neked Istened
 
Iz 62,1-5
Sion miatt nem hallgathatok, és Jeruzsálem miatt nem nyugodhatom, míg elő nem jön igazsága, mint a fény, és szabadítása, mint fáklya, fel nem gyullad. Látni fogják a nemzetek igazságodat, és a királyok mindnyájan dicsőségedet; új néven hívnak majd téged, melyet az Úr szája határoz meg. Ékes korona leszel az Úr kezében, és királyi fejdísz Istened tenyerén. Nem mondanak többé téged elhagyottnak, és országodat nem mondják többé pusztaságnak; hanem így neveznek téged: ,,Kedvem telik benne'', és országodat: ,,Férjes asszony''; mert kedvét találja benned az Úr, és országod férjhez megy. Mert ahogy feleségül veszi az ifjú a szűzet, úgy vesz feleségül a te fölépítőd; és ahogy örül a vőlegény a menyasszonynak, úgy örül majd neked Istened.
Zs 95
Énekeljetek az Úrnak új éneket, énekeljetek az Úrnak minden földek! Énekeljetek az Úrnak, áldjátok nevét, hirdessétek napról-napra szabadítását! Hirdessétek dicsőségét a nemzetek között, csodatetteit minden népnek! Mert nagy az Úr, méltó a dicséretre, minden istennél félelmetesebb. Mert a nemzetek istenei mind csak hamis istenek, az Úr azonban egeket alkotott. Színe előtt fenség van és szépség, szentélyében ékesség és hatalom. Ünnepeljétek az Urat, népek családjai, ünnepeljétek az Úr dicsőségét és hatalmát. Adjátok meg az Úr nevének a dicsőséget, hozzatok áldozati ajándékokat és jöjjetek udvaraiba. Boruljatok le szent pompával az Úr előtt, rettegjen előtte az egész föld! Hirdessétek a nemzetek közt: ,,Király az Úr!'' Megerősítette a föld kerekségét, hogy ne ingadozzék, s igazságosan ítéli a népeket. Örvendjenek az egek, ujjongjon a föld, zúgjon a tenger s ami betölti azt; Vigadjanak a mezők és minden, ami rajtuk van! Ujjongjon akkor az erdő minden fája az Úr előtt, mert eljön, eljön hogy megítélje a földet. Igazságban ítéli meg a föld kerekségét, s a népeket hűsége szerint.
1Kor 12,4-11
A kegyelmi adományok különfélék ugyan, de a Lélek ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz. És az erőmegnyilvánulások is különfélék, de Isten, aki mindezt mindenkiben cselekszi, ugyanaz. A Lélek megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon vele. Egyik a bölcsesség szavait kapja a Lélek által, a másik a tudományét ugyanattól a Lélektől. Más valaki a hitet kapja ugyanabban a Lélekben, ismét más a gyógyítások adományát az egy Lélek által, vagy csodatévő hatalmat, prófétálást, a szellemek megítélését, a nyelveken való beszédet vagy a nyelveken való beszéd értelmezését. Ezt mind egy és ugyanaz a Lélek műveli, mindenkinek úgy adva részt, ahogy akarja.
Jn 2,1-12
Harmadnapon menyegző volt a galileai Kánában. Ott volt Jézus anyja, és Jézus is hivatalos volt a menyegzőre tanítványaival együtt. Amikor fogytán volt a bor, Jézus anyja így szólt hozzá: ,,Nincs boruk!'' Jézus azt felelte neki: ,,Mi közünk ehhez, asszony? Még nem jött el az én órám!'' Anyja ekkor ezt mondta a szolgáknak: ,,Tegyétek meg, amit mond!'' A zsidók tisztulására volt ott hat kőedény, egyenként két vagy három mérős. Jézus azt mondta nekik: ,,Töltsétek meg az edényeket vízzel!'' Színig töltötték őket. Ekkor így szólt hozzájuk: ,,Most merítsetek, és vigyetek belőle a násznagynak!'' Azok vittek neki. Amint a násznagy megízlelte a borrá vált vizet, mivel nem tudta, hogy honnan való -- de a szolgák, akik a vizet merítették, tudták --, odahívta a vőlegényt, és azt mondta neki: ,,Minden ember a jó bort adja először, és miután megittasodtak, akkor a kevésbé jót. Te mindeddig tartogattad a jó bort!'' Jézus ezzel kezdte meg csodajeleit a galileai Kánában. Kinyilatkoztatta dicsőségét, és tanítványai hittek benne. Azután lement Kafarnaumba, ő és anyja, a testvérei és tanítványai, és ott maradtak néhány napig.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
 
A kánai Jézus- és Mária-kép
Festők néha egy vászonra két személyt festenek. Fotósok egy kockára két arcot fényképeznek. Szent János nem dolgozott sem ecsettel, sem felvevőgéppel. Mégis evangéliumának elején egy jelenetben rajzol meg ragyogó vonásokkal két arcképet. A kánai Jézus- és Mária-kép olyan szenzációsra sikerült, hogy 2000 éve nem unjuk meg tanulmányozni. Az evangélista Jézus egyéniségének kulcsát, működésének nyitányát látja benne. A Mester működésében azt keresi: kinek és minek a pártján áll, Máriánál pedig: hogyan oldja fel magányát.
I. A kánai Jézus kiknek a pártján áll?
A fiatalok pártján. Nem a bölcs, csendes öregek, az írástudók és rabbik méltóságát játssza meg, hanem a fiatalok közé elegyedik. A vőlegénnyel és a menyasszonnyal beszélget, a barátok társaságában fesztelenül viselkedik. Van közös témája az ifjúsági korosztály tagjaival.
De jó lenne, ha a szülők és a pedagógusok is megtanulnák a fiatalok nyelvét! Ha ne csak azt kérdeznék: „mi újság, fiatal úr?”, „mi volt az iskolában?”. Az is jó lenne, ha a fiatalok is megtanulnák szüleik nyelvét, nem „ősök”-nek neveznék, nem unnák a „hegyi beszéd”-et és elmaradna: „na Anyu, kopjál le.”
A házasság pártján áll. Nincs rossz szava a nászútról és a mézeshetekről. A házasság megbecsülését igazolja, hogy első csodájával a menyegzőt megszenteli. Persze Kánába nem „szexpartira” hívták, nem éjszakai házibulit rendeztek, nem „élettársi viszonyba” kezdett a jegyespár. Esküvőt tartottak. Az úr ezt a kapcsolatot, a házasságot jelenlétével megáldja.
Az öröm pártján áll. A palesztinai lakoma nyolc napon át tartott. Jellemezte az evés, ivás, jókedv, dalolás, vidám játék. Jézus nem komor aszkéta, élettagadó fakír. Ő minden tiszta értékre IGEN-t mond. Tanítását „örömhírnek” nevezi, a hegyi Beszédet a nyolc boldogsággal kezdi.
Ha a kánai Jézus a mi Mesterünk, akkor álljunk mi is az öröm pártjára! Mécs László: „Minden külön vitatkozás helyett” című versében örömre szólít. Hivatkozik a fecskéknek daloló Szent Ferencre, a kispapokkal labdázó Néri Szent Fülöpre és a vizet borrá változtató Jézusra. Ígéri, hogy örömében bukfencezni fog a Szent Szűz szobra előtt.
A segítségre szorulók pártján áll. A keserves szégyen előtt álló házaspárt kisegítette bajából. Megmentette a családot a szégyentől. Jézus soha nem ment el részvét nélkül semmiféle emberi szükség mellett. Ajkán hitelesen csengenek a hívó szavak: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik terhelve vagytok és én megenyhítelek titeket.”
II. A kánai Mária az elmagányosodás sikeres feloldója
A kánai Mária-képe semmivel sem sikerült halványabbra Jánosnál, mint Jézusé. Benne mély pszichológiai problémára kínál példaképet: magára maradás. Nyilvános működésének kezdetén Jézus, az ács, elbúcsúzott édesanyjától. Egyszerre nagyon csöndes lett a názáreti ház. József kint pihent a temetőben, Jézus állandóan úton volt, a barátok elmaradtak. Mária úgy érezte, egyik napról a másikra tökéletesen magára maradt. Nem szomorkodott, hogy kezd megöregedni, nem kesergett, hogy elmúlt fölötte az élet, nem nézegette ráncait a tükörben. Helyette szétnézett: kinek tudna szolgálatára lenni. Meghallotta, hogy Kánában egy közeli rokon lakomára készül. Azonnal indult segíteni. János mesteri vonásokkal élethű képet fest Máriáról. Bemutatja, hogy Máriának:
Dolgos keze van. A lakoma előkészítésében, a felszolgálásban munkáskézre volt szükség. A nyolcnapos menyegzőt nem kis munka előzte meg.
Éles szeme van. A vendégeknek a hangulattetőfokán fel sem tűnt a zavar. Mária a jó háziasszony éles tekintetével azonnal észrevette, hogy valami nem stimmel, baj van. Igyekezett elhárítani. Hogyan?
Halk szava volt. Nem pörölt Jézussal. Nem rendezett hangos jelenetet. Nem dirigált. Szelíden figyelmeztetett, csendesen közbenjárt.
Az emberek szükségét Szent Fia elé vitte. A háziak nem is merték kérni Jézust. Mária volt az, aki mások érdekében szót emelt Jézusnál.
Amikor családtagjaink egymás után kirepülnek a fészekből, amikor rádöbbenünk: nem hiányzunk senkinek, kövessük a kánai Máriát! A magány feloldásának kettős útjára ad példát: a felebaráti szeretetre és az istenszeretetre.
Jézus első csodájával a vizet borrá változtatta. Igazi csodája ennél nagyobb: aki követője lesz, annak nem csak a korsóban levő kútvize változik nemes itallá, ő maga is átváltozik. Belsőleg lesz mássá, a szíve fog megújulni, élete vesz egészen új irányt. Váljunk belsőleg nemessé, értékessé! Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
„Sion miatt nem hallgathatok, és Jeruzsálem miatt nem nyugszom” (Iz 62,1).
1. A babiloni fogság után elhangzott prófétai mondat lehetne általában az Isten szeretetének kulcsmondata az Ószövetségben. A teremtés óta minden az emberért van. A választott nép története pedig úgy, amint van, tulajdonképpen Isten adakozó nagylelkűségének a sorozata. Istent szinte „nyugtalan”, fel-feltörő tenni akarás, segítségnyújtás jellemzi, amellyel szemben áll az ember tehetetlensége, önzése, félelme, elnehezülése. Amíg ő, a hatalmas és félelmetes, a Mindenható nem nyugodhat Jeruzsálem miatt, addig a pusztai vándorlás népe kifáradt a várakozó menetelésben, leült a sivatagban, visszakívánkozott Egyiptomba. Jahve ennek ellenére folyamatosan „lökdösi” őket előre, nem hallgat, és nem nyugszik, vezeti, ösztönzi őket a cél felé: „Mint a vőlegény, örül a menyasszonynak, úgy leli örömét benned Istened” (5. v). Pedig ez a „kikapós” mennyasszony mennyire hűtlen, méltatlan, a Vőlegény mégis hív, ajándékoz, tervez, jövőt készít. Isten valami félelmetes elszántsággal áll az ember oldalán, szereti annak minden hibája, bűne ellenére. Ebből láthatjuk, hogy ő Isten és nem ember, azt teszi, amit ember nem tenne meg soha. – Hány jól induló párkapcsolat szakad meg, mivel az egyik fél nem képes magát teljes elkötelezettségre szánni, mivel kiderül valamilyen emberi hibája, gyarlósága, ami egy életen át elviselhetetlen. Az egyoldalú, viszonzatlan, beteljesületlen szerelem pedig a legkínosabb emberi élményeink egyike.
2. Jézus Anyjának megjegyzése az evangéliumban a mi hiányos, töredékes, mulasztásokkal teli emberlétünket tükrözi: „Nincs több boruk!” Igen, a világ szenved, mert nincs Bangladesben egy marok rizsük, Indiában házuk, munkájuk, Irakban és Afrika nem egy országában békéjük, egészségük. De hány európai embernek nincsen jövője, erős hite, kitartó reménye? Hiányzik a társadalomból, sok egyházi közösségből az igazi bor öröme, az Evangélium nyugalma, az istenes élet boldogsága. Jézus első csodájában ezt a megrendült helyzetet akarja orvosolni, ő azért jött, mert „Atyám szüntelenül munkálkodik, ezért én is munkálkodom!” (Jn 5,17) Az ő tevékenysége azonban nem hétvégi kiskert-művelés, nem hobbi, nem haszontalan időtöltés. Első „akciója” máris nyilvánvalóvá teszi azt, amiről a többi is szól: Isten azt adja, amire nekünk szükségünk van. A kánai menyegzőn nem jó szó kellett, nem humoros, kedélyes társalgás, vagy magasröptű filozofikus előadás, hanem egyszerűen bor, ami nélkül tönkrement volna az ünnep. Jézus ezt nyújtja „nászajándékul” az új házasoknak, meg mindannyiunknak. – „Nagyobb örömöt adtál szívembe, mintha bor és búza bőségben lenne” - mondja a zsoltáros (4,8). A kánai bor több mint a túlélés, a tűzoltó segítségnyújtás öröme. Ez a bor az ünnep, a barátság, a lakoma, a házasság, a szeretet, az új élet és a minden gyengeségünk fölötti győzelem öröme. A bor jele a lelkesedésnek, a belső oldottságnak, a gátlások és félelmek megszűnésének. A Bibliában és a kultúrtörténetben is a bor egy olyan élet szimbóluma, amely boldog, önfeledt, kiteljesedett, szemben azzal, ami bezárt, búskomor, életunt.
3. Isten tettrekészsége, dinamikája nemcsak az ajándékozás tárgyában felülmúlhatatlan, hanem cselekvése idejében és módjában is. Jézus jókor változtatja át a vizet borrá, nem túl korán és nem is későn. Ez az a pillanat, amikor adnia kell. Amikor ő cselekszik, akkor más már cselekvőképtelen, de neki van rá hatalma. Akkor tesz csodát, amikor megkezdődik dicsőségének kinyilvánulása. Még nem jött el, de már közeleg az ő órája, a megváltás teljesedése, kereszthalála és föltámadása. Isten tetteiben az is különös, hogy rejtőzködő: „Nem tudta a násznagy, honnét való a bor, csak a szolgák, akik merítették”. A háttérből, szerényen, észrevétlenül cselekszik Jézus: nem hivalkodik, nem mutogat másra, nem keres bűnbakot, nem hibáztat senkit: ki az oka annak, hogy nincsen elegendő bor? Úgy tesz, ahogy tanítja: „ne tudja a balkezed, mit tesz a jobb!” (Mt 6,3) Csak az Isten ilyen, mesterien precíz, eredeti, maradéktalan. S mindez egy házasságkötés kapcsán derül ki, nem magyarázva, nem túlhangsúlyozva, csak éppen jelzésszerűen érzékeltetve, hogy Isten tud az örömünkről, ő akarja, ő kiegészíti, ő beteljesíti azt. Kánában ott van az egész emberi élet: a házasságkötés előtt állók, a családban élők, a szolgáló lelkek, a vendégek, a magányosok, az anyák és a gyermekek, mindannyian.
IV. Béla leánya, Szent Erzsébet unokahúga, domonkos nővér: Árpád-házi Szent Margit, akire ma emlékezik a magyar egyház, életének 28 rövid éve a vezeklés, az engesztelés, az önsanyargatás, a betegek szolgálata volt, a tatárjárás pusztításának, örömtelenségének megszüntetéséért. Élete a bontakozó magyar keresztény fiatalság színtiszta bora volt. – Ma, amikor a keresztények egységének imahete is kezdetét veszi, mi sem hallgathatunk, mi sem nyugodhatunk Sion és Jeruzsálem miatt, országunk, nemzetünk, családjaink, házaspárjaink, közösségeink, egyházunk miatt. Isten tettrekészsége minket is sarkall, hogy csodáinak részesei és eszközei lehessünk!
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP