L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Nagyböjt 1. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Az Úr meghallotta szavunkat, és meglátta nyomorúságunkat
 
MTörv 26,4-10
Erre vegye el a pap a kosarat kezedből, s tegye az Úr, a te Istened oltára elé. Aztán mondd az Úr, a te Istened színe előtt: ,,Kóborló arám volt az én atyám, s ő lement Egyiptomba, s ott tartózkodott jövevényként kevesedmagával, s nőtt nagy és erős, temérdek sokaságú nemzetté. Ám az egyiptomiak sanyargattak és üldöztek minket, s felette nehéz terheket raktak ránk. Erre mi az Úrhoz, atyáink Istenéhez kiáltottunk, s ő meghallgatott minket, s látta megalázásunkat, fáradalmainkat és szorongatásunkat, és erős kézzel, kinyújtott karral, nagy, félelmetes tettekkel, csodákkal és jelekkel kihozott minket Egyiptomból, s behozott erre a helyre, s nekünk adta ezt a tejjel s mézzel folyó földet. Éppen azért, íme most bemutatom annak a földnek a terméséből a zsengét, amelyet az Úr nekem adott.'' -- Így tedd le azt az Úr, a te Istened színe előtt, s imádd az Urat, a te Istenedet.
Zs 90
Aki a Fölségesnek oltalmában lakik, a Mindenható árnyékában nyugszik, azt mondja az Úrnak: ,,Te vagy az én oltalmazóm és erősségem, Istenem, akiben bizakodom.'' Mert ő megment engem a vadászok tőrétől, a súlyos veszélytől. Szárnyával árnyékot borít rád, és tollai alatt menedékre találsz; Pajzs és páncél az ő hűsége, nem kell félned az éjszaka rémeitől, a nappal repülő nyíltól, a sötétben látogató járványtól, a délben pusztító ragálytól. Ezren essenek el bár oldalad mellől és tízezren jobbod felől, hozzád semmi sem közeledik. Sőt saját szemeddel fogod nézni, meglátod a gonoszok bűnhődését. Mert te vagy, Uram, menedékem! Ha a Fölségest választottad oltalmadnak, balszerencse nem ér téged, csapás nem jut sátrad közelébe. Mert angyalainak parancsol felőled, hogy minden utadon őrizzenek. Kezükön hordoznak téged, hogy kőbe ne üssed lábadat. Áspiskígyón és viperán fogsz járni, eltiprod az oroszlánt és a sárkányt. Mivel bennem bízik, megszabadítom, oltalma leszek, mert ismeri nevemet. Ha kiált hozzám, meghallgatom, a szorongatás idején vele leszek, megmentem és megdicsőítem. Betöltöm őt hosszú élettel, és megmutatom neki üdvösségemet.
Róm 10,8-13
Az Írás viszont mit mond? ,,Közel van hozzád az ige, a szádban és szívedben'' [MTörv 30,14], tudniillik a hit igéje, amelyet hirdetünk. Ha tehát a száddal vallod, hogy ,,Jézus az Úr!'', és a szívedben hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt halottaiból, üdvözülsz. A szív hite megigazulásra, a szájjal való megvallás pedig üdvösségre szolgál. Az Írás ugyanis azt mondja: ,,Mindaz, aki hisz benne, meg nem szégyenül'' [Iz 28,16]. Nincsen ugyanis különbség zsidó és görög között, mert mindnyájuknak ugyanaz az egy Ura van, aki bőkezű mindazokhoz, akik segítségül hívják őt. Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül [Jo 3,5].
Lk 4,1-13
Jézus pedig telve Szentlélekkel visszatért a Jordántól, és a Lélek a pusztába vitte negyven napra, és kísértette az ördög. Azokban a napokban nem evett semmit, s ezek elteltével megéhezett. Ekkor az ördög ezt mondta neki: ,,Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy változzék kenyérré.'' Jézus ezt felelte neki: ,,Írva van: ,,Nemcsak kenyérrel él az ember'''' [MTörv 8,3]. Majd felvitte őt egy magas hegyre, és megmutatta neki egy szempillantás alatt a földkerekség minden országát, és így szólt az ördög: ,,Mindezt a hatalmat és ennek dicsőségét neked adom; mert az enyém, és akinek akarom, annak adom; ha tehát imádsz engem, mind a tiéd lesz.'' Jézus ezt válaszolta neki: ,,Írva van: ,,Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj'''' [MTörv 5,9; 6,13]. Azután Jeruzsálembe vitte őt, a templom ormára állította, és azt mondta neki: ,,Ha Isten Fia vagy, vesd le innen magadat. Mert írva van: ,,Angyalainak parancsol felőled, hogy őrizzenek téged'', és ,,kezükön hordoznak téged, hogy kőbe ne üssed lábadat'''' [Zsolt 91,11-11]. Jézus ezt felelte neki: ,,De azt is mondták: ,,Ne kísértsd Uradat, Istenedet'''' [MTörv 6,16]. Miután mindezek a kísértések véget értek, az ördög elhagyta őt egy időre.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
A hármas kísértés egyéni és apostoli életünkben
Ahogy az opera nyitányában megtalálható a zenemű valamennyi lényeges motívuma, úgy a pusztai jelenet is összefoglalja, fókuszolja Jézusnak a Személyes Gonosz feletti győzelmét. Egyúttal előttünk is fellebbenti a nagy Kísértő módszerét és példát ad legyőzésének útjára. Mert a Sátán minket is megkísért egyéni életünkben és apostoli munkánkban egyaránt. Ennek legyőzésére készít fel nagyböjt 1. vasárnapjának bibliai üzenete.
Jézus megkeresztelkedése után a Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Számára a puszta nemcsak az imádság helye, hanem csatamező is, ahol apostoli munkája megkezdése előtt győzelmet arat a Gonoszlélek felett. A Sátán hármas kísértéssel áll elő: a test, a hatalom és a népszerűség kísértésével. A Sátán fegyvertára 2000 esztendő alatt nem nagyon változott. Minket is ezzel a hármas kísértéssel próbál elszakítani Istentől.
A test kísértése. A negyvennapos böjtben megéhezett Krisztust az éhség, a test, a földi szükségletek kielégítése révén próbálja a lelki értékekről eltéríteni. Azt súgja Jézusnak: „Oldd meg a földi problémákat, a szociális kérdést. Adj kenyeret, emeld az életszínvonalat. Elég volt negyven napig az imából, most már tessék az emberek földi gondjaival törődni. Földi paradicsomot várnak tőled! Hagyd az Istent, meg a mennyországot. Ne az égre nézz, hanem a földre! Messiás kell az embereknek, de az ne a mennyei kenyérről prédikáljon, hanem teremtsen jólétet, egészséget. Forradalmár legyen, ne Üdvözítő!”
Ez a mai embernek is a nagy kísértése. Ahol a testi szükséglet úrrá lesz a lélek fölött, oda betör a démoni világ. Kell a kenyér, a ruházat, a lakás, de „nemcsak kenyérrel él az ember”. A lényeg ezen a szón múlik: „nemcsak”. A démoni világ azt harsogja: csak! Csak munka, csak test, csak szórakozás. Minden van, csak Isten nincs! Ha a földi dolgok túlzott hajhászása akadályozza lelki életünket, el kell tudni szakadni tőlük: Középkori hajósok amikor a „mágneses sziget” közelébe jutottak, tengerbe hajigálták a mágnesezhető rakományt, hogy megmeneküljenek az anyag vonzásától. Ne engedjük, hogy beleragadjon a föld porába lelkünk! Apostoli munkában is győzzük le a földi paradicsom megteremtésének kísértését. Jelszavunk legyen: „Nem csak kenyérrel él azt ember!”
Hatalom kísértése. A Sátán diadalmas és dicsőséges messiási karriert ajánl az Üdvözítőnek: Miért gyalogolnál nyomorult vándorként Palesztina útjain? Ha leborulsz előtte, hatalmat kapsz tőlem. – Jézus legyőzi a hatalom kísértését is: „Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!”
A második kísértés arra figyelmezteti a mai keresztényt, hogy az ambíció, a hatalomvágy, a dicsőségkeresés mélyén mindig ott rejlik a Démon kísértése. A középkor szívesen szőtt legendákat arról, hogy valaki eladta lelkét az ördögnek. Ő pedig hatalomra segítette. Tudjuk, ezek kitalált történetek. De mélyükön mindig van igazság. – A mai apostolt arra is figyelmezteti, hogy ne a pénzre, bankbetétre, intézményekre építse missziós tevékenységét. Merjen előállni a kereszt botrányának hirdetésével, vállalja az igehirdetés oktalanságát, a földi biztosítékok helyett az Isten kegyelmében bízzék!
Nem annak az élete sikeres, akiknek nevét harsogják a médiák, aki belekerül a történelemkönyvekbe, aki megnyeri a választásokat, hanem aki azt a feladatot teljesíti, amit az Atya kijelölt számára.
A népszerűség kísértése. Végül a Sátán a jeruzsálemi templom párkányára állítva Jézus, felszólította: „Vesd le magad!” Mutass valami rendkívüliséget, használd ki a sztárkultuszt. Arra akarta rávenni, mondjon ellene az Atya tervének. Lázadjon fel az Atya megváltói akarata ellen, válassza a rendkívüliség, a szenzáció útját! Az Úr ezt is visszautasította és vállalta a golgotai megváltást.
Helytelen úton járnak, akik a vallásban csak a mazsolát keresik, a mindennapi kenyér nem kell nekik. Aki járnak templomtól templomig keresve a legérdekesebb prédikációt, részt vesznek vallási rendezvényeken, ha az farsangi bállal, táncmulatsággal van összekötve, de másnap a misét végig alusszák. Odacsapódnak szektás csoportokhoz, mert ott „bizsereg a vérük”, de a katolikus Egyház tárgyilagossága nem vonzza őket. – Az apostolkodás területén is nagy a kísértés a rendkívüliségek hajhászására. A csodás gyógyulásokra és látomásokra áradnak az emberek, mert igénylik a szenzációt. A mai misszionáriusok merjék vállalni azt az utat, amelyet az Atya kitervezett. Győzzék le a népszerűség, a szenzációhajhászás kísértését.
Jézus a pusztában negyvennapos kemény aszkézissel készült feladatára. Nekünk még inkább szükségünk van a készületre, hogy megtanuljuk a kísértések visszautasítását és az igazi értékek keresését. Így fogjuk fel nagyböjti aszkézisünket. Ennek a beszédes jelképe lesz a szentbeszéd utáni hamvazáson való részvétel. – Egyéni életünkben a megtérés szándéka vezéreljen. – Városmissziós munkánkra való felkészülés szempontjából pedig az apostolkodás tévútjainak kikerülésére való törekvés. Hamvazás közben a pap Jézus szavai vési lelkünkbe: „Térjetek meg és higgyetek az üdvösség örömhírében!” Magunkban mondjuk: „Jézus, add, hogy hozzád térjek, veled haljak, veled éljek!” Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
„Mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét, az üdvözül!” (Róm 10,13) – Az iszlám hitvallása, a Saháda így szól: „Nincs más Isten, mint Allah, és Mohamed az ő prófétája”. Minden muszlimnak életében legalább egyszer, komolyan, lassan, átgondolva, fennhangon el kell mondania. „Lá iláha ill Allaha” – ha egy jámbor embert elfog a méreg, vagy közelít a halál, ez a mondás lecsillapítja; a gyermeket szülő, felsikoltó asszony is elcsendesedik, ha ezt hallja. A Saháda minden kérdés végső megoldása.
1. Nagyböjt első vasárnapján minden esztendőben Jézus megkísértésének történetét olvassuk, hogy megerősödjünk: nem ez az egyetlen képlete emberi sorsunknak. Van kísértés (harc) –, lehet ellenállás (nemet mondás) –, amelyből szabadság, élet fakad és feltámadás. – a) Az evangéliumi leírásból, amely minden bizonnyal Jézus személyes tanúságtételére, elbeszélésére megy vissza, egészen világos, hogy a Lélek ösztönzésére (sőt Szentlélekkel eltelve) megy a pusztába. Nem az örömtanyák elkeseredett világából „menekül”, – ahogy Scorsese Jézus-filmje mutatja. Jézus tudatosan, határozottan indul el az Istennel való bensőséges együttlét és az érte való küzdelem helyére. Nem véletlen az sem, hogy 40 napot töltött ott: eddig tartott a vízözön, eddig volt Mózes a Sínai-hegyen, eddig prédikált megtérést Jónás a niniveieknek, 40 évig tartott Izrael vándorútja az Ígéret Földjére. Jézus 40 napot, az előkészületi idők, a későbbi nagyböjt szimbolikus teljességét tölti egyedül, imádságban és böjtben. b) Korunk látványra és élményre építkező életszemlélete kedvez a kísértésnek. Kiszínezi, felnagyítja, vonzóvá teszi nemcsak a pénzért megvehető árut, de az érvényesülést, az élvezetet is. Kísértés azonban korábban is volt, mióta a Sátán próbára teheti kapcsolatunkat Istennel. Ez azonban nem jelenti azt, hogy akár Jézus élete, akár a miénk folytonos viaskodás lenne a kígyókkal és az oroszlánokkal. A „Krisztus utolsó megkísértésé”-ben állandóan kígyó kúszik Jézus felé, azt sugallva, hogy ő Jézus lelke (női hanggal), nem kell megváltania a világot, csak törődjön magával, legyen felesége és éljen egy családban boldogan. Az igazi, evangéliumi Jézus végül is átélhetett bármely kísértést, de ő, aki „kiüresítette magát és szolgai alakot öltött” (Fil 2,7), nagyon jól tudta, hogy annak megvalósításáét, amiért jött, hogy megszabadítson minket a kevélység, a gőg, az önzés, a lázadás bűneitől, csak egyetlen úja van: az engedelmes alázaté, a szenvedésé, a kereszté, ugyanakkor a föltámadásé. Számára nem létezett reális alternatívaként a földi ambíció, a siker, a hatalom, a világi dicsőség. Erről szól az evangélium: Isten iránti hűségével ezt utasította vissza. Az új Katekizmus ezzel a szép evangéliumi hasonlattal fejezi ki Jézus tettét: Ő a „gonosz lélek legyőzője, megkötözte az erős embert, hogy visszavegye annak zsákmányát” (Mk 3,27)”. Ez a győzelem elővételezése annak, amit majd a szenvedés fölött is arat, ami az Atya iránti engedelmesség: ez gyermeki szeretete leghatalmasabb megnyilvánulása lesz. Jézus nem egy szánalmas áldozata az Istenellenes hatalomnak, tele erőszakkal, üvöltéssel, vérrel, akinek Júdás segítségét kell kérnie. Jézus nem vette ki saját hús szívét, mint valami belső zseb tartalmát, amikor a Sátánnal beszélt, ő egyszerűen legyőzte, lefegyverezte, távol tartotta magától.
2. Jézus megkísértésének története azt mutatja be, hogy az Isten Fia, Jézus a Messiás, Isten Fia, ellentétben a Sátánnal, aki csak látszat-világot kínál. Miattunk szenvedte el a kísértéseket, mert együtt érző a mi gyöngeségeinkkel (vö. Zsid 4,15). Nekünk akar segítséget nyújtani, mert egyedül ő tud segíteni azokon, akik kísértésbe esnek (vö. Zsid 2,18). – a) Elsősorban azzal, hogy figyelmeztet: van kísértés, van gonosz, aki nem csak a freudi ösztönök oldaláról közelít. Akár hatalmat, akár érvényesülést, akár pénzt, vagy akármit is ígér, nem szabad túlértékelnünk. Harcban állunk vele, küzdünk ellene, de nem hiába és fölöslegesen, mert Jézus már legyőzte. – b) Ugyanakkor erőt is ad: a kinyilatkoztatást, a Szentírást, Isten válaszait, amelyeket mi is magunkévá tehetünk, kipróbálhatunk, igazolhatunk. Szüntelenül kínálja a szentségeit, mint kegyelemforrást és az imádságot, a szoros Istennel való kapcsolattartás eszközét. – c) S végül, kínálja a megbocsátást: „Menj, és többé ne vétkezz!” (Jn 8,11) Ha elestünk, akkor sem vagyunk magunkra hagyatva, van kiút, van visszatérés, van feltámadás. Így erősít minket Jézus arra a hűségre, amelyben Isten régi népe hitvallást tett (ld. olvasmány), s amelyben az újszövetségi Isten-népe is halad: „ha száddal vallod és szívedben hiszed, üdvözülsz” (szentlecke).
3. Nagyböjt értelmünket és szívünket kell, hogy átjárja: a kísértésbe való beleegyezés keserű tapasztalataiból a megtisztulás útja felé. „Ne vigy minket a kísértésbe!” – imádkozzuk a Miatyánkban: „Ne engedj, Urunk belelépnünk, beleegyeznünk, elbuknunk, vétkeznünk”. Keresztény éberségünket fenntartja az önnevelés, önfegyelmezés böjtje, a nagyböjti, komolyabb, visszafogottabb élet, kevesebb szórakozás, több törődés lelkünkkel, a szentgyónás, a szentírásolvasás, a lelki visszavonulás (akár egy hétvége, vagy egy lelkigyakorlat alkalmával). Mindennek külső jele a hamvazás szertartása, amely életünk termékeny szakaszának jobb felhasználásra int minket. A most kezdődő nagyböjt kegyelmi idejében igyekezzünk levetni „a régi embert, hogy a Teremtő képmására állandóan megújuljunk!” (Kol 3,10) Ámen.
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP