L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Évközi 4. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Mielőtt a világra jöttél, magamnak választottalak
 
Jer 1,4-5.17-19
Így hangzott az Úr igéje hozzám: ,,Mielőtt megformáltalak az anyaméhben, ismertelek, és mielőtt kijöttél anyád méhéből, megszenteltelek; prófétául rendeltelek a nemzetek számára.'' Te azért övezd fel derekadat, kelj föl, és mondd el nekik mindazt, amit én parancsolok neked! Ne ijedj meg tőlük, különben én ijesztelek meg előttük! Íme, én ma megerősített várossá tettelek téged, vasoszloppá és ércfallá az egész országgal szemben, Júda királyai és fejedelmei előtt, papjai és a föld népe előtt. Harcolnak majd ellened, de nem bírnak veled; mert én veled vagyok, -- mondja az Úr, -- hogy megmentselek téged.''
Zs 70
Uram, tebenned remélek, soha meg ne szégyenüljek! Igazságodban szabadíts meg, és ments meg engem. hajlítsd hozzám füledet és nyújts segítséget! Légy oltalmam sziklája, és erős váram, hogy megszabadíts engem, mert te vagy az én erősségem és menedékem! Istenem, szabadíts meg a bűnös kezéből, s a törvényszegő és a gonosz kezéből! Hisz te vagy az én reménységem, Uram; Te vagy, Uram, ifjúkorom óta bizodalmam. Születésem óta rád támaszkodom, anyám méhétől te vagy oltalmazóm; Szüntelenül rólad szól dicséretem. Szinte csodája lettem sokaknak, mert te erős segítőm vagy. Teljék meg szám dicséreteddel, egész nap fenségeddel! Ne vess el engem vénségem idején, amikor erőm megfogyatkozik, ne hagyj el engem! Mert ellenségeim ellenem beszélnek, s akik életemre leselkednek, együtt tanakodnak. Így szólnak: ,,Isten elhagyta, vegyétek űzőbe, fogjátok meg, hisz nincs, aki megszabadítsa!'' Isten, ne távozz el tőlem; Én Istenem, siess segítségemre! Jussanak szégyenbe, pusztuljanak életem ellneségei. Borítsa szégyen és gyalázat azokat, akik nekem rosszat akarnak! Én azonban mindenkor reménykedem, és szüntelen dicsérlek téged. Egész nap jótéteményeidet és igazságosságodat hirdeti szám, bár elsorolni sem tudom. Hirdetem az Úr hatalmas tetteit, Uram, csak igazságodról elmélkedem. Isten, te ifjúkorom óta oktattál engem; Mindmáig hirdetem csodáidat. Öregségemre s aggkoromra se hagyj magamra, Isten, hogy hirdethessem az egész jövendő nemzedéknek karod erejét. Hatalmadat, és igazságodat, amely égig ér, Isten, aki nagy dolgokat cselekedtél: Isten, ki hasonló hozzád? Milyen sok nehéz szorongatást engedtél megérnem, de aztán ismét életet adtál nekem, s a föld mélységeiből újra visszahoztál engem. Hozzám fordulsz, naggyá teszel és megvigasztalsz engem. Magasztalom is hűségedet hárfával, Istenem, hárfával zengek neked éneket, Izrael Szentje. Örvendezik majd ajkam, ha neked énekelek, és lelkem, amelyet megmentesz; Nyelvem is egész nap hirdeti igazságodat, mert zavarba és szégyenbe jutnak, akik rosszat akarnak nekem.
1Kor 12,31 - 13,13
Ti azonban törekedjetek a nagyobb adományokra! Emellett még egy mindennél kiválóbb utat is mutatok nektek. Szóljak bár az emberek vagy angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, olyan vagyok, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. Legyen bár prófétáló tehetségem, ismerjem akár az összes titkot és minden tudományt, és legyen bár olyan teljes a hitem, hogy a hegyeket áthelyezzem: ha szeretet nincs bennem, semmi sem vagyok. Osszam el bár egész vagyonomat alamizsnaként, és adjam át testemet, hogy dicsekedhessem: ha szeretet nincs bennem, semmit sem használ nekem. A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, nem féltékeny, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel, nem nagyravágyó, nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem gondol rosszra, nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal; mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. A szeretet soha meg nem szűnik. A prófétálások véget érnek, a nyelvek megszűnnek, a tudomány elenyészik. Mert töredékes a megismerésünk, és töredékes a prófétálásunk; amikor pedig eljön majd a tökéletes, a töredékes véget fog érni. Amikor gyermek voltam, úgy beszéltem, mint a gyermek, úgy éreztem, mint a gyermek, úgy gondolkoztam, mint a gyermek; amikor pedig férfivá lettem, felhagytam azokkal a dolgokkal, amelyek gyermekhez valók. Most ugyanis tükör által, homályban látunk, akkor pedig majd színről színre. Most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, mint ahogy én is ismert vagyok. Most azért megmarad a hit, a remény, a szeretet, ez a három; de ezek közül legnagyobb a szeretet.
Lk 4,21-30
Ő pedig elkezdett hozzájuk beszélni: ,,Ma teljesedett be ez az Írás a ti fületek hallatára.'' Mindnyájan igazat adtak neki, és csodálkoztak a kedves szavakon, amelyek ajkáról fakadtak. De utána megjegyezték: ,,Nem József fia ez?'' Ő ezt felelte nekik: ,,Bizonyára azt a példázatot fogjátok nekem mondani: ,,Orvos, gyógyítsd önmagadat! Amiket hallottunk, hogy Kafarnaumban történtek, cselekedd itt is, a hazádban.'''' Majd így folytatta: ,,Bizony, mondom nektek, hogy egy próféta sem kedves a maga hazájában. Bizony, mondom nektek: sok özvegy volt Illés napjaiban Izraelben, amikor bezárult az ég három évre és hat hónapra, úgyhogy nagy éhínség lett az egész földön; mégis azok közül egyikhez sem küldték Illést, csak a szidoni Szareptába, az özvegyasszonyhoz [1 Kir 17,8-16]. És sok leprás volt Izraelben Elizeus próféta idejében, de azok közül senki sem tisztult meg, csak a szíriai Námán'' [2 Kir 5,1-27]. Ezeket hallva mindnyájukat düh töltötte el a zsinagógában. Fölkeltek, kidobták őt a városból, és fölvitték annak a hegynek a oldalára, amelyen a városuk épült, hogy letaszítsák őt. Ő azonban áthaladt köztük és eltávozott.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
 
Jézus prófétai működésének kezdete
A próféta szó a közhiedelemmel ellentétben nem jövendőmondót jelent. A „profémi” görög igéből származik. Ennek jelentése: valaki helyett beszélni. A próféta Isten nevében beszél. Feladata: Isten üzenetének továbbítása. Szavainak hatása gyakran két táborra osztja hallgatóit. Sorsa: legtöbbször az üldözés. Visszautasítás esetén nem erőszakoskodik. Az évközi 4. vasárnap evangéliumában Jézus saját magát nevezi prófétának. Lukács pedig úgy mutatja be Őt, mint akiben már fellépése kezdetén ezek a mozzanatok beteljesedtek. A mise alapeszméje bátorítja azokat, akik ma vállalják Isten üzenetét továbbadni a világnak.
Jézus prófétai működése
Feladata: A názáreti zsinagógában az Úr elkezdte megváltói működését. Feladatának tekintette meghirdetni Isten örömhírét: az Úr nem ítélni küldi őt, nem számon kérni, hanem a „Kegyelmi esztendőt” bejelenteni. Ez magában foglalja a közkegyelmet és az eredeti épség visszaállítását.
Egy kiváló tanárnak két jó pedagógiai módszere volt: az „amnesztia” és a „rehabilitáció”. Az első abból állt, hogy ha a dolgozatok osztályátlaga a 4-es érdemjegyet elérte, akkor minden diáknak kitörölt egy 1-est. A második: ha osztályfőnöki intő miatt valaki elveszítette iskolai tisztségét, egy hónapi példás viselkedés után visszaszerezhette előző hivatalát.
Jézus a názáreti zsinagógában Isten mindkét kegyelmét meghirdette: az Úr megbocsátja a bűnöket, eltörli a „Jóbel évben” a vétkeket. Egyúttal az Isten kegyelméből kiesett embert visszaállítja istengyermeki méltóságába.
A mai keresztények feladata nem a bosszúálló Istenről beszélni, nem meghirdetni: „még 40 nap és Ninive elpusztul!” Inkább az Atya kitáruló szeretetéről tanúságot tenni.
Hatása: Jézus szava két táborra osztotta hallgatóit. Fantasztikus öröm a szegényeknek. Vége a kizsákmányolásnak, el kell engedni adósságukat, fel kell szabadítani a rabszolgákat. Mert ezek a Jubileumi év szigorú parancsai voltak. Ugyanakkor elképesztő árfolyamesés a gazdagoknak.
„Hát akkor minden szélhámosságnak vége?” „Gondoskodni kell a visszatartott bérek kifizetéséről?” „A piszkos pénzügyi manipulációkat le kell állítani?” Azt már nem! Értjük, miért olyan indulatosak. Mert Jézus fel akarja borítani ezt az egész korrupt, hazug rendszert. Ráadásul megsérti nemzeti büszkeségüket. Példákat mond az Ószövetségből, hogy Isten prófétái nem a zsidókat pártolták, hanem sokszor a pogányokat (száreptei özvegy… Naámán….)
Sorsa: A nagyhangúak felugrottak és szembefordultak Jézussal. El akarták hallgattatni. Ő azonban vállalta sorsát.
Ha mi az igazságosság, vagy az erkölcs nevében szót emelünk a gonoszság ellen, fel kell készülnünk a pénzemberek, zsarnokok hangoskodására. Ne bizonytalanodjunk el. A Szentlélek ereje segít elviselni a támadásokat.
Eltávozása: „Jézus átment közöttünk és eltávozott.” Elviszik Jézust egy szakadék pereméig, hogy letaszítsák. De Jézus hirtelen a sziklaperemen szembefordul velük és elindul feléjük. – Mindenki utat nyit. Mint Mózes előtt a tenger habjai, úgy Jézus előtt szétnyílnak az emberek, s Ő átmegy közöttük. És a názáretiek megdöbbenve néznek a Názáreti után. Végül ezt olvassuk: „és eltávozott”, „és elment közülük.”
Hát ennél hátborzongatóbb egy város, egy egyházközség, egy személy számára nem történhet, mint az, hogy Jézus áthalad köztük és eltávozik. Ha van valami, amiért érdemes imádkozni, hát ez: soha el ne távozzék közülünk Jézus. „Uram, Jézus, légy velünk!”
A II. Vatikáni Zsinat legjelentősebb dokumentuma ezekkel a szavakkal kezdődik: „Gaudium et spes” – Öröm és remény. Ez a mai világ számára a legnagyobb hiánycikk. Ezt igényli az ezredforduló embere leginkább.
Mi birtokában vagyunk mindkettőnek. Hirdessük meg kortársaink felé! Jézus üzenetét közvetítsük feléjük, az Atya mindenki felé kiáradó szeretetét sugározzuk rájuk és ha kell, bátran vállaljuk Jézus prófétai sorsát is. Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
A MTV katolikus műsora pár éve portré-filmet készített Papp Lajos pécsi szívsebésszel, aki egy időben éhségsztrájkkal tiltakozott a szívgyógyászat hiányosságai miatt (amikor évi háromezer műtét maradt el). Azóta alapítója lett egy új, korszerű intézetnek, amelyben sokak életét menthetik meg. Dús, ősz haja, bajusza mögül egy prófétai tettekre elszánt, keresztény orvos nagyszerű, vonzó alakja rajzolódik ki előttünk.
1. Az olvasmányból és az evangéliumból két igazi próféta lép elénk: Jeremiás és Jézus. A papi családból való, a Kr. e. VII. században, korfordulókor élt próféta a babiloni fogság kitörése előtt működött. Szinte érzi, tudja, milyen nagy feladattal küldi őt Isten népéhez: „Beszélj! Mondjad, ints, prófétálj!” Mire ő csak ennyit mondhat: „Jaj, Uram, nem tudok én beszélni, hiszen gyermek vagyok” (Jer 1,6). Isten azonban felövezi és megerősített várossá, vasoszloppá, ércfallá teszi, és ami a legfontosabb: mindig vele van (vö. 19. v). Jeremiás sorsa tipikus, általában ilyen minden prófétáé. – Bár az ókori Keleten szinte mindenütt voltak olyan emberek, akik varázslással, jövendőmondással foglalkoztak, Isten kiválasztott emberei nem ilyenek voltak. Őket kezdetben nabí névvel jelölték, azaz meghívott, elhívott, kiválasztott. Később látó volt a nevük, mert látnokok, jövőbe nézők voltak, akik az Úr megbízásából közölték egy adott időben a jövendőt. A tanácsadó próféták megmondták, hogy egy bizonyos vállalkozás Isten akarata szerint való-e vagy nem. Ilyen volt Nátán, Elizeus, Izajás és Jeremiás. Személyes sorsukkal azonosultak a küldetésükkel; beleremegtek, összetörtek, gyengeségük tudatában olykor inkább meghaltak volna, mint Illés, mert sorsuk nem volt mindennapi, kegyetlenül nehéz volt, sokszor elviselhetetlen. Valami eszméletlen szörnyű tapasztalatuk volt arról, amit az evangéliumban Jézus fogalmaz meg: „Jeruzsálem, Jeruzsálem, te megölöd a prófétákat!” (Mt 23,37) Sok hiteles, igaz próféta gyalázatos halála láttán erősödött a hit: Mózes óta a próféták közbenjárnak a népért, és ha majd Isten szenvedő Szolgája megjelenik, ő is közbenjár a bűnösökért, megmenti őket halála által (vö. Iz 53,11).
2. Jézus is próféta, méghozzá a javából: amikor elmondja a názáreti zsinagógában röpke beszédét, az vízválasztó lesz. Vannak, akik meghallgatják, örülnek neki, felismerik benne a Messiást, de vannak, akik teljességgel fölháborodnak rajta, dührohamot kapnak, fölcibálják a hegyre, hogy onnét taszítsák le. Miért? Azért mert igényes, méghozzá az örök élet igényét támasztja, az idők végének távlatában kér, elvár. Ő felette áll a korábbi prófétáknak, szavaiban a testté lett Ige, Isten üzenetének teljessége nyilatkozik meg; élete pedig egyszerűségében, jelszerűségében elválaszthatatlan a korábbi Isten emberei viselkedésétől. Azoknál még áttetszőbb, még igazabb, még inkább figyelemfelkeltő. Jézus próféta a názáreti zsinagógában, a jeruzsálemi templomban, ahonnan kiűzi a kufárokat, akkor, amikor ördögöt űz, vagy amikor az örök életről beszél. Ő maga sem kedves a saját hazájában, már Názáretben az életére törnek, később egyre inkább szorul körülötte a hurok, tanítása, erkölcsi követelményrendszere a farizeusok, írástudók, hatalmasságok számára elviselhetetlen, meg kell szabadulni tőle! Jézusnak azért kell igazságtalan halállal lakolnia, mert próféta, mert Isten Fia, mert ő a Messiás.
3. Mindannyiunk keresztény hivatása prófétai küldetés, erre kifejezetten utal a keresztség szertartása, amelyben az újonnan megkereszteltet krizmával kenik fel erre a küldetésre, a bérmálás pedig az öntudatos, nagykorú, prófétai szerepvállalásra képesít. Prófétaság, bölcsességgel és szeretettel, így lehetne összefoglalni a minden korhoz, minden embervilághoz, társadalomhoz, egyházi közösséghez szóló feladatunkat. Nem húzódhatunk vissza a névtelenségbe, hanem vállalnunk kell arcunkat, küldetésünket, evangéliumunkat! Pál apostol írásainak gyűjteménye az Újszövetségben ezzel a hitvallással kezdődik: „Nem szégyellem az evangéliumot!” (Róm 1,16) Megszámlálhatatlan keresztény tette ezt az egyház üldözéseinek korszakaiban: mint tanár, mint orvos, mint vezető, mint pap, mint szerzetes, mint egyszerű családapa, vagy édesanya. Ez a sors azonban nemcsak a háborúban, kifejezett üldöztetésben hárul ránk, békében, jólétben egyaránt. Képviselni, védeni, bizonyítani az igazságot, az életet, a szeretet győzelmét!
Papp Lajos szívsebész professzor vallomása végén azt mondta: „Kemény árat kell fizetni azért, hogy némi eredményt elérjünk. Tavasszal vetni kell, nyáron művelni, s ha ősszel nem is arathatunk, újra kell kezdeni a vetést!” Ez egy mai próféta, egy értelmiségi, egy a kultúra, az orvostudomány, a fejlődés, az emberiség hasznán fáradozó ember életprogramja, nagy élettapasztalata.
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP